Jump to content

Oppskrifter på god hybelmat?


young hunter

Recommended Posts

Google er din venn. Prøv f.eks.:

 

http://matmons.net/visKategori.asp?meny=26&kategori=110

http://www.haugenbok.no/katverk.cfm?kpr=3_5_2-19_228&cid=145667

 

Så kan du kjøpe denne for å lære endel basismatlaging, og denne for det klassiske pluss kulturhistorien, så er du på god vei til å bli en skikkelig hobbykokk. Etterpå blir det som med våpen og sånt: Det baller bare på seg. Sjøl har jeg vel halvannen hyllemeter med ymse kokebøker... :oops: Min første var Ingrid Espelid Hovigs "Den rutete kokeboka", jeg lærte mye av den. Veit ikke om den er i salg ennå.

 

PS: Du kan få en oppskrift på "hvordan gjøre Grandis god":

1. Skrap av alt oppå, pass på å få av all tomatsausen. Vask gjerne med varmt vann og oppvaskbørste for å være sikker, men ikke bruk Zalo

2. Salt og pepre en hjortefilet, stek den til den er rosa i midten. Skjær den i cm-tykke skiver og legg den oppå Grandisen

3: Ta vekk den papplignende deig-greia som ligger under hjortefileten og hiv den i søpla

4: Servér!

 

PPS: Det holder med én tråd om samme emne ;)

Link to comment
Share on other sites

PS: Du kan få en oppskrift på "hvordan gjøre Grandis god":

1. Skrap av alt oppå, pass på å få av all tomatsausen. Vask gjerne med varmt vann og oppvaskbørste for å være sikker, men ikke bruk Zalo

2. Salt og pepre en hjortefilet, stek den til den er rosa i midten. Skjær den i cm-tykke skiver og legg den oppå Grandisen

3: Ta vekk den papplignende deig-greia som ligger under hjortefileten og hiv den i søpla

4: Servér!

 

 

Med denne oppskrifta for å få grandisen "etandes" så kan dei servere grandis til meg og, ellers tnei takk.

Link to comment
Share on other sites

He, he, ler så eg nesten griner her Sako30-06, den oppskrifta på å gjere ein grandis god, gjekk inn med fulltreffer her... Ikkje berre det, men den er faktisk 100% riktig også.. :lol::mrgreen:

 

Ingrid Espelids bibel, og ei gammel god kokebok, som er absolutt verdt å ha i samlinga. :)

 

Tja, kan gje et lite bidrag eg også. Lett, billig og godt :

 

Visp 3 egg i ein bolle, tilsett ca 1 ts salt og 0,5 ts kverna pepper ( for guds skyld, kjøp ei god pepperkvern ! )

Kok 1-2 pakker nudler i ca 3 minutt og sil av vatnet ( bruk det medbrakte krydderet i posene )

Kutt opp bogskinke ( IKKJE piknic skinke, det er dyr kattemat !! ) i små terninger, krydre desse med pepper og helst litt chilipulver. ( eller endå betre, kutt opp 1 liten rød chilipepper/kvitløksbåt og ha i panna )

Kjør steikepanna på full guffe i ca 2 minutter, og sett ned plata til ca 2/3 av full guffe.

Ha i bokskinka og chilien/pepperet og la dette surre et minutt.

Hell oppi ein halv grønsaks pose, med enten wok grønsaker eller din favoritt...

La dette steike i et par minutter, mens du vender det i panna.

Kjør oppi nudlene og la dette steike sammen et lite minutt.

Så kjører du oppi eggene, men no skal du ikkje blande dette, slå av plata.

Har du lokk til steikepanna, så legg du dette over og trekker panna av plata, vent i 3-4 minutter, og den er ferdig.

Hvis du ikkje har lokk, til panna, la panna stå på plata og trekke, etter du har slått av plata. Vent i 4-5 minutter, så er den ferdig. VOILA, kjapp og god middag..

 

Eg bruker denne varianten av og til, men krydrer den helst litt jæ..ig. Men det er bærre lækkert. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk tøyset slik med en Grandiosa. La det være klart, man kan vaske så mye man vil på den bunnen, Grandiosasmaken blir man ikke kvitt.

 

Da har du ikke fulgt Sakos oppskrift:-)

Link to comment
Share on other sites

-rett: dagevert&magnes tunfiskpasta

 

-bakgrunn: oppstod i et øyeblikk av sult og lite penger, kokt på stormkjøkken.

 

du trenger:

 

-en pakke båndspagetti

-en boks tunfisk i olje

-en halv løk/rødløk(avhengig av hva du liker best)

-salt&pepper

 

du gjør slik:

 

1.kok spaghetti, bruk gjerne litt salt og noe av oljen fra tunfiskboksen.

2.hell av vannet, dump oppi tunfisk og hakket løk.

3.strø øver salt og pepper.

4. server! gjerne med billig øl(grans premium er faktisk godt prisen tatt i betraktning 8,90 pluss pant)

 

denne egner seg forresten også meget godt på tur.

Link to comment
Share on other sites

Sako`s oppskrift på Grandiosa minte meg på en oppskrift på quiche hentet fra tegneserien Preacher:

 

"You make the quiche, right, an' then you cook it, an' then you throw the stupid fucking' thing out the window. Then you grill yourself a t-bone an' eat that instead."

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ferieguru skreiv :

Tro meg bare, den bunnen på grandiosaen er ikke bra. Den smaken som sitter i den, blir man ikke kvitt med vann....

 

Sako30-06 skreiv :

Salt og pepre en hjortefilet, stek den til den er rosa i midten. Skjær den i cm-tykke skiver og legg den oppå Grandisen
Ta vekk den papplignende deig-greia som ligger under hjortefileten og hiv den i søpla

 

Les dette over her, et par gonger, så går nok lyset opp for deg, he, he.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ferieguru: Les hele oppskrifta. For all del, ikke glem punkt 3:

3: Ta vekk den papplignende deig-greia som ligger under hjortefileten og hiv den i søpla

Da tror jeg du skal klare å få vekk det aller meste av den der Grandis-smaken ;)

 

Forøvrig, hadde jeg vært italiener bosatt i Norge ville jeg sterkt vurdert å sende ei brevbombe til Stranda. Jeg mener, å kalle den papp-plata med ketchup og hundemat oppå for pizza, da gitt! :shock:

 

Ellers kan jeg bidra med en (litt tidkrevende men) relativt velprøvd oppskrift på skikkelig hjemmelaget pizza.

 

Tomatsaus til 2-3 pizzaer

1 boks hakket hermetisk tomat

1-2 fedd hvitløk

En god slant god olivenolje

Basilikum (kan godt være tørket)

 

Skrell hvitløksfeddene og skjær dem i skiver. Åpne tomatboksen. Ha en raus slant olivenolje i en kasserolle, varm den opp til det nesten ryker av den. Hiv hvitløken oppi olja, rør friskt til skivene begynner å bli lys gyldne, hiv oppi hele boksen med tomat. Det spruter noeinni..., men jeg synes det varmesjokket "gjør noe" med tomatsmaken. Ha i etpar teskjeer (eller mer etter smak) tørket basilikum, kok opp og la det hele koke middels friskt til tomatsausen begynner å bli passe tykk. Det tar gjerne et par-tre timer. Ta kjelen av komfyren og tørk bort alle de små røde prikkene med en fuktig klut før det setter seg fast for alvor. Smak på sausen, det kan hende at du må justere smaken ørlite med en dæsj salt og en halv teskje sukker.

 

Deig til to pizzaer

2-2.5 dl godt lunkent vann

1 ts fint havsalt

25 g pressgjær eller en halv pose tørrgjær

En raus slant pluss en klunk god olivenolje

Nok mel. Halvparten kan gjerne pastamel hvis du finner i butikken, resten vanlig norsk hvetemel

 

Ha saltet i vannet, rør ut gjæren. Tilsett endel av melet til det har konsistens som tykk velling, ha i olja. Tilsett resten av melet. Eltes godt og grundig med nok mel til deigen er fast og elastisk og ikke klistrer til bakebordet. Forheves minst en halvtime, gjerne lenger. Den skal bli minst 2-3 ganger så stor som da du begynte. Er det for lenge til du skal spise, slå sammen deigen og la den fortsette å gå.

 

Fyll til en pizza Margharita

1 mozzarella, sånne som selges i en plastpose med vann og er på størrelse med en litt stor barneknyttneve

3-4 topper av frisk basilikum

 

Tillegg, for andre varianter

Ei stor skive god kokt og/eller røkt skinke, skåret i store biter

eller

4-6 ansjosfileter, sånne franske/italienske (ikke norsk ansjos!!!) pluss en ss eller tre med avrente kapers

eller

Noen tynne skiver italiensk spekeskinke

eller

hva som helst ellers som du kommer på. Ikke for mye og ikke for tykt

 

Til-laging

Skru ovnen på maks. Absolutt maks. Pass på at den er blitt helt varm. Kjevle ut deigen på et godt melet bakebord til en rund leiv som er omtrent like stor som bakeplata og like tynn som ei lompe. Legg den godt (men ikke overvettes) melete leiven på ei tørr og rein bakeplate. Smør et tynt lag tomatsaus oppå, omtrent som når du smører smør på ei god brødskive. Ikke for mye, da blir pizzaen slaskete og det blir for mye tomatsaus-smak. Skjær mozzarellaen i ca. fem skiver. Trøst de andre på kjøkkenet med at du er ikke så sur som du høres ut, det er bare den @£$%&!!! mozzarellaen som klistrer til kniven og ikke vil bli til pene skiver. Drit i det, legg mozzarellaskivene utover pizzaen. Legg eventuelt på annet fyll oppå osten. Strø over friske basilikumblader. Dryss over mer av den gode olivenolja. Putt pizzaen inn midt i ovnen, skjenk deg et glass av en grei Chianti og pass på pizzaen mens du eventuelt lager til nummer to. Pizzaen trenger 6-9 minutter i ovnen, da er kantene vakkert solbrune og osten bobler friskt. Ta ut pizzaen, skjær den i 6-8 snipper og servér. Buono appetito!

 

PS: Selv etter en ferie i Toscana, påstår ungene at dette er den beste pizzaen de vet om. Så jeg tror det er verd å prøve den 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette er min soleklare favoritt fra hybelmat.com :

 

Skive med banan og jordbær

 

 

Ingredienser

Et par brødskiver

1/2 banan

jordbærsyltetøy

Tilberedning

Smør syltetøyet på skivene først og legg banan oppå for å få bananskivene til å sitte bedre. Smør er helt unødvendig.

Serveringstips

Sjokomelk er veldig godt her

Link to comment
Share on other sites

Enkel form for hybelmat som smaker fortreffelig er som føgende:

 

Kok pasta. Husk mye salt eller buljong + olivenolje eller smør under koking.

 

Ha pastaen på forvarmet tallerken. (forvarmingen kan gjøres under springen)

 

Sleng på minst en spiseskje smør. Les smør og dynk det hele med en mengde revet mosarella og parmesan. Bland sammen og vent til at osten er godt smeltet. Vel bekomme! Forresten ikke ødelegg det hele med ketchup. Please!

 

Funker for andre også når en komme hjem alene og middagen ikke lar seg bestille.

 

Som et medlem av pasta- og risgenerasjoen blir jeg aldri lei denne enkle retten. Og joda jeg spiser mye annet godt også. Men som sagt blir jeg aldri lei denne. Trøst? Muligens.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Skavkjøtt:

 

Råvare: Bogstykker fra: rein, hjort eller elg

 

Skav knapt halvtint kjøtt i tynne skiver(1-2mm lettere å få tynne skiver jo mindre tint kjøttet er), freses i svært varm panne( bruk 50/50 med MEIERIsmør og olje), saltes og peppres. Legges over på tallerken, kok ut panna med litt vann til sjy.

Serveres med grovt brød eller kokte poteter og ikke minst TYTTEBÆR, gjerne også kokte grønnsaker og stekt kantarell/traktkantarell.

 

Og til slutt: ikke lag mat etter oppskrifter men les kokebøker(blir mye mere spennende på denne måten)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Fantastisk tråd :) Mat er utrolig gøy å prate om!

 

Jeg har god erfaring med hybelmat, og er svært glad i å lage mat selv. Her er mine "favoritter". Jeg vektlegger kost som er sunn, men likevel næringsrik og god.

 

En middagsrett kan ofte strekkes over 2 dager, altså, man tar rester dagen derpå. Dette gir god utnyttelse av råvarene, og man sparer penger.

 

Skinke i Sur&Søt Saus med Ris

1 pk. BOG Skinke (eller tilsvarende, ligger på ~20 kroner)

1 pk. Uncle Bens Sur&Søt Saus (Fins i ymse varianter nå, men den vanlige duger i massevis)

1 fersk Chili (Knust fra glass er helt okey og, isåfall cirka 1 ts. Chili doseres etter barskhet :) )

3 fedd hvitløk (Knust fra glass er også her helt okey, isåfall cirka 1 ts.)

Ris (.. av ditt eget valg. Jeg liker Basmati- og Jasmin best)

 

Stek BOG Skinke hurtig sammen med chili og hvitløk i matolje (rapsolje, soyaolje, solsikkeolje), på høy varme i cirka 1 minutt. Rot rundt kontinuerlig, slik at skinken ikke blir brun eller brent. Det er ideelt å gjøre dette i en gryte heller enn en stekepanne, da dette vil søle mindre, og preservere fukt/smak bedre. Tilsett så boksen/glasset med Uncle Bens blandingen, og la dette småkoke i cirka 2 til 4 minutter. Sett risen på før du begynner, så er den ferdig samtidig med resten.

 

Dersom du har en liten slant ekstra å bruke på litt garnityr, kan jeg anbefale deg å kjøpe en bunt med ferske Asparges og Pinjenøtter. Varm dette på samme måte som skinken, men bruk helst Olivenolje. Maks steketid er 30 til 45 sekunder, på full varme. Det skal bare bli godt varmt. Strø over en fingertupp med salt ved slutten av steketiden, men svært lite. Dette er svært godt tilbehør til retten over.

 

Hovedretten koster deg cirka ~50 Kroner, men gir nok mat til to dager for en mann. Dersom du vil ha med "det lille ekstra", bør du påregne deg cirka 25 kroner til.

 

Hybeltiden er en fantastisk tid til å lære mer om mat! Finn dine egne oppskrifter, og lek deg frem til noe du liker godt. Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Lag pannekake røre og tapp det over på ei flaske.. så kan du steke deg et par pannekaker når du måtte ønske.

Røra på flaske i kjøleskapet holdt seg faktisk lenge gitt..

 

Ellers kan du bruke restene fra de kokte potetene fra i går, hakk de opp i biter og stek dem i stekepanna med litt pølsebiter, krydre litt og det blir namm namm..

 

Faktisk, den rett i koppen fiskesuppen.. hvis du tar 2-3 slike poser og lager ferdig den suppa, så tar du noen biter av den ben-frie fisken du kjøpte og legger bitene oppi, og vips har du en deilig fiskesuppe.. :D

Link to comment
Share on other sites

Er dere ikke jegere, fiskere og friluftsfolk da? Fattige studenter? Styr da unna dyr butikkmat..

 

Handleliste: forutsetning: man eier kniv+hagle+stekepanne fra før :)

En pakke haglepatroner

salt

pepper

smør

sukker

og en pakke fløte

 

Så går man ut i skogen og plukker en and, litt kantareller og steinsopp, litt tyttebær og kanskje litt multer og blåbær til dessert...

 

Hjemme på hybelen igjen, ribber man anda og skjærer ut bryststykkene + lårene ( ta gjerne vare på innmat).

Lag tyttebærsyltetøy (bær + sukker).

Soppen renser man, skjærer i skiver og slenger i en varm panne med en skvett vann oppi. La soppen koke ut, ha oppi en klatt smør, salt og pepper, og en dæsj fløte..og har du tatt vare på, finhakket og stekt innmaten fra anda har du dette også oppi nå. La det hele koke sammen til en fin soppstuing ( lag mye).

Andebrystene steker du nå i god og varm panne i noen minutter på hver side, salt og pepper.

Resten av fløten som ble til overs fra soppstuingen brukes sammen med sukker på multene eller blåbæra til dessert.

 

-mange timer senere-

 

Restene av soppstuingen som man var så smart å laget mye av slenges på ett par skiver grovt brød med noe revet ost over og slenges i ovn/ micro/ stekepanne med lokk (stryk det som ikke passer) til osten er smeltet, nydelig kveldsmat!! Ps: man behøver ikke ost, men det blir enda bedre da.

Link to comment
Share on other sites

Hei, er det noken som har oppskrifter på god hybelmat?

Alt frå kjøtt til fisk med gode grønsaker til.

 

Man tager et stk nyskutt rådyrhjerte, en løk, og kutter alt i terninger. Fres dette lett i en stekepanne, krydre med pepper mix og pommes-frites krydder.

Potet kokes lett i micro`n i 5minutter.

 

vips, et kongemåltid av dimmensjoner, på 5minutter. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere student så vet jeg at matlaging må følge KISS-prinsippet (Keep It Simple, Stupid), kjapp å lage og være tilpasset en slunken lommebok.

Her er mitt bidrag:

 

Pasta med krepsehalesaus

1 boks med krepsehaler i lake

1 beger creme fraiché

1 boks med flådde tomater

pasta

 

1. Kok pasta.

2. Hell tomatsausen ut av boksen. Bland tomatene og creme fraiché i en kjele. Mos tomatene. La koke i noen minutter.

3. Hell laken i vasken og hiv krepsehalene i sausen og la den koke i et lite minutt. Tilsett krydder og urter etter ønske.

 

Det tar like lang tid å lage sausen som det tar å koke pastaen, og den krever ikke så mye kjøkkenutstyr. Kun to kjeler.

Link to comment
Share on other sites

Enkel pizza variant:

 

Pitabrød (Eldorado) Pk. på 6

Dolmio Pastasaus (holder til mange måltider)

Grilstad Pepperoni (holder til 2-3 måltider)

S.Finden skivet gulost (holder til 4-5 måltider)

 

Sett ovn på 200grd. ta pastasaus på pitabrød, pepperoni skiver, så gulost og krydder på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Det var hybeltilværelsen som klarte det som min mor aldri lykkes med - å få meg interessert i matlaging. Etter to uker på Trøndersodd og Spaghetti Rimini kjøpte jeg min første kokebok, (Som forøvrig også var Ingrid Espelids smårutete) og bestemte meg for å bruke så lite ferdigprodukter som mulig. Siden har det, som med andre her, ballet på seg både med kokebøker og oppskriftsambisjoner.

 

Det er ingen sak å lage god mat dersom man har ubegrenset med tid og penger til rådighet. Poenget som student er å få mest mulig ut av enkle råvarer, på kortest mulig tid. Dersom du til enhver tid har løk, hvitløk, tomater (både ferske og hermetiske), ris (og da mener jeg basmati eller sjasminris, ikke Uncle Bens eller tilsvarende overprisede produkter uten smak. Hvem i alle dager var det som kom på at verden hadde behov for klebefri ris? Kjøp en stor sekk i en innvandrerbutikk) pasta, egg, olje, soyasaus og noen andre grønnsaker, er det ingen problemer å lage et sunt og velsmakende måltid på tyve minutter: Begynn med risen: Mens den koker skjærer du løk og hvitløk i en panne, wokpanne eller tykkbunnet gryte, og surrer i olje. Imens hakker du hva annet du måtte finne av grønnsaker i kjøleskapet og legger dette i når løken er gylden. Skru varmen opp, hell over soyasaus og la det frese til grønnsakene er varme ,men fremdeles harde. Da er risen snart ferdig. Namnam.

 

Fra dette kan du variere i det uendelige med ingredienser - bruk kjøtt eller fisk eller egg i tillegg, eller bruke nudler eller pasta i stedetfor ris. Det finnes nudler som kan legges rett i maten. Du kan lage mengder av forskjelllige sauser - hell en skvett fløte eller rømme over sammen med litt sennep for en mild sennepssaus, hell over en halv flaske eplemost eller appelsinjuice og litt eddik for å å få søt/sur smak, litt thailandsk karri og en boks kokosmelk (kjøp den lette varianten), bruk hermetiske tomater og tabasco for å få opp varmen på kalde dager osv osv. Eksperimentèr med krydder og ingredienser, så finner du fort ut hvilke smaker som passer sammen. Blir sausen for tynn, kan du tykne den på sekunder med litt maizena. Du får også kjøpt forskjelige ferdigsauser. Noen av disse smaker greit, andre smaker elendig, og felles for dem er at de er forholdsvis dyre og du vet lite om hva som er oppi og hvordan de er laget. Posesaus er, for å sitere Grandiosaelskeren tidligere i tråden, djevelens verk og bør skys som en scientolog med et spørreskjema.

 

Egg er nærende, godt og kan varieres i det uendelige. En av mine favoritter er Egg i skjærsilden:

 

Fres hakket løk og hvitløk, skjær opp ti gode, modne tomater, legg i gryta og press dem så flate du kan med en potetmoser eller eventuelt en tresleiv. Hell over en boks hermetiske tomater. Har du ikke fått tak i gode tomater, kan du bruke to bokser hermetiske istedet. Krydre med basilikum og timian, salt og pepper og la det koke i et kvarter eller så til sausen har tyknet. Knekk ett egg, hell over i en kopp, lag en åpning i sausen og hell egget forsiktig nedi. Gjenta med ett eller to egg til, dryss over revet parmesan, fersk mozzarella eller i nødsfall vanlig ost, sett på lokk og la det koke i tre-fire-fem minutter til eggene er ferdige. Hent eggene opp forsiktig og legg på en tallerken sammen med en brødskive, pasta eller hva du måtte ønske, og hell sausen over.

 

Er du ordenlig sulten og ikke redd for linjene, er Spaghetti Carbonara en klassiker. Hakk løk, hvitløk og bacon smått og fres i en stekepanne mens du koker pasta. Imens åpner du ett egg til hver porsjon. Hell eggehviten i ett glass for senere bruk (eller drikk den rå for få opp potensen) og la plommen bli i det halve eggeskallet. Riv ost. Når pastaen er ferdig, legger du en passende mengde i suppetallerkener til hver gjest, tar over løk/baconblanding, heller eggeplommen i, slår oppi en god skvett fløte, drysser revet ost på toppen og tar noen tak med pepperkvernen over hver tallerken. La gjestene blande det hele sammen selv. Den varme pastaen og baconblandingen får egget til å stivne litt og og smelter osten, så det er viktig at gjestene sitter klare når du begynner å legge i tallerkenene. La heller gjestene vente enn retten. Det smaker kjempegodt, og du blir neppe sulten igjen før utpå formiddagen neste dag.

 

Ellers er det en god idè å lære seg noen gode supper og gode gryteretter. (Posesuppe er selvsagt no-go). Lag store porsjoner, så har du middag i dagevis. Gryteretter smaker stort sett bedre dagen etter de er laget.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Må slå et slag for suppa/gryteretten. Først må man skaffe ei svær gryte. Europris har brukbare til en billig penge.

 

Ingredienser:

 

1kg Oksebog (Billig) Kan erstattes med rådyr eller elg hvis man har det.

Potet

Gulrot

Paprika

Purre

Vårløk

Løk

Tomater

Kvitløk (gjerne en hel)

Tomatpurre

 

Buljongterninger

Pepper

Paprikapulver (Masse)

Salt (Pass på buljongterninger, kan være veldig salte)

Laubærblader

 

Del kjøttet i teninger, la det trekke/koke på veldig lav varme i 2 timer. Del grønsakene i litt store biter. Ha opp i gryta, ikke ha på mer vann en at det akkurat dekker, skal trekke/koke på lav varme i 2 timer. Så serverer du med rømmeklatt og billig øl.... Da ha du mat i 4-5 dager. Den blir bare bedre av å stå.

Duger også som lunch. Og man trenger kun ei gryte, ein god kniv, et skjærebrett, suppebolle, og en ske.. Ikke mye oppvask da.

 

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var ung og blakk, eksperimenterte jeg frem følgende rett:

 

Eggikål

 

Kål

Egg

olje til steking

krydder

 

Skjær kålen i fine strimler. Stek den i olje i teflonpanne; rør godt (den blir lett svidd). Når kålen begynner å bli passe mør tilsettes ønsket antall egg og litt vann, og det røres intenst inntil eggene er passe koagulerte (ikke for mye!). Salt, pepper, hvitløk etter smak. Serveres med brødskive.

 

Resultatet ser ikke bra ut, men smaker utmerket og gir høyverdig næring. Kål er ekstremt billig.

Link to comment
Share on other sites

Poteter er vel ikke så billig som de en gang var, men denne retten er ikke dyr uansett:

 

Potetsuppe

Fres en sjalottløk eller to i litt god olje. Hvitløk om du liker det passer også bra!

Purre/vårløk kan brukes om du har noe du vil bli kvitt...

Så har du oppi 5-6 poteter (av melen sort!) i terninger oppi.

La det surre noen sekunder før du slår over kraft eller vann og buljong.

Kok det hele til potetene er møre.

Tilsett en dl kremfløte etter crème fraiche.

Så gir du det hele en god omgang med vispen, slik at potetene blir pisket til mos.

Stavmikser eller blender er ypperlig til jobben om du har slikt.

 

Noen terninger tørt brød som du steker litt i god olje og kannskje noen baconterninger

som man drysser over suppa ved servering gir en skikkelig god husmannsmiddag!

Link to comment
Share on other sites

Det var hybeltilværelsen som klarte det som min mor aldri lykkes med - å få meg interessert i matlaging.

Da lurer jeg jammen på om jeg er heldigere enn din mor var, eller om muligens mine barn er noe mer lydhøre overfor sine foreldre enn hva du var. Her er etpar gullkorn fra middagssamtalen:

 

"Pappa, i matoghelsetimen i dag skulle vi bruke olivenolje, men jeg klarte ikke å finne den. Læreren ga meg ei flaske som så ut som ei vanlig matoljeflaske, og det var olivenoljen. Jeg så etter en sånn olivenoljeflaske som vi har, jeg! :shock: "

"Pappa, det er ingen av de andre i klassen som bruker parmesan på pastaen!"

"Det beste jeg vet er mørkerødt mørt hjortekjøtt" (sagt av en 11-åring)

 

Eller det fornøyde smilet i ansiktet på kelneren på en italiensk restaurant da femåringen avslo ketchup til bolognesen og spurte om de hadde fersk parmesan. Priceless! :lol:

 

Det er ingen sak å lage god mat dersom man har ubegrenset med tid og penger til rådighet.

Tiltredes. Jeg er faktisk litt bekymret for hvordan det vil gå med ungene når de flytter på hybel og må begynne å betale maten sin sjøl. "Oh my God, I have created a monster!"

 

@trådstarter: Man må huske på at mat trenger ikke å være dyr for å være god, det som er viktig er god kvalitet på råvarene, litt kjærlighet til maten og minst mulig Toro. Ta gjerne en tur på biblioteket og se etter kokebøker av f.eks. Bent Stiansen (hvis jeg husker riktig, har han begått ei bok om "turmat". Det er relativt enkle og ikke så dyre, men likevel ganske fancy matretter) eller en av mine favoritter: Keith Floyd. Han har en usnobbete og nokså underholdende holdning til mat og matlaging.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg er nå av den typen som aldrig klarer å huske hva jeg skulle kjøpe når jeg endelig få sosa meg til butikken, og lager jeg liste blir den borte på vegen et sted :roll: Resultatet blir litt ymse men det hender det blir noe godt ut av det.

I går blei det koteletter med soppsaus, kotelettene kom fra frysern, melange fra kjøleskapet, fløten fra butikke og soppen var et par fine røyksopp jeg fant utafor hybelen (samskipnadshybel) på fredagen. Enkelt og godt, men å påstå at det er sundt skal jeg nok ikke.

En annen sak det hender jeg lager er pasta med et par buljongterninger, enklere enn det blir det ikke (kansje untatt fjordland men det er for dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Lær deg å lage saus fra bunnen av. Det kan redde det utroligste og du slipper å holde et konstant lager av ymse toroposer.

 

Del to er å holde en god fryser. Det sparer deg for tid og ikke minst penger

Fks:

Rema her på Moholt i Trd.har flintstek til 50 kr kiloen. Jeg har nå kjøpt 2 kg og kappa i terninger (den er ikke så mør) og pakka i porsjonspakker. Steik kjøtt i gryte og lag saus. Sammen med ris er det middag til under 20 kr.

Ellers:

Pannekaker kommer under 10'ern for middagen.

Egg fried rice: kok ris og stek den med egg i, også under 10'er for middag.

Sommerkoteletter er også på tilbud.

Dyr:

Pasta og stekt kyllingfilet med pesto på.

Tar to minutter mer enn koketiden på pastaen men det er dyrt med pesto og kylling

 

Det et triks å inviter seg bort til venner. Da lager de ordentelig mat fordi de har en unskyldning.

Og da har du en unskyldning for å lage skikkelig mat når du må invitere de tilbake. :D

 

Det er noe av det jeg lever av her på Moholtgettoen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er gressenkemann i en ukes tid så det kvalifiserer muligens - selv om "hybelen" min er i største laget ...

 

Søndagsbrunch var New England Clam Chowder (En dash tørket jalapenos, litt Worchestershire saus og en dash tabasco gjør det om til New Mexico Clam Chowder), franskbrød med Chilensk røkelaks toppet med vinbasert sennep mikset med med en dash majones pluss en sennepsbasert potetsalat som side dish.

 

Slike bruncher gjør at jeg er mett til i åttetiden neste kveld.

 

Hmm .. Moholtghettoen får frem gamle flashbacks. Bodde et par steder i Hermann Krags vei på 80 tallet. Nr. 18 var vel rett over fysikkjelleren.

Link to comment
Share on other sites

Denne ble utprøvd på en jakttur da proviantforrådet begynte å bli tynt:

 

1 boks Trondheims Turistproviant (evt. RSP)

1 boks tomatbønner

Tabasco

 

Turistprovianten varmes lett i steikepanna, overhelles tomatbønnene og smakes til med rikelige mengder tabasco.

 

 

Anbefales ikke :oops: Det måtte nokså rikelige mengder ketchup til før det ble spiselig.

Link to comment
Share on other sites

Kan bidra med ett par favoritter:

 

1. Kylling med ris:

Kjøp ferdig grillet kylling, helst kyllinglår. De kan fryses, og tas opp ved behov.

Kok ris - velg selv hvilken, jeg brukte den utskjeldt Uncle Bens, helst den ikke-klebrige....

Sett igang en pose kylling-saus...

Hiv frossen kylling i micro`n, så lenge at kjøtte slipper fra bena. Pell rent kjøtt, del evt opp litt med fingrene og dander rundt på en tallerken. Legg ett lag ris oppå, hell saus over.... Ferdig!

 

2. Spaghetti m/dolmio

Kok pasta

Ta opp frossen kjøttdeig, den tiner i panna.... (skrell av "lag" for lag ettersom det tiner..) .

Når kjøttdeigen er stekt, ha i passe mengde Dolmio saus. Kan varieres med krydder, tabasco, ekstra fløte...... Ferdig!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Denne ble utprøvd på en jakttur da proviantforrådet begynte å bli tynt:

 

1 boks Trondheims Turistproviant (evt. RSP)

1 boks tomatbønner

Tabasco

 

Turistprovianten varmes lett i steikepanna, overhelles tomatbønnene og smakes til med rikelige mengder tabasco.

 

 

Anbefales ikke :oops: Det måtte nokså rikelige mengder ketchup til før det ble spiselig.

 

Hvis du hadde bytta ut tomatbønnene med chillibønner så hadde det kanskje glidd lettere ned...

Har prøve den komboen noen ganger ute i skauen, og med et par steikte egg oppå så er det helt grei mat for to.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk, den rett i koppen fiskesuppen.. hvis du tar 2-3 slike poser og lager ferdig den suppa, så tar du noen biter av den ben-frie fisken du kjøpte og legger bitene oppi, og vips har du en deilig fiskesuppe.. :D

 

Når vi først er inne på rett i koppen.. Et godt tips for veldig rask og lettlaget mat er å koke opp vann, tømme oppi en god porsjon med hurtigris og en pose med rett i koppen-suppe. Gjerne noen biter med fisk eller kyllingkjøtt som på forhånd er kokt eller stekt. Rør rundt og la trekke. Smaker ganske godt, og siden det finnes så mange suppevarianter er det jo mulig å variere smaken litt også fra gang til gang. Jeg spiser ofte dette til frokost når jeg er på tur. Særlig på lengre turer hvor det er viktig at maten ikke veier for mye. 8)

Link to comment
Share on other sites

Denne ble utprøvd på en jakttur da proviantforrådet begynte å bli tynt:

 

1 boks Trondheims Turistproviant (evt. RSP)

1 boks tomatbønner

Tabasco

 

Turistprovianten varmes lett i steikepanna, overhelles tomatbønnene og smakes til med rikelige mengder tabasco.

 

 

Anbefales ikke :oops: Det måtte nokså rikelige mengder ketchup til før det ble spiselig.

 

RSP/TTP må stekes ordentlig - hvis man ikke har tid til det er den bedre kald. Neste gang kan du steke den hardt med rikelig salt og pepper og legge den over på tallerkenen før du varmer bønnene i pannen og serverer dem ved siden av :-)

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste tips her er følgende:

 

Skaff deg ei dame som jobber som servitør på en restaurant! Sørg bare for at hun, og hennes kjæreste får all maten til personalpris!

 

Da spiser og drikker du veldig billig!!!

 

Da jeg var 18-19 og bodde på hybel så spiste jeg biff og fløtegratinerte poteter iallefall 3-4 dager i uka! Og billig fyll hver eneste helg!:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

 

 

PS! Nå skal det sies at jeg fant henne før hun begynte å jobbe som servitør da.. :wink:

PPS! Det skal sies at biff med fløtepoteter 3 ganger i uka kan gjøre noe med midjemålet.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste tips her er følgende:

 

Skaff deg ei dame som jobber som servitør på en restaurant! Sørg bare for at hun, og hennes kjæreste får all maten til personalpris!

 

Da spiser og drikker du veldig billig!!!

 

Da jeg var 18-19 og bodde på hybel så spiste jeg biff og fløtegratinerte poteter iallefall 3-4 dager i uka! Og billig fyll hver eneste helg!:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

 

 

PS! Nå skal det sies at jeg fant henne før hun begynte å jobbe som servitør da.. :wink:

PPS! Det skal sies at biff med fløtepoteter 3 ganger i uka kan gjøre noe med midjemålet.. :oops:

 

Det var vel ikke på Mobilia dette var? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...