Jump to content

Storviltprøve


ragnarn

Recommended Posts

Behold prøva som den er. Den er vel som flere sier ment for å kontrolere børsa og ikke skytteren? Siden kombivåpen slipper unna med 3 skudd og du må ta prøven med alle rifle løpene du har tenkt å bruke på storvilt.

Er det mye problemer med skadeskyting sånn som det er nå?

 

Så om du må ha 50x optikk på børsa eller åpnesikter er vell opp til deg selv å vurdere? Og de som føler for det kan jo lage sine egne prøver. (Er jo i visse miljøer sett på som stort å treffe på første skuddet uten å skyte seg inn på blinken :wink: )

 

Hva blir det neste som skal reguleres når prøva er blitt å skyte pungen av løpende villsvin? Krav om aimpoint siden det hindrer at du blir fristet og i stand til å skyte greit på 100m+ og er det eneste som duger til de nye blinkene som kommer styggfort på en trang konstruert post i motlys og med trær slik at du må ta høyde for å ha fri sikt fremover også? Og all optikk, dempere og ekstra løp burde bli påsatt plomberings tape for å sikre at det ble skutt opp hvergang løps bytte eller noe annet ble byttet på siden det er vanlig nå å ha hurtigmontasjer og flere kikkerter samt systemvåpen. Glemte nesten å få til ordninga med 1 skudd som maks i jakt våpen for å ytterligere hindre skadeskyting :roll:

 

Eller skal vi stole litt på folk og gi den lille tilliten til oss selv?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Chiefen v2 peikar på at Norge er eit av få land som har ordninga med årleg skyteprøve, og ber oss reflektere over kvifor det er slik. Ser ein bort frå det opplagte momentet, nemleg at vi lever i eit av verdas mest gjennomregulerte samfunn, kanskje med unnatak av det svenska folkhemmet, så er jo det ein av forklaringane.

 

Ein annan forklaring som kan forsvare dagens ordning er at vi hegnar om den såkalla "folkejakta". Det er neppe mange andre land, i alle fall i Europa, der det årlege uttaket av hjortevilt blir gjort av ein såpass stor andel av befolkninga. Enklare sagt: Mange jaktar og skyt dyr, men vi skyt forholdsvis få dyr per jeger. Det fortel oss at mykje dyr blir felt av jegerar som er sånn måteleg interessert i jakt. Intereressert nok til å sette av tre-fire helger i året, men heller ikkje meir. Interessert nok til å ha ei Carl Gustaf 30.06 med ein Leupold på toppen i eit påtvunge våpenskap, i tillegg til Baikal-hagla. Interessert nok til å ta dei to påkravde turane på skytebana, ikkje nødvendigvis for skytinga sin del, men dei får i alle fall helst på kjensfolk.

 

Dei fleste jegerar, uavhengig av interessenivå er sikkert einige i at det er eit mål å få senka skadeskytingsprosenten så mykje som mogleg. Ifølgje undersøkinga "Bedre Jakt" (Andestad), svingar den mellom tre og ni prosent. Skyttaren sine kvalifikasjonar og vurderingsevne har betydning, viser tala, men først når jegeren er villig til å auke treningsdosen frå dei obligatoriske 30 til fleire hundre skot i året, ser ein merkbar forbetring. Er det realistisk å få folk til å skyte så mykje? Kanskje, eg tvilar.

 

Det undersøkinga derimot viser, er at valget av jaktform har stor betydning for skateskytingsfrekvensen. Drivjakt er ikkje uventa verstingen, mens bøjakt kjem best ut. Viss målet med skyteprøva er å "kontrollere og regulere" jegerane til meir human jakt (mindre skadeskyting), så er alt arbeidet med årleg skyteprøve nesten bortkasta, for å sette det på spissen.

Link to comment
Share on other sites

Dere må huske at vi som sitter her, og leser om jakt, utstyr, nyheter og teori året rundt, tilhører et bittelite mindretall.

Vi skyter uansett mer enn 30 skudd i året, og har full kontroll på alt utstyret, og sjekker det til og med rett før jakta.

 

Jeger X vet ikke at riflestokken har rørt på seg over vinteren, og hadde ikke sjekka dette før jakta om han ikke var tvunget til å skyte noen øvelsesskudd.

osv osv

 

Det er litt barnehage-takter å regulere dette, men det skyldes ikke nødvendigvis reguleringskåte politikere, men like mye at enkelte er litt barnehagebarn når det kommer til å ta ansvar.

 

Prøven er lett, men ikke lettere enn at folk som oftest må sjekke innskyting og påse at de fortsatt kommer inn i sittende/liggende stilling.

 

Om den på død og liv skulle gjøres vanskeligere, syns jeg skytestokk ol. bør bli lovlig, da det er slik dårlige skyttere (men gode jegere) jager.

Link to comment
Share on other sites

Som ett lite apropos kan jeg nevne at jeg i fjor spurte noen av de som jeg så sleit litt med prøva, om hvordan de hadde det.

 

Det jeg fant var at de fleste sleit med betydelige helseproblemer, en ventet på stær operasjon og kunne ikke fokusere mer enn 2 skudd i gangen (Da jeg fortalte ham at han kunne skyte 2 skudd og vente ett minutt eller 2 før neste skudd, ble det ei forbausende god samling i simla. Det samme fungerte også fint for ett par andre problem).

 

Andre hadde muskel problemer o.s.v. Av fem mann med tildels store problemer med oppskytingen, hadde 2 klart gyldig grunn til unntak for vanlig oppskyting. Men de orker ikke søke, eller visste ikke om muligheten.

 

Det er mangt rart på skytebanen, men man skal passe seg for å skjære alle over en kam. Det kan like gjerne være lagets gamle storskytter som ligger der og sliter, som en tulling som ikke klarer å ta til seg lærdom.

Link to comment
Share on other sites

Synes nå prøva er grei som den er, og prøveskudda likeså, vi folk er veldig forskjellige og jeg opplever at ca halvparten av de jeg treffer på de obligatoriske turene på skytebanen ikke intreserer seg noe særlig for verken rifler optikk eller ammo, de intreserer seg for æljjakt, og de har en mævser ( slang for boltrifle ) med en kikkert på som de ikke vet hva heter, børsa har stått i skapet siden ifjor høst og de kjøper ei pakke med "blyspiss" av billigste sort for å både Jakte og ta prøva med, er vel som nevnt lenger opp derfor vi har prøva, for at rifle og optikk skal testes, og for å teste at skyttern ikke er helt på jordet. Enkelte mener at liggende skyting ikke burde være lov, vel jeg, og fler jeg kjenner, sliter ekstremt med liggende, jeg foretrekker å sitte på en stubbe eller en stolsekk noe som for meg er mer realistisk ift jakt. Ute i skauen eller hvor enn folk jakter er det bare holdningen som har noe å si, enkelte vil alltid prøve å skyte uansett om holdet er for langt/om dyret er i høy fart, dersom vi skulle luke ut disse ville vi måtte ha en ekstremt vanskelig prøve type 10cm treffsone løpende dyr på 200m, dette ville nok luke ut en del griser, men det ville ødelegge for enda fler fornuftige jegere.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte mener at liggende skyting ikke burde være lov, vel jeg, og fler jeg kjenner, sliter ekstremt med liggende, jeg foretrekker å sitte på en stubbe eller en stolsekk noe som for meg er mer realistisk ift jakt. Ute i skauen eller hvor enn folk jakter er det bare holdningen som har noe å si, enkelte vil alltid prøve å skyte uansett om holdet er for langt/om dyret er i høy fart, dersom vi skulle luke ut disse ville vi måtte ha en ekstremt vanskelig prøve type 10cm treffsone løpende dyr på 200m, dette ville nok luke ut en del griser, men det ville ødelegge for enda fler fornuftige jegere.

 

Hadde instruktør på besøk her i vår, og flere som fikk seg en aha opplevelse mtp å skyte fra andre stillinger enn liggende. Man merker jo f.eks mindre til rekylen når kroppen får fjære litt mer.

 

"Grisene" som skyter på for langt hold, dyr i fart osv ser jeg ikke for meg at vi klarer å oppdra på banen - der må intern justis i jaktlagene trø til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...