Jump to content

Stolsekk


Mondragon

Recommended Posts

Har lett rundt her men finner bare eldre tråder og siden det alltid kommer nye ting på markedet starter jeg en ny tråd

Har en eldre stolsekk som er hel og grei, men den både skrangler når jeg går og knirker når jeg sitter så på elgjakt duger den overhode ikke :)

 

Trenger ny, og det NÅ

 

Har vurdert:

https://www.xxl.no/halti-paljakka-pack-stolsekk-gronn/p/1137065_1_style

Synes den virker god i stoffet, godt polstret, kjekt at setet kneppes fast i lokket ved bæring, virker grei å bære

 

https://gunpower.no/products/fauna-f35-elgen-classic

Virker veldig tilrettelagt for jakt. Er den litt «liten/vanskelig å komme ned i»? Pusete sete...blir det mye bøss i pusen? Varmt må det vel være å sitte på? :D Synes fremste stang i setet gikk veldig opp i låra så tror kanskje en blir sittende veldig skrevende for å unngå det?

 

https://www.xxl.no/mackenzie-chair-backpack-stolryggsekk-gronn/p/1098307_1_style

Denne i helt grønn farge. Virker enkel å komme til (sidelommer ol) Virker grei å ha på. Er den knirkete ved bæring tro? Fremste stang i setet litt høy her også?

 

https://www.skittfiske.no/fauna/155261/fauna-bjørnen-evo-stolsekk-40l-ekstra-behagelig-stolsekk-med-ryggstø?gclid=EAIaIQobChMIx5qXyq383QIVFqqaCh2yXwEmEAQYBCABEgLEMPD_BwE

Eneste jeg har funnet med rygg...det kan være litt godt etter noen timer på post. Men mye metall...klunker det ille tro? Har ikke fått sett på den i ril så ei heller prøvd på. 

 

Noen av dere som har noen av disse? Erfaringer? Kan du anbefale en annen til meg?

Pluss for ryggstøtte - har vond rygg - men vil ikke ha det hvis det lager bråkete stolsekk...Ønsker at den er enkel å komme til i lommene, og uten for mye bråket materiale når en roter rundt i den. God å bære, så lydløs som mulig. Ikke klunke og knirkelyder ved bruk. Greit med litt forskjellige lommer her og der, både til diverse (kikkert, avstandsmåler, myggjager ol) thermos etc

Er kvinne, 165 høy

 

Takk :)

 

Link to comment
Share on other sites

Hei, du bør uansett prøvesitte sekken for å se at du får mulighet til å etablere en god skytestilling. Jeg liker sekker man sitter ganske lavt på. De høye blir fort vinglete i skogen. Selv bruker jeg stolsekk fra bergans. Den har lav sittehøyde og tre utvendige lommer. Den har også lange remmer på lokket som gjør det lett å feste liggeunderlag, fjellduk el.l.

 

Fauna Bjørnen har broren min hatt før. Den brukes ikke lenger. Man sitter veldig høyt og det blir vinglete i skogen. Sikkert fin på isen.

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, Cruiser skrev:

Jeg liker sekker man sitter ganske lavt på

 

Nå er jeg ikke stolsekkbruker, men i min yrkeskarriære har jeg fått med meg såpass at å prøvesitte en stolsekk på golvet i en butikk er dødfødt, i allefall så lenge en ikke hensyntar at stort sett alle stolsekker vil synke en del ned i terrenget når en setter de på et annet underlag. Så ja, enig i at lave stolsekker er best - men husk at når du setter en høy stolsekk ned i torva, så blir den noen cm lavere med en gang... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bruker stolsekk, men sitter kun på den stort sett i matpauser o.l. Det er da savnet er størst om jeg ikke har stolsekk.

 

På post sitter jeg lavere enn stolsekken kan tilby. Sitter jeg mot formodning på stolsekken i skuddsituasjon så går jeg ned på kne.

 

Ville ha relativt god plass og lite skrangling, og endte opp med Fjellräven Stubben med sidelommer.

 

Denne er bygd på en stålramme, så du sitter oppå selve sekken, og den kan sittes på når sekken ligger også, har jeg funnet ut av. 

 

Så langt godt fornøyd...

Edited by LisleArne
Link to comment
Share on other sites

selv syns jeg stubben var kitt skuffende. Jeg hadde dog ikke sidelommer på min så den ble for liten. I tillegg syns jeg den var vond og bære og litt overpriset. Så jeg solgte min og gikk over til en Bergans tuva. Dette er en mer ordenlig tradisjonell sekk, men løs stol som man kan ta ut

Link to comment
Share on other sites

Hehe...har en løs stol også...så kanskje gå for bare sekk? Men...trenger sidelommer for kontroll på thermos, gjerne et par store rom...et til diverse duppeditter som avstandsmåler, myggjager etc og et til mat. Grei måte å få med stol på (sånn trebeint klappsak fra xxl) Tips til det da? Så får jeg titte litt og prøve litt :) 

Link to comment
Share on other sites

har selv en Bergans budor som jeg er meget fornøyd med til posteringsjakt. har god plass i sidelommene samt i hovedrommet. Både innvendig og utvendig rom i lokket. Samt glidlås i siden på hovedrommet så man lett kan åpne hele sekken. Den har og bæresystem for våpen(som jeg aldri har bruk og dermed ikke kan si noe om). Den er og meget god og bære. Eneste negative er at noen av justeringsselene er litt lange, men de kan man bare kutte og sy en søm.

 

Bergans tuva er forholdsvis lik bare med en løs stol inni og uten bæresystem for våpen. Det er og en god sekk. Men har endt opp med Budor og en løs stol med 3 ben som kan legges sammen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sånn https://www.magasinet.no/eagle-products-kryss-stol?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Eagle+Products+kryss+stol

Den går i sidelommen på en god sekk og veier bare 550gram. Er første året med denne og har ikke brukt den så menge ganger, men er fornøyd sålangt. God og varm er den også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liten sekk og trefot løs stol. Kanskje en vakker dag finner en stolsekken som ikke er vinglete å sitte på.

Stolen må nemlig plasseres akkurat dær man har utsyn fra kratt/trær. Firkantføtter er betraktelig mere kresen på terrenget en tre føtter er. Og når ikke det fungerer tar jeg fram ett eller to  brettbare sitteunderlag.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, nof skrev:

Firkantføtter er betraktelig mere kresen på terrenget en tre føtter er. Og når ikke det fungerer tar jeg fram ett eller to  brettbare sitteunderlag.

Tre føtter kommer vel mer til sin rett i skogen dersom de er teleskopiske. Vil heller ha vanlig stolsekk med horisontale stenger mellom de vertikale, som bærer godt på underlaget, men i praksis er det vel svært sjeldent man ikke klarer å sitte på en stolsekk i skogen. Litt avhengig av sted og jaktform, foretrekker jeg noen ganger å sitte på bakken. Da har jeg med en 100x60 utklippet bit av et ajungilak bamse liggeunderlag. Fint å sitte på det inntil et tre eller en bergvegg med underlaget trukket opp bak ryggen. 

Link to comment
Share on other sites

På ‎12‎.‎10‎.‎2018 den 12.43, eivkie skrev:

...har endt opp med Budor og en løs stol med 3 ben...

 

Jeg har gitt opp stolsekk på post, og har valgt samme oppsett som deg. Jeg bruker våpenlomma på Budoren til stolen. Da er den kjapp å få fra, og å pakke ned. Til stol har jeg landet på Walkstool XL. Sitter alt for høyt til å skyte godt fra den, men skal den være god å skyte fra, så sitter jeg for lavt til at det er behagelig over tid(Er tjukkas, og vomma kommer i klem:wink:). Glir gjerne ned i knestående, eventuelt reiser meg helt opp, når det skjer noe. Walkstoolen er behagelig til å være en slik trebent sak, men jeg savner ryggstøtte litt. En kan ikke få alt heller.

Av stolsekker så er Fauna sine noe av det beste jeg har vært borti.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
29 minutes ago, Swift said:

Jeg synes jeg blir sittende for høyt på Fauna sekkene og mange andre. Endte opp med Bergans, den er litt lavere, ikke stubbelav, men bedre å skyte fra. Bra med lommer og virker til å være bra kvalitet. Hadde kjøpt den samme igjen...

Korleis er den når det gjelder beskyttelse av våpenet? Skulle gjerne hatt meg ein stolsekk, men dei to eg har hatt (billigvarianter), der har ikkje sekkane vore tilstrekkelig polstra - slik at våpenet har fått slag og merker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å finne den perfekte stolsekken, ja. Sittehøyde og bredde på setet er to viktige faktorer. Kjøpte Bergans modell Stordalsbu til dama i sommer, og den funker greit når hun sitter på tvers av setet. Selv bruker jeg en Lillsport med 42 liter volum (dessverre utgått modell), som også har en enkel og robust konstruksjon. Men uansett modell, etter mange timer på stolsekken blir man stiv og støl. For meg er det viktigste å kunne sitte på post litt over bakkenivå uavhengig av tuer og stubber. Jeg bruker alltid skytestokk (bi-pod) når jeg sitter på sekken. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, magnum_mauser said:

Korleis er den når det gjelder beskyttelse av våpenet? Skulle gjerne hatt meg ein stolsekk, men dei to eg har hatt (billigvarianter), der har ikkje sekkane vore tilstrekkelig polstra - slik at våpenet har fått slag og merker.


Det er polstring på ramma, polstringen er litt romslig så jeg fikk plass til å lime på litt ekstra (sånn som rørleggeren limer på vannrør for å unngå kondens) under polstringen med borrelås som er standard. Da ble det stille og trygt for drillingen. Ang sittehøyde så sitter du ikke stubbelavt, men såpass at du kan støtte albuene uten å krølle deg helt. Kan man prøvesitte før kjøp er det gull!

Jeg føler at bena dovner når stolen er høy slik at stolramma gnager på baksiden av låret, synes det fungerer bedre når jeg sitter litt lavere slik at jeg får mindre press fra stolramma.

Edited by Swift
Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i annen tråd: Bruker fauna elgen f35 evo til elgjakt. Til kortere postering (+/- 2 timer) holder dette fint til å få anlegg på knær. eller med stoney point tofot. 

Har alltid med meg sitteunderlag selv i stolsekk, da det å sitte på stubbe eller tue langt på vei er å foretrekke over stolsekk hvis mulighet er tilstede. Til lengre postering er stolsekker etter min mening ubrukelige da sittekomfort går ut over evne til å sitte stille. 

 

På hjortejakt er det walkstool + vorn deer. Har riktignok gått til innkjøp av en helinox chair one som jeg skal teste nå i siste rest av hjortejakta. 

Edited by jernmannen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Fauna Elgen idag. Den er for høy. Jeg har ingen støtte til albuer. Selve sekken er fin med mange lommer. Men du må være basketballspiller for å oppnå en grei skytestilling. På korte drev og der hvor avstanden ikke er så stor, har jeg alltid med meg en stol med tre bein som er lavere og mer skytevennlig. Sitteunderlag er selvfølgelig alltid med inne i sekken til bruk på stubber etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 11/24/2020 at 11:11 AM, jernmannen said:

Har riktignok gått til innkjøp av en helinox chair one som jeg skal teste nå i siste rest av hjortejakta. 

Har du fått testet dette? Testet såvidt selv en chair one i kjelleren her og siden de er så lave så får man vel litt støtte?

Link to comment
Share on other sites

Helinox Chair One fungerte alt i alt meget bra. Jeg er en litt over middels tung kar på 194cm.

Hatt den med ut på de siste par hjortejakt-helgene, på lengre posting med mye klær, posteringsduk og noe kamuflasje

Positive ting: 

- En sitter komfortabelt tilbakelent. Beste post-stol jeg har funnet så langt. Ingen problemer med lår eller halebein som sovner etter 3-4 timer. Godt steg opp fra walkstool og 3-fot varianter. 

- Meget lav sittegrop gjør anlegg på knær til en innertier. 

- Brukbar vekt og størrelse på pakkpose. Under 1kg og går fint i sidelomma på sekken.

- "Sittegropa" i stol-trekk-bunnen er meget godt konstruert og bikker overkropp uanstrengt fram i kne-anlegg på et øyeblikks varsel. 

- Trugen veier ingenting, tar tilnærmet ingen plass, fungerer bra og smetter fint inn i stolens etui.

- Konstruksjonen er klassisk teltstang konstruksjon med  strikk i hult rør der alle delene henger sammen. Ingen løse deler bortsett fra trekk og truge. Meget godt håndverk og er forsterket på de rette plassene. Mesteparten av trekk er nylon-mesh. Tørker raskt etter regnvær. Lurt å ha i reinskinn vinterstid: vind går rett gjennom. 

 

Ting som trekker ned: 

Myrtruge/Helinox Ground Sheet (ekstrautstyr til 400kr) på en allerede ganske dyr stol til 1600, er et absolutt must. Selv de litt tykkere stengene som vender mot bakke har for liten profil på knott og synker ned om ikke skogbunnen er veldig kompakt, når en legger vekt på.  I snø og myr er den helt ubrukelig uten trugen. Så kostnaden av trugen må tas med i kjøp av stol.

- Stengene i ramma er ikke lydløse å sette sammen og det går fort et minutt på montering. Jeg hadde ikke noe problem med å slippe stengene forsiktig inn i respektive hakk, men potensiell klapring av rør mens man holder den og trekker ut rør for rør er tilstede. Glipper en rammen fra sammenfoldet variant blir det en del bråk.

(Det er riktignok ingen nevneverdig knirking ved bruk.)

 

Lyd problemer kan en riktignok løse ved å surre myk camo-tape rundt stengene og hvis jeg gidder; lime på gummipakninger e.l. inni rør-ender 

Edited by jernmannen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, jernmannen said:

Myrtruge/Helinox Ground Sheet (ekstrautstyr til 400kr) på en allerede ganske dyr stol til 1600, er et absolutt must. Selv de litt tykkere stengene som vender mot bakke har for liten profil på knott og synker ned om ikke skogbunnen er veldig kompakt, når en legger vekt på.  I snø og myr er den helt ubrukelig uten trugen. Så kostnaden av trugen må tas med i kjøp av stol.

Er enig i at dette er en litt småirriterende ekstrautgift, særlig med tanke på at jeg har 2 slike og 2 chair two... Også enig i at det er nødvendig, så når jeg kjøpte til mine bare bestilte jeg dem og gjorde mitt beste for å glemme prisen på dem. Man kan dog finne disse litt rimeligere enn prisen du opererer med. Tror ikke jeg betalte over tusenlappen for noen av mine stoler som er bestilt i flere omganger... og trugene kostet vel under 300 kr pr stk... Får f.eks til chair one til 269 nå...

Link to comment
Share on other sites

De knottene er trolig like ubrukelige til snø, så da fortsetter jeg heller med trugen jeg allerede har. Men misforstå meg rett, denne stolen er min nye favoritt til lang posteringsjakt. 

 

For å komme tilbake til topic

Den laveste stolsekken jeg har kommet over så langt er Bergans Stordalsbu med sittehøyde 40cm. Denne ser øyensynlig ut til å  sluttselges av Bergans hvilket sender oss tilbake til start. Noen som vet om andre varianter med tilsvarende sittehøyde?

Edited by jernmannen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skal ha meg en stolsekk og har sett litt både her og der. Men det som slår meg er jo at de fleste av disse er ganske så tunge. Men kom over denne som jo er mye lettere en de andre jeg har sett på. Skal tro om den er brukbar. Noen som har erfaring med eller synspunkter på den?

https://www.magasinet.no/dovrefjell-vision-stolsekk-35l?gclid=Cj0KCQjwpdqDBhCSARIsAEUJ0hPAUFEFetki87cXEbFmToIF6_l85VlC5TeHAKVJpzhvcTGYrRkJPZQaAqZCEALw_wcB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...