Jump to content

22 lr bortkastet trening..... "Hvordan bli en bedre skytter?"


MatsPelle

Recommended Posts

høggern skrev (11 timer siden):

Iallefall barrett m82 12,7mm har merkbart mindre rekyl enn den 475en jeg skjøt med. Mye nok pga vekt på rifla, at barreten har munningsbrems og er halvauto.

Jeg var med for å teste de første Barrett som ble levert til Norge. De hadde en tendens til å levere dobbelskudd og ble returnert til fabrikken. Men det var en merkelig rekyl når det skjedde, ikke ubehagelig eller kraftig, men rar. Det er mye mer "bastant" rekyl på Barrett sine "boltrifler", selv med samme brems. Halvautomekanimen fordeler rekylen over litt tid slik at det ikke er noe ubehagelig.

Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (På 4.4.2023 den 16.44):

 

Jeg har lenge hatt lyst på en 338-06 uten å gjøre noe med det. Men så lurte jeg på om det ikke er like greit å kjøpe en 338 WM og lade patronene forsiktig slik at det blir omtrent som en 338-06 i ytelse 

338 win mag 62grs n-140 210 grs scirocco II 810 ms 3900 bar. Nå er vi vel på 30-06 nivå. Eller 75 grs Vectan sp-12 250 grs A.frame 780 ms 3700 bar. Har gjort dette selv med en 300wsm, lada en 200 mega til 795 ms og fått god presisjon med sp-12

En ting som er bra med 338 cal er at det finnes ikke dårlige kuler i kaliberet da stort sett alt er laget for en eller annen mag

Edited by moviken
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (33 minutter siden):

 

Hvor kommer ladedata fra? 

Du dette er ikke ladedata det er simuleringer i grt for å vise mulighetene. Når det er sagt, er du nøye med parameterene i programmet stemmer dette forbausende bra med virkeligheten. Jeg har noen forholdsvis ukurante ting i skapet som jeg har brukt grt til å utvikle/bekrefte ladninger til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...