Jump to content

Nye Jaktstøvler - Lundhags!


Gullars

Recommended Posts

Hepp!

 

Har sittet og lest igjennom samtlige tråder om jaktstøvler og jeg har endelig kommet meg så langt at jeg skal ha et par fra Lundhags. Jeg har i alle år trasket rundt i M77 støvler, jeg er blitt en mester i å pusse sko men nå holder det!

 

Har kommet frem til konklusjonen at jeg vil gjerne invistere i noen skikkelig sko som jeg kan ha glede av noen år fremover. Mange mennesker jeg har møtt på mine turer i Stølsheimen, spesielt fra Sverige & Finnland bruker Lundhags som de har hat 10 år ++ og er fremdeles det beste de har hat på beina. Jeg ser forøvrig at merket får mye skryt her inne.

 

Har kikket litt på diverse sportbutikker fra G-Sport, XXL etc. Blant annet sett på Lundhags Syncro High, men denne er kanskje litt overkill?

 

Kan Lundhags eiere på forumet komme med forslag til modell?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe krass kritikk av Lundhags, for all del. Men i stedet for å bestemme deg for støveltype først, så kan det jo være lurt å 1) Definere behovet ditt, og 2) Prøve på deg et par...

Lundhags er temmelig spesielle støvler. Ofte er det slik at enten så elsker du de eller så hater du de. Skallstøvelprinsippet kan være veldig bra på lengre turer: bare skifte sokker, så er du tørr igjen. Men de kan også være en smule kalde. Spesielt om vinteren. Støtdempende såle? Not! De er rett og slett dritvonde på asfalt, men forhåpentlig skal du ikke gå der da. Og de skal ha kred for at de er solide!

Link to comment
Share on other sites

hvis du ikke absolutt MÅ ha lundhags,så kan jeg anbefale deg hagløfs track.

det er de beste skoa jeg noen gang har gått i fjellet med,dem er litt for varme til å bruke på varme sommerdager,men til høsten og frem til tidlig vinter er dem ufattelig gode!

dem har dessuten kommet veldig godt ut i div tester..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av dem som hater lundhags, synes de er utrolig lite komfortable på, kan nok være de passer ekstra dårlig til mine bein.

Har hatt noen forskjellige par av jaktstøvler med og uten gore tex, La sportiva, to forskjellige modeller av lundhags, varg isogaisa, alfa pro bever, en alfastøvel med gore tex lagd for forsvaret, chevalier og Crispi hunter. Hvis jeg skal rangere disse blir rekkefølgen:

 

Crispi hunter (eneste støvelen jeg ikke har noe å utsette på, er de jeg bruker nå, har hatt de i over to år.

La sportiva (god støvel men holdt bare ett år)

Chevalier Nubuck (Ok komfort, men lite praktisk i imprignere, holdt bare ett år

Varg isogaisa (God støtte, men krever mye stell for å holde tett, holdt bare 1,5 år

Alfa pro bever (dårlig komfort, holdt 1,5 år

Lundhagsmodellene (dårlig komfort, kalde, kvittet meg med dem før jeg hadde slitt dem ut)

Militærutgaven av alfa (Dårlig komfort holdt snaut ett år)

 

Vil anbefale deg og prøve flere forskjellige par, slike støvler skal det ikke være behov for å "gå inn" de bør sitte behagelig på med en gang.

Selv om jeg er strålende fornøyd med Crispi hunter trenger de ikke passe til dine bein.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt Alfa i noen år gode å gå i, men dårligere holdbarhet skal du leite lenge etter. Fikk til denne høsten et par Lundhags Professional som eg har gått ganske mye i. Disse skoene er lette og fantastisk gode på foten(min i allefall), men de er litt kalde når du sitter på post i noen timer, men totalt sett er eg svært fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg ett par Lundhags Synkro denne høsten. Fordi min svoger, som har brukt Lundhags i alle år, har skrytt så uhemmet av dem. Og han jakter mye.

Jeg har før brukt fjellstøvlene mine på jakt, og har slitt ut to par Alfa støvler. Jeg har fortsatt ett par Alfa støvler, og synes fortsatt de er gode støvler. Men de er lave/halvhøye. Jeg bruker gjerne gamasjer sammen med dem om høsten, for å beskytte litt bedre. Men med Lundhags støvlene er det ikke nødvendig pga høyden på dem. Ett ankepunkt jeg har mot Alfa støvlene er vekten. Jeg begriper ikke hvordan de kan lage så tunge. Lundhags støvlene som er mye høyere, er også mye lettere.

Men jeg kan jo ikke si at jeg har brukt Lundhags i årevis.Likevel kan jeg ikke forstå påstanden om at de er ukomfortable. Det er akkurat komforten jeg setter pris på med dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg ett par Lundhags Synkro denne høsten. Fordi min svoger, som har brukt Lundhags i alle år, har skrytt så uhemmet av dem. Og han jakter mye.

Jeg har før brukt fjellstøvlene mine på jakt, og har slitt ut to par Alfa støvler. Jeg har fortsatt ett par Alfa støvler, og synes fortsatt de er gode støvler. Men de er lave/halvhøye. Jeg bruker gjerne gamasjer sammen med dem om høsten, for å beskytte litt bedre. Men med Lundhags støvlene er det ikke nødvendig pga høyden på dem. Ett ankepunkt jeg har mot Alfa støvlene er vekten. Jeg begriper ikke hvordan de kan lage så tunge. Lundhags støvlene som er mye høyere, er også mye lettere.

Men jeg kan jo ikke si at jeg har brukt Lundhags i årevis.Likevel kan jeg ikke forstå påstanden om at de er ukomfortable. Det er akkurat komforten jeg setter pris på med dem.

 

Har også ett par Alfa Bever Pro, blytunge. Men. blir ikke cellegummien på Lundhags stive og harde etter en tids bruk da. eller er det nytt matriale.

Link to comment
Share on other sites

 

Har også ett par Alfa Bever Pro, blytunge. Men. blir ikke cellegummien på Lundhags stive og harde etter en tids bruk da. eller er det nytt matriale.

 

Det er ikke mye cellegummi på syncro støvelen. Nubuck i skaftet( det blir veldig mykt), fulllær nederst og cellegummi forsterkninger i tåa og helen. Og mykt lær i foret. Hele støvelen oser av soliditet. Min svogers støvler (professional) har han brukt i flere år nå, så og si hver høst helg , og noen uker i tillegg. (bare spør kona hans.. :wink::wink: ) De er noen slitte i finnishen , men hele og uskadet. Og de holder han fortsatt tørr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt et par Lundhags orginal i ca 16 år nå å er stor fornøyd, men nå er sålen slitt å må byttes, er det noen her som veit om et sted jeg kan sende dem?

 

:D

 

Det var en skomaker på Lillehammer som skiftet såler på Lundhags for Lundhags, men jeg vet ikke om han driver lengre.

Ta kontakt med Lundhags eller salsapparatet til Lundhags i Norge

Link to comment
Share on other sites

Har hatt flere typer oppigjennom årene, og de fleste med membran. Meindl, Chevalier, Crispi, Alfa i flere varianter.

 

Det jeg har nå er "Varg - Isogaisa" som jeg tror du skal se på. De har ikke membran, og er litt tunge, men er flaske tette. Litt vonde å gå inn, men ellers bra. Har også et par Alfa bever pro, men synes de er i det korteste laget, iallefall senhøstes i skogen.

 

Hva gå-komfort gjelder, er det ingen som slår den modellen jeg hadde av Crispi, men der var problemet dårlig membra den gangen. Ve Crispi har kommet med nye modeller nå. De har jeg ikke prøvd enda.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har hatt lundhags proffesional i 2 år nå og er meget godt fornøyd. Lette og med passform som er perfekt for meg. Ikke av de varmeste men jeg bruker dem ned til ca -8 . Når det blir kaldere enn dette må jeg uansett ha støvler med skikkelig foring så da holder ikke disse andre merkene som er nevnt her heller. Skal du ha lundhags støvler eller andre typer med cellegummi fot så husk på å kjøpe de ett nr for store, for de krymper litt det første året.

 

mvh Bingo

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Lundhags Syncro støvler under elg-jakten når mine alfa bever pro havarerte. Passformen er helt super syntes jeg, kan nok bli litt kalde ja, men støtter bra, og du kan plumpe uti uten å bli våt på beina(med bukse utenpå).

Eneste ankepunkt er prisen(!!!), og det at det er semsket skinn på skaftet...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg i 1994 et par Lundhags Alaska Jakt, med "skisåle"... Jobba da med taksering av skog og gikk hele barmarkssesongen og fulle dager, blei litt gnagsår til å begynne med men det forsvant. Har brukt dissa heilt fram til nå, både med fjellski og truger om vinteren, og vanlig bruk. Nå kan jeg vel si at dom er utslitt. Jakter ælj med bandhund så det blir ganske mange skritt iløpet av den jakta.. Kjøpte dom litt for store og utstyrte dom med filtinnlegg. Ikke for varmt om sommeren og ikke kaldt om vinteren. Har vel slitt ut tre eller fire sett med filttøfler da men :)

 

Lundhags virkelig har tilsvart mine forventninger, eneste jeg kan sette fingeren på er sømmen mot Certech foten, den har lett for å lekke litt. Nå overtok jeg et par Lundhags Jakt (okseblod typen) av en kamerat som aldri har fått brukt dom, passa ikke beina hans. Dom har stått en årrekke i kjellern der. Satte dom inn med lærfett et par omganger før æljjakta, og har fungert perfekt.

 

Savner IKKE skisålen på Alaskaversjonen.. Hælen var grei å ha og henge på bak en østsibirer, men veldig lett å sparke butt i alt mulig med den firkanta tuppen :)

 

Her er det like mange meninger som bein og støvler, trur du kanskje skal prøve litt forskjellig før du bestemmer deg. Det viktigste er at du finner et par som passer deg og beina dine. Ikke noe er verre enn vonde støvler!!!

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe krass kritikk av Lundhags, for all del. Men i stedet for å bestemme deg for støveltype først, så kan det jo være lurt å 1) Definere behovet ditt, og 2) Prøve på deg et par...

Lundhags er temmelig spesielle støvler. Ofte er det slik at enten så elsker du de eller så hater du de. Skallstøvelprinsippet kan være veldig bra på lengre turer: bare skifte sokker, så er du tørr igjen. Men de kan også være en smule kalde. Spesielt om vinteren. Støtdempende såle? Not! De er rett og slett dritvonde på asfalt, men forhåpentlig skal du ikke gå der da. Og de skal ha kred for at de er solide!

 

Dette har du selvsagt helt rett i! Jeg skal bruke dem til rype & skogsfugl jakt og til fisketurer på fjellet, samt en del vandring igjennom alt mulig ymsk terreng! Ståa at jeg kunne tenkt meg Lundhags er fordi det er virker osm de fleste andre skoene vi har diskutert her inne, feks Alfa bare holder i 2-3 år. Kunne tenkt meg et par som holdt noen år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt et par Varg Isogaisa, og har nå et par Neidegaisa. God komfort og relativt tette. MEN gummien som går litt opp på støvelen har løsnet på begge skoene, noe som irriterer meg voldsomt. Leverte inn skoene, noe som medførte at bare den løse gummien ble skåret av. Det blir ikke Varg neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Crispi hunter (eneste støvelen jeg ikke har noe å utsette på, er de jeg bruker nå, har hatt de i over to år.

 

Vel, kan ikke akkurat si att jeg deler den erfaringa. Jeg fikk ett par Crispi Hunter av kona til jul for noen år siden. De begynte å lekke etter kun kort tid. Fikk byttet dem i ett nytt par, men samme gjentar seg. Byttet også disse og fikk en nyere type. Disse har holdt tett nå i to år, men begynte i høst å lekke. Begge tåkappene i gummi har løsnet, og flere av snørefestene har røket. Kvalitetesmessig synes jeg ikke Crispi holder mål, iforhold til pris.

 

Derimot må jeg gi all honnør til importøren for upåklagelig service. Har fått nye med en gang(butikken har gitt meg nye og sagt at dette er importørens policy) jeg har klaget. De er også svært bekvemme å gå i, men til åkoste nærmere 3000,- bør en forvente bedre kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Har gått en del i Lundhags original. Lette og behagelige og nesten vanntette.

I skogen er de super, men på høyfjellet liker jeg de ikke. Grunnene er:

 

1) De har/hadde for stiv og dermed glatt såle til å få grep på våte steiner.

2) De er kaldere enn vanlige fjellsko.

3) Dårlig ankelstøtte

4) Dårlig demping

 

Min konklusjon er at de er et mindre god alternativ til allround sko på vestlandet

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte Lundhag for 20 år siden. De bruker jeg ennå, eller rettere sagt deler av dem.

Etter ca. 10 års bruk var sålen godt slitt og cellegummien var slitt vekk over tærne. Jeg sendte dem til importør og de sydde på nye sko, men beholdt det gamle overlæret. Dette kostet kr. 800,- og støvlene var gode som nye.

Nå begynner skodelen å vise endel slitasje så jeg kjøper meg nok et par nye støvler til neste sesong.

Ja, det blir Lundhag, Professional tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke få fullrost Lundhags nok!

 

Bruker støvlene under trening av hund hele våren, fjellturer sommerstid, reinsjakt og som hundefører på elgjakt. Uti november trekker jeg over fotposer eller skifter til andre støvler for de egner seg ikke til seinhøstes rådyrjakt.

Hadde et par Oxblod i 8 år. Nå bruker jeg Professional på andre sesongen og de er så gode som nye enda på tross av væl bruk. Hadde 20 mil til fots under reinsjakta i år og kunne kysset Lundhagsstøvlene hver kveld. Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har brukt Lundhags i mange år, men har også hatt en periode med div. tex støvler. Nå er jeg tilbake i Lundhagsstøvler type syncro high. Har hatt disse i 3 sesonger nå og bruker dem hele høsten. Etter min mening veldig gode støvler. Vinterstid er de kjølige så da bruker jeg Kamik Stronghold i stedet. Men er du mye i bevegelse tåler du noen minusgrader med Lundhags også. Jeg har ikke funnet fram Kamikene ennå :wink:

 

Min konklusjon: Meget gode støvler med god passform og komfort, men noe stiv pris...

 

Tips: Lundhags blir ikke romsligere med litt bruk, snarere litt mindre. Den nye cellegummien krymper ikke like mye som den gamle, men kjøp dem litt for store så blir de perfekte.

Link to comment
Share on other sites

Har slitt ut 3 par lundhags jakt, ingen holdt mer enn 2 år.

Sømmene går i oppløsning/revner, foten i cellegummi krymper og får gyngestolform.

Passformen er litt smal sån at de blir litt kalde om vinteren.

 

Skifta til jørnkangan, de holder 50% lengre, og er bedre å gå i.... Men prisen pr år blir ca lik.

Link to comment
Share on other sites

Som et tips kan jeg si at det neppe nytter å lese seg til hvilke sko du bør kjøpe. Det aller viktigste er at de sitter godt på beina DINE. Jeg prøvde alt av fjellsko før jeg bestemte meg. Jeg må ha en lest som er ganske flat og liten. Norsk lest er bare å glemme for min del. Prøv sko i alle mulige former. Det finnes mange gode fjellsko og like mange meninger om hvilke som er best.

Link to comment
Share on other sites

Har slitt ut 3 par lundhags jakt, ingen holdt mer enn 2 år.

Sømmene går i oppløsning/revner, foten i cellegummi krymper og får gyngestolform.

 

Jeg fikk ett råd av en Lundhags entusiast,når det gjaldt modellene med full cellegummi beskyttelse rundt "skodelen". Dette gjelder vel hovedsaklig "luffar" modellen.

Kjøp dem ett nr. for stor. Fyll dem med vann , og tre føttene oppi. Gå så med dem til de bortimot tørker. Ser jo for meg at dette passer best en varm sommerdag. Men dette skulle altså hindre at støvelen fikk båtfasong. For det har vært ett problem med støvlene som er dekket med cellegummi nederst. Men jeg har altså aldri prøvd det. Og professional og syncro modellene har bare cellegummi forsterkninger i tå og hel , se der vil læret krympe på en normal måte.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg har prøvd Lundhags og de passer ikke beina mine, men kjenner flere som bruker de og er kjempefornøyd med de. Men som flere sier her er de kalde. Selv bruker jeg Meindl. De er i samme prisklasse som Lundhags, men de er varme om vinteren. De jeg har har jeg brukt på jakt i 5 år nå og jeg har til dags dato ikke vert kald eller våt, hverken på post eller når jeg har gått med hund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også et par Lundhags Syncro High og er veldig fornøyd! Har ikke hett de i mer enn et år og kan således ikke uttale meg om holdbarheten, men de virker dønn solide.

 

Jeg har hørt om flere som har Lundhags-sko som går ut såle etter såle og sender de tik resåling. Dette borger jo for kvalitet!

 

Dersom du har lyst på Lundhagsstøvler vil jeg anbefale deg å prøve både syncro og professional. De har litt forskjellig lest og kanskje den ene passer bedre enn den andre.

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et par Proffesional High i sommer, etter å ha brukt, og bruker varg Rastegaisa. Ville ha en litt letter støvel til bruk i skogen. Har et gammelt par Lundhags Militær, lik Scout i utforming, men tykkere såle, 89mm skitupp og forsterkninger. Dette kan ikke sammeliknes :shock: Jeg er i allefall strålende fornøyd, etter nå å ha brukt de i havannen uke :D

 

Har også nå spesialbestilt et par skistøvler fra Lundhags, men de er ikke ferdige enda :( går og venter :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt og har hunter i ca 10 år ,i år kjøpte eg eit par syncro og for å sei det sånn så sleit eg med å gå inn hunterene mens syncro berre passet perfekt frå første forsøk. grunnet til at eg kjøpte syncroene var veldig god pris og at eg ikkje har fått rotet meg til å sende hunterene til omsying.

Link to comment
Share on other sites

Eg har starta på fjerde paret med høge Lundhags og kan berre rosa støvlane. Storleiken er alltid tilpassa slik at det må eit par tynne + tjukke raggsokkar på foten. Dette nyttar eg heile året og føtna er varme sjølv ved trakking i myr, snø og kryssing av elvar. Når jakta startar nyttar eg Nørrna sine klatregamasjar utan på støvelen. Dette varmar og vernar foten mot slag og vridningar i uframkommeleg glatt-bratt-sleip vestlandsnatur.

Slitasjeproblemet mitt er den doble saumen på ut- og innsida ned på lesten. Tråden ryk! Syr denne saumen opp att tre til fire gonger og då er skinn og skolest gjennomperforert.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Jeg har hatt professional i fem sesonger og de har vært kjempegode. I fjord var det ikke mer igjen av de, så jeg bestemte meg for å kjøpe Lundhags Syncro High. Og for en drittstøvel sammenligna med professional. Jeg har prøvd mye nå men de folder seg og jeg får så gnagsår at det ødelegger jakta. Akkurat nå sitter jeg med svære gnagsår på begge beina(gnagsår hele veien rundt foten) og skulle gjerne vært ute å jaga inn unghunden....

 

Så lundhags gikk fra å være beste støvelen jeg noen gang har hatt på foten til et mareritt. Aldri mer lundhags

Link to comment
Share on other sites

fikk bortimot kasta et par Lundhags Alaska jakt etter meg for 17 - 18 år siden pga at de hadde feil farge (var den tiden alle skulle ha oksblod). Skoene brukte jeg i 14 år!!! Måtte kassere de etter hvert pga revnede sømmer og slitt såle (praktisk talt slicks:) Har hatt et par goretex støvler etter dette. Funker med goretex skoene, men jeg har en følelse av at de ikke holder stort lengre. Jeg kommer til å gå tilbake til Lundhags nå.

Link to comment
Share on other sites

tror jeg har hatt minst 6-8 lundhags støvler til nå. har blitt brukt helt opp alle, mest luffar og scout.

 

de har blitt brukt mye til turer og jakt. ofte mange ganger i uka. pleier å ha minst 2 par så jeg alltid har et par tørre.

 

var en gang det var noe problemer med sømmen ved ankel som gjorde vondt.

 

fått limt sålen en gang og sydd sømmer en gang eller 2 men det må en regne med antagelig..

 

slitesterke og vanntette er de og passer godt til vestlandet med mye vann og myr! goretex og andre dilldallstøvler er greit nok til rusleturer rundt hytta sammen med konepone men holder ikke lenge med hard bruk. skopussing er ingen arti hobby og 3 dagers tørketid er heller ikke noe for meg..

 

skal nå bestille et nytt par - og det blir scout igjen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et par Lundhags Syncro high i fjor. En gedigen skuffelse, for å si det mildt!

Jeg blir søkkvåt ved det minste antydning til fuktig føre.

Jeg reklamerte på bakgrunn av dette. Reklamasjon avvist med begunnelse av at lærstøvler "skal være slik".

Kommer aldri, aldri til å kjøpe Lundhags igjen. Eller noen støvler ra XXL for den slags skyld. :-(

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par lundhags synchro high. Disse har jeg behandlet med nubuck impregnering jevnlig siden de var nye. Har de siste ukene vært noen turer på andejakt i svært vått terreng, og jeg føler meg sikker på at den fukten som er i sokkene etter endt tur skyldes svette og ikke vann fra "utsiden". Jeg er alt i alt svært fornøyd med skoene mine!

 

Når det gjelder størrelse prøvde jeg synchro og professional. De har litt forskjellig lest, og kom frem til at synchro passet foten min best. Kjøpe de også bittelitt store slik at jeg har plass til to par sokker, ettersom støvelen i seg selv ikke isolerer veldig mye

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...