Jump to content

Våpenkontroll i private hjem


Tommy Tikka

Recommended Posts

Etter såååååååå mange innlegg som jeg (og andre) har skrevet - innser jeg at mine (og andres) innlegg ikke har bidratt/vil bidra - hverken i den ene eller andre retningen vedr. paragrafens fremtid.

 

Og strekker hendene på cowboy-vis :D

 

Da er jeg ihvertfall først ut med noe :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 806
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:) Nå må du ikke gå LANGT unna tråden da Shadob. Forumet lever av at folk bidrar med innlegg, ofte uten at

vi kan gjøre noe fra eller til. Jeg vil tro at det ofte er til stor hjelp å få diskutert og pratet om forskjellige temaer her.

Med over 13.000 visninger i denne tråden, er temaet tydligvis verdt å diskutere, selv om vi ikke kan få gjort mye med

selve kontrollen. Jeg har iallefall lært endel her, om trådens emne, men også om medlemmene som skriver på kammeret!

Link to comment
Share on other sites

Synes å erindre at dette er tatt opp i tråden tidligere?

Til tross for at det er blitt spurt om noen i det heletatt har hatt våpenkontroll er det MEGET tynnt med bekreftende svar,

noe som tyder på at dette 'problemet' ikke på langt nær er så stort!

Link to comment
Share on other sites

Man kan diskutere/være uenig, utøve det demokratiske system osv.

Det vi diskuterer her - er en vedtatt paragraf - som har passert dette systemet.

 

Hvis ingen har planer om/ressurser til å gjøre noe med den:

Hva er da vitsen med å fortolke seg blå - og repetere gang på gang hva man har skrevet tidligere?

 

 

Tja....

 

Kansje man kan påvirke folk - noe som tydeligvis har blitt gjort i denne tråden.

Kansje man kan få folk til å sjønne at vedtatte paragrafer faktisk KAN omgjøres, om man kjemper for det man tror på.

Og om man ikke kan det, kan man kansje få folk til å forstå at frihet ikke bare er en floskel, noe vi kansje ikke har så mye som mange kansje tror? Og at man da kansje kan bruke stemmeretten sin neste gang...?

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer på; Er det mange her som har hatt kontroll av Politiet hjemme hos seg selv? Jeg har ikke det og kjenner heller ingen som har hatt det!

 

Nå har jeg vandret i våpen miljøet siden mange av dere knapt var et glimt i opphavets øye :oops: .

Jeg vet om to konkrete tilfeller :shock: .

Og begge var mer enn beretiget :P .

 

Men jeg liker ikke utformingen i teksten som gir politiet denne retten :cry: .

Link to comment
Share on other sites

"Her, lille venn, tar du feil"

95 kg :D

 

 

"Jeg har planer og ressurser til å gjøre noe med den, og gjør det. Men du kan også gjøre noe, hvis du snakker sant på at du ikke er tilhenger av den §. "

 

Er meg revnende likegyldig om paragrafen er der eller ikke.

Lykke til :D

 

"En stund hadde jeg litt troen på deg, men innimellom skremmer dine meninger meg, spesielt med tanke på hvilket yrke du har. Jeg håper inderlig ikke at dine meninger er representativt for politiet i Norge, men dine personlige meninger."

 

Håpet ditt er berettiget :wink:

Tjenesteytringer hadde jeg aldri villet delt med deg i det hele tatt :!:

Link to comment
Share on other sites

"Du har gitt uttrykk for at du ikke er tilhenger av denne § som vi diskuterer her, men allikevel forsvarer du den og bruken av den. Hvorfor?"

 

Da den er gjeldende pr. idag :wink: !

 

Men med dine ressurser - er den sikkert opphevet iløpet av kort tid :| !

Link to comment
Share on other sites

Så hvis du mener en § er bort i natten vil du allikevel bruke den.

 

Politiets oppgave er å kontrollere og håndheve etter de loven og reglene som til en hver tid gjelder :!: Politiet skal ikke handle på grunnlag av hvorvidt han/hun synes regelen er fornuftig eller ikke :!:

 

Shadob, du er velkommen i mitt hjem hvis jeg blir valgt ut til å vise oppbevaring av våpnene mine.

Link to comment
Share on other sites

Etter såååååååå mange innlegg som jeg (og andre) har skrevet - innser jeg at mine (og andres) innlegg ikke har bidratt/vil bidra - hverken i den ene eller andre retningen vedr. paragrafens fremtid.

Å spå i fremtiden overlater jeg til FEM og andre "kompente" medier.

 

Men at du og et fåtall andre har bidratt i opplysningens tjeneste i denne tråden, hersker det ingen som helst slags tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært fint om Dere lagde en egen "stem FRP" tråd på forumet istedet for å gjennomsyre alle tråder som handler om våpen og samfunn med budskapet.

For de som ikke har fått det med seg: Det er ikke den sittende regjeringen som har gjennomført ordningen med at politiet kan komme hjem til deg å kontrollere om våpnene er forsvarlig oppbevart.

 

Det er vel norsk politi som kommer på kontroll? Ikke gestapo.

Er det noen her som har hatt politiet på besøk for å kontroll av våpenoppbevaring i det hele tatt? (med et unntak)

Hvor mange av disse ble utsatt for en ubehagelig tjenestemann?

Kan det være at politiet faktisk klarer å forholde seg til regelverket på en grei måte?

Sitter Dere her å skaper et hypotetisk problem.

Selvsagt kan loven missbrukes men det tror ikke jeg skjer før vi får en nasjonalistiskt høyreekstrem styringsform.

Link to comment
Share on other sites

Sitter Dere her å skaper et hypotetisk problem.

Jah. Det kalles "prinsipp". Slå det opp.

 

Selvsagt kan loven missbrukes men det tror ikke jeg skjer før vi får en nasjonalistiskt høyreekstrem styringsform.

Siden å fremstille FrP som nazister er så populært blant de såkalt "intellektuelle" for tiden, antar jeg det er dem du sikter til? Trodde ikke du ville diskutere FrP jeg?

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært fint om Dere lagde en egen "stem FRP" tråd på forumet istedet for å gjennomsyre alle tråder som handler om våpen og samfunn med budskapet.

Det er fantastisk hvor sikkert det er at slike utsagn dukker opp så snart enkelte bare tror at sittende regjering kritiseres :lol:

 

Å oppfordre folk til å bruke stemmeretten sin taktisk er ikke ensbetydende med å stemme FRP. Dette Til Orientering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker om høyreekstrem STYRINGSFORM, det gjelder likefullt venstreekstreme styringsformer.

Jeg karakteriserer ikke FRP som ekstreme, grunnen til at jeg tok det opp er at det er noen på dette forumet som stadig drar frem politisk reklame.

 

Hvis jeg ikke tar feil var det faktisk under en borgelig regjering med Dørum som justisminister at saken ble spikret.

Link to comment
Share on other sites

På tide å komme tilbake til hva denne tråden egentlig dreier seg om.

 

Slik ser jeg på våpenkontrollen:

 

Når man får tillatelse, og skaffer seg et våpen, gir man samtidig samtykke til at politiet kan komme hjem for å kontrollere at våpnene oppbevares i henhod til bestemmelsene.

 

Man kan fint velge bort kontrollen, men da må man samtidig kvitte med våpnene. Enkelt å greit. Man blir ikke tvunget til kontrollen, men gir samtykke til den.

Link to comment
Share on other sites

Når man får tillatelse, og skaffer seg et våpen, gir man samtidig samtykke til at politiet kan komme hjem for å kontrollere at våpnene oppbevares i henhod til bestemmelsene.

Da fikk paragrafen "tilbakevirkende kraft" for meg - det var nemlig ingen betingelse da jeg ervervet mitt første våpen.

Link to comment
Share on other sites

 

Når man får tillatelse, og skaffer seg et våpen, gir man samtidig samtykke til at politiet kan komme hjem for å kontrollere at våpnene oppbevares i henhod til bestemmelsene.

 

Man kan fint velge bort kontrollen, men da må man samtidig kvitte med våpnene. Enkelt å greit. Man blir ikke tvunget til kontrollen, men gir samtykke til den.

 

 

Da må kontrollen isåfall kun gjelde de våpen jeg har ervervet etter 1998.

Link to comment
Share on other sites

Så dere som ervervet våpen før 1998 fikk altså tillatelse til å ha våpen på livstid, uten mulighet for inndragelse? Nei dere fikk ikke det! Man må til enhvertid oppfylle de bestemmelsene som gjelder, ellers kan våpenet inndras.

 

Dere fikk tillatelse etter gamle regler. For å sette det på spissen kunne derfor våpnene deres blitt inndratt, for deretter å få ny tillatelse etter nye regler. Dette er en dårlig måte å gjøre det på. Da bestemmer man heller at også dere skal følge de nye reglene.

 

Hvis man skal følge "niki", "morten vinje", "chiefen" og "20mm canon" sin logikk vil ikke den nye våpenforskriften som nå snart blir vedtatt få følger for oss som allerede har våpen. Jeg har ennå ikke hørt reaksjoner på at denne forskriften også må gjelde de som allerede har ervervet våpen. Som dere alle vet har man "våpen på prøve" i Norge, og følgelig er det ikke noe som heter tilbakevirkende kraft når det gjelder regler for å ha våpen. Man må alltid følge de regler som til en hver tid gjelder.

 

Egentlg burde jeg ha skrevet at man ved å ha våpen samtykker i våpenkontrollen, ikke bare ved å få tillatelse/erverve våpen.

 

Som sagt er det slik jeg oppfatter dette.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det helt greit, så lenge tjenestemenn/kvinner oppfører seg på en ordentlig måte.

Har én gang hatt besøk av en tjenestemann som ikke gjorde det, og han er faktisk ikke tjenestemann lenger.

 

Slik jeg ser det er det igrunn veldig enkelt. Dette blir på samme måte som vi får pålegg om ditt og datt på bil.

Nå husker ikke jeg hvordan det var, men var sikkert et svare leven når EU-kontrollen kom også?

 

Og jada, har oppfattet prinsippene rundt hjemmebesøk.

 

 

Løsningen er uansett meget enkel, selg unna!

Om du ikke er interessert i å ta ansvaret det medfører å ha våpen, eller om det blir for mye for prinsippene,

selg våpen. Er aldeles ikke noe krav til jegere/sportsskyttere om at de skal ha våpen, er naturligvis krav i form av at du må ha det for å bedrive hobbyen.

 

Men om dere er så jævla prinsippfaste så får dere jo bare å selge da, om dere ikke når igjennom med forumsutringen da naturligvis.

Nå har vel aldri grining på et forum hatt så veldig stor politisk tyngde, men det er jo lov å håpe.

 

Vi får se, når hjemmebesøkene begynner å bli håndhevet (hvilket de aldri vil, jeg tror det vil fortsette som i dag, så i praksis veldig få kontroller),

hvor mange som selger unna, tipper det ikke kommer til å være så mange. Prinsippfast, heh... Talk, talk, talk...

 

Må si meg enig med mindretallet her, og tror nok det finnes flere meningsfeller som ikke ønsker å gjøre seg til hoggestabbe for "mobben" her inne. :)

 

Denne diskusjonen er imidlertid status quo, og det vil den fortsette å være. Er som "6.5x55 til elg?", ".308 vs .30-06 vs 6.5x55", "Windows vs *NIX" og mange, mange flere diskusjoner, som ganske enkelt bare aldri slutter.

 

Nu har jeg sagt mitt i diskusjonen, som jeg lovet meg selv å ikke delta i, så dere får kose dere videre med tråden. :)

 

 

Last minute edit: Så Grizzly rakk å få inn en før meg her, og er meget enig. Og igjen, om man er så prinsippfast får man ta konsekvensene av det og kvitte seg med våpen,

er heeeelt frivillig dette! ;)

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt kan loven missbrukes men det tror ikke jeg skjer før vi får en nasjonalistiskt høyreekstrem styringsform.

Bemerkelsesverdig innskrenking av hvilke totalitære styreformer du finner skremmende. Takk for at du presiserer dette selv, slik at vi andre slipper å konkludere feil.

 

Det hadde vært fint om Dere lagde en egen "stem FRP" tråd på forumet istedet for å gjennomsyre alle tråder som handler om våpen og samfunn med budskapet.

Det som virkelig hadde vært fint, var om vi fikk brukere med modenhetsnivå og evnestyrke som er høyere enn at de automatisk setter likhetstegn mellom mine utsagn og oppfordringer til å stemme FrP.

Link to comment
Share on other sites

Så dere som ervervet våpen før 1998 fikk altså tillatelse til å ha våpen på livstid, uten mulighet for inndragelse? Nei dere fikk ikke det! Man må til enhvertid oppfylle de bestemmelsene som gjelder, ellers kan våpenet inndras.

 

Jøss... Gjorde vi ikke det? Seriøst?

Jeg trodde faktisk at når jeg fikk det hvite arket jeg kjøpte min første pumpehagle med (som 16 åring på 80-tallet) så var den min til odel og eie så lenge jeg ikke brøt i mot "edruelig og pålitelig borger". Aøtså brøt mot de bestemmelsene som gjeldt NÅR jeg fikk innvilget mitt første våpen... Jeg er nok svært uenig med deg i din rettsforståelse her grizzly.

 

Uansett, fredag fikk jeg endelig montert de siste hengelåsene på skapet hvor noe av "daglig dags" ammoen står, jeg har fått ryddet og sortert en hel masse, hengt opp futeraler og innredet en trådkurv med hylstere/riger og annet utstyr til forskjellig type skyting. Jeg oppdaget også at jeg hadde rundt 2000 mer .44 magnum blyukuler i ymse varianter en jeg husket og fant ut at jeg må ha vørt vagt forvirrret når jeg bestilte .45-70 kuler for noen år tilbake for jeg tror jeg har rundt 1000+ slike liggende i forskjellige varianter også. Endelig bært ned den lile håndfullen med .22 amm og 1 .38 skudd som lå i vinduskamren på badet, etter at jeg hadde tømt lommene på en bukse

Fikk ryddet unna masse tomme ammo esker og trenger vel egentlig bare en rengjøring så er våpen/laderommet klart for kontroll.

 

Det er egentlig greit med kontroll, (eller varsel om slik) sånn at man av og til får et nødvendig spark i baken.

 

Men det er synd at det er politet som gjenomfører den. Det er det som er galt i mine øyne, ikke at det kontrolleres. (håper du ser poenget her grizzly) Det har noe med rettsikkerheten i et samfunn å gjøre.

 

Å si at det er greit at politet får angang til et hjem, fordi "det sannsyligvis" ikke vil bli missbrukt holder ikke mål, når det er et statlig maktorgan som er innvolvert.

 

 

(hmm... har jeg ikke skrevet dette før Shadob? :D )

Link to comment
Share on other sites

Et moment jeg tenker på i forholdt til dette med hjemmekontroll er; Kan man føle seg sikker på at den som utfører kontrollen har kompetansen i forhold til dette? Når det gjelder andre former for "hjemmekontroll", som pipe- og ildsted, elektrisk anlegg, er det jo folk som har spesifikk sertifisering i forhold til disse tingene som utfører kontrollen.

 

Mitt poeng er at det burde i det minste sørges for at det sikres at den som skal utføre kontrollen er en person som har god kompetanse på området, og er mer genuint opptatt av den spesifikke oppgaven hjemmekontroll er, enn mulige vikarierende motiver enkelt her inne er fryktelig opptatt av å fremheve. Det bør ikke være mange personer i et politidistrikt som potensielt skal utføre slik kontroll.

 

Selvfølgelig kun min egen mening, og jeg er for at det skal utføres kontroller på dette området.

Link to comment
Share on other sites

Et moment jeg tenker på i forholdt til dette med hjemmekontroll er; Kan man føle seg sikker på at den som utfører kontrollen har kompetansen i forhold til dette?

Ja, den er veldig enkel; Godkjent våpenskap, montert riktig. Antall våpen stemmer med våpenkort, våpen eller vital våpendel er låst inn i skapet. Alt står i forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Men når man tar utgangspunkt i regelverket som faktisk foreligger, mener jeg bare at det er visse faktorer mtp den kontrollerende myndighet som burde vurderes. Det er mitt poeng. Jeg synes det er unaturlig at hvem som helst polititjenestemann skal kunne stå for disse kontrollene. Som arbeidsoppgave burde denne tillegges et fåtall, og da kanskje helst de som fra før av jobber med våpenrelatert arbeid, eksempelvis ved våpenkontorene. Dette kunne i tillegg være kompetansehevende for disse.

 

Arbeidsoppgaver som berører folks private sfære, og ikke fordrer bruk av en høyskoleutdannet uniformsbærer burde strengt tatt heller ikke utføres av slike. Regelverket sier at kontroller skal foretas - da kan man (hvis man vil) tilrettelegge for dette også fra den kontrollerende myndighet.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld, jeg har ikke lest alle innleggene på de foregående 27 sidene :(

men jeg må si at en fjær(t) har blitt til mer en en strutsefarm.

 

Jeg ser at noen ikke vil ha onkel inn i huset, men sivile... og ikke hvilke som helst sivile, nei helst ikke politifolk i sivil (tolkes slik).

Fra våpenkontoret skal de være... Og nermeste våpenkontor til Mehamn er ???

Resursbruken blir litt på trynet hvis ikke lokalt politi skal kunne utføre kontrollen.

 

Hvor mange kontroller gjennomføres egentlig?

Det tror jeg ikke kan være mange, og ærlig talt tror jeg ikke politiet er særlig interessert i slike kontroller dersom det ikke skulle foreligge forhold som gjør det påkrevd.

 

Men for all del, diskuter videre.

Det er underholdende lesing :lol:

Link to comment
Share on other sites

Må først og fremst si at jeg er uenig i denne loven, og så helst at den ikke fantes!

Jeg føler at den bryter mot mine rettigheter som borger av Norge. :x

 

Men, når den nå en gang er her så har jeg faktisk tiltro til at politiet er kompetente til å gjennomføre en slik kontroll!

Jeg tror helt klart, med tanke på de mange oppgaver de utfører, at de klarer å telle mine våpen,

sjekke om våpennummer stemmer med våpenkorta og se om skapet er godkjent og godkjent boltet fast.

Ærlig talt, gi gutta i blått litt kreditt og respekt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I en annen sammenheng fant jeg en uttalelse fra Justis- og politidepartementet fra 2001 angående hjemmelsgrunnlaget for kontroll som kanskje kan skape litt spekulasjoner:

Således kan for eksempel politiet neppe foreta kontroller hjemme hos alle personer som har registrert våpen for å sjekke hvorvidt de blir oppbevart forsvarlig, fordi dette antas å kunne være for inngripende i den enkeltes rettsfære.

(sakset fra Forebyggende økonomisk kriminalitet: Et samarbeid mellom politi og kontrolletater, pkt 5.2.2 Kontrollhjemler)

 

En ting jeg lurer litt på er om noen har funnet noe juss utover våpenloven og våpenforskriften angående hjemmebesøk? Jeg tenker da spesielt på skriv med hjemmelsgrunnlag fra politiet (utover "det står i loven at vi kan"), politiinstrukser på hvordan hjemmebesøk skal gjennomføres osv...

Link to comment
Share on other sites

Hjemmekontroll har vært oppe i høyesterett for ikke lenge siden. Våpeneier nektet politiet å komme inn, men tapte i retten.

Politiet skal gi deg minst 48 timers varsel før de kommer på besøk. De ringer for å avtale et passende tidspunkt.

 

Husker jeg riktig så da dommen fra høyesterett at politiet kun kunne sjekke stedet hvor våpen og ammunisjon var oppbevart. De kan heller ikke bruke ting de ser på hjemmebesøket til å begrunne andre mistenkelige forhold.

For å sette det litt på spissen; Lukter politiet sats fra et hjemmebrentapparat på kontrollbesøket kan de ikke bruke det i bevis for en senere ransakelsesordre.

 

Det at politiet sjekker oss lovlydige våpeneiere er bare bra. Er nok mange som slurver med oppbevaring eller ikke er klar over kravene som stilles.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmekontroll har vært oppe i høyesterett for ikke lenge siden.

Domsavsigelsen var 4. november 2004, og det var Fosjorde fra NV som nektet politiet adgang til sitt hjem. Utrolig kjipt at de (NV) ikke tok saken hele veien til EMK. Har ikke funnet hele domsavsigelsen, men det jeg har lest synes jeg er ganske pussig og klarer ikke helt se logikken i det. Jeg blir sittende med et inntrykk av at Høyesterett har kokt sammen en suppe med vage argumenter bare for å bygge oppunder politiets hjemmel til å gjennomføre våpenkontroll i private hjem. Jeg har riktignok ikke tung bakgrunn i juss, så kanskje er det bare det at jeg sitter med utrolig mange ubesvarte spørsmål etter å ha lest det jeg har av dommen som gjør meg så skeptisk.

 

Det at politiet sjekker oss lovlydige våpeneiere er bare bra. Er nok mange som slurver med oppbevaring eller ikke er klar over kravene som stilles.

At jeg skal åpne dørene til mitt hjem fordi andre slurver eller ikke gidder å gjøre seg kjent gjeldende regler for oppbevaring av våpen og ammunisjon vil jeg påstå er et vagt, om ikke svært vagt, argument for hjemmebesøksparagrafen. At politiet sjekker oss lovlydige våpeneiere, slik loven er i dag, har etter mitt syn til eneste hensikt å berolige hysteriske individer som ser mørkemenn i hver krik og krok. Dessuten synes jeg regelverket rundt våpenkontroll i private hjem er altfor dårlig. På forespørsel til politiet om å få gjøre meg kjent med hvilke regler og retningslinjer som gjelder for politiet ved kontroll, fikk jeg tilbakemelding om at dette var interne dokumenter og derfor unntatt offentligheten. Ikke særlig fornøyd med det svaret nei.

 

En forplikter seg forøvrig å gjøre seg kjent med gjeldende regelverk og å oppbevare våpen ihht dette regelverket når en søker om ervervtillatelse. Om en ikke gidder å følge dette regelverket har en et holdningsproblem og er gjerne ikke skikket til å ha våpen i utgangspunktet, men det at en eller annen gjøk ikke evner å følge regelverket gir etter mitt syn fremdeles ikke politiet rett til å tråkke inn i min stue. Forvarsel eller ei.

 

Og til de av dere som gjerne vil sable meg ned fordi jeg er mot hjemmebesøksparagrafen sett opp mot mine uttalelser her. Jeg har til ingen hensikt å nekte politiet adgang om de tropper opp på min dør, men velkommen er de ikke og faen om de får kaffe. Jeg var klokkeklar over at jeg, ved å søke løyve om våpen, åpnet mine dører for onkel blå, men det betyr ikke automatisk at jeg trenger å være enig.

 

edit: skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Må seie at eg syns Argyle har veldig gode argument her, og respekterar det synet fullt ut.

Men, eg hallar nok meir mot wadcutter sitt syn reint personleg.

Eg har ingenting å skjule for onkel blå. Eg meinar at ordensmakta skal ha ein del rettigheiter ovanfor meg som borgar som eg må finne meg i, innan rimelegheotens grenser. Eg meinar at heimebesøk for å sjekke våpenoppbevaring er innanfor desse grensene.

Eg meinar vidare at regelverk kring oppbevaring av våpen er meiningslaust dersom politiet ikkje har nokon mogelegheit til å kontrollere dette. På prinsippielt grunnlag.

 

PS: dette blir som politikk. Eg er sopass sær at eg reknar ikkje med at folk skal vere einig med meg. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i prinsippet ditt om at private hjem skal forbli private. Nå er det engang slik at det ikke finnes en rett i Norge til å ha våpen. Ved å erverve våpen gir du også politiet en rett til å kunne undersøke hjemmet ditt. Det er helt frivillig å ha våpen!

 

Det at noen slurver med oppbevaring synes jeg er et godt argument for å kunne undersøke andre. Selv om jeg har bilen min på service hvert år er jeg glad for at andre bilister blir kallt inn til EU kontroll. Er ikke alle som er like glad i den kontrollen, og dermed også hadde hoppet over den om de kunne. Slike kontroller bidrar til at veiene blir tryggere for alle. Det samme gjelder for våpen. Får uvedkommende tak i våpen fordi noen ikke oppbevarer de nedlåst så kan det faktisk gå ut over meg selv om jeg oppbevarer mine våpen korrekt.

 

Politiet har også vært restriktive med slike kontroller. De utfører de ikke uten at det er en grunn for det. Det at politiet nå skal systematisk gjøre det har nok mye med den nye våpenforskriften å gjøre. De vil synliggjøre lovverket og passe på at folk faktisk følger loven.

 

Skulle politiet misbruke denne muligheten ved å gjenntatte ganger snoke i private hjem så det blir et problem, da kan vi diskutere saken på nytt. Det er nok mange nå som vil kjøpe inn våpenskap, og bra er det!

Link to comment
Share on other sites

For å sette det litt på spissen; Lukter politiet sats fra et hjemmebrentapparat på kontrollbesøket kan de ikke bruke det i bevis for en senere ransakelsesordre.

 

Men for å sette det enda mer på spissen. Hva om politiet, på vei gjennom gangen til våpenskapet, ser et lik med en kniv i ryggen?

 

Politiet har en lovbestemt plikt til å starte etterforskning dersom de kommer over eller mener det er rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbare forhold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...