Jump to content

Nye priser for oppskyting til storviltprøven.


seawolf

Recommended Posts

Skjøt opp med to rifler i kveld, og ble litt overrasket over nytt prisregime.

Etter instruks fra DFS koster det nå 200.- pr våpen å skyte opp.

Har fortsatt ei rifle igjen, så det blir noen lapper dette.

Ikke slik å forstå at det ruinerer jaktbudsjettet, men for en som har mange rifler kan det fort bli litt kronasje av dette og...

Link to comment
Share on other sites

Hos den lokale jeger og fiskeforeningen har dette vært takst i noen år. Selvfølgelig i tillegg til egne treningsavgifter på kr 150,- for rifle og det samme for hagle, med mindre man ikke er medlem - da er vel treningsavgiften kr 400,-. I tillegg har de obligatoriske treningsskudd utover det som er vanlig -60 for rifle og 30 for hagle-som må avlegges for at man skal få kjøpe jaktkort.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt overrumplet så jeg glemte å spørre om dette gjalt medlemmer, eller om det var flat takst?

Er DFS medlem, men skyter kun trening og jaktprøven.

Ifølge standplassleder var dette kommet fra sentralt hold.

Til gjengjeld kunne en skyte så mange forsøk en ville på reinskiva..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Noe slikt er ikke kommet fra DFS eller samlaget (nordmør).

 

Da beklager jeg at jeg har spredt falske rykter :oops:

Mulig jeg misoppfattet og at de nye prisene var basert på årsmøtevedtak i laget.....?

 

Men uansett syns jeg 200.- pr våpen er i meste laget.

Betaler 50.- for hver treningskveld så det blir noen kroner av det.

Jeg skyter noen kvelder trening utover sommeren, så jeg svir fort av en tusenlapp +++

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg synes det ikke høres så hysterisk ille ut, i .308 vil jo tredve billige drittskudd komme på 120 riksdaler, og så vil jaktskuddene til prøven komme på toppen. I den store sammenhengen (særlig for den delen av befolkningen som lufter artilleriet relativt ofte) blir det litt pølse i slaktetida. Det koster vel tross alt litt å drive et lag, og så kan det hende at det er lettere å få folk til å stille når det virker som om det monner mer for laget at de er der?

 

Jeg aner ikke hva oppskyting koster i mitt lag, men regner med jeg finner ut av det til høsten. Tipper det ikke er all verden, men jeg så jo bensin til 16,04 for literen her på mandag så man må jo regne med at ting blir dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Kr 200 for oppskyting per våpen synes jeg ikke er noen upris. Skytterlagene gjør en god jobb de bør få betalt for.

 

Derimot synes jeg treningsskyting, ut over de 30 pliktskuddene, burde være gratis/medberegnet i prisen slik at man ikke legger økonomiske barrierer i veien for at jegere skyter mer. Dette er jo en ønsket situasjon fra både politisk og organisasjons-hold. I dag er det flere steder man faktisk blir "straffet" hvis man vil sende avgårde noen "ekstra" skudd ut over pliktskudd og oppskyting.

Link to comment
Share on other sites

Nidaros Jaktskytterklubb tar de 400 kr for medlemmer, 600 kr for ikke medlemmer, skyt alt, obligatoriske og oppskyting inngår i prisen

Nidaros skytterlag, tar 200 kr for obligatorisk og oppskyting, x2 ganger, så har du tatt oppskyting etter 2 oppmøter.

Like billig, så noen må velge fast bane å gå til her,,,,, jeg har vært på begge, og N. skytterlag har åpent hele året og rett ved vegen, så ikke noe hagle baner der.

N. Jaktskytterklubb stenger i sept/oktober og åpner i april, men de har flott hagl-baner,,,,

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er noen endring i pris i mitt lokale DFS skytterlag, men det er 200,- for medlemskap (som man må ha for å kunne skyte til storviltprøven, tror jeg (?)) og i fjor var det 50,- per treningsserie og 50,- for oppskyting.

 

Dette synes jeg er j****g billig. Det er elektroniske skyteskiver, også på løpende elg. Skytterfolk stiller opp hvert bidige år for å sørge for at elgjegerne her får tatt prøven. I tillegg selges det ok treningsammo for 6 kr stykk til de vanligste kaliberne. I tillegg kan jeg besøke banen når jeg vil utenom oppsatt tider. Jeg klager ikke.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at 200kr for prøva er standar rundt omkring, men det er da som regel fulgt opp med en 50 lapp pr tilleggsvåpen. Ihvertfall på ise skytterlag hvor jeg har skutt prøva di siste 3 årene. Dette er da for ikke medlemmer. Jeg er medlem i di fleste skytterlagene her i området, så pleier å ryke på ca halvparten for å skyte prøva....

 

Det er nok ikke noe sentralt ifra dfs som dikterer pris på prøva, men skytterlagene må jo legge opp til at det skal være noen fordeler med å være medlem. Det å være medlem er jo allerede drit billig, så jeg syns det burde vært mye dyrere for ikke medlemmer å ta prøva....

Link to comment
Share on other sites

På det nye jaktskytesenteret, Buttentjern på Ringerike skyter medlemer av Jevnaker, Ringerike, Ådal og Hole jegerforeninger, 15+15 treningsskudd og storviltprøve med alle sine våpen for 150kr. Prisen for ikke-medlemer er 200kr for 15+15 og prøve med alle sie våpen!

 

Dette er veldig billig synes jeg :wink:

 

Jeg vil også benytte anledningen til å oppfordre alle jegere som har anledning til å unngå DFS sine dyre storviltprøver!

Støtt om mulig heller din lokale jegerforening, de har en agenda som fører pengene dine tilbake til noe jaktrelatert!

Link to comment
Share on other sites

DFS Jondal i samarbeid med Jondal JFF tar 50 kr per skyting. fritt antall skudd + muligheten for å skyte "jaktfelt" 5x3skudd på dyrefigurer fra 30 til 200 meter og gratis oppskyting. om det er 1 eller 3 serier og 3 eller 15 våpen tror jeg ikke spiller noen rolle, men det er jeg ikke helt sikker på da jeg bare skyter opp med ei rifle.. Dette er bare for medlemmer selvsagt.. medlemskap er vell 200kr og en skyting for ikke medlem er 300..

 

Edit: endra priser til riktig sum

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noe slikt er ikke kommet fra DFS eller samlaget (nordmør).

 

 

Det er gitt (en utrolig dårlig komunisert....) "veiledende pris" på 200kr pr våpen fra samlagene i Møre og Romsdal; http://www.skytterlag2.no/filestore/Sky ... 4ver42.pdf

 

I forhold til "gammel anbefalt pris" (150kr/3våpen eller forsøk) er dette en vanvittig prisøkning....

Link to comment
Share on other sites

Ja det får en pinadø si, ei lite linje om ny pris gjemt mellom stevnedatoer mm.

Tydeligvis samme pris for medlemmer som ikke medlemmer også?

Hva er vitsen å stå som "støttemedlem" da hvis en skal betale det samme som alle andre ?

Link to comment
Share on other sites

Skjøt opp med siste rifla på onsdag, og pratet litt med skyteleder om prisøkningen.

De hadde fått inntrykk av at dette var kommet fra høyere hold enn samlaget, og prisen var den samme for medlemmer som ikkemedlemmer (kr 200 pr våpen).

Han viste til at det fortsatt var kun kr 50 pr treningskveld for medlemmer mot kr 100 for ikkemedlemmer, så det lønte seg fortsatt å stå som medlem for en jeger.....

 

Er det bare DFS-lagene innen Nordmør Skyttersamlag som har fått denne prisøkningen, og er det fortsatt variable priser rundt i landet?

 

I jakt og våpensammenheng er ikke dette de store beløpene, men jeg reagerer litt på en (for meg) dobling av prisen på oppskyting.

Tidleigere betalte vi som nevnt kr 150 for inntil tre oppskytinger (tre våpen på første forsøk eller tre forsøk på ett våpen...)

Med mine tre jaktrifler betaler jeg nå kr 600, altså en firedobling, noe en må få lov å kalle en formidabel prisøkning.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei Seawolf, denne prisen er velkjend frå fleire skyttarlag rundtom. Og det er ikkje nytt. Det er i alle fall tre år sidan skyttarlaga i Sogn og Fjordane etter tilråding frå Samlaga (som igjen støttar seg på eit sentralvedtak, vil eg tru?) auka prisen opp til 200 per oppskyting. Langt frå alle skyttarlag i Sunnfjord-regionen som eg kjenner best, har følgd opp dette. Nokre skyttarlag har også innført det, for så å redusere prisane igjen, truleg pga svært negative tilbakemeldingar.

 

Då saka blei kjent her i 2011 kontakta eg leiaren i skyttarsamlaget, som stadfesta at den tilrådde prisauken på storviltprøva hadde gått ut til alle skyttarlaga i regionen, så å hevde at dagens prisar hos lokale skyttarlag ikkje har utspring i vedtak høgare opp i systemet er heilt klart feil.

Link to comment
Share on other sites

I jakt og våpensammenheng er ikke dette de store beløpene, men jeg reagerer litt på en (for meg) dobling av prisen på oppskyting.

Tidleigere betalte vi som nevnt kr 150 for inntil tre oppskytinger (tre våpen på første forsøk eller tre forsøk på ett våpen...)

Med mine tre jaktrifler betaler jeg nå kr 600, altså en dobling, noe en må få lov å kalle en formidabel prisøkning.

 

Det er en formidabel prisøkning ja, men det var jo helt latterlig billig ifra før, så det var jo ikke noe annet ett forventet...

Link to comment
Share on other sites

At det er kommet anbefaling om priser fra Dfs sentralt, er jeg temmelig sikker på at ikke stemmer. Samlaget kan godt ha kommet med noe i den retningen, og kanskje det kan ha vært et tema i kretsen, men da bør det ikke være noe problem å finne det i sakspapirer/referater.

Jeg holder til sør i landet, og der blir det diskutert litt ang. å "samkjøre" prisene mellom lagene framover, slik at det ikke skal være store forskjeller i pris på trening og prøve.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Personlig er jeg medlem i to DFS - skytterlag i Vestfold og Buskerud, og her er prisene helt transparent og absolutt akseptable. Det @Seawolf beskriver kjenner jeg ikke til, heldigvis. Som medlem betaler man for oppskytting og prøven en gang 200.-NOK, that's it. Trening x - ganger og flere våpen så klart inkludert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

på vår JFF bane er prisene som følger:

 

trening 30,- pr kveld uansett medlem/ikke medlem.

 

Oppskyting: 50,- pr forsøk for medlemmer, 100,- pr forsøk for ikke medlemmer.

(Kan fort bli dyrt det også for de som ikke har trent tilstrekkelig og trenger mange forsøk - men det får være en motivasjon for å trene litt ekstra for de det gjelder... :twisted: )

 

Synes 200,- pr oppskyting høres heftig ut!

Link to comment
Share on other sites

Skyter opp på Gann, som er DFS tilknyttet. Her betaler vi årsavgift, og kan skyte opp med så mange våpen man bare evner å bære med seg på hver trening gjennom hele sesongen innkludert i avgiften. Herregud, kunne jo kjøpt meg ei ny rifle hvert år, for prisen du må betale for oppskytning. (Dårlig eksempel, kjøper vel ei rifle i året uansett, :mrgreen: ).

Link to comment
Share on other sites

Hos oss er det medlem eller fullt medlem. Sistnevnte er 600,- spenn, og da er alle jaktfelt, treninger og oppskytinger betalt for i år. Og enda så er det alltid noen som betaler 200,- for medlemsskap, 100,- pr jaktfelt, 100,- for en ekstra trening og 100,- pr forsøk på storviltprøven med to-tre børser...

Link to comment
Share on other sites

Er det bare DFS-lagene innen Nordmør Skyttersamlag som har fått denne prisøkningen, og er det fortsatt variable priser rundt i landet?

 

Alle samlagene i Møre og Romsdal har gitt samme anbefaling.

 

Vi har landet på 200kr for all oppskyting for medlemmer; og 200 pr våpen for ikke-medlem, 50kr/kveld i treningsavgift for ikke-medlem.

Satser på å få til "gratis" for medlemmer til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Alle samlagene i Møre og Romsdal har gitt samme anbefaling.

Vi har landet på 200kr for all oppskyting for medlemmer; og 200 pr våpen for ikke-medlem, 50kr/kveld i treningsavgift for ikke-medlem.

Satser på å få til "gratis" for medlemmer til neste år.

 

Er dette den offisielle varianten Chiefen?

I så fall betyr det at jeg i år har betalt i henhold til ikke-medlem; 50 kr pr treningskveld og 200 kr pår våpen i oppskyting.

Noe forvirrende da jeg har vært medlem i det aktuelle skytterlaget siden jeg flyttet hit i 2006.

Link to comment
Share on other sites

Alle samlagene i Møre og Romsdal har gitt samme anbefaling.

Vi har landet på 200kr for all oppskyting for medlemmer; og 200 pr våpen for ikke-medlem, 50kr/kveld i treningsavgift for ikke-medlem.

Satser på å få til "gratis" for medlemmer til neste år.

 

Er dette den offisielle varianten Chiefen?

I så fall betyr det at jeg i år har betalt i henhold til ikke-medlem; 50 kr pr treningskveld og 200 kr pår våpen i oppskyting.

Noe forvirrende da jeg har vært medlem i det aktuelle skytterlaget siden jeg flyttet hit i 2006.

 

 

For "mitt" skytterlag så er det slik i år ja. Hva andre skytterlag i samlaget gjør vet jeg ikke.

 

 

Men-å kreve treningsavgift av medlemmer synes jeg er direkte råttent.

Link to comment
Share on other sites

Vårt (DFS) skyttarlag avgjorde i eige styre for nokre år sidan å kutta treningsavgift for medlemmer. Samt setja opp denne til 200.- for ikkjemedlemmer. Og der prisen for oppskyting er kr 50.- for medlemmer, og kr 100.- for andre - for kvart forsøk. Då blir det gunstig å vera medlem, og litt dyrare for dei som ikkje er det, men nyttar bana dei to gongene dei må i løpet av eit år.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Ja da er oppskyting med 3 stk jaktrifler unnagjort på den lokale DFS banen i år også.

Og prisene er de samme som i fjor for meg som medlem .

Kr 50 pr trening og kr 200 pr våpen på oppskyting.

Så langt kr 750, og en god del mer blir det med trening utover sommeren....

 

Fortsatt litt diffuse svar på hvor disse satsene kommer fra, men jeg maser ikke mer på gutta (og jenta) på standplass som stiller opp på kveldstid som skyteledere mm...

Banen er ny og flott med trivelige og hjelpsomme mennesker.

 

Men når jeg leser kommentarene fra i fjor kan jeg ikke annet enn å undre meg over såpass forskjellig praksis innen DFS :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar du stilte på årsmøte og har tatt det opp i laget? Lagene står 100% fritt til å prise dette, det som kommer fra samlagene er ANBEFALINGER. I Ballbyen blir prisen i år som i fjor.

 

Ellers tror jeg en trygt kan anta at en framover må finne seg i å betale det det koster for trening, spesielt der en ikke er medlem. Den lokale JFF tar nå 180kr pr serie på lerduebanen for den som ikke er medlem i foreningen, 90 for medlemmer. Da snakker vi solid business (sånn ved første øyekast-25 patroner og 25 duer er vel ca 55kr i innkjøp). Men det er helt greit, jeg blar opp. Jeg har selv valgt å ikke være medlem.

Det koster å drive skyteanlegg og dugnadsånden er heller dårlige i vår generasjon :?

 

Å kreve treningsavgift for medlemmer mener jeg er 100% feil, dere som opplever dette bør ta det videre til styre og årsmøte!

Link to comment
Share on other sites

Er medlem både i DFS og jeger og fisk, har som sikkert mange her på kammeret jakt i mange år. Trur ikkjej vi skal kritisere DFS, for prisane som sk.laga tar for trening og oppskyting. Er du medlem har du gratis trening og dei fleste i mitt område har gratis oppskyting. Vil føreslå at du melder deg inn i laget, då kan du vere med på årsmøte og kunne påvirke prisane, trur nok sk.laga set stor pris på fleire medlemmar som også kan vere med på å ta vakter på trening og oppskyting.

Ein ting som eg ikkje har sett i tråden er faktiske kostnader som sk.laga har på elektroniske skiver, vårt lag har trening og oppskyting på elektronikk.

Ca kostnad pr skot er ca 1 til 2 kroner pr skot, med jaktammunisjon, spesielt dei kulene som har butt spiss klipper duken og etterlater stor hol, her er slitasjeskader vesentleg høgre.

Tykkjer det er spesielt når ein kritiserer ekstrakostnaden med å skyte opp med 3 eller fleire gevær. Trur nok at dei som treng 3 eller fleire rifler har brukt 40-100' i gevær og utstyr, i tillegg snakkar vi truleg omfleire kaliber, truleg med jaktammunisjosprisar pr skot på 30 til 100 kr. Er det då rett at vi kritiserer sk.laga for prisen på oppskyting? Eg tvilar. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Finner det lite sannsynlig at klubber/ lag som holder på med dette blir "rike" av denne virksomheten. Elektronisk anvisning har blitt standarden og anlegg som brukes til jegertrening og oppskyting er svært vedlikeholdsintensive. Rene slitasjekostnader på skivemateriell beløper seg nok til "bare" 1-2 kr pr skudd som nevnt over. I tillegg kommer utskifting av defekte komponenter og nedskrivning av selve anvisningssystemet. Forventet teknisk levetid for et slikt system er, vil jeg tippe, I området 10- 15 år før det må investeres I nytt. Kostnader knyttet til vedlikehold og avskrivning av infrastruktur og bygningsmasse kommer selvsagt I tillegg uansett type anvisning og kan selvsagt variere endel alt etter omfang på anlegget.

 

Vi tar kr 150,- for trening og 100,- for oppskyting. ytterligere våpen kr 50,-

Passive medlemmer kan kjøpe sesongkort (fri trening , oppskyting) for kr 400,-

Ikke medlemmer det samme for for kr 600,-

Aktive medlemmer (deltar I dugnader,utvalg osv. og tar vakter) trener og skyter opp "gratis".

 

Forstår av enkelte her de synes dette er mye, men jeg kan forsikre at kassabeholdningen vår ikke er større enn den må være om det skal gå rundt.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med den årligs treningen og oppskytingen til storviltprøven, betaler jeg ca. 400,- i medlemskontingent til den lokale ..... Skytterlag og får utstedt stemplet medlemskap om at jeg er medlem i laget. Dette er et DFS- tilknyttet skytterlag.

 

Når jeg sjekker med DFS- sentralt står jeg ikke i registeret. Jeg hører ellers aldri noe fra DFS eller skyttelaget ila året. Dette har pågått over mer enn 10 år nå.

 

1) Når jeg betaler kontingent til et DFS- tilknyttet skytterlag - er jeg da bare "lokalt medlem" i laget eller skal laget da også melde meg inn (og betale videre) kontingent for meg til DFS?

 

2) Slik jeg forstå saken, blir en medlem i DFS via medlemskap i skytterlag tilknyttet DFS. Hvordan skal jeg eventuelt går videre frem for å bli "fullverdig" medlem av DFS? Opererer skytterlagene med "A" og "B" kontingenter avhengig av om en "bare" er jegerskytter eller også skyter DFS- stevner?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ingen skyttere er medlem i DFS, du er medlem i skytterlaget. Det er dermed ingen kontingent til DFS sentralt .Skyter du konkurranser/stevner skal du ha en skytter-ID; denne får du av ditt skytterlag. Skyter du ikke DFS-stevner har du ikke behov for ID.

 

Altså er du medelm i et skytterlag så er du det. Ferdig jobb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...