Jump to content

Oppbevarin ammo, tennhetter og krutt


Nyati

Recommended Posts

Vi hadde en liten diskusjon i går kveld.

Hvor mange patroner er det lovå oppbevare.

Hvor mye krutt og hettet.

Er dette uavhengig av hverandre eller skal mengden krutt sese under ett?

Tenker da på vekten av kruttet i de ladde patronene + krutt i bokser?

Link to comment
Share on other sites

10000 "vanlige" + 5000 22LR

 

Mengden krutt er 5KG

 

Så har du 10000stk 38spl wadcuttere har du ca 1.8KG krutt ca i de og er langt innafor

 

Har du derimot 10000stk kaliber 12 haglepatroner har du mange mange kilo krutt, eller enda bedre, grove rifle patroner med 50-100-200gr+ i hver, da blir det fort mange kilo mange mange kilo over grensen

 

5 Kilos regelen er dessverre en anelse diffus.

Link to comment
Share on other sites

§ 80.Oppbevaring av ammunisjon

 

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

 

Den som har politiets tillatelse til å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon, eventuelt mer enn 15 000 patroner håndvåpenammunisjon der minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short, skal varsle brannvesenet om hvor ammunisjonen er oppbevart, og følge eventuelle pålegg som brannvesenet gir om oppbevaringen. Tillatelse skal ikke gis før det er fremlagt bekreftelse på at brannvesenet er varslet og eventuelle pålegg fulgt opp.

 

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn.

 

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven.

Link to comment
Share on other sites

10000 "vanlige" + 5000 22LR

 

Mengden krutt er 5KG

 

Dette er helt sant.

 

Men jeg er også "opplært" til det samme som Ole brumm sier:

 

Og det betyr at de 5 kg krutt kommer i tillegg til patronene!

 

 

Har dessverre absolutt ingen dokumentasjon å backe opp dette med, men det jo være slik det er. :D

Link to comment
Share on other sites

Litt fakta:

 

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Far ... osiv-vare/" target="_blank

 

"Tillatelser til oppbevaring i undergrunnsanlegg gis av DSB. Uten særskilt tillatelse kan det likevel oppbevares:

Inntil 5 kg røksvakt krutt

Inntil 5 kg eksplosiv vare oppladet som ammunisjon

5 kg pyroteknisk vare. I perioden 27.- 31. desember tillates oppbevart inntil 10 kg pyroteknisk vare

Inntil 3 kg svartkrutt fordelt i separate enheter på én kilo. Svartkrutt skal ikke oppbevares i boenhet."

Link to comment
Share on other sites

Er utdraget til doctoroy jeg baserte meg på når jeg skrev, jeg sliter da med å forstå om de mener 5+5 eller bare 5. Jeg synes jo selvfølgelig 5+5 er meget mer trivelig, men det er jo fortsatt ganske lite ammo.

 

 

Inntil 5 kg røksvakt krutt

Inntil 5 kg eksplosiv vare oppladet som ammunisjon

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Det er samme krav til oppbevaring av kuler som til ammunisjon, all den grunn kuler er definert som ammunisjon i Våpenlovens §3b:
 

Med ammunisjon forstås i denne lov:

a.    patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.
b.    prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen

 

Tennhetter, krutt og kuler er altså å regne som ammunisjon, og i våpenforskriftens §80 står det: "Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen."

Begrepet "særskilt skap" kan ikke forstås som selve laderommet, selv om mange har fått aksept for dette fra sitt lokale lensmannskontor (få dette skriftlig).

Legg også merke til forskriftens §78 som sier "Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem".

Så hengelås på papp-eske er ikke godt nok.

Jeg har en diskusjon med Øst politidistrikt om hvilke krav som (bør) gjelde når det gjelder oppbevaring av kuler man støper selv... Støper man kuler selv er de jo varme en viss periode eller våte om man dumper dem i vann, og da må de jo tørke over natta... Og smører man dem med Lee allox bør de tørke enda en natt, før man låser dem ned...

Og man støper jo fort noen tusen når man først har fyrt opp gryta, og det er urimelig om hjemmestøpte blykuler skal telle med i kvoten på 10 000 ferdig ladde patroner. Og hva om man støper hagl? 10 000 går fort da ;-)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvem sitter på definisjonsmakta på "tilsvarende låsbare innretninger"? Et låst skap, en låst boks, låst kott, et låst rom? Hvor stor må kassen være? Hvor lite må "rommet" være, eller hvor tung må boksen være?

Intensjonen er at ammoen ikke uten videre skal være tilgjengelig for uvedkommende.

Skal forskriften tolkes slik at ei låst dør er utafor, men en hengelås på ei kassa innafor?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, FreeSkier said:

Jeg har krutt og tennhetter i samme låsbare trekasse. Det er altså ikke lov? Og kanskje heller ikke særlig smart? 🤔


Har mitt i 12.7 ammobokser. Får låst disse med en lang hengelås, og boksene går i ei arkivskuff med nok en hengelås. 
AT det tra 3 sekunde rå knekke en sånn hengelås får bare være....
For min del skal det bare hindre at poden får tak i noe "morsomt"
Var nemlig mer en ivrig etter å knabbe ammo og alt jeg kom over av pyroteknsike duppeditter da jeg ar på samme alder som han er nå....
.

 

Link to comment
Share on other sites

Okei, da blit det nedlåsing av kuler, krutt og tennhetter på meg, jeg har hatt alt dette stående på ladebenken og ikke ofret mange kalorier på hvorfor dette skal låses ned.

men jeg har ei "kiste" med hengelås på som jeg har ved siden av våpenskapet, her har jeg alltid lagret all skarp ammunisjon, men får trøkke kruttet, hettene og kulene nedi her også da :)

takk for oppklaring rundt dette folkens? :)

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte ikke på selve kassa @Tjukkas, tenkte på krutt og tennhetter lagret sammen. Dette ble skrevet over.. 

 

2 hours ago, Sølvrev said:

Krutt og tennhetter skal være forsvarlig nedlåst, se Forskrift om sivil håndtering av eksplosjonsfarlige stoffer (eksplosivforskriften) §34.

Tillatte kvanta/antall framgår av forskriften. Det er ingen spesifikke krav til oppbevaring av kuler.

Er det denne du referer til Sølvrev? 

"(3) Avstand mellom container som inneholder sprengstoff og container som inneholder tennmidler skal være minst én meter." 

 

Regna med denne sikta til lagring av sprengstoff og fenghetter f.eks. og ikke krutt og tennhetter? 

Link to comment
Share on other sites

Ja ja...jeg har ladet i 40 år, og til dags dato har både krutt, hetter og kuler stått fint oppstilt  på hyllene ved ladebenken.
Fine fargerike kruttbokser,  for ikke å snakke om alle de stilige eskene med kuler,  syns de pyntet opp på rommet jeg :)
Får vel se å få dette også bak lås og slå da...på samme måte som ammoen.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, fredriko said:

 

så da må alle tomhylsene også låses ned, om man skal være helt firkantet? 😆

Bare om du har satt i tennhetter. 

a.    patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.
Tolker jeg som at man snakker om en ferdig ladet patron. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fredriko said:

 

så da må alle tomhylsene også låses ned, om man skal være helt firkantet? 😆

 

57 minutes ago, FreeSkier said:

Det virker som det går fint med hylse og tennhette og. Det er ikke noe "eller" i teksten, som vel tilsier at alle 4 må være satt sammen? 

 

Vi må skille mellom patron og ammunisjon. Disse har forskjellig definisjon. Patron er ammunisjon, men ammunisjon er ikke nødvendigvis en patron.

Patron er sammensatt av prosjektil/hagl drivmiddel(krutt), tennmiddel(tennhette) og patronhylse.

 

Ammunisjon er patron, prosjektil, drivmiddel, tennmiddel, pil( til pil og bue) etc.

 

Tomhylse er ikke verken patron eller ammunisjon. De resterende komponentene i en patron er ammunisjon, og skal oppevares deretter.

 

Tomhylse med innsatt tennmiddel virker for meg som ammunisjon.

 

Edit, se punkt C

§ 3.

Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.
b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,
c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,
d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.
e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,
f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

 

https://snl.no/patron

https://snl.no/ammunisjon

 

Jeg så forresten på face/hjemmeladegruppe der en kar påsto at kompisen hans hadde fått kontroll og der hadde de regnet med løse kuler som antall i de 10000/15000 "patronene" lovverket tillater. Om dette stemmer kan jeg ikke gå god for, men det fikk meg iallefall til å sjekke definisjon på patron og ammunisjon... Som digresjon virker dog ikke slik at lovdata er like konsekvent på begrepene.

 

T

 

Edited by Troya2000
Paragraf 3
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, FreeSkier said:

Regna med denne sikta til lagring av sprengstoff og fenghetter f.eks. og ikke krutt og tennhetter? 

 

Eksplosivforskriften §34 som jeg linket til sier hvor mye krutt og hvor mange tennhetter du har lov til å oppbevare (nedlåst), Våpenloven og Våpenforskriften sier hva som menes med ammunisjon, samt hvor mange patroner du kan oppbevare (nedlåst).

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Rugerdud said:

Men om kuler regnes inn i betegnelsen ammunisjon. Hvordan stiller det seg med luftvåpenkuler? Telles de også? I såfall må nok jeg skyte mye så jeg kommer meg under 15000 totalt :P

Ja og nei. Det står i våpenloven hva som omfattes i våpenloven. Ammunisjon kan være stein til spretter, men dette tror jeg ikke omfattes her. Loven og forskriften har definisjoner allerede i paragraf 1. 

 

Som jeg nevnte tidligere, skill imellom patroner og ammunisjon. Loven begrenser seg til 10000/15000 patroner. Luftgeværkule er ikke en patron, men ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å oppbevare inntil 10 000 patroner, ditto tennhetter og inntil 5 kg røksvart krutt SAMMEN med våpen i FG godkjent skap som innehar godkjenning for våpen og ammo. Er skapet  FG godkjent, men ikke godkjent for  ammo, gjelder inntil 2000 patroner. Det står ingen ting så vidt jeg kan se om nedsettelse av kvanta tennhetter og krutt for sistnevnte skap.

 

Løs hylse, kule, ansees ikke som patron/ammunisjon, den består av 4 deler som er sammensatt. 

 

Det gjelder egne forskrifter for Svalbard.

Link to comment
Share on other sites

For 5 timer siden sa bensin:

Nei, at løse kuler teller med i beholdningen definert som ammunisjon. Tror det flere enn den jevne hjemmmelader som sliter litt med antallet. Hva med haggel"kuler" ?

Du har et poeng der.

 

Det er jo slik at når vi kjøper kuler så må vi vise våpenkort. Da inngår de i prinsipp som ammo. Men jeg vil se den representanten for øvrigheta som vil lage noe ut av at man har kuler i hylla på benken. Gjerne sammen med noen hylser.

 

Og nettopp, hva med kulene til ei haglpatron. Jeg aner ikke hvor mange hagl det er i en patron, men la oss si 50. Som man kanskje kjøper i løs vekt (?) når man skal lade dette. (Om man må vise våpenkort for dette vel å merke) Da er altså et enkelt haglkorn liggende løst på benken pr. definisjon et prosjektil og skal ansees som ammunisjon, og være nedlåst. Eller?

 

Det er vel ingen grenser for hva man kan trekke ned til parodiens verden om man vil.

 

Eksplosiver som krutt og hetter er greit. Legger man godviljen til kan det være logikk i å se poenget til loven når krutt, tennhetter, hylser og kuler ligger ved siden av hverandre ved ladepressa.

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

 

§ 3.

Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.
b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,
c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,
d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.
e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,
f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

 

 

og

 

§ 80.Oppbevaring av ammunisjon

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

 

 

 

K

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Troya2000 said:

 

Vi må skille mellom patron og ammunisjon. Disse har forskjellig definisjon. Patron er ammunisjon, men ammunisjon er ikke nødvendigvis en patron.

Patron er sammensatt av prosjektil/hagl drivmiddel(krutt), tennmiddel(tennhette) og patronhylse.

 

Ammunisjon er patron, prosjektil, drivmiddel, tennmiddel, pil( til pil og bue) etc.

 

Tomhylse er ikke verken patron eller ammunisjon. De resterende komponentene i en patron er ammunisjon, og skal oppevares deretter.

 

Tomhylse med innsatt tennmiddel virker for meg som ammunisjon.

 

Edit, se punkt C

§ 3.

 

 

Jeg så forresten på face/hjemmeladegruppe der en kar påsto at kompisen hans hadde fått kontroll og der hadde de regnet med løse kuler som antall i de 10000/15000 "patronene" lovverket tillater. Om dette stemmer kan jeg ikke gå god for, men det fikk meg iallefall til å sjekke definisjon på patron og ammunisjon... Som digresjon virker dog ikke slik at lovdata er like konsekvent på begrepene.

 

23 hours ago, Troya2000 said:

 

 

 

Elmer, se hva Troya skrev lenger opp her, det har skjedd hvis påstandene der er riktig.

Link to comment
Share on other sites

For 36 minutter siden sa bensin:

 

 

 

Elmer, se hva Troya skrev lenger opp her, det har skjedd hvis påstandene der er riktig.

Leste hva Troya skrev.

 

Nidkjærhet til det paranoide kan aldri utelukkes, dessverre. Hva som ligger bak hendelsen må man lure på, skulle nesten tro han "skulle ta's" for et eller annet.

 

M67 minner om det vi har lest tidligere i dag; ei enkelt kule på ladebenken, selv om ladebua er kjemisk renset for annet - skal i hht lovverket nedlåses når tilsyn ikke er tilstede.

 

------

 

M67 skrev:

Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

 

----------

 

Dette er ikke riktig da det er tillatt å oppbevare ammo og våpen sammen dersom skapet er FG godkjent til våpen og ammo.

 

Vi må lese hele § 80, ikke bare utdrag av den.

 

 

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

I brann og eksplosivloven med forskrifter finnes et krav om separat oppbevaring av eksplosiver og tennmiddel. Dette gjelder for komponenter beregnet for bergsprenging. 

I samme lov og forskrift gjøres det unntak for krutt og tennhetter for lading av ammunisjon. Krutt og tennhetter skal reguleres av våpenloven med forskrifter, der finnes ikke et slikt krav om separat oppbevaring.

Kuler er ammunisjon, og er man nidkjær så skal de oppbevares nedlåst. Normalt aksepteres at kuler ikke er nedlåst, men skal man ta noen så er det en mulighet😬

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Per-S said:

I brann og eksplosivloven med forskrifter finnes et krav om separat oppbevaring av eksplosiver og tennmiddel. Dette gjelder for komponenter beregnet for bergsprenging. 

I samme lov og forskrift gjøres det unntak for krutt og tennhetter for lading av ammunisjon. Krutt og tennhetter skal reguleres av våpenloven med forskrifter, der finnes ikke et slikt krav om separat oppbevaring.

Kuler er ammunisjon, og er man nidkjær så skal de oppbevares nedlåst. Normalt aksepteres at kuler ikke er nedlåst, men skal man ta noen så er det en mulighet😬

Helt riktig som det sies her -krutt og tennhetter kan oppbevares sammen (nedlåst) da de etter loven er forenlige og i samme faregruppe.

 

Det vil altså si 10 000 tennhetter og inntil 5 kg røksvakt kan oppbevares sammen med ammunisjon som vi tidligere har sett.

 

Begynner man å pirke i forskriften kan man muligens komme litt i stuss, for man kan også oppfatte det dithen at det er kun tillatt med 5000 hetter dersom man har 5000 patroner der, tils. 10 000 hetter. Alene er 10 000 patroner tillatt dersom skapet er godkjent. Er det ikke det settes taket til 2000 patroner.

 

Samme "konflikt" gjelder antatt da ved kuler, definert som ammo. Og hylser med hetter.

Trolig også innen krutt for den nidkjære spekulant.

 

Loven kan altså virke noe uklar innimellom.

 

. Slik loven kan virke uklar hva som defineres som prosjektil, altså pr. definisjon ammunisjon.

Iflg loven er en 4,5 mm luftvåpenprosjektil/kule - ammunisjon. Der settes ingen krav om tennmiddel til prosjektil (ammunisjon).

Videre defineres avfyringsvåpen som våpen med senter eller randtenning.

 

😐

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...