Jump to content

Bil til jakt og fritid?


heman

Recommended Posts

Hva med Subaru Outback?: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47440356&searchclickthrough=true

 

Skal være bra biler det, uten at jeg skal si jeg er ekspert på Subaru, men det er jo klart, til 20 - 30 000,- er det jo begrenset hva man får. Man må i hvert fall være nøye med å sjekke bilen, uansett hva slags merke det måtte være. 4x4 blir fort dyrt å skru på om det skulle bli noe feil.

 

Edit: Mercedes 300 TE 4-matic: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44403954&searchclickthrough=true. En av mine favoritter. Fantastisk kjørecomfort og bra fremkommelighet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Subaro er bra og gode biler, har ikke hatt en selv men har en kollega som skrøt den oppi skyene de årene han hadde den og har har hørt mye positivt rundt om når jeg så på tilsvarende kriterier for ett år siden. Men den bruker mye lake sånn at du er klar over det. Selv endte jeg opp med Audi Allroad med 2,7 liters motor. Den bruker mer...

Link to comment
Share on other sites

En vare bil type, Volkswagen Transporter 4x4 er min favoritt jakt bil, den kommer seg greitt frem på ok traktorveier, men noen stor offroader snakker vi ikke om.

 

Det som er viktig for meg, og som jeg liker er 3 seter fremme, stort rom bak, sidedør og stor luke bak, kjøreegenskaper på vei, som sagt ingen typisk offroader, men så lenge man tar hensyn til begrensningene, og er klar over dem, synes jeg at en slik bil er den ultimate hjortebilen!

 

Jeg er selvsagt klar over at veldig mange andre biler har helt andre og mye bedre egenskaper i terrenget og tåler mye mer.

Jeg har brukt en eldre modell av kort type Mitsubishi Pajero, og den kommer seg veldig godt frem i krevende terreng, uten tvil.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva med en Vitara? En slik: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true

 

Finnes mange: Hilux, LC, Hiace, 4Runner, Patrol, Pajero, KC/Navara, L200, L300, L400, Campo, Santa Fe, Terracan, Ranger, GW, Land Rover, Jeep osv. I tillegg til "vanlige" biler med 4x4. Det største problemet ditt for å finne en bil, er budsjettet. I den prisklassen der, spesielt på alt av asiater og de andre større 4x4-bilene, så må du være veldig obs på rust, rust, rust og rust, for ikke å glemme rust :) Teknisk så er de ofte bra, så lenge eierene har vedlikeholdt de. Mange av de jeg har nevnt er relativt uslitelige.

 

Kom med litt mer du ønsker, så er det litt lettere å nevne noen modeller.

Pickup?

Kassebil?

Personbil? Sedan/stv?

Liten bil?

Stor bil?

Link to comment
Share on other sites

Opel Frontera og Suzuki Grand Vitara og XL7 er virkelig gode klatrere.

Mindre rust på Fronteraen, men dyre drivknuter og ledd og motordeler ødelegger en del.

Gamle Jeep Grand Cherokee er også en solid bil i terrenget. Ikke er de dyre heller, men bensinforbruket på en 4,2l bensiner er stygghøyt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en 1993 modell Grand Cherokee og det går fint an å kjøre økonomisk.Tipper forbruk på 1,0 - 1,2 pr mil på økonomisk kjøring og det er ikke gale for en så gammel motor med mye dreiemoment og hester- tråkker du til så vil forbruket selvsagt doble seg- minst!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører en 01 3,1 Grand Cherokee å forbruket på langkjøring ligger på 0,8. På blandakjøring ligger den på 1,0. Ganske greit forbruk for en bil på to tonn med 4trins + overdrive automat. Super fremkommelighet og plass.

Link to comment
Share on other sites

Ok 3,1ern er snillere enn old 4,2ern

Men dekkvalg, kasse og bakakselvalg for de som kjører OFF road spiller jo dessuten inn på forbruk

Skal bilen hovedsaklig brukes til hverdags tenker jeg Grand Vitara/ XL7 er betydelig rimeligere i drift.

Skal kjøretøyet hovedsakelig brukes til og fra og i terreng spiller det mindre rolle.

Uansett ville jeg gått for en Frontera eller Vitara diesel hvis det var snakk om low budget

Link to comment
Share on other sites

Hot Shot, med de kriteriene du har satt har du noen å velge I. CRV, Vitara; Sportage, Freelander, RAV og Forester I hovedsak.

Jeg ville prsonlig styrt langt unna diesel I en 10-15 år gammel bil med 2-300K på odometeret pga påregnelige reparasjonsutgifter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En liten bekjennelse fra meg:

 

Jeg er 4x4 idiot, aldri skjønt det med fart, men terrengkjøring ja,

Hvorfor spør du kansje?

Jeg startet min bilkarriere med XL7 2002 modell siden modellene etter har aluminium i drevet,

karroseriet er galvanisert så disse bilene var jæ..... bra.

 

Jeg satte på OME dempere, med heving og litt store hjul. Konklusjon:

Fantastisk bil men.............

 

My vil ha mer og siden jeg ikke hadde sperre bak, så bare måtte jeg ha det.....

 

Jeg kjøpte for 2 år siden en Pajero 09 med middels slitte dekk, samme fa... hvor mye sperrer jeg hadde satt jeg fast i mye snø.

Jeg tok grep og kjøpte All Tarrain som sommerdekk og Mud T/A vinterdekk med lastebilåpigger.

Oppsettet funker som bare det og 1m snø på traktorveier i Sverige forseres med letthet med disse dekkene, men her kommer bekjennelsen...

Med den type dekk har jeg aldri trengt sperre bak, selv om bilen har blitt utsatt for max av det terrenget jeg har turt og kjøre.

Sperre på midt-dif er mye viktigere enn sperre bak.

En kompis i laget likte XL7`n så godt at han kjøpte lik som jeg hadde (V6 selvfølgelig).

Han sliter litt mere med kjøringen der Pajon`n suser frem, men han har aldri stått fast heller.

Min konklusjon er at Pajo er supert til det meste, men billigere biler, med gode dekk klarer det samme uten baksperre.

 

Jeg kommer alltid i fremtiden til og kjøpe Pajo, men jeg hvet innerst inne at en XL7 fra 2002 gjør nesten det samme, samt at bensin er bedre i sterk kulde enn diesel.

Autokassa på Pajo er sinnsykt bra, men man må skifte olje pr.10.000 grunnet kjededrift (9l. det skal toppes med 1 l. over beskrevet)

Jeg vil på det varmeste annbefale Pajero vidre til andre, men man må slåss litt i løpet av året for å legitimere om man egentlig trenger det.

 

Min filosofi er at har du lyst, har du lov.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker overnevte til at Pajo kommer seg frem,

jeg prøvde bilen på en tanks-bane en gang og sto med glans kun kjørt i Lav serie.

Jeg tror 100% at det er dekkene som avgjør mye, når man ser på tester mellom 4x4 biler hører det faktisk

til sjeldenheten at det bekreftes at de har like dekk.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Volvofelt passer best hvis jaktterrenget starter på kjøkkentrappa :wink:

 

Jeg vet ikke hva SS(spørsmålsstiller) mener med "litt søl", men dersom det refereres til søl som kommer "innenfra"(slakt o.l.) så er det visse fordeler med plukk-opp. Dersom sølet kommer utenfra(les: gjørme o.l.) så er stasjonsvognkarosseri å foretrekke. Selv vil jeg ikke anbefale noen av de det spørres om. Til 400' Så får man en temmelig snasen Discovery 3, eller 4. Jeg er Land Rover mann, som dere sikkert har skjønt 8)

 

Også har Jonas.L et skikkelig godt poeng når det gjelder dekk!

Link to comment
Share on other sites

Jeffery, jeg er med deg. Har hatt 2x '86 Rangie V8, '90 Disco V8, '91 Rangie V8, '97 Disco V8 og nå en '07 Freelander II. Har også eid en ca '95 Wrangler 4.0 og en tidlig X5 4,4. Har også kjørt ganske mye Disco III, V8 og V6.

De eldre Land Roverne har mange løsninger og materialvalg som i dag framstår som "enkelt", for å si det mildt. Og noe småplukk var det ofte. Men de sviktet meg aldri, tross "misbruk" som man aldri kan få til her i landet. Dette var i hovedsak i Kaukasus-området, med elendige veier og ubegrensede muligheter til å kjøre offroad...

Den nye generasjonen biler er en helt annen liga, og Freelanderen har vært problemfri så lenge jeg har hatt den.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ok Volvo valp og engelsk bil/ engelsk syke. http://www.youtube.com/watch?v=vE2HdQYpqCw

(Det fasinerer meg at folk kjører rundt i slikt i dag i 2014. Jeg har ikke sittet i en valp siden jeg dimitterte og skal heller ikke sitte på i noe så ukomfortabelt noen gang igjen. Men den kan vel til nød trekke ut no slakt.

Engelsk bil/ syke er en annen viderverdighet som jo medfører at de aller fleste skrur på disse til stadighet. Som vi som hadde gammal amerikaner ala Camaro, Mustang, Firebird, Dart eller hva nå alt het. Benektelser kommer av psykisk belastning og sjokktilstand: Nei bilen min er den beste bare den ville gå. Engelsk bil har jeg sakt mitt om):

 

Pajero Pinin(kort type) blir nevnt, men denne kan det ikke ligges baki og plassen er skral. Ruster som fan og toppene er dessverre ikke veldig holdbare som nevnt over.

Står på mitt og mener XL/7 eller Grand Vitara er greie hvis man ikke holder ut med en Jeep og forbruket.

Link to comment
Share on other sites

Pajero Pinin(kort type) blir nevnt, men denne kan det ikke ligges baki og plassen er skral. Ruster som fan og toppene er dessverre ikke veldig holdbare som nevnt over.

 

Pinin er da ikke nevnt i tråden og er heller ikke en bil som kan anbefales til noe som helst. Ruster så selv en gammel Fiat havner i skyggen.

Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke at ret. Governor A. A. Schwarzenegger vil bli sett i nærheten av den Hummern der. Den eneste i sitt slag, det tror jeg på!

 

Pajero ruster Thats a fact Jeg tror jeg våknet om natten av at min SuperRoof rustet, høylydt! :lol:

Tre av mine kompiser har XL/7 og er strålende fornøyd.

Samma med to naboer. Hun ene var på nr 3 før hun nå byttet til den mindre Swiften m 4x4 http://www.topgear.com/uk/suzuki/swift/ ... 4x4-driven Hun er påny storfornøyd.

 

Bortsett fra noen få regreimshavari på tidlig Grand Vitara har jeg ikke hørt stort og stygt om den(også noen få uhell med dynamobraketten).

Link to comment
Share on other sites

https://www.google.no/search?q=nissan+p ... 24&bih=767

7 seter minnes jeg å huske Litt høyere tak og vindu og lekkluke- Var hvit med røde striper Ble til slutt rød Vinduer og tak var vel det som ikke rustet men det lakk :P

Hi Lux/Ace med 4X4 er vel definitivt noe av det bedre innen 4X4

Har trådstarter nå endelig brukt sine eller bankens 400laken? Og på hva i så fall. Hvis ikke kremter jeg gjerne Suzuki en gang til :P

Link to comment
Share on other sites

Litt sånn Mazda Toyota altså? :mrgreen:

Nissan Patrol ruster noe alldeles jævlig, en kjenning som driver heltid med sveising av bil nekter å ta i de-endte alltid med sur kunde og krangel om prisen.

 

Uansett, for 400.000kr slipper trådstarter tenke så mye på rust og bytte av topper osv-han får en bil med garanti osv..

Skulle jeg ha kjøpt "jaktbil" i dag ville jeg sett seriøst på nyere Hiace; romslig og praktisk (men null i tøffbil-faktor); og TS vil ha ca 200.00 til overs (holder til 2-3 elefanter det!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...