Jump to content

Ruger PC Carbine


klabbogbabb

Recommended Posts

13 minutes ago, vavlo said:

Jakt ligger noe sted mellom "plinklng eller konkurranse" og "selvforsvar". Greia er vel at den opprinnelig ikke er konstruert for militær/ profesjonell bruk.  

Våpenet var opprinnelig konstruert for å være en POLICE CARABIN...Ruger PC Carabin er ikke et våpen konstruert for jakt slik forskriften krever.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, vavlo said:

Huffda, og jeg som trodde det stod for Pistol Cartridge Carabin.

Opprinnelig konstruert for politibruk  under navnet POLICE CARABIN (i Rugers markedsføring), men da de fleste enheter valgte AR-  plattform ble den omdøpt til Pistol Cartridge Carabin... Et navnebytte endrer dessverre for oss i Norge ikke det faktum at dette er et våpen som er forbudt til jakt etter den nye forskriften.  En ulv blir ikke  en "sau" selv om vi bytter navn på ulv til"sau"...

Link to comment
Share on other sites

@alkymisten kan ha et poeng her, as...

 

Denne er opprinnelig konstruert for bruk av væpnede styrker, ingen/nesten ingen ville ha den til den bruken, tatt ut av produksjon, og så satt i produksjon igjen med nytt navn og litt nye smådetaljer. 

 

Da hjelper det muligens lite at det egentlig bare er en overdimensjonert 10/22, men vi får se hva POD kommer frem til.

Link to comment
Share on other sites

Nja. Iflg Wiki ble produksjonen av den opprinnelige Police Carbine (PC -9) lagt ned 2007 fordi interessen i politiet for å kjøpe den var heller laber. Den ble senere reintrodusert i en ny oppgradert utgave for det sivile markedet. Med andre ord ikke lenger rettet mot proffmarkedet.

Edited by vavlo
Skriveleif
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Ser at @Skrueråmuttere var før meg. Uansett vet vi ikke hvor POD vil lande rundt dette, men mener det skal noe til for at den skal bli forbudt, fordi om vi nå tenker oss at om feks Ruger hadde bygd ei tilsvarende rifle og markedsført den mot det sivile markedet som et flerbruksvåpen, uten å ha tatt utgangspunkt i PC-9, men med samme funksjon og samme utseende. Da hadde den vært grei. 

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, vavlo said:

Nja. Iflg Wiki ble produksjonen av den opprinnelige Police Carabin (PC -9) lagt ned 2007 fordi interessen i politiet for å kjøpe den var heller laber. Den ble senere reintrodusert i en ny oppgradert utgave for det sivile markedet. Med andre ord ikke lenger rettet mot proffmarkedet.

"...opprinnelig konstruert for", står det. Da skal man ikke ta for gitt at det hjelper å oppgradere den og bytte navn. Jeg har også mine tvil om hvorvidt denne vil kunne godkjennes. 

 

Til og med Mini 14 er lettere å argumentere for enn denne, når det gjelder opprinnelig tiltenkt bruksområde.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må si meg litt uenig i sammenligningen av PC9 og PC Carbine. Det er 15 år siden PC9 sist ble produsert og de er både utseendemessig og mekanisk forskjellige. Ved forrige våpenlov ville POD aldri godkjent PC Carbine som samme våpen som PC9. PC Carbne er etter min mening et helt annet våpen enn PC9.

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, vavlo said:

Det er vel der overtreet kommer inn. Edit; og som derfor diskvalifiserer alle våpen med gassrør på toppen.

Ja, Mini 14 er diskvalifisert for erverv pga. overtreet, derom hersker det ingen tvil for noen (våpenforskrifta § 4-1).

 

Men når det gjelder det mye omtalte tilbakekall av våpenkort og inndragning av enkelte halvautomatiske rifler, så er det "opprinnelig konstruert for" som er avgjørende (våpenlova § 5). Derfor jeg nevnte det. Og for Mini 14 finnes det ganske mye dokumentasjon som beviser at den opprinnelig var ment for det sivile markedet som en "ranch rifle", altså for jakt og skadedyrbekjempelse. I motsetning til PC Carbine, der opphavet er noe mer tvilsomt i denne sammenhengen, til tross for oppgradering og navnebytte.

 

Det er vel liten tvil om at det er nettopp derfor man har brukt ordlyden "opprinnelig konstruert for", slik at man ikke bare kan ta ei militærrifle, bytte navn og relansere den som jaktrifle, og så er den plutselig tillatt - så lenge den oppfyller de andre vilkårene. Da kunne man f.eks. relansert Mini 14 uten overtre som Mini 14.5 og vips hatt ei fullt lovlig jaktrifle. Det er nok nettopp slike løsninger det er tatt høyde for å kunne forby, med denne ordlyden. Og i den sammenhengen, så er jeg som sagt enig i at PC Carbine i beste fall er i en gråsone.

 

Personlig tror jeg ikke den vil bli tillatt.

 

Om den burde være lov eller ei mener jeg lite om. Jeg mener kun noe om hvordan lovverket er utformet og hvordan jurister kan/bør/skal/må tolke det.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, 5.6×15mm said:

Må si meg litt uenig i sammenligningen av PC9 og PC Carbine. Det er 15 år siden PC9 sist ble produsert og de er både utseendemessig og mekanisk forskjellige. Ved forrige våpenlov ville POD aldri godkjent PC Carbine som samme våpen som PC9. PC Carbne er etter min mening et helt annet våpen enn PC9.

Ja, det er der det avgjørende spørsmålet ligger: Er den så forskjellig at den kan kalles ei helt ny rifle? Det kan godt hende, jeg kjenner ikke konstruksjonen godt nok. For det er også slått fast at rifler ikke automatisk skal diskvalifiseres fordi de har konstruksjonsmessige likheter med militære våpen. Dette står i forarbeidene.

Link to comment
Share on other sites

Om det ble laget en Mini 14.5 (whatever) uten overtre (eller andre diskvalifiserende detaljer) med en annen type omladingsmekanisme, og markedsført det mot det sivile marked ville det vært en konstruksjonsmessig ny modell og derved være kvalifisert for jaktbruk.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, vavlo said:

Om det ble laget en Mini 14.5 (whatever) uten overtre (eller andre diskvalifiserende detaljer) med en annen type omladingsmekanisme, og markedsført det mot det sivile marked ville det vært en konstruksjonsmessig ny modell og derved kvalifisert for jaktbruk.

Ja, jeg ser nå at det var et ganske dårlig eksempel fra min side med Mini 14, ettersom den trolig vil kunne godkjennes dersom Ruger lanserer en utgave som fra fabrikk er laget med en annen stokk, og uten overtre. Fordi Mini 14 opprinnelig er konstruert for jakt, men dessverre med det farlige overtreet. Kravet er kun at våpenet skal være tilvirka uten overtre, altså laget slik fra fabrikk, og ikke bare ombygd. Så hvis det lanseres en slik versjon av Mini 14 vil den oppfylle alle kravene for erverv.

 

Men med rifler som ikke opprinnelig er konstruert for jakt kan man ikke gjøre det samme, selv om de lages annerledes fra fabrikk. Da må den lages så forskjellig som du beskriver, at man f.eks. bruker en helt annen mekanisme. Da er det åpenbart at det ikke lenger bare er variasjoner av den opprinnelige konstruksjonen, men snarere et helt nykonstruert våpen, laget for jakt. Og her vil det bli rom for tolkninger, som i dette tilfellet: Er det fortsatt den samme, opprinnelige konstruksjonen, eller er rifla så forskjellig at det er snakk om en helt annen modell?

 

Jeg synes dette er et spennende og interessant tema, og jeg har som sagt faktisk ingen voldsomme meninger om hva som burde og ikke burde være tillatt.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Ruger PC Carbine vs PC9: Minimale kosmetiske endringer...og ingen endringer som på noen måte gjør den mindre egnet som "Police rifle ".

Og i alle tilfelle er denne designet for politibruk og IKKE jakt som forskriften krever.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte vanskelig å avgjøre hva amerikanske våpen egentlig opprinnelig er konstruert for, ettersom markedet der er helt annerledes enn her. Det er sjelden slik at noe der utvikles kun for jakt, eller kun for sportsskyting, eller kun for selvforsvar, eller kun for politiet. Det er selvsagt mer lønnsomt å lage noe som treffer flere kundegrupper, og så markedsfører man det for alt det er verdt, til alle disse tenkelige kundegruppene. Den eneste som egentlig vet hva som var hovedtanken bak det, er til slutt mannen som faktisk konstruerte det.

 

Spør man produsenten direkte, så er det ikke sikkert at de en gang forstår spørsmålet. Ellers får man til slutt samme svar som jeg fikk fra Ruger da jeg spurte om nettopp dette, til hvilken bruk ble Mini 14 opprinnelig konstruert:

 

Thank you for contacting Ruger Customer Service.
Your Customer Service Issue # is 1024xxxx

We do not have a company historian nor any current employees who were involved in the original design. The best we can do is point you to pages 146 through 153 in the book titled RUGER & HIS GUNS by R.L. Wilson which documents information about the introduction of this rifle.

Ruger Customer Service

 

Den nevnte boka gir for så vidt heller ikke alene noe entydig svar på dette, men sammen med andre kilder blir altså svaret til slutt ganske entydig, i akkurat dette tilfellet. I andre tilfeller er det kanskje enda mer komplisert å finne svar. Det bør jo da bli opp til politiet å dokumentere hva et våpen opprinnelig er konstruert for, dersom det nektes innvilget. For hvis de gir avslag, med begrunnelse at våpenet ikke opprinnelig er konstruert for jakt, så må det jo da nødvendigvis kunne dokumenteres eller på annen måte sannsynliggjøres hva det egentlig er konstruert for.

 

Dette kan helt klart bli spennende å følge framover, hvilke vurderinger som gjøres opp mot hvilke modeller som skal tillates og ikke.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, alkymisten said:

Ruger PC Carbine vs PC9: Minimale kosmetiske endringer...og ingen endringer som på noen måte gjør den mindre egnet som "Police rifle ".

Og i alle tilfelle er denne designet for politibruk og IKKE jakt som forskriften krever.

 

 

 

Er det kun kosmetiske endringer hvis ingen av delene går om hverandre? Eller er det da en annen konstruksjon? Som tidligere nevnt kjenner jeg ikke spesifikt til konstruksjonen i disse, men det ser jo faktisk ikke ut som de har så mange sammenfallende deler, om noen i det hele tatt? Det framstår som åpenbart at verken sluttstykke, låskasse, pipe eller avtrekksmekanisme er lik. Er det da samme konstruksjon og samme våpen?

 

At de begge er like godt egnet for politibruk er jo klart, men hva den slik sett er egnet for betyr ikke så mye - det avgjørende er hva den "opprinnelig er konstruert for".

 

Som sagt, dette synes jeg det blir spennende å se enden på visa av. Jeg er faktisk mer i tvil nå, enn jeg var før jeg så denne videoen. Etter å ha sett nærmere på de to "kandidatene", side ved side, innser jeg at de er langt mer forskjellige enn jeg trodde. :)

 

Edit: At det var akkurat denne typen våpen man ønsket å forby, er jeg også ganske sikker på. Så det vil jo ikke overraske meg om POD bestemmer seg for at verken PC9 eller PCC er laget for jakt, selv om det skulle være enighet om at det er to helt forskjellige modeller.

Edited by fleskebacon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, alkymisten said:

Ruger PC Carbine vs PC9: Minimale kosmetiske endringer...og ingen endringer som på noen måte gjør den mindre egnet som "Police rifle ".

Og i alle tilfelle er denne designet for politibruk og IKKE jakt som forskriften krever.

 

Jeg er fortsatt uenig i at disse to våpnene kan sammenlignes.

Jeg vil ikke si at det er minimale kosmetiske endringer, tvert i mot.

Det fungerer riktignok på samme måte, blowback, men det er ingen deler som kan brukes om hverandre.

Både innvendig og utvendig er de helt ulike.

 

Det er finnes ingen offisiell uttalelse fra Ruger om at dette er en oppgradering eller ny utgave av PC9. Det virker som dette er et ryktet som bare har satt seg hos mange. Jeg finner heller ingen offisiell markedsføring fra Ruger av PC Carbine rettet mot politi eller forsvar.

 

Fra pressemeldingen:

 

"Our customers have long been requesting the return of a Ruger pistol caliber carbine and we are excited to bring this versatile design to market," Chris Killoy, Ruger's president and chief executive officer, said in the release.

 

Of A, ikke of THE.

 

Ruger selv skriver at våpenet har mange bruksområder, uten å nevne noe som helst om politi eller forsvar.

 

Om du finner en troverdig kilde på at våpenet er en direkte oppgradering av PC9 og/eller at den markedsføres mot politi/forsvar, svar gjerne!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (4 timer siden):

Opprinnelig konstruert for politibruk  under navnet POLICE CARABIN (i Rugers markedsføring),

 

Den het aldri "carabin" da dette er et språklig misfoster som du har konstruert.

Det engelske ordet er CARBINE.

 

PCC er IKKE designet for politibruk, så jeg syns egentlig du kan legge av deg trollinga snart.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Ei tohi varjata said:

 

 

PCC er IKKE designet for politibruk, så jeg syns egentlig du kan legge av deg trollinga snart.

Ruger PC Carabine er  et våpen "opphavleg er konstruerte for politibruk" og IKKE for jaktbruk.  Lik det eller ikke, men i en diskusjon på et våpenforum hjelper det at du setter deg inn i og forstår det regelverk vi som jegere/skyttere må følge.  At vi ikke liker dette er uten betydning hvis vi ikke evner å forandre forskriften.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, alkymisten said:

Ruger PC Carabine er  et våpen "opphavleg er konstruerte for politibruk" og IKKE for jaktbruk.  Lik det eller ikke, men i en diskusjon på et våpenforum hjelper det at du setter deg inn i og forstår det regelverk vi som jegere/skyttere må følge.  At vi ikke liker dette er uten betydning hvis vi ikke evner å forandre forskriften.

 

Hva er det du ikke helt klarer å forstå?

 

PC9 og PC Carbine har ingenting med hverandre å gjøre! Det er to vidt forskjellige våpen!


Ja, PC9 ble i sin tid markedsført som et våpen for politiet.

10 år senere kom Ruger med et helt nytt våpen, helt annerledes innvendig, utvendig og med et helt nytt navn. Det er ikke skrevet med et eneste ord at PC Carbine er et våpen med politibruk i tankene.

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (16 minutter siden):

Ruger PC Carabine er et våpen "opphavleg er konstruerte for politibruk" og IKKE for jaktbruk. Lik det eller ikke, men i en diskusjon på et våpenforum hjelper det at du setter deg inn i og forstår det regelverk vi som jegere/skyttere må følge. At vi ikke liker dette er uten betydning hvis vi ikke evner å forandre forskriften.

 

Du får begynne stave navnet på rifla riktig.

 

 

Ruger Pistol Caliber Carbine er ikke laget for politibruk. Du har hittil ikke skrevet noe som helst som beviser det motsatte. Det er et sport- og jaktvåpen.

Ruger Police Carbine er ment for politibruk, ja, men det er et annet våpen. Så vidt jeg vet er det ikke én eneste del som er lik. Og det er flere tiårs mellomrom mellom dem.

 

Jeg syns bare du gjør deg til, du skriver ikke noe saklig, du føler at den er en politirifle, når Ruger ikke har én eneste kb med reklamemateriell som sier at det er ment for politi.

 

Ole

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Ei tohi varjata said:

 

 

Ruger Pistol Caliber Carbine er ikke laget for politibruk.

Fra Rugers egen markedsføring(Ruger Law Enforcement...) til politi i USA og også til Norge: "Ruger has a long history of serving the Law Enforcement and Military communities with both handguns and rifles. That tradition continues with a number of firearms designed to meet the continually changing needs of both Law Enforcement and Military professionals. From the Mini-14® and the PC Carbine™ to the Ruger American® Pistol and LCP® II, Ruger has a firearm for individual officer back up and off-duty use, departmental issue or Military use."

 

Tydeligere kan man ikke forklare at  Ruger PC Carabine er UTVIKLET og DESIGNET for politibruk.

 

https://www.ruger.com/LE/index.html

 

Link to comment
Share on other sites

Ruger PC update for police carbines presented in US: 

It is noteworthy that the production of Ruger PC self-loading carbines for police structures was interrupted in 2006 for more than 10 years. Then the production line was put into operation again - in 2017. It was officially announced that in police units “there was a lack of effective weapons of such a type". The Ruger PC is a modular weapon.

 

https://en.topwar.ru/171736-v-ssha-predstavleno-obnovlenie-dlja-policejskih-karabinov-ruger-pc-pravozaschitniki-vystupili-s-kritikoj.html

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

alkymisten skrev (56 minutter siden):

Fra Rugers egen markedsføring(Ruger Law Enforcement...) til politi i USA og også til Norge: "Ruger has a long history of serving the Law Enforcement and Military communities with both handguns and rifles. That tradition continues with a number of firearms designed to meet the continually changing needs of both Law Enforcement and Military professionals. From the Mini-14® and the PC Carbine™ to the Ruger American® Pistol and LCP® II, Ruger has a firearm for individual officer back up and off-duty use, departmental issue or Military use."

 

Tydeligere kan man ikke forklare at  Ruger PC Carabine er UTVIKLET og DESIGNET for politibruk.

 

https://www.ruger.com/LE/index.html

 

 

Hva er det du ikke klarer forstå? Mener du at Mini-14, Ruger American, og LCP er utviklet spesifikt for politi oogså

De skriver at disse kan brukes av mil/Leo, det står ikke ett eneste ord om at noen av de fire våpna er laget spesifikt for politi.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

alkymisten skrev (1 time siden):

Fra Rugers egen markedsføring(Ruger Law Enforcement...) til politi i USA og også til Norge: "Ruger has a long history of serving the Law Enforcement and Military communities with both handguns and rifles. That tradition continues with a number of firearms designed to meet the continually changing needs of both Law Enforcement and Military professionals. From the Mini-14® and the PC Carbine™ to the Ruger American® Pistol and LCP® II, Ruger has a firearm for individual officer back up and off-duty use, departmental issue or Military use."

 

Tydeligere kan man ikke forklare at  Ruger PC Carabine er UTVIKLET og DESIGNET for politibruk.

 

https://www.ruger.com/LE/index.html

 

 

Det står ingenting der om at PC carbine er utviklet for politibruk, bare at de har tradisjon for å utvikle våpen for det formålet. Går du derimot på produktsiden til PC carbine står det konkret at den er utviklet for alt fra plinking og konkurranse til SD.

 

alkymisten skrev (1 time siden):

Ruger PC update for police carbines presented in US: 

It is noteworthy that the production of Ruger PC self-loading carbines for police structures was interrupted in 2006 for more than 10 years. Then the production line was put into operation again - in 2017. It was officially announced that in police units “there was a lack of effective weapons of such a type". The Ruger PC is a modular weapon.

 

https://en.topwar.ru/171736-v-ssha-predstavleno-obnovlenie-dlja-policejskih-karabinov-ruger-pc-pravozaschitniki-vystupili-s-kritikoj.html

 

 

 

subjektiv mening fra tredjepart

 

alkymisten skrev (1 time siden):

 

subjektiv mening fra tredjepart

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, slemmo said:

Subjektiv mening fra tredjepart.

 

 

Markedsføringen som politivåpen ligger på Rugers egen markedsføring(Ruger Law Enforcement...) til politi i USA og også til Norge: "Ruger has a long history of serving the Law Enforcement and Military communities with both handguns and rifles. That tradition continues with a number of firearms designed to meet the continually changing needs of both Law Enforcement and Military professionals. From the Mini-14® and the PC Carbine™ 

 

Ruger som produsent og utvikler markedsfører denne  som politi rifle... Noe som POD kjenner til...Forskriften krever våpen utviklet for maktbruk...

 

Hvordan mener du at dette er subjektiv mening fra tredjepart?

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, fleskebacon said:

 

 

Men når det gjelder det mye omtalte tilbakekall av våpenkort og inndragning av enkelte halvautomatiske rifler, så er det "opprinnelig konstruert for" som er avgjørende (våpenlova § 5). Derfor jeg nevnte det. Og for Mini 14 finnes det ganske mye dokumentasjon som beviser at den opprinnelig var ment for det sivile markedet som en "ranch rifle", altså for jakt og skadedyrbekjempelse. I motsetning til PC Carbine, der opphavet er noe mer tvilsomt i denne sammenhengen, til tross for oppgradering og navnebytte.

 

 

 

Var ikke Mini-14 basert på M14, den militære rifla?

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt det motsatte av BAR Match og FNAR.
Den er forbudt til jakt selv om riflen den opprinner fra er et jaktvåpen, fordi modellen / produksjonen av denne spesifikke modellen er tiltenkt politi/militæret.

...altså har politiet selv sagt at modeller med selv mindre endringer må dømmes annerledes enn våpenet de opprinner fra -- regnes som nye våpen med nye bruksområder.

Mens de åpenbart kan velge dobbeltmoral og dobbeltstandard, så er det like åpenbart at de burde -- moralsk og for å bevare folk sin tillit -- velge seg én definisjon på 'opprinnelig konstruert for' og så holde seg til den.

Presedensen fra tidligere avgjørelser tyder på at PCC i en modell produsert for jakt/sportskyting og ikke for et militært formål skal være tillat.

Link to comment
Share on other sites

browning bar match ble en greie mye fordi det er en annen modell med en annen kasse. som altså ikke er godkjent og står på lista. hadde noen giddet å sende den til kripos kanskje den hadde havna på lista

Våpenforskriften snakker om "riflemodeller". å bolke masse forskjellig under samme "modell" funker ikke, og POD selv var nøye på dette når de hadde gamle lista.
Men ja, ruger PCC er ikke samme modell som ruger police carbine. Og jeg ser ikke hvordan de skal ha hjemmel til å nekte folk den rifla, hva de faktisk finner på er jo en annen sakt

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, meatpukk said:

De fleste halvauto-våpen har gass eller rekylmekanismer som opprinnelig var konstruert for militært bruk


så da får det vel bare bli mausere på oss 

 

Fra forarbeidene til loven:

 

"Nokre halvautomatiske jaktvåpen har einskilde konstruksjonsdetaljar som er kopiert frå militære våpenmodellar, som til dømes bruk av låserullar for låsing av sluttstykket. Slike mindre likskapar vil normalt ikkje vere tilstrekkeleg for å rekne våpenet som ein opphavleg militær eller polisiær grunnkonstruksjon. Det sentrale momentet i vurderinga av om det aktuelle våpenet bygger på ein militær eller polisiær grunnkonstruksjon, er om konstruksjonslikskapen gjer det enkelt å modifisere våpenet til eit stridsvåpen."

 

Videre er det konkret nevnt muligheten for å bruke militære standardmagasin, feste av bajonett og optiske siktemidler som sentrale elementer i hvorvidt våpenet "enkelt kan modifiseres til et stridsvåpen". Så hvis våpenet ikke har mange sammenfallende deler, ikke kan bruke militære standardmagasiner med høy kapasitet og ikke har bajonettfeste, er det vanskelig å argumentere for at det er en militær konstruksjon.

 

Men selve mekanismen er det altså lagt opp til at selvsagt kan ha likheter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Siden denne bruker Glock-magasiner (?), hvordan kan politiet innvilgie den til jakt?

 

Sitat

§ 4-1.Halvautomatiske rifler til jakt

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske riflemodellar som opphavleg er konstruerte for jaktbruk, og som:

1. frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,
2. ikkje er tilverka med skjefte eller annan innretning som heilt eller delvis dekker oversida av pipa, og
3. ikkje er tilverka med pistolgrep som står att på våpenet når bakstokken takast av.

Eit løyve etter første ledd kan likevel berre gjevast for våpentypar som oppfyller krava til lovleg våpentype etter § 3-1 og § 3-2 i denne forskrifta og våpenlova § 5 andre ledd.

Politidirektoratet kan gje førehandstilsegn om ein våpenmodell er tillaten etter første og andre ledd.

 

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Siden denne bruker Glock-magasiner (?), hvordan kan politiet innvilgie den til jakt?

 

 

Veldig vanskelig å begrense, siden det finnes ettermarkets magasin i alle tenkelige størrelser til de fleste typer gevær.

 

Den aktuelle modellen leveres fra fabrikk, med 10 skudds magasin.

Dermed kan det tenkes at det er frabrikkens intensjon er at riflen brukes kun med det vedlagte 10 skudd magasinet.

 

Nå er pistolmagasin under 20 skudd i fritt omløp, men det kan tenkes at om et 20 skudds pistol magasin monteres i rifla, 

vil det regnes som en ulovlig modifikasjon av riflen.

 

Edited by Vindvott
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (12 minutter siden):

Veldig vanskelig å begrense, siden det finnes ettermarkets i alle tenkelige størrelser til de fleste typer gevær.

 

Den aktuelle modellen leveres fra fabrikk, med 10 skudds magasin.

Dermed kan det tenkes at det er frabrikkens intensjon at riflen brukes kun med det vedlagte 10 skudd magasinet.

 

Nå er pistolmagasin under 20 skudd i fritt omløp, men det kan tenkes at om et 20 skudds pistol magasin monteres i rifla, 

vil det regnes som en ulovlig modifikasjon av riflen.

 

 

Blir masse deilig tolkning i runskriv..

Forskriften sier ingenting om hva slags magasin våpenet leveres med...

Endring til å bruke størremagasin er søknadspliktig (forskriftens 2.2)

Link to comment
Share on other sites

 Ruger PC Carbine modell #19102 som det skrytes av er innvilget i Oslo tar OGSÅ Glock magasin og rifla er åpenbart ikke konstruert eller ment for jaktbruk slik forskriften setter som en entydig forutsetning.

 

Det at våpenet leveres med 10 skudds magasin er ikke relevant for om man kan innvilge tillatelse for våpenet.

 

De tillatelser som evt er innvirket er innvilget ved en feil og vil åpenbart bli kallt tilbake.

  • This model ships with a 10-round magazine for consumers in those states which limit magazine capacity.

  • Interchangeable magazine wells for use of common Ruger® and Glock® magazines. Ships with SR-Series™/Security-9® pistol magazine well installed and an additional magazine well accepting Glock® magazines is included*. Ruger American® Pistol magazine wells are available at ShopRuger.com.

https://www.ruger.com/products/pcCarbine/specSheets/19102.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med det argumentet vil veldig mange modeller dras med ned i drag suget.

 

For eksempel Ruger 10/22 halvautomatiske salong gevær, et svært populært salong gevær her til lands.

Som det finnes umåtelige mengder forskjellige høy kapasitets magasiner til.

Itillegg har land blitt kritisert for å la militæret bruke geværet mot sivile protester.

https://masspeaceaction.org/stop-sending-murder-weapons-to-israel/

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (19 minutter siden):

 Ruger PC Carbine modell #19102 som det skrytes av er innvilget i Oslo tar OGSÅ Glock magasin og rifla er åpenbart ikke konstruert eller ment for jaktbruk slik forskriften setter som en entydig forutsetning.

 


Ja, her må myndighetene velge å være på riktig side av fornuft, eller på feil side.
Til Ruger 10/22 produseres det 15 og 25 skudds magasiner til fra Ruger sin fabrikk.

 

Lovens bokstav lyder:

Sitat


 

1.frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,

 


Det kan tolkes:

a) at den må leveres med 10 skudd eller mindre, og at det produseres så store eller mindre magasiner til riflen ved fabrikken.. hvor loven ikke bryr seg om det produseres større, bare om det faktisk produseres lovlige magasiner fra fabrikk
b) at det ikke produseres større magasiner som passer til våpenet ved fabrikken enn 10.

Om b) er riktig tolkning så er det ekstremt mange ruger 10/22 her i landet som må destrueres.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...