Jump to content

Ruger PC Carbine


klabbogbabb

Recommended Posts

En mulig patron for «pistolpatron i rifle», er .44 auto mag. Dette er en rillehylse, med støtbunn som 8x57IS/ .308 osv. 

Da Auto mag- patronen kom på markedet, fantes faktisk ikke hylser. RCBS lagde et die-sett med trim- die og hylsebrotsj, slik at man kunne lage sine egne hylser av f.eks .308 win.

Idag kan man kjøpe hylser fra Starline. Disse skal ha hylsevolum som Remington sine vanlige .44 mag- hylser (i motsetning til omformede .308- hylser, som er tykkere i veggen).

 

Jeg har et slikt løp til en Rem 700 mufferifle. Bruksområdet er hyggeskyting med støpekuler. Magasinfunksjonalitet er vanskelig, og det har jeg gitt opp; for mitt bruk er enkeltskudd helt OK. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ligger endel video på tuben på .45 conversion kits, mye ekstraktor og matefeil ser det ut som. Men kunne vært artig med et sett og prøvd på en gammel mauser.

 

https://www.youtube.com/results?search_query=Rhineland+Arms+.45+ACP+Mauser+Conversion

 

$160.00  for et sett er ikke så gale, noen som kan skaffe det eller ta det inn hit?

https://www.troupsystems.com/product/mauser-45-acp-military-barrel/

 

Edited by petrol
Link to comment
Share on other sites

Sendte søknad på denne i Tromsø og fikk telefon i dag om at våpenkontoret her har fått beskjed fra POD om at det ikke kan gi godkjenning før godkjenningsliste av våpen kom. Så de kunne enten bare ikke gjøre noe med søknaden og vente med den til en godkjennings liste av våpen kom eller jeg kunne få avslag. Så virker ikke som de i Tromsø vil gi noe godkjenning på denne enda heller. Jeg ba dog om avslag istedet så jeg evt kan klage

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (15 timer siden):

Rare greier, for jeg fikk innvilget min søknad på Ruger PC Carbine hos Oslo politidistrikt i dag, riktignok 5 uker på overtid over forspeilet saksbehandlingstid.


Gratulerer! Søkte du på en spesifikk modell i søknaden, slik som f.eks. denne?

 

https://fksport.se/sv/vapen/ruger/ruger-pc-carbine-pcc-9x19-jaktgodkand


Etter å ha lest igjennom masse tråder om denne på svenske forum, så synes jeg jo dette ser fryktelig gøy ut... Frister å legge inn en søknad!

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
5.6×15mm skrev (På 20.12.2021 den 15.56):

Rare greier, for jeg fikk innvilget min søknad på Ruger PC Carbine hos Oslo politidistrikt i dag, riktignok 5 uker på overtid over forspeilet saksbehandlingstid.

 

Da fikk du din gjennom i grevens tid.

 

Jeg fikk nettopp beskjed av Sør-Øst om at søknaden var lagt på vent inntil den nye listen forelå.

 

Søkte på den konkrete modellen uten overtre, som det er referert til lenger oppe i tråden.

Edited by toor
Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg spurte etter hjemmelsgrunnlaget og bekreftelse på at POD virkelig har bedt distriktene om å ikke behandle søknadene. Det gikk noen timer, så fikk jeg mail om at søknaden var innvilget. Denne uken har jeg bestilt en Ruger PC carabine som kommer i mars. 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Rugern said:

Jeg håper bare at jaktutgaven også kommer med magasinadapter til Glock magasin.

 

Også er det stor sjangse for at man må skaffe seg en demper til den. Noe med a-lock burde jo matche en takedown-rifle 😀

 

Alle PC-modeller kommer med Glock-adapter. Gjelder også jaktutgaven som Jaktdepoet tar inn.

 

A-tec SMG kan vel være et godt alternativ. Evnt. Hausken SK156 i .375. Sonic Fritz 40/45 fås også i 9mm.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (14 timer siden):

 

Alle PC-modeller kommer med Glock-adapter. Gjelder også jaktutgaven som Jaktdepoet tar inn.

 

A-tec SMG kan vel være et godt alternativ. Evnt. Hausken SK156 i .375. Sonic Fritz 40/45 fås også i 9mm.

 

Hausken leverer SK156 i 9 mm ved bestilling. Jeg bestilte i 9 mm og 1/2"x28 via J&F.

Veldig fornøyd med effekt på .38 spl i 42 cm pipe.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Ei tohi varjata said:

 

Hausken leverer SK156 i 9 mm ved bestilling. Jeg bestilte i 9 mm og 1/2"x28 via J&F.

Veldig fornøyd med effekt på .38 spl i 42 cm pipe.

 

Ole

Ja, snakket med Hausken om dette. De anbefalte .375 (10.5mm) om den skal brukes på 9mm halvauto for å unngå at demperen blir for varm.

Link to comment
Share on other sites

Ble imponert over at Atec SMG demperen er oppgitt til 34 db, når de andre har 28 db?

Ser også ut som det er flere utgaver av SMG demperen, en type som er sylindrisk, og en som har en innsnevring bakover. Til forskjellige kaliber, eller bare nyere modell?

 

Har sett et par videoer på nettet av dempede PC Carbines, og den virker relativt stille med subsonisk ammunisjon, kontra en Marlin Camp 9 jeg har testet.

Nå er det jo vanskelig å gjengi lyd gjennom en video, men men.

Begge er jo direkte blowback, men kanskje sluttstykket til PC Carbine er tyngre, mindre lyd ut av utkasteråpning? 🤔

 

Link to comment
Share on other sites

5.6×15mm skrev (2 timer siden):

Ja, snakket med Hausken om dette. De anbefalte .375 (10.5mm) om den skal brukes på 9mm halvauto for å unngå at demperen blir for varm.

Jeg har gått for en slik en. Likte at den var kompakt og kvaliteten virker bra. Rask levering var det også. Nå gjenstår bare optikk. Noen som har noen gode forslag?

Link to comment
Share on other sites

Rugern skrev (3 timer siden):

Ser også ut som det er flere utgaver av SMG demperen, en type som er sylindrisk, og en som har en innsnevring bakover. Til forskjellige kaliber, eller bare nyere modell?

 

SMG finnes både direktemontert (gjenger) og med QD-løsning, for MP5 trilug. I typisk A-Tec-stil er det liten oversikt over forskjellige typer/modeller.

 

SK156 er relativt tung, det må sies, men effekten var som sagt god i min erfaring. Jeg valgte å legge inn stålnetting, det gav merkbart bedre effekt med både .38 og .357.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk brev idag etter jeg søkte om denne riflen til jakt siden når de ringte og spurte om jeg ville la søknaden bli "behandlet nå og avslått eller lagt på vent" ba om å få den behandlet nå. Fikk da foreløpig svar i brev idag.

Sitat

I tilfeller hvor det kan ta uforholdsmessig lang tid før en henvendelse kan besvares, skal forvaltningsorganet som mottok henvendelsen snarest mulig gi et foreløpig svar, jf. forvaltningsloven § 11a annet ledd.

Bakrunnen for at søknaden ikke kan ferdigstilles er at vi avventer klare retningslinjer om hvilke rifler som vil være lovlige etter ny våpenlov og våpenforskrift som trådde i kraft den 1. juni 2021. Myndigheten til å gi retningslinjer ("førehandstilsegn") om hvilke halvautomatiske rifler som er tilatt til jakt ligger til politidirektoratet, jf. bl.a våpenforskrifta § 4-1 siste ledd.

Politidirektoratet er i ferd med å utarbeide en slik liste over hvilke halvautomatiske rifler som vil bli lovlige i fremtiden og hvilke man vil trenge et særskilt løyve for å erverve.
etter fvl. § 11a annet ledd skal forvaltningsorganet, dersom det er mulig, redegjøre for når et svar kan ventes. Da vi venter på svar fra Politidirektoratet, og dette dermed ligger utenfor vår kontroll, vil vi ikke ha mulighet til å si noe om hvor lang tid søknaden vil måtte ligge på vent.

Da vi foreløpig ikke har mottatt en slik liste / slike retningslinjer vil vi ikke knne behandle din søknad. Dette innebærer at din søknad om tillatelse til å erverve og inneha et halvautomatisk skytevåpen legges på vent inntil disse retningslinjene er på plass.

 

Så det er ivertfall den begrunnelsen de gir i Tromsø til å ikke godkjenne søknader på ruger pc carbine hehe

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Myndigheten til å gi retningslinjer ("førehandstilsegn") om hvilke halvautomatiske rifler som er tilatt til jakt ligger til politidirektoratet, jf. bl.a våpenforskrifta § 4-1 siste ledd.

 

Jaha? "Nå er ikke jeg jurist, men... "

... men det er etter min tolkning ikke det våpenforskriftens § 4-1 siste ledd sier. 

 

Den sier nemlig at POD kan gi forhåndstillatelse. Kan. Ikke "skal", men "kan". Juridisk språk skal (ikke "kan") være ekstremt presist, slik at hvis en kompetent lovgivende myndighet ville at ingen halvautomatiske våpen ville vært lovlige uten rundskriv fra POD - ja, så ville de ha skrevet:

 

"Politidirektoratet skal gje førehandstilsegn om ein våpenmodell er tillaten etter første og andre ledd" og ikke 

"Politidirektoratet kan gje førehandstilsegn om ein våpenmodell er tillaten etter første og andre ledd."

 

Her sier egentlig våpenkontoret at "vi klarer ikke lese en enkel forskrift og/eller klarer ikke google oss frem til svarene og/eller klarer ikke ta en beslutning uten å spørre mamma og/eller tør ikke ta en beslutning uten å spørre mamma".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ble akkurat oppringt av våpenkontoret og fikk beskjed om at de ikke kunne innvilge søknaden før de hadde fått en liste over godkjente skytevåpen fra POD.

 

Da jeg informerte saksbehandler at den har blitt godkjent i andre politidistrikt lengre sør i landet, og at jeg stusset på at det var såpass forskjellig saksbehandling fra distrikt til distrikt, så forklarte vedkommende at de tillatelsene som var blitt innvilget til PC Carbine i sør var blitt innvilget med forbehold om at den tillatelsen kunne bli trukket tilbake når som helst dersom rifla ikke ble å havne på "lista" til POD.

 

Da fikk jeg valget mellom å arkivere søknaden til liste fra POD var ferdig utarbeidet, eller jeg kunne be om et avslag. Jeg spurte så hvordan det ville være om jeg ba om avslag på søknaden og så klagde på avgjørelsen til POD, men fikk da beskjed om at behandlingstiden på klager til POD var på rundt 1 år (!)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ingen slik beskjed når jeg fikk innvilget. Nå er både ny lov og forskrift på plass, så jeg forventer at eventuelle innvilgelser er gjort i tråd med gjeldende lovverk. Det er svært betenkelig at dette ikke er avklart åtte måneder etter at nytt lovverk er gjort gjeldende.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg sa til saksbehandler at det hørtes rart ut at noen distrikter godkjenner, mens andre ikke gjør det. Og at det forbeholdet om at tillatelsen kan bli trekt tilbake egentlig gjelder for alle søknader, jeg nevnte til og med Ruger Mini-14 som et eksempel for dette.

 

Det virket jo på meg som om saksbehandler forsøkte å være så hjelpsom som mulig, med tanke på at jeg fikk informasjonen om klagetid, men de har vel fått føringer fra høyere hold som de må forholde seg til.

 

Allikevel skuffende at man ikke skal kunne ha et regelverk og saksbehandlere som er på samme bølgelengde.

 

Nå tørr jeg ikke forhåndsbestille noen PC Carbine før man vet mer...

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (42 minutter siden):

 

 

 

"Politidirektoratet skal gje førehandstilsegn om ein våpenmodell er tillaten etter første og andre ledd" og ikke 

"Politidirektoratet kan gje førehandstilsegn om ein våpenmodell er tillaten etter første og andre ledd."

 

 

Skal, betyr at det er noe de må gjøre uansett om de vil eller ikke. Kan, betyr at det er noe de kan gjøre vist de vil, men som de nødvendigvis ikke trenger å gjøre. 

Så da kan det jo bli spennende å se resultatet av dette. 

Link to comment
Share on other sites

Forskriften sier følgende: 

"§ 4-1.Halvautomatiske rifler til jakt

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske riflemodellar som opphavleg er konstruerte for jaktbruk,"..

 

Hvordan kan da politiet innvilge Ruger PC Carabine...som opprinnelig IKKE er konstruert for jaktbruk...

 

Fra Ruger sin markedsføring: BUILT TO EXCEL IN A VARIETY OF ROLES, FROM PLINKING OR COMPETITIONS TO HOME OR PERSONAL DEFENSE.

 

Og et våpen som er konstruert for løse høykapasitetsmagasin...fra Ruger og Glock

 

Skal jeg mene noe om intensjonen bak ny våpenlov/forskrift er det denne type våpen som ikke skal innvilges....????

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (1 minutt siden):
  1. Jakt ligger noe sted mellom "plinklng eller konkurranse" og "selvforsvar". Greia er vel at den opprinnelig ikke er konstruert for militær/ profesjonell bruk.  

 

Og det er her Ruger tilbyr flere varianter av PC Carbine..... Der modell nummer 19102 er "California approved" (CA Compliant). Det er nok den modellen Politiet her på berget gir løyve på.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Apollo said:

 

Og det er her Ruger tilbyr flere varianter av PC Carbine..... Der modell nummer 19102 er "California approved" (CA Compliant). Det er nok den modellen Politiet her på berget gir løyve på.

Dette er like fullt et våpen som IKKE er konstruert for jakt slik forskriften krever. Uansett hva vi ønsker å bortforklare Ruger PC Carabine til er dette den våpentyper politikerene vil fjerne i Norge. Er overbevist om at de tillatelser som evt er gitt kalles tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...