Jump to content

Ruger PC Carbine


klabbogbabb

Recommended Posts

10 hours ago, skog said:

Det var også konsensus om at det ikke skulle være noen godkjenningsliste og at det var problematisk med alle disse rundskrivene. Noe av grunnen til at vi fikk ny forskrift var nettopp å bli kvitt rundskrivene. 

Hva divere partirepresentanter sier til publikum og presse bør vi slutte med å tro er det samme som hva realitetene er...

Hva gjelder godkjenningslister er selvsagt dette unødvendig for våpen som følger vedtatt lov/forskrift!

 

Når det gjelder Ruger PC Carbine er denne konstruert slik at den IKKE kan godkjennes etter gjeldende forskrift da den fra fabrikk er konstruert for større magasin enn 10.

 

Har Stortinget (og for forskriftene JD)vedtatt en uklar lov/forskrift kan den endres...men dette skjer ikke i form av at en politiker sier noe til @skog på et møte...

 

Hva mener @skog er uklart i "1.frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,"?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det like før alkymisten starter protest tog, og brenner Ruger kataloger forran stortinget. 

 

Jeg håper du finner andre tema enn en halvautomatisk rifle å brenne for i fremtiden, noe sånt som nei til atomvåpen, stopp hungersnød eller strømpriser. Det hadde fortjent det engasjementet du har utvist mot den starkkars rifla.

 

Ingen vet hva som skjer til våren😑

Edited by Vindvott
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vindvott said:

Nå er det like før alkymisten.....

Merkelig holdning på det som ønsker å være et kunnskapsbasert seriøst våpenforum...

 

Hvis det er noen du evt skal være uenig med og foreslå endringer er det Stortinget /JD som relativt presist har utformet våpenlov og våpenforskrift.

 

Hva gjelder våpenforskriften "§ 4-1.Halvautomatiske rifler til jakt"  har "Kongen"/JD konkret hvilke egenskaper et våpen må ha for å godkjennes... bla  "frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,"...

 

Det er da "Kongen"/JD  dere bør la deres frustrasjon gå ut over for nok en gang tydeligvis har utformet en forskrift  endel jegere ikke evner eller vil forstå...

 

 

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (23 minutter siden):

Hva gjelder våpenforskriften "§ 4-1.Halvautomatiske rifler til jakt"  har "Kongen"/JD konkret hvilke egenskaper et våpen må ha for å godkjennes... bla  "frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,"...

Nå er det jo slik at Ruger PCC leveres nettopp med det, magasin til inntil 10 patroner. Den må bygges om for å ta større magasiner. 
Forskriften sier "frå fabrikk er produsert for", ikke "kan ombyggas til". Så antakelig er den lovlig.
Jeg skal være enig med flere her i at engasjementet ditt er overbevisende...

Men jeg skal også være enig med deg i at PCCen er i grenseland. Den er på en måte "den nye mini14", ei helt ubrukelig (til alle norske formål unntatt DSS) "rifle", som folk skal ha for å runke til, unnskyld, fordi  den er kul... Jeg er vel en av de få her som faktisk har jaktet med 9mm, og det er bra ubrukbart, og en Ruger med std. Rugerpresisjon, og potetball-kulebane. Det er ingen som kjøper den for å reelt jakte med, jeg tror det bare ikke.

 

Argumentet til enkelte med å "kjøpe den på jakt", fordi de ikke har matchpoeng nok til å kjøpe den på DSSN, kjøper jeg heller ikke. Om man skyter matcher så får man matchpoeng, det er ikke et tema. Og er en uenig der så må en ta det med DSSN, ikke Politiet, for forskriften sier det den sier.

 

 

K
 

Edited by M67
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, M67 said:

Nå er det jo slik at Ruger PCC leveres nettopp med det, magasin til inntil 10 patroner. Den må bygges om for å ta større magasiner.
 

NEI og ATTER NEI...den må IKKE bygges om for å ta større magasiner. Kanskje på tide å sette deg inn i det som diskuteres.

 

Hadde den fra fabrikk vært konstruert for å ta mindre magasin enn 10 hadde den vært lovlig.

 

Og igjen Ruger PC Carbine må IKKE bygges om for å ta større magasin enn 10, og derfor er den ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Ei tohi varjata said:

Du har enda ikke postet noe konkret som underbygger din påstand om at 22lr er unntatt.

Og det kan jeg heller ikke før JD/POD kommer med dette i Rundskriv?/forskriftsendring?.

 

Link to comment
Share on other sites

alkymisten skrev (38 minutter siden):

NEI og ATTER NEI...den må IKKE bygges om for å ta større magasiner. Kanskje på tide å sette deg inn i det som diskuteres.

Det fins antakelig et utall versjoner som selges i USA, som tar 30 skudds magasiner og hvem vet ikke hva. Men de som jeg har funnet til salgs her i Norge bruker Ruger proprietære 10-skuddsmagasiner. (og kan bygges om til f.eks. Glock wtf-skuddsmagasiner) Jeg har ikke inngående kjennskap til Rugers magasinproduksjon, men om det finnes magasiner som passer, som tar mer - så er den som du sier, ulovlig.
Forskriften er da nokså tydelig på det. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

NROF, slapp for noen dager siden en mail fra POD. Der de skriver at de kommer med en liste, over forhåndsgodkjente halvautomater til jakt. Rundskrivet skal anslagsvis være klart til våren. 

 

Står også at alt som kan krype og gå av halvautomatiske rifler, så lenge lengdene er overholdt, er godkjent til DSSN og NROF.

 

21/134870-1 

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

Det fins antakelig et utall versjoner som selges i USA, som tar 30 skudds magasiner og hvem vet ikke hva. Men de som jeg har funnet til salgs her i Norge bruker Ruger proprietære 10-skuddsmagasiner. (og kan bygges om til f.eks. Glock wtf-skuddsmagasiner)

K

Feil igjen ! ALLE Ruger PC Carbine som produseres og selges inklusive de som selges i Norge tar Rugers pistolmagasin SR serie mfl UTEN noen som helst ombygging eller endring.

 

Kan du ikke sette deg inn i det vi diskuterer før du kommer med direkte feil opplysninger  @M67

 

Og igjen det finnes INGEN Ruger PC Carbine som krever ombygging for å ta store magasin ...magasin som er i fritt salg fra eks Våpen-Søilen..."Blued steel, 17-Round, 9x19mm caliber magazine. It is compatible with the PC Carbine and PC Charger with the SR9/S9 magazine well insert installed. It is not compatible with the Security-9 pistol."

 

https://www.vapen-soilen.no/nettbutikk/magasiner/ruger-magazine-p-19-17-17rd-for-sr9 

Link to comment
Share on other sites

Mens vi andre oppfatter det dithen at nettopp det du uthevet er grunnen til at den er lovlig til jakt. Den er konstruert for det sivile markedet, herunder jakt, og den produseres med 10 skudds magasin.

 

Det står "produsert for våpen magasin med patronkapasitet på inntil 10". Det står IKKE "produsert slik at det ikke går an å bruke magasin med kapasitet over 10".

 

Så vidt jeg husker var dette også omtalt i forarbeidene, da alle våpen med løst boksmagasin i prinsippet kan utstyres med større magasin. At det finnes eller kan lages større magasiner å få tak i skulle derfor ikke være grunn til å forby noe.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Vargen said:

Mens vi andre oppfatter det dithen at nettopp det du uthevet er grunnen til at den er lovlig til jakt. Den er konstruert for det sivile markedet, herunder jakt, og den produseres med 10 skudds magasin.

 

Feil og atter feil igjen @Vargen Den er PRODUSERT og LEVERT fra produsent for å ta større magasin enn 10...

Vennligst forsøk å sette deg inn i realitetene @Vargen

 

INGEN Ruger SR Carabine produseres for eller er konstruert for å ta 10 skudds magasin.

 

Ja den leveres med 1o skudds magasin..Men den er produsert og selve rifla er LEVERT til å ta større magasin enn 10...Og disse magasinene er i fritt salg og tilgjengelige.

 

Forskriftene sier ikke noe om "magasin levert med" den sier-"frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10, og for Ruger PC Carbine er ALLE produsert og levert fra Ruger med mulighet til å ta langt større magasin enn 10

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (22 minutter siden):

Det står "produsert for våpen magasin med patronkapasitet på inntil 10". Det står IKKE "produsert slik at det ikke går an å bruke magasin med kapasitet over 10".

 

Så vidt jeg husker var dette også omtalt i forarbeidene, da alle våpen med løst boksmagasin i prinsippet kan utstyres med større magasin. At det finnes eller kan lages større magasiner å få tak i skulle derfor ikke være grunn til å forby noe.

 

Ingen vits, han vil ikke høre. Det hjelper ikke om vi kan argumentere for hvorfor vår tolkning av setningen gir mer mening; han bare gjentar med rød skrift og tror det gir ham rett.

 

Her er den sannsynlige betydningen av setningen han er så glad i:

1. Magasiner over 10 skudd krever nå godkjenning

2. Slike magasiner gis kun til konkurransebruk

3. For at en rifle skal kunne erverves til jakt må den kunne ta magasin som er tillatt til jakt

-> "produsert for våpenmagasin med patronkapasitet som er tillatt ervervet til jakt"

 

Dermed, for enkle sjeler: et våpen som ikke leveres fra fabrikk med magasin på maks 10 skudd kan ikke erverves til jakt fordi selve magasinet er ulovlig etter våpenforskriftens § 2-5. Dette står i praksis dobbelt i § 4-1.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vindvott skrev (1 time siden):

NROF, slapp for noen dager siden en mail fra POD. Der de skriver at de kommer med en liste, over forhåndsgodkjente halvautomater til jakt. Rundskrivet skal anslagsvis være klart til våren. 

 

Står også at alt som kan krype og gå av halvautomatiske rifler, så lenge lengdene er overholdt, er godkjent til DSSN og NROF.

 

21/134870-1 

 

Offtopic, men kan du sende meg den eller vise hvor jeg finner den mailen?

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Danyor said:

Offtopic, men kan du sende meg den eller vise hvor jeg finner den mailen?

Ønsker ikke være den som slipper ut et offentlig dokument. Men du kan bruke referansen jeg la til å søke innsyn om du gidder. 

 

Utover hva jeg skrev står det ikke noe mer matnyttig, om halvautorifler.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Vargen said:

@alkymisten, det magasinet du lenker til er IKKE i fritt salg. Det er et riflemagasin med større kapasitet enn 10, dermed må man etter gjeldende forskrift ha politiets tillatelse for å få kjøpe dem. Som du selv siterer passer de ikke til pistol. Så problemet var?

Feil igjen @Vargen  du kan kjøpe fritt eksempel hos Våpen-Søilen i Bergen PISTOL magasin til denne rifla (som passer rett i uten noen form for endring)med langt større kapasitet enn  10...eksempel 

magasin som er i fritt salg fra eks Våpen-Søilen..."Blued steel, 17-Round, 9x19mm caliber magazine. It is compatible with the PC Carbine and PC Charger with the SR9/S9 magazine well insert installed. It is not compatible with the Security-9 pistol."

 

Alle Ruger PC Carbine leveres og produseres fra fabrikk med magasinbrønn laget for Rugers egne høykapasitets pistolmagasin.

 

Det som da er problemet og hvorfor denne er forbudt er  att ABBnr2 eller norsk skoleskytter 1 IKKE skal kunne erverve en halvautomatisk rifle til jakt hore den opp med høykapasitetsmagasin uten at noen fanger idiot 2 på radaren...

 

https://www.vapen-soilen.no/nettbutikk/magasiner/ruger-magazine-p-19-17-17rd-for-sr9 

 
Link to comment
Share on other sites

Ah, så bare at de ikke passer til Security 9. 

 

Uansett så gjelder problemstillingen i prinsippet alle halvautomatiske rifler med løst magasin, så etter din tolkning kunne man ikke innvilge noen. Selv min Winchester Self Loader modell 1910, produsert for over 100 år siden og opprinnelig levert med fire skudds magasin, kan utmerket godt utstyres med langt stavmagasin. Mitt hjemmelagde mag er kappet til ti skudds lengde, men da jeg først var i gang med sveiseapparat og vinkelsliper var det jo ingen ting som hindret meg i å f.eks. lage et 15-skudds. Ingen modifikasjoner på våpenet nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Om et pistol magasin for mer en 10 skudd passer i denne omtalte rifla så har den som kjøper den rifla til jakt uansett IKKE lov til å benytte magasin som tar over 10 skudd i denne rifla. Dette blir på lik linje med å korte inn løpet til under 40 cm, eller andre ombygginger som gjør at den bryter med § 4-1. 

 

Vi trenger ikke å sitte her å konstruere en masse problemer, det er heller ingen her på forumet som faktisk skal bestemme om den blir lovlig til jakt eller ikke. Vent å se om POD kommer med fasiten. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Vargen Ruger designed the PC Carbine to accept common Ruger 9mm pistol magazines like the SR-Series and Security 9. 

 

Og i esken leveres det også med magasinbrønn som aksepterer Glock magasiner

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, alkymisten said:

Det som da er problemet og hvorfor denne er forbudt er  att ABBnr2 eller norsk skoleskytter 1 IKKE skal kunne erverve en halvautomatisk rifle til jakt hore den opp med høykapasitetsmagasin uten at noen fanger idiot 2 på radaren...

Shit! Dumt vi ikke fikk de nye magasinlovene før 22. juli 2011. ABB ville nok aldri ha gjennomført sin aksjon om han bare hadde hatt 10-skudds magasiner til sin Mini-14.

(beklager off-topic)

 

Men som flere har skrevet tidligere, under forarbeidene til ny våpenlov så var det vel enighet om at selv om det finnes magasiner med høyere kapasitet, så skal ikke dette være diskvalifiserende for våpenet.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Vargen said:

Ah, så bare at de ikke passer til Security 9. 

 

 

Ja...men du kan også kjøpe pistolmagasin til Security 9 som passer rett inn i Ruger PC Carbine.  

 

@Vargen Ruger designed the PC Carbine to accept common Ruger 9mm pistol magazines like the SR-Series and Security 9. 

 

Og i esken leveres det også med magasinbrønn som aksepterer Glock magasiner

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

... og hvis man setter inn et magasin som er større enn 10 skudd, så - *trommevirvel* - bryter man loven!

Dette kan bli en helt egen lang og uforklarlig diskusjon  hvor "krøkkete" vanskelig og forstå våpenforskriften også for hvilke magasin, størrelse eller hva kan man ha...

 

Du er faktisk som jeger lovbryter bare for å ha magasin større enn 10 til rifle

 

Forskriften bruker ordene erverve og ha

 

Så det er også ulovlig og ha lause våpenmagasin til løyvepliktige skytevåpen med større patronkapasitet enn, fem for haglevåpen, 10 for rifler eller 20 for pistolar....

 

Slik forskrift er nå kan IKKE jeger ha sine 20, 30, skudds Ruger 10/22 eller Ruger Mini magasin ...Hvor mange jegere tror du har kastet sine store magasin?Har jegere kastet den tuben til pumpehagla som gir mer enn 5+1... Hvor mange jegere er lovbrytere kanskje uten å kjenne til det? 

 

§ 2-5.Krav til løyve for erverv av våpenmagasin med stor patronkapasitet

Den som vil erverve eller ha lause våpenmagasin til løyvepliktige skytevåpen med større patronkapasitet enn, fem for haglevåpen, 10 for rifler eller 20 for pistolar, må ha løyve etter § 4-4 andre og tredje ledd, § 4-12 andre ledd, § 5-6, § 5-8 eller § 5-9 i denne forskrifta eller våpenlova § 10.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg solgte mine 10/22-magasiner til en fyr som hadde løyve ifbm NROF og DSSN. 

 

Ække noe vanskelig i det hele tatt: forskriften sier erverve eller ha. At muligens de fleste jegerne som har slike magasiner enten ikke vet at de bryter loven eller satser på at de ikke blir straffet, endrer ikke det faktum at det er kjempelett å forstå at det ikke er tillatt.

 

Nå sporer du av igjen. Forøvrig. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, alkymisten said:

Slik forskrift er nå kan IKKE jeger ha sine 20, 30, skudds Ruger 10/22 eller Ruger Mini magasin ...Hvor mange jegere tror du har kastet sine store magasin?Har jegere kastet den tuben til pumpehagla som gir mer enn 5+1... Hvor mange jegere er lovbrytere kanskje uten å kjenne til det? 

 

https://lovdata.no/forskrift/2021-05-07-1452/§14-1 se punkt 9

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Vindvott said:

Kjenner selvsagt til overgangsreglene... men det som blir problemstillingen er "som før 1. oktober 2020 har erverva "...som blir totalt ukotrollerbart opp mot intensjonen om å begrense magasinkapasitet... Dette er igjen en avsporing men viser da hvor lett det er for jeger som har ervervet Ruger PC Carbine  å buke eksempelvis lovlig ervervede Glock 33 skudds magasin....

 

Datoen 1. oktober 2020 🤔 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, alkymisten said:

Kjenner selvsagt til overgangsreglene... men det som blir problemstillingen er "som før 1. oktober 2020 har erverva "...som blir totalt ukotrollerbart opp mot intensjonen om å begrense magasinkapasitet... Dette er igjen en avsporing men viser da hvor lett det er for jeger som har ervervet Ruger PC Carbine  å buke eksempelvis lovlig ervervede Glock 33 skudds magasin....

 

Datoen 1. oktober 2020 🤔 

 

 

Så oversatt.. "jeg mener dette unntaket ikke burde vært inkludert og velger derfor å ignorere det og late som det ikke eksisterer"

 

Eller vil du innrømme at ditt forrige innlegg er feil og du forsøker å villede?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  

alkymisten skrev (1 time siden):

Slik forskrift er nå kan IKKE jeger ha sine 20, 30, skudds Ruger 10/22 eller Ruger Mini magasin ...Hvor mange jegere tror du har kastet sine store magasin?Har jegere kastet den tuben til pumpehagla som gir mer enn 5+1... Hvor mange jegere er lovbrytere kanskje uten å kjenne til det? 

 


Dette er jo oppriktig bare usant, det er fake news, tull, fjas, oppspinn - det er  faktisk bare LØGN.

 

alkymisten skrev (1 time siden):

Kjenner selvsagt til overgangsreglene... men det som blir problemstillingen er "som før 1. oktober 2020 har erverva "...som blir totalt ukotrollerbart opp mot intensjonen om å begrense magasinkapasitet... Dette er igjen en avsporing men viser da hvor lett det er for jeger som har ervervet Ruger PC Carbine  å buke eksempelvis lovlig ervervede Glock 33 skudds magasin....

 

Datoen 1. oktober 2020 🤔 

 

 

Det du, atter en gang, ikke evner (ønsker?) å forstå er at du som våpeneier plikter deg til å følge reglene.

Du kan ha magasiner du kjøpte før 01.10.2020, å påstå noe annet er visvas og desinformasjon. 

 

Staten, POD, og våpenkontor er naturligvis fullstendig klar over at det finnes titusenvis av "store" magasiner i omløp, kjøpt/omsatt før 1. okt 2020. Tror du de skal forby alle halvautoer fordi noen KAN ha et større magasin liggende fra før de nye reglene kom?

 

Det du lirer av deg er såpass preget av subjektive meninger og dine personlige ønsker om hvordan lovene burde fungert hvis du bestemte at jeg for all del håper at du ikke sitter på et kontor med makt.

Innleggene dine oser av at du vet best og gjerne skulle vært jury, dommer, og bøddel når det kom til håndheving av disse sakene. Eventuelt er du bare sur fordi du ikke har råd til PCC, hva vet jeg. 

 

Vent slutt

 

Ole

  • Like 5
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg har masse rart. Veeeldig masse rart. Gassmasker fra Wehrmacht, hjelmer fra Sivilforsvaret, tolkesett for Coltmitraljøse i norsk mg-kaliber og (trommevirvel) en haug med magasiner. Alt sammen ervervet før den berømte datoen, fordi jeg ikke har hatt råd til å hamstre skrot som før i tida. Skal jeg dokumentere en dritt? Nei. Er det lovlig? Ja. Er denne tråden bare søppel? Ja.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dessverre må man registrere mange useriøse her på forumet som tydeligvis ikke tar inn over seg problemstillingen opp mot våpenlov/forskrift opp mot Utøya problematikk osv...

 

En ny ABB2 eller en skoleskytter som erverver pga en banal jegerprøve et våpen som enkelt tar 33 skudds lovlige magasin og sin lettombygde  Ruger PC Carbine som maskingevær...

 

Et arbeide som med nedmontering tar maks 15 minutter med en Dremel (2 min arbeid) til å gjøre Ruger PC Carbine (også Ruger 10/22) til et helautomatisk våpen(maskingevær)...

 

Avlutter her.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer nå litt på hvordan i alle dager man skal kunne lage et auto sear og tilpasse avtrekksmekanismen til det på to minutter, med Dremel...

 

Det skal litt mer til enn å bare ødelegge disconnector så det blir "hammer follow" for å få pålitelig helauto. Argumentet beviser nok en gang at denne Alkymisten farer med vrøvl og overdrivelser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Vargen said:

Jeg lurer nå litt på hvordan i alle dager man skal kunne lage et auto sear og tilpasse avtrekksmekanismen til det på to minutter, med Dremel...

 

Det skal litt mer til enn å bare ødelegge disconnector så det blir "hammer follow" for å få pålitelig helauto. Argumentet beviser nok en gang at denne Alkymisten farer med vrøvl og overdrivelser.

Jeg har lasta ned et par av de mest kjente oppskriftene for å bygge om Mini 14 til helauto, av ren nysgjerrighet. Det er i hvert fall ikke gjort på 2 minutter, for å si det mildt!

 

Regner ikke med det er så mye enklere på en pcc, selv om den bare er blowback. Er jo som du sier ganske mye som må gjøres med avtrekksmekanismen for å få det til å fungere skikkelig. 

 

Dessuten er jo kravet om at ombygging til helauto ikke skal være enkelt fjernet, ettersom alle halvautoer i prinsippet kan bygges om, og det uansett er ulovlig. 

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Det der er ikke et gyldig poeng uansett. Har du nok innsikt til å bygge om ei halvautobørse til fungerende fullauto så kan du lage deg en Stengun. Jeg har da tilegnet meg litt peiling på skytevåpen opp gjennom, veldig mye av det gjennom kammeret, men jeg skal ikke ta på meg å bygge om noe som helst. Så mye husker jeg ikke fra mekken.... Det blir bare fjas. Det finnes hundrevis, kanskje tusenvis av folk her til lands som fint kan bygge det ene og det andre. Gjør de det? Nei. Fordi 99,999999999999999999999% av befolkningen ikke er terrorister og galninger. Hva gjør terrorister og galninger stort sett? Bruker lastebil, kjøttøks og kunstgjødsel. At det ikke er lov å bygge om er mer enn nok. Vi trenger ikke regler utover det som skal definere hvor enkelt det er.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Vargen said:

Jeg lurer nå litt på hvordan i alle dager man skal kunne lage et auto sear og tilpasse avtrekksmekanismen til det på to minutter, med Dremel...

 

Det skal litt mer til enn å bare ødelegge disconnector så det blir "hammer follow" for å få pålitelig helauto. Argumentet beviser nok en gang at denne Alkymisten farer med vrøvl og overdrivelser.

Dessverre er avtrekksmekanismen konstruert slik at man bare må gjøre to enkle grep dvs "bare må slipe ned en liten "tag" før denne rifla er et helautovåpen (ikke selektiv fire)+ en liten justering . Hvordan dette gjøres passer seg ikke for et norsk forum. For den "sære" ligger det dessverre detaljerte filmer  om dette på YouTube for den som vet hvordan avtrekket er på nevnte rifle opp mot en annen rifle som ofte konverteres i andre land. Når avtrekket er demontert tar dette maks 2 minutter.

Ombygging av Ruger Mini krever laaaangt mer...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

2 minutter med Dremel? Ikke faen, med mindre du synes det er meningsfullt å ikke kunne stoppe avfyringen før magasinet er tomt?

 

Jeg har sett tegninger av modifikasjonene han idioten i Sverige drev og solgte over Internett før han ble knepet og straffet, og det er en ganske omfattende modifikasjon og produksjon av nye avtrekksdeler som må til, pluss stor modifikasjon av sluttstykket.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Wintel said:

 

Tja, ikke sååå spennende.

 

 

 

Det står jo forsåvidt ingenting om at halvautomater til jakt IKKE skal godkjennes. Det bemerkes vel heller bare at lista over forhåndsgodkjente rifler ikke er klar enda. Det skal vel bare være en liste over våpen som fint kan brukes til jakt, eller? Så må våpenkontroet selv ta en vurdering opp mot gjeldene regelverk om våpenet det søkes på er lovlig eller ei. Om jeg har forstått det riktig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...