Jump to content

Nytt reglement for Feltpistol


blackops92

Recommended Posts

  • Replies 202
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er jo ment at reglementet for feltskyting skal begynne å stå på egne bein. Slik at man skal slippe å slå opp i andre reglementer for å finne ut hva man skal forholde seg til. Dette skal man nå kunne slippe for det meste som vil kunne oppstå slik jeg ser det. At enkelte ikke vet hva avtrekksvekten for ISSF grovpistol er for så være, uansett er det en fordel å ikke ha dette på trykk med tanke på endringer fra ISSF.

 

Men at man slipper oppslag i andre regelverk i det værste tenklige tilfellet, det vil tiden vise seg.....

 

Uansett er det enten å godta slik det er, eller sette seg ned som enkelte har gjort og sende inn forslag til endringer.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

:? Hvorfor har vi et så flott forum, hvis vi ikke skal kunne hjelpe hverandre, triggerhappy?

Som sagt tidligere... enhver skytter plikter å kjenne reglementet

Kanskje på tide å ta seg en titt og lese det igjennom

Det lærer deg noe om DINE rettigheter også . . .

 

Selvsagt skal reglementet leses, men vi må da kunne få spørre hvis det er noe som er usikkert?

Jeg synes iallefall det er flott å få fornuftige svar på greie spørsmål, og selv om jeg leser så betyr det

ikke nødvendigvis at alt er lett å forstå...

:D Tusen takk til dere som HJELPER med fornuftige svar!

Link to comment
Share on other sites

I NSF pistolregler for felt og hurtigpistol utgave 2009 står det i punkt 8.25.7.1.2

 

Grovfelt

Pistol eller revolver iht. ISSFs bestemmelse for 25m grovpistol. ref. 8.16.0

 

På NSF sin nettside er det en link til disse reglene, punkt 8.16.0 i dette regelverket er en tabell for pistolspesifikasjoner. I denne tabellen står det fortsatt at avtrekksvekten på grovpistol er 1360 g.

 

 

Som sagt tidligere... enhver skytter plikter å kjenne reglementet :D

 

Kanskje på tide å ta seg en titt og lese det igjennom :wink:

 

Det lærer deg noe om DINE rettigheter også . . .

 

Hvem er det egentlig som ikke leser reglene her inne? :lol:

Link to comment
Share on other sites

:? Hvorfor har vi et så flott forum, hvis vi ikke skal kunne hjelpe hverandre, triggerhappy?
Som sagt tidligere... enhver skytter plikter å kjenne reglementet

Kanskje på tide å ta seg en titt og lese det igjennom

Det lærer deg noe om DINE rettigheter også . . .

 

Selvsagt skal reglementet leses, men vi må da kunne få spørre hvis det er noe som er usikkert?

Jeg synes iallefall det er flott å få fornuftige svar på greie spørsmål, og selv om jeg leser så betyr det

ikke nødvendigvis at alt er lett å forstå...

:D Tusen takk til dere som HJELPER med fornuftige svar!

 

Er usikker på om du får det rette svaret i dette forum, når jeg leser en del svar her inne.

Tror, antar, jeg syntes, osv er uttrykk som går igjen i endel svar her.

Jeg mener det er ord som ikke burde forkomme i et svar ang reglementer :!:

 

Men jeg antar og tror alikevel, tror jeg at de har svart etter beste evne?? alikevell, kanskje.. :mrgreen:

 

Rette plass å spørre er å rette spørsmålene til: Fakomite Pistol :!:

Link to comment
Share on other sites

:) Helt klart triggerhappy,

Rette plass å spørre er å rette spørsmålene til: Fakomite Pistol.

Men hvis det er usikkerheter, er det bedre å ta dette opp i et fora med mange skyttere, sånn at svaret rekker flere.

Hvis ingen KAN svare, kan man heller gå til fagkomite pistol..

Men IKKE via NSF's forum: Forumet er foreløpig stengt. (Og 'foreløpig' der i gården er kanskje det samme som 'for alltid' ?)

Men behovet for å spørre utenfor dette forumet er ikke stort heldigvis! Her er det DYKTIGE folk!

Link to comment
Share on other sites

Hvis ingen KAN svare, kan man heller gå til fagkomite pistol..

Men IKKE via NSF's forum: Forumet er foreløpig stengt. (Og 'foreløpig' der i gården er kanskje det samme som 'for alltid' ?)

Men behovet for å spørre utenfor dette forumet er ikke stort heldigvis! Her er det DYKTIGE folk!

 

Er alltid greit å lufte ting i ett forum, men skal man ha ett svar som er reelt må man stille det til de som bestemmer. Og meg bekjent er det nok ikke slike forum som dette. ;-) men klart at man kan poste og få gode svar, men det "riktige" svaret får man alltid fra de som sitter på det...hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Er med i tankegangen, men det hjelper så lite til tider å stille spørsmål her inne. Ta feks en sak som jeg er litt opptatt av nå om dagen, nemlig 5.3.7 i fellesreglementet > Innsendelse av resultatlister

 

Jeg er ansvarlig for klasseføring I min klubb og til tider sliter jeg veldig med å få resultater fra stevner som skytterne våre deltar på. Det er greit I de tilfeller som jeg selv er med for da kan jeg følge dette opp selv, men I de tilfeller hvor vi har skyttere som reiser alene og jeg ikke kjenner til dette blir det utrolig vanskelig å følge med når veldig mange arrangører ikke sender lister til deltakende klubber. Det skal ikke være nødvendig å måtte sitte å se I mellom alle lister som ligger på skyting.no for å få klasseført skytterne våre. Og det vil hjelpe lite å poste en egen tråd her på Kammeret om denne saken.

 

Fellesreglementet 5.3.7 sier blant annet følgende:

 

Intet stevne eller mesterskap er formelt avsluttet før resultatene er kunngjort på behørig måte. Resultatlister skal sendes forbundets sekretariat, til de kretser som har hatt deltagere med, samt deltakende lag. Listene sendes pr. e-post eller brev, hvis de sendes pr. brev skal forbund og kretser ha to eksemplarer av listene. Utsendelse av resultatlister skal skje innen en uke etter stevnets slutt.

 

Så det jeg gjør da, er å sende en epost til fagkomite og spørre hva de gjør med denne saken :-)

 

Men vi ser jo i denne tråden her at enkelte har hengt seg opp i tekst som er brukt i det nye feltreglementet, en tekst som er oversatt fra ISSF og til baneøvelsene hvor felt har "arvet" deler av teksten. Men ser man litt videre står det klart i reglementet for pistol øvelsene at ved tvil skal det engelske reglementet fra ISSF legges til grunn.

 

Uansett er vi tjent med å ha fokus på å bedre oss, men å diskutere ting her UTEN å oppsummere eller sende inn til NSF eller fagkomite er nok litt dødfødt er jeg redd :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Er med i tankegangen, men det hjelper så lite til tider å stille spørsmål her inne. Ta feks en sak som jeg er litt opptatt av nå om dagen, nemlig 5.3.7 i fellesreglementet > Innsendelse av resultatlister

 

Jeg er ansvarlig for klasseføring I min klubb og til tider sliter jeg veldig med å få resultater fra stevner som skytterne våre deltar på. Det er greit I de tilfeller som jeg selv er med for da kan jeg følge dette opp selv, men I de tilfeller hvor vi har skyttere som reiser alene og jeg ikke kjenner til dette blir det utrolig vanskelig å følge med når veldig mange arrangører ikke sender lister til deltakende klubber. Det skal ikke være nødvendig å måtte sitte å se I mellom alle lister som ligger på skyting.no for å få klasseført skytterne våre. Og det vil hjelpe lite å poste en egen tråd her på Kammeret om denne saken.

 

Fellesreglementet 5.3.7 sier blant annet følgende:

 

Intet stevne eller mesterskap er formelt avsluttet før resultatene er kunngjort på behørig måte. Resultatlister skal sendes forbundets sekretariat, til de kretser som har hatt deltagere med, samt deltakende lag. Listene sendes pr. e-post eller brev, hvis de sendes pr. brev skal forbund og kretser ha to eksemplarer av listene. Utsendelse av resultatlister skal skje innen en uke etter stevnets slutt.

 

Så det jeg gjør da, er å sende en epost til fagkomite og spørre hva de gjør med denne saken :-)

Jeg sitter også og klassefører for min klubb, men for meg er det enkelt. Jeg kan ikke klasseføre utifra resultater jeg ikke har fått.

Dersom klubben arrangerer stevne som står i terminlista så har man mulighet for å treffe de neste gangdet går stevne der og minne de på det da.

 

Heldigvis er klubbene i Trøndelag flinke til å sende inn resultatlister.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei og hopp.

Jeg er ganske fersk her inne, men jeg lurer på en ting ang reglene i Militærfelt.

 

Var på et lokalt klubbstevne i helga og fikk kun stille i klassen grov med min pistol.

 

Pistolen er en 38"super. Jeg ble nektet å stille i klassen militær, da det KUN var for 9mm UTEN justerbare sikter..

 

Jeg har lest en del i reglene, og kan fortsatt ikke forstå grunnen til at jeg ble nektet.

Det eneste kravet jeg kan se for klassen Militærfelt er:kal 9mm-11,56mm. minimum faktorkrav på 120 og MIN 100Gr kule...

 

Jeg skyter altså en 38 super, med 9mm, 124 grain kuler og har en faktor på ca 145. :shock:

 

Jeg var sikker på at jeg kunne stille både i grov og miitær med denne, og ble da relativt skuffet når jeg møtte opp på stevnet..

 

Kan noen hjelpe meg her?

Mvh

Pikefisher

Link to comment
Share on other sites

Du kan stille med den pistolen i militærklassen, men som nevnt kan det være lokale regler om det er et internt stevne.

 

Militærklassen har desverre blitt ødelagt ved å tillate alle mulige slags våpen. Nå har folk flest tuna pistoler med gode siktemidler. Det å stille med en original glock for eksempel er en ulempe. Synd, men slik har det blitt. De kunne like gjerne tillate porting også, for originale tjenestevåpen har desverre ingen ting å gjøre i militærklassen om du har planer om å konkurrere på lik linje....

 

Du kan selvfølgelig fylle en løype med en original glock, men når naboen skyter med en 1911 Infinity med konkurransesikter blir frustrasjonen stor nok blinkene er på størrelse med frimerker.

 

Kanskje burde man kutte ut A,B, C og D klassene, og heller hatt open/standard/production klasser i stedet. Da stiller skytterne hvertfall på like premisser.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar

Nei det var ikke et approbert stevne. Men jeg fikk inntrykk av at min 38S ikke kunne brukes i Militær, uansett stevne...

Men når sant skal sies, så virker det som om ikke alle har fått med seg de nye reglene.Eller at det i det hele tatt har kommet nye regler.

Så da er svaret at i Aprobberte stevner så kan en 38 super brukes i Militær, selv med Bomarsikte?

Og på stevner som IKKE er aprobberte, så kan arrangøren bestemme selv, men Må/Bør informere om dette på forhånd?

For det er klart at jeg vil jo helst stille i 2 klasser med samme pistol, dersom det er mulig :wink:

 

På dette stevnet ble det faktisk kun skutt i 4 klasser.

F G M R..

Men som sagt, et veeldig lokalt stevne.

 

Litt interessant å få info om alt dette, siden jeg ble overtalt til å bli oppman felt, for en liten stund tilbake.

mvh

Pikefisher

Link to comment
Share on other sites

Forflytning

Ved forflyttning mellom standplasser skal våpen være plugget. Med plugget våpen

kan magasin/hurtiglader fylles mellom standplassene.

 

Denne er nå forandret til:

 

Forflytning

Ved forflyttning mellom standplasser skal våpen og tomt magasin(er)

være pakket ned i hylster, veske, bag, ryggsekk, futteral, koffert eller

lignende. Det tillates at våpnet bæres i hånden, men da skal våpnet

være plugget med godkjent plugg.

 

Nyeste utgave er revidert i mai 2009.

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Vet noen om forbundet har godkjent noen plugger ennå?

 

Det vitner vel litt om lite gjennomtenkt regelverk når beslutningsfatterne lager regler som ikke er mulig å etterleve :roll:

 

Hvis disse pluggene på død og liv skal tvinges igjennom "fordi de andre har det", burde forbundet i det minste ta ansvar for at godkjente plugger finnes på markedet. Dusteri på høyt plan, spør du meg :?

Link to comment
Share on other sites

Noe av det værste med de reglene er hvordan det er skrevet.

Holdt på å si, som vanlig er det skrevet slik at det rom for kvervulanter å tolke /feiltolk hva som er skrevet.

 

Feks:

"Forflytning

Ved forflyttning mellom standplasser skal våpen og tomt magasin(er)

være pakket ned i hylster, veske, bag, ryggsekk, futteral, koffert eller

lignende. Det tillates at våpnet bæres i hånden, men da skal våpnet

være plugget med godkjent plugg"

 

Hva er "eller lignende" ???

 

Kunne de ikke heller stått: Hylster eller kuffert og ferdig med det !!!

Link to comment
Share on other sites

Klart du kan.

Hylster, futteral, veske...you name it, så lenge våpenet er ned/bortpakket.

For at det skal være en viss grad av fornuft i dette, samt lettere å forholde seg til, kunne man enkelt og greit forlange at våpenet skal være såpass nedpakket at avtrekkeren ikke skal være tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Kutte grovfelt er vel ingen god plan? Derimot å øke avtrekksvekt og fjerne ergonomiske skjefter på alle våpen som brukes i felt, se det har jeg mere tro på!

Jeg har også tro på å få inn igjen "dårligste hånd" på minst en standplass.

Det er tross alt FELT og ikke BANE som skal skytes...! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at den rødgrønne forbudstenkingen har spredd seg til skytterne også. :?

Veien til rekruttering, aktivitet og alminneliggjøring av skytesporten går ikke via forbud.

Vi trenger mer aktivitet om sporten skal overleve.

Man skal ikke ekskludere, men heller inkludere.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja...mange gjennomtenkte forslag her ser jeg, hva med faktisk å løfte blikket litt og se hva folk der ute skyter av øvelser. Mange skyter grov med revolver eller militær som en oppvarmingsrunde mens andre liker å skyte .32 matchvåpen, er det slik at siden noen få ikke liker matchvåpen eller anatomiske skjefter så skal vi fjerne en øvelse?

 

Det er greit at felt og bane er forskjellig, men vi alle forsøker å treffe midt i og da bør det være rom til alle uansett. Kanskje vi heller bør begynne å stramme inn litt, siden utrolig mange av skytterne om dagen forventer å skyte fullt hus hver gang og blir drit sure når de bommer, da er løypa vanskelig. For det handler ikke om nivået til skytterne.....neida...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

@Bromark. Ikke feilfortolk meg med vilje. Jeg har intet mot anatomiske skjefter og matchpistoler - tvert imot. En aktivitet på topp 50 på banestevner burde bevise dette.

 

Poenget mitt er at jeg mener vi har for mange øvelser og klasser. I Midt-Norge har vi betydelige problemer med å finne nok helger om sommeren til å få arrangert alle mesterskap.

 

Så kommer det vanskelige spørsmålet om hva vi skal ta bort. Da alle øvelser fra fripistol til Magnum 2 er særdeles interessante, kommer vi ikke utenom at de øvelser vi evt fjerner er gode, fine, interessante og utfordrende øvelser, og det er da det blir vanskelig.

 

I denne situasjon er det min tanke at grovfelt kanskje er den øvelsen som er mest "utsatt" av de grunner jeg nevnte. Det forutsetter selvsagt en nordisk samordning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke at noen skal bli skadelidende.

 

Jeg nevner at det diskuteres innad i NSF at vi har på kanten mange øvelser og klasser i mesterskap.

 

Et lite tiltak for å gjøre gjennomføringen av mesterskap litt enklere, er anbefalingen fra siste Fegkomitekonferanse om at det i mesterskap ikke skal være omskyting i veteranklassene + at det i mesterskap nå kun er et lag i veteranklassen (V50-60 og 70 er slått sammen).

 

Hvis det ikke er stemning for å diskutere dette i det hele tatt, lar vi det ligge her. For meg er det ingen stor sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...