Jump to content

Nytt reglement for Feltpistol


blackops92

Recommended Posts

  • Replies 202
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:idea:

Forflytning

Ved forflyttning mellom standplasser skal våpen være plugget. Med plugget våpen

kan magasin/hurtiglader fylles mellom standplassene.

Hvor er SIKKERHETEN? Hadde det ikke vært mye bedre om vi pålegges å låse ned ammoen? (sjekk denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=59&t=4997&st=0&sk=t&sd=a) Eller eventuelt fjerne en vital våpendel mellom standplassene? Og kanskje et forbud også for beste hånd, i tillegg til dårligste?

Sikkerheten er viktigst?

Link to comment
Share on other sites

Er det noe jeg personlig er sterkt imot så er det "plugging" av kammeret! Jeg synes vi feltskyttere her virkelig har noe å lære av praktiskskytterne. Der er det påbudt med hylster, og ikke tillatt å fjerne våpenet fra det annet enn når du skal skyte, eller eventuelt befinner deg i sikkerhetssonen. En parallell til dette er DFS/Jaktfelt, hvor våpenet enten må bæres i reim over aksla, "på aksel gevær" eller i futteral.

Dårligste løsning jeg kan tenke meg er at alle skal gå rundt med våpenet i handa. Da kan jeg garantere at vi blir glanende inn i mange våpenmunninger i løpet av dagen! Synes dette har med grunnopplæringa å gjøre; Vi skal behandle alle våpen som om de er ladd, og aldri rette de mot annet enn sikker bakgrunn!

Link to comment
Share on other sites

Dette er sitert direkte fra forslaget:

8.25.5.1.3

Militærfelt

Pistol iht. ISSFs bestemmelser om løpslengde, siktemidler, avtrekksvekt og totalvekt

for grovpistol. ref. 8.16.0

Kaliber: 9 mm - 11.56 mm (kal. 0.355” - kal. 0,455”)

Revolver ikke tillatt.

Fingergrep i forkant av skjeftet tillates.

 

Sitat slutt.

 

Ligger det da inne et forslag om å ikke ha faktorkrav på militærpistol?

Det står ingen ting om faktorkrav her.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke typisk norsk!

Etter noen år med "propp og brikke" i vårt naboland har dette blitt det mest utskjelte tullet noen har funnet på i mannsminne, og faktisk ført til mindre sikkerhetsansvar. Ja! For nå kan man jo vifte vilt omkring siden man har en liten plast dings i kammeret. Som forøvrig knapt kan sees på noen få meters avstand.

 

...ja, da bør jo vi innføre det straks.

Link to comment
Share on other sites

Bæring i hylster - bør ihvertfall være sidestilt med pluggen :wink: .

 

Men er enig i at kun hylster er det beste.

Det trenger jo ikke være så lett for alle å se pluggen - og da kan utryggsfølelsen fortsatt være der hos den som ikke ser at våpenet er "safe".

Link to comment
Share on other sites

Kammerflagg på pistol må jo være en dårlig løsning på sikkerhetsproblemet. Løsningen i praktisk er jo å ha pistolen i hylsteret mellom standplasser. Det er ikke lov å berøre våpenet på noen måte mellom standplasser, unntaket er om underarmen stryker langs skjeftet på en hylstret pistol. Pistolen er sjekket før den stikkes ned i hylsteret og denne måten å håndtere våpenet mellom standplasser har vist seg sikker og praktisk gjennomførbar.

 

Den foreslåtte løsningen medfører en masse fikling for å få kammerflagg på plass. Ikke alle pistoler har sleidestopp og for disse må man nesten ha tre hender for å ordne dette. Og hvordan skal revolvere plugges? Mellom standplasser går man med pistolen i hånden fordi den ikke lenger går i hylster og dermed får man et uendelig antall situasjoner der våpenmunning peker mot en annen person. Dette er ikke bra uansett kammerflagg eller ikke. I praktisk bruker man kammerflagg på rifle. Men det at kammerflagg er på plass betyr ikke at man kan peke på en annen person med våpenet. Kammerflagget er et tillegg til andre sikkerhetstiltak og er ikke en unnskylding for å peke på noen annen med våpenet.

 

Min mening er at forslaget til nytt feltreglement bør endres og man bør benytte regler som ligner det som blir bruk i praktisk skyting. Det er sikkert, logisk og gjennomførbart.

 

Og hvis noen er imot den måten det blir gjort på i praktisk skyting så kan de kanskje forklare hvorfor det ikke er en god løsning.

 

 

Hilsen

Lee303

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Den foreslåtte løsningen medfører en masse fikling for å få kammerflagg på plass. "

 

Ikke nødvendigvis.

 

Politiets våpen plomberes med en strips (hvit eller rød) som har et stort "flagg" i enden.

 

Denne kan benyttes i pistoler/revolvere i alle kaliber.

 

 

Hvem som lager de - vet jeg ikke - men det står ihvertfall Unisto på de.

Mulig man får de i allverdens farger også.

 

Det kan ikke være mange kronestykkene for disse :)

 

NB: Det er ikke nødvendig å låse igjen stripsen :wink: - så de kan brukes XXXX ganger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skjønte hva jeg skrev.

 

Man trenger ikke å låse av stripsen - dvs. plombere.

 

Man stikker bare stripsen inn i kammerenden på pistolen - og tar den ut igjen like lettvint.

Det samme på revolveren.

 

Har prøvd den i alle mine våpen - og ikke et av de trengte jeg mer enn 3 sekunder på fra jeg åpnet sleiden/tønnen :)

Link to comment
Share on other sites

Denne pluggingen virker som litt unødvendig ja, når det finnes enklere løsninger.

 

Samt, at som tidligere skrevet her, ekstra "vanskelig" blir det på pistoler der sleiden ikke låser i bakre stilling

 

Hylster eller en eller annen form for bag, det mener jeg hadde vært det bste. Samt at skytterene ikke kunne ha tatt opp pistolen før på ordre fra standpalssleder. Med unntak i en egen sone for fikling, justering, puss etc...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skjønte hva jeg skrev.

 

Man trenger ikke å låse av stripsen - dvs. plombere.

 

Man stikker bare stripsen inn i kammerenden på pistolen - og tar den ut igjen like lettvint.

Det samme på revolveren.

 

Har prøvd den i alle mine våpen - og ikke et av de trengte jeg mer enn 3 sekunder på fra jeg åpnet sleiden/tønnen :)

Joda, jeg skjønte hva du skrev, men ikke hva du egentlig mente :wink:

Tipper nok NSF går for svenskevarianten uansett.

Link to comment
Share on other sites

tror det kan bli vanskelig for endel av de hardt barkede "banefeltskytterne" å svelge hylsterkamelen, det er kankje en av grunnene til at "kammerplugg" har blitt foreslått som alternativ?

 

Noren og andre har faktisk sydd og solgt hylstere til banepistoler, så det er mulig det og.

 

et hylster bør være en naturlig del av enhver skytesport der våpenet ventes båret rundt innenfor et område mellom standplassene, uansett skytegren, det er min mening.

 

å bære våpenet i en koffert(som mange "banefeltskyttere" gjør) gir også sikkerhet, men det oppstår ofte unødvendig fikling når våpenet skal ut og inn av kofferten.

med et hylster vet man alltid i hvilken retning våpenet peker.

Link to comment
Share on other sites

:lol: Hylster til racerpang/stiftemaskin? Sjekk http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=33&t=6174&hilit=+hylster

 

Men hylster blir altså UBRUKELIG hvis man MÅ drasse rundt med våpenet godt synlig for alle & enhvær!

(Fordelen er at du kan peke våpenet i alle tenkelige vinkler MENS du tusler rundt og lader opp magasin / hurtiglader!)

 

Har vi så mange ulykker under feltstevner at sikkerheten må 'bedres' med en plugg i våpenet?

Og 'sikkerheten' er et resultat av våpendisiplin... Hjelper LITE med plastplugg hvis en uerfaren / nybegynner trøbler med ekstra 'verneutstyr' på standplass...

Tror jeg plusser på en til de som mener at våpenet skal bæres i hylster / koffert / bag mellom standplasser.

(Kommer IKKE til å like å se ned i løpet på en pistol / revolver... Plastplugg eller ikke!)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Syns plaststripsforslaget til Shadob var genialt enkelt, kommer nok til å bruke det om jeg ikke bærer våpenet i bag.

Å påby hylster som i praktisk skyting, høres i teorien bra ut, men når man som feltskytter i alle disipliner må ha minst 8 forskjellige hylster som skal passe til de forskjellige våpnene, blir det fort mas og tull, samt en ikke ubetydelig utgift. Og som feltskytter er man jo livredd for å miste sværten på siktet, og det fordrer spesialhylster til ganske stiv pris. Praktiskskyttere er heldige som stort sett bare har ett våpen å forholde seg til....

Link to comment
Share on other sites

Mine herrer, legg merke til at det står godkjent sikkerhetsplugg i forslaget.

Så stripsen kan dere nok se langt etter, det er nok de samme proppene, og brikkene til revolvere, som vi er i andre land som er på vei hit.

Som i andre land nesten utelukkende kan kjøpes via det aktuelle nasjonaleforbund... :wink:

 

Men la oss ikke drepe forslaget helt, bare p.g.a den idiotiske proppen. Det er faktisk en del bra der også.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her inne som vet noe om hva som er godkjent plugg? Hvem som har godkjent? Og hvor man skaffer det? Og til hvilken pris?

 

Kanskje noen av de som har vært med på forslaget vedr. nytt reglement har et svar?

 

Sikkert dyre greier - når det skal "patenteres"?

Link to comment
Share on other sites

Foretrekker deffinitivt hylster fremfor kammerflagg fikkling. Våpen i hylster og der skal det være til det skal brukes. Da skjer de ikke ulykker (fikkling med våpen er opprinnelsen til alt som går galt)..

 

Alternativt disse praktisk "hylstrene" så man kan gå med plugg og hylster. Har en syk aversjon mot å se arbeidsenden av våpen rettet i min rettning (innkluderer alt fra storviltrifle til leketøyspistoler). Plugg eller ei, ekkelt og føles utrygt vil det bli med våpen i friluft pekende i alle rettninger. Plugg og bag, eller hylster, event hylster og plugg / plugg og bag. Om man absolutt skal ha plug.

 

I min verden er alle våpen å oppfatte som skarpe, og håndteres som sådan. Ser ikke poenget i å bryte denne utmerkede tankerekken. Men jeg er vel bare indoktrinert av noen som ikke vet bedre. :?

Link to comment
Share on other sites

Ble nesten utelukkende en diskusjon rundt mulig påbud om kammerflagg dette, jo. Er jo andre endringer som er foreslått inn i reglementet også. Selv registrerer jeg at det foreslås påbud av bruk av skytebriller, og dessuten forslag om å tillate rødpunktsikte i veteranklassene.

 

Begge disse momentene har vel vært gjenstand for diskusjon her på forumet tidligere, så her er kanskje forbundet i takt med sine medlemmer?

Link to comment
Share on other sites

Ble nesten utelukkende en diskusjon rundt mulig påbud om kammerflagg dette, jo. Er jo andre endringer som er foreslått inn i reglementet også. Selv registrerer jeg at det foreslås påbud av bruk av skytebriller, og dessuten forslag om å tillate rødpunktsikte i veteranklassene.

 

Begge disse momentene har vel vært gjenstand for diskusjon her på forumet tidligere, så her er kanskje forbundet i takt med sine medlemmer?

 

Briller synes jeg er veldig positivt. Er litt mere usikker på at man skal tillate rødpunktsikte for noen, mener man egentlig burde hatt en egen "klasse" for det.

Kan jo på enkelte øvelser være store fordeler med rødpunkt. F.eks der det er veldig korte skytetider, kanskje er det skygge i området etc.

Link to comment
Share on other sites

Briller er greit, men at enkelte kan skyte med raudpunkt syns eg er feil. Likt utstyr for alle må vere utgangspunktet. Ein annan ting eg ikkje liker er minimumsavstand på 10 m i Mag 1/2. Ser ingen grunn til ei slik spesifisering. Vi har ofte korte avstandar og relativt kort tid. Moro det :wink: . Så skjønner eg ikkje kvifor ein kan skrive ting litt meir fornuftig. Kvifor ein skal liste opp alle klede som er lovlege skjønner ikkje eg. Det må da halde å skrive at alt er tillatt unntatt ditt og datt. Og så lurer eg på kvifor ein ikkje kan skrive klart og tydeleg korleis ein skal tolke i felt. Det er mange som hevdar at alle skal tolkast med .45 i felt, uansett kaliber. Dette burde vore med når ein uansett skriv ganske så langt om langskot. Langskot er ikkje eit veldig hyppig tema i felt, men vanleg tolking er det...

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som hevdar at alle skal tolkast med .45 i felt, uansett kaliber. Dette burde vore med når ein uansett skriv ganske så langt om langskot.

 

Hææ ??? Mener du å si at enkelte sier at man skal tolke alle kaliber som en .45 ???

Reglene er jo helt klare her, alle kaliber tolkes jo med den tolken som tilhører det kaliberet.....er jo kun under grovfelt og .32 man har litt å gå på....siden den tolken er lik som en .38

 

Ser ikke helt problemet ditt annet enn at noen bør lese reglene til felt litt bedre.....

 

Det som kanskje bekymret meg mest var vel begrensingene på maks avstand i magnumfelt.....samt coaching ute i løypa, skal det liksom ikke være lov å snakke sammen på standplass lengre??

 

En annen ting som vi også bør passe på er tilnærmelsen av ISSF regler, spesielt regler som vi ikke behøver og som bare blir fyll i reglementet.....nei, det er godt man skal på konferansen til helgen igjen :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hææ ??? Mener du å si at enkelte sier at man skal tolke alle kaliber som en .45 ???

Reglene er jo helt klare her, alle kaliber tolkes jo med den tolken som tilhører det kaliberet.....er jo kun under grovfelt og .32 man har litt å gå på....siden den tolken er lik som en .38

 

Ser ikke helt problemet ditt annet enn at noen bør lese reglene til felt litt bedre.....

Ja, eg har møtte mange som hevdar det. Og i reglementet her så står det at det skal tolkast på "vanleg" måte. Det er litt ullent. Og så står det at viss ein ikkje har .44 eller .45 tolk så kan ein bruke kule. Men kvifor er akkurat dei to kalibra nemnt? .40 er vel heller ikkje så vanleg. Syns ting kan formulerast betre...

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg.

 

Jeg er veteran selv, og det forslaget er det dummeste jeg har hørt noen gang.

 

Når synet svikter (for meg også, til gangs) så aksepterer jeg det. Og jeg aksepterer å skyte dårligere. Det er jo derfor vi har veteranklasser - det er for de halte og de blinde.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg.

 

Jeg er veteran selv, og det forslaget er det dummeste jeg har hørt noen gang.

 

Når synet svikter (for meg også, til gangs) så aksepterer jeg det. Og jeg aksepterer å skyte dårligere. Det er jo derfor vi har veteranklasser - det er for de halte og de blinde.

 

Noe annet som har vært luftet tidligere er at fra V70 og eldre, kan skyte alle standplasser med begge hender. :D

 

Det er noe som kanskje bør vurderes :?::D

Link to comment
Share on other sites

Det er sagt mange ganger, men jeg må si min mening.

 

Kan ikke se på plugging som det beste alternativet.

Jeg er enig at man skal ha fokus på sikkerhet, men hvordan skal man ha dette fokuset.

I førstegangstjeneste er det første man lærer om våpen "Alltid behandle våpenet som om det er ladd"

Hvorfor har man ikke det fokuset i felt?

Jeg vil heller at man fokuserer på holdning rundt sikkerhet, men jeg vet at dette kan være vanskelig.

 

Jeg har en 22 Hammerlie og har hylster til denne, og ser det både sikrere og mer praktisk å bære våpenet i et hylster enn å plugge det og bære det i hånden.

Så skal man påby noe håper jeg det blir hylster.

 

Men er det vært mange hendelser rundt forflytting mellom standplasser siden dette kommer opp?

Jeg har ikke hørt om noen.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke finlest forslaget, men har merket meg tre punkter:

 

Rødpunkt

 

Som Bromark nevnte i et innlegg - tror jeg ikke at noen vil skyte bedre p.g.a. rødpunktet. De tekniske feilene vil være tilstede uansett.

 

Noen har nevnt ordet urettferdig.

 

For den som har problemer med synet - vil det selvsagt være fint å kunne se "kornet" uten å bruke briller - og stille på lik linje med de som slipper å bruke briller.

Det er jo "urettferdig" at noen kan stå i regn og blåst - uten å bruke tid/bli "satt ut" p.g.a. brilleglass som dugger/blir ugjennomsiktig av regndråper, mens andre får seriene ødelagt av samme årsak :( .

Selv om jeg er meget flink til å bruke skytebriller i alle sammenhenger - må jeg innrømme at jeg noen ganger har "revet de av meg i fortvilelse p.g.a. værforholdene :oops: )

 

Utfordringen med rødpunket vil kanskje bli at man blir for "nøyaktig" da man ser det "sveve" mer enn de åpne siktene.

Og da hender det at man blir ennå mer skjelven etterhvert som sekundene går - og det er ikke noen fordel.

 

For at det ikke skal bli "urettferdig" - kan det jo gjerne opprettes en rødpunktklasse (som mange har nevnt) - så kan jo vi "halte høner" skyte i denne klassen, men er litt skeptisk til at det skal bli altfor mange klasser.

 

Som nevnt i annen tråd - har militærfelt et gammelt opphav, men tidene har forandret seg.

Militære våpen har jo blitt ganske så moderne - så kanskje tiden er inne for å kunne tillate rødpunkt?

 

 

Sikkerhetsplugg

 

Synes at hylster og/eller bag skal være bæremåten. Pluggen kan være "usynlig" for mange - selv om den er der. Utrygghetsfølelsen vil derfor fortsatt være der.

 

Røyking

 

At man ikke skal røyke på standplass - helt klart!

Men gjør det noe om man står 40 m bak standplass - innimellom noen grantrær og røyker?

For den som røyker - vil noe av "kosen" forsvinne (sikkert vanskelig å forstå for den som aldri har røykt :wink: ).

Og feltskyting er rett og slett koseaktivitet for mange.

 

(Hva som er verst av røyklukt på standplass - eller lukten fra sidemannens gassutblåsning som i tillegg lager braklyder - kan man vel ha ulike oppfatninger om :) .)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns også det er et paradoks at jeg skal kunne bruke rødpunktsikte fra nyttår av, kun basert på fødselsdato. Med alle slags forbehold om at jeg aldri har skutt med det og ikke aner om det vil gi meg en fordel. Det er vel for så vidt langt fra alle våpen som vil gå i kassen med rødpunktsikte påmontert?

 

Hyster vs plugg? Hylster, så klart!

 

Når det gjelder gassutslipp, så slipper jeg alltid ut gass på standplass hvis anledningen byr seg. Man må da ta vare på alle mulige potensielle fortrinn som ikke er i strid med reglementet... :lol:

 

Uansett, så ser jeg for meg heftige diskusjoner på fagkomitekonferansen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...