Jump to content

Storviltprøve


ragnarn

Recommended Posts

En ting som forundrer meg.

Hvor er det ikke krav til treff på øvelseskudd på storviltprøve?

 

har sett jegere som skyter helt bort i natta og bare brenner av skudd til de har antall påkrevde skudd.

 

Øvelseskudd burde hatt krav til treff på samme mål som de 5 oppskytingsskudd

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er vel å svartmale det litt.... Mange bruker de første skuddene i oppladningen til årets jaktsessong til å skyte inn kikkert, bli kjent med nytt utstyr osv... Skuddene teller jo uansett i forhold til øvelseskudd, men ellers så er mitt inntrykk at de fleste gjør så godt de kan med tanke på å treffe så godt de kan.... Men det er jo ikke alltid evnene er bedre... Ett hvert jaktlag kan jo sette egene interne krav til antall øvelseskudd som igjen gjør at nettopp ditt jaktlag øker kunnskapen og evnen til å sette skuddet der det er tenkt....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil heller si det motsatt. Så lenge man greier prøven med god margin, hvorfor skal man da ha de forbaska prøveskudda? Jeg skyter flere tusen treningsskudd i året, jeg vet akkurat hvor jeg treffer. Å stille i kø på en skytebane jeg ellers aldri er innom, to kvelder, for å skyte 15 påkrevde skudd, er for meg bortkasta tid.

Link to comment
Share on other sites

Mesteparten av skytinga er i tilknytning til NBSF, så det får jeg vel ikke godkjent. Selv om jeg skulle skyte jaktfeltstevne så må jeg stille en annen dag for å ta prøven, så da blir det ett fett.

 

Kanskje det kunne vært slik at over en viss poengsum på jaktfelt talte som godkjent prøve? Det hadde vært noe :)

Link to comment
Share on other sites

Til TS:

 

Så en gammel kårbonde som dukker opp i slutten av august på riflebanen, som ikke har løsnet skudd på 1 år, eventuelt siden oktober/november om han så en elg, forventes at skal kunne treffe 35 skudd der de skal være?

 

Nei, la det nå være som dagens ordning er. For enkelthetens skyld, slå i sammen 15+15 til 30 og prøven til man klarer den samme dagen. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Folk skyter altfor lite, du har de som skyter 500-2000skudd ++ i året og du har de som klager over at de må skyte 30 treningsskudd til prøva. Jeg er mye på banen og ser utrolig mye dårlig skyting og mye dårlig utstyr.. Personlig mener jeg at prøva er altfor lett, det burde ikke være lov å bruke reim,albuebeskyttere eller å ligge på prøva, den burde skytes sittende eller stående og maks 5 forsøk per år... PLUSS at alle burde ha 5 skudd på Løpende elg uten krav til treff men bare for å få seg en oppvekker i hvordan det er å skyte på vilt i bevegelse.. Dette er en evig diskusjon, men om du ikke klarer å treffe de 5 skuddene innenfor den ringen på 100m sittende så mener jeg at du har ingenting på skogen å gjøre med ei børse.. :!:

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste jegere skyter brukbart, av de ca 100 som skyter prøven hos oss er det noen få gjengangere som sliter. Et par stykker på grunn av at utstyret (sikter og montasje)rett og slett ikke holder mål og noen fordi de rett og slett ikke kan skyte og heller ikke gjør noe særlig forsøk på å lære de.

Hadde disse kommet på banen i mai-juni hadde mye vært vunnet-da finnes det tid og kapasitet til litt instruksjon og hjelp; 6 kvelder med 5 skudd er ørti ganger mer verdt enn 2 kvelder med 15 skudd....

 

 

De her inne som brusende stolthet over å ha klart prøven hiver seg over tastauret med forslag om økt byråkratisering og strengere krav kan ta seg en bolle....

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at en som prøver å skyte opp 15ganger og endelig klarer å få slengt inn alle til slutt er gode nok skyttere til å ut i skogen å jakte?? Nei de må trene mye mer.. Og da mener jeg at krava må skjerpes inn. Om de ikke skyter mer enn de 30skudene og ikke klarer å treffe på ørten forsøk, så gjør prøva vanskeligere å klare for da MÅ de trene mer.. Er å nok av plasser som folk får prøve tilslutt uansett fordi de syntes synd på de... Vi leker ikke jakt, vi vill da gjøre dette greit å humant og ha minst mulig skadeskytinger ??

 

Forresten så spiste jeg akkurat ei bolle og den var ganske god, og det er da ikke noe å være brusende stolt over å ha klart prøva, men å gå fra skytebanen med en god følelse på at skudda sitter der man vill fordi man trener og kan føle seg trygg når dyra kommer og ikke en vond følelse om at visst det kommer noe så kan det være jeg treffer..

Link to comment
Share on other sites

Tror prøva er grei som den er nå mener jeg. Selv har jeg vell ca 50 skudd på "ekte" skyte bane i året og så er det en runde med jaktfelt også (som jeg mener er den enste "bane" skytinga som er gøy, som regel rensket for styr og er mer en hyggelig tur med skyting og prat. Men tror nokk flere med meg er å skyter hjemme bak låven osv. Så selv om ikke alle er 2 ganger på banen i uka med sauer, lærbunad, ski-sko med flat tupp og caps med vinger. Så skytes det nokk mye mer en det enkelte tror rundt om på private baner.

Ser det foreslås obligatorisk skyting på løpende elg, er ikke veldig mange baner med dette rundt i landet... Er så heldig å ha en bane med løpende elg her jeg bor :D klarer å treffe grei nokk, men ikke mer heller på denne, men jeg ser jo det ikke er umulig å treffe på løpende vilt etter å ha prøvd meg der så til høsten slipper de ikke forbi posten min samme f**** om de galoperer eller ikke :wink: ja jeg skrev med ironi. Tror prøva er grei som den er jeg. Mener å huske det ikke er så mye skadeskyting under jakta heller, så kansje de som ikke skyter 15mm samlinger heller ikke tror de gjør det og skyter innen for sine egne grenser. Vi kan jo vise litt tillit til oss selv og andre også.... God helg og jakt Nå går jeg og ser etter reven ( brant av noen esker stående og sittende i går på jordet så satser på ikke alt er glemt i dag :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Ser att denne diskusjonen dukker opp igjen, er enig att trening er viktigt. Men har da ett forslag, kan ikke derre som skyter 15 mm samlinger baklengs med bind for øya. Rotte derre i sammen og skyte opp på egne kvelder hvor det er kun inviterte som får delta. Så kan vi som ikke skyter 15 samlinger med begge augo opne, få skyte opp i fred å ro. Uten att verdensmesteren står bak å kommentere hvert enkelt skudd og bevegelse.

 

Beklager. klarte ikke å dy meg.

 

Ps. Ha en fin og spennende jakt til alle vanlige såkalte udugelige skyttere. God helg.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med siste innlegg. Mye handler om selvinnsikt, jeg strevde med prøva i år og innser at treningsgrunnlaget var for dårlig. Da får jeg gjort noe med det til neste år. Men hva med dem som skyter strøkent på alle baner, men som blir en geleklump såsnart de får en skuddsjanse på vilt? Poenget mitt er at det er mange flere faktorer enn evnen til å holde i børsa på banen som spiller inn for om et skudd skal resultere i fall eller skadeskyting. Og til slutt, det vil helst gå bra! :-D

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk ein heil del med jegere som får litt presentasjons angst når det står 10 verdensmestere og bedre vitende bak og lurer på om an klarer prøven eller ikkje!

 

Gir du den samme jegeren fred og ro med ingen personer rundt når han skyt så går prøven lett! Har sett det mange ganger !

 

Er forøvrig mange verdensmestere og bedre vitende her og! ;)

 

Skit jakt! ;)

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste baneinstrukser inneholder en pasus om "Kun skyttere på standplass"; vi har vurdert å kjøre den linjen men så langt har vi klart å få folk til å holde seg noenlunde i ro og holde praten noenlunde lav.

 

rettelse; bestemmelser om dette finnes i Skytterboka kapitel 8

 

På standplassen skal ingen andre enn standplasslederen, hans medhjelpere og de som skal skyte oppholde seg. Dessuten kan representanter fra skyteledelsen ta opphold på standplassen, samt

personer med spesiell tillatelse fra skyteledelsen.

 

http://www.dfs.no/Documents/Skytterkont ... 13_web.pdf" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om man skyter mye på bane eller hjemme bak låven spiller da ingen rolle, trening er trening..

Fordi jeg vill ha ei strengere prøve og skyter mye vill jeg ikke gå inn under den beskrivelsen som verdensmester og baksnakker, eller trapper opp i full habitt med skinnklær,skisko osv. Heller den som går på banen i normale klær, med min normale rifle og slår av en hyggelig prat med kjente og ukjente og hjelper de jeg kan hjelpe med den kunskapen jeg har og har det sosialt og koser meg med likesinnede og skytingen...

Folk vill jo selvfølgelig ha ting lettest mulig, og sikkert slippe å skyte opp hvert år å..

Men som Wolverine69 selv sier så er det mange faktorer som spiller inn både på bane og i skogen.. Alle kan få skjelven når dyret kommer, noen har pappskrekk, men jo bedre forbredt du er jo lettere blir det å takle situasjonen..

Det å skyte jaktfelt er noe av den beste treninga man kan få, ulike hold og mål, sittende,stående og liggende, pluss at du får samme forholda som på banen med smell rundt deg.. Har å sett mange som skyter utrolig mye bedre med bare en lyddemper..

 

Jeg dømmer ingen men alle har godt av å trene som med alle andre ting man vill mestre, men tydeligvis mange her som dømmer de som trener å skyter forholdsvis bra og ser på de som en gjeng idioter, spør de heller om tips eller hjelp visst man sliter så hjelper de sikkert og er kanskje ikke så verdensmestre og alt det der, men kanskje faktisk ganske hyggelige og kan gjøre at du får lyst til å skyte og trene mer på banen fordi du ved hjelp av noen små justeringer skyter utrolig mye bedre...

Hvem vet.....

Jeg vet i hvert fall at det er ikke mange som sitter å skyter 15mm samlinger eller har mulighet til å klare det uansett trening, men de fleste kan klare å samle innenfor 300mm men litt trening...

Link to comment
Share on other sites

Ja, da bør du vel lese innleggene en gang til kanskje?

 

Ingen har vondt av trening, men tvang er skjelden noen løsning. Det ser heldigvis bedre ut for ungdommen; de trener jevnere og prøver å finne ut hva de kan gjøre annerledes/bedre. Aller flinkest er jenter/damer og verstingene er vel fra min alder og oppover-vi sliter fælt med å spørre om litt hjelp...

Link to comment
Share on other sites

mener å ha lagt merke til en litt gledelig trend her i år,

 

Er jo mange som skyter de 15 siste treningsskuddene og så rett på oppskyting. Og da har det vært noen som har ligget å dundret ut serie etter serie - med dårligere og dårligere skyting.

 

Flere av disse nå som gir seg etter ett eller to forsøk hvis de ikke klarer det - og så heller kommer tilbake neste gang og tar prøva på første forsøk. Da har de gjerne fått seg en ekstra treningsrunde for seg selv i mellomtida.

 

Og jeg hører jo det samme hvert år: "og jeg som skulle begynne tidlig iår, trene masse, skyte opp i god tid og slippe det vanlige stresset.... og her sitter jeg som vanlig, dagen før jaktstart..." :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Klart det er trening som skal til, ingen tvil om det!

Sjøl skyter eg godt over gjennomsnittet og har ingen problemer med prøven!

Men ett spørsmål, er dfs skytter og på stående skyting så støtter eg albuen mot kroppen og skyter grett nok, så har eg øvt litt på lang arm og det er nesten "lotto" nåken som har noen tips og komme med for å skyte bedre ?

 

Blei kansje litt off topic ,men la gå!

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

En ting som forundrer meg.

Hvor er det ikke krav til treff på øvelseskudd på storviltprøve?

Det ble nedsatt et utvalg for å utrede endringer i skyteprøven. DFS fikk invitasjon - og sendte en representant som hadde "ledig tid", den nytilsatte skytebanekonsulenten.

 

Jeg kjenner ikke til forhandlingene i dette utvalget - men finner det påfallende/merkverdig at DFS ikke fremmet sitt eget "30-skudds-program", Dugleiksmerket, når det ble snakk om å utvide prøven med en "øvelses"-del. Det virket tvert i mot som at DFS ikke hadde synspunkter på sjølve prøven.

 

Det som derimot kom som nytt punkt (i tillegg til de obligatoriske 30 skudda), var at prøven skulle avlegges på overbygd, politigodkjent (og støydempet?) standplass (alt vilt skytes, som kjent, fra slike plasser!). Det tolker jeg som at DFS sin representant fremmet et forslag om noe han hadde greie på.

 

Har du brukt 15 forsøk på prøven då har du nu trent 75 + 30 skudd, det hjelper jo på.
NJaaa - jeg er ikke så sikker på det. Må man skyte så mye, gjør man en eller flere systematiske feil - og ved å skyte prøven gang etter gang, automatiserer/"driller man inn" disse feilene.

 

Skyteprøven burde vært omtrent som skytekravet for den sveitsiske armeen: Greier du ikke et visst krav (f.eks. skyteprøven på 3 forsøk), må du ta et skytekurs. Men det forutsetter at prøvearrangørene har brukbare instruktører tilgjengelig. Meld dere inn i skytterlag, dere som synes prøven er lett, og be om å bli sendt på "Skyteinstruktørkurs I"!

Link to comment
Share on other sites

Da får vedkommende dra på banen når det ikke er andre der. Baner er åpne for allmennheten, slik er det bare.. (et tips kan jo være å legge igjen de aktive hørselværna hjemme om man er tander)

 

Hææ?? Mener du at det finnes skytebaner jeg kan reise til, og øvelsesskyte når jeg vil? Må gjerne ta med vinkelsliper får å åpne porten da :wink:

Synes oppskytinga er grei som den er, så kan alle "verdensmestere" lage en vanskeligere prøve for seg selv hvis de synes det er for lett. Stående på 10 sekunder kanskje??

Skal også sies at på mitt jaktlag så er det "verdensmesterne"( de som synes prøven er for lett), som bommer og skadeskyter oftest. Tilfeldigheter? Vi "normale"(som synes prøven er litt skummel, spesielt 9 august) bruker skytestøtter/anlegg og er mer kresne på skuddsjanser.

Link to comment
Share on other sites

Vi "normale"(som synes prøven er litt skummel, spesielt 9 august) bruker skytestøtter/anlegg og er mer kresne på skuddsjanser.
Hva er det som er så spesielt skummelt med 9. august??

 

Joda - jeg vet det meget godt - fredag 9. august var feltfinaledagen på Landsskytterstevnet! Og undertegnede gjorde det ikke spesielt godt i siste finalelag, nei!! :trist:

Link to comment
Share on other sites

Vi "normale"(som synes prøven er litt skummel, spesielt 9 august) bruker skytestøtter/anlegg og er mer kresne på skuddsjanser.
Hva er det som er så spesielt skummelt med 9. august??

 

Joda - jeg vet det meget godt - fredag 9. august var feltfinaledagen på Landsskytterstevnet! Og undertegnede gjorde det ikke spesielt godt i siste finalelag, nei!! :trist:

 

Poenget er at mange er nervøse for ikke å klare oppskytinga, og dermed bli forhindret i å gå på bukkejakt 10 august. Men "meistere" som deg har tydeligvis ikke slike problem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde vert veldigt løye om det hadde fantes noe statistikk over skade skyting og skytetrening. Som kuli skriver så tror eg att dei så kalte verdensmesterne som kun skyter 15 mm samlinger har så stor tro på sine skyteferdigheter att dei tar sjanser som vi andre ikke tar med resultater der etter.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vert veldigt løye om det hadde fantes noe statistikk over skade skyting og skytetrening. Som kuli skriver så tror eg att dei så kalte verdensmesterne som kun skyter 15 mm samlinger har så stor tro på sine skyteferdigheter att dei tar sjanser som vi andre ikke tar med resultater der etter.

 

He he he ... Det svaret er like sikkert som at denne tråden dukker opp hver høst ;)

 

Det er hevet over enhver tvil at trening bidrar til å gjøre deg til en bedre skytter, det betyr ikke at en nødvendigvis blir en god jeger. Det er likevel en urimelig påstand du kommer med, gode skyttere skadeskyter selvfølgelig ikke mer en personen som trenger 5 forsøk på prøven. Jeg er dog rimelig sikker på at med god grunntrening så får en flere dyr da en er rustet til å ivareta de kjangser en får, ikke kun når elgen står med breisida til på 30 meter i flere minutter mens skytter ordner seg til med anlegg, liggestilling, tofot etc..

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er skyteprøven som er årsaken til mye skadeskyting, men heller holdningene til enkelte i gitte jaktsituasjoner. Det er enkelte som skal ha den bukken som småjogger bak noen busker på 200 meter på stående skyting, mens andre kun skyter med godt anlegg når bukken stillestående viser breisiden på 60 meter. Holdning er viktigere enn hvilken som helst skyteprøve.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Synes det kommer fram en del rare påstander i disse trådene.

 

De som er flinke til å skyte synes at prøven kunne vært vanskeligere.

 

Hvorfor det? Dersom man treffer innenfor vital sone på 100m med fem av fem skudd, så er det vel godt nok? Forutsatt at man ikke skyter på lenger hold da.

 

Det skulle ikke vært lov med reim, eller å ligge å skyte, sier noen.

 

Hvorfor det? Jeg skyter ikke på dyr uten en eller annen form for anlegg. Helst med tofoten plassert i bakken.

 

De som sliter med prøven kommer stadig med argumentet om at det er andre ting enn skyteferdigheter som teller, og at det hjelper ikke å være god å skyte hvis man får "nerver" når man ser dyret.

 

Hvem i alle dager sier at man får mer nerver av å være god å skyte? Dette er et av de teiteste argumentene jeg leser. Det skader da aldri å bli bedre til å skyte.

Link to comment
Share on other sites

1: Skyteprøven for storvilt er primært en test av våpen og siktemiddel, sekundært en test av skytter. (Ikke noe å diskutere, slik er det. For de som ikke vet bedre, les unntakene for de med godkjente helse problemer så skjønner dere tegninga).

 

2: 15 skudd, skutt på to separate dager (2x15). Så skyter man opp med det man har.

 

Eller

 

3: Ved skyting av godkjent jaktfelt (30sk), kan man skyte opp samme dag. (Ikke krav til å ta det på annen dag som hevdet lenger oppe i tråden).

 

Ellers, jeg har møtt opp. Skutt 15 sk 223r i vollen så fort jeg kunne repetere, fått notert ned skudda og reist (Det var en god grunn men den er ikke viktig). Uten at det har plaget meg, men jeg skyter opp så jeg sitter igjen med 6 godkjente oppskytinger (2 med åpne sikter). Så jeg bekymrer meg ikke (Og jeg er ræva dårlig til å skyte).

Poenget er å begrense seg til det en vet en klarer når dyret står der, ikke hvor god/dårlig en er til å skyte. Dette er holdning, og der er det man må jobbe mest med folk.

 

Når dette er nevnt, alle med innskutte våpen burde forsøke seg på 20cm selvanviser på 200m hold. Det burde gi en og annen en aha opplevelse av hva de er gode for eller ei (Reality check).

 

 

Det viktigste er ikke hvor godt/dårlig folk skyter, men at de aksepterer og respekter at de ikke skal strekke hold og skytestilling lenger enn de faktisk er gode for. For noen er det 320m stående med lang arm, for andre er det 40m sittende på en stubbe. Hva du kan er ikke viktig, hva du gjør med det du kan er.

Link to comment
Share on other sites

Storviltprøva er vel grei som den er. Jeg heller egentlig til å være enig med dem som mener at det holder med prøva, så får en hver orden seg etter eget forgodtbefinnende med hvordan de skikker seg til å klare den. Men det er ingen tvil om at ingen har vondt av å trene skyting, så hvis en tvinger noen som ikke hadde kommet til å trent i det hele tatt uten krav om det til å trene litt, for 30 skudd er litt, så er det sikkert greit. Noen kan jo slumpe til å klare prøva på 1. forsøk selv om de egentlig bare ville ha klart den 1 av 20 ganger :wink: Da er det muligens bedre om de slumper til å klare den etter å ha skutt 30, enn uten å ha løsnet skudd i det hele tatt i forkant. Særlig om de heller ikke løsner skudd, annet enn på jakt, i etterkant.

 

Personlig så har jeg alltid pleid å være lurvete når jeg har skutt prøva, uten at den har pleid å være spesielt vanskelig av den grunn. Før skjøt jeg mye gjennom vinteren og skjøt opp tidlig. Da var det som regel veldig greit, men jeg fortsatte jo å skyte utover sommeren likevel. Nå har jeg mye mindre tid til å skyte, men jeg liker likevel å få unna prøva tidligst mulig. Det er nå for tida sjelden jeg føler meg klar til å gå på jakt når prøva er avlagt, og jeg har også ved noen anledninger vært nødt til å bruke flere forsøk, men da har det i hvert fall vært unnagjort i god tid før køene på banene begynner. Fordelen med dette slik jeg ser det er at da er det ett fett hvor jeg gjør unna resten av treninga som jeg føler jeg trenger. På ei ubemannet, bak en låve, i et grustak..... Hvor som helst og når som helst anledningen byr seg uten tidspress, dokumentasjonskrav og annet mas.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er skyteprøven som er årsaken til mye skadeskyting, men heller holdningene til enkelte i gitte jaktsituasjoner. Det er enkelte som skal ha den bukken som småjogger bak noen busker på 200 meter på stående skyting, mens andre kun skyter med godt anlegg når bukken stillestående viser breisiden på 60 meter. Holdning er viktigere enn hvilken som helst skyteprøve.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

 

Vel talt :clap::clap::clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

Enormt engasjerende sak dette.

Får inntrykk av at noen føler seg tråkket med forslag om strengere krav til storviltprøven ,mens noen er til dels enige.

 

Min mening er uansett at storviltprøven er for lett.

 

Om man skyter 1000skudd på åkern eller ikke gjennom året så bør det uansett vært krav til prestasjon på storviltprøven.

 

I tillegg burde det vært et krav at øvelseskudd å oppskyting bør tas med samme våpen.

 

Uavhengig av dette ønsker jeg alle jegere en fin høst :-)

 

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at skyteprøven ikke er innført for å teste skyteferdighet, den er der for å forhindre løsesikter, løse skjefteskruer, og ikke minst at man bare låner ei børse man aldri har skutt med uten å ane annet enn at eier sier den går to never til venstre og en ned på 50m. (Ikke kødd, slik var det før skyteprøven ble innført. Man kan saktens undre seg over at det nesten over natten ble mindre skadeskyting). :wink:

 

Derfor er enhver diskusjon om en strengere skyteprøve dødfødt, da man har rett og slett ikke skjønt hva en skyteprøve er og er der for.

Link to comment
Share on other sites

Tvert imot, de er der fordi folk ikke gjorde det (sjekket altså). Og de gjør det ikke den dag i dag, så bakgrunnen for pålegget er fortsatt så absolutt gyldig.

 

Man kan gjerne diskutere hva man ønsker skyteprøven skal være der for / gjøre for jegerstanden.

Men man kan ikke blande den diskusjonen inn i hvorfor den er der, og hva den er i dag.

 

For å klargjøre hva den er i dag, kan jeg nevne min muskelsyke svoger. Gidder han å sende inn papirene til DN/MD? Kan han skyte opp sittende i skytebenk, med anlegg foran og bak.

Dagens opplegg er inkluderende, det de som ønsker innstramming står for er ekskluderende og motarbeider prinsippet om at det er jegerens ansvar å vurdere egne evner og jakt situasjonen som helhet.

 

Kort sagt, de jobber for de som ønsker absolutte avtandsbegrensninger på jakt skudd,og lignende påfunn.

Link to comment
Share on other sites

Samme her. Og en ekte, skulle vi treffes på stevne e.l

 

For øvrig finnes det alltid en eller annen kukskalle som synes storviltprøven er for lett.

Jeg kontrer som regel med å si "helt enig, den burde bli skutt på minst 500m". Men da er de som regel plutselig ikke enige. Snodig.

Link to comment
Share on other sites

Synst det er helt greit med en prøve.

Ser litt av vert når eg er på banen, og det er ikkje ofte siden eg har privatbane i skogen.

 

Folk som skifter kikkert uten å være klar over treffpunkt forandring, at all ammo ikkje går likt i børsen.

Så prøven er viktig ellers hadde det vert mye mer skadeskyting vil eg tro.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lei av de årlige debattene om for lett skyteprøve, men da kammeret ikke har noe interessante tråder for tiden leste jeg denne likevel. Jeg finner lite nytt, det er samme argumentene hvert år. Jeg fant en interessant kommentar:

I tillegg burde det vært et krav at øvelseskudd å oppskyting bør tas med samme våpen.

Jeg jakter litt ulike jaktformer, og har vel skutt prøven med 7-8 våpen, skal jeg da skyte 30 obligatoriske skudd med hvert av dem?

Uansett hvilke hensikt skyteprøven skal ha, så er det min erfaring at det er bedre resultater under oppskyting enn før obligatoriske prøveskudd ble innført. Det er færre som ikke klarer prøven på første forsøk enn det var tidligere.

Dette viser at obligatoriske prøveskudd har bedret skyteferdigheten, og at det da sansynlighvis reduserer antall skadeskytinger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...