Jump to content

Ruger PC Carbine


klabbogbabb

Recommended Posts

De retningslinjene kommer ikke før til våren/sommeren (tidligst), så det blir en urimelig lang saksbehandlingstid. Vi snakker her om ett enkeltvedtak etter forvaltningslovens bestemmelser.

 

Saker som gjelder enkeltvedtak skal det gis foreløpig svar dersom en henvendelse ikke kan besvares i løpet av en måned (§ 11 a tredje ledd). Politiet har dekket dette med å opplyse om saksbehandlingstiden på sine nettsider, så dersom forvaltningsorganet bruker nevneverdig lengre tid en det skal søkeren varsles om når han kan forvente svar på søknaden. 

 

Et slikt svar har jeg ikke fått, så da forventer jeg at søknaden behandles innenfor oppgitt saksbehandlingstid for mitt politidistrikt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (På 25.11.2021 den 21.45):

Fikk telefon fra våpenkontoret om at de ble lagt til side i påvente av at POD skal pønske ut noe de overhodet ikke har hverken grunn eller mandat til å pønske ut. Business as usual med POD det.

 

Og hvem er over PoD som kan forklare PoD hvordan loven virker..?

Eller, hvem er ansvarlig for at Politiet og PoD bokstavelig talt ikke følger loven?

Venter fremdeles på å få godkjent en søknad på Browning BAR mk3 som er kjøpt og betalt, og som eies på utlån...
Synes det var latterlig allerede i september, men da trodde jeg det var det lokale politiet som hadde problemer med å forstå loven.

Men så er det altså ledere i PoD som ikke forstår loven.
Er det mulig å reise mistillit på en eller annen måte?
Kan ledere innen PoD virkelig ikke forventes å forstå loven etter 6 måneder..?

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Sivilombudsmannen. Du bør også be om en tilbakemelding på hvor lenge det er til du får søknaden behandlet.

 

Det mest effektive tror jeg er å skrive til medlemmene av justiskomiteen, samt få NJFF og DSSN til å engasjere seg.

 

Begynn med FRP og SP sine medlemmer. Få de til å ta opp saken med ministeren. POD er umulig å forholde seg til, så gå til leddene over. Det gjør de fleste fagforeningene i politiet nå. POD har blitt en stat i staten dessverre. 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 11/28/2021 at 4:37 PM, skog said:

 

Begynn med FRP og SP sine medlemmer. Få de til å ta opp saken med ministeren. POD er umulig å forholde seg til, så gå til leddene over. Det gjør de fleste fagforeningene i politiet nå. POD har blitt en stat i staten dessverre. 

 

Basert på det vi erfarte rundt den nye våpenloven fra EU var det SP som virkelig var behjelpelige, særlig Jenny Klinge. Jeg ville begynt der.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Sku skrev (4 timer siden):

noen som vet av butikk i Østersund som selger Ruger PC carabine ?

Har bestilt min igjennom mauritz widforss. 
lang leveringstid da usa ikke eksporterer nok.

importør i norge ville ikke ta den inn da den måtte innom pod for typegodkjennelse før den havnet på «listen» så de har vell ikke fått med seg at det er nye lover. Og de kunne ikke love noe annet en 1-3års leveringstid…

 

merkelig at noen skal nekte plent mens andre distrikter godkjenner søknader, hva kan være grunnen til dette? Ignoranse?

Link to comment
Share on other sites

har alt begynt å tenke på hvilke oppgraderinger skal gjøre på Rugern.

Skal ha en A-tec SMG lyddemper på den,

den bygger ikke bakover så bare å skru rett på.

 

Ellers så selger mcarbo en del ting til Rugern,

oppgradert utdrager, lenger lade arm, større magasin utløser, buffer,

tydelig at PC carabine bare er en forstørra 10/22.

Kan flytte ladearma til venstre side eller ha på begge sider.

 

Tar gjerne mot tips om hva slags oppgradering som er verd å bestille.

 

https://www.mcarbo.com/ruger-pc-carbine-accessories.aspx

 

Men oppgradert avtrekksfjær har de slutta med merkelig nok

 

Har bestilt fra de før, tror jeg har avtrekksfjær til Win 70 fra de.

Sender til jetcarrier hvis de ikke vil sende rett til Norge.

Edited by Sku
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/9/2021 at 8:00 PM, Ehymaiin said:

Da ble søknaden godkjent på pc!! Rett til sverige for å hente kombi kjøpt på auksjon og Pc!

Det var gledelige nyheter. Så får vi se hva Oslo PD sier her i mitt tilfelle.

Over 14 uker siden søknaden ble sendt, hvorpå det står at nåværende behandlingstid er 11 uker.

Har sendt mail for noen dager sider og etterspurt status, men fortsatt ikke hørt noe.

Link to comment
Share on other sites

fin til småvilt med helmantell. størte greia med pc  carbine er jo egentlig at det er en forvokst 10/22. vil tro at den blir en veldig poppulær plinker/ første rife for å lære på. jeg kommer til å kjøpe en selv. mulig jeg selger salongen etterpå ;)

Edited by madlychip
Link to comment
Share on other sites

Nja. En av topprioriteringene på ei småviltrifle er vel presisjon. Denne har vel en egenpresisjon (etter diverse tester/ omtaler å dømme) på i beste fall rundt 2 MOA, så en må en vel temmelig nært for å være rimelig sikker på å treffe noe smått. Egentlig synes den å være knapt dugelig som plinker også. Å lære seg å skyte med ei rifle med så dårlig presisjon er vel et heller dårlig utgangspunkt for å evaluere egne ferdigheter. Primært bruksområde er helst noe vi ikke skal diskutere her inne, og til det er den nok mer dugelig enn et enhåndsvåpen, iaf for de utrente.

  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

Eh, det er ikke alle jaktformer som krever flat kulebane og millimeterpresisjon. 

 

Jakter du i skogsområder kan du fint klare deg med noe som holder innenfor tommen på 50 meter, altså ca 2 Moa. Jeg har selv skutt både hare og rype med rifle på 30 til 50 meters hold, til slik "ruslejakt" i skogen er helt sikkert en PC carbine mer enn god nok. Mitt favorittverktøy til samme jobben er ei rifle fra 1885 i kaliber .44-40, den har enda krummere kulebane enn 9mm og middelmådig presisjon med åpne jernsikter, men det har nå blitt fugl i sekken likevel.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hadde de vært så dårlige hadde de ikke kostet 12000 og vært en av De mest populære riflene i Europa til pcc på entry level. 
 

har en ruger 10/22 som skal være dritt. Skyter fletta av quads på 100 meter.

 

alle kan være uheldige med våpen, men å mene at de ikke engang egner seg til moroskyting må du finne deg en annen tråd å spre holdningene dine. 9mm halvauto i ei rifle er og forblir morro.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (10 timer siden):

Bare konsensus som gjelder i denne da?

Nei, Men ha noe bakgrunn for meningene dine… 

 

Eier du en ruger pcc? Eier noen av vennene dine ruger pcc? Eier noen i skytterlaget ditt en ruger pcc? 
 

Nei. For pr dags dato finnes det ingen i Norge.

 

så før du sverter noe så bør du iallefall ha litt kjennskap til det du skal prate dritt om.

 

 

sier ikke at det er noe 100meter klistrelapp skyting med børsa. Men om du ikke klarer å få ihjel et småvilt på 50meter med 9mm så er det ikke patronen sin feil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel sagt hvor jeg henter bakgrunn. Jeg påpeker kun at ei egnet småviltrifle gjerne bør ha god presisjon, så å anskaffe ei slik til det formålet er ikke noe jeg ser som spesielt hensiktsmessig, selv om ervervsgrunnlaget er jakt på småvilt. Mhp det jeg kan finne rundt denne er presisjon en kan forvente gjerne i området 2-4 MOA med forskjellige typer ammo. Duger sikkert til primært bruksområde og for alt jeg vet PCC konkurranseskyting, men særlig egnet til småviltjakt, knappest etter min mening. Bare som et apropos. Fikk rev på post i morges. Ville ikke la seg lokke inn, så den fikk ei kule på 195m. Det lar greit gjøre med ei god småviltrifle uten å være  besittelse av skyteferdigheter ut over det vanlige. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (3 timer siden):

Jeg har vel sagt hvor jeg henter bakgrunn. Jeg påpeker kun at ei egnet småviltrifle gjerne bør ha god presisjon, så å anskaffe ei slik til det formålet er ikke noe jeg ser som spesielt hensiktsmessig, selv om ervervsgrunnlaget er jakt på småvilt. Mhp det jeg kan finne rundt denne er presisjon en kan forvente gjerne i området 2-4 MOA med forskjellige typer ammo. Duger sikkert til primært bruksområde og for alt jeg vet PCC konkurranseskyting, men særlig egnet til småviltjakt, knappest etter min mening. Bare som et apropos. Fikk rev på post i morges. Ville ikke la seg lokke inn, så den fikk ei kule på 195m. Det lar greit gjøre med ei god småviltrifle uten å være  besittelse av skyteferdigheter ut over det vanlige. 

Hvor har du begrunnelsen. Eneste jeg kan lese av kommentarene dine er et oppgulp av hvor flink du er til å skyte og antagelser av et våpen du har null kjennskap til. 
 

jeg er ferdig diskutert, men kan garantere deg det at min ruger pcc ikke kommer til å drepe noe mindre dyr på 25-50meter i grovskogen der jeg jakter en de du skyter på på 200.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...