Jump to content

Våpenkontroll i private hjem


Tommy Tikka

Recommended Posts

Tja Nor86way, du kan jo se på reaksjonene enkelte hadde når du fortalte at du hadde funnet en politipistol. Enkelte av de som var særdeles tvilende er vel politifolk regner jeg med (siden de ikke trodde dette kunne være et politi våpen, måten de stilte kontrollspørsmål på, osv)

 

 

Så der er vel omtrent reaksjonen man får om man mener politiet har gjort noe utover det de skulle ved et eventuelt hjemmebesøk....

 

Ja du sier noe der det er godt mulig at en del av dem faktisk er politimenn.

Det virker som at de kanskje trodde at en politibetjent aldri kunne gjøre en feil.

 

Det har jo ikke stått noe mer i media om saken.

Så da tror jeg at politi betjenten som mistet denne pistolen kun fikk en muntlig advarsel.

 

Hm.. Jeg er vokst opp i den tro at Politiet var der for å beskytte meg....

Du tror vel også på julenissen og john blund?

 

Er ikke meninga være frekk. Men tror du virkelig på det der?

 

 

Det trodde jeg faktisk på og når jeg var yngre.

Fordi jeg er faktisk oppvokst med at politiet skulle beskytte deg mot de onde kreftene.

Jeg trodde ikke at det skulle være omvendt enkelte ganger.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 806
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Loven er ikke laget for at politiet skal kunne snoke rundt i hjemmet ditt.

Den hjemler -og kontrollerer - lovlig oppbevaring av lovlige våpen.

 

Loven er laget med de beste hensikter, men som kjent er veien til helvete brolagt med gode intensjoner.

 

Loven gir politiet inngang til hjemmet, på samme måte som når politimannen ber om å få se varseltrekanten i bilen din så vil han gjerne

ta en titt i bagasjerommet. Loven kan med andre ord misbrukes for å ta en titt hjemme hos deg uten at det foreligger hjemmel for en

ransakelse. Er ikke det litt bekymringsverdig?

 

Og hva med Linda-saken? Loven gir hjemmel for kontroll av oppbevaring, men inngangen ble misbrukt. Og såvidt jeg husker var det ikke

krav om at Linda skulle ha våpenskap heller, men likevel ble hun kontrollert.

Link to comment
Share on other sites

"Eller har jeg misforstått?"

 

Tror det!

 

Loven er ikke laget for at politiet skal kunne snoke rundt i hjemmet ditt.

Den hjemler -og kontrollerer - lovlig oppbevaring av lovlige våpen.

Shadob!

Du forklarer ikke formålet med loven vi diskuterer her.

Tidligere har det vært brukt som argument at denne § skal kunne brukes til å avsløre istykkerslåtte koner, hjemmebrenning og de 4 kg hasj som jeg oppbevarer på stuebordet sammen med diverse røkesaker, når onkel kommer på besøk.

Vel, som du selv skriver så har jeg 48 timer minimum til å begrave liket, lufte huset, og gjemme bort andre saker og ting som ikke tåler dagens lys.

Du skriver at dere vil sjekke oppbevaringen!

Ok, nå har jeg skrevet under på at jeg har alarm, og at jeg har godkjent våpenskap.

 

Har du noen grunn til å betvile at jeg skulle fare med løgn om det?

Tror du virkelig at jeg ville forsyne kriminelle med mine lovlige REGISTRERTE skytevåpen?

Tror du at jeg ikke er oppegående nok til å forstå konsekvensen av å gjøre en slik handling?

 

Vi vil på landsbasis snakke om et høyst marginalt problem, men at enkelte liker å hause opp stemningen med billige argumenter er ikke ukjent.

Hvilke argumenter vil du bruke for å synes at det å komme hjem til meg for å sjekke oppbevaringen er samfunnsnyttig og greit.

Jeg har i likhet med deg garanert ikke mer å skjule enn deg, men jeg liker ikke å bli beglodd av den grunn!

 

Ærlig talt Shadob, ville din kone likt å få fremmede menn inn på soverommet for å sjekke sengestrekken?

 

Ville du likt om jeg tok med meg 2 kammerater og kom hjem til deg for å sjekke om mengden alkohol i barskapet ditt var over moralsk mengde til å kunne kalle deg edruelig og pålitelig?

 

Og en ting til; har politifolk i Norge noen gang gjort en feil, eller tatt en feil avgjørelse?

Har du noen gang hørt om en polititjensteperson som har lagt seg flat og sagt;" Beklager NN, vi har gjort deg urett"?

 

Denne gangen ber jeg deg om å svare på spørsmålene, og ikke noe annet!!

 

Mvh

20mm cannon

Link to comment
Share on other sites

Merkelig hvor mye skrik og surv for og event måtte vise frem våpenskapet sitt.... Hyler noen dere like mye hvis dere blir stoppet i promillekontroll eller teknisk kontroll eller når feieren forlanger og få komme og se over innv fyringsteder og feieluker eller e-verket som vil foreta en sjekk på el-anlegget???? Hvor mange ganger i løpet av ett jegerliv tror dere att man kan få en sånn sjekk???? hvis man i det hele tatt får det!!!! Vil politiet se mitt skap og mine våpen så ok da får de ta seg en tur og se da. Det skrives så mye om att det ikke tjener jegerstanden att det blir lagt ut div filmer og utalelser ang jakt men er det så mye bedre når det hyles halsen sår om att man må vise frem att man lagrer sine våpen på en forsvarlig måte???? Kan jo nesten virke som att jegerene har noe og skjule da også siden det er så ille og bli sjekka....

Link to comment
Share on other sites

Pirka har ikke skjønt mye av hele saken....

 

Problemet er at det er POLITIET som utfører kontrollen.

Feieren kan ikke gjør noe med HB-apparatet ditt som står på komfyren. El-tilsynet har ikke noe med om du røyker hasj i stua.... osv..

 

Politiet derimot kan bruke anledningen til å finne andre ting som de kan og skal påtale. Ser du poenget?....

Link to comment
Share on other sites

Kan jo nesten virke som att jegerene har noe og skjule da også siden det er så ille og bli sjekka....

Ja, dette er jo stjerneargumentet!

Kan du komme med flere gode argumentet til å fylle huset med politifolk når du ikke har gjort en kriminell handling, eller er blitt utsatt for en kriminell handling, eller at det har skjedd noe kriminelt i ditt hjem?

Link to comment
Share on other sites

"Jeg synes du faktisk kan ta deg bryet med å besvare mine spørsmål rettet til deg"

 

Å svare på om kona mi ville ha reagert på sengetrekk-kontrollørere - og sånt?

(for den som ikke fikk med seg spørsmålene som ble stilt - var faktisk dette et av de)

Nei - ærlig talt :lol::lol::lol::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pirka har ikke skjønt mye av hele saken....

 

Problemet er at det er POLITIET som utfører kontrollen.

Feieren kan ikke gjør noe med HB-apparatet ditt som står på komfyren. El-tilsynet har ikke noe med om du røyker hasj i stua.... osv..

 

Politiet derimot kan bruke anledningen til å finne andre ting som de kan og skal påtale. Ser du poenget?....

 

 

Da får du bruke de timene man har til rådighet da til og fjerne hb app og hasjpipa da......

tror vell stort sett de fleste ikke har så mye ulovlig i husert som man ikke kan vise frem og selvsagt hadde jeg hatt hb app på komfyren og hasj pipa liggende i stua så hadde jeg nok fjernet det selv om det bare var feieren som kom på besøk...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan jo nesten virke som att jegerene har noe og skjule da også siden det er så ille og bli sjekka....

Ja, dette er jo stjerneargumentet!

Kan du komme med flere gode argumentet til å fylle huset med politifolk når du ikke har gjort en kriminell handling, eller er blitt utsatt for en kriminell handling, eller at det har skjedd noe kriminelt i ditt hjem?

 

 

Du har vell heller ikke gjort noen kriminell handling når du sitter i din egen bil og blir stoppet for promille eller teknisk kontroll. selv om det aldrig har blitt foretatt noe kriminelt hverken i bilen eller med bilen.. Er vell ikke så ille att politiet kan foreta sjekk av att det dem har gitt tilatelse på og erverve blir oppbevart i henhold til det som er kravet for og ha det.

 

Og jeg velger og tro att om man får enn sånn kontroll og man viser politiet våpenskapet og antall våpen der stemmer overens med våpenkort så skal det vell mye til att det blir full ransakelse av alle rom fra loft til kjeller vell. Tipper de sjekker det og takker for seg...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Merkelig hvor mye skrik og surv for og event måtte vise frem våpenskapet sitt.... Hyler noen dere like mye hvis dere blir stoppet i promillekontroll eller teknisk kontroll eller når feieren forlanger og få komme og se over innv fyringsteder og feieluker eller e-verket som vil foreta en sjekk på el-anlegget???? Hvor mange ganger i løpet av ett jegerliv tror dere att man kan få en sånn sjekk???? hvis man i det hele tatt får det!!!! Vil politiet se mitt skap og mine våpen så ok da får de ta seg en tur og se da. Det skrives så mye om att det ikke tjener jegerstanden att det blir lagt ut div filmer og utalelser ang jakt men er det så mye bedre når det hyles halsen sår om att man må vise frem att man lagrer sine våpen på en forsvarlig måte???? Kan jo nesten virke som att jegerene har noe og skjule da også siden det er så ille og bli sjekka....

 

Litt av problemet her, er at politiet har rett til å foreta en inspeksjon i enhver våpeneiers hus, men de kan ikke tilsvarende kreve å få insipsere huset til en kjent kriminell uten spesiell grunn. Det vil si at våpeneiere har lavere rettsvern en kriminelle. Alle kan jo bli stoppet for promillekontroll, ikke bare våpeneiere. Og det har jo vært endel saker i det siste som ikke har vært så greit for våpeneiere å oppleve, noen eksempler kan jo være saken om Ravntind her på forumet, Almsaken, samt en samler som har hatt rassia i Stavanger. I alle disse sakene har politiet ikke hatt noen god grunn til å "straffe" våpeneier, men prøver etter beste evne å finne noe å ta de for. Jeg kjenner også en som har plutselig fått politiet på døra, der de spør om de kan sjekke oppbevaring, uten å gi de foreskrevne 48 timers varsel. De krevde riktignok ikke å få komme inn, men synes det er en ufin måte å gjøre det på, de tøyer helt klart grensene.

 

Ellers så lurer jeg på hva som skjer hvis politiet sender varsel om innspeksjon når jeg er i nordsjøen?

Link to comment
Share on other sites

Piirka

Som du selv har skrevet. Med 48 timer til rådighert, kan man skjule me snusk. Spør deg da selv hvorfor det finns en del som enten syns hjemmebesøket i seg selv er meget problematisk, og /eller at problemet ikke er med kontrollen, men at Politet utfører den.

Psg-1 oppsummerer greit noe av problemstillingen.

For all del, det er lov å sns og mene at det er uproblmeatisk med hjemmebesøk og at det utføres av politiet. Men at noen ikke deler det synspunktet, betyr langt i fra at man har noe å skjule. Tillater man seg selv å tro det, eller bruker slike argumenter i lignende diskusjoner, mener jeg man selger sin frihet for (falsk)trygghet, for å parafrasere en kjent amerikansk politker (Fra den gangen USA faktisk var et strålende fyrtårn for demokrati og rettferdighet (For de som var lyse i huden...)

Link to comment
Share on other sites

Piirka

Som du selv har skrevet. Med 48 timer til rådighert, kan man skjule me snusk. Spør deg da selv hvorfor det finns en del som enten syns hjemmebesøket i seg selv er meget problematisk, og /eller at problemet ikke er med kontrollen, men at Politet utfører den.

Psg-1 oppsummerer greit noe av problemstillingen.

For all del, det er lov å sns og mene at det er uproblmeatisk med hjemmebesøk og at det utføres av politiet. Men at noen ikke deler det synspunktet, betyr langt i fra at man har noe å skjule. Tillater man seg selv å tro det, eller bruker slike argumenter i lignende diskusjoner, mener jeg man selger sin frihet for (falsk)trygghet, for å parafrasere en kjent amerikansk politker (Fra den gangen USA faktisk var et strålende fyrtårn for demokrati og rettferdighet (For de som var lyse i huden...)

 

Skjønner att det tydligvis er en del som IKKE vil ha politiet til og komme hjem for og se att våpen oppbevares forsvarlig, men hvis det er det som er problemet hvem er ønsket til og foreta en sånn kontroll eller er det det att man ikke ønsker og ha noen form for kontroll i det hele tatt???

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor en ikke ønsker politiet inn ytterdøra si?

 

1: Politiet har myndighet til mye rart, og de er i en maktposisjon i forhold til meg. Dette gjør meg usikker og utilpass (man føler at man opplever ett overgrep).

 

2: Jeg har sett nok av politiets generelle oppførsel når de møter begrensninger basert på prinsipper (de fleste virker rett og slett å ha vondt for å skjønne hva dette er, siden de er meget opphengt i at enhver som ikke har noe å skjule, umulig kan ønske å skjule noe). Dette kan virke å være ett resultat av opplæringen. Dette gjør meg usikker og utilpass (man føler at man opplever ett overgrep).

 

3: Jeg (og flere med meg) får en følelse av å bli innvadert, på linje med den følelsen man får når man har innbrudd. Når en blir tvunget til å slippe fremede inn i husværet. Følelsen er betydelig sterkere når det er personer med makt over mitt liv, enn om det er brannvesenet og elektriker kontroll. Som begge har det til hensikt å bevare mitt liv og mine verdier, i motsettning til hjemmebesøksparagrafen. Som kun har til hensikt å gi politiet adgang til private hjem, for å kontrollere mulige lovbrudd.

Dette gjør meg usikker og utilpass (man føler at man opplever ett overgrep).

 

4: Enkelte kaller dette en kontroll på lik linje med promillekontroller langs veien, men det er en stor forskjell. Promillekontroller er der for å beskytte meg og mine medtrafikanters liv mot en kjent fare, promillekjørere. Feil ved våpenoppbevaring er i beste fall en teoretisk fare i tilfelle noen som ikke skal ha tak i mine våpen, skulle klare det (i likhet med bilnøkklene mine, som derimot fullt lovlig ligger og slenger på stuebordet). Å vite dette, gjør at det å få politiet på besøk føles som ett overgrep.

 

5: Våpeneieres rettssikkerhet, finnes knapt kan man nok kunne påstå. Ingen andre er tvunget til å slippe myndighetene i form av politiet, inn i sin bolig. Uten at der foreligger hverken sjelliggrunn til mistanke, eller en ransakelses ordre. Hvorfor? Statestikk tilsier ikke at dette er ett problem for samfunnet, og eventuelle kontrollbehov kan lett oppfylles. Uten å involvere politiet, før eventuelle lovbrudd er dokumentert. Hvordan dette får meg til å oppleve muligheten for kontroll av politiet? Jo som at politi myndighetene kan foreta overgrep mot meg, når det måtte ønske. Kun fordi jeg er våpeneier.

 

6: Hvorfor skal jeg som våpeneier, måtte tåle det jeg oppfatter som overgrep mot meg og min familie. Når der på ingen måte er noen grunn til å anta at noe ulovlig har skjedd/skjer? (selv om jeg dokumenterer våpenskapnr, merke og modell hver gang jeg har skriftlig kontakt/søker på våpen, eller når de måtte finne på å spørre om slikt).

 

7: Hvorfor skal jeg som våpeneier ha en lavere tærskel for å få politiet inn min dør, enn alle andre borgere i landet som ikke har våpen?

 

Poenget er altså at der ikke er noen god grunn til la politiet trampe inn og ut av private hjem, der det ikke er sjelliggrunn til mistanke om at noe ulovlig har skjedd.

Link to comment
Share on other sites

men hvis det er det som er problemet hvem er ønsket til og foreta en sånn kontroll

Det er fint omman gidder å lese alle inlegg gør man kaster seg inn i debatter med bastante meninger. Det er nevnt mange alterativer i denne tråden og andre om samme emmnet.

Kontrollen kan f.eks utføres av brannvesnet, som i tilegg kan sjekke korrekt (og fornuftig oppbevaring av ammunisjon / krutt)

evt et eet sivilt kontroll organ med myndighet til å nettop kontrollere oppbevaring og at beholdningen stemmer, ikke bry seg om løpslengder osv.

 

Brassy...

Jeg håper inderlig du tuller nå, og troller litt for å fyre opp.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skumlest alle sidene - hvor jeg kan lese at mange med meg - gjentar seg selv gang etter gang :roll: .

 

Det som er helt sikkert, er at man kan syte/mene så mye man vil her inne.

 

Det blir ikke forandringer ut av det.

 

Samtidig som jeg skummet meg gjennom - satte jeg på den der evighetsmaskin-melodien, for å gjøre tråden komplett :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jo man kjenner følelsen (forresten en artig sang du refererer til).

 

Både jeg og shadob er jo helt på det rene at vi snakker om i værste fall en av hundre eller en av tusen kontroller som ikke blir utført av personer med nok innebygget takt og tone (fornuft eller hva man vill kalle det). Og ingen av oss to (aller minst shadob :wink: ) frykter kontroll.

 

Poenget er at dette er en prinsipp diskusjon, som går på noe så enkelt som at man som våpeneier. Ikke har samme rettigheter som alle andre i samfunnet.

Og spørsmålet: Hvorfor skal dette være nødvendig, når alternativer som mer enn godt nok kan dekke opp for samfunnets kontrollbehov uen å fra ta våpeneiere rettigheter i forhold til resten av samfunnet. Er fult mulig å i verksette? Er da naturligg å stille seg.

 

 

Om jeg var en kjent kriminell (eller ukent for den del), kan jeg ha huset fullt av våpen. Uten at politiet kan få komme inn og se (selv om de har en rimelig sterk mistanke om at jeg hadde ett våpenlager). Politiet måtte da ha kommet opp med så sterke indisier/bevis, at retten gir de en ransakelses ordre (og det er ikke bare og bare å få).

 

Men som våpeneier, trenger politiet kun å sende varsel, få dette bekreftet og ta seg en tur inn i huset mitt. Uten å ha mistanke til, eller å forvente at noe er galt. Kun for å sjekke at alt er i orden (ja jeg vet de kun skal gå der de er vist, men det er ikke poenget).

 

Her bør de fleste være våkne nok til å se den prinsipielle forskjellen, og at problematikken ikke er selve kontrollen. Men hvem som utfører denne (samt at reaksjon på ting som ikke er helt som de skal, kan være rimelig nådeløs).

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor en ikke ønsker politiet inn ytterdøra si?

 

1: Politiet har myndighet til mye rart, og de er i en maktposisjon i forhold til meg. Dette gjør meg usikker og utilpass (man føler at man opplever ett overgrep).

 

Poenget er altså at der ikke er noen god grunn til la politiet trampe inn og ut av private hjem, der det ikke er sjelliggrunn til mistanke om at noe ulovlig har skjedd.

 

Hvis du føler deg overtrampet og forgrepet på av politiet når de banker/ringer på døra di, etter de har sendt varsel om at kontroll skal gjennomføres, da er det noe som er riv ruskende galt. Uansett hvor mye du argumenterer er politiet her for å beskytte deg og dine medborgere.

 

Ditt neste avsnitt blir også så utrolig bombastisk skrevet. "Politiet tramper inn og ut av ditt private hjem". Har du hatt kontroll hjemme hos deg?

Og hvordan skal politiet mistenke at du ikke har våpenskap, hvis du har plettfritt rulleblad, er en familiemann med kone og barn? En slik mann skal også ha FG godkjent våpenskap eller annet sikringsmiddel. Hvorfor føler du deg mistenkt hvis politiet vil sjekke at du har det i orden? Jeg syns det er utrolig bra, for hvis du ikke har det og noen bryter seg inn i huset ditt og stjeler våpnene dine, kan de jo bli brukt mot meg, deg eller noen vi er glad i. Hadde derimot politiet sjekket våpenskapet ditt før inbruddet, avdekket eventuelle mangler/feil og du hadde fått beskjed om å utrede så fort som mulig, hadde kanskje våpentyveriet vært unngått.

 

En ting til jeg ikke helt forstår med denne tråden: Hvorfor er alle så redde for at politiet skal komme hjem til seg for å sjekke våpenskap og kanskje avdekke eventuelle andre feil i huset(HB-apparat og dop er nevnt), når de samme menneskene her inne fordømmer alle andre små feil og eventuelle etiske regelbrudd innenfor jegerutøvelsen? Du skal bare faen ikke skyte med bly, eller gå en meter over grensa til jaktterrenget ditt, da håper jeg du blir kastet i fengsel og aldri får jakte igjen, men politiet skal så helvete ikke inn i mitt hus for å avdekke eventuelle ulovligheter!

 

Jeg oppfatter dette som en ganske heslig dobbeltmoral, uten å rette min kritikk mot enkeltpersoner her inne. Hvis dere ikke skjønner hva jeg mener, legger jeg meg flat og skal utebli fra nå av i denne diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Alle er vel ikke redde for å få politiet inn i huset sitt. Poenget for min del er prinsippet om hvorfor de kan komme hjem til våpeneiere uten noen rettslig kjennelse, mens om de feks vil inn i et dopreir hvor det ikke er registrerte våpen så må de ha rettslig kjennelse.

 

 

Jeg skjønner det prinsippet høggern. Der skal jeg si meg enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det er noe problem jeg, Politiet er satt til å håndheve hvem som får eie våpen, og da til gitte kriterier- bl.a hvordan våpenene oppbevares. At de med 48 timers varsel kan komme hjem til deg og ta en kontroll av at dette er gjort etter forskriftene er i mine øyne styrkende for jegere, våpeneiere og allmenheten.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det er noe problem jeg, Politiet er satt til å håndheve hvem som får eie våpen, og da til gitte kriterier- bl.a hvordan våpenene oppbevares. At de med 48 timers varsel kan komme hjem til deg og ta en kontroll av at dette er gjort etter forskriftene er i mine øyne styrkende for jegere, våpeneiere og allmenheten.

her er jeg ganske så uenig med deg.

At det skal være behov for at politiet skal kunne foreta denne kontrollen er i mine øyne ikke styrkende for våpeneiere, det forteller nemlig utad at påtalemakten mener våpeneiere er folk man ikke kan stole på siden man må kontrollere at det de oppgir (og skriver under på) stemmer. Det forteller kansje utenforstående at "noen mener våpeneiere ikke kan stoles på siden man trenger en lov for å kunne kontrollere dem".

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har vært med i jegerlivet i snart 30 år, og sett nok våpen stå bak dører, ligget under sofaer, også sett ladde hagler stå klare i gangen- og jeg ser faktisk litt av dette fortsatt. Ja, vi krysser av for at våpnene er oppbevart i FG-godkjente skap, og det å slippe inn en tjenestemann som kan kontrollere det (som vi må dokumentere andre opplysninger på en våpensøknad) finner JEG uproblematisk, og heller styrkende for alle som av en eller annen grunn oppbevarer våpen, og alle som skal forholde seg til det- dvs allmennheten. Jeg ser på det mer som en "EU-kontroll på bilen", som til syvende og sist er til alles beste.

Link to comment
Share on other sites

For å gjenta meg selv til det kjedsommelige:

Det er ikke kontrollen som er problemet, men hvem som utfører den og hvor den utføres.

 

Når man likestiller hjemmebesøket med promillekontorll tar man ikke hensyn til loverkets beskyttelse av hjemmetsfred. (Ref grunnlovens § 106 (er det vel).

 

Jeg er fullstenidg klar over at det finnes vekitge argumenter for at det ikke skal være noen kontroll i det hele tatt med mindre det foreligger en formell mistanke om brudd på våpenloven, med tilhørende godkjent ransakelse.

Link to comment
Share on other sites

 

 

En ting til jeg ikke helt forstår med denne tråden: Hvorfor er alle så redde for at politiet skal komme hjem til seg for å sjekke våpenskap og kanskje avdekke eventuelle andre feil i huset(HB-apparat og dop er nevnt), når de samme menneskene her inne fordømmer alle andre små feil og eventuelle etiske regelbrudd innenfor jegerutøvelsen? Du skal bare faen ikke skyte med bly, eller gå en meter over grensa til jaktterrenget ditt, da håper jeg du blir kastet i fengsel og aldri får jakte igjen, men politiet skal så helvete ikke inn i mitt hus for å avdekke eventuelle ulovligheter!

 

Helt enig :D

Link to comment
Share on other sites

 

En ting til jeg ikke helt forstår med denne tråden: Hvorfor er alle så redde for at politiet skal komme hjem til seg for å sjekke våpenskap og kanskje avdekke eventuelle andre feil i huset(HB-apparat og dop er nevnt), når de samme menneskene her inne fordømmer alle andre små feil og eventuelle etiske regelbrudd innenfor jegerutøvelsen? Du skal bare faen ikke skyte med bly, eller gå en meter over grensa til jaktterrenget ditt, da håper jeg du blir kastet i fengsel og aldri får jakte igjen, men politiet skal så helvete ikke inn i mitt hus for å avdekke eventuelle ulovligheter!

 

Jeg oppfatter dette som en ganske heslig dobbeltmoral, uten å rette min kritikk mot enkeltpersoner her inne. Hvis dere ikke skjønner hva jeg mener, legger jeg meg flat og skal utebli fra nå av i denne diskusjonen.

 

Jeg fatter virkelig ikke hva du mener, Jeg skjønner veldig godt hva du prøver å si... men de to tingene du nevner har da utrolig lite til med hverandre å gjøre. Det er kansje på tide å google begrepet "politistat" og sjekke om det er noe man ønsker at samfunnet skal dreie seg i mot?

 

Det er altså ingen som ikke ønsker kontroll og argumenterer i mot det, fordi vi er redde for noe. Å tro det er så himla dumt at jeg blir redd...

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jeg fatter virkelig ikke hva du mener, Jeg skjønner veldig godt hva du prøver å si... men de to tingene du nevner har da utrolig lite til med hverandre å gjøre. Det er kansje på tide å google begrepet "politistat" og sjekke om det er noe man ønsker at samfunnet skal dreie seg i mot?

 

Det er altså ingen som ikke ønsker kontroll og argumenterer i mot det, fordi vi er redde for noe. Å tro det er så himla dumt at jeg blir redd...

 

1: Politiet har myndighet til mye rart, og de er i en maktposisjon i forhold til meg. Dette gjør meg usikker og utilpass (man føler at man opplever ett overgrep).

 

Fortsatt himla dumt, hassel?

 

Å tro at ingen her inne er redde for kontroll fordi politiet kan avdekke ulovligheter bortenfor et manglende sikringsmiddel for vapen/ammunisjon syns jeg er utrolig naivt.

Og JA, jeg skjønner at dere gjerne vil at kontrollen skal gjennomføres av en annen instans. Poenget er oppfattet.

Link to comment
Share on other sites

Ett overgrep, slik som jeg tolker vingemutteren er når en myndighet går utover de lovlige rammene, evt misbruker dem for å få "tatt" et individ.

Eksempelvis. Lensmannen er sur fordi jeg har gitt sønnen hans dårlig samfunnsfag karakter. Han varsler besøkskontroll og kommer inn i moitt hjem for å se om han finner noe å ta meg for. Han ville altså ikke fått tilatelse av domstolen til å ransake hjemmet mitt, men kan få foten innefor døra og så "Lukte" heimert produksjon med påfølgende ransakelsestilatelse for å virkelig prøve å finne noe.

 

Det mangler altså et ledd i maktfordelingprinsippet som vårt samfunn er bygget på. For om den som kontrollerte var brannmann, måtte uansett dette igjennom plitet som da blir et ekstra filter.

 

Det er vel neppe noen som protesterer på at riktig myndighet skal følge opp eventuelle saker hvor det er brudd på lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du føler deg overtrampet og forgrepet på av politiet når de banker/ringer på døra di, etter de har sendt varsel om at kontroll skal gjennomføres, da er det noe som er riv ruskende galt. Uansett hvor mye du argumenterer er politiet her for å beskytte deg og dine medborgere.

 

Ditt neste avsnitt blir også så utrolig bombastisk skrevet. "Politiet tramper inn og ut av ditt private hjem". Har du hatt kontroll hjemme hos deg?

Riktigt, det er noe som er riv ruskende galt med politiet. De er redde (spesielt de yngre), og reagerer ofte svært så agresivt, om man i det hele yttrer noen tvil om deres fremgangsmåter, eventuelt lovligheten/nødvendigheten av disse (dette har jeg førstehåndserfaring med).

 

Jeg kan gi ett eksempel på første og andre hånds erfaring med at politiet har "trampet" inn i sine store sko i hus som familiemedlemmer eier, kun for å informere om en triviell ting som man like gjerne tar over telefonen. De ringte på, og da ingen åpnet (de som var i huset sov den formiddagen), gikk de like godt midt inn i stua der ei sykt jente (tenåring) som sov på sofaen ble rimelig skremt av de. Hvorpå barents far våknet av levenet og kom ut på stua i bare trusa, for å stå ansikt til ansikt med en mannlig og en kvinnelig politibetjent. Som ikke kunne forstå hvorfor han ville ha de til helvete ut av stua si, og ut i gangen før han ville snakke med de (de ble faktisk forulempet og en smule snurt over at han ikke så på de som mesias komme der det sto i skittstøvlene sine inne på gulvet i hans private stue). Beklagelse ble gitt av politimesteren i dette tilfellet (de gikk nemelig ikke akkurat ut med engang for å si det slik), men de hadde vist ikke gjort noe galt siden ytterdøra ikke var "låst" (bare lukket). Samme person ble lagt i jern da han på natten flyttet om på biler i sin bedrift, da han på politiets ordre skulle ta lommeboka fra jakka i baksetet i en bil for id sjekk (han hadde da jobbet på natten i 10 år på dette stedet). I etter tid har vedkommende fått store problemer med å takle politiet og myndighetspersonell generelt, og jeg har nok en gang fått bevist at min "paranoia" ikke er tatt ut av løse luften.

 

Så ja, jeg har erfaring med at endel i politiet, gjerne ikke deler ens egen oppfattning av hva som er privat. Eller hvor grensen for god takt og tone går. Her hved uten noen som helst spesiell grunn utover nysgjerrighet, å gå inn i ett privat hus.

 

Siden jeg vet (i motsettning til de som tror) hvordan endel i uniform ter seg og reagerer, er det for meg naturlig å legge inn høyde for dette. Og mine innlegg er naturlig nok farget av det jeg vet, tro meg. Sjokket var stort den dagen jeg fant ut hvordan ting virkelig er, var som ei jente engang sa om det å miste møydommen. "Sjokkerende, vondt, og man kan aldri gå tilbake".

 

Dette med at det føles som ett overgrep, er så enkelt som at bare vitenen om er politiet først innenfor mine dør, og de finner på å gå andre steder, se på andre ting, åpne skap etc. Enn jeg har vist frem. Kan jeg ikke gjøre noe motstand (uten å få alvorlig problemer), utover muntlige protester. Dette er nok til at det fryser litt ned over ryggen på meg, da jeg nok er av de som har ett sterkt forhold til ordtaket "Mitt hjem er min borg". Og ser på politiet i slike tilfeller som "kongens" menn i Robin hood. (Ett hår i suppa) :wink:

 

På den annen side, det er nok av politifolk jeg så gjerne skulle ha invitert inn på en kaffe. Og gjerne ha en kose stund over våpenskapets innhold, historier fra dette og hint. Men politiet på generell basis? Ikke søren om jeg vil se de i min private sfære.

 

 

Nok ralgjering over dette, poenget er at man har erfaring med at politifolk ikke nødvendigvis alltid er så korrekte som man skulle ønske. Og at man er lite inteligent om man ikke tar høyde for dette.

Noe som igjen fører til den naturlige konklusjonen, at politifolk, av prinsipielle grunner. Ikke bør utføre denne type av rutine kontroller i folks private hjem.

 

P.s. Det er nok mange som lurer på hvordan en mann på 40 kan ha hatt så mye kontakt med politiet, for ikke si være såpass "negativ" til de (noe jeg egentlig ikke er, det bare virker slik i prinsipp diskusjoner). Kort fortalt, så kjørte jeg som "sjåfør" på fest i gamle dager (ofte betalt sjåfør). Og hadde årlig kjørelengde på litt i overkant av 100000km i året på slik kjøring (i hovedsak området mellom Trondheim og Gøteborg, i en 6 års periode). Som sjåfør (edru person på alle slags fester/utesteder) ser man både det ene og det andre, legger man til rekorden i antall traffikk kontroller på en kveld (8). Begynner man å skjønne at man etter hvert får mange muligheter til å observere hva som skjer (og hvorfor). Ikke minst ser man at der en ferdes mye, er det alltid de samme politifolkene som lager problemer/kvalm, provoserer etc. (uten å ha vært provosert i utgangspunktet).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når man leser denne tråden og andre diskusjoner om overvåking på nettet så blir man skremt over hvor mange som vil innføre DDR-tilstander bare for litt ekstra sikkerhet og bare for at de ikke har "noe å skjule". Hvor langt kan myndighetene gå før dere føler det er et overtramp? Hvor er deres grense for invasjon av privatlivet? Hva betyr ordet frihet for dere?

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg gått gjennom hele tråden, så det er mulig dette er nevnt før-

 

I anledning DLD, var det en som sa noe meget treffende:

"Når jeg låser døra på do, betyr det ikke at jeg gjør noe ulovlig."

Samme prinsippet gjelder her.

 

Og så lenge en må ha ransakelsesordre for å gå inn til Bandidos eller B-gjengen,

så blir det bare feil å kunne besøke lovlydige mennesker etter eget forgodtbefinnende...

Og registrerte våpeneiere er jo erklært lovlydige, det er derfor de har fått lov til å kjøpe våpen.

Jeg har mine våpen i våpenskap, jeg har ingen uregistrerte eller ulovlige våpen, jeg har ingen typer ulovlig ammunisjon.

Hvorfor skal det at jeg har våpenkort bety at jeg må kontrolleres?

 

Som nevnt over, denne tråden fører jo ikke til noen forandring.

Men den fungerer utmerket som ventil for oss som er frustrerte, og det er jo noe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt kan myndighetene gå før dere føler det er et overtramp? Hvor er deres grense for invasjon av privatlivet? Hva betyr ordet frihet for dere?

 

Polardego, ærede jaktkompis, det der vil du aldri få svar på! Det er som å spørre hva er utenfor vårt univers, og hvor er den absolutt ytterste grense, og hva er utafor der?

 

Vi er blitt en nasjon av ynkelige "reality tv tittende" individer hvor det eneste som betyr noe er å bli kontrollert og funnet som verdige besteborgere av dette big brother samfunnet, der vi ønsker at alle kan se hvor flink vi!

 

Ahrg, jeg kunne utbrodert side opp og side ned om hva jeg mener om frihet, ære, troverdighet, respekt og andre slike uttrykk som jeg mener vår moderne nasjon har vokst i fra - men jeg driter i det. De som vil skjønner sikker hva jeg mener uansett, hvis ikke er det vel ikke noen vits likevel...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...