Jump to content

Oppskrifter på god hybelmat?


young hunter

Recommended Posts

Mr.Lee!

 

Altså, det du trenger er da en pakke Mr.Lee (kjøtt eller chilli), sweet soy sauce (sånn tjukk svart soyasaus), en vårløk eller liten purre.

 

Kok Mr.Lee på vanlig måte. Når det er ca 30sek igjen av de to minuttene koketid, så heller du i en liten skvett (ca en spiseskje) med søt soyasaus. Deretter (når du trekker kjelen av plata) slipper du oppi vårløk eller purre, som du har skåret i skiver.

Kanonenkelt, og godt!

Du kan selvsagt også slenge oppi andre ting og tang. For eksempel rester av skinkesteik som du skjærer i tynne strimler gjør seg bra oppi her.

Link to comment
Share on other sites

Denne ble utprøvd på en jakttur da proviantforrådet begynte å bli tynt:

 

1 boks Trondheims Turistproviant (evt. RSP)

1 boks tomatbønner

Tabasco

 

Turistprovianten varmes lett i steikepanna, overhelles tomatbønnene og smakes til med rikelige mengder tabasco.

 

 

Anbefales ikke :oops: Det måtte nokså rikelige mengder ketchup til før det ble spiselig.

 

Kan slenge på den opprinnelige, originale feltmaten:

 

Du trenger:

1 boks RSP/TTP

1 pose TORO rett i koppen tomatsuppe

1 pakke potetmos

 

Stek "kjøttet" (det skal god innlevelse til for å si at det er kjøtt) i en gryte/stor panne til det er nesten sprøstekt, og bland inn posen med tomatsuppe. Deretter tilsettes den væskemengden som står angitt på potetmospakken. "Sausen" varmes opp til det er for varmt å holde fingeren i den, og potetmospakken røres inn. La det svelle i et par minutter tilsett salt/pepper/grillkrydder etter ønske, og spis. Dette er mat til to personer, og smaker fra middels til veldig godt, avhengig av hvor sulten du er :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag;

 

"Fersk kjøttsuppe med kromme"

 

Kjøtt fra et par reinskårede rådyrboger, eller tilsvarende, oppdelt i litt store biter steikes brunt i varm panne

 

Kjøttet kokes deretter sammen med en halv finkuttet løk, salt og pepper i minst 1 time. Du bør også ha i en terning kjøttbuljong.

Ha deretter i kuttet gulrot, purre, sellerirot, kålrot og evt potet, kål eller det du liker. (evt en pose lapskausblanding fra eldorado)

Kok opp til grønnsakene er passe møre.

 

Kromme:

Visp 1 egg og 1 dl melk sammen med salt, pepper og mel til en tykk grøt.

Så legger du røra med en skje i den kokende suppa, litt og litt. La det koke til krommene har "blåst seg opp" og er gjennomkokte!

 

Serveres gjerne med brødskiver eller flatbrød til.

 

Velbekomme!

 

Holder til middag i flere dager, og er oftest best dag 2 og 3.

Link to comment
Share on other sites

1 pakke 400gr kyllingkjøttdeig

1 purreløk

Ris

Tacosaus

 

Bland kyllingkjøttdeigen og mye purreløk sammen i en bolle. Krydre med salt og pepper. Bruk en skje og håndmakt til å forme til kjøttkaker som stekes på høy varme til de er gjennomstekt. Serveres med ris (Villris helst) og tacosaus. Nammis!

 

1 pakke skåret svinekjøtt (Nordfjord er billigst)

Ris

1 Boks mais

Soyasaus

 

Stek svinekjøttet i panna, bruk mye krydder. Etter at kjøttet er ferdigstekt heller du det over i en bolle eller no og slenger en boks mais neri pannen som skal stekes i 3-4minutter. Serveres med ris og soyasaus

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Drar opp igjen denne tråden, etter et fortreffelig måltid på hybelen. :)

 

Som jegerer er det jo klart at en må ha viltmiddag på hybelen! Me lagde ei hjortegryte i fløtesaus, med ovnsstekte potetbåtar til.

 

Finn så mange poteter du trur du treng, ta et par til, vask dei og kutt i båtar. Ha olje på kuttflatene og legg dei på et brett med skallet ned. Dryss på salt eller anna ønska krydder. Sett desse i ovnen på ca 200oC til dei er ferdige (ca så lang tid det tar å lage resten).

 

Skjær kjøttet i lillefingerstore biter (me hadde faktisk både rein og hjort, man tager hva man haver osv…). Steik kjøtet til det er ca gjennomsteikt og legg dei på eit fat, bruk krydder under steikinga til den som vil ha det. Juksekraft lager ein med å ha litt vatn i panna og koke ut. Ha alt kjøttet oppi igjen og tilsett fløte. Ikkje spar på den!

 

26012009201056Mu1q9eY9R8Tw.jpg?91

 

26012009201057sHtU4n5lxb27.jpg?47

 

Så skal alt småkoke nokre minutt, så er det klart for servering. Potetene skal vere ferdige ca samtidig.

 

26012009201057bFOu8I6d75y4.jpg?34

 

I ekte hybel- ånd serveres retten uten grønnsaker, og med Sørlandschips :D .

 

26012009201057N9Yn9HDHs838.jpg?52

 

Enkel og vanvittig god middag på ca 45 minutt, men kjøttet treng jo lang tid i forvegen på å tine.

Link to comment
Share on other sites

Søndagsmiddagen var entrecote, et annet slakteri enn Gilde som hadde den for ca hundre kr for kilos pakke , langtidsteikt i panna med bra med smør, dampede grønnsaks blanding, hjemmelagd potetmos, og løk kompott, bare stekt løk i skyen og hatt i matfløte, salt og pepper, og jenta likte den maten bra, . Helt biff stykke som ble stekt, og ikke skjært opp før etter hvil ca 10 min i alu folie.

 

Hvis en ikke kan kalle det god hybel mat aner ikke jeg .

Link to comment
Share on other sites

Enkel, billig middag som (jeg synes) er god.

 

Kok opp en pose Pasta Penne. Koster vel en tier.

Når den er ferdig kokt legges den i ildfast form.

Stek opp en pakke kjøttdeig, og hvis det er den trettende i måneden og du har lyst, en pakke bacon.

Når bacon og kjøttdeig er stekt blandes dette i den ildfaste formen sammen med pastaen.

 

Disclaimer: I mellom dette og det uhyre vanskelige neste steg pleier jeg å legge til en god dose ketsjup i blandinga,

som en slags saus. Ja, saus hadde nok vært bedre, men man er da ikke Eyvind Hellstrøm heller.

 

Siste steg: Legg på plenty av ost på toppen, og stek i ovnen på 225 grader til osten er godt smeltet.

Link to comment
Share on other sites

Noe som het er pannemix, det er findus som har den, i alle fall, sopp, purre, chips, paprika og diverse i ei og samme frossenblanding. Koster ikke all verden, og smaker kjempe sammen med pølsebiter, kjøttdeig eller kylling. Når det er stekt, har du over en pose med enten bernaise eller peppersaus, en dasj melk/vann/smør, avhegning av hva som er ment til sausen, og du har et herremåltid for hybelboere!

Ha i litt mindre væske enn den som skal være i sausen, da det lett blir en del vann av grønnsakene. Da får du rett biffsnadderkonsistens og ikke kjøtt suppe...

Link to comment
Share on other sites

Heh.

Ja, det var mye morsomt i denne tråden.

Først vil jeg anbefale kokeboken "Lag god mat", fra Teknologisk Forlag, av Mary Berry.

En noe enklere og mer oversiktlig variant enn de mer tradisjonelle kokebøkene, veldig godt ilustrert.

 

Hybellivet betyr dårlig økonomi. Min store slager som jeg bare fremdeles må ha en gang i blandt, består av følgende:

Kok makaroni. Når den er ferdig surres den lett i smør. Skjær middagspølse i biter, stekes i smør. En boks hel "shampingsjong", deles i 4 og surres i smør. Bland sammen alt, ha på salt og svart pepper. Ca 20,-nok.,

Billig og godt, men vær litt kresen på hvilken pølse du kjøper, Euroshopper sine kjøttpølser er gode og billige.

Dette kan man til og med spise med vin helt ned til 140 kroner flasken.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en pose med frosne kyllinglår. Legg dem til tining i kjøleskapet dagen før. Om morgenen har du litt Dijon sennep, parmasanost, pepper og... honning i en frysepose som du legger lårene i. Jeg pleier å regne to lår per pers. Sørg for å "gnu/ gni/ knøvl" lårene rundt i posen slik at de blir helt insauset. La de ligge i kjøleskapet til du kommer hjem.

 

Sett ovnen på 175 grader.

 

Skjær noen litt store poteter i tynne skiver.

 

Kutt opp litt tomater. Grovhakk litt rucculasalat. Ta litt hermetisk annanas eller pærer. Har du litt mandler eller peanøtter kan du smadre dem i en pose, men ikke pulveriser dem helt. Anrett dette på et fat, men ikke strø nøttene over før du skal servere/ spise. Hvis du har, og hvis du liker det, så kan du skvette litt balsamicoeddikk over det "grønne". Det passer også med litt fetaost eller vanlig Norvegia eller annen hvitost skåret i terninger. Litt grovkvernet pepper hører også med.

 

Smelt litt stekesmør i en panne. Når dette har blitt varmt steker du lårene (kyllingen sine) slik at de får litt farge. Legg lårene i en ildfast form med "kjøttsiden"/ utsiden opp, hell smøret fra stekepannen over dem og sett dem i ovnen.

 

Vask stekepannen og tørk den skikkelig før du varmer opp litt egnet olje eller smør. Du kan bruke olivenolje, men den spruter voldsomt!

 

Når lårene begynner å se ferdige ut skrur du ovnen over på grill og maks varme. Pass på så lårene (jeg tenker fortsatt på kyllingen sine) ikke blir brent! Når de ser skikkelig gode ut tar du dem ut og lar dem hvile.

 

Slipp potetskivene i stekepannen og stek dem, men ikke for mye! Da smaker de bare svidd.

 

Annrett på tallerken og nyt!

 

Skikkelig digg og veldig billig!

Link to comment
Share on other sites

Eg vil berre få seie med ein einaste gang at eg stiller meg svært kritisk til denne haldninga om at "studentmat/hybelmat" skal vere raskt, billig, enkelt og slik! Studentar, og særleg slike som oss her på Kammeret som driv med tusen andre ting også, er det uhyre viktig med skikkeleg mat, og å leve av denne vasstrekte risen og nudlane som de skriv om her hadde eg aldri orka...

 

Det er ikkje vanskeleg å lage skikkeleg mat som ikkje er for dyr. Kunsten er å lage hovudretten i litt store porsjonar, slik at det er til fleire dagar.

 

Til dømes er lasagne glimrande å lage i store porsjonar(Og då meiner eg sjølvsagt skikkeleg lasagne, ikkje slik "lagagne" dei har i frysedisken på Rema!). Det sma med andre "formrettar"(Moussaka, Fiskeform m/poteter...)

 

Ein god tomat/kjøt-saus kan også nyttast i fleire dagar, med ulikt tilbehør. Ein dag spaghetti, ein dag poteter osb..

 

Og tilbehør er viktig: Ferske grønsaker(gulrøter, brokkoli, kålrabi..),grøn salat, gode POTETER, POTETER, POTETER! Eg er ikkje asiat, og et difor IKKJE RIS før eg vert tvinga, finst ikkje næring i!!

 

Om de vil ha fleire rettar så er det kjøtkaker(med skikkeleg saus!), karbonader med lauk, seibiff med lauk, fleskepannekaker, skinkegrateng, diverse kjøtgryter(grytekjøt treng ikkje vere dyrt sjølv om du ikkje har vilt liggande, føl med på tilbod og slikt!).

 

Så i ialle fall, et for all del skikkeleg de som studerar, er ingen grunn i verda til å ikkje gle seg til middag!!

 

Øystein Hj. Opedal, STUDENT

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vil anbefale kokebøker av Jamie Oliver ( feks. Glade dager med Den nakne kokken :lol: )

og for litt mere avansert mat kokkebøker av Arne Brimi ( feks. Frå Lom til Lyon)

Finnest mange andre kokkebøker på markeded, tror det er en som heter: "mat for alle" som er alt basic, og nøye forklart alt. :)

Link to comment
Share on other sites

Brun kjøttdeig, løk, purre og sopp i ei stekepanne. Hiv det opp i ei ildfast form. Legg paprika, tomat og mais oppå. strø over rikelig med nachos chips eller tortilla chips, dryss over revet ost. Krydre etter smak. Peis det inn i ovnen ved 200 grader i et kvarter, eller til osten er passe smeltet. En salat på siden er sunnhetsalibiet. Serveres med ØL ! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg blir sur om jeg bruker lengre tid på og lage maten enn og spise den, så jeg bruker og steke opp 10 + pakker med kjøttdeig og så fryse ned igjen i porsjoner, så er det bare og spa på ferdig stekt kjøtt i hva man måtte finne på. ikke sjelden er det koking av små potetterninger gulrotbiter før det går i stekepanna med kjøtt og mye smør, det er nammenam.

Link to comment
Share on other sites

Pasta med kjøttsaus og kapers.

 

passeli menge valgfri pasta

1pakke kjøttdeig

1løk

1pakke "Krossade tomater med basilikum" - kjøpes på ica.

1 lite glass kapers

salt, sukker, og mye pepper

 

 

Kok pasta.

Brun kjøttdeig og løk, ha over krossade tomater. Sil laken av kapersen og ha i kjøttsausen, smak til med sukker, salt og mye pepper.

 

 

Ferdig og tar bare 10min å lage, har du ferdigkokt pasta tar det 5min å lage.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp inn ei pakke med Fjordland båndpasta, ei pakke kjøttdeig, og 1 boks mais.

I tillegg må du ha egg og fløte, og litt krydder til kjøttdeigen.

 

Steik kjøttdeigen mens vatnet til pasta`en koker opp. Bruk stor panne med MASSE vatn og et par håndfyller med salt i vatnet..

Krydre kjøttdeigen med det krydderet du liker og smell oppi boksen med mais på slutten av steiketida.

 

Sil av eggekviten på 2 egg, så du sitter igjen med plommene, visp så 1 dl kremfløte inn i eggeplommene, ha i litt salt og pepper, og gjerne litt tørka estragon..

Når vatnet koker, så ha oppi båndpastaen, og gje den 3-5 minutter, alt etter kor du liker den, dvs kor mykje bitemotstand du liker.. Sil av båndpastaen når den er ferdig kokt, skyll av pastaen med kaldt vatn, hiv den tilbake i panna, og server gjerne ein liten dæsj med olivenolje, så lar du den stå på ettervarmen på plata, vend den litt av og til, så den ikkje svir nedi panna.

Rett før du serverer den, kjør oppi blandingen med egg/fløte, og la den trekke i pastaen ca 1 minutt...

 

Voila, så har du ein god og enkel kvardagsrett, med litt fylde og god smak. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...