Jump to content

Ruger PC Carbine


klabbogbabb

Recommended Posts

Det er synd at ruger kun produserer rifla i 9mm og 40 S&W.

Kunne godt ha tenkt meg en versjon i 45 ACP og 10mm.

 

Med et heldempa løp i 45acp og et løp i 10mm.

Kunne blitt en lett og hendig rifle til hare og litt større fugl.

Har lenge hatt en drøm om å kunne dra på jakt uten hørselvern.

 

Men budsjettet i år blir heller brukt på en Ruger american i 300 blackout, er nok mer fornuftig det.

Selv om det hadde vært råkult med en slags moderne Delisle carbine i 9mm.

 

Edited by Vindvott
Link to comment
Share on other sites

Googlet litt, alkymisten tror visst at alt på YouTube er sant. Fant noen åpenbart redigerte videoer der "ombygd til helauto" 10-22 skyter minst hundre skudd fra et 25-skudds magasin. 

 

Det finnes en oppskrift på ombygging som er kjent og lett å finne, men som tidligere forklart er det en nokså omfattende greie. Må endre på sluttstykke, hane, låskasse, stokk osv. Lage nye deler. Mer som et ukelangt prosjekt enn "to min med Dremel". Men ja, tegninger finnes på nett. Som for mange andre våpentyper. Dette er et ikkeproblem, og overhodet ikke noe argument for å forby 10-22. Løgn og bedrag, @Alkymisten!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Distriktene har tydeligvis fått beskjed om å behandle søknader. Fikk brev nå med følgende tekst

 

"Politidirektoratet jobber for tiden med å avklare hvilke typer halvautomatiske rifler som omfattes av lovens forbud. Hvis ditt omsøkt våpen blir forbudt blir du pålagt å selge/ avhende det innen 3 år etter ikrafttredelse av våpenforskriften av 1. juni 2021.

På bakgrunn av dette ønsker vi enskriftlig bekreftelse fra deg om du ønsker å erhverve dette våpenet selv om det kan bli forbudt."

 

Jeg tolker teksten dithen at søknaden vil bli innvilget. Så får vi se hvordan POD tolker regelverket.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg forventet egentlig å få akkurat dette svaret, basert på hva dere andre har fått. 

En kan vel dessverre ikke forvente at det har skjedd så mye på 1 mnd (27.02.2022 til 31.03.2022) i offentlig sektor.

 

"Det vises til ditt spørsmål ang erverv av halvautomatiske rifler til jakt.

 

Politidirektoratet arbeider med avklaringer om hvilke halvautomatiske rifler som er tillatt brukt til jakt. Frem til avklaring foreligger behandler politiet søknader etter regelverk slik det foreligger. Det innebærer at våpen som innvilges før avklaring foreligger, kan bli forbudt og må avhendes innen tre år fra ny våpenlov trådte i kraft.

 

Direktoratet oppdaterer politidistriktene fortløpende, og eventuell veiledning kan søkes i ditt politidistrikt.

 

Mvh
 

 Politidirektoratet

PF-Juridisk forvaltningsseksjon"

Link to comment
Share on other sites

Federal86 skrev (1 time siden):

Frem til avklaring foreligger behandler politiet søknader etter regelverk slik det foreligger. Det innebærer at våpen som innvilges før avklaring foreligger, kan bli forbudt og må avhendes innen tre år fra ny våpenlov trådte i kraft.

 

Dette blir jo verre og verre.

 

Nå sier de rett ut at "vi kan innvilge søknaden din etter det regelverket som foreligger, men hvis det viser seg at det regelverket ikke lenger er riktig, selv om det egentlig var riktig på tidspunktet for innvilgelse, og selv om det ikke kommer noen ny forskrift eller lov som endrer riktigheten av det regelverket, verken med tilbakevirkende kraft eller ikke - ja, DA er det ditt problem, da."

 

Faenmeg "PF-Juridisk klovneseksjon".

Link to comment
Share on other sites

Federal86 skrev (6 timer siden):

Jeg forventet egentlig å få akkurat dette svaret, basert på hva dere andre har fått. 

En kan vel dessverre ikke forvente at det har skjedd så mye på 1 mnd (27.02.2022 til 31.03.2022) i offentlig sektor.

 

"Det vises til ditt spørsmål ang erverv av halvautomatiske rifler til jakt.

 

Politidirektoratet arbeider med avklaringer om hvilke halvautomatiske rifler som er tillatt brukt til jakt. Frem til avklaring foreligger behandler politiet søknader etter regelverk slik det foreligger. Det innebærer at våpen som innvilges før avklaring foreligger, kan bli forbudt og må avhendes innen tre år fra ny våpenlov trådte i kraft.

 

Direktoratet oppdaterer politidistriktene fortløpende, og eventuell veiledning kan søkes i ditt politidistrikt.

 

Mvh
 

 Politidirektoratet

PF-Juridisk forvaltningsseksjon"

Jeg videreformidlet svaret fra POD til Senterpartiet.                                                                            Jeg fikk svar ganske fort (2 timer) fra SP :-)  

Virker som at problemet/proppen er Justisdepartementet og POD. 

 

"Hei og takk for innspelet!

 

Dette er ei sak vi har vore sterkt engasjerte i – mot eit forbod i utgangspunktet og så mot at det skulle få tilbakeverkande kraft. Sjølv om vi no er i regjering, er det ikkje fleirtal på Stortinget for å endre på dette, men vi meiner sjølvsagt at dette må ryddast godt opp i raskt slik at våpeneigarane/jegerane slepp unødvendig usikkerheit kring kva våpen som kjem til å bli forbudt.

 

Eg har sjølv tatt opp saka med Justisdepartementet allereie og dei ville sjå på denne konkrete problemstillinga. Eg håpar det ordnar seg rimeleg raskt. For all del sei frå igjen dersom du har meir informasjon om dei praktiske sidene ved saka"

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Registrerer at flere nå begynner å motta innvilgede søknader på Ruger PC. Noen med forbehold om avhending dersom kommende avklaringer skulle kreve det.

 

Er det noen som har hørt fra Sør-Øst? Min ble satt på vent før jul, og foreløpig ikke hørt noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Federal86 skrev (På 31.3.2022 den 11.34):

Jeg forventet egentlig å få akkurat dette svaret, basert på hva dere andre har fått. 

En kan vel dessverre ikke forvente at det har skjedd så mye på 1 mnd (27.02.2022 til 31.03.2022) i offentlig sektor.

 

"Det vises til ditt spørsmål ang erverv av halvautomatiske rifler til jakt.

 

Politidirektoratet arbeider med avklaringer om hvilke halvautomatiske rifler som er tillatt brukt til jakt. Frem til avklaring foreligger behandler politiet søknader etter regelverk slik det foreligger. Det innebærer at våpen som innvilges før avklaring foreligger, kan bli forbudt og må avhendes innen tre år fra ny våpenlov trådte i kraft.

 

Direktoratet oppdaterer politidistriktene fortløpende, og eventuell veiledning kan søkes i ditt politidistrikt.

 

Mvh
 

 Politidirektoratet

PF-Juridisk forvaltningsseksjon"

I dag har jeg fått et ny svar fra POD, men uten egentlig et svar på spørsmålet. 

 

"Personhenvendelse - Godkjente halvautomatiske rifler til jakt                                            Politidirektoratet arbeider med å avklare hvilke halvautomatiske rifler som skal være tillatt ervervet til jakt, og hvilke som omfattes av forbudet. Frem til det foreligger en avklaring kan vi ikke svare på dine spørsmål. En avklaring vil bli bekjentgjort så snart den foreligger.                                                   

Med hilsen"

 

Men etter å ha snakket med andre individer så er jeg usikker på om proppen er POD, eller om proppen kanskje er JD! 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
skog skrev (På 28.12.2017 den 22.28):

Lest regjeringens forslaget til ny våpenlov? Den rifla kommer aldri på jakt-lista dessverre.. 

Er innvilget til jakt, pr april 2022,

og det var ikke 1. april.

 

Edited by piren16
Link to comment
Share on other sites

Der er flere modeller hvorav noen ser ut til å kunne være lov på jakt, litt synd om det bare tas inn de med overtre som dekker oversiden av pipa.

Edited by Vargen
Autokorrekturen endret overtre til forskere
Link to comment
Share on other sites

petrol skrev (5 timer siden):

Ser det er flere som får innvilget, Våpensøilen får bare inn ett par stk og de har egenskaper som ikke er for jakt- kun DSSN!

Våpensmia annonserer, og det innvilges til jakt, så et monopol er brutt.

Når Våpensmia annonserrer betyr det vel at Søilen i Bergen har tatt inn flere til distribusjon+

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (1 minutt siden):

Der er flere modeller hvorav noen ser ut til å kunne være lov på jakt, litt synd om det bare tas inn de med forskere som dekker oversiden av pipa.

Hvem TRENGER pistolgrep, egentlig, engelsk stokk hadde vært enda bedre!  :)

  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

Rugern skrev (På 26.4.2022 den 22.31):

 da det ikke ligner på en god gammeldags mauser.

Samma F, det er godkjent til jakt, SVJV var eneste spørsmål, som forsinka prosessen med halvannen uke, om den ble levert med magasin over 10 skudd........  og da var svaret negativt.

* jeg trodde jaktmagasin var maks 5 patr, men man får vel søke litt, det finnes da flere interessante rifler, Beretta har en.

 

Link to comment
Share on other sites

I tyskland tillates det til jakt feks. svært kortløpete AR-15 rifler til ettersøk som ironisk nok ikke er godkjente rifler til IPSC skyteprogrammet der nede. Så lenge de leveres med 10sk. magasiner, så har det kosmetiske ingen betydning for hva en jeger kan ha av halvautomatiske rifler til jakt. At myndighetene her til lands vil vise handlekraft etter 22/7 og sette ned foten på slike rifler i privat eie er fullt forståelig etter mitt syn.

  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (4 timer siden):

I tyskland tillates det til jakt feks. svært kortløpete AR-15 rifler til ettersøk som ironisk nok ikke er godkjente rifler til IPSC skyteprogrammet der nede. Så lenge de leveres med 10sk. magasiner, så har det kosmetiske ingen betydning for hva en jeger kan ha av halvautomatiske rifler til jakt. At myndighetene her til lands vil vise handlekraft etter 22/7 og sette ned foten på slike rifler i privat eie er fullt forståelig etter mitt syn.

Jeg trodde handlekraft var vist og demonstrert i og med en streng dom........
Gjerningsmann tatt, spenna gæærn, men allikevel fått en unik dom.

Dette blir for dumt, det er å straffe alle andre for noe de ikke har tenkt å gjøre.

 

Link to comment
Share on other sites

petrol skrev (På 10.5.2022 den 18.24):

Den som Våpensøilen får inn i denne omgang har skjold som dekker oversiden av løpet. Er flere modeller ja.

Etterspørselen i statene gjør vel at det var det de fikk i denne omgang.

Dette ser da ut til å være ei finfin småviltrifle, levers med 10skudds magasin 
https://www.smith-wesson.com/product/mp-15-22?sku=10208&preselect=1&utm_source=iContact&utm_medium=email&utm_campaign=smith-wesson&utm_content=Week+of+5%2F6+Message

Link to comment
Share on other sites

piren16 skrev (1 minutt siden):

Sjekk ut California options, jeg er sikker importøren klarer å få dem inn i en lovlig versjon

 

Link to comment
Share on other sites

m00se skrev (45 minutter siden):

Uansett options har den overtre så er ikke lovlig til jakt

Medn den er fin til en ny klasse innenfor feltskyting, 22-karabin kan skytes i ei vanlig feltløype med godt resultat.  Alle NSF-klubber er nå Sportskytterlag, og medlemmene kan kjøpe alle typer våpen brukt innenfor alle skyteformer som brukes innen NSF.  Medlemmene kan derfor stille opp i alle NSF-stevner uansett hva klubbene HETER.  Og der er 22 rifle vanlig.
At nye våpentyper har kommet innen NSF er ikke nytt Jeg var selv til stede i 1985 når TPK startet revolverfelt, som ikke sto på programmet. Første stevne var S&W Grand Prix. S&W Europe donerte en revolver som første premie.  Året etter kom revolverfelt stevner og året etter første norske NM. I dag er det helt normalt med revolverklasser i alle feltstevner, det fantes ikke i 1982.

Link to comment
Share on other sites

Han er ikke den eneste som tror det. 

Jeg har hørt og sett flere tilfeller hvor en tror at en AR-15/AR-10 kan erverves på jaktgarderoben. 

Dette gjelder både jegere og enkelte forhandlere. 

 

Hadde unngått slike tilfeller hvis JD, POD osv ikke hadde vært så treige (1år snart) med sitt arbeid for å få ferdig listen. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
alkymisten skrev (På 31.1.2022 den 6.37):

 Og domstolen evner da (i motsetning til @Cardinal) å forstå lov/forskrift/forarbeide) der det bla i§4.1 klart og tydelig står  vilkår som ÅPENBART gjør at Ruger PC Carbine IKKE lovlig kan erverves til jakt...markert i rødt i forskriften under.

 

Hva dreier seg om ulveforvaltning og termisk på jakt er dette både områder og vurderinger der både internasjonale forpliktelser, uklar lovgivning gjør dette til eksempler på saker som ikke i utgangspunktet er klare....Men ulveforvaltning og termisk er også gode eksempler som vil vise at "makta rår" der man evt får endringer i lov/forskrift dersom "staten" ikke får viljen sin...

 

Men igjen for Ruger PC Carbine  har domstolen ikke noen valg(slik forskriften er pt).

 

§ 4-1.Halvautomatiske rifler til jakt

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske riflemodellar som opphavleg er konstruerte for jaktbruk, og som:

1. frå fabrikk er produsert for bruk av våpenmagasin med patronkapasitet på inntil 10,
2. ikkje er tilverka med skjefte eller annan innretning som heilt eller delvis dekker oversida av pipa, og
3. ikkje er tilverka med pistolgrep som står att på våpenet når bakstokken takast av.

Eit løyve etter første ledd kan likevel berre gjevast for våpentypar som oppfyller krava til lovleg våpentype etter § 3-1 og § 3-2 i denne forskrifta og våpenlova § 5 andre ledd.

Politidirektoratet kan gje førehandstilsegn om ein våpenmodell er tillaten etter første og andre ledd.

Du er ikke tilfeldigvis fra eller bosatt i Østfold området. 

Hvis du er det, har vel du kanskje vært ganske aktiv mot JD/PD/PST for å sørge for denne rifla aldri blir lovlig til jakt. 

Hvis du ikke er fra Moss, så har du i hver fall en likesinnet som bor der. 

 

 

 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er enda i tankeboksen med en småviltrifle og har stusset litt på omtalte våpen i denne tråden. Nå er det slik at svenskene mener denne er perfekt for jakt på „toppfågel og ripe“, men vil et pistolkaliber fra denne saken ha fornuftig presisjon til dette formålet? Jeg har sett endel filmsnutter og er ganske imponert over samligen dette kaldhamrete løpet leverer på 100 meter.

 

Lav rekyl med kjappe følgeskudd til jakt og moro på banen gjør den interessant for meg. Har slengt inn søknad på denne, men jeg kan alltid forandre til en bolt i 6.5.

Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (2 timer siden):

Jeg er enda i tankeboksen med en småviltrifle og har stusset litt på omtalte våpen i denne tråden. Nå er det slik at svenskene mener denne er perfekt for jakt på „toppfågel og ripe“, men vil et pistolkaliber fra denne saken ha fornuftig presisjon til dette formålet? Jeg har sett endel filmsnutter og er ganske imponert over samligen dette kaldhamrete løpet leverer på 100 meter.

Jeg har faktisk skutt en orrhane med 9mm, men det er ikke et egnet kaliber uansett, basert på min erfaring med toppjakt. En ting er nå presisjon (noe jeg ikke akkurat forbinder med Ruger-navnet) men kulebanen er jo like krum som 22LR, og vindavdriften på samme nivå. Skudd over 60-70m begynner å bli for "viderekomne og spesielt interesserte", ikke noe som er praktisk, men noe som "går an".
Ren småviltrifle - tenk hardt på 22Hornet, 221 Rem Fireball,  223Rem, eller for den del 6.5x55 - men jeg iallefall kvier med meg svært mye for å sende ei lang glatt 6.5mm kule avgårde med himmelen som bakgrunn..., 

 

Trugetur skrev (2 timer siden):

Lav rekyl med kjappe følgeskudd til jakt og moro på banen gjør den interessant for meg. 

Det er den jo perfekt til, men ikke msåviltjakt.

 

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Trugetur skrev (10 timer siden):

 Nå er det slik at svenskene mener denne er perfekt for jakt på „toppfågel og ripe“

Nå har jeg ikke selv drevet noe med toppjakt, men har jo fått inntrykk av at dette relativt ofte (vanlig?) betyr skudd på hold opp mot 200 m og kanskje over på relativt små mål. Om en googler rundt og leser div reviews på PCen (altså ikke datamaskinen) så sitter en med inntrykket av at en skal være relativt heldig om en finner en kombo av våpen og ammo som presterer ned mot 2 MOA, dvs sk snusbokssamling (og så kommer mye avdrift evt. i tillegg). Får derfor ikke helt påstanden om perfekt for toppfågel helt til å stemme, men sikkert noen som vet mer om dette. Hvem er forresten de svenskene som fremholder dette?

Link to comment
Share on other sites

@vavloJeg husker ikke helt nettstedet, men det var en svensk omtale med liste over hva slags vilt og jaktformer det kan skjutas. Småvilt under 100 meter går vel fint, men jeg vil da kun jakte på fugl og ikke noe annet småvilt.

 

Svenskene har visst holdt på med denne rifla til småviltjakt en stund, og dermed regner jeg med at den kan være i retning stueren til jaktgarderoben. Har jeg i så fall bestemt meg for dette våpenet, så skal den oppgraderes med denne til bedre presisjonen opp mot den billige plastgreia som leveres fra fabrikken.  
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...