Jump to content

Bil til jakt og fritid?


heman

Recommended Posts

Hei!

 

Trenger tips til en bruktbil som er/har

 

-ganske høy

-god bagasjeplass

-driftsikker

-gjerne ikke et drivstoffsluk

- helst 4x4

- gjerne 4 eller 5 seter, men må ikke være det.

- Maks 150 000kr

 

Jeg har ingen mulighet til å fikse noe selv når det kommer til bil. Er helt grønn på området;)

 

Setter stor pris på all hjelp:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En Toyota Land Cruiser90 skulle vel være mulig å få for den prisen! Da har du god plass og en driftsikker bil. Den har ikke så mye rust heller!

4Runner sliter med rustangrep! Men drivverket er upåklagelig!

 

Nissan Patrol sliter også med rustangrep. Er et arbeidsjern om ikke annet!

 

Suzuki GV er vel en bil jeg ville holdt meg unna kanskje, ut hva jeg har lest og hørt!

 

Mercedes GW kan jeg lite om, men som det sies fremkommeligheten er upåklagelig!

 

Subaru Forester har vel også et greit rykte!

 

Alt som jeg har skrevet her er ut fra subjektive oppfatning, andre har andre preferanser!

 

Selv har jeg Toyota LC 120, og godt fornøyd med den, hatt den i over 8 år nå, skal ha den i 20år, er planen!

 

Lykke til med valg av jaktbil. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Stikker hånden inn i vepsebolet.......

Min jaktbil

Landrover Defender 1999, Td5 - 8 seter

Lett å reparere, billige deler, god fremkommelighet.... og mye sjarm :-)

 

Kritikk av ovenforstående aksepteres kun i fra Land Rover eiere!!

 

Slått sammen 2 like emner!

Sako_35

moderator

Link to comment
Share on other sites

Lett å reparere, billige deler, god fremkommelighet.... og mye sjarm :-)

Kjekt at ting som går istykker lett kan repareres :lol: Når noen sier at en bil har "sjarm", er det ofte et dårlig tegn..

 

Kritikk av ovenforstående aksepteres kun i fra Land Rover eiere!!

Iom at du forventer kritikk, tilsier vel det igrunn at du vet det er en drittbil? :P

 

Neida, bilen er sikkert bra den. Jeg har bare ikke noe tro på engelsk bil :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha skikkelig jaktbil må det jo bli Pickup. Syns jeg ser en brunstig hjort i bagasjerommet på Landcruiseren din Kim Jørgen. Navara er tingen, etter endt jakt så benytter jeg hageslangen og piasavakost :mrgreen: Ingen lukt, ikke blodsøl og nok plass bak setene til det man vil holde tørt. Eventuelt kan man invistere i en alukasse med lokk for ekstra tørr plass.

Link to comment
Share on other sites

Har tro på Navaraen. Kjørte king cab selv i mange år. Utrolig fremkommelighet. Kjører nå en Pajero, helv.... stiv fjæring men ellers OK. Ellers må jeg si at jeg på mine turer til Afrika la merke til forkjærligheten PH ene hadde for Toyota, spesielt hiluxen. Og de fikk virkelig testet seg i terrenget! Så om det hadde med økonomi eller om de "proffe" valgte det som fungerte best skal ikke jeg uttale meg om men slitestyrken til Toyota er vel udiskutabel?

Link to comment
Share on other sites

Izusu D-max 5seter dobbel cabiner med kapell over platten er min store drøm angående pickup, men det koster minimum 400.000.- for en brukt 5seter http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=40869454" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Har selv opp gjennom årene hatt 86mod Nissan patrol 3,3liter, 85 og 88mod King Cab, kjørte Gelenderwagen i forsvaret, så 89mod Pajero kort type, så 89mod Izusu Campo (pickup) dobbelcabin (5seter 4dører), så 91mod Izusu Troper og nå har kona en 2005mod LandroverFreelander.

Har faktisk vært mest driftsmessig fornøyd med Izusuene, meget enkle å skru på, men de gamle modellene er meget dårlige når det gjelder rust. Opel Frontera og Campo er i prinsippet Izusu så de kan også være vært å se på.

Har nå selv lyst på en Jeep Cherokee eller Grand Cherokee sen 90mod, men er meget betengt angående problemer med motor toppene på disse diesel motorene.

Det som er viktig for meg når det gjelder jakt/frilufts bil er høy/lav gir, seteplass, laste plass og at den ikke er så ny at jeg slipper å være redd for lakkskader etter besøk på skogsveier og i fjæra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Mercedes GW og Hånda cr-v, begge er fint brukbare jaktbiler, fordelen med gelandewagen er at den tar seg frem der det ikke er lov å kjøre engang men prisen er høy for en bil som er i god stand og den er hard på pumpa..

Håndaen er rimelig å kjøre og minst like driftsikker om ikke mere faktisk enn en gammel mercedes, bakdelen med håndaen er dårligere fremkommelighet enn de fleste andre 4x4 på markedet, største + i mine øyne er stellebord for rifla :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har tro på Navaraen. Kjørte king cab selv i mange år. Utrolig fremkommelighet. Kjører nå en Pajero, helv.... stiv fjæring men ellers OK. Ellers må jeg si at jeg på mine turer til Afrika la merke til forkjærligheten PH ene hadde for Toyota, spesielt hiluxen. Og de fikk virkelig testet seg i terrenget! Så om det hadde med økonomi eller om de "proffe" valgte det som fungerte best skal ikke jeg uttale meg om men slitestyrken til Toyota er vel udiskutabel?

 

Du har nok rett i det, når jeg kjøpte sto jeg mellom Navara og Hilux. Angrer litt på at jeg kjøpte Navara. Men komfortmessig knuste den Hilux etter min smak.

Jeg tror nok også innerst inne Hilux er et bedre valg.

Men jeg kan jo ikke snakke varmt om Hilux når jeg har Navara selv ;)

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha skikkelig jaktbil må det jo bli Pickup. Syns jeg ser en brunstig hjort i bagasjerommet på Landcruiseren din Kim Jørgen. Navara er tingen, etter endt jakt så benytter jeg hageslangen og piasavakost :mrgreen: Ingen lukt, ikke blodsøl og nok plass bak setene til det man vil holde tørt. Eventuelt kan man invistere i en alukasse med lokk for ekstra tørr plass.

 

 

Ja, en pickup er jo utrolig praktisk på jakt, skal innrømme det. Men grunnet kjørecomfort/plass velger jeg bort det.

Riktig som du sier, jeg har aldri hatt brunstig hjort i bilen, men rådyr/rev/grevling har jeg hatt i den. Har også fraktet rådyr imellom kufangeren å bilen. Så en hjort skulle jeg nok lett fått med meg :)

 

 

Å vurdere navara fremfor hilux vil jeg kalle en dårlig vurdering. Men, det er min smak :)

 

Edit: jeg har å forøvrig en jeep grand cherokee 94mod i daglig drift som ska selges billig. 15 000,- Du kan jo få kjøpe den hvis du vil :P

Link to comment
Share on other sites

Bytta bil for noen måneder siden, har kjørt to L200 til vrak, en -91 og en -01 (sistnevnte er under oppussing nå da). Har gått drit lei av å ha lite plass inni bilen, og på jakt betyr det at hundeburet tar stort sett det meste av inneplassen, børsa bak setene og resten ute på platten sammen med tremånedersmørna grevlingskrotter og elgbust fra i fjor. Så denne gangen ble det ei folkevogn. VW Transporter. Kortversjon 2-seter (reg for 3, kan sette inn benk) med skyvedører på begge sider og dobbel bakdør istedet for ei som er hengsla i topp. Seksgirs firhjulstrekker TDi som går rimelig.

 

Bilen er faktisk omtrent like høy (med noen cm margin) som L200'n men må tenke litt mer over hvor jeg kjører. Ikke like "beskytta" som L200'n, har allerede tatt knekken på vindusspylertanken som sitter under noe plast helt i forkant. Men tar seg fram mye bedre enn en vanlig personbil. Må nok ha på den dekk med litt mer mønster for den sliter litt i sørpa merker jeg. Trekker henger så det griner.

 

Så langt veldig godt fornøyd med byttet...

Link to comment
Share on other sites

Ei venninne av meg kjøpte en Jeep Grand Cherokee.. denne hadde vært jaktbil tidligere.

 

4 liters, ingen problemer med den, kun vanlig vedlikehold. Litt tørst i mange sine øyne...men som hun sa... den bruker ikke mer enn min gamle Volvo 940.....ofte høres det så fælt ut når man snakker om store volum...men ikke alltid det er det.... Denne har også den gode gamle firehjulstrekket, samt lav og hi gir

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at om du skal ha i både pose og sekk, blir det helst en relativt gammel og godt brukt stor-suv, feks en Pajero 2001 med minst 250 000 km på telleren, i beste fall. Kanskje holder det, kanskje ikke. Vær i hvert fall klar over at det kan bli dyrt å eie gamle biler pga vedlikehold og reparasjoner, særlig slike doninger med "mye rare" deler, som fordelingskasse, sperrer, hjelpesnekker og lignende. Er du helt grønn på å fikse biler selv, kan det fort bli ruin.

 

Du får en kjekk Suzuki XL-7 for inntil 150 000,-. Feks er det en 05-modell med 100 000 på telleren til ca 140 000,-. Vel har den sikkert sine svakheter den og, men den har gjerne gått halvparten av en Patrol/Pajero/LandCruiser osv. Dessuten har den hatt minst fem år mindre å ruste på. Gamle biler ruster... Sjekk spesielt ramma. På mange av de gamle er ramma (og skjermer, og dører, og panser, og tak, og lasteplan, og alt annet som inneholder et snev av metall) laget av Wasa knekkebrødfabrikk.

 

Tenk også på om du virkelig trenger manuell 4x4med sperrer i huet og ræva. Når trenger du egentlig det? Ikke veldig ofte. Digre "ramme-beist" med 4x4 fant ikke akkurat opp begrepet komfort, så om du vil ofre rygg og ræv i en stumpete brakke fordi du trenger heftig 4-hjulstrekk en gang eller to i året, greit.

 

Pick-up har jeg aldri skjønt meg på... Hvorfor la bagasjen ligge i friluft på et bløtt og møkkete lasteplan når man kan la den ligge tørt innendørs? Pussig nok er det mange som setter på glassfibertopp på planet. Hva var da egentlig vitsen med lasteplan? Eksempelvis ville jeg MYE heller hatt en 4-runner fremfor HiLux eller Pajero Sport fremfor L200. Problemet med alle disse fire at de ruster ekstremt vanvittig grusomt... Legger du øret varsomt inn til karosseriet, hører du rusten gnager...

 

Hvorfor ikke rett og slett gå for en Subaru Forester, Legacy eller Outback? Kjempekjekke biler med god nok plass til det meste, og de tar seg frem like bra og på en mye mer komfortabel måte enn de større, mer terrengorienterte alternativene. MÅ du ha en høyere bil med 4x4, se, som nevnt, på en XL-7.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på TS. Noen med erfaring med Suzuki Grand Vitara ?

 

Beklager at jeg låner tråd, men jeg tror du kan dra nytte også :wink:

 

Modell og motor du tenker på? Jobber med disse, og har derfor en del kjennskap til de, men mye forskjell på gamle og nye, og evt om det er diesel eller bensin.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Mange gode poenger og anbefalinger hos ko-stens synes jeg.

 

Riktignok får du mye bil for penga, og særdeles god komfort for biltypen, i en Land Rover Discovery 2/2a, men jeg må vel innrømme at dette er biler for spesielt interesserte. Når det er sagt, så mener jeg vel i grunnen det samme om Pajero, Landcruiser, Patrol osv i samme prisklasse. Minus komforten da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Husk også att på 4x4 er det mye mere deler som trenger vedlikehold.

service er dyrt på de fleste 4x4.

Har hatt 2 stk Navarra (2003 og 2007) den eldste var det minst problemer med (ingen), men husk att du kjører 90% på veg. Det gjør att Toyota High Lux utgår, den er en traktor å kjøre på veg i forhold til Nissan.

Pick up med kapell er praktisk (savner det), bare hive skrot uansett lukt på planet spyle av etterpå.

I en innelukket bil har du lukt som setter seg i tepper etc.

En Subaru holder til det meste av Norsk lovlig jaktkjøring, men du har ikke skillet mellom "last" og folk.

Skal du kjøpe Pick up, kjøp en Navarra eller en dobbeltkabiner av de andre (Navarra har god plass bak setene).

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Mange gode poenger og anbefalinger hos ko-stens synes jeg.

 

Riktignok får du mye bil for penga, og særdeles god komfort for biltypen, i en Land Rover Discovery 2/2a, men jeg må vel innrømme at dette er biler for spesielt interesserte. Når det er sagt, så mener jeg vel i grunnen det samme om Pajero, Landcruiser, Patrol osv i samme prisklasse. Minus komforten da :wink:

 

Helt enig! Utrolig komfort i disse Discoene :-)

Link to comment
Share on other sites

Det gjør att Toyota High Lux utgår, den er en traktor å kjøre på veg i forhold til Nissan.

Hvilken modell av Hilux refererer du til ? Jeg har hatt Navara 2011 og Hilux 2010 og synes Hilux fra 2006- har helt ålreit komfort.

 

Hilux har lavere girutveksling som gjør at den oppleves som mye kvikkere enn Navara. Navara 2011 opplevdes som mye mer lastebil, den har høy utveksling og er treg å få igang. Dessuten vesentlig mye mer knirking i Navara enn Hilux. På landeveien når Navaraen har fått opp farten har den bedre komfort og mye mer utstyr.

 

Begge ligger også innenfor budsjettet dersom du kan ta en 4-5 år gammel bil med rundt 100' km.

Link to comment
Share on other sites

Du bør jo se litt på km og årgang. Skal du ha Landcruiser eller Pajero til 150.000 kt må du med få unntak velge i biler på 15 år eller mer og godt over 200.000 km. (personbiler) Det kan selvsagt være mye igjen av dem pga svært god kvalitet. Subaru Forester for du langt nyere og og ca 100.000 km til samme pris. En mindre og billigere bil, javel, men det er veldig gode biler. Ikke minst på landeveien hvor de fleste kjører mest.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det er en slik bil som passer best til dine beskrivelser.

 

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=43699733&ref=fas&model=1397&sort=0&number_of_seats_from=3&engine_effect_from=150&transmission=1&make=813

 

Du kan ikke skru selv.

God plass.

Svært lavt verditap.

Den har høy og lav serie med sentersperre og er du heldig har den også sperre pak.

Den bruker ca 0.9 - 1.0l pr. mil på blandet kjøring og ned mot 0.8 på langkjøring.

 

Den er faktisk svært lettkjørt og helt grei til langturer. Kanskje litt kjedelig, men i motsetning til enkelte forslag lengre opp så er faktisk dette mest sannsynlig den mest driftsikre bilen som du får kjøpt på norsk jord, og du kan bruke tiden din på hobby, f.eks jakt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på TS. Noen med erfaring med Suzuki Grand Vitara ?

 

Beklager at jeg låner tråd, men jeg tror du kan dra nytte også :wink:

 

IKKJE kjøp Grand Vitara,tru meg dette er tidenes dritt bil

Eg har nemleg ein slik jævla dritt bil sjølv,den skal eg nå selge,etter å ha brukt den i 8 mnd

Bilen er forøvrig ein 06 modell

Alt for høgt giret,nesten så eg vurderer å kjøre på lågserien kontinuerlig. Drittbil!!!!!!!!!!!!!!!!!

Den går forresten på diesel

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/car/used/result ... MODEL=1196" target="_blank

 

L300!! Masser av plass, Følger Landcruseren igjennom hele skogen lett, kort akselavstand, høy, lavgir Masser av plass, god å sitte i. Og ikke minst: masse plass!

 

Hadde en selv en stund, med balongdekk og greier, fantastisk artig bil å kjøre.

 

EDIT: Er vel streng talt en Pajero med bedre plass..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Toyota landcruiser 90 er kanskje siste generasjon som er bygget etter 'gamlemåten' slik at det meste kan vedlikeholdes av eier.

Behagelig og lettkjørt bil, med masse plass. Den er romslig både til passasjerer og bagasje, og er en smidig bil å kjøre (og å parkere). 3.0L turbodiesel sørger for nok krefter, og permanent 4WD med senterdifferensial er egentlig et must hvis man bor på et sted hvor det er snø og is om vinteren. Doble batterier som standard og to varmeapparater på biler som er solgt nye i Norge.

Ikke meningen å kuppe, eller gjøre om til kjøp/salg-tråd, men jeg kan jo nevne at jeg skal selge min 1999-modell, 5-seter med manuelt gear, og 3.0L 1KZ-TE motor. :wink: Burde være godt innenfor budsjettet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøpte nåværende bil så hadde jeg noen kriterier.

1 skal kunne kjøres noenlunde ok på grus/skogsvei, altså litt bakkeklaring

2 helst 4wd men ikke et must

3 innenfor mine økonomiske rammer

4 God plass til jaktutstyr og mulighet for å sove en natt i bilen

5 ok kjørekomfort

6 Holdbarhet/driftssikkerhet

7 må kunne brukes som familiebil

Endte opp med noe så kjedelig som en Subaru forester, den hadde litt av alt jeg etterlyste, og jeg kunne derfor ikke forsvare et kjøp av f.eks. en Toyota til dobbel pris.

Link to comment
Share on other sites

Volvo XC70 imponerte meg en gang når det gjelder å komme seg fram. En Toyota Hilux stoppa hallveis opp en bakke oppi skogsveien med snø. Kjørte ned igjen og bytta bil. Volvoen aksellrerte opp bakken. Kjente at jeg ble trykt baki nakkestøtta. Etter den turen ble XC70 favoritten innen 4wd-biler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tillater meg å råtippe på at Volvoen gikk på gode nordiske vinterdekk, men 'Yotaen sikkert hadde noen sjabre helårsdekk, slik som ordentlige 4-hjulstrekkere gjerne har for vane å ha her i landet :wink: Dekk har utrolig mye å si for framkommelighet på snøføre.

 

Jeg kan selvfølgelig være helt på bærtur, men det er egentlig den eneste logiske forklaringen. Om en ser bort fra at Volvoen kanskje nøt godt av sporene fra det første forsøket da.

 

edit: Skarvekongen kom meg i forkjøpet med den teorien.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg gikk flere år i tenkeboksen om den perfekte jakt og fiske bilen til en rimelig pris.... etter mye frem og tilbake endte jeg på Mitsubishi L 300 :D 5seter. exstrem bagasje plass, bare å dra elgen rett inn :winke1: i forbruk kommer den på litt over litern på mila :cry: bilen er driftsikker. og er det noe feil kan det fikses selv hvis man er litt nevenyttig :D den har 4x4 med lavgir og sperre på senterdiff :)

 

skulle oppfylle ganske mange av kriteriene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...