Jump to content

Utstyrstips for posteringsjakt


Ho-ward

Recommended Posts

Har i år sittet mange dager på post. Det har vært regnværsdager, sludd, snø, mange minus, finvær etc.

 

Erfaringene så langt er at posteringslivet blir så mye bedre med:

-Stolsekk

-Oppblåstbart sitteunderlag

-Dorull

-Lypsyl

-Lommetørkle ( både for nese og å tøke snø av kikkerten)

-Frysetape for å dekke løpet

-Trangia Mini ( http://www.outnorth.no/no-trangia/28-t-mini.php" target="_blank" target="_blank" target="_blank? ) for å steke småpølser ( med lompe) og som bål erstatter. (må også ha alu vindskjerm)

-Avstandsmåler (når man er på nye poster)

-Fjellduk og gravlykt

-Sokkeskift

-Hanskeskift

-Varm lue

- Hatt som er vanntett

-Bakalava

-Muck boot -Artic sport versjon. Disse er VARME.

-Solbriller

-fyrstikker

 

Småpølsene kutter jeg på langs og freser i stekepannen. ( Anbefaler noen spanske. fås i alle fall kjøp på coop)

Setter pris på om dere også kan tilføye denne listen for å komplettere :smile:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjempefin tråd, skal skrive ut denne og ha på korktavla så kanskje jeg husker på noe når det drar seg til :lol:

 

-God håndkikkert

-Real Turmat

-Ullgenser (eller 2)

-Jaktradio

-Posteringspose

Fjellduk på post er no ordentlig drit! Ødlagt et par sjangser for mye med den gitt.

På dager med dritvær er en posteringspose heller å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringene så langt er at posteringslivet blir så mye bedre med:

-Stolsekk

-Oppblåstbart sitteunderlag

-Dorull

-Lipseal

-Lommetørkle ( både for nese og å tøke snø av kikkerten)

-Frysetape for å dekke løpet

-Trangia Mini ( http://www.outnorth.no/no-trangia/28-t-mini.php" target="_blank? ) for å steke småpølser ( med lompe) og som bål erstatter. (må også ha alu vindskjerm)

-Avstandsmåler (når man er på nye poster)

-Fjellduk og gravlykt

-Sokkeskift

-Hanskeskift

-Varm lue

- Hatt som er vanntett

-Bakalava

-Muck boot -Artic sport versjon. Disse er VARME.

-Solbriller

 

Jeg bruker som oftest en slags form for Camo som dekker ansiktet når jeg poster, til å tørke kikkert og kikkertsikte, bruker jeg disse små pusseklutene som oftest kommer med kikkertsiktene, de har faktisk fungert meget bra! Jerven duken er nesten obligatorisk. Om jeg må gå et stykke til post, og det krever litt fysisk aktivitet og bevegelse, som gjør at jeg svetter, har jeg ofte med meg en ekstra ullundertrøye, da er det veldig fint og bytte den våte ut med den gode varme! Og da føles alt så mye bedre! Ullsokker er også et must, to par hansker har jeg ofte med, et tynt par, og et tjukkere. Hodelykt og lommelykt er også med i standard utrustningen! Samt tau, multitool type Leatherman, gjerne både caps og en varm lue. Det å sitte å fryse så man skjelver på post er ingen god opplevelse, da er det vanskelig å holde ut lenge, om det trengs, og det gjør det jo ofte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Mobiltelefon med spill og fm-radio med øreplugg.

 

Bok. Helst litt slitt, så ikke sidene knitrer og støkker viltet.

 

Kaffe. Mye kaffe.

I alle dager, hvor mange elger har du skøte med øran tetta av radiolyd, og snuten duppa dypt nedi ei bok? Er man på jakt så er man på jakt mener nå jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

He- he. hadde I mange år med en på elgjaktlaget som alltid dro med seg campingstol type stor, fargerik og komfortabel samt et utvalg av aviser på post. Var ikke vanskelig å se for oss som gikk med bikkja. VGen lyste godt opp borte I lia for å si det sånn. Så vidt jeg kan minnes var han den som skaut mest elg av alle I de årene han var med. Ingenting kan erstatte griseflaks må vite!

Link to comment
Share on other sites

-rifle

-varm bekledning

-stolsekk

-sitteunderlag

-jaktradio med ekstra lang antenne for underholdningens skyld

-avstandsmåler

og tålmodighet i bøtter og spann

 

om man begynner å kjede seg, ta med en skrivebok og skriv ned de forskjellige dyreartene du ser. Jeg er blitt en kløpper på å høre forskjellen på småfuglene! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan holder folket seg varme på føttene? Jaktstøvler med raggsokker gjør ikke susen for meg. Prøvd mange typer fra tykke til tynne og også to par utenpå hverandre. Har også testet varmeelementer man klistrer under foten. Virker nesten som om jeg blir fuktig og deretter kald... Noen tips for å unngå dette?

Link to comment
Share on other sites

Flalar;

Jeg anbefaler disse:

 

-Muck boot -Artic sport versjon. Disse er VARME.

 

 

se link: ( de finnes vel på felleskjøpet også)

http://komplettfritid.no/product/muckbo ... high-svart

 

http://komplettfritid.no/product/muckbo ... -mid-svart

 

Jeg har den korte versjonen.

Her gjelder det å ha med seg ett eller to parr med ragsokker på post. ( dersom du svetter på foten)

Link to comment
Share on other sites

Til postering og snikjakt går eg kpnsekvent med Sorellsko. I tillegg til at du ikkje fryser er yttersålen også mjuk som gjer skoen/støvlane perfekte til snikjakt. Dei er ikkje heilt vanntette, men du kan enkelt tanut innerfòret til tørking om du blir fuktig. Har hatt mine i 8 sesonger og fortsatt lile god :) ps dette er altså alternativet for fjellsko på kalde haustdager

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hvordan holder folket seg varme på føttene? Jaktstøvler med raggsokker gjør ikke susen for meg. Prøvd mange typer fra tykke til tynne og også to par utenpå hverandre. Har også testet varmeelementer man klistrer under foten. Virker nesten som om jeg blir fuktig og deretter kald... Noen tips for å unngå dette?

 

Prøv med bedre sitteunderlag og ullundertøy! Det er ikke nødvendigvis kaldt til føttene selv om en "fryser på beina" :)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan holder folket seg varme på føttene? Jaktstøvler med raggsokker gjør ikke susen for meg. Prøvd mange typer fra tykke til tynne og også to par utenpå hverandre. Har også testet varmeelementer man klistrer under foten. Virker nesten som om jeg blir fuktig og deretter kald... Noen tips for å unngå dette?

 

Noe så enkelt som avispapir under sålene hjelper mye,trekker til seg fukt som bare det.Byttes hver kveld evt ved behov. :)

Link to comment
Share on other sites

Vil si Forsvarets fotposer er godt alternativ hvis man skal bruke de vanlige skoene til å gå. Koster ca 400 kr, og isolerer fantastisk bra på post.

 

Deilig å ikke måtte dra med seg to par sko også, enkelt å dra rett over jaktstøvlene. Tilsvarende "Anna" bukse eller dunbukse med glidelås på sidene man kan trekke utenpå uten å strippe helt ned er veldig praktisk, ihvertfall på virkelig kalde dager for å holde på varmen.

 

Skal man ha de varmeste støvlene, dropp Sorell, gode sko, men litt for urbanisert, se heller mot snøscooter støvler, billigere, røffere konstruksjon og mye mye varmere.

Link to comment
Share on other sites

Glemte en vesentlig ting

TANNPIRKER av en slik type:

 

220px-Flosspick.jpg

Helt klart en vinner som bør ligge i bunnen av ryggsekken.

Om ikke annet så kan du gi en pakke til lagkamerater.

100 x Oral Dental Floss Flossers Toothpicks Brush Tooth Food Debris Superfloss #

http://www.ebay.com/itm/100-x-Oral-Dent ... 2?pt=LH_De

 

For de som bor sentralt hender det at jeg finner slike på Jula.

 

Hvit vaselin/Lypsyl skader heller ikke.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Veidemann Fimbul http://www.jaktdepotet.no/search.aspx?s ... ing=fimbul

 

For postering er dette et "før og etter" produkt.

Før jeg fikk den viste jeg ikke hvor behagelig det kunne være å sitte på post, i all slags drittvær.

Etter jeg fikk den kan jeg ikke tenke meg å bruke noe annet på post når det er kalt.

 

På beina bruker jeg et par Irish Setter jaktstøvler med Thinsulate for, som jeg kjøpte på magasinet for mange år siden. Helt greie å gå litt på. Samtidig som de er ganske gode å varme.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Synes det var mye rart på listene oppover i tråden. Si meg, rekker dere å følge med på det som skjer rundt dere når dere roter oppi sekken etter alskens?

 

Man trenger virkelig kun dette:

 

Klæra man står og går i, det inkluderer i kaldt vær ei god lue og hansker/votter så man holder varmen. Fornuftig fottøy gitt årstiden.

Rifle m ammo (pleier å ha med 7 patroner. Det bør holde….)

Kniv m lite bryne

Håndkikkert (Dette er det ene verktøyet som virkelig kan øke fangsten på jakt!)

Noe å sitte på, jeg foretrekker et lite sitteunderlag. Kan skjære av noen grankvister for å komme litt opp fra bakken i tillegg.

I de seinere år har jeg putta en fjellduk oppi sekken. Den er fin om man vil ta seg en kort midt på dagen lur. Fint når dagen blir veldig lang og man vil ha fullt fokus også i skumringen.. Dersom været blir helt forjævlig er den også fin å krype under..

Mat og drikke. Ikke alltid jeg gidder å tulle med varmt drikke. Ei 0,75l Imsdal flaske er fin fin. Fylles i elva ved behov..

Lighter er fint. Et bål midt på dagen kan man varme, samt grille brødskiver/pølser på.

 

Jakter jeg med andre så har jeg jaktradio, men den er det egentlig best å glemme igjen hjemme, så slipper man å høre på så mye bråk hele dagen.. I det øyeblikket man skravler på jaktradioen har jakta endret seg fra å være på jakt, til å vente på at man kan få gå av post! Mange som lurer på hvorfor elgen aldri kommer innom posten? Skru av radioen og sitt stille….

 

Alt annet utstyr er ren skjær luksus og distraksjon…. :lol:

 

Edit: Toalettpapir er alltid med. Men det antar jeg de fleste har med seg… Dersom dårlig vær - våtservietter. Funker bra!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

...Jakter jeg med andre så har jeg jaktradio, men den er det egentlig best å glemme igjen hjemme, så slipper man å høre på så mye bråk hele dagen.. I det øyeblikket man skravler på jaktradioen har jakta endret seg fra å være på jakt, til å vente på at man kan få gå av post! Mange som lurer på hvorfor elgen aldri kommer innom posten? Skru av radioen og sitt stille….

 

 

Synes for så vidt du dekker det viktigste her. Noe særlig mer enn det du lister trenger en i grunnen ikke. Litt avhengig av årstid, terreng og jaktform. Men denne voldsomme motviljen mot jaktradio sliter jeg litt med å forstå. Dersom en jakter sammen med andre så er en for det første en del av et felleskap. Også har en, for eksempel, gjerne ei kvote som en skal forholde seg til. Denne kan det være greit å kunne kommunisere rundt fortløpende. Dersom en ikke liker kommunikasjon med andre jegere så bør en kanskje jakte alene :wink:

 

Men, du har rett i at det er myyye unødvendig surr og støy på jaktradioen til tider. Og det ER irriterende :x

Link to comment
Share on other sites

Bra post Kiwi.

 

Det er omtrent så mye jeg har med meg på jakt, og ganske mange ganger mindre enn det også, men tror jeg aldri har med meg mer.

 

Alt for mange ganger har jeg opplevd jegere som har ødelagt for sine egne sjanser til å skyte dyr, fordi de har med seg alt mulig rart som de skramler og roter med.

 

Skramlete stolsekk med ståltermos, øks, sag og diverse andre harde og bråkete greier som har en tendens til å slå borti alt som er i nærheten.

Når jeg med min reduserte og skuddskadede hørsel, kan høre dem godt fra naboposten, så kan man lure på hvor langt unna dyrene kan høre dem.

 

I tillegg har de en tendens til å fort miste fokus på posten, da de gjerne begynner å rote med noe i sekken når de begynner å kjede seg litt, hvilket gjerne ikke tar lang tid, da de har mye rart i sekken som kan få tiden til å gå fortere på post.

 

Plussiden ved det, er selvsagt at det øker sjansene for at dyrene velger å komme forbi posten min istedenfor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mye bra i det kiwi skriver, men klær har jeg med meg mengder av. Jakter i umenneskelig terreng og går meg alltid skortevåt. Det å få skiftet alt til tørt og mange lag er nøkkelen til å klare å sitte en stund. En jeger som skjelver av kulde er en elendig jeger.....

 

Radio har jeg alltid med. Slår den på når jeg jakter med resten av jaktlaget eller jeg trenger henting av dyr. Jaktradio er også viktig å ha om man må ha ettersøk. Ikke effektivt å måtte ringe til hverandre osv hver gang det er et spørsmål fra ettersøksekvipasjen...

 

Varme klær, radio, våpen, ammo, kikkert og litt næring klarer jeg meg fint på en dag.

 

(klarer aldri å sitte i ro mer enn en time da)....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...