Jump to content

Ja til romjulsjakt


Fluehuet

Recommended Posts

Asi. Selfølgelig ikkje. Men du kan alltid lage en.

hogstad7. Skal du få med deg det som skjer må du ha face. 99% av verden sitter der inne. Face e en veldig grei side til å få med seg div.

E jo ikkje verre å lage deg en konto, du trenger ikkje bruke navnet ditt og bilde av deg og ungene dine.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig hogstad.

Hvorfor skal skal vi jakte i jula?

Vinkler spørsmålet litt i en annen vinkel jeg da.

Kansje jeg kan skjønne spørsmålet ditt hvis du nærmer deg pensjonist alder

og er første års jeger kan jeg skjønne deg. Er du en fersk ung jeger så håper jeg du har mange år igjen

og traske i skau og vidde ikke ha noe hast det blir det ikke noe bra resultat av i allefall

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal vi ikke jakte i jula. Like rimeligt å spør sånn...

Er verken førstegangsjeger eller pensjonist, klarer ikke å finne noe rasjonellt

svar fordet....

Du snakker om hast.... Romjula er vel den perfekte tida å rusle seg

en tur på skogen/fjellet etc, da di fleste har noe tid å slå ihel.

Lurer litt på hva som er bakgrunnen for en slik meningsløs fredning

har hørt rykter om en politisk hestehandel på 50tallet en gang,

men er ikke sikker. Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Om det vert opna for jakt i romjula så er det framleis frivilligt for oss som jegrar om me vil jakte eller ikkje!!

 

I haust hadde me sosial jakttur saman med ungar og bedre halvdelar, der jakta ikkje var prioritert. Riflene var med, men eg lada den ikkje. Viktigaste den dagen var å vere ute saman med familiane våre :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel slik at de som er mest triggerhappy (de som ikke klarer en dag uten å skyte ett dyr) garantert vil ut i skogen å skyte på søndagen dersom det er lov. Hvilke signal sender dette til andre naturbrukere? Vi jegere får ikke flere støttespillere av å jakte søndager.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel slik at de mest triggerhappy (de som ikke klarer ei uke uten å skyte et dyr) garantert vil ut i skogen og skyte i romjula dersom det er lov. Hvilke signal sender dette til andre naturbrukere? Vi jegere får ikke flere støttespillere av å jakte i jula.

 

:roll:

 

Åjavelja?? Nå synes jeg du generaliserer veldig...

 

Jeg har ingen problemer med å gå på jakt uten å skyte alt jeg kommer over, men romjulsjakt er noe stort tull. Romjulsjakta er er resultatet av reiligiøse fanatikere som en gaang bestemte at dette måtte vi stoppe.

 

Jakt og religion hører ikke sammen. På høy tid at man får avskaffet denne fredningstiden. Dette klarer de fint i andre land uten at de mister støttespillere av den grunn....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel slik at de mest triggerhappy (de som ikke klarer ei uke uten å skyte et dyr) garantert vil ut i skogen og skyte i romjula dersom det er lov. Hvilke signal sender dette til andre naturbrukere? Vi jegere får ikke flere støttespillere av å jakte i jula.

 

:roll:

Og hva får deg til å tro at alle andre har like store muligheter til å jakte når som helst slik som du tydeligvis kan??

Kan du gi meg en gode grunner til hvorfor folk skal hate meg fordi jeg er midt på fjellet og høster av naturen i romjula??

 

Hersketeknikker med å kalle andre for "triggerhappy" og "drapsmenn" passer liksom ikke inn på et forum synes jeg :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel slik at de som er mest triggerhappy (de som ikke klarer en dag uten å skyte ett dyr) garantert vil ut i skogen å skyte på søndagen dersom det er lov. Hvilke signal sender dette til andre naturbrukere? Vi jegere får ikke flere støttespillere av å jakte søndager.

:wink:

 

 

Det er allerede lov å jakte på søndager :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:roll:

Og hva får deg til å tro at alle andre har like store muligheter til å jakte når som helst slik som du tydeligvis kan??

Kan du gi meg en gode grunner til hvorfor folk skal hate meg fordi jeg er midt på fjellet og høster av naturen i romjula?? Hersketeknikker med å kalle andre for "triggerhappy" og "drapsmenn" passer liksom ikke inn på et forum synes jeg :shock:

Jeg sier ikke at noen hater deg, men jeg vet om flere som faktisk ikke tør å bevege seg i skogen mellom 10.sept og 23.des. Har ikke disse like stor rett til å ta seg en bekymringsløs fjelltur i jula? Greit nok at frykten ikke har rot i virkeligheten, men det er fortsatt frykt.

 

Vi jegere har muligheten til å jakte på ett eller annet vilt stort sett hele året ellers. Hvorfor skal vi på død og liv trumfe oss til 8 dager ekstra?

 

Hvem har kalt noen for drapsmenn? :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

"men jeg vet om flere som faktisk ikke tør å bevege seg i skogen mellom 10.sept og 23.des"

 

det er vel ikke akkurat hele året.

ingen som kommer med et fornuftig svar på hvorfor det ikke er lov, dyra er vel ikke så kristene at det gjør noe uansett.

 

syns det kan være lov,så kan den som vil ta seg en tur gjøre det,eller la vær om en ikke har lyst..er vel ikke værre en det.

tviler sterkt på at det er så mange som hadde gjort det uansett,stappet til adamseplet med mat og snop,fyllesyke og det som er.

Link to comment
Share on other sites

da trenger det ikke å være lov heller? flott instilling,slikt trenger vi,kutt ned på alt som muligens ikke blir brukt for.

 

å feire jul var opprinelig ikke en kristen tradosjon,men det er det nå.

gå i kirke,feire at jesus ble født osv,kvalifiserer til kristent for min del.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært veldig fint om en kunne ta seg noen turer ut i jula, og eventuelt påsken. I november, desember og januar er det så korte dager her nord at det må nesten være fridager for at en skal kunne komme seg til fjells før det blir mørkt. Min mening om dette er ganske enkel; de som vil, bør få muligheten. De som er mot oppheving av juletidsfredningen, sitt inne.

 

Trenger ikke være triggerhappy for å ønske seg en jakttur i hjemtraktene i romjula, hjortefot!

Link to comment
Share on other sites

men jeg vet om flere som faktisk ikke tør å bevege seg i skogen mellom 10.sept og 23.des

 

Jeg vet om flere som ikke tør å fly, men flyene går fremdeles.

Jeg vet om flere som ikke tør ta heis, men vi bygger fremdeles høyhus og heisene fortsetter.

Jeg vet om flere som har klaustrofobi, men vi bygger fremdeles hus med vegger.

 

Det er slik at om en har mindre psykiske problrmer så må en finne løsningene selv, en kan ikke vente at resten av samfunnet skal tilpasse seg dine vrangforestillinger.

 

Jakt, fiske, bærplukking og annet næringssøk er menneskets mest opprinnelige adferd i skog og fjell, slik aktivitet har så lang hevd at den ikke skal behøve å tilpasse seg luksusnevrosene som dages samfunn blir plaget med.

Link to comment
Share on other sites

:roll:

jeg vet om flere som faktisk ikke tør å bevege seg i skogen mellom 10.sept og 23.des. Har ikke disse like stor rett til å ta seg en bekymringsløs fjelltur i jula?

 

 

Eg veit om fleire som ikkje går på skogstur heile året, dei er redd for store rovdyr som kan vere i området.

Desse som er redd for å gå i skogen p.g.a. jakt, kvifor er dei det?

Har dei blitt skremde av uforsiktige jegrar?

Kva har så desse jegrane gjort for å skremme dei?

 

 

Eg har sjølv opplevd å treffe på ei gamal dame som byrja å rope at eg ikkje skulle skyte ho. Ho kom bak meg eg sat på post, det einaste eg gjorde eg høyrde ho var å snu på hovudet og sjå på ho då eg høyrde ho kom gåande. Om du meiner slike hysteriske folk skal bestemme korleis me skal utøve hobbyen vår så må me alle finne oss ein ny hobby. Strikking skal vistr vere fint :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser heldigvis ingen problemer med romjulsfredning. Jeg syns det er en fin, nesten barnslig skikk. Jeg jakter så mye jeg kan fra bukkejakt til beverjakt. For min del betyr fridager i romjula dager til disp til andre ting jeg neppe hadde tatt meg tid til ellers. Så vil de mange kritikere si at det burde fritt valg i romjula som ellers i året hva en bruker fridagene til. Det er et godt argument det er vanskelig å komme utenom. Men kan en ikke like gjerne stille spørsmålet om hvorfor en blir tvunget til å innrette seg etter at mange feirer jul? De fleste har fri på helligdager om en vil eller ei. Butikker er stengt osv. Hvorfor skal en tvinges til å ha fri påske, pinse, kristi himmelfartsdag som er religiøse dager, eller 17 mai, for ikke snakke om 1 mai som er en politisk fridag? Dette er ikke spesielt gode argumenter for dager med jaktforbud, det innser selv jeg. Men den generelle instillinga jeg tror mange har om at ingen skal komme å fortelle meg hva jeg skal gjøre, og la meg slippe noe som har med tradisjoner og iallefall kristne tradsisjoner å gjøre, tror jeg ikke er til det beste. Jeg er også tvilende til at romjulsfrednig har noen direkte sammenheng med religion.

 

Forøvrig, godt nyttår. Harejakta er i full gang igjen!

Link to comment
Share on other sites

Jakt i romjula hadde hvert flott :D da har iallefall jeg ferie greit å tatt seg en tur da,kunne gått av noe julemat

 

 

Fullstendig OT; ifølge en eller annen ekspert som pratet på radio lille juleaften må en gå i ca 7 timer for å forbenne kalorier tilsvarende en julemiddag med ribbe med tilbehør.

 

 

On topic; julefredningen er noe visvas, men neppe noe en klarer å bli kvitt. Men snodig nok kan en drepe så mye fisk en vil (så fremt en er hobbyfisker da). Altså feirer ikke fisken jul...

Link to comment
Share on other sites

Tenke litt da folkens, hvordan skal nissen klare å levere pakker om dere galninger skyter alle reinsdyra???+

 

(Forsøk på å påpeke at romjula kommer etter julaften er selvsagt bare ren kverulering og vil ses bort fra, andre land deler ut pakkene senere!)

Link to comment
Share on other sites

Dreping hører liksom ikke jula til..
Jaaavel-nei? Dette burde du i så tilfelle ha fortalt til kong Herodes:

 

Da Herodes forstod at vismennene hadde narret han, ble han rasende, og ga ordre om å drepe alle guttebarn i Betlehem og omegn som var to år og yngre, dette svarte til det han hadde fått vite av vismennene om tiden (2. kapittel, 16. vers).
Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke sikkert at Herodes var så veldig fan av jula og den vesle tassen i krybba?

Ser ikke noe prinsippielt galt i å jakte i jula, men liker at julefreden senker seg etter gavemaset. Hadde nok blitt mange sure kjerringer rundt om hvis far satt i glugga og skaut rev på restene av ribba. Med konjakkflaska som anlegg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk ikke tør gå i skogen der,så har jo jegerne gjort en dårlig jobb syntes nå jeg eller så er det hysteriske folk en ikke skal bry seg om!

 

 

Det vi jegere må jobbe for er at vi utøver vår hobby/livsstil på en måte som ikke skader våre interesser og befolkningens syn på tradisjonell norsk jaktutøvelse. Vi har stor støtte i befolkningen, den støtten må vi ivareta på en god måte.

 

Vi må faktisk ta hensyn til de som syns at dyrene skal slippe å bli jaga i jula, vi må ta hensyn til de som vil gå i skogen uten å føle at de ødelegger jakta for jegerne, eller de som er skeptiske til gevær og smell i skogen under julefeiringa.

(hysteriske eller ikke)

 

Hvis vi spiller kortene våre feil kan vi sitte igjen med konsekvenser som er langt verre enn 8 dager uten jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter stor pris på turene til vårt naboland i romjulen, men det hadde vært supert å kunne jakte litt her hjemme også.

Blir for dumt å menskliggjøre dyra på den måten.

Syntes alle jegere burde støtte opp om romjulsjakt, så får heller hver enkelt utføre sin egen fredning om man ønsker det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...