Jump to content

Andy

Members
  • Content Count

    262
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I min pipe på 46 cm fikk jeg 390m/s i snitt med lapua fabrikk ammo. "Funderte" ikke så mye over det. Gikk over til egenproduksjon, da ble det stille
  2. Sitter nå å med kikkert og ser på en kolle med to kalver, ganske uvanlig så Google sendte meg hit. Så dem for to uker siden også, men tenkte at den andre kolla ikke hadde tenkt seg på innmarka denne kvelden. Men nå er de her altså igjen. Stor flott kolle, kalvene er kanskje middels minus for årstiden. Det går jo en del trafikk forbi her, så det er godt mulig den andre kolla er påkjørt.
  3. Vel, Jeg ser den. Men nå dreier det seg om et våpen som har vært i familien noen generasjoner, og jeg vil ikke være den gnomen som "hærpa cowboybørsa tippoldegamleonkel"
  4. Har nå inspisert pipa så nøye jeg kan få til, og har en mistanke om at svaret kan ligge her. Pipa har ingen buler og pussestokk glir jevnt igennom løpet uten noe følbar hindring noe sted. Kroningen ser helt fin ut. MEN: 5-15 mm innenfor munning fant jeg en ripe som går diagonalt over bommene, bøyde en binders og den tar merkbart tak i denne skaden. Finner noen mindre riper også rundt dette området. Kan spekulere i hva denne skaden kommer av, kan virke som om noen en gang i tider har pusset fra pipeenden, og kanskeje mistet pussestokken i det den var nesten ute og fått brekkstangeffekt med enden av børsten. Forsøkte og ta bilde men var veldig vanskelig. Børsa blir overlevert børsemaker til vurdering ved første anledning. Kanskje bare å kappe et par cm av pipa burde være tilstrekkelig.
  5. Tilbake fra skytebanen, ikke noe spesielt klokere. Hornady FTX 160grs 32grs N140 -error på kronograf, kuler på tvers litt opp til venstre for siktepunkt, men samler best av "sleiverne" Trukket Rem,Core Lokt i egenpresset hylse 31grs N140, 598 m.sek, Runde hull nært siktepunkt. Fabrikkhylse med Hornady FTX 160grs 32grs N140 628 m.sek Kuler på tvers, så å si likt som egenpressede hylser. Remington Core-Lokt fabrikkpatron 644 m.sek. Satt som den skal i blinken. Speer 150grs egenprodusert med 33grs N140, 640m.sek. fant ett av tre skudd igjen på hele trekket. Fant en (1stk.) Fusion fabrikkpatron, usikker på kulevekt 717m.sek rundt hull 15 cm til venstre for siktepunkt. Pga. topografi på standplass måtte kronograf stå litt nærmere enn jeg liker, kan ha ført til error på første serie. Deretter gikk det ganske greit helt til stanplassleder presterte å kjøre trekket feil vei når det skulle ut igjen. Skivetrekket følte ingen medlidenhet. Gikk værst utover stativet heldigvis. Blir på furtebua en stund og ser om jeg kan berge stativet, og ser over kronografen. Skal se over børsa en gang til, prøve å "føle" litt med egnet redskap fra munningen og litt innover, kanskje jeg har oversett noe... I mens kan dere jo spekulere litt på resultatet.
  6. Ser et lite spor av ekspander knappen ved tennhettekanalen inne i hylsa når jeg lyser inn med lommelykt. Hylsene er helt plan i underkant. Justerte Decap pin og nå ser det mer riktig ut. Hadde preppet et parti med hylser før jeg oppdaget denne glippen. Kjører de gjennom dia en gang til etter justering. Værmeldingene ser bra ut så jeg tar med kronografen, og møter opp tidlig.
  7. Vel.. Har sett litt over dien, og lest i medfølgende bruksanvisning. Det kan se ut som at Decap pin har vært justert litt for langt ned 1-1,5 mm lengere ned enn anbefalt. Kanskje har ekspanderen truffet hylsebunn før jeg har fått full sizet hylsa...? Kan det være derfor det ser ut som at fabrikkpatronen ser mer tilbakesatt ut enn mine? Uansett har jo patronene kamret fint, og lite headspace skal vel ikke gi tullete presisjon? Eller? Skal se om jeg får gjort en ny test i kveld. Rem. kule i egen hylse og fabrikkhylse med annen kule. Funker det ikke da legger jeg proskjektet på is, selv om jeg sikkert mister nattesøvn. Har andre børser som må skytes litt med før jakta også.
  8. Ja, ladet i samme hylse, byttet bare kruttet med N-140 Legger ved noen bilder av hjemmeladet(t.v) vs. fabrikk.(t.h) Hjemmeladet er helpresset i hornady die, hylselengde 51,75mm ikke trimmet.
  9. Kan ikke se noe som ser feil ut med kroningen, men en børsemaker har bedre utstyr og kunnskap til å gi diagnose enn meg. Kan vel se langt etter rådyrjakt med denne rifla i høst. Har flere rifler, men hadde vært skikkelig gøy med denne..
  10. Selvfølgelig det er jo nordvestlandet Vind og regnbyger Pluss jegertrening og fullt på standplass.
  11. Da har jeg fått testet flere kuletyper. 150grs Sierra 33grs N140, fant igjen et kulehull på skiva på tvers. 150grs Speer 33grs N140, ca. samme resultat som forrige. 160grs Hornady FTX 32grs N140, Fant alle kulehullene med 25cm "samling" fordelt rundt siktepukt men ingen var runde. Spørs om jeg ikke får overlevere jernet til en kompetent børsemaker for en grundig sjekk.
  12. Har ikke målt nøyaktig bæreflate på kulene nei. Må isåfall trekke en Core-Lokt på nytt, men godt mulig du er inne på noe. Nå var jeg imidlertid så heldig å få byttet til meg en del forskjellige kuler (takk Vaquero!), som jeg skal få testet så snart jeg får mulighet. Skal oppdatere tråden med resultater når de foreligger.
  13. Da har jeg fått skutt litt igjen. Men det ble litt nedtur.. Alle ladninger med N140 30-33grs og 170grs sierra kule gikk til hytt og pine, nøkkelhull de som endte opp på pappen. Ikke noe soting denne gangen, kanskje litt antydning med 30grs. Jeg tok den ene 170grs Core-Lokt kula som jeg trakk fra fabrikk patronen, og ladet med 32grs N140. Den satt der den skulle, med trill rundt hull. Kronograf ble ikke med i dag pga pissvær. Klør meg litt i hodet over at børsa nekter å "spise" denne kula. At noen våpen liker den ene kula fremfor den andre er jo ikke så uvanlig, men å støte den fra seg på denne måten er jo merkverdig..
  14. Ladeboken sier max lengde 51,8mm på hylsene. De engskutte hylsene mine ligger alle på mellom 51,7 og 51,8mm. Jeg er med andre ord innafor på hylselengde.Har ikke micrometer men holder meg til oppgitte maxdata. Ladeboken utgave 6 har en ladning med Norma 170gr FN(max 33gr. N140) Har nå ladet testserier på 31, 32 og 33gr N140. Trakk kuler fra testladninger jeg hadde gjort tidligere, og hylseholdet kjennes bra ut, kan ikke kjenne forskjell på mine egne og remingons fabrikkammo (ikke særlig vitenskapelig, jeg vet), selv om jeg bare har brukt crimpen fra kuleisetteren. Krysser fingrene og håper på runde hull i skiva, når jeg kommer så langt.
  15. Flott respons på denne tråden, takker for alle innspill Lader opp noen i området 30-34 grs N140 og prøver igjen med sierra kulene, skal se om jeg rekker å stikke innom banen en tur på mandag. 27grs N140 gunne ikke gitt rare hastigheten ser jeg.. Har lite erfaring med lading av kragepatroner og lever-action, er det noe spesielt jeg bør være oppmerksom på mtp trykktegn kontra boltrifler i mer moderne kaliber?
×
×
  • Create New...