Jump to content

Storviltprøve


ragnarn

Recommended Posts

Selv syntes jeg prøven burde skytes stående, samtidig som man urinerer med en hånd (damer på huk med buksa på anklene), og samtidig balanserer en full kaffekopp på hodet. Dette for å simulere en så stresset jaktsituasjon som mulig. Men aller mest fordi det er typisk norsk, og prøve å endre på noe som allerede fungerer. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ola Nordmann elsker reguleringer, byråkrati og forbud; hans første tanker i møte med noe nytt er "Er dette lov?" og "Bør det forbys?"; dette er resultatet av mer enn 60år med oppdragelse og detaljregulering av livet fra vugge til grav.

 

Snodig nok er samme Ola Nordmann veldig opprørt over voksende offentlig byråkrati og regulering; skjønn det den som vil...

Link to comment
Share on other sites

Syntes det er helt greit med 30 treningsskudd, så hver og en legge seg i trening om behovet er der! Det gjelder i allefall for undertegnede, tror ikke jeg har vært så mye på bane som i år! Og det er hver enkelt som selv bør ha selvinnsikt nok til å skjønne at trening er tingen om man vil bli bedre. Nei til strengere reguleringer på trening og oppskytting.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Syntes det er så godt å lese at de som syntes at prøva burde vært vanskeligere er både verdensmestere,bedrevitere og kukskaller...

Samtidig som det er kun de som skyter 15mm samlinger som vill ha den vanskeligere.

Hva med å heller slutte å kalle det for storviltprøve og heller kalle det utstyrssjekk, hva med å fjerne alle krav til treff så lenge de er innenfor dyret og da gjerne flytte simla til 50 m siden de som syntes prøva er litt vanskelig ikke skyter på andre dyr enn de som står med breisiden til på 50m, da ville jo mange flere klare den lett, da slipper jo flere å bruke noen hundrelapper og for mye av fritiden på å klare denne hersens prøva, kanskje til og med gå ned til 3 skudd og ikke 5.. Skulle vel egentlig i disse moderne tider kunne ta ett bilde av ei skive som man har skutt på hjemme og sendt det til NJFF for godkjenning av prøva. Da hadde man jo jaggu sluppet å reise på skytebanen å, helst bare 2.hvert år som en Eu kontroll. Helst kunne det vært mulig å levere våpenet til noen andre som kunne gjøre det, så slipper man å løsne ett skudd før man må på jakta..

 

Ja jeg mener fortsatt at det burde gjøres noe, men jeg sitter ikke å kaller de som sliter og vill ha den som den er for inkompetente, udugelige, talentløse idioter fordi om.. Så sier vel litt mer om dere som sliter med prøva og mener den er mer enn vanskelig nok enn de som klarer den lett å vill ha forandring..

Link to comment
Share on other sites

Oppskytinga er grei slik som den er i dag.

Prøveskota har for meg ein misjon. Skyte og prøve å få gode samlingar, om den er oppe til venstre eller rett ut til høgre har ingen betydning. Det er først når blyspissen vert kamra at eg vil ha ei god samling, høg 10/9 på ringskiva.

 

Skulle eg ikkje klare prøven på første forsøk er ikkje det noko problem. Då skyt eg ein gang til med samme våpen før eg tek prøven med neste våpen.

Link to comment
Share on other sites

Til dåkker som står på standplasser rundt om i landet. Hvor mange er dere borti som vil jakte, men får ikke lov pga prøven? Tipper tallet er ganske lite. Jeg har aldri hørt om noen.

 

Jeg vet derimot om noen sjeler som skyter godt på prøven, men som aldri burde vært i skogen av ulike årsaker. Prøven er ikke der for å sile ut, så det bare er kremen av skyttere som får gå på jakt, men for å bekrefte at ting er i orden. Å heldigvis for det!! Vil du bevise at du er god å skyt så delta på jaktfelt. Der kommer jo resultatene i avisa om du er heldig.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg si. Har på ingen måte tenkt å stenge ute noen fra muligheten til å ta storviltprøven, men jeg syns enkelte ting med gjennomføringen av prøven kan bli bedre.

 

 

Hva er så meningen med storviltprøven?

 

Teste skytterens skyteevne eller våpenets tilstand.

 

Skytterens skyteevne: 30 skudd over minst to økter uten krav til treff og 5 skudd med treffkrav.

Øvelseskudd kan skytes med støtte og da bør det kunne kreves treff på minst halvparten av disse ( ikke nødvendigvis like strenge krav som til oppskytinga). Da har skytteren 15 skudd på innskyting og tuning etter en lang pause fra sist høst ( for de det gjelder).

 

Våpenets tilstand: 30 skudd for å sjekke om kikket sitter osv. å så kan man skyte opp ( 5skudd) med alle våpen man skal bruke på storviljakt etter dette. Hva med tilstanden på de våpen som ikke blir skutt prøvesudd kun oppskying?

 

30 skudd skutt i "vilden sky" med sier INGENTING om skytteren eller våpenets tilstand.

Link to comment
Share on other sites

Herregud..... Er det virkelig noen som tror at de som ligger på standplass å skyter øvelseskuddene.....ligger å skyter i " vildens sky".... Det er overhode ikke mitt inntrykk... Mitt inntrykk er at ALLE prøver så godt de kan.... Realiteten er jo at når " jegerskytingen" starter så teller alle skuddene fra første til 30 skudd som " øvelseskudd " enten du vil eller ikke... så spør de deg om hvor mange skudd du har skutt etter hver serie... Og når du har vært å skutt to kvelder og skutt minimum 15 skudd hver kveld så er du i mål med de obligatoriske plikt skuddene..... Og mitt inntrykk er jo at de fleste som sliter faktisk skyter flere skudd enn de 30 plikt skuddene.... Nettopp fordi gjennomsnitts mennesket er såpass oppegående at de føler at det må til.... Ved en vennlig og opplysende tone på banen skal det veldig lite til for å veilede de som sliter med oppskytingen og ved veiledning... Så kanskje vi har rekruttert en ny jeger og skytter som snakker varmt om skyte sporten og jakt i sosiale sammenhenger og på den måten er med på endre sine omgivelsers syn på jakt og skyting.... Jeg får sure oppstøt av folk som vil begrense andre mennesker.... Smil og hjelp de rundt deg isteden så skal du se at omgivelsene begynner å se på deg på en annen og positivt måte...

Link to comment
Share on other sites

I rest my case.

Tanken med denne tråden var å få en diskusjon om dagens ordning var god,men får bare oppgulp til svar.

 

Som jeg har sagt og fortsatt mener så ønsker jeg ikke å eksludere noen fra jakt og ønsker alle nye jegere velkommen på banen for oppskyting

 

Takk for meg

 

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

I rest my case.

Tanken med denne tråden var å få en diskusjon om dagens ordning var god,men får bare oppgulp til svar.

 

Som jeg har sagt og fortsatt mener så ønsker jeg ikke å eksludere noen fra jakt og ønsker alle nye jegere velkommen på banen for oppskyting

 

Takk for meg

 

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

 

Blir litt sært å innby til diskusjon om et tema, for så å kalle alt fra meningsmotstandere for oppgulp.... :?

Dessuten, du ønsker ikke å ekskludere noen fra jakt, samtidig som du vil ha en vanskeligere prøve.... :?::!:

Link to comment
Share on other sites

En ting som forundrer meg.

Hvor er det ikke krav til treff på øvelseskudd på storviltprøve?

 

har sett jegere som skyter helt bort i natta og bare brenner av skudd til de har antall påkrevde skudd.

 

Øvelseskudd burde hatt krav til treff på samme mål som de 5 oppskytingsskudd

 

 

RagnarO : tanken bak tråden " storviltprøve" er god den.... Men første pri.... Når en skal starte en tråd er å ordlegge på en opplysende..... informativ.... måte.... Og ikke slenge ut påstander å håpe på flest mulige " like".... På den måten legger du premissene for " tråden"... F eks. Hadde du startet denne tråden på en annen og ikke så " fordømmende" måte hadde du nok fått en mere konstruktiv tråd....

 

Ordlyden burde kanskje vært mer i denne gaten...." Er det momenter med dagens storviltprøve som burde vært endret for at flere hadde klart " oppskytingen" på første forsøk " her har du lagt premissene for en opplysende tråd... At en trådstarter ender opp med å være fornærmet fordi ikke alle er enig med seg.... Tja... Hva skal en si til det da....?

Link to comment
Share on other sites

I rest my case.

Tanken med denne tråden var å få en diskusjon om dagens ordning var god,men får bare oppgulp til svar.

 

Som jeg har sagt og fortsatt mener så ønsker jeg ikke å eksludere noen fra jakt og ønsker alle nye jegere velkommen på banen for oppskyting

 

Takk for meg

 

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

 

Blir litt sært å innby til diskusjon om et tema, for så å kalle alt fra meningsmotstandere for oppgulp.... :?

Dessuten, du ønsker ikke å ekskludere noen fra jakt, samtidig som du vil ha en vanskeligere prøve.... :?::!:

 

Kanskje litt hardt med oppgulp :oops: .

Ingen blir eksludert fra jakt med strengere krav. hadde kravene blitt skjerpet bare litt så hadde kanskje mange skyttere følt seg mere kompetent / skikket til å gå på jakt.

Dette blir som bilkjøring, du blir ikke god før du får erfaring å den kommer sigende hver dag inntil man er under torva. Sånn er det med alt.

 

Poenget mitt var og er en meningsutveksling om dagen skyteprøve og mesteparten av svarene hinter mye om at jeg opptrer som skytebanens konge og vil kvise ut de som ikke presterer.

Jeg er ikke verdensmester på noen områder og følger det regelverk som er satt.

Når det kommer gubber på banen som skyter 15 skudd første kveld og skylder på skulder, ammo, dårlig dag ++++ etter knapt å traft skiva og reiser hjem og kommer igjen etter en måned for siste 15 skudd og først da innser at kanskje de bør slutt med å holde over eller til side for å treffe skiva for så stille 70 knepp opp å 20 til side så kommer mitt ønske om krav til øvelseskudd inn.

Ikke sikkert disse får skuddsjanse i skogen men med slike våpen og en innstilling om at ammoen er for dyr til å skyte mer enn 30 skudd så bør disse 30 treffe .MENER JEG :)

Link to comment
Share on other sites

En ting som forundrer meg.

Hvor er det ikke krav til treff på øvelseskudd på storviltprøve?

 

har sett jegere som skyter helt bort i natta og bare brenner av skudd til de har antall påkrevde skudd.

 

Øvelseskudd burde hatt krav til treff på samme mål som de 5 oppskytingsskudd

 

 

RagnarO : tanken bak tråden " storviltprøve" er god den.... Men første pri.... Når en skal starte en tråd er å ordlegge på en opplysende..... informativ.... måte.... Og ikke slenge ut påstander å håpe på flest mulige " like".... På den måten legger du premissene for " tråden"... F eks. Hadde du startet denne tråden på en annen og ikke så " fordømmende" måte hadde du nok fått en mere konstruktiv tråd....

 

Ordlyden burde kanskje vært mer i denne gaten...." Er det momenter med dagens storviltprøve som burde vært endret for at flere hadde klart " oppskytingen" på første forsøk " her har du lagt premissene for en opplysende tråd... At en trådstarter ender opp med å være fornærmet fordi ikke alle er enig med seg.... Tja... Hva skal en si til det da....?

 

Kanskje det, meningen med tråden var på ingen måte fordømmende.

 

Er ikke fornermet for at ingen er enige med meg, men går fort lei når ingen tar det innover seg at enkelte til kan forbedres men heller går i angrepsposisjon.

Har etter mitt syn ikke gått til angrep på noen og føler noen seg truffet så får det stå for deres regning

Link to comment
Share on other sites

RagnarO: nå er det ikke bare du som har uttalt deg i denne tråden.... Men mitt poeng... Hadde du startet tråden på en mer informativ måte og kommet med de opplysningene som du i overnevnte innlegg kommer med så hadde tråden hatt et sunnere klima.... Som trådstarter så legger du premissene for resten av tråden.... Er det innlegg som bryter med premissene og som er flåsete... Lite informative... Eller på en eller annen måte bryter med trådens premisser kan disse rapporteres.... Bare en liten tanke :-)

Link to comment
Share on other sites

Storviltprøven er vel i grunn helt grei... Klarer du å sette fem skudd på rad innenfor 30 cm på 100 meter så er du god nok skytter til å jakte!

Å sette krav til treff på treningsskudd blir egentlig ganske meningsløst, da er det i hvert fall ikke treningsskudd lengre....

 

Ordningen med storviltprøve er helt suveren. Hvor mange som ikke klarer storviltprøven ila av ett år vet jeg ikke, men noen er det sikkert. Og det er betryggende at de blir luket ut.

En burde vel strengt tatt heller ha spurt om hvorfor ikke småviltprøven er innført...

Link to comment
Share on other sites

[quote name="

 

Ordningen med storviltprøve er helt suveren. Hvor mange som ikke klarer storviltprøven ila av ett år vet jeg ikke' date=' men noen er det sikkert. Og det er betryggende at de blir luket ut.

En burde vel strengt tatt heller ha spurt om hvorfor ikke småviltprøven er innført...[/quote]

 

Fordi alt dette skal administreres, og det er tungt nok å administrere storviltprøven mange plasser. På min skytebane er det ville tilstander rett før jaktstart, med laaaaange køer. Folk kommer langveisfra fordi deres baner stenger tidligere, og de ikke har somlet seg til å ta prøven tidligere. Ser for meg at stemningen er mer harmonisk og avslappet på banene på bygdenorge, men rundt de større byene er situasjonen en annen. Takk og lov at jeg slipper å sitte i kø med hagla også :wink:

Link to comment
Share on other sites

...de ikke har somlet seg til å ta prøven tidligere... ...Takk og lov at jeg slipper å sitte i kø med hagla også :wink:

 

Dersom du hadde somlet deg til å ta prøva tidligere, altså før alle de andre som heller ikke har somlet seg til det, så hadde du ikke trengt å sitte i kø med rifla heller :wink:

 

Sorry, jeg klarte ikke å dy meg :mrgreen:

 

Jeg synes for øvrig ikke det virker som det er så mye forskjellig i bygdenorge. Rett før bukkejakta er det tilløp til kaos på alle baner jeg har frekventert oppigjennom tida.

Link to comment
Share on other sites

Om målet er å tvinge folk til å trene mer og bedre er løsningen selvfølgelig å redusere diameter på ringen på prøveskiva.

Men siden ikke norske skog og fjell er fulle av skamskutte dyr, ettersøksekvipasjene ikke jobber 24/7 hele høsten og de aller,aller fleste samler sine 5 skudd pent i midten av ringen har ikke de som bestemmer sett noen grunn til å endre reglene....

Link to comment
Share on other sites

Sitering av overforstående innlegg er slettet. jmonsen

Nei, men jeg bruker en trekilos m98 i kal 458 lott med en Bushnell 4x32 med fire cm lang øyeavstand, og inntar en håndfull med avføringsmiddel en halvtime før oppskyting, for spenningen sin del!

Link to comment
Share on other sites

...de ikke har somlet seg til å ta prøven tidligere... ...Takk og lov at jeg slipper å sitte i kø med hagla også :wink:

 

Dersom du hadde somlet deg til å ta prøva tidligere, altså før alle de andre som heller ikke har somlet seg til det, så hadde du ikke trengt å sitte i kø med rifla heller :wink:

 

Sorry, jeg klarte ikke å dy meg :mrgreen:

 

Jeg synes for øvrig ikke det virker som det er så mye forskjellig i bygdenorge. Rett før bukkejakta er det tilløp til kaos på alle baner jeg har frekventert oppigjennom tida.

 

Jeg tar prøven i april/ mai hvert år, men pga ny rifle måtte jeg opp i begynnelsen av august :wink: . Ellers så sitter jeg i kø for å trene, men blir litt voldsomt å sitte 45-60 min for å skyte 15 skudd(det er det en får lov til når det er ekstremt med folk), så går jeg heller hjem og tørrtrener.

Link to comment
Share on other sites

Ein klassikertråd som eg berre MÅ lese gjennom kvart år. Og ei ganske klassisk utvikling i tråden denne gangen og ;)

 

Skjønna godt at trådstarter føler seg misforstått. Her må man formulere seg like rundt og vagt som ein AP-politiker, ellers får man på pukkelen ;)

 

So til saken:

Eg skal innrømme at eg og har tenkt mitt når det gjelder storviltprøva. "Simla" er i alle fall den største simla eg har sett noken gang. 30 cm i diameter er ein del større enn vitalt treffområde på rådyr og for so vidt ein del rein og hjort. Og man kan prøve so mange gangar ein vil, i den stilling man vil og med reim om man vil. Eg skjønnar veldig godt at enkelte stiller spørsmålsteikn ved prøven.

 

Men, eg meiner likevel at prøven fungerer greit som den er i dag. Den er eit greit og absolutt minimumskrav for kva man må ha av skyteferdigheit for å gå på storviltjakt. Den er og eit innarbeida system som er grei å administrere.

Øvelsesskota er nettopp øvelse, og har derfor ikkje krav til treff. Greit nok. Eg skjønnar for so vidt ikkje at seriøse jegerar kan ha samvet til å skyte på vilt med kun 30 + 5 skot som treningsgrunnlag, og meinar at alle bør trene vesentleg meir enn det! Men det er heilt greit at det kun er 30 skot som skal dokumenterast. Vi treng ikkje meir papirmølle enn det vi har i dag.

 

PS: Chiefen hadde dagens kommentar :wink: Peikar på eit veldig snodig fenomen!

Ola Nordmann elsker reguleringer, byråkrati og forbud; hans første tanker i møte med noe nytt er "Er dette lov?" og "Bør det forbys?"; dette er resultatet av mer enn 60år med oppdragelse og detaljregulering av livet fra vugge til grav.

 

Snodig nok er samme Ola Nordmann veldig opprørt over voksende offentlig byråkrati og regulering; skjønn det den som vil...

Link to comment
Share on other sites

...måtte jeg opp i begynnelsen av august :wink: . Ellers så sitter jeg i kø for å trene...

 

 

Sånn er livet innimellom :) Jeg prøver å få skutt nok tidligere på sommeren til at jeg kan stå over med god samvittighet når det er såpass trengsel. Det har hendt jeg har glemt meg dog, og snudd på parkeringsplassen.

 

For øvrig så skal jeg utdype mitt tidligere innlegg en smule: Poenget mitt var at selv om det er en del som sliter på prøva så er det jo ikke sikkert at de ikke har trent mer når jakta kommer. På den annen side, hvis vi skriver august/september når de sliter så blir det vel neppe så mye bedre, og de som skyter opp i april/mai er kanskje ikke overrepresentert blant de som sliter.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som synes prøven er for lett.

Neste gang dere skyter opp, gjør følgende!

 

*Ta av alt som kalles siktemidler på rifla.

*Løsne skjefteskruene.(helt)

*Få utdelt 5 skudd fra tilfeldige jegere.

*Skyt prøven etter det har blitt beke mørkt.

 

Ved bestått prøve SKITT JAKT :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei, har ikke lest alle innleggene men her er noen grep som vi har gjort på Skytebanen til oss for å øke interessen:

 

Ringskivene (med unntak av ei til innskyting) er byttet ut med rev, gaupe og rådyr. I tillegg får medlemmer av skytterlaget (350,-/år) skyte gratis hele sommeren (22-23 skytinger) samt skyte opp gratis, tror dette har stimulert til mer skyting! I tillegg fyrer vi alltid opp ei bålpanne, koker kaffe og serverer vaffel - gjør skytinga sosial, det er nøkkelen til å flere til å komme på skyting tror jeg..

Link to comment
Share on other sites

syns prøva er like lett/vanskelig hvert år jeg.

gå opp ifra 16x til 24x var litt verre da jeg skjelver endel, men har da klart prøva på 1. forsøk, det er jeg godt fornøyd med.

 

Ellers ønsker jeg alle stresskyttere lykke til fremover med prøva (da det ikke er mange kveldene igjen før storviltjakta begynner)

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår at trådstarter flytter midlertidig til Tyskland, de har nemlig meg bekjent en vesentlig mer krevende storviltprøve han kan bryne seg på. Jeg har aldri jaktet der selv, men har en kolega som har vært der ved flere anledninger og kjenner til systemet. Det er vistnok bare et forsøk på prøva og målet er vesentlig mindre enn reinsfiguren vi benytter. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er at vi viderefører storviltprøven og at vi har X antall pliktskudd for å kvalitetssikre at våpen er i hensiktsmessig stand.... Resultatet av denne prosedyren er at vi i alle fall er sikre på at de fleste vi treffer på ute i skogen med rifle på ryggen har klart å sette 5 skudd innenfor den berømte ringen.... Skulle en absolutt gjøre om på prøven så hadde det vært bedre med en mere " felt" messig skyting.... 2 skudd liggende 100 meter... 2 skudd sittende 100 meter.... Og 1 skudd stående 50/100 meter.... Kombi/ drilling = 1 skudd på alle disiplinene.... Men bevares.... Dagens " prøve" fungerer jo..... Regner med at alle jaktlagene har såpass indre justis.....at om de opplever " cowboy" fakter fra en av deltakerne under jakt så er det en advarsel og på hue og ræva ut... Den samme indre justisen kan også pålegge deltakerne til å ha flere " øvelseskudd "

 

Kl 00.01 søndag braker det løs og en uke på fjellet i jakthytta i hyggelig lag med resten av laget er reservert og godkjent av ØK så da gjenstår det bare å ønske alle som har gjennomført og bestått storviltprøven lykke til og skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...