Jump to content

Nye Jaktstøvler - Lundhags!


Gullars

Recommended Posts

Har kjøpt meg Alfa Hjerkin grip+, en kjempesko som har bra støtte, behagelig å ha på foten og er potte vanntett:). Kjempefornøyd. Betalte 2000 kr.

En tips om du vurderer andre merker!

 

Har alltid hatt Alfa støvvel, har jaktet i 7 år, dette er mitt andre Alfapar:)

Link to comment
Share on other sites

Håper det er greit at jeg slenger inn et spørsmål her.

 

Skal ha meg et par Professjonal. Men er litt usikker på størrelsen.

Foten min (den største) måler 268 mm.

Støvlene i str. 42 er 280mm og str 43 er 287 mm.

 

Hva ville dere valgt?

 

 

Er dette innvendige mål?

Jeg har std med rødt skinn og nå har de krympet. Dette er str 43.

Det ble vått under litt hektiske sekunder i beverjakta i vår. Min kjære ville være snill og satte skoene på varmehylle med skotrøker oppi i tilegg :oops: Nå sitter jeg med ett par strøkne lundhags som er godt ivarettat, og som ikke passer mer :evil:

Skal prøve proffesjonal nå i høst.

Link to comment
Share on other sites

Ang str, så sjekk hjemmesiden til Lundhags. Der står også forskjellen på normal og opti lest. Har erfaring at mange forhandlere i Norge vet "jack shit" når det kommer til dette, så det er like greit å sjekke med produsenten. Lundhags spesialsyr også støvler etter mål, hvis det er spes. ønsker. Jeg fikk spesialsydd et par skistøvler med uttagbar ullfiltsokk. Betalte vel 500,- mer for denne tjenesten. Noe det helt klart var verdt. Fikk da satt på et annet skaft med annen snøreløsning enn det som var standard :wink:

 

Når det gjelder vann og Syncro / Profesional High, så har jeg hatt det samme problemet på mine Prof. High. Virker som om de slipper litt vann inn langs pløsen når yttertrykket blir for stort, dvs opp til ca 20-25 cm på støvelskaftet. Har senket de ned i vaskekummen, med dopapir holdt mot ved bunn av pløsa. Merker da det blir kaldt når vannet trenger inn. Dette har blitt bedre etter hvert som de er satt inn flere ganger, og læret "trøtner" mer og mer, og tetter sømhullene. Har brukt Nikwax flytende voks, som ikke mykner læret. Åpner flaska, og pensler på sømmene med q-tips.

 

Men hvis man fortsatt ikke skulle være fornøyd, så kontakt Lundhags direkte. Regner med at de kan hjelpe. Det er tross alt deres stolthet det er snakk om. Lærstøvler vil kreve litt mer jobb for å holde vannet ute, og du vil kunne bli våt på bena. Lærstøvler er ikke gummistøvler. På godt og vondt (mest godt :wink: ) Gore-tex holder vannet ute på lik linje med gummi, men membranen vil ryke på sikt. Fordelen med Lundhags er at det er en skallstøvel. Lett å tørke, samt at de kan såle de om, bytte skaft o.l. på fabrikken i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Som Join skriver, sjekk ut nettsiden til Lundhags ang dette med størrelse og krymping http://www.lundhags.se

Jeg kjøpte ett par med Syncro High i sommer og iflg. forhandleren som jeg kjøpte av (i Sverige) og Lundhags egne nettsider skal hverken Syncro eller Ranger krympe så her skal en følge sitt normale skonummer.

Jeg blir fuktig på beina etter en dag i våt myr. Vannet trenger imellom læret i pløsa, men dette har som skrevet over blitt bedre etter noen omganger med fett. Det som værre er, er at sålene på begge skoa begynte å slippe i fremkant etter noen uker med bruk. I og med at disse er kjøpe i Sverige ble det å levere for liming hos en skomaker. Selv om det ikke kostet stort er det irriternde med såpass dyre støvler.

Når fdet gjelder stivhet og ankelstøtte er Syncro High debeste støvlene jeg har hatt. Komfort er også topp så satser på å ha disse en stund.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Kjøpte et par Lundhags Syncro high i fjor. En gedigen skuffelse, for å si det mildt!

Jeg blir søkkvåt ved det minste antydning til fuktig føre.

Jeg reklamerte på bakgrunn av dette. Reklamasjon avvist med begunnelse av at lærstøvler "skal være slik".

Kommer aldri, aldri til å kjøpe Lundhags igjen. Eller noen støvler ra XXL for den slags skyld. :-(

 

Da må du ha vært rimelig uheldig, tror jeg. -Det kan vel være en og annen mandag på Lundhag-fabrikken også...

Jeg har brukt Lundhagstøvler i mange år nå, og etter at de byttet gummiblanding i sålene, har jeg ikke annet enn godt å si om dem.

Nå har jeg Professional, og de holder tett med alminnelig smøring/stell. NikWax er saken!

Jeg jakter hele høsten, i all slags vær, og går 90%+ som hundefører, så støvla får gått noen mil i løpet av en sesong.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et par Lundhags Syncro high i fjor. En gedigen skuffelse, for å si det mildt!

Jeg blir søkkvåt ved det minste antydning til fuktig føre.

Jeg reklamerte på bakgrunn av dette. Reklamasjon avvist med begunnelse av at lærstøvler "skal være slik".

Kommer aldri, aldri til å kjøpe Lundhags igjen. Eller noen støvler ra XXL for den slags skyld. :-(

 

Har vell fått samme svar fra norske forhandleren, da klaget jeg på at det var en glippe mellom gummien i front, og "læret" på sida..

Ble mye fortere våt på den foten der den feilen var, enn andre.

Skjønner ikke, fikk jeg gummistøvvel på høyrefoten, og lærstøvel på venstrefoten?? :lol:

 

Leser man på lundhags sine sider. så står det at dem må smøres, og brukes minst 1-2 ganger i mnd. ellers så krymper dem!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt mine Lundhags Original i 10 år i år (om jeg ikke tar feil) Jeg har kun dette paret med jaktstøvler. Bruker de fra August til Desember. De har vært helt utrolige. Jeg pusser mine 2-3 ganger i løpet av høsten, thants it.

De er fremdeles i god stand. Noen av gutta på jaktlaget har kjøpt andre merker, de er ikke like fornøyde som meg. Eneste baksiden jeg vil si med Lundhags Original er at de er kalde, og jæve... vonde å gå inn.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev over, kjøpte jeg ett par Syncro High i fjor sommer. I følge produsenten skal disse ikke krympe, men det har de gjort. Jeg kan fortsatt bruke dem om ikke jeg har tykke sokker i, men tærne stuker borti når jeg går i bratte nedoverbakker. Det gjorde de ikke den første tiden. Enormt irriterende, særlig med tanke på om de skal krympe litt til. Det er nok å bruke penger på for folk med vår hobby, så å kjøpe nytt utstyr fordi produsentens ord ikke ikke helt stemmer er ikke ok.

Så mitt råd til dere som skal kjøpe Lundhags som er bygd på en lest som etter produsentens ord ikke krymper- gå opp ett nummer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har et par Lundhags Jubileum. De er vanntette og sitter ganske godt på de umulige føttene mine. God snøring. Fint med høye støvler i myr og bekker. Men de er ikke gode på stein og spesielt ikke på våt stein, dvs mesteparten av terrenget jeg går i. Men de kommer til sin rett på dyp og våt skogsbunn - forestiller meg at malen for komfort på sålene er svensk elgjakt, ikke norsk fuglejakt.

 

Har for øvrig havnet på ett av to når det gjelder støvler. Enten rene lærstøvler eller helsyntetiske "taktiske" støvler.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har anbefalinger med Syncro opp mot Jörnkängan?

 

jeg har hatt jörnkängan, men jeg måtte levere dem til jørn lærjensen på lillestrømm for å sy inn ekstra lær bak, for når jeg kjøpte dem å gikk så jeg ble sikkelig svett på beina så begynte dem å glippe bak, med påfølgende gnagsår,,,,, har dem enda men dem blir sjeldent brukt, ihverfall ikke på jakt,,,,,

 

kjøpte meg ett pa syncro å dem har funka bra, for meg en mye bedre sko på beina mine,,,,,

Link to comment
Share on other sites

3 sesongen med Lundhags Pro høy nå, er de beste skoa jeg har hatt.

 

Vær flink å smør de inn og kjøp sokkene til lundhags så slipper du unna gnagsår og svette/kaldetær.

Bruker mine sommer som vinter, bare å bruke riktige sokker så er de varme og behaglige.

Link to comment
Share on other sites

Bruker lundhags om høsten når det er pluss grader nå slitter jeg på det 2 profesjonel skoene. Har også et par alfa bever og et par la sportiva elk. Har ikke noe annet enn posetivt å si om lundhags, men skal de holde vannet ute så må de pusses, har også tilgode å eid et par membran sko som holder vannet ute mer enn en månde. Lundhags holder til meg 3-4 år, mens alle gore- tex sko jeg har hatt ryker etter 1,5 år.

Link to comment
Share on other sites

Poster mine erfaringer her også...

 

Emne: Jaktstøvler uten for og membran

Skulle egentlig prøve Jörnkangan først, men Lundhags Syncro passet så godt på foten min, at jeg egentlig ikke så for meg at den kunne bli bedre. Første gang jeg fikk den på foten tenkte jeg med en gang: "sånne vil jeg ha!", men så tittet jeg på prislappen (4599!) og ombestemte meg. Da jeg fant dem hos XXL til 3099,- (nå enda en hundrelapp billigere) var egentlig saken grei, da lønne endelig kom på konto ble de bestilt.

 

Første tur gikk rett ut i Røssvatnet, og som forventet trakk de vann over vrista. Full av sømmer gjennom ubehandlet lær, da er det enkelt å tenke så langt. Gikk med dem et par-tre timer, og brukte dem senere en hel dag mens jeg gikk rundt på ei messe.

 

Nå har jeg fått satt skoene på prøve. I går ble dem dratt med på første skikkelige tur, satt inn med Nikwax kvelden før. Nå skal det nevnes at jeg ikke gikk i det bløteste terrenget, men bortsett fra å bli litt klamme, så holdt de seg tørre hele turen - eller, det vil si helt fram til jeg krysset ei elv hvor jeg vasset over skaftet, uten vanntett bukse. De gnagde fortsatt litt bakpå hælene, trolig mest fordi jeg glemte å stramme etter lissene etter hvert som ting begynte å føye seg etter skankene. Strammet etter halveis oppigjennom lia, problemet nesten borte. Klatret rundt 800 høydemeter på 7 km, ble øm bakpå hælene men fikk ikke blemmer. Absolutt akseptabelt med tilnærmet ubrukte sko!

 

Eneste negative jeg kan si på skoene er at de slipper veldig mye farge inni, særlig fra tunga som ikke er av glatt skinn som resten av foret. De grå raggsokkene er gulbrune over vrista og ankelen! Ikke at det gjør meg noe, men dettete skulle vært advart om fra produsentens side. Jeg hadde blitt advart av andre med samme sko, og valgte sokker med dette i bakhodet...

Link to comment
Share on other sites

Brukte lundhaags scout i flere år - fungerte.

 

Hadde/har et par lundhaags professional high som fikk kjørt seg i ca 10år - fungerte perfekt, helt til læret under lissene ble gnagd istykker.

 

MEN: jeg kjøpte lundhaags syncro i fjor på xxl - var IKKE noe annet enn drit og stress med støvlene. Første tur i rypejakta løsna sålen. XXL Gulskogen(Drammen) var veldig lite hjelpsomme, og jeg måtte ringe Lundhaags Norge for å få hjelp. Han var svært grei og jeg fikk nye. Men etter et par jaktturer revna to sømmer og det samme om igjen, med stress og drit på xxl.

 

Konklusjon: Lundhaags var bra, og er kanskje det fortsatt, dersom man ikke er uheldig og får et dårlig eksemplar. XXL Gulskaogen var ræva i kundebehandling og får ikke ei krone til av meg. Sjef Lundhaags Norge er en veldig grei og behjelpelig kar.

 

Har nå Crispi Kongsvoll og er fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kan sammenlignes med membran støvler i den grad at begge typer vanntette. Lundhags blir som skall-støvler. Problemet er gjerne at man blir svett og våt fra innsiden, men det skjer jo også med gore tex støvler fra tid til annen.

 

Behandling gjøres like ofte som med andre støvler. Smøres inn med fett/voks, spesielt i sømmer. Jeg bruker mink oil. Når jeg smører opp mine gamle professional ser de nesten nye ut(bortsett fra et hull i læret under lissene samt en slitt såle).

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Lundhags siden 1994, før det gikk det i M77 pluss et par andre jallasko med fancy navn og gilde farger. Det første paret gikk jeg rundt 200 mil med første halvannet året (3 måneder som sauegjeter i fjellet, 2-2,5 mil om dagen), i tillegg til at de ble brukt i felt under førstegangstjenesten). Er i gang med mitt 2 par nå. Jeg har, etter litt testing og prøving gått for den enkleste modellen (Luffare het den før, men tror den heter noe annet nå), grunnen er at her er det minst dilldall som kan ryke/revne. De blir brukt året rundt. De har alltid vært "vanntette", selv etter 14 dager i femundsmarka i tøft terreng og med minimalt med stell. Har aldri opplevd svette/fukt innenfra.

For min del er Lunhags det eneste alternativet som er bra nok.

Jeg har også prøvd ulike membranstøvler, og sidestiller disse med gummistøvler.

Det skal sies at jeg har en veldig sær fot, og at lesten på Lundhagsstøvlene passer meg godt. Det er ikke gitt at den passer alle, og passformen er viktigere enn merke/pris.

Link to comment
Share on other sites

Det skal sies at jeg har en veldig sær fot, og at lesten på Lundhagsstøvlene passer meg godt. Det er ikke gitt at den passer alle, og passformen er viktigere enn merke/pris.

 

det skal være sikkert. Jeg har den motsatte typen fot, fikk ikke engang på meg Luffar i en størrelse opp fra det jeg vanligvis bruker

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Well - det er riktignok noen år siden jeg kjøpe meg et par Lundhags. Etter om lag 3 månedres moderat bruk oppdaget jeg at overgangen cellegummi/lær løsnet. Det virket rett og slett som om cellegummien gikk i oppløsning. Sendte skoene til fabrikken via forhandler. Fikk de tilbake med nye sømmer, men herligheten holdt bare et par måneder til og da ga jeg opp.

 

Har aldri vurdert Lundhags siden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...