Jump to content

Ja til romjulsjakt


Fluehuet

Recommended Posts

Romjulsfredningen kom som en politisk hestehandel i 1951 og det de to refererte instansene har tatt opp er å begrense fredningstiden til julaften samt første og andre juledag. Det vil i såfall øke jaktåret med fire dager. En skal kanskje ikke underslå at mange av de som har vokst opp etter 1951 har vent seg til og setter pris på at det er stille i romjulen. Nå har mange montert lyddemper på riflene sine så de har ikke negativ innvirkning på julestillheten - så det kunnne jo åpnes for jakt med lyddempet rifle i romjulen :twisted:

Link to comment
Share on other sites

En skal kanskje ikke underslå at mange av de som har vokst opp etter 1951 har vent seg til og setter pris på at det er stille i romjulen.

 

Jeg skjønner ikke helt at det skal bråke så inn i helsike de dager det er jakt. Er det sånn at det drønner og smeller rundt husveggene hos folk? I såfall er det andre lover som spiller inn, og burde ikke ha noe med fredningen å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Julefredning? Mange år med diverse jakt på julaften og i romjula føltes helt greit det, i forhold til folk og vilt, på svensk side. Stillhetens dager på norsk side føles like bra i forhold til folket og viltet det også. Om det er kirkelig(og biologisk) eller bare biologisk forankret blir kanskje underordnet.

 

Det er dette med å endre på innarbeidede tradisjoner, i folket utenfor våre interesser. Det kan koste. Med det vil jeg kanskje mene, at dette temaet ikke er det viktigste jegerstanden bør bruke energien på nå for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det syns jeg du skal ta deg en tur og prøve ut - så kan du fortelle her hvordan det gikk :lol::lol::lol:

Kan jeg fortelle deg med det samme. Bruker gjerne å ta meg en tur på banen for å skyte, om jeg har fri, mellom julehelga og nyttår. Så langt har det gått utmerket det.

 

For øvrig. Nå har jeg venta på sporsnø i hele høst. Kom selvsagt 2. Juledag. Romjulsfredning suger!

Link to comment
Share on other sites

Det at stevner blir skutt i romjulen kan det bli slutt på dersom man presser på for å oppheve julefrendningen. De som holder seg en smule orientert om hvordan aksept for våpen og våpen bruk har endret seg innser at dersom det ropes høyt om jakt i romjulen vil det kunne vekke til live et engasjemang hos dyreverne i alskens sjatteringer som i sin tur vil bringe politikkere på banen og så har vi det gående.

Et annet poeng er at den økende nervøsitet i befolkningen når det gjelder skarpe lyder ikke virker særlig positivt inn på utøvelse av skytesport. Ikke på jakt i befolkede områder heller for den saks skyld - det har vi sett i tråder her på Kammeret. Ut over det så kan jo nevnes at det er kommet en hel del menneske med krigstraumer i det siste og de skal bosettes og integreres også i områder med skytebaner. Å bråke om oppheving av julefredningen er ikke det som trengs nå :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Troller du eller? Uansett, står enhver fritt å argumentere for å ta alle slags sannsynlige og usannsynlige hensyn ift å "fremme" jakt og sportskyting.

Faktum er at iaf NJFF har programfestet å arbeide for å oppheve romjulsfredningen med unntak av juledagene. Dette fikk de dessverre ikke gjennomslag for ved sist jakttidsrevisjon i 2012.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt står det enhver fritt å argumentere for når det gjelder når det skal jaktes. Går ut fra at du som en opplagthet mener dette gjelder begge veier? Eller skal de som er uenige med deg stemples som troll?

Det prinsippielle er vel at man skal kunne jakte hele året? Det rasjonelle er om det er klokt og fornuftig å argumentere for noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

En ting er jakt i i nærheten av boliger og tettbygde strøk. Dette syns jeg for såvidt er en uting for det skaper ikke noe positivt bilde av jegere uansett,og at dette i tillegg skulle foregå i romjula skjønner jeg også at er kun negativt. Men i min verden(der alle liker meg og er enige med meg) så foregår jakt i skogen. Bortsett fra rev åte mitt som ligger på min eiendom. Kunne veldig gjerne brukt noen timer i bua nå i jula,og nå som det endelig kom sporsnø så hadde det vært midt i å kunne bedrive åtejakt. Vet også at det jeg har av naboer kunne ikke gitt mer beng om det var jul,påske,mor eller farsdag,17 mai eller sin egen bursdag om det gikk en smell i natten.

God jul og godt nyttår

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt står det enhver fritt å argumentere for når det gjelder når det skal jaktes. Går ut fra at du som en opplagthet mener dette gjelder begge veier? Eller skal de som er uenige med deg stemples som troll?

Det prinsippielle er vel at man skal kunne jakte hele året? Det rasjonelle er om det er klokt og fornuftig å argumentere for noe slikt?

Så, så. Stilte spørsmålet da jeg synes du er langt ute for å hente argumentasjon mot å arbeide for opphevning av romjulsfredninga, som feks bruk av skytebaner ift evt nye landsmenn med krigstraumer. Den diskusjonen har jeg vanskelig for å tro opptar denne gruppen mennesker nevneverdig. I hele tatt klarer jeg vanskelig å se relevansen med skytestevner ift romjulsfredning.

Link to comment
Share on other sites

Tanken min var å lede oppmerksomheten mot at det kanskje ikke er rette tidspunktet å kjøre på for kraftig for å få jakte noen få dager ekstra sett i lys av hvordan stemningen i den delen av befolkningen er som ser våpen og skyting som noe som må begrenses/avskaffes. Det er en tråd om EU og forbud mot automatvåpen her på forumet som har vist hvordan stemningen mot våpen generelt er blant endel EU-politikkere. Det vil våre blåøyd å tro at det ikke er krefter her i landet som ser seg tjent med at dette også er en sak som kan kjøre frem her. Det har vært kampanjer mot pelsdyroppdrett og forsøk på å forby dét. Lokale kampanjer og private initiativ for nedlegging av skytebaner. Folk ringer politiet såsnart de hører en smell - til og med i jaktsesongen. Det er rett og slett ikke riktig tid. Vi lever vel egentlig godt med ikke å få jakte i romjulen? Da er det trasigere at et engasjemang for å oppheve romjulsfredningen kan ende i et skyteforbud i samme tidsrom. Ser jeg spøkelser? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at det ikke har noe med jakt å gjøre, eller?

Det har ikke noe med saken å gjøre - skjønner?

 

Javel. Så du bringer selv opp momentet "smell og bråk", men når du blir konfrontert med at blink skyting og stevner bråker mer en noen få jaktskudd, så er det plutselig ikke så relevant... Ja det var logisk... :roll:

 

Så lenge det er fredningstid verken smeller eller bråker det :mrgreen:

 

Det er bare tøys. Det er nemlig helt i orden å skyte så mye du vil på blink selv i romjulen. Hvilket smeller en god del mer en et og annet jaktskudd. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg elsker og jakte og har tenkt kver jul dei siste åra at det hadde vært fint og jakte i romjula. Men er jo litt greit at alle som ikkje jakter får litt fred og, er tross alt mangen av dei som bruker naturen like/meir aktivit ein oss :)

Så koffor ikkje ha det som det er og beholde julefreden, det er tross alt jakt på ett eller anna resten av året.

Link to comment
Share on other sites

for i romjulen har jeg god tid til å jakte, resten av året må jeg jobbe og da er det bare helgene igjen.. tror svært få skal høre fella mi klappe igjen av en mår foreksempel.. sykt mye mårspor rundt fellene mine nå.. hadde vært fint om jeg hadde fått lov å spent de..

Link to comment
Share on other sites

Ser poenget med romjulsfri for jakt, men som et par andre også så jobber jeg så mye ellers i året at det er begrenset hvor mange dager jeg får til jakt. Må kjøre 1 time hver vei også til jaktterrenget (skog), eller 4-5 timer til høyfjellsterreng.

I romjulen derimot har jeg som regel alltid fri og har like lyst på å jakte hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Det i hvert fall svært mange andre har sett er at å gå stille i dørene og stå med luen i hånden har i grunn fungert jævlig dårlig gang på gang for skyttere/jegere her i landet.

Hør hør...

 

Tanken min var å lede oppmerksomheten mot at det kanskje ikke er rette tidspunktet å kjøre på for kraftig for å få jakte noen få dager ekstra sett i lys av hvordan stemningen i den delen av befolkningen er som ser våpen og skyting som noe som må begrenses/avskaffes. Det er en tråd om EU og forbud mot automatvåpen her på forumet som har vist hvordan stemningen mot våpen generelt er blant endel EU-politikkere. Det vil våre blåøyd å tro at det ikke er krefter her i landet som ser seg tjent med at dette også er en sak som kan kjøre frem her. Det har vært kampanjer mot pelsdyroppdrett og forsøk på å forby dét. Lokale kampanjer og private initiativ for nedlegging av skytebaner. Folk ringer politiet såsnart de hører en smell - til og med i jaktsesongen. Det er rett og slett ikke riktig tid. Vi lever vel egentlig godt med ikke å få jakte i romjulen? Da er det trasigere at et engasjemang for å oppheve romjulsfredningen kan ende i et skyteforbud i samme tidsrom. Ser jeg spøkelser? :forvirra:

Hvis dette ikke ER tiden for å stå opp og samle stemmene til jegerne mot EU-politikere og deler av befolkningen som er oppvokst uten befatning og innsikt med jegerkulturen og som prøver å vinne kontroll over ulovlig våpenbruk mot uskyldige sivile mennesker med å slå ned på lovlig og sikkert våpenhold pga deres uvitenhet, da er det på høy tid at vi må la våre stemmer bli hørt slik at våre egne politikere kan prate EU-politikerene imot.

Blåøyd vil det i hvertfall være å gå stille i dørene og spørre pent med lua i hånden om det er i orden for "disse krefter her i landet som ser seg tjent" om jegerdelen av Nordens og Norges befolkning kan få være så snill å få lov til å gå ut i skogen en tur, hvis det ikke forstyrrer dem for mye.

Det er klart vi som jegere og våpenholdere må ta hensyn, men vi må også stå opp for oss selv, ellers så blir vi overvalsett av de som ikke har noen kjennskap og interesse for våre nedarvede veidemanns interesser og skytter miljøer.

Vi må tilvenne storsamfunnet at vi eksisterer, spiser dyr, bråker og trenger våre skytebaner for å infri kravene som blir stilt oss jegere for at vi på en mest sikker måte skal gjøre jobben som blir oss tildelt som jegere.

Media og skole burde blitt utfordret om å bringe ut mere rene fakta om hva vi gjør og om hva som vil skje hvis vi ikke gjør jobben med å ta ut kvotene som blir tildelt, da vil vel dyrevernerne rope over seg med skadekjørt hvilt hver 3km langs deres vei til hytta mens deres villahager og golfbaner invaderes av utmagrede klovdyr på næringssøk pga skog og utmark er nedbeitet og overbefolket.

Kampanjer mot pelsdyroppdrett kan de få fortsette å kjøre, for når oppdretterne i profittens skygge velger å la dyr med store skader fortsette å leve mens de venter på at pelsen skal tjene inn mest penger så vekker det også avsky hos meg.

Spøkelsene mine er at jegere og skyttere blir mere og mere fjernt fra samfunnet og mennesker i Norden og europa og derfor ikke blir sett som den nødvendigheten vi er for å opprettholde de samfunnene vi har og eksisterer i.

Ser lengre opp at våre nye landsmenn med traumer blir nevnt som undskyldning mot våre sysler, det er vel kanskje den beste medisin mot deres traumer at de får se at våpen kan og bør bli brukt på en trygg måte uten at konflikter, profitt og religion styrer bruken av våpenene.

Hvis det å be om 4-5dager ekstra jakttid på lik linje med våre naboland, når det viser seg at det passer seg så godt for så mange Norske jegere, og kan samle så mange jegerfamilier om en felles og sunn aktivitet og fin avslutning av året mens de som ikke bryr seg om det heller bruker disse dagene på å bytte meningløse julegaver i noe de heller trenger for å gi livene deres mening, så hadde det gitt mitt liv mere mening å fått brukt disse dagene og timene sammen med mine barn når de er hjemme fra skolegang på noe vi samles om og trives med å gjøre. Jakt i naturen.

 

Unnskylder hvis noen nå føler seg støtt over det jeg har skrevet, men det kom frem i frustrasjon over å føle en avmakt mot at skyttere og jegere blir sett på som noe avlegs levninger fra en svunnet tid og at samfunnet ikke evner å se nytten vi gjør i å bringe videre disse viktige og nødvendige tradisjonene i samfunnet.

Og kan avslutte med at jeg har tidligere jobbet på asylmottak der beboerne ønsket å oppleve jakt og jaktkultur som noe positivt og som de asosierte med sine besteforeldre og fortalte historier de hadde hørt fra dem om jakt og god mat. Når det gjelder samfunnets frykt for våpen, så har jeg selv blitt oppbrakt av blålyspatrulje på togperongen mens jeg iført uniform, ludviksekk og ag3 ventet på billigste reisemåte til reppøvelse. Spennende.

Link to comment
Share on other sites

@Jegerbombom

At man skal stå med lua i hånden har jeg ikke påstått. Helt enig med deg at vi må stå opp mot det som er iferd med å utvikle seg når det gjelder våpen i privat eie. Min påstand er at å jobbe for oppheving av romjulsfredningen ikke tjener den saken. Det blir veldig provinsielt.

Link to comment
Share on other sites

Temmelig søkt å koble dette tema opp mot muligheten til å eie våpen vil jeg si. Skal vel godt gjøres å finne en bedre sak å jobbe med for jegere og deres organisasjoner enn det å få opphevet en særnorsk begrensning i jakttidsrammene. Spesielt i og med at denne begrensning savner fornuftig begrunnelse, men er et resultat av en politisk hestehandel på 50 tallet.

Norge er i dag i prinsippet et tvers i gjennom sekularisert samfunn, iaf etter at kirke og stat i 2012 skilte lag, så hvorfor skal man da slå seg til ro med å la en slik etterlevning, fra den tid kirken ennå var en politisk maktfaktor, påvirke jaktutøvelsen?

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke mye vi skal ha sagt, vi utdøende jegere, må bare innse at vi blir overkjørt. Glansdagene er over forlengst og vi må nok innse at vi er født i en generasjon eller fire forseint. Morro å se tilbake på tiden ting "ikke var så farlig", og "vernerne" var fraværende. Nå holder jeg på å spore av her, men hadde vært så herlig å kunne gå i det fri å skyte seg en ulv uten å få slengt opp i trynet at man skulle vært i gapestokk på Karl Johan (selv om det så var under lovlig jakt).

 

Tilbake til saken, at dette blir tatt opp hvert år er ikke rart. Trist hvordan det er med slike reguleringer. Kunne vært rene julegaven for både rype og rådyr at folk kunne tatt ut rev i romjula (som jeg personlig brenner for), hadde sikkert kunne blitt et greit antall fall på denne tiden så mange har tid nasjonalt sett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sett noen gode argumenter mot romjulsjakt ennå. Som med all jakt, vis hensyn, og det vil fungere som ellers i året. De som vil bli provosert blir det, det at jakten evt skjer i romjulen, er da bare ett dekke for at de er imot all jakt.

 

Men man behøver ikke provosere ved å rundt kirker/bedehus for å jakte heller. Eller naboer man vet vil ha fred å ro i romjulen. Gode naboer vel og merke :-) De dårlige vil vel være like dårlige som resten av året!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

På ett vis vil jeg gjerne fortsette jakta utover i romjula og ut på nyåret. Jeg ser få -om ingen- argumenter mot å ikke gjøre det.

 

Samtidig så er det litt fint å få fred med familien. Siste uke mot jakta er ofte hektisk, og kona er gjerne passe lei 23.12.


I fjor som året før (og året før der osv.), flådde og parterte jeg rådyr på terrassen, mens det ble en noe halvhjertet lillejulaften i heimen.
Det er egentlig ganske ok å kunne pakke ned alt sammen for en stund, og treffe barn og partnere igjen..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (2 timer siden):

På ett vis vil jeg gjerne fortsette jakta utover i romjula og ut på nyåret. Jeg ser få -om ingen- argumenter mot å ikke gjøre det.

 

Samtidig så er det litt fint å få fred med familien. Siste uke mot jakta er ofte hektisk, og kona er gjerne passe lei 23.12.


I fjor som året før (og året før der osv.), flådde og parterte jeg rådyr på terrassen, mens det ble en noe halvhjertet lillejulaften i heimen.
Det er egentlig ganske ok å kunne pakke ned alt sammen for en stund, og treffe barn og partnere igjen..

Men det er vel ikke noe som tilsier at du "må" jakte selv om det er lovlig?

Og hvis det må være forbudt for at du skal treffe barn og partner.....

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Er vel opp til hver enkelt hvilke dager en isåfall vil jakte. Antar at det vurderes innspillene fra NJFF, dvs fredning juleaften,1 og 2 juledag, jakt resten. 
Jeg kommer neppe til å jakte så mye, men hadde vært greit å kunne sette seg på revepost eller gå en skitur og spenne opp feller etc. 
Ellers vært greit å få endelig definert om det er greit eller ikke å bruke termisk/IR til nattjakt. (Ja, jeg vet at termisk er lov pr i dag, men må være likestilt med IR i mitt hode)

https://www.njff.no/aktuelt/jakt-pa-arter-pa-rodlista/_/attachment/inline/01a53258-ab72-4947-80d7-e9b7f9a31a1d:3d29f3a21928e8383b8ce5482f0a8d6187aaa043/Innspill viltloven 28.12.2022.pdf

Link to comment
Share on other sites

Aya XXV skrev (8 timer siden):

Men det er vel ikke noe som tilsier at du "må" jakte selv om det er lovlig?

Og hvis det må være forbudt for at du skal treffe barn og partner.....

Nei, og som jeg skriver ser jeg ingen særlige argumenter mot å forby det.. 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen logisk begrunnelse for romjulsfredningen, og følelsesmessige argumenter som at "viltet må også få juleferie" er selvfølgelig bare tull. Men jeg tror vi som jegere vil vinne best fram med å la de rødeste helligdagene rundt jul og påske forbli jaktfrie. Noen vil nok hevde at dette er vann på mølla for antijakt-aktivistene. Mulig det, men at det skytes i skog og på fjell de dagene "folk flest" vil oppleve fred og ro kan skape motstand blant noen av dem som ellers har et heller nøytralt forhold til jegere og jakt. 

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Sakoen75 skrev (1 time siden):

Tror faktisk at romjula er da det smeller mest uansett @Sølvrev. 

Tenker folk seg at noe må gjøres med jakttiden eller er det vanlig jakttid med mye som slutter 23.12 og jakte videre i romjula på det som vanligvis er lovlig på nyåret?

Nja, det er vel bare nyttårsaften (og kanskje dagen før?) det smeller mye😉? Ellers husker jeg en lokal JFF arrangerte en uhøytidelig(!) jaktfelt-konkurranse 2. juledag for mange år tilbake. Da smalt det også en god del, men aktiviteten var avgrenset til foreningens skytebane og områdene i umiddelbar nærhet til denne.

 

Hva jeg tenker om jakttider er at arter som pr. i dag kan jaktes fram til 23. des. kan jaktes ut året, med unntak av jaktfri julaften og 1. juledag. Arter som er lovlig på nyåret kan følge dagens jakttidsrammer. Hvis arter kan jaktes lovlig ut over våren mener jeg langfredag, påskeaften og 1. påskedag bør være jaktfrie.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Her på Svalbard har vi ikke helligdagsfredning i jula, det er mulig det ble glemt ved innføring av nytt lovverk..

Dog gjelder det i praksis kun fjellrev (polarrev) her da, siden det er det eneste vi har sesong for etter 23. desember. Reven tas stort sett med Svalbardfella, ei felle utviklet lokalt for lokal fangst.

Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (14 timer siden):

Er vel opp til hver enkelt hvilke dager en isåfall vil jakte. Antar at det vurderes innspillene fra NJFF, dvs fredning juleaften,1 og 2 juledag, jakt resten. 
Jeg kommer neppe til å jakte så mye, men hadde vært greit å kunne sette seg på revepost eller gå en skitur og spenne opp feller etc. 
Ellers vært greit å få endelig definert om det er greit eller ikke å bruke termisk/IR til nattjakt. (Ja, jeg vet at termisk er lov pr i dag, men må være likestilt med IR i mitt hode)

https://www.njff.no/aktuelt/jakt-pa-arter-pa-rodlista/_/attachment/inline/01a53258-ab72-4947-80d7-e9b7f9a31a1d:3d29f3a21928e8383b8ce5482f0a8d6187aaa043/Innspill viltloven 28.12.2022.pdf

Har ikke lest forarbeidene til viltloven men kan tenke meg at forbudet mot jakt I jula bla. er basert på etiske vurderinger, til like med forbudet mot nattoptikk - viltet skal ikke kunne jaktes til alle døgnets tider. Påstanden om at termisk er lov kan diskuteres..  Påtalemakta venter nok med reaksjoner til nytt regelverk er fastsatt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Robinson skrev (1 time siden):

Julefredningen er basert på religiøse vurderinger. Ikke glem at julen er en religiøs høytid, og i 1951 var Norge enda ett religiøst land. Ikke så mye nå i 2023. Så det er nok derfor noen mener at julefredning ikke har så mye for seg lenger. 

Kanskje vi skulle fjerne alle de rød dagene også da som kommer fra religion? Siden vi ikke er ett så religiøst land lengere🤔 Jeg er ikke personlig kristen så det er sagt. Likevel mener jeg vi trenger litt religion og kristne verdier her i landet.Stemmer også for å beholde romjuls fredningen 🙂

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (12 timer siden):

Har ikke lest forarbeidene til viltloven men kan tenke meg at forbudet mot jakt I jula bla. er basert på etiske vurderinger, til like med forbudet mot nattoptikk - viltet skal ikke kunne jaktes til alle døgnets tider. Påstanden om at termisk er lov kan diskuteres..  Påtalemakta venter nok med reaksjoner til nytt regelverk er fastsatt.

Det var et forslag KRF kom med i siste innspurt i lovarbeidet. Det finnes ingen etiske hindringer for å jakte 1.juledag...

Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (2 timer siden):


Fredning 3 dager i julen synes jeg det uansett bør være, selv om jeg ikke er kristen så er det dager for ettertanke og familie, mange vil nok reagere hvis det blir jakt da. Påsken har jeg egentlig ikke noen mening om.

 

 

Påsken er en mer hellig høytid enn julen, så hvis det fortsatt skal være julefredning bør/må påskefredningen også fortsette.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ståle R skrev (1 time siden):

Kanskje vi skulle fjerne alle de rød dagene også da som kommer fra religion?

 

"Det er intet nytt under solen" ("Predikerens Bok, 1. kap., 9. vers), hvertfall ikke her i Zanzibarland. En gang lurte en forvorpen ungdom seg inn på kontoret til sognepresten, og rev ut alle de "røde" dagene fra prestens avrivings-kalender!

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...