Jump to content

Bil til jakt og fritid?


heman

Recommended Posts

Om Nissan vurdres kan det være greit å ha i tankene at dette merket har slitt med motorhavari på endel modeller. Kjedelig å kjøpe "ny" bruktbil og så få et slikt havari. Ellers er det også greit å vite at clutchen på de fleste nyere diselbiler er av en type med vibrasjonsdemping. Denne slites ut, ofte et sted mellom 100 og 200 K, og koster gjerne en 20- 30 lapper å få fikset.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er bilidiot, og har hatt over 300biler i privat eie... Men den bilen jeg sverger til når jeg skal ut i dritten er Jeep Cherokee, utgaven med sperre og high output, 4liter.. En slik med 31" hjul lar seg ikke stoppe, og du gir deg av nervøsitet lenge før bilen. Og ja, jeg har vælva med en så jeg vet hvor grensene går.. Jeg her hatt lc, hilux, pajero, scout, blazer, l200, navara, king cab, wrangler, landrover, gwagon og fler. Har et relativt stort grunnlag å sammenlikne med. Men Jeepen en jaggu den bilen som dekker alt.. Synd at denne bilen ikke er hva den en gang var, siste ekte cherijokken endte sine dager tidlig 2000tallet..

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra budsjett så treffer da egentlig Octaviaen god på TSs opplistede punkter. En litt eldre modell så er han der på budsjett også.

 

Nå er kanskje ikke Octaviaen så høy, men den er høyere enn de fleste vanlig personbiler. TS spurte tross alt etter jaktbil og ikke off-roader :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men den bilen jeg sverger til når jeg skal ut i dritten er Jeep Cherokee, utgaven med sperre og high output, 4liter.. En slik med 31" hjul lar seg ikke stoppe. Synd at denne bilen ikke er hva den en gang var, siste ekte cherijokken endte sine dager tidlig 2000tallet..

 

Får håpe du har rett, jeg har satt mine øyne på en GrandCherokee 2,5L diesel fra 1996 som er gått 200.000km og håper den skal holde endel år som jakt, fritidsbil og i dagliglivet eller i mange år.

Det har vel vert endel problemer med toppene på disse diesel motorene, hvis du setter de til å dra tunge lass så ryker det fort en topp eller to, men jeg har som sagt tengt å ta sjansen på å prøve meg på en av disse og håper det går bra da jeg ikke skal dra noe heste henger eller campingvogn bak denne bilen.

Link to comment
Share on other sites

Hva legger trådstarter i begrepet jaktbil? Skal han ha mulighet til å dra inn en hel, utvomma elg fra blautmyra uten at inventaret blir tilsvinet eller skal han ha bil som tar han, jaktkompiser, hund og oppakkning fram til jaktområdet som ligger 40 mil unna langs fjell/skogsvei?

 

Når jeg ser noen av de drågene dere anbefaler så må dere jakte rett utenfor verandadøra, gamle utslitte holker med ballongdekk (!) blir dratt fra som den ultimate jaktbil. Da skal dere faen meg ikke kjøre langt før både dere og bikkja er klare for en røykepause?

 

I såfall kan jeg selge deg den ultimate jaktbil, en Massey Ferguson 699 fra 84, litt rufsete og stusslig drivstofføkonomi men den kommer seg fram!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da drar jeg endelig i morgen å henter en Jeep Grand Cherokee 97mod som er hevet 10cm.

De ble bare tull med den selgeren som skulle selge meg den 96modellen i fjord, så han sitter fortsatt der med bilen sin og får ikke start på den, men så gidder han heller ikke gjøre noe med den eller selge meg den billigere sån som den står.

 

Håper å få glede av den i mange år fremover :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 1993 mod med 184hk bensinmotor. Fantastisk bil og kjørekomfort på ruskete veier. Tenkte jeg skulle kjøpe en slik igjen da jeg var på biljakt i fjor. Men endte opp med Audi Allroad 4x4 med 250hk orginalt. Mye gøyere og den kan heves med knappetrykk (luftbelger= dyrt hvis det ryker). Er storfonøyd etter 1 års bruk. Denne kan selvsagt ikke kjøres i dypmyra med.

Link to comment
Share on other sites

"jaktbil" høres litt ut som en någenlunde vettug forklaring man bruker mot kona, at man trenger store knaskedekk for å kjøre noen turer i året på en grusvei der man risikerer å møte tildels store klumper med saumøkk.

 

Det er heeelt greit å ikke begrunne kjøp med noe vettugt, slik man må gjøre med våpen ;)

 

toyota%2Bviser%2Bden%2Bperfekte%2Bjaktbilen.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører en 01 Grand Cherokee 3,1tdi. 0,5 på mila (resten er hobby), billige deler, grei komfort og støynivå, fremkommelighet i massevis og akkurat passe billig til at man kan gi faen.

Foreløbi står den med standardoppsett, men får se om det trengs nye sommerdekk, å da må det jo heves for å få plass, det er jo logisk :D

 

Har en 2011 hilux og, men vei og vindstøy er slitsomt i den.

Link to comment
Share on other sites

No ser jeg at volvo xc70 har fått tyn for dårlig fremkomlighet. Vel det gjenspeiler ikke min erfaring med den. Bakdelen er at den har lenger akselavstand en de fleste SUVer så den kan ta lettere ned i bakken selv om den har samme høyde. Men SUVer kommer til kort om det er flere en 2 voksne som skal på tur, og bagasjerommet er en parodi i forhold til stasjonsvogner. Om behovet er og komme seg frem på igjenngrodde traktorstier så er det bedre alternativ, men om målet er og komme til og fra og få med det man trenger så er stasjonsvogner noe og vurdere.

Og Volvoen klare fin og dra en voksen elg opp av ei grøft :wink:

Og 0,55 på langkjøring er ikke negativt det heller.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil... Tidlige generasjoner haldex system, som Volvo, VW, og sikkert flere brukte, hadde vel max 30% drivkraft til bakhjulene. Dette på grunn av sikkerhet. Nyere har opptil 50%.

(Arrester meg gjerne om dette er helt feil.)

Mener å ha sett en test, der Subaru Outback "parkerte" en Volvo XC70 i bakken.

Link to comment
Share on other sites

får sette på litt større dekk jegerbombom ;)

Jeg hadde en Suzuki Sj413 med store hjul, men solgte den da jeg fikk vondt i nyrene og ryggen av å kjøre den på grusveier :lol: Suveren fremkommelighet men farlig manglende kjørekomfort.

 

Når jeg viste samboeren bildet av bilen i MorganKane sitt innlegg så sa hun "det er jo ett mobilt jakttårn med tekjøkken" :lol:

 

Er foreløpig godt fornøyd med bilen og holder på å montere inn hundeburet og lurer på hvor jeg skal bestemme meg for å sette av plass for å legge våpnene når de skal være med på tur 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde jaktbil for de som ikke får fangst, kort Pajero 99-modell... Artig bil som tok seg frem stort sett overalt, og det var så vidt plass til hundeburet baki når jeg slo ned det ene baksetet. Da hadde jeg plass til en halv hoggorm i bagasjerommet. Hadde jo selvsagt med verktøykasse som tok mesteparten av plassen der buret ikke var. Heftige greier... :lol:

 

Solgte den for tre år siden, men har skremmende lyst på en igjen. Jeg trenger jo ikke plass til fangst, og Golf Bluemotion'en min nå er så lav at den stort sett egner seg for kjøring på parkettgulv. Men, fruen sier at jeg ikke har lyst på en slik, for hvorfor solgte jeg da den forrige!? Så her sitter jeg med laaav bil og kjeder meg... Kjøpte Golfen for å kjøre så billig som overhodet mulig, for at jeg ville ha moderne bil, og fordi jeg ikke gadd skru mer på gamle biler og måtte påregne uforutsette kostnader stadig vekk (Pajen kostet meg 25 000,- det siste halvåret i stygge reparasjoner, og rustsveising av ramme var på gang). Sånn sett var jo Golfen et riktig valg. Har jo aldri gjort annet enn å fylle litt diesel i blant og fylt på spylervæske. Totalt er faktisk Golfen billigere å eie nesten uansett hvordan jeg snur og vender på det, selv om den kostet et par hundre tusen mer enn det jeg solgte Pajen for. Nesten utrolig i grunn... Men, nå trenger jeg ikke kjøre så billig lenger egentlig, så derfor har jeg lyst på en igjen! Og Golfen er så kjedelig at det å se på maling tørke, er mer interessant...

 

Gammern:

62_-2069966083_xl_zpsfa594fe9.jpg

 

"Bagasjeplass":

62_2027083667_xl_zps051de954.jpg

 

Og jammen er det ikke en så å si klin lik en til salgs på Finn.no nå!: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46593878&searchclickthrough=true

 

Men fruen er urokkelig... :( Og om jeg "bare kjøper en", må jeg vel påregne ekstra kostnader til hybel og barnebidrag... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Galloper er Pajero fra ca 1991, den siste av førstegenerasjon. Andre generasjon, slik som jeg hadde (har hatt to), kom i 1992. Varianten med skjermbuer, slik det er på den korte jeg hadde, kom i 1998. Tredje generasjon kom i 2000. Men, utrolig nok, varianten fra 1992 - 1998, er faktisk muligens i produksjon enda. Sjekk bare her, brukt 2013-modell: http://carro.mercadolibre.com.co/MCO-410047727-mitsubishi-montero-24-mt-2400cc-3p-_JM :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde jaktbil for de som ikke får fangst, kort Pajero 99-modell...

 

Jeg får da fint med jaktkompis, 2 børser, retriver og 2 hjorteslakt i den korte Pajeroen.

Det er like fullt tidenes største møkkabil og burde ha vært levert med sveiseapparat og 2-3 reserve topper fra ny av.

Neste gang noe havarerer på den skal Stena Recycling får den inn porten om de lover å presse den veldig sakte så den lider mest mulig....

 

Jeg har hatt min i siden -99, betalte ikke mye rart for den (dødsbo, kjøpt ny hos en Ford-forhandler høsten -97 fordi kjøperen nektet å handle med Mitsubishiforhandler og derfor betalte Ford-butikken for å kjøpe en Pajero til han; bilen sto stort sett i garasjen til jeg kjøpte den). Alt i alt har det vært en billig bil, men den har også lært meg mye om MIG-sveising, rust, rustbeskyttelse og bytte av deler en normalt aldri behøver tenke på hos andre biler.

Link to comment
Share on other sites

får sette på litt større dekk jegerbombom ;)

Jeg hadde en Suzuki Sj413 med store hjul, men solgte den da jeg fikk vondt i nyrene og ryggen av å kjøre den på grusveier :lol: Suveren fremkommelighet men farlig manglende kjørekomfort.

 

Når jeg viste samboeren bildet av bilen i MorganKane sitt innlegg så sa hun "det er jo ett mobilt jakttårn med tekjøkken" :lol:

 

Er foreløpig godt fornøyd med bilen og holder på å montere inn hundeburet og lurer på hvor jeg skal bestemme meg for å sette av plass for å legge våpnene når de skal være med på tur 8)

 

Jeep'n har bedre kjørekomfor en suzukien du hadde :) 31x10.5 MT BFG dekka er ikke så aller værst ille heller 8) men du kan få prøve silverstone xtreme hvis du vil høres ut som en traktor/moped :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk hatt samme jaktbil siden 2003. Har en Nissan Terrano 2001 mod. Grunnen er enkel, for den bare går og går. De 11 åra jeg har hatt den, har jeg kun skiftet litt slite deler. Trimma den opptil ca 160-170 hk, for noen år siden men holder for det, og diesel forbruket ble også endel lavere pga det.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan klarer en å kjøre samme bil siden 1999? Hadde daua av kjedsomhet for lengst bak rattet. Men når det er sagt så er hiacen en rasende økonomisk og praktisk bil.

bil er jo kun ett transport middel,til fornøyelses kjøring bruker man motorsykkel og snescooter.og må ha minimum 2 stk. mc en til grus og en til asfalt. og må selfølgelig byttes ofte :)

Link to comment
Share on other sites

Har motorsykkel, atv. Men har også bikkje, unger og kjerring og er ikke alltid de er klar for å kjøre mc :) Derfor blir det mest kilometer i bil ja...

du må jo sende dem med biln (har 4 unger+hund),og skru tlf på lydløs.finns ikke nå bedre. dem som selger mc fordi dem skal ha unger vet ikke ka dem snakke om :) e jo da det virkelig e fint med mc :) hehe

Link to comment
Share on other sites

No har eg testa Nissan X-trail i noken år. So det slepp de andre :wink:

 

For å ta fordelane først:

Veldig god bil å køyre (når alt virkar som det skal)

Veldig god på vinterføre

Eit greit kompromiss på dei fleste områder, ok til å ta seg fram, greit med plass, god komfort, ok forbruk.

Registerkjede.

Alt i alt ein god allrounder for ein med eiv aktiv livsstil.

 

Men der er nokre bakdeler:

Eg har hatt altfor tull med min. Bytta ein del deler, men har jamnleg hatt problem med motoren. Den går, men hatt mange "byger" der den ikkje går heilt reint, ikkje har full effekt etc. Dette er 02-modellen, altso første generasjon. Forstått det sånn at fleire har hatt problemer med dette.

Og so syns eg den ligg litt vel høgt i pris på bruktbilmarknaden.

 

No skal eg vel ta med som formildande omstendigheit at eg køyrer nesten 30.000 i året og at bilen no har gått 275.000 km. Då er det vel kanskje ikkje anna å vente...

Link to comment
Share on other sites

Har også hatt X trail, men pga at jeg trengte større bil solgte jeg den. Det var en 2006 modell, 136 hk motor som heter dci. Hadde ikke noe tull med min de 5 åra jeg hadde den. Behagelig å kjøre, billig i drift og veldig god på vinterføre. Eneste problem jeg hadde var at den var veldig høyt gira, og slet litt med å dra igang tunge hengere, som jeg ofte kjører med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

skriver her istedet for å lage ny tråd. fant i dag ut at passaten min er udugelig som jaktbil, det endte med sprekk i bensintanken, og går med tankene på å bytte ut. må ha noe i ca samme prisklasse (20-30k) men med mer bakkeklaring. 4x4 er kjekt men ikke et krav. må derimot ha litt plass til bagasje og hundebur, ''normalt'' forbruk og IKKE traktor komfort da jeg bruker den hver dag til jobben og langturer innimellom.. skrur selv, men vil ikke ha et repobjekt da jeg vet om bedre ting å bruke penger på :winke1:

 

subaru forester og vw transporter/caravelle er første jeg kommer på, fler forslag?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...