Jump to content

Slik vil EU gjennomføre blyforbudet.


Polardego

Recommended Posts

Ja, og desto bedre om hele industrien legger om samtidig. 

 

La oss for å bruke pene tall si at en ny produksjonslinje for blyfri ammo koster 100 millioner. Den avskriver vi over ti år, og rentene kan vi trekke fra på skatten. Da er kostnadene ved å legge om ti millioner per år de ti første årene.

 

Og la oss samtidig si at alle Norges DFS-skyttere skyter til sammen tjue millioner skudd per år. Det er sannsynligvis et under-estimat, men jeg lar det stå fordi det gjør tallene mine så pene. 

 

Da blir altså merkostnadene ved å bytte ut bly femti øre per plopp - på patroner til ni kroner. 

 

Jeg sier ikke at jeg ønsker et blyforbud, slettes ikke. Jeg sier at om det kommer så skal vi håndtere det og skyttersporten kommer ikke til å gå dukken. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, FreeSkier said:

Prisen vil vel stabilisere seg etter noen år ned mot dagens priser. Når konkurransen og volumet går opp noe hinsides på blyfritt, vil også prisene dale betraktelig sannsynligvis. 

 

9 hours ago, boble said:

Da blir altså merkostnadene ved å bytte ut bly femti øre per plopp

 

Njæææ.....Hva tror dere skjer med kobberprisen når ammo-produsenter verden over, dobler etterspørselen etter kobber? Den kommer til å fyke i taket.....

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Polardego said:

Mulig at noen baner vil bli godkjent for bly, mens andre ikke blir det?

 

La oss inderlig håpe det. Det er fullt mulig å bygge voller med sand-fang, som samler opp blyet på en trygg måte, slik at det kan kjøres bort som spesialavfall. La oss håpe våre myndigheter og våre skytterorganisasjoner finner løsninger for dette, og at vi får unntak for all sportskyting her i landet. At man må bruke kobberkuler på jakt kan man alltids leve med, her er ikke antallet skudd så stort og det finnes allerede gode alternativer på markedet.

 

På den annen side, så er jo kobber en like stor miljøgift som bly, i store volum og på gal plass. Bare se på avsig og bekker rundt gamle kobbermalm-gruver. Det er rust-rødt og dødt...

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Polardego said:

Kanskje best da at feks DFS går all in og kjører blyfritt over hele linja?

Er det en organisasjon som ikke bør gjøre dette, så er det DFS....Den sporten er vel dyr nok allerede som den er, om ikke ammoprisene skal dobles også....Da kan de bare legge ned bredden ivertfall,,,blir vel kun skyttere med sponsorer i ryggen som kan delta aktivt da.

Link to comment
Share on other sites

Merk at det i forslaget står: ban on the use of lead in bullets and other projectiles (small calibre: five-year; large calibre: 18-month transition periods)

 

Altså at det blir forbudt å bruke, ikke å selge men å bruke, bly i prosjektiler 18 mnd. fra forslaget innføres. Åpenbart uavhengig av baneforhold. Da er hjemmestøping av kuler en saga blott, og svartkruttskyting. En hel hobby som raderes vekk. Trist 😒.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, hewi said:

Er det en organisasjon som ikke bør gjøre dette, så er det DFS....Den sporten er vel dyr nok allerede som den er, om ikke ammoprisene skal dobles også....Da kan de bare legge ned bredden ivertfall,,,blir vel kun skyttere med sponsorer i ryggen som kan delta aktivt da.

Håper DFS forbyr bly i alle sine skyteøvelser. Og for å redusere kostnadene kan de tillate bruk av 223 som jo bare har 1/3 av kulevekten sammenlignet med 6,5x55. Blir så bra så.☺️

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, hewi said:

På den annen side, så er jo kobber en like stor miljøgift som bly, i store volum og på gal plass. Bare se på avsig og bekker rundt gamle kobbermalm-gruver. Det er rust-rødt og dødt...

Bly er vesentlig "giftigere" enn kobber.

 

2 minutes ago, hewi said:

Er det en organisasjon som ikke bør gjøre dette, så er det DFS....Den sporten er vel dyr nok allerede som den er, om ikke ammoprisene skal dobles også....Da kan de bare legge ned bredden ivertfall,,,blir vel kun skyttere med sponsorer i ryggen som kan delta aktivt da.

DFS... Jeg er nå en stor tilhenger av DFS, men treghet, og "alt var bedre før" mentaliteten i DFS som organisasjon er dramatisk. så jeg tror ikke noe slikt vil skje - men hvor i all verden har du det fra at prisen vil dobles?

Mine hjemmeladde patroner blir nesten dobbelt så dyre, siden kula der er mesteparten av prisen, og blyfrie kuler i dag er ca dobbelt så dyre som blykuler - men på ammunisjon vil dette utgjøre mye mindre. I tillegg til at blyfri-kulene vil bli mye billigere enn de er nå, når storskala produksjon kommer i gang.

 

Men noen prosjektilprodusenter vil kanskje slite, og andre vil dukke opp. Uansett vil nesten helt sikkert DFS stå på "voller som er sikre deponier", og må da evt forbedre disse noen/ mange steder.

Det jeg frykter for er feltskytingen, om ikke noen markedsfører en blyfri patron med samme egenskaper som en eksisterende feltpatron. Som kan skytes i vanlige piper - og der ble det vanskelig. Pipeprodusentene burde sett skriften på veggen for lenge siden (det begynner nå å bli temmelig mange 6.5-kuler som ikke kan skytes i Sauer-piper), DFS burde sett den og spesifisert riflestigning også. Men alt skal være som før...

Uansett er det fullt mulig å lage en feltpatron som eksakt dupliserer f.eks. DL Felt, eller noe lignende, med homogen messingkule f.eks.

Kanskje får vi se tinn-wolfram kompositt, og kanskje får vi se wolfram-plast kompositt i kuler? Det er en del som kan skje her, og alt er ikke nødvendigvis verre enn enn den gamle vanen med blykuler

 

12 minutes ago, mig16 said:

Altså at det blir forbudt å bruke, ikke å selge men å bruke, bly i prosjektiler 18 mnd. fra forslaget innføres. Åpenbart uavhengig av baneforhold. Da er hjemmestøping av kuler en saga blott, og svartkruttskyting. En hel hobby som raderes vekk. Trist 😒.

Det er da ingen problemer å støpe kuler av f.eks. tinn-vismut legering. Svartkruttskytterene er vel ikke de som jage høyest mulig BC heller, så om de er et strå lettere betyr vel "fuck all"?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, bardp said:

Håper DFS forbyr bly i alle sine skyteøvelser. Og for å redusere kostnadene kan de tillate bruk av 223 som jo bare har 1/3 av kulevekten sammenlignet med 6,5x55. Blir så bra så.☺️

Når skal folk forstå at det ikke er materialprisen som styrer prisen på prosjektiler. Messing er riktignok dobbelt så dyrt som bly - men det er messing for under 50 øre, i ei kule til 5 kroner.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, M67 said:

Det er da ingen problemer å støpe kuler av f.eks. tinn-vismut legering. Svartkruttskytterene er vel ikke de som jage høyest mulig BC heller, så om de er et strå lettere betyr vel "fuck all"?

 

K

Tinn og vismut blir knallhardt. Fungerer ikke i svartkruttvåpen. Også har du sjekket prisen på vismut? 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M67 said:

Bly er vesentlig "giftigere" enn kobber.

Derom hersker ingen tvil, men kobber i store mengder i drikkevannskilder osv, er ikke akkurat helsekost. For ikke å snakke om levekår til fisk og alt som lever i og rundt ferskvann. 

 

4 minutes ago, M67 said:

men hvor i all verden har du det fra at prisen vil dobles?

Fra min tid som Gjørtler, da jeg var ung og lovende. Husker kobberprisen føk i taket(Doblet seg faktisk over natta) hver gang USA startet en ny krig i midtøsten, og kjøpte opp så mye kobber de klarte på verdensmarkedet. Om alle verdens kuleprodusenter skal begynne å gjøre det samme, vil effekten bli lik. Kobberprisen styres i stor grad av etterspørsel. Den øker i takt, faktisk. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, M67 said:

Når skal folk forstå at det ikke er materialprisen som styrer prisen på prosjektiler. Messing er riktignok dobbelt så dyrt som bly - men det er messing for under 50 øre, i ei kule til 5 kroner.

Det kan gott være. Men det er ikke antall kg kule en sender av gåre som gjør skyting morsomt. Det er hvor bra en kan klare å skyte under gitte forutsetninger. Og det vil ikke endre seg med å gå over til mindre kaliber og lettere kuler.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, bardp said:

Det kan gott være. Men det er ikke antall kg kule en sender av gåre som gjør skyting morsomt. Det er hvor bra en kan klare å skyte under gitte forutsetninger. Og det vil ikke endre seg med å gå over til mindre kaliber og lettere kuler.

Tror ikke pistolskyttere vil være enige med deg der 🤪

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, M67 said:

Når skal folk forstå at det ikke er materialprisen som styrer prisen på prosjektiler.

Så du mener produsentene ikke henter inn økte utgifter på innkjøp av råmaterialer? Tror nok innkjøpsprisen får innvirkning på sluttsummen ja,gitt..ganske så betydelig også, om etterspørsel av kobber dobles på verdensmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, mig16 said:

Tror ikke pistolskyttere vil være enige med deg der 🤪

Ikke jeg heller. Om det var som bardp sier, så hadde vi brukt lasere for lenge siden.

 

K

7 minutes ago, hewi said:

Hva er i hovedsak messing laget av da? Kobber...

alfa messing er rundt 70% kobber og 30% sink. Dagens LME-pris er 77,-/kg for kobber og 28 for sink

 

16 minutes ago, hewi said:

Derom hersker ingen tvil, men kobber i store mengder i drikkevannskilder osv, er ikke akkurat helsekost. For ikke å snakke om levekår til fisk og alt som lever i og rundt ferskvann. 

 

Fra min tid som Gjørtler, da jeg var ung og lovende. Husker kobberprisen føk i taket(Doblet seg faktisk over natta) hver gang USA startet en ny krig i midtøsten, og kjøpte opp så mye kobber de klarte på verdensmarkedet. Om alle verdens kuleprodusenter skal begynne å gjøre det samme, vil effekten bli lik. Kobberprisen styres i stor grad av etterspørsel. Den øker i takt, faktisk. 

Vi er nok temmelig enige - men om vi ikke er unge og lovende lenger - er vi unge, eller lovende ;)

 

 

Men om EU skal ha blyfrie kuler, og kobber til 66% av disse - (forresten går jo det store volumet som blykuler i sportsskytterenes godkjente, sikre voller) så tror jeg vel knapt det vil merkes på verdensmarkedet. Bare nikkelverket rett ved siden av meg her, lager kobber til 15 milliarder kuler årlig (ca 100 000tonn)
Problemet kan vel heller bli at produksjonen ikke kommer helt opp i stor nok skala til å drive prisen ned. Men om vi får skyte bly i vollene, og må bruke blyfritt "ute i provinsen" så går nok det helt fint. Det er ikke så mange skudd som skytes "i skogen"

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sist det var blyforbud på haglepatroner var alternativene så lenge det ikke var stål minst dobbelt så dyrt. På jakt i terreng der det er mye stein er stål uforsvarlig. Har testa på fjellryper. Og ja, det utgjorde en betydelig merkostnad, på gode rypeår går det en del skudd. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, M67 said:

Vi er nok temmelig enige - men om vi ikke er unge og lovende lenger - er vi unge, eller lovende ;)

Noe sånt ja 😁

 

12 minutes ago, M67 said:

Men om EU skal ha blyfrie kuler, og kobber til 66% av disse - (forresten går jo det store volumet som blykuler i sportsskytterenes godkjente, sikre voller) så tror jeg vel knapt det vil merkes på verdensmarkedet.

Ja la oss håpe at det blir unntak for sportsskyting. Blir vel litt "å male fanden på veggen" mange av innleggene her, men det kan jo bli totalforbud. ..

 

Personlig tror jeg det vil bli en løsning vi kan leve med, om ikke folk i styre og stell mister gangsynet totalt.

Link to comment
Share on other sites

Så er jo spørsmålet , ut av EØS,  drit i eu og lag vår egen prod ammo.... ?Hva skjer i vårt naboland brexit landet ang dette...noen som vet? Dei har vel noen fabrikker som lager hagle ammunisjon  , eller lages gambore m flere i eu land?  

Link to comment
Share on other sites

Hvis først EU bestemmer seg så kommer blyfri-volumet til å bli så stort at prisene faller uansett. Tyskerne har nå laget ammo med stålkjerne før i tiden, så helt ukjent er det ikke.

 

Det aller verste som kan skje er at Stortinget bestemmer seg for en alenegang så alt vi skyter blir ukurant og dyrt. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mp18 said:

Så er jo spørsmålet , ut av EØS,  drit i eu og lag vår egen prod ammo.... ?Hva skjer i vårt naboland brexit landet ang dette...noen som vet? Dei har vel noen fabrikker som lager hagle ammunisjon  , eller lages gambore m flere i eu land?  

RV og Senterpartiet er vel de eneste som kan tenke seg å melde Norge ut av EUS. Så da får du bare bestemme deg for hvem av de du vil starte valgkamp for.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

RV og Senterpartiet er vel de eneste som kan tenke seg å melde Norge ut av EUS. Så da får du bare bestemme deg for hvem av de du vil starte valgkamp for.

Da er svaret lett.. jeg starter ingen valgkamp for noen .  Politisk diskusjon driver jeg ikke med her . Men jeg  lurer oppriktig på hvilke friheter breksit naboen vår har ang dette tema. Eu kan ikke pålegge hele frie værden hva dei tror er fasiten for alle ? Klart hvis bly er så farlig som det sies så er ingen tjent med å bruke  det.det  er ikke så lenge siden at amalgam var fasiten hos tannlegen.....dette  er jo historie nå. Selv er jeg mer bekymret for mange andre typer forurensning enn blyhagl og blyholdige kuler. Opplys meg gjerne, jeg har evnen til å skifte mening v god dokumentasjon.  Enn så lenge velger jeg bly. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, mp18 said:

Da er svaret lett.. jeg starter ingen valgkamp for noen .  Politisk diskusjon driver jeg ikke med her . Men jeg  lurer oppriktig på hvilke friheter breksit naboen vår har ang dette tema. Eu kan ikke pålegge hele frie værden hva dei tror er fasiten for alle ? Klart hvis bly er så farlig som det sies så er ingen tjent med å bruke  det.det  er ikke så lenge siden at amalgam var fasiten hos tannlegen.....dette  er jo historie nå. Selv er jeg mer bekymret for mange andre typer forurensning enn blyhagl og blyholdige kuler. Opplys meg gjerne, jeg har evnen til å skifte mening v god dokumentasjon.  Enn så lenge velger jeg bly. 

Britene er prisgitt sine egne aktivister og stemmesankende politikere, og vil nok ende med strengere våpenlover enn EU. Der foreslo vel BASC (som er "NJFF" der) blyforbud til jakt på eget initiativ.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, mp18 said:

Opplys meg gjerne,   -  

 

Det er vel få emner som er diskutert mer grundig (og med større intensitet!) her på forumet, enn bly eller ikke i ammunisjon. Søk gjerne (med google e.l., forumets søkefunksjon er så som så), så finner du, f.eks. denne tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/58238-blytung-høstjakt-for-viltjegere-debatt-om-bly-tilbake/

 

Link to comment
Share on other sites

On 2/5/2021 at 7:33 AM, mig16 said:

Ser dårlig ut for svartkruttskyttere dette 😒.

Svartkruttskyting har jeg ikke peiling på, men om Sabots kan brukes i alle typer munnladere lurer jeg på. Hva med perkusjonsrevolver? Svartkruttpatroner?? Sabots som vist her er i plast, så er det galt også. Sabots i mer miljøvennlig materiale burde vel gå, også forladningene/Wads i haglpatroner? 

 

Bilde jeg har lagt ved er fra en Hornadykatalog jeg har. 

Sabots.JPG

SCAN0023.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tenkte miljøvennlig materiale i en sabots, nå har ikke jeg testet en ren bismuth-kule i en patron, er litt spent på det. Jeg har "prøvestøpt" en i .45 (250 grain mould). Det bør vel blandes inn litt tinn? Bismuth er jo sprøtt? Hvordan bismuth tåler å bankes ned i et munnladervåpen lurer jeg på, eller om den blir litt for hard i forhold til rent bly som disse våpnene er laget for. Mulig sabots og bismuth kan gå? Nå skriver jeg om ting jeg ikke kan noe om, jeg bare spør...

 

Denne kula jeg støpte fra hagl tatt fra en haglpatron burde fint kunne skytes i en .58" Sabots.

Jeg hadde et innlegg om dette for ca. et år siden ang. min Vaquero revolver, jeg har ikke kommet lenger.

Bismuth.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2/6/2021 at 9:52 AM, Vaquero said:

Ja, jeg tenkte miljøvennlig materiale i en sabots, nå har ikke jeg testet en ren bismuth-kule i en patron, er litt spent på det. Jeg har "prøvestøpt" en i .45 (250 grain mould). Det bør vel blandes inn litt tinn? Bismuth er jo sprøtt? Hvordan bismuth tåler å bankes ned i et munnladervåpen lurer jeg på, eller om den blir litt for hard i forhold til rent bly som disse våpnene er laget for. Mulig sabots og bismuth kan gå? Nå skriver jeg om ting jeg ikke kan noe om, jeg bare spør...

Metallet heter vismut på norsk. En grei støpelegering til kuler (altså ca samme hardhet som bly) skal være 80-85% vismut, 10-15% tinn og litt antimon - 0.5%-ish. Mulig antimon kan utelates, jeg har ikke prøvd den selv.
Legeringen smelter rundt 200°C og støpes visstnok greit rundt 250.

 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, M67 said:

Metallet heter vismut på norsk. En grei støpelegering til kuler (altså ca samme hardhet som bly) skal være 80-85% vismut, 10-15% tinn og litt antimon - 0.5%-ish. Mulig antimon kan utelates, jeg har ikke prøvd den selv.
Legeringen smelter rundt 200°C og støpes visstnok greit rundt 250.

 

 

K

 

Vismut fungerer muligens, men jeg har ikke funnet mange suksesshistorier om det. En utfordring er at man må bruke en nøyaktig legering, som du skriver. Dette for å minimere ekspansjonen. For vismut ekspanderer åpenbart når det kjølner, og kula sitter dermed fast i støpeblokken. Det man må gjøre er å droppe kula akkurat idet den størkner, tidspunktet er kritisk. For tidlig og den er fortsatt flytende, for sent og den sitter fast. Dette gjør at hardheten varierer noe, fordi kula størkner på litt ulike tidspunkt. Man klarer ikke å time dette helt perfekt. Hardheten i BHN vil da variere rundt 20. Størrelsen varierer også.

 

Men legeringen er dyr (ca. 10-gangen bly?), og kulene blir harde og sprø. Altså ubrukbart til jakt og til svartkrutt.

 

Ser at noen eksperimenterer med sink da. Dette fungerer ganske greit til pistolkuler i hvert fall. Sink er billig, veier ca. 70% av bly og har en viss smøreffekt i løpet. Det er hardt da, avgir giftige gasser ved støping, og giftig støv ved treff på harde overflater.

 

Sabot er en mulighet også, men da sprer man jo mikroplast i naturen igjen. Også pulverlakkering sprer mikroplast forøvrig.

 

Jeg ser at blyforbudet åpner opp en 'Pandoras eske' med nye mulighet for helseskader og gifter og dritt i naturen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Graakall said:

Vi kan vel se bort fra prosjektiler med hard kjerne som stål.

 

Disse er vel det forbud mot å eie og bruke i dag.

nei, bare herda stål laga for å være panserbrytene er verboten.

fra forskrift
"Med panserbrytende ammunisjon menes patron som er utstyrt med et prosjektil som har en kjerne av hardmetall eller herdet stål, og som er konstruert for å kunne trenge gjennom lettpansrede objekter. Vanlige helmantlede prosjektiler med stålkjerne (miljøpatron) regnes ikke som panserbrytende."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, mig16 said:

 

Vismut fungerer muligens, men jeg har ikke funnet mange suksesshistorier om det. En utfordring er at man må bruke en nøyaktig legering, som du skriver. 

Tinn-vismut, ikke ren vismut. Jeg kan ikke helt se problemet med å klare å blande de to metallene med den forholdsvis lave nøyaktigheten som kreves. Men man må jo ha ei vekt.

 

5 hours ago, mig16 said:

 

Men legeringen er dyr (ca. 10-gangen bly?), og kulene blir harde og sprø. Altså ubrukbart til jakt og til svartkrutt.

Det er dyrt, men ikke så dyrt. Der jeg har sett både vismut og bly (jeg kjøpte nettopp 800kg vismut ;) ) koster vismut ca 3 ganger mer enn bly, tinn er muligens nesten 10-gangen. Det er dyrt, men det er ingen vits i å svartmale mer enn nødvendig.

Jeg har sett kulelegering vismut, tinn, antimon (87/12.5/0.5) til salgs i barrer for 100,- ish per kg. Bly koster vel typisk 30-50 om det ikke er uspesifisert skrap-bly

 

Sprø er legeringen ikke (rent vismut er), men den har helt andre mekaniske egenskaper enn bly, så jeg tror gjerne at den må støpes og håndteres på en annen måte enn bly. Hvem jakter med støpte blykuler egentlig?

 

5 hours ago, mig16 said:

Ser at noen eksperimenterer med sink da. Dette fungerer ganske greit til pistolkuler i hvert fall. Sink er billig, veier ca. 70% av bly og har en viss smøreffekt i løpet. Det er hardt da, avgir giftige gasser ved støping, og giftig støv ved treff på harde overflater.

Dette blir et rart argument. Sink er faktisk et nødvendig sporstoff i kroppen (det forbedrer visst sædkvaliteten..) For mye er selvsagt giftig, men sink er ikke en brøkdel så giftig som bly, og eventuell forgiftning er forbigående, da de skilles ut, i motsetning til bly.

 

 

5 hours ago, mig16 said:

Sabot er en mulighet også, men da sprer man jo mikroplast i naturen igjen. Også pulverlakkering sprer mikroplast forøvrig.

 

Jeg ser at blyforbudet åpner opp en 'Pandoras eske' med nye mulighet for helseskader og gifter og dritt i naturen.

Det blir liksom ikke riktig uansett, og jeg ser for meg at på et tidspunkt kommer noen og mener at man må resirkulere hver eneste kule, siden det er umoralsk eller noe, å lage noe og så bare skyte det ut...
Men jeg tror det er lettere å forsvare å spre de fleste vanlige metaller, enn bly. Sabots kan du vel forresten lage økologiske og veganske av bomull eller lin (Gud forby ull, stakkars sau) og jern til kuler kan du enkelt lage i hagen av myrmalm... (husk å bruke trekull, ikke fossilt kull) 

 

 

Det er et stort spenn mellom å spre ting ukritisk, og å gå helt MDG, men jeg tror at kampen mot et blyforbud er dømt til å tapes, med eller uten EU. Det er nok norske politikere som gjerne går enda lenger her. Det tjener ingen ting å mase om hvor dumt det er, hvor håpløst det blir eller hvor dumme de er.

Der man må satse innsatsen er på unntak fra forbudet, og dispensasjoner fra det. På faste skytebaner, inne som ute, er det faktisk ingen problem med å lage voller som sørger for at blyet ikke gjør noen skade, kan samles opp, skilles ut, og gjenbrukes. Organisasjonene er i gang med å legge grunnen for dette, og det beste vi kan gjøre er å støtte opp om det.

Det er god grunn til å tro at det er en slik ordning som kommer.

Feltskyting vil få en utfordring, men man kan lage voller der man skyter regelmessig, man kan bruke kulefangere i noen tilfeller, og der ingenting hjelper, kan vi skyte blyfrie kuler.

Her blir det viktig å få ut budskapet om at vi faktisk gjør dette. Samler opp, og bruker blyfritt der det går, så vi ikke blir nektet på feil grunnlag. Kanskje vil det bli unntak eller mulighet for unntak eller dispensasjon der en skyter "lite", det vil uansett være lurere å sloss for, enn å prøve å stoppe et "forbud".

 

K

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, M67 said:

........

Jeg har sett kulelegering vismut, tinn, antimon (87/12.5/0.5) til salgs i barrer for 100,- ish per kg. Bly koster vel typisk 30-50 om det ikke er uspesifisert skrap-bly

......

 

K

 

Takk for et nyansert innlegg 🙂.

 

Hvor har du sett vismut/tinn/antimon blanding til 100,- pr barre? Gi meg et hint så kjøper jeg noen for å prøve. Det er jo veldig rimelig. Det jeg har sett var rådyrt.

 

Jeg tror fortsatt at kostnadsøkningen blir et problem. Jeg skyter ca. 4-5000 skudd /år, ikke medregnet ca. 1000 22LR. Blyet er stort sett gratis, det er skrapbly fra kulefangere eller som jeg plukker fra vollen. Kjøper noe tinn på Frelsearmeen i ny og ne, men det er bare noen få kroner. I de kalibrene jeg lader koster det med mellom 1 og 2 kr pr. patron i hette og krutt. Kula er er 'gratis', og hylsene er ladet så mange ganger at de er avskrevet. Altså en kostnad på 5-10000,- kr /år i patroner. Tipper ca. 7500 i snitt. Det skal ikke mange kronene pr. kule før dette blir dyrt. Hvis jeg må kjøpe ferdigstøpte eller homogene kuler blir det så dyrt at jeg ikke gidder. Ferdigladet er absolutt uaktuelt, med unntak av 9mm Luger kanskje.

 

9mm Luger koster i dag ned mot 2,50 kr/patron. Jeg tror produsentene kommer til å slite med å få det såpass billig med alternative kuler. Blyforbudet omfatter ikke militæret, derfor blir det blyfrie kuler bare til privatmarkedet, og det øker kostnaden. Koster det plutselig 5,- pr. patron så øker kostnaden dramatisk for de som skyter mye pistol. Prisen blir en spekulasjon på dette stadiet, men det er langt større utvinning av bly på verdensbasis enn av vismut, og jeg tipper prisen kommer til å skyte 🤪 i været.

 

Og så er det oppgradering av skytebaner. Riflebanen jeg skyter på er i forfall allerede i dag. Det er noen få ildsjeler som holder den i gang. Det kommer ikke til å bli investert i noen kulefangere der, og da er det slutt for rifleskyting for min del, med unntak av de 30 obligatoriske skuddene pr. år.

 

Pistolbanen og feltløypene er det stor aktivitet på, så det blir sikkert bygget fangere der hvis noen tar initiativ. Men antallet feltmål blir kanskje ikke like mange, og kostnaden må jo medlemmene ta.

 

Jeg leste nylig at antall aktive jegere i California hadde gått ned med 12% etter blyforbudet der, og jeg kan forestille meg at det kommer til å få langt større impact på sports- og hobbyskyttere. Kostnaden ved skyting ER vestentlig for mange.

 

Svartkrutt blir uansett et problem, den sporten kommer nok dessverre til å dø ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...