Jump to content

Slik vil EU gjennomføre blyforbudet.


Polardego

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Der tar du nok feil @bardp

Rett nok er grenseverdiene for støveksponering i luft ca 12-20x høgare for kobber enn bly og er derfor klassifisert som mindre helsefarlig. Men om man trur at kobber er ufarlig så er man på ville veger, noko debatten om bly vs blyfri ammo ofte gjev intrykk av.

Lista over helseskader du kan pådra deg sjølv pga. kobberforgiftning er lang...

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

On 3/27/2021 at 11:17 AM, bardp said:

Blir skikkelig bra dette. Kanskje blir det gjenåpning av en del nedlagte kobbergruver her i landet. Kunne jo trenges noen arbeidsplasser i Sulis og andre steder.

Sulitjelma i sine glansdager sto nå vel for mer utslipp av gift enn alle skytterne i landet til sammen... 

 

Men de hadde artige feltstevner!

Link to comment
Share on other sites

On 3/27/2021 at 11:17 AM, bardp said:

Blir skikkelig bra dette. Kanskje blir det gjenåpning av en del nedlagte kobbergruver her i landet. Kunne jo trenges noen arbeidsplasser i Sulis og andre steder.

Tja. Folk står jo hardt på for å forhindre det da. https://www.nordnorskdebatt.no/vi-vil-stotte-alle-ikke-voldelige-aksjoner-mot-gruvedriften-til-nussir/o/5-124-107583

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 3/27/2021 at 10:31 AM, Chiefen.v-2 said:

Kanskje det blir dugnad årlig for å hente ut messing fra kulefanget?

Det blir jo mulig å ha en sånn dugnad uten å forgifte hele skytterlaget. Idag vil det nesten være litt betenkelig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om det var sånn burde det ikke vært en levende blikkenslager med mer enn 10år i yrket..

 

Eneste grunnen til at jeg ikke driver gruvedrift i utendørs kulefang er at det krever uforholdsmessig mye varme å smelte ut bly fra mantlede kuler. Om noen kan forklare er jeg klar for voksenopplæring, kanere forteller a det hjelper å valse eller smekke til kulene med hammer??

 

Det er jo populært å snakke om hvor håpløse kanerene er på alt, men der er det normalt å resirkulere bly fra skytebaner.... 

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å kverne dem opp før smelting, så flyter mantelen så fint oppå - som en "gugge" sammen med oksid og andre "rester". Det er da forholdsvis normalt her også, der man faktisk samler de opp...
Problemet med å gjøre det industrielt i Norge og europa er kravene til utslipp fra virksomheten. Bla. vil slaggen inneholde litt bly. I USA, iallefall under Trump, kan man bare hive det på ei fylling, men det går ikke her. Skal du skille bly fra sand blir du sittende med en voldsom mengde sand du ikke blir kvitt, siden den inneholder bittelitt bly - ref. strøsanden på veiene, som ikke kan brukes til strøsand igjen når den er feid opp, fordi den inneholder for mye PAH eller noe sånt. Men en prosess for å gjennomføre en slik operasjon rimelig og effektivt er det nok marked for.

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, tussehaugen said:

Ingen problem å bli kvitt denne sanden...
Rensing, sortering og deponering av forurensa masser gjer NOAH på Langøya. 

Langøya er vel forbeholdt mer aktivt, eller farligere avfall enn forurenset sand. Kostnaden med å deponere der er også betydelig, det samme er transporten dit. En fangvoll til en 200m bane er fort 2-3000 tonn, minst (@>1000,- per tonn bare for deponeringen kan det bli nokså kostbart... Kan man få mengden ned hjelper det selvsagt, men det beste er nok å få selve vollen godkjent som deponi.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dei tar imot alt frå betong med pcb maling til meire «spreke» mixturer. Er det skikkelig ille så havner det på Norcem. 
Dyrt blir det, men det er ikkje umulig.

 

 

2-3000 tonn @  egenvekt 1.5x. Du har meire enn 10 blinker på den banen der...

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Hysj, så ikke mobile vinningskriminelle fra Øst-Europa oppdager det og knabber kulefangene våre! 

 

Hvor mye masse som må deponeres avhenger av om man kun tar kulefangene eller om man må fjerne sikringsvollene også. Hvis man kan klare seg med fanget blir det ca 3 M3/skive. 

Link to comment
Share on other sites

Går helt fint å skille bly og mantel. I den tiden jeg støpte kuler og dykkerlodd hentet jeg bly fra vollen på skytebanen og smeltet ut i en gammel elektrisk påfyllingsgryte til en bølgeloddemaskin. Etter en 5-6 timer lå alt av mantel og grus å fløt på toppen, bare å øse vekk.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, tussehaugen said:

Ingen erfaring, bare ein tanke.

 

Har du prøvd å smelte ein god slump bly for så å tilsette mantla kuler?

Du vil unngå varmetap i luftlommer om du «drukner» dei

Ja, endte med å dumpe xx kg som skrap, for dyrt å smelte rett og slett.

 

5 minutes ago, bardp said:

Går helt fint å skille bly og mantel. I den tiden jeg støpte kuler og dykkerlodd hentet jeg bly fra vollen på skytebanen og smeltet ut i en gammel elektrisk påfyllingsgryte til en bølgeloddemaskin. Etter en 5-6 timer lå alt av mantel og grus å fløt på toppen, bare å øse vekk.

 

5-6 timer er mulig, det er det jeg skriver-det krever mye varme. Jeg lurer på hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tussehaugen said:

Dei tar imot alt frå betong med pcb maling til meire «spreke» mixturer. Er det skikkelig ille så havner det på Norcem. 
Dyrt blir det, men det er ikkje umulig.

 

 

2-3000 tonn @  egenvekt 1.5x. Du har meire enn 10 blinker på den banen der...


Banen oppi lia her har 20 blinker bare på 100 metersbanen, 20 til på 200/300 meterm pluss diverse blinker ute på 400, 500 oog 600....

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

5-6 timer er mulig, det er det jeg skriver-det krever mye varme. Jeg lurer på hvorfor?

Den smeltegryta dro nå ikke så voldsomt med effekt 2-3 Kw i starten til tempen var oppe da la termostaten ut og for å vedlikeholde varmen var det ikke rare effekten som skulle til. Den var jo skikkelig isolert med tett og isolert lokk.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chiefen.v-2 said:

 

Jo, men hvorfor et det vanskelig å smelte blyet ut av mantelen uten å først valse eller kverne kula?

Fordi overflatespenning holder dråper inne i mantlene. Fyll 22LR hylser med vaniljesaus, hell alt oppi ei gryte og tapp av vaniljesausen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, tussehaugen said:

2-3000 tonn @  egenvekt 1.5x. Du har meire enn 10 blinker på den banen der...

30 på 200 og 25 på 100. Vi leker ikke skytebane. Begge vollene er >5m høye, Dette er ikke en 50-talls lekevokk med litt strøsand oppå fjellet ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

https://www.nrk.no/viten/et-av-tre-barn-i-verden-har-skadelige-mengder-bly-i-blodet_-viser-rapporten-the-toxic-truth-1.15149923

 

Mulig ikke en nyhet, men her er det mest fokus på blyammunisjon til jakt. Helle K. Knutsen vil jo helst ha totalforbud mot all blyammunisjon i Norge. Samtidig blir det nevnt at blyammunisjon er enkelt å bare forby. Jeg skulle likt å vite hvor mye de har forsket på der vilt utgjør en viss mengde i kostholdet. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Tjaaaaa?

 

Quote

Discussion:

Although not based on a representative sample, our study suggests that children across Europe are exposed to a wide range of environmental contaminants in fetal life and childhood including many with potential adverse effects. For values exceeding the HBM I value identification of specific sources of exposure and reducing exposure in an adequate way is recommended. Considerable variability in this "chemical exposome" was seen between cohorts, showing that place of residence is a strong determinant of one's personal exposome. This extensive dataset comprising >100,000 concentrations of environmental contaminants in mother-child pairs forms a unique possibility for conducting epidemiological studies using an exposome approach.

 

Prøvene er altså IKKE representative. Og bosted er en avgjørende faktor for eksponering - ?

 

Hvor er de eventuelle prøvene fra norske forhold tatt? Og hvordan korrelerer eventuelle funn av blyeksponering, med nærhet til skytebaner? Bor størsteparten av gravide norske kvinner ved skivevoller?

 

Den manglende sammenhengen mellom blynivå og inntak av viltkjøtt har jo vist seg gjentatte ganger, dette har vi diskutert i andre tråder.

 

Det har gjentatte ganger vist seg at malingen på importerte leker for småbarn, som putter slike leker i munnen, inneholder store mengder bly. Kanskje LITT mer sannsynlig at bly i barn kan komme derfra, enn fra et tilfeldig jaktskudd med hagle eller rifle et sted uti hutiheita?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var et innlegg for en uke siden på nyhetene om miljøgifter, der var det en "dame som hadde mer peiling enn folk flest" som pekte spesielt på bly. Et av problemene som kunne oppstå var at det kunne være årsaken til Autisme! Viltkjøtt ble også påpekt her. Jeg kjenner mange skyttere og jegere, men ingen av dem har barn med denne diagnosen (som jeg kjenner til) Jeg tror dersom man bor i skivevoller og unfanger og føder barn der så kan nok ting gå mindre bra. @Jegermeistern

Jeg vet om flere jegere som spiser mye vilt og som har flere barn som har tatt høyere utdanning, og har lykkes i livet med det. At bly ikke er helskost forstår jeg, det er folk her inne som støper mye bly, de skriver godt og treffer rett på tastaturet m.m. Jeg tror mange av de som forsker på dette for å krone sitt verk med et forbud ikke ensidig er ubrukelige, men mange av dem kan sikkert steke gode vafler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Vaquero said:

Jeg kjenner mange skyttere og jegere, men ingen av dem har barn med denne diagnosen (som jeg kjenner til) 

Jeg kjenner nå tilogmed skyttere jeg mistenker for å være autister. Flere...

4 minutes ago, Vaquero said:

Jeg vet om flere jegere som spiser mye vilt og som har flere barn som har tatt høyere utdanning, og har lykkes i livet med det.

Selv jeg har jo høyere utdanning, og har spist viltkjøtt, vokst opp i Norges forurensede sted, skutt hele livet, osv. Men, stedet jeg vokste opp har en betydelig overhyppighet av barn med både autisme og ulike misdannelser - og jeg kjenner flere av de - som også har høyere utdanning. Utrolig hva?

 

4 minutes ago, Vaquero said:

 

At bly ikke er helskost forstår jeg, det er folk her inne som støper mye bly, de skriver godt og treffer rett på tastaturet m.m. 

Jeg vet også om en hel del skyttere, (og andre folk) som man kan mistenke for både det ene og andre symptomet på blyforgiftning. Det er ikke alle her inne som treffer tastaturet like bra alltid, og noen kan man jammen tro har temmelig redusert IQ også.

 

Du kan snu det der alle veier.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

At bly ikke er helsekost er vi vel enige om.

Men kommer blyet som finnes i mennesker fra ammunisjon brukt på jakt eller fra skivevoller? 

Finnes det andre mulige kilder?

Det er ikke så lenge siden vi sluttet å bruke blytilsetninger i bensin. Det var blyforbindelser som lett ble tatt opp i kroppen, og som vil bli i kretsløpet lenge. Det var også store mengder.

Bly i glasur på keramikk var vanlig, og det ble en daglig dose fra kaffekoppen. 

Blymønje var vanlig for rustbeskyttelse, og hvor mye av den ligger det rester av i bebygde strøk.

Bly i lodding på vannrør var vanlig, og varmtvannet inneholdt ofte mye bly slik at de som tok snarveier med kaffevannet fikk mye bly inn.

Blykapsler på vinflasker var vanlig, og på flasketuten kunne du ofte se blysalter.

Bilbatterier som spres i naturen inneholder bly.

Industriforurensning sprer fremdeles mye bly som lett tas opp av planter og dyr som vi spiser.

Skal det være fornuft i forvaltning bør en se på om bruk av bly i ammunisjon kan være et reelt problem eller om det kun er teori.

Hvor mye bly finnes det i viltkjøtt sammenlignet med annet kjøtt, det er ikke en vanskelig oppgave å analysere det.

Hvor mye bly lekker ut fra skytebaner, er det en signifikant mengde i forhold til andre kilder? Vil blyet fra ammunisjon spres slik at det lett ender i mennesker?

Jeg oppfatter dette som symbolpolitikk der en ønsker en statistikk som viser at mengde bly som slipper ut er redusert med x antall tonn, uavhengig om det har betydning for folkehelsen eller ikke. Da kan en fortsette med bly i de tilfellene der mennesker blir eksponert, og der det er dyrt å fjerne bly.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Per-S said:

symbolpolitikk

Innertier!

 

Når jeg (en gang i blant) leser artikler som omhandler forsking rundt bly, jakt og toksiske effekter, slår det meg at forskerne mangler en forståelse av konteksten.

 

For meg virker det absurd at kulematerialet i en riflekule brukt til å felle hjortevilt, slaktet på vanlig måte, har toksikologisk betydning. Metallisk bly i solid form er nærmest biologisk inert, vi har ingen reseptorer for opptak av metallisk bly i mage-tarmkanalen. Blysalter, derimot, er noe helt annet.

 

Det å være jeger (eller i en jegerfamilie) har sannsynligvis en statistisk koblingsulikevekt med andre, blyrelaterte aktiviteter. Som at man, fra barnsben av, skyter tusenvis av kuler med luftvåpen. Gjerne i en uventilert kjeller. Og her har vi kanskje noe å lære. Du husker hvor grå du ble på fingrene etter å ha håndtert 100 luftgeværkuler? Hvor mange tolvåringer husker å vaske labbene før de peller seg i nesa?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel hvordan vi skal bruke "Førevarprinsippet".
Bly er giftig og vi bør begrense mengden som slippes ut. Hvem har bevisbyrden? De som vil bruke det, eller de som vil forby det?
Normalt er det brukeren som må bevise at nytten utveier skaden. Og det tror jeg vi kommer til å slite med i forhold til storsamfunnet, for de ser ikke at dette er til særlig stor nytte, og da skal det ikke mye helse og miljøskade til for å gjøre det ulovlig. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

Det er ikke så lenge siden vi sluttet å bruke blytilsetninger i bensin. Det var blyforbindelser som lett ble tatt opp i kroppen, og som vil bli i kretsløpet lenge. Det var også store mengder.

Og fremdeles er det vel bly i flybensinen. Nå er det ikke så store mengder med flybensin som brukes i Norge, men tilnærmet alt av dette spres i lufta- og blir tatt opp av planter, dyr og mennesker. Jeg vil tro- uten å ha noen vitenskapelig dekning for det- at dette er farligere for miljøet en bruk av blyhagl og blyholdige kuler til jakt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, spindrift said:

Innertier!

 

Når jeg (en gang i blant) leser artikler som omhandler forsking rundt bly, jakt og toksiske effekter, slår det meg at forskerne mangler en forståelse av konteksten.

 

For meg virker det absurd at kulematerialet i en riflekule brukt til å felle hjortevilt, slaktet på vanlig måte, har toksikologisk betydning. Metallisk bly i solid form er nærmest biologisk inert, vi har ingen reseptorer for opptak av metallisk bly i mage-tarmkanalen. Blysalter, derimot, er noe helt annet.

 

Det å være jeger (eller i en jegerfamilie) har sannsynligvis en statistisk koblingsulikevekt med andre, blyrelaterte aktiviteter. Som at man, fra barnsben av, skyter tusenvis av kuler med luftvåpen. Gjerne i en uventilert kjeller. Og her har vi kanskje noe å lære. Du husker hvor grå du ble på fingrene etter å ha håndtert 100 luftgeværkuler? Hvor mange tolvåringer husker å vaske labbene før de peller seg i nesa?

 

 

 

Hvis bly i metallform ikke tas opp i fordøyelseskanalen, hvorfor finnes det da diverse medisinske publikasjoner som sier noe annet?

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, spindrift said:

Metallisk bly i solid form er nærmest biologisk inert, vi har ingen reseptorer for opptak av metallisk bly i mage-tarmkanalen.

Dette er omtrent rent tull. Blant annet er oksidhinna utenpå alt bly løselig i magesyren, mer eller mindre etter hva folk har spist, og oppholdstiden betyr selvsagt noe.
Det tas riktig nok opp lite, men siden bly skilles ut svært sakte, så summerer det opp..

 

MEN, hele den argumentasjonsrekka er nesten irrelevant. Jegere spiser antakelig (nesten) ikke bly fra viltet sitt, det er flere undersøkelser som konkluderer med at de ikke har mye bly i seg, og som jeger kjøttspiser selv - vi spiser jo ikke blybiter? 
Beregningene fra Arnemo et al, der de regner hele kula som spist, når den i virkeligheten gikk rett gjennom dyret gidder jeg ikke bruker mer tid på.

 

Problemet med bly i skivevoller og rundt der det skytes mye, er vel mest frykten for at det skal begynne å lekke ut, og forurense næringskjedene. Oppryddingen på Gimlemoen i Kristiansand, der man hadde skutt ukritisk i hundre år kommer opp i hukommelsen. Også andre steder måler en bly i jordsmonn, og i bekker ut av skytebaner. Andre steder gjør en ikke det. De fleste faktisk. Men man må finne ut av dette og gjøre noe med det der det trengs.

 

Om man argumenter ut i fra fakta, og arbeider med fakta, isteden for å ukritisk messe tulleargumenter om at bly egentlig ikke er så farlig, kobber er farligere og EU bare gjør dette for å bli kvitt skytterene, så blir folk bare mer redde, og sannsynligheten for en fornuftig ordning i Norge synker.

 

K

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, asterix said:

Jeg vil tro- uten å ha noen vitenskapelig dekning for det- at dette er farligere for miljøet en bruk av blyhagl og blyholdige kuler til jakt.

Vi må slutte med denne meningsløse argumentasjonen om at fordi noe annet er enda farligere, så skal vi ikke bry oss om det som evt er mindre farlig. Dessuten anbefaler jeg at en ser realiteten i øynene. Diskusjonen om dette er farlig eller ikke er over. Det hjelper heller ikke å skrive sider opp og sider ned om hvor dumme byråkratene og politikerne er. Restriksjoner på bly vil komme. Det vi nå må gjøre er å finne løsninger som gjør at vi kan fortsette med hobbyen vår.

Haglejegerne har jeg litt sympati med. Tror det blir litt dårligere for dem. Riflejegerne har jeg ingen sympati med. Har jaktet elg med blyfri i mange år, og det er minst like bra. Innendørs sportsskyting blir ikke affisert. Utendørs finkaliber lar seg lett fange og samle opp. Det blir en utfordring med grovkaliber - særlig rifle, men det lar seg løse. I min klubb har dyktige folk allerede ferdig prototyp på fanger m/enkel tømming for opp til .45 på 25-metersbane. For feltskytingen har vi de største utfordringene. Bruk energien på å finne løsninger.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, asterix said:

Og fremdeles er det vel bly i flybensinen. Nå er det ikke så store mengder med flybensin som brukes i Norge, men tilnærmet alt av dette spres i lufta- og blir tatt opp av planter, dyr og mennesker. Jeg vil tro- uten å ha noen vitenskapelig dekning for det- at dette er farligere for miljøet en bruk av blyhagl og blyholdige kuler til jakt.

Når det gjelder flybensin så går det svært lite av den blyholdige LL100. Stort sett blir det mer og mer brukt miljøvennligere alternativer. CO2 derimot blir det, etter hvert mindre CO2 dersom man lykkes bedre med elektromotorer og batteriteknologi. Gamle veteranfly med gamle motorer går på LL100, (som gamle svartkruttvåpen, går best med bly). Luftsport er litt i samme dilemma som skyttersporten, de som ikke ser en egennytte å glede i det vil få det bort, gjerne forbud. Derimot er fly bra dersom en kan fly ved egen nytte og glede, reise sydover. Bare en kan ta av der en ikke bor i nærheten. Noen gamle tall på sparket med noe forbehold, en gang hvor dette med private småfly var en diskusjon der jeg bor hadde vi ca.600 småfly i norsk luftfartsregister (ikke sportsfly/mikrofly). Disse flyene hadde/har en motor på ca.150 -180 hp. De gikk ca.30 timer hver i året i snitt, noen klubbfly gikk betraktelig mer selvfølgelig. Miljøheltene ville ha det til slik at denne aktiviteten som var unødvendig var et vesentlig miljøproblem. Du skryter ikke av 150 - 180 hp på båthavna, lystbåtflåten var ikke tatt i betraktning. Den gangen denne diskusjonen gikk var det ca.70.000 lystbåter i Oslofjorden. Gressklippere i nærområdet slapp ut mer enn disse 10 flyene på flyplassen i nærheten av meg. Skytebaner og små lokale flyplasser (klubbdrift)  blir et forurensende oppblåst problem tatt ut av en større sammenheng. Hvor mye CO2 slipper vi ikke ut ved transport til div. arrangementer. Her gjelder det å ta ut små sårbare miljøer ut av drift, da har man gjort noe for hele samfunnet. Blyholdig LL100 er det få som selger og det er en lang transport til de få plassene som trenger det, dette drivstoffet blir uansett forbeholdt noen få fly til prisen i dag på over kr.20,- Dette begrenser seg selv. Byråkrater og forskere støtter faktisk presset mot folks rekreasjoner som foregår i liten skala. (Har vi en mill. lystbåter i Norge?) Er dette nødvendig, er det nødvendig å skyte eller fly privat? Er det nødvendig å bruke tobakk eller alkohol? Hvor stort er egentlig helseproblemet med bly i Norge? Vi kan gjøre mye med bly dersom vi har en fornuftige løsninger med oppsamling, det bør la seg løse uten forbud. Vi må unngå avrenning fra skyteanlegg. Forbud på ting blir for enkelt.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, nhd said:

i må slutte med denne meningsløse argumentasjonen om at fordi noe annet er enda farligere, så skal vi ikke bry oss om det som evt er mindre farlig.

Noe feil argumentasjon.

Det som er viktigst er å redusere eller unngå menneskelig eksponering for bly.

En diskusjon om i hvilke forurensningskilder blyet gjør mest skade på mennesker er derfor en naturlig del av en vitenskapelig tilnærming til problemet med blyforurensing. Alle tiltak for å redusere utslipp av bly har en kostnad, og prioritering av de forurensningskildene som har størst skadepotensiale vil gi mest effekt i forhold til kostnader. Vårt problem er at kostnaden ved å forby bly i ammunisjon ikke bæres av offentlige myndigheter, men av enkeltpersoner. Derfor vil vi være et lett bytte for byråkrater som skal skryte av at de har redusert blyforurensing med x antall tonn pr år, men uten at tiltakene har nevneverdig effekt på folkehelsen.

Den målestokken som skulle blitt brukt er hvilke tiltak som gir størst effekt på menneskelig eksponering for bly.

Da ville de forurensningskilder som tilfører miljøet blyforbindelser som lett tas opp av mennesker og dyr komme høyt opp på forurensingslisten. 

Så får skytterorganisasjonene på den andre siden prøve å finne løsninger der kuler kan gjenvinnes fra kulefang som ikke lekker ut bly. Teknisk sett enkelt. Kulefanget tilsettes kalk og legges i "basseng" der sigevann renses i ionebytter eller tilsvarende. Og det bygges tak over kulefanget for å hindre nedbør.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, nhd said:

Vi må slutte med denne meningsløse argumentasjonen om at fordi noe annet er enda farligere, så skal vi ikke bry oss om det som evt er mindre farlig....

Selvfølgelig skal vi ikke slutte med det- uten den argumentasjonen hadde vi vel ikke hatt en diskusjon i det heletatt. En må få belyse alle faktorer innen dette temaet uten å bli satt i bås- ser forøvrig at Per-S kom meg i forkjøpet 😉

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Vaquero said:

Når det gjelder flybensin så går det svært lite av den blyholdige LL100. Stort sett blir det mer og mer brukt miljøvennligere alternativer......

 

Og i dette innlegget lærte jeg faktisk mye om dette temaet- antakelig nok til å endre mening.🙂 Enda et bra innlegg- som vi faktisk hadde gått glipp av- om vi kun skulle diskutere "politisk korrekt" det som tråden handler om 😉

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

@M67

Jeg ser at jeg må være litt mer presis. Mitt poeng er ikke at bly er ufarlig. Tvert imot, det er et vel beskrevet toksisk materiale. Jeg anbefaler altså ikke å spise bly.

 

Men absorpsjon fra mage-tarmkanalen er meget begrenset, i forhold til andre eksponeringsformer. Spesielt inhalasjon av blypartikler av slik størrelse at de deponeres dypt i luftveiene, hvor absorpsjonen nærmer seg 100% (i alveolene).

 

Poenget mitt, er at det å spise vilt, slaktet på vanlig måte, ikke innebærer noen tenkelig risiko for klinisk meningsfylt blyeksponering, selv om viltet ble skutt med blyholdig kule. Dette fordi vi generelt ikke spiser kulefragmenter, og at absorpsjon av evt mikropartikler er såvidt begrenset.

 

Derimot bedriver både jegere og jegerspirer, i større omfang enn den øvrige befolkningen, aktiviteter som faktisk kan medføre blyeksponering av betydning. Som f.eks skyting med nakne blykuler i dårlig ventilerte lokaler. 

Eller tømmer kulefangere, uten å bruke tilstrekkelig beskyttende bekledning.

 

For spesielt interesserte i blyets toksikokinetikk er dette godt lesestoff

 

https://www.nap.edu/read/18249/chapter/5

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, nhd said:

...

Haglejegerne har jeg litt sympati med. Tror det blir litt dårligere for dem. Riflejegerne har jeg ingen sympati med. 
 

....,

 

Ja.... Dette var nyansert.

 

I små kaliber så er blyfritt mangelvare eller totalt fråverande, det betyr altså ingenting. 

Rovviltjakt er typisk bruksområde for små lettekspanderande kuler og få eller ingen skal ete dette kjøttet. 22lr blir faktisk også bruka.

Om så nokon vil bruke bly i ammunisjonen for å felle vilt dei sjølv skal ete så må det nesten vere opp til kvar enkelt.
Tilpass heller lovverket til blyfrie alternativ og la oss ha stor valgfrihet til kva materiale vi ønsker å fore våre våpen med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...