Jump to content

Hvilken thermos?


Syvertsen

Recommended Posts

Har funnet ut at det er på tide å bytte ut thermosen min no, den gamle jeg har hatt i ti år er ganske bulkete og holder ikke så godt på varmen lenger.

Er det noen som har gode tips til thermoser? den bør ikke være for dyr, må vere av metall invendig, holde godt på varmen og tåle litt slag og støt.

Det er jo også en fordel og den ikke tar for mye plass og ikke veier for mye.

 

Utenom det er det bare å komme med det som måtte være av erfaringier å innspill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sverger til skrukork, jeg har tilgode å finne en med hurtigåpning som ikke lekker etter at du har åpnet den eller fått litt kaffegrut imellom.

Jeg har en sånn en i 1liter til 199- helt grei-

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=60986

Også har jeg en sånn en http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=50162592

bare det at min er i 6dl utgave

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, favoritten min er Hammarplast Sarek. Blir vel som å anbefale Morakniv... :mrgreen:

Relativt slank, går lett ned i sidelomma på sekken uten noen håndtak som hekter seg fast. Solid og grei, holder godt på varmen. Veldig bra skrukork, ikke sånn helletut med rallemikk som går i stykker. Eneste minuset er at plasten inni koppen løsner fra stålmantelen, men det ordner en med litt lim.

 

P.S. Les testen i Jakt & Fiske. Neida, feil! Edit: Villmarksliv!!!

 

M.v.h, Tordenkil! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dennne anbefales, beste jeg har funnet til normal pris. Forvarmer du den er kaffen drikkevarm enda etter et døgn. Dukker av og til opp på Rema for under 200kr. Jeg har rotet bort min :cry:

 

14615348.jpg

 

 

http://www.jernia.no/page?id=3026&key=1 ... rigId=2044

 

 

Har denne selv. Også i mat Termos. Flere på jobben som sverger kun til denne. Selges ofte i pakker oss Jernia ved Juletider til en ca 300kr for begge.

Link to comment
Share on other sites

da tror jeg jeg kommer til å gå fo hammerplast sarek. Jeg var en tur innom jernia i dag og klådde litt på den fra thermos og fikk et litt dårlig inntrykk. koppen ga etter og knaket når jeg klemte på den og thermosen virket litt tynn i materialene. hammerplast sin har jeg forsåvidt vert borte i før og den virket litt mere solid.

Link to comment
Share on other sites

For å forvirre deg enda mere kan jeg anbefale Thermosen til Rast.

Fikk terningkast 6 i en eller annen test...

G-sport er hvertfall forhandler av disse... Sikkert flere også.

 

Bare hyggelig..! ;):mrgreen:

 

 

Sorry, kjøpet en slik for noen uker siden, holder ikke mål til annet en 1/2times turer med bikkja. Kaffen iskald etter 5-6timer til tross for forvarming og pakket innimellom reservegenseren i sekken.

 

Har også hatt Hammarplast termoser, elendige greier.

 

Den jeg har bilde av lengere oppe er et røverkjøp-rett og slett!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noen spesielle å anbefale, men kan komme med et tips.

Tre på en tykk ull-lest (sokk) eller to på termosen, så drøyer det kraftig ut før kaffen er kald.

Et klart pluss på "kjøpet" er at termosen blir bortimot lydløs :)

 

Ble nysgjerrig på denne rema termosen. Noen som vet hva den heter :?:

Link to comment
Share on other sites

Ble nysgjerrig på denne rema termosen. Noen som vet hva den heter :?:

 

Den heter rett og slett "Thermos", finnes i flere størrelser, hos alle Jernia-butikker, hos ClasOhlson (da i rustfri finnish) og av og til hos Rema (sist jeg så den der kostet den 179kr for 0,7 liters versjonen)

Mener de er kanadisk-produsert?

 

 

http://www.jernia.no/page?id=3026&key=1 ... rigId=2044

 

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=40431466

Link to comment
Share on other sites

Jeg så nettop en test av stålthermoser i et blad, men så var det å komme på hvilket...

 

Mener det er villmarksliv som har denne testen i bladet som er ute i butikkene nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Jeg vet at det er mange som er godt fornøyd med Hammarplast og at de gjør det godt i tester og har bra garantiordning, men det er den verste dritten av noen termoser jeg har hatt :evil:

 

Har to stk. og begge "popper" korken. Har aldri hatt så mye kaffe i sekken, bilen, you name it :( som med de to termosene.

Nå bruker jeg Thermos Light & compact, men leamikk i korken og er gulle fornøyd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg måå bare nevne en historie som en lokal "helt" her i området hadde greid å lyre ut av seg for en tid tilbake. Han hadde vært på elgjakt, satt på post. Etter endt jakt hadde han greid å glemme av termosen på posten. Denne termosen var det såklart varm kaffe på. Men ja, det beste med hele historien var at han hadde vært på samme posten året etter, og tror du det jammen ikke, han finner igjen termosen, og tror du jaggu ikke det var en liten lunk på kaffen også :lol::lol:

Lokal skrønemaker, har flere fine fra denne fyren. Morro med slike folk, som faktisk ljuger helt hinsides, men skjønner ikke selv at folk VET det bare er svada :mrgreen:

 

Konklusjon: DET hadde jammen vært en termos å eid!

Link to comment
Share on other sites

Siden trådstarter spesifikt sa det skulle være stål innvendig blir vel dette litt OT men: De siste 15 åra har jeg vel hatt en rundt regnet 15 forskjellige ståltermoser(dyre som billige) og ingen av de har noen gang kommet opp mot en 30 år gammel kobberlignende metalltermos med glasskolbe jeg har hatt. Ulempen er selvfølgelig at innmaten nå er knust. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Bruker ein 0.5 l Thermos, uten hurtigåpner, og den fungerer fint. Eg drikk stort sett den termosen tom i løpet av ei matøkt på jakt, så eg har ikkje store behovet for verken større eller betre. Den held fint på varmen i 5-6 timer, men drikk du av den, og opner den igjen etter 2 timer, så er den helst pisselunka..

Link to comment
Share on other sites

Skrukorker holder tett - hvis ikke de popper, som nevnt ovenfor. Men når man må skru av korken for å helle, kommer masse kald luft inn i termosen igjen. Det kommer selvsagt kald luft inn i termosen også med div. lukkemekanismer. Men jeg har nå den troen at å skru av hele korken, tømme ut kaffe, og så skru på igjen, avkjøler innholdet raskere enn en mekanikk som kun slipper inn luft slik at det ikke blir vakum.

Jeg bruker 1l Thermos som er nevnt over i flere innlegg. Med min nåværende termos har jeg aldri hatt lekkasjer. Patenten ser ut til å være bra.

 

Min erfaring er at termos = Thermos. Merket Thermos er best!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Eg stiller meg bak Chiefen og alle andre som anbefalar Thermos Light & Compact. Er veldig fornøgd med min!

 

For dei som foretrekker skrukork og vil ha solide saker so har Thermos og ein "fandtverkarmodell".

Den er på 1,2 l og er gamletypen ståltermos med skrukork, stor kopp og handtak. Den holder endå litt betre på varmen enn L&C modellen.

 

No er den visst på kampanje og:

http://www.jernia.no/Tilbud/Kampanje/133706.cms

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Ingenting å lure på, denne 1-literen er markedets beste. Forvarmer den med varmt vann fra springen, fyller opp med trakterkaffe og har varm kaffe 10-12timer senere. God topp som kan deles for rengjøring. Selges jevnt på "tilbud" for 199kr hos Jernia og av en eller annen grunn hos Rema. Har også prøvd de mindre utgavene men de er rett og slett ikke like gode, det er 1-literen du skal ha.

 

14615363.jpg

 

 

EDIT-ser jeg skrev det samme for et år siden (på side 1) :oops: Jaja, den gangen hadde jeg rotet bort min thermos, nå står det ikke mindre enn 4 stk på benken.

 

Jeg hadde store problemer med og holde kaffen varm på min gamle ståltermos. Aner ikke hva den het. Kaffen var lunken til maten midt på dagen. En av gutta ved bålet anbefalte meg og kjøpe en slik en og problemet var løst. Hadde varm kaffe i 12 timer uten problemer. Kan trygt anbefales :D

Link to comment
Share on other sites

For å forvirre deg enda mere kan jeg anbefale Thermosen til Rast.

Fikk terningkast 6 i en eller annen test...

G-sport er hvertfall forhandler av disse... Sikkert flere også.

 

Bare hyggelig..! ;):mrgreen:

 

 

Sorry, kjøpet en slik for noen uker siden, holder ikke mål til annet en 1/2times turer med bikkja. Kaffen iskald etter 5-6timer til tross for forvarming og pakket innimellom reservegenseren i sekken.

 

Dette er stikk i strid med min erfaring med Rast-termosen. Jeg hadde etterhvert et ganske stort lager av ståltermoser i skapet hjemme, av både varierende kvalitet og pris, og bestemte meg en kveld for et par år siden for å gjøre en enkel test av hvilken som holdt best på varmen. Fylte de alle sammen opp med varmt vann fra springen, skrudde igjen lokkene og lot de stå over natta. Når jeg målte temperaturen på vannet i de respektive termosene dagen etter, så var vannet i Rast-termosen klart varmest, med ganske mange grader, uten at jeg nå husker nøyaktig hvor varmt vannet var.

 

Jeg bruker kun denne nå for tiden, og har ingen problemer med å ha varm kaffe under en tolv-timers økt i skauen.

Jeg har en tjukk ullsokk rundt den, men det har aldri slått meg at det kan være med å holde på varmen, det er lydisoleringen jeg bruker ullsokken til. :D

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg synes dette er en av de mest matnyttige trådene på Kammeret for tiden. Tenk å sitte på elgpost i timesvis, du blir kaldere og kaldere, samtidig som innholdet på termosen også blir kaldere og kaldere!

Det holder ikke. Kvaliteten på termosen er minst like viktig som kvaliteten på rifla!

Det meste er sagt allerede, men jeg satser på to halvliters termoser framfor en på en liter. Termos nummer to holder mye bedre på varmen hvis den får ligge i fred og ro mens du bruker nummer en. Dessuten trekk en sokk rundt hver av dem, de fleste av oss bruker to sokker.

Jeg kjøper termos hos XXL, etter min erfaring har de best kvalitet samtidig som prisen er akseptabel. Pluss mange festlige farger...

Ikke vær redd for trykkåpning, bare du skylder den godt. Det er ikke nødvendigvis der de lekker, det er oftere kaffe-, kakao- eller terester igjen i koppen du skrur på.

 

gg

Link to comment
Share on other sites

En stor termos holder bedre på varmen, enn en liten termos. Så det blir som å sammenligne epler og pærer.

 

 

Altså jeg tar heller med en stor termos på 1 ltr, heller enn 2 små på 0,5 ltr.

 

 

Dette kommer litt ann på bruken. Dersom du drikker jevnt og trutt av en 1 liters termos vil trolig den siste havliteren av den være kaldere enn den andre 1/2-liters-termosen er når du har drukket tom den første og så åpner denne.

 

I uåpnet tilstand vil en større mengde varm væske avkjøles senere enn en mindre mengde.

 

Så er det de andre faktorene, som vekt, plass etc, men det er vansklig å vurdere for andre.

 

Jeg har to 1-liters light&compact og 2 1/2-liters. En av hver størrelse er øremerket kaffe og de to andre brukes hovedsaklig til vann. Hvilke jeg har med meg varierer etter dagens/turens behov.

1/2-liters-utgaven holder forresten forbausende godt på varmen.

Link to comment
Share on other sites

Pluss mange festlige farger...

Ja, det er som er viktig med accessories at de står til hverandre. Kan jo ikke skjemme ut paraplyen.. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Jeg har to Stanley termoser. En liten på en quart, og en stor på en halv gallon. Kan anbefales på det aller varmeste. Dessuten er de grønne, slik at de står til komofarger. :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter og ha lest dette igjen.

 

I manko på noe og gjøre mens jeg går hjemme sykemeld så driver jeg med vitenskap. Har nå satt ut 5 stk termos`er. Koket først opp vann for forvarming. Så koke vann igjen. Fylte dem opp, korket igjen satte dem ut kl ca 0730. Nå skal jeg måle hver 4time. 3 av dem er av testvinner på TV2 hjelper deg. En stor og 2 på 1/2...liter. De 3 er av slaget Termos + 2 billimerker. Alt blir dokumentert med videofilming. Slik går nå dagene når jeg er sykemeldt. Skal se om jeg får redigert og få det ut på youtube når jeg er ferdig. Er jo -19 her så nå skal Termosene få kjørt seg. Håper tråløse steketermometeret til kjærringa tåler vann :lol: For det inngår i denne høyt vitenskapli testen.

Link to comment
Share on other sites

Setter meg ned og avventer testresultatet til war45. Trenger en ny 0.5 liters termos til småturer. Har nettopp kjøpt meg ny stortermos og er foreløpig veldig fornøyd med den. Blåste av et gavekort som ramla inn til jul, og da ble det en termos fra Primus denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

normal_DSC00712.JPG

 

Bilde av testen. Kjølemedia er kun kald luft mellom -17 til -19 grader. Termosene står litt nedi snø. Sann etter 4 timer kan jeg komme med første svar. Testet fra høyere mot venstere. Dvs begynte med rød termos. Jeg målte ikke oppi termosene pga de ferreste av oss er tøffe nok til og drikke rett fra termosen. Så jeg tok ett tynt plastglass som tar ca 2dl. dvs tok 2 glass for og få en mini isolasjon. Helte opp lukket igjen og målte. Så fra venstre mot høyere 72 garder 69 grader 61 grader 82 grader og 76 grader. Billi stor termos av ukjent merke holder bra. Har satt alle ut igjen og skal måle etter 2 timer. Nå er det ca 2dl mindre i alle. Tok til slutt og målte kaffetrakteren. 73grader.

 

 

Som dere ser så er jeg ingen journalist. Men bare tar en test for gøy.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt klart en morsom test.

 

Jeg har en grunnleggende skepsis til termoser som har sånn klikknapp på toppen jeg da.... Har mer tro på termoser hvor man må skru av hele korken. Men gleder meg fortsatt til resultatet kommer :D Dette er jo en helt fabelaktig test - gjort på brukerens premisser :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...