Jump to content

Ja til romjulsjakt


Fluehuet

Recommended Posts

Strengt talt er det vel bare single menn som har fritid?

 

Først skapte Gud jorden, og deretter hvilte han. Så skapte han mannen, og deretter hvilte han. Så skapte han kvinnen, og siden har ingen hvilt.

 

 

Syntes alle jegere burde støtte opp om romjulsjakt, så får heller hver enkelt utføre sin egen fredning om man ønsker det...

 

Absolutt slik det burde være

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ærlig talt ikke poenget med romjulsfredning i det hele tatt. Er det kristent begrunnet? Hvor står det i bibelen at man ikke skal jakte i den hedenske festtida julen? Greit for meg at man ikke jakter i romjula på personlig grunnlag, men vi andre som ikke tror på Allah, Tor, Gud eller Elefantguden kan jo få jakte for det? Jula er en av de få tidene jeg har tid til å jakte, jeg bor midt i oslo resten av året og kommer hjem nordafor hver jul. Tar meg alltid et par dager etter nyttår for å jakte før jeg reiser sørover igjen. Argumentet med at "dere jakter vel så mye resten av året" holder ikke for meg. Jeg jakter nemlig ikke så mye resten av året.

Link to comment
Share on other sites

Sånn på generelt grunnlag vil jeg si at det er vel mye subjektive meninger ute og går her.

 

"Jeg synes at", "jeg mener at" osv.

 

Er det en faglig, saklig grunn til at viltet er fredet i romjula?

Ikke såvidt jeg vet.

Hele greia blir litt som at "søndagsåpne butikker må være så og så store, fordi... øh... tja, fordi jeg er en politiker uten argumenter..." Muligens litt flåsete skrevet, men jeg tror dere skjønner poenget.

 

Jeg vil gjerne jakte i romjula, hvis noen ikke vil, så skal de få slippe :D

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo ørti uker å jakte på hele året. Er det så farlig om det er noen få dager i året det er julefredning da ?. Jeg jakter til og med lillejulaften og er fornøyd med det. Synes det er fint at vi har en våpenfri skog de få dagene der.

Link to comment
Share on other sites

Per definisjon hører vel romjula med til den tida som er utenom ordinær jakttid, all den tid man har bestemt det slik?

 

Ps! Det må vel være lov å mene, synse og diverse om dette som rundt alt annet? Er jo ingen av oss som bestemmer hvordan det skal være uansett. Har ikke noe i mot å kunne jakte i romjula. Er jo tross alt vanvittig glad i jakt. Men har heller ingen som helst problem med å sette fra meg rifla i våpenskapet lille julaften heller og nyte dager med familie og venner uten å være skarpladd :winke1:

 

Uansett: Godt nytt jaktår!

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo ørti uker å jakte på hele året. Er det så farlig om det er noen få dager i året det er julefredning da ?

Ja, men hva er egentlig grunnen til julefredninga? Er det fordi noen mener at alle skal sitte inne og være stille? Skal dyrene få 'fred' sånn at de også kan feire jul? Uansett er vel romjula den mest støyende tida på året med alle rakettene og flatfylla. Påskefredning kan ihvertfall begrunnes i noe logisk, det er mye folk i fjellet. Jeg har enda ikke sett et eneste vettugt argument som taler mot jakt i jula. De fleste argumentene går enten ut på personlig preferanse, eller kan brukes til generelle antijaktargument resten av året.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker riktig så skyldes romjulsfredningen et KrF-kompromiss på 50-tallet.

 

Hele greia er totalt latterlig. Bare Norge som har det.

 

Med tanke på hvor mange som har fri, hvor mange som drar ut på bygdene for å feire jul osv. som da ikke får dra ut i skogen og jakte. Helt meningsløst. Vi driter ikke fridager innenfor det som burde vært normal jakttid. Det er ingen dyr som yngler i desember.

Link to comment
Share on other sites

Fredning julaften og førstedag i respekt for høytiden burde i dag være mer enn nok. Er selv kristen, men det betyr ikke at man ikke skal jakte (faktisk tvertom).

Og når en ser kråka hakke hull i rundballer uten å kunne gjøre noe med individet p.g.a romjulsfredning, ser ihvertfall ikke jeg poenget i fredningen av dyr som, 1 ikke feirer jul, 2 ikke aner hva jul er.

Link to comment
Share on other sites

Romjulsjakt (og vinterjakt) er jeg takknemlig for å kunne drive utenlands. Stor takk spesielt til vårt broderfolk i øst!

 

Håp om liberalisering av jakttider her hjemme holder jeg for svært usannsynlig. Verden skal reddes fra nød, fattigdom, klima og finanskrise, og enhver nasjonal "gledesstund" vil være uspiselig iflg norsk politisk pietisme. Om det skulle blitt mulig, tror jeg prislappen blir interessant.

 

Sitat fra blogg: Norsk politisk pietisme

Pietismens grunnlov kan oppsumeres i utsagnet: "Hver gledesstund du har på jord, betales skal med sorg!"

Presteskapet sier det ikke lenger, de trenger ikke å gjøre det, da andre har påtatt seg den rollen på en måte som er politisk korrekt og det er tydligvis ingen vei utenom for noen av oss.

http://web.me.com/gunnarmex/20n100w.com/Blogg/Innlegg/2009/8/12_Pietismen_i_det_politiske_Norge.html

 

Prislapp tenkning fra Utenriksminister Jonas Gahr Støre :

Det er en nerve i vår kultur om at du må forsake noe for å oppnå noe annet, at ikke noe kommer gratis.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/aktuelt/taler_artikler/utenriksministeren/2010/lidelse.html?id=606111

 

Spørsmålet er hva vi vil forsake for å få jakte i romjula? Hva med 1 måned seinere jaktstart, eller ny juleavgift?

Link to comment
Share on other sites

er jo bare 7 dager uten jakt i jula. noen som har problemer med det?

jeg er ganske så jaktgal selv men jeg trenger ikke å jakte i jula pga jeg kan jo gå å studere hvor dyra er og samtidig lufte bikkja uten å måtte være på jakt!

7 dager uten jakt = INGENTING MISTET ;)

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til NJFF og fikk svar på hvor de står i denne saken:

 

 

"Hallo Erik!

 

Spørsmålet om romjulsfredning er en sak som selvsagt opptar NJFF også. Ved flere jakttidshøringer har dette vært tema. Vi hadde blant annet en intern høring i organisasjonen på dette foran jakttidshøringen i 2001/2002 (om ikke jeg husker feil på tidspunktet). Internt i NJFF var det et splittet syn på saken. Noen av våre fylkeslag advarte mot et sterkt engasjement i denne saken, mens andre etterlyste et sterkere engasjement fra NJFF for å arbeide mot oppheving av romjulsfredningen. Saken er altså ikke alltid vært så klokkeklar som enkelte gir uttrykk for.

 

I forbindelse med siste jakttidsrevisjon vedtok styret i NJFF allikevel å spille inn en anmodning til DN om å ta inn dette som et tilleggstema til selve jakttidshøringen. (Vi spiller alltid inn forslag til temaer som vi ønsker at DN skal høre på i forbindelse med den femårige revisjonen av jakttidene).

DN valgte å ikke ta vår anmodning til følge, og der står saken per dato.

 

NJFFs innspill til DN var utformet slik:

 

Anmodning om tilleggstemaer i forbindelse med jakttidshøringen

Opphevelse av dager med jakttidsforbud – endringer i viltloven

 

NJFF anmoder DN om at de benytter kommende jakttidshøringen til å innhente synspunkter i forhold til å endre viltlovens bestemmelser om dager med jaktforbud (§ 10 i viltloven).

 

De lovfestede dagene med jaktforbud har ingen faglig biologisk forankring, men er forankret i et syn om at dagene skal være jaktfrie for å ivareta helgedagsfredningen. NJFF mener imidlertid at tiden kan være moden for å ta en ny runde på hvorvidt disse fredningene skal stå ved lag. Samfunnet har endret seg betydelig gjennom de senere årene, og romjulsdagene og påsken er i dag for mange først og fremst dager hvor man tar ut ferie og driver aktivt med ulike typer fritidsaktiviteter, og ikke dager der fokus er på høytid og religion. NJFF mener det er på tide å ta spørsmålet om romjuls- og påskefredning til en ny diskusjon. Selv om utgangspunktet bør være å fjerne hele helgedagsforbudet, kan det også være aktuelt å vurdere løsninger med delvis opphevelse av viltlovens § 10.

 

Både jul og påske er ferietid for mange, barn og ungdom har skolefri og mange foreldre tar også ut feriedager. Det ligger derfor godt til rette for å ta med barn og ungdom på jakttur på disse dagene. Fokus har nok fra mange i første rekke vært rettet mot romjulsfredningen fordi dette er dager som kommer rett i etterkant av jaktslutt for en rekke arter. Imidlertid er det også relevant å se påskedagene med fredning i samme runde selv om antall jaktbare arter på den tiden av året er langt færre. Det at færre arter er jaktbare og dermed færre jegere vil være ute, er imidlertid i seg selv ikke et argument for å opprettholde et forbud. Eksempelvis vil påskedagene kunne være veldig aktuelt å utnytte for beverjakt i den i særklasse beste tiden for denne jakten.

 

Anbefaling:

 

NJFF anmoder om at DN tar med opphevelse av romjulsfredningen og påskefredningen som et tilleggstema til kommende jakttidshøring.

 

Med vennlig hilsen

 

Espen Farstad"

 

Da er vel skuta seilt i denne omgang skulle jeg tro. Da er det bare å påvirke de rette folkene slik at dette blir tatt med neste gang jakttidshøringen starter.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ganske så jaktgal selv men jeg trenger ikke å jakte i jula pga jeg kan jo gå å studere hvor dyra er og samtidig lufte bikkja uten å måtte være på jakt!

7 dager uten jakt = INGENTING MISTET ;)

 

Vi er ikke alle så heldige at vi kan jakte og være ute i skoletida. For min del går fem av ukas dager bort til benkesliting på skolen, i hvert fall i den lyse delen av dagen. Helgene er den eneste sjansen for å jakte "ordentlig", og det er andre ting som må bli gjort òg. Så, når jeg nå, til slutt, har fri EI HEL UKE, så får jeg ikke lov til å jakte :shock:! Det er greit nok at vi ikke trenger å jakte på 1. og 2. juledag (og for den saks skyld også 24.), men mesteparten av romjula er ei helt vanlig arbeidsuke for mange. Smell slipper man ikke uansett, da det i dagene før nyttårsaften uansett stadig smeller fra folk som ikke helt kan vente med å teste diverse raketter. Ett skudd i ny og ne hadde ikke gjort store forskjellen! Frykten og risikoen for å bli truffet, kan vi vel alle være enig om at er ubegrunnet. Og vil man rett og slett at dyra skal få litt hvile, er det jo mulig å utsette fredninga med ei uke eller så, når det IKKE er ferie! For viltet spiller det ingen rolle... :-?

Link to comment
Share on other sites

vi jakter ikke 7 dager i uka her nei. 2 dager på benken og 3 dager praksis og derav 2 dager i skogen med hogging og noen timer på benken.

og på fredager kan det hende det blir jakt men vi har en del ting vi må gjøre her også som det å bære ved kappe ved og masse annet og derav ikke mye jakt.

i helgene er det ganske mye jakt sålenge jeg har lys og mye jakt i månelys. 7 dager for meg er ikkeno problem for det er 7 dager med trening og å kunne gå i skogen og se og lytte.

 

jeg gjør en del hjemme og hos nabogården i helgene også da jeg har litt småjobber der også.

 

jeg har det ikke verre en mange andre her. jeg jakter i helgene og prioriterer skola i ukedagene!

 

julefredninga bryr jeg meg ikkeno om da den ikke er noe problem for meg. dyra må jo få fred en gang dem også. jula er jo greit at det er litt fred i skogen også selv om jeg også kunne ha tenkt meg å jakte i jula men ser ikke no problem med det å ikke få jakte da jeg kan kunne slappe av og trene mer styrke/kondis og skytetrene mere.

ser noen her det som et problem får dem ta det opp med meg på PM for nå har jeg forklart i det små hvordan ukedagene mine er

Link to comment
Share on other sites

nå er det vel ikke akkurat deg PederR som (heldighvis) skal bestemme om det er lov eller ikke.

om det hadde vært lov å jaktet i romjula,så er det vel ikke værre en at du ikke jakter da.

men prøv å la resten av de voksene menneskene som liker å gå på jakt,få lov til å si at de har lyst å jakte i romjula

 

om du ikke har tid,lyst ect får være ditt problem,la resten få bestemme selv om de har tid og lyst.

 

irriterer meg når folk mener at resten av verden skal rette seg etter de.

Link to comment
Share on other sites

 

julefredninga bryr jeg meg ikkeno om da den ikke er noe problem for meg. dyra må jo få fred en gang dem også. jula er jo greit at det er litt fred i skogen også selv om jeg også kunne ha tenkt meg å jakte i jula men ser ikke no problem med det å ikke få jakte da jeg kan kunne slappe av og trene mer styrke/kondis og skytetrene mere.

Så argumentene dine er at julefredninga bør bestå fordi du ikke har noe problem med det? Og du kan da vel 'trene kondis' selv om vi andre går på jakt? Jeg bekymrer meg litt over alle som sier at vi trenger 'fred i skogen' i jula. Si meg, bor dere i en krigssone resten av året? Det høres ut som om det smeller over alt i jakttida.

Link to comment
Share on other sites

Nei! Det bør være litt fredstid for dyr også.
dyra må jo få fred en gang dem også.
Jakttidsrammer og jakttid må settes på biologisk grunnlag, ikke etter kvasireligiøst føleri.

 

Hvis det hadde vært jakttid på rådyr i romjula, ville nok noen som sogner til mitt elglag, men som sjelden får muligheter til å jakte om høsten, benyttet den muligheten.

 

En annen side ved denne saken er folkehelseaspektet. Dersom man kunne fått noen tusen velfødde nordmenn og -kvinner til å bevege seg ut på jakt, ofte i tung snø, på dager der de ellers sitter stille og propper i seg kalorier, ville det være både en trivselsmessig og en direkte økonomisk fordel.

Link to comment
Share on other sites

Her skal visst den enes mening trees over huet på den andre. Man kan synes om mene hvor mye man vil, men loven sier at det skal være fredning i jula uansett. Inntil det eventuellt kommer noen endringer i loven så er det ikke lov og jakte i visse perioder og vi må bare innrette oss etter det..

Link to comment
Share on other sites

Her skal visst den enes mening trees over huet på den andre. Man kan synes om mene hvor mye man vil, men loven sier at det skal være fredning i jula uansett. Inntil det eventuellt kommer noen endringer i loven så er det ikke lov og jakte i visse perioder og vi må bare innrette oss etter det..

 

Hvordan foreslår du at loven endres da?

Link to comment
Share on other sites

For MIN del trenger den ikke og endres. I jula har jeg andre ting og gjøre så det har ikke blitt tid og jakte uansett.

 

Det var det jeg mistenkte. Men da synes jeg ikke du skal klage når vi andre prøver å få endret på denne tøysete loven. For jeg har tid til å jakte i jula. Jeg regner med at du ikke vil ha en sånn lov kun fordi du ikke har tid til å jakte i jula.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo du som klager. Du har som alle andre 52 helger du kan jakte på. Om du ikke benytter deg av det så er det jo ditt valg, du trenger ikke være sur på andre som ikke deler din mening. Du kan jo klage på vedtaket og begrunne det med at du kun har tid og jakte i jula. For min del skal du bare jakte så mye du vil i jula og ellers utover fredningen.

For MIN del trenger den ikke og endres. I jula har jeg andre ting og gjøre så det har ikke blitt tid og jakte uansett.

 

Det var det jeg mistenkte. Men da synes jeg ikke du skal klage når vi andre prøver å få endret på denne tøysete loven. For jeg har tid til å jakte i jula. Jeg regner med at du ikke vil ha en sånn lov kun fordi du ikke har tid til å jakte i jula.

Link to comment
Share on other sites

Her skal visst den enes mening trees over huet på den andre. Man kan synes om mene hvor mye man vil, men loven sier at det skal være fredning i jula uansett. Inntil det eventuellt kommer noen endringer i loven så er det ikke lov og jakte i visse perioder og vi må bare innrette oss etter det..

 

Er det galt å jobbe for å forandre en lov som er kommet til pga en hestehandel mellom politikere??

Om du vil sitte på ræva i jula så helt i orden. Om ditt eneste argument mot jakt i jula er at det ikke er lov pr idag, så er det vel ikke mere å diskutere?

Link to comment
Share on other sites

Jobb så mye du vil med og få forandret loven. Ikke sagt noe om at det er galt og prøve, men når hjalp det sist og prøve og få forandret noe i regjeringen i din favør?

 

Tråden startet helt greit med en oppfordring til dem som var enig om og delta i en kampanje om julejakt, men endte opp som en vits siden noen ikke tåler at andre ikke deler samme synspunkt som dem.

Lykke til med endring i jaktloven. :D

 

PS. I jula hadde jeg ikke tid og sitte på ræva.

Link to comment
Share on other sites

Enten når vi ikke ut til folket, eller så er folk fornøyde slik det er. Merkelig...
Jeg er for romjulsjakt. Men jeg er imot facebook. Så da mister du en stemme her. Har forresten fått mail med tilbud om medlemskap i Fuckbook. Har ikke slått til på det heller, men kanskje hvis disse blir slått sammen. Fuckfacebook høres heftigere ut. :lol:
Link to comment
Share on other sites

En annen side ved denne saken er folkehelseaspektet. Dersom man kunne fått noen tusen velfødde nordmenn og -kvinner til å bevege seg ut på jakt, ofte i tung snø, på dager der de ellers sitter stille og propper i seg kalorier, ville det være både en trivselsmessig og en direkte økonomisk fordel.

 

 

Og hvem skal ta regninga for at en god del av disse "velfødde" får infarkt i tung djupsnø og må hnetes ut med redningshelikopter? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes romjulsfredning er noe tull. Jakttider bør styres av faktabasert forvaltning. Romjulsfredningen er ikke ett eksempel på det. Rovviltet dreper i romjulen som ellers i året. At en liten del av norges jegere tusler rundt og jakter har lite å si for dyrenes "fred" i jula.

 

Om man ikke ønsker å jakte i jula selv, kan man enkelt la være. Selv om det er lov... Selv ville jeg nok ikke jaktet stort i romjula da det er forventet å delta i en del familirelaterte arrangement. Men jeg synes allikevel at romjulsfredningen er noe tull.

 

Å argumentere for at da tør folk gå til skogs er langsøkt. Det er masse mennesker som ikke tør gå i skogen i det hele tatt, hele året, på grunn av rovdyr. Men rovdyra blir ikke "forbudt" av den grunn....

 

Jeg synes romjulsfredningen bør oppheves. Så kan de som ønsker å jakte gjøre det, og de som ikke ønsker det kan velge å la være. Slik det er nå har ikke den første gruppen noe valg..

Men jeg har liten tro på at den noengan BLIR opphevet...

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sjeleglad det ikke er lov å jakte i romjula. Da hadde jeg garantert blitt skilt! Det er ikke sånn at jeg hadde klart å "velge å sitte hjemme" om det hadde vert lov å gå på jakt. Bukkejakta mener jeg og starter for tidlig, men jeg klarer ikke å vente til det jeg mener er rett tidspunkt å starte på. Hver 10 august og en uke frem er jeg ute kl 0500.

Men jeg ser argumentene til de som ikke har familie, eller de som har tid til overs i romjula. Jeg kommer ikke til å motarbeide eventuell romjulsjakt, men jeg gidder heller ikke skrive under på noe opprop for romjulsjakt, siden jeg ikke er interessert i at det skal bli innført personlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...