Jump to content

Skyte dyr i andre sin los?


7x75R

Recommended Posts

Holdningen i denne tråden minner meg om hvorfor jeg av og til får hele greia opp i halsen. Da jeg begynte å jakte for 35 år siden og deromkring, ble jeg alet opp under karer som hadde en helt annen respekt for andre jegere enn den vi av og til kan finne her. En av de gamlekarene jeg snakker om, er Olav Haga. Slik ble jeg lært opp har det å postere på fremmed manns harelos alltid vært uakseptabelt. Å slippe ved annen manns los har også alltid vært uakseptabelt.

 

Men verden forandrer seg. Det er trist å se at enkelte åpenbart mener at det er greit å gå i reinsfjellet for å skyte en gullbukk bare for å kappe hodet av den for å henge opp på veggen og la kjøttet ligge igjen og råtne. Andre melder at de er villig til å avlive en fremmed hund etter at de selv har felt losdyret for den.

 

Da sier jeg takk for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 295
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hadde muligens vært en mere reel trådtittel om det hadde vært med ett "bevisst" i spørsmålstillingen "Å bevisst skyte dyr i andre sin los"?

 

At losdyr blir skutt ubevisst er noe man som hundeier nok må ta med i kalkuleringen når man slipper og om bikkja blir greit behandlet bør man nok ikke hisse seg opp å ergre seg

noe over

Link to comment
Share on other sites

§ 8. Særlig om hundedressur, jakt og fangst

 

Jakthundtrening, jakthundprøver og dressur kan bare foregå med samtykke av grunneieren eller den som har en allmenn bruksrett til eiendommen. For statsallmenningene gis samtykke av fjellstyret.

 

For bruk av hund under jakt og fangst mv. gjelder også viltloven § 23, jf. § 26, og reindriftsloven § 65. § 23. (bruk av hund under jakt)

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund er forbudt unntatt for jakt på hare, rødrev og gaupe. For jakt på andre arter kan direktoratet gi samtykke for det enkelte område.

 

Direktoratet fastsetter til hvilke tider jakt med hund etter første ledd kan foregå. Tidene kan settes forskjellig for ulike deler av landet og de kan gjelde bestemte hunderaser.

 

Det kan settes som vilkår for bruk av hund at jakten skjer på område av en bestemt minstestørrelse.

 

 

 

det med bestemt minstestørrelse er litt interessant

Link to comment
Share on other sites

 

Det er en ganske kjip ting å gjøre, men da man har fulgt loven hele tiden, fins det ikke en domstol som ville dømt deg.

 

 

Kilde på dette? Kan aldri tro det er ulovlig å jage et rådyr inn på naboens terreng. Og i alle fall ikke at bikkja da ikke har livets rett...

 

Det var jo åpenbart snakk om selvforsvar, siden enkelte hevder at man kan skylde seg selv om bikkja biter.

Og bikkjer som biter kan avlives.

 

edit: fikset sitering

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke minste med største tillatte skulderhøyde du tenker på Bellmann? :)

 

Litt usikker på hva du mener med den siste setningen. Mener du at du ikke kan se at det er skrevet noe sted? Vet jeg har lest det, men det er noen år siden så kan hende de har fjernet det.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ganske kjip ting å gjøre, men da man har fulgt loven hele tiden, fins det ikke en domstol som ville dømt deg.

 

Det var jo åpenbart snakk om selvforsvar, siden enkelte hevder at man kan skylde seg selv om bikkja biter.

Og bikkjer som biter kan avlives.

 

Hva i djevelens skinn og bein er det du presterer å skrive her :?:

 

Mener du å finne støtte i lovverket for å skyte annenmanns hund under jaktutøvelse, eller evt. presedens i tidligere saker for dette, så vil jeg gjerne at du på stående fot hoster opp relevant informasjon som støtter ditt syn på saken.

Ellers risikerer du å havne i samme skuff som en viss "reinsjeger" gjorde tidligere her.

 

At man på stående fot kan avlive en hund og hevde selvforsvar er heller ikke selvsagt, det kan jo hende at man i retten blir forelagt et visst missforhold mellom trussel og reaksjon om man skyter en strihåret Dachs som har bitt seg fast i buksebeinet... :roll:

 

Minn meg på at jeg ikke skal invitere deg på jakt her.

 

 

Edit. Nye punkter dukket opp under postingen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja det kan settes krav om minste areal. Er det gjordt i området er det vel bare å forholde seg til det. Ellers er det lov til å bruke hue før vi slipper bikkjene. Er det bruk av bikkjer på alt for små områder, uten at det er gjordt avtale med rettighetshavere i naboområder du vil til livs Bellmann? Da er jeg isåfall helt enig med deg. Hvis ikke så skjønner jeg ikke helt hvor du vil.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan settes krav om minste areal. Er det gjordt i området er det vel bare å forholde seg til det. Ellers er det lov til å bruke hue før vi slipper bikkjene. Er det bruk av bikkjer på alt for små områder, uten at det er gjordt avtale med rettighetshavere i naboområder du vil til livs Bellmann? Da er jeg isåfall helt enig med deg. Hvis ikke så skjønner jeg ikke helt hvor du vil.

jepp. var det jeg tenkte på. men for min del har det aldri vært noe problem så langt. er nå mest elg jakta jeg tenker på da. tror enda jeg har til gode og se/høre en hare hund :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktkort i to sammenhengende terreng, et på 50.000 mål og ett på 40.000 mål.(kortsalg på begge)

 

På begge jaktkortene er det påtrykket: Å skyte i annen manns los uten å gi seg til kjenne er strengt forbudt!

 

Så da er det vel OK å skyte hvis man gir seg tilkjenne, men ikke å skyte for så å stikke av.

 

Dette er jo regler som grunneier har satt, hvor holdbart er det, og vil det da eventuelt gjelde alle som har kjøpt kort på disse terreng?

Link to comment
Share on other sites

@haretex. Svaret på det siste er ja. Kort sagt og ganske forenklet, ved kortsalg kan en grunneier sette strengere regler enn lovverket, men ikke lempe på de. Med visse unntak.

 

Ting grunneier ikke kan lempe på er f.eks å kun legge ut for salg til f.eks mannfolk eller andre bestemmelser som vil være diskriminerende osv...

 

Edit; ser at jeg kanskje misforsto spm litt. Vil anta at å "gi seg til kjenne" dreier seg om tiden før skuddet, rett og slett at man har gjort avtale med den hundeeier det gjelder. Hvis ikke er det en veldig rar bestemmelse synes jeg, men ikke ulovlig. Bare litt lite hensiktsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er galt og skyte for andres hund hvis det er på noe form for fellesareal eller statsallmenninger osv..

 

Men er jeg ute og jakter rådyr i det terrenget jeg har leid, og det kommer et rådyr, vil jeg skyte det.

Er jo ikke sikkert jeg hører losen før jeg skyter heller..

 

ta med meg dyret til basen/hjem for slakting.

 

Kan jo ikke stå og vente ute i skogen for og se om det kanskje kommer en hund.

Og skulle dette vise seg at det er en sånn såkalt rådyrrein hund, så er det vel det beste at jeg har reis før den kommer allikevel..

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begynte å jakte for 35 år siden og deromkring, ble jeg alet opp under karer som hadde en helt annen respekt for andre jegere enn den vi av og til kan finne her.

Vel, en kan jo saktens diskutere hvor respektfullt det er å å legge seg opp i hvilke dyr de på nabovaldet kan felle fordi egen hund loser der. Kan heller ikke se at det forandrer noe at gamlekarer sa dette for 35 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktkort i to sammenhengende terreng, et på 50.000 mål og ett på 40.000 mål.(kortsalg på begge)

 

På begge jaktkortene er det påtrykket: Å skyte i annen manns los uten å gi seg til kjenne er strengt forbudt!

 

Så da er det vel OK å skyte hvis man gir seg tilkjenne, men ikke å skyte for så å stikke av.

 

Dette er jo regler som grunneier har satt, hvor holdbart er det, og vil det da eventuelt gjelde alle som har kjøpt kort på disse terreng?

 

Å gi seg tilkjenne i denne sammenhengen kan umulig være å reise seg opp etter å ha skutt losdyret og rope HEI JEG HAR SKUTT NOE FOR BIKKJA DI! Hvis det alikevel er slik så må jeg bare le :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mulig det må skilles litt på dette når vi snakker om rådyr og oppover, er jo tross alt snakk om noe kjøttverdi da. Når det blir snakk om fuglejegere som skyter hare i los synes jeg kanskje det blir litt annerledes. I området her finnes det de som kaller seg seriøse fuglejeger, deltar på prøver med hundene sine osv. Enda ser de seg ikke for gode til å legge ned en hare eller to de måtte møte. En av "adelsfolket" her(med rutete dress, sixpence, og engelsk sideligger) er riktig sur på meg etter at jeg tilbød meg å reise bort på Rimi og handle en 3-4 bæreposer med mat til han hvis det var så dårlig stelt i huset.

Link to comment
Share on other sites

En av "adelsfolket" her(med rutete dress, sixpence, og engelsk sideligger) er riktig sur på meg etter at jeg tilbød meg å reise bort på Rimi og handle en 3-4 bæreposer med mat til han hvis det var så dårlig stelt i huset.

 

Den var slett ikke dum.

 

Jakter jo stort sett elg og rådyr og at det blir skutt for hunden andre steder er jo noe en må kalkulere med. Hunden får et fall og jeg kan hente /får hunden brakt tilbake, det er fint syns jeg.

 

At noen er så oppsatt på å skyte at de skyter en beinhaug/hare for andres hund, er jo ikke så bra, vitsen med den jakta er vel losen ikke dynger med vilt.

Link to comment
Share on other sites

vitsen med den jakta er vel losen ikke dynger med vilt

For deg er den kanskje det? Vitsen er ikke dynger med vilt for meg heller, da hadde jeg slutta forlengst - men har det falt deg inn at andre kanskje ikke har samme forhold til losen?

En los for meg er ikke annet enn et signal om det er dyr på tur, og at noen kanskje får en skuddsjanse. Min (og mange andres) holdning til los er nettopp dette, og en los skal avsluttes med skudd/felling så fort som mulig. Å sitte å øre på en los for losens skyld er bare rent tull IMO, og kan være direkte irriterende for mange.

Jeg, unnskyld uttrykket, driter i hele losen. To each his own.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For 99% av harejegere betyr losen alt, og fallet heller lite...
Var det jeg mente, men bål, kaffe, matpakke er vel viktige ingredienser, noen har vel også med patroner til hagla. :lol:

 

I og med at jeg ikke eier viltet i skogen, ser jeg det ikke som direkte unaturlig at det faller elg og rådyr for min hunder hos naboene. Fikk faktisk en flask skotsk fludium fordi ene hunden jagde elg til en nabo i høst.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med M67 her..

Vil tro at hvis noen sånne dyre vernere finner ut av hvordan enkelte "harejegere" herjer med haren, "bare for losen" så er det sikkert ikke lenge før det blir forbud mot det også, men dette får jo bli opp til "harejegerne" og bestemme.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med M67 her..

Vil tro at hvis noen sånne dyre vernere finner ut av hvordan enkelte "harejegere" herjer med haren, "bare for losen" så er det sikkert ikke lenge før det blir forbud mot det også, men dette får jo bli opp til "harejegerne" og bestemme.

 

Ja steike, tenk å la være å skyte dyret. Slemme, slemme jegere... :cry::cry:

 

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Det ligger så mye jobb bak en jakthund.

Å skyte for annen manns los synes jeg er smålig og umoralsk.

Om noen skyter bevisst for hunden min uten at dette er avtalt, kommer jeg til å bli utrulig sint. Forbanna er vel fornavnet. Og jeg ville no gjort det jeg hadde kunnet gjort for å ta en prat med vedkommende

JEG kjenner MIN hund, og som skrevet oppnår du ikke en god jager bare ved å slippe bikkja. Det ligger mye jobbing, tålmodighet, timer med venting, kjærlighet og penger bak en god jager

 

På lik linje som om at jeg går i skogen og kommer over en fuglhund i stand, så er jeg da ikke så frekk at jeg letter fugl for noen andre sin hund!

 

 

Edit:

Jeg er visst voldelig....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om noen skyter bevisst for hunden min uten at dette er avtalt, kommer jeg til å xxxxxxxxxxxxxxxx vedkommende. Forbanna er vel fornavnet.

Gjelder dette om det om det blir skutt for hunden din på et nabovald også?

 

Edit: Endret etter oppfordring av moderator

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt med i denne tråden siden den startet, og jeg kan ikke annet enn å undre meg over hvor mange som mener at de som jakter på naboterrengene skal la være å skyte vilt hver gang de hører antydning til los. For det er akkurat det resultatet er hvis du skal være sikker på at du ikke skal komme i skade for å skyte i annen manns los. Losdyret kan jo være hva som helst, og hundene ligger jo ofte så langt bak at man ikke hører losen når dyret står der. Det skal ikke gå ut over andre jegere at vi bruker hund på jakt. I så fall så lager vi ris til egen bak.

Hvis hunden er merket med synlig telefon nummer er det vel vanlig høflighet å kontakte hundeeier hvis det viser seg at det kommer inn en hund på doten?

Men jeg kan vel forstå at noen drar sin vei så fort de kan hvis de står i fare for å møte noen av de som har postet her inne. En uerfaren jeger som med eller uten overlegg har kommet til å skyte vilt som det viser seg at har blitt drevet av en hund, vil etter å ha lest denne tråden, legge beina på nakken i frykt for å møte en illsint hundeeier. Det er vi som er hundeeiere lite tjent med.

Jeg aksepterer at det blir felt dyr for hunden min hvis den drar over til naboen, men jeg ønsker at jeg blir oppringt slik at jeg kan få tak i hunden og fortsette jakten.

Link to comment
Share on other sites

For en flott gjeng med jegere som er her da.. :roll:

Jeg har hund og jakter nesten bare med hund, men jeg kan ikke forvente at alle jegere har samme oppfatning som meg. Om noen skyter i los for hunden min så ser ikke jeg problemet.. (så lenge de ikke skader hunden da selvsagt)

Skulle jeg gått å banket opp en uerfaren jeger fordi hunden min loste på den? ja da hadde sikkert den uerfarne jegeren gledet seg til å dra på jakt igjen.. og hvordan kan jegerne vite at det er losdyr? det kan likegodt være en biløper..

Jeg kan godt dra ut i skogen uten våpen for å trene hunden, men kan ikke forvente at andre jegere i området ikke skyter, sånn er livet, er det så ille så prøv å forklar jegeren det på en saklig måte

Link to comment
Share on other sites

Mange meininger om dette ser eg.

 

Eg hadde ikkje hatt problem med å skyte eit dyr, hare eller hjort om eg fekk sjangsen sjølv om eg høyrer ein los.

Grunnen til dette er at eg veit ikkje om det er losdyret som kjem og eg prøver å utnytte dei skotsjangsane som eg får i jakta. Berre kall meg kjøtsvolten eller ivrig etter å få blod på hendene.

 

Det eg lurer på i dette hylekoret av eigara av drivande hunder er kor kjøtsvoltne dei er! Kor ofte er det ikkje at ein les eller ser film av eller om velykka jakt der det ikkje er losdyret som vert skote men eit anna dyr enn losdyret.

 

Eg har til dags dato ikkje sett nokon av desse jegrane la vere å skyte på desse dyra! Når dei meiner losen har vart lenge nok så skyt dei så for som dei har moglegheit på rette typen dyr. Og det forstår eg, dei er på jakt.

Men dei ikkje berre forventar, men forlanger at eg ikkje skal skyte om det same dyret kjem i mitt jaktterreng. Forstå det den som kan!!

Link to comment
Share on other sites

Om harejegere vil sitte å høre på los i timesvis kan dem gjøre det i andre områder enn der jeg jakter. Jakta deres er ikke viktigere enn andres!

I forfjor gikk jeg høyt i terenget en hel dag og hørte på gneldringa. Et lite lag med flere bikjer holdt det gående konstant og der ble ikke mange harer spart. Støkkjegerne ble rett å slett presset ut av terenget av tilreisende søringer.

Når losen går kan alle andre pelle seg hjem for da er det skikkelig jakt på gang... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om det hadde vært så trangt i terrenget, hadde jeg sett meg om etter annet terreng.

 

Jeg er opplært til at god skikk er å lytte før man går til skogs. Hører jeg en annen hund, går jeg litt lenger unna. Og er problemet gjentagende, at det er noen der jeg har tenkt meg - ja da står jeg opp før dagen etter!

Jakta ett år i et området med mange jegere, og da var valget fritt: Jeg kunne sitte i 30 min og vente på at det skulle lysne, eller jeg kunne ligge å dra meg om morran og kanskje ikke finne et sted å jakte.

Link to comment
Share on other sites

Selv om du er opplært til å ikke jakte på samme området som andre så er det ikke sikkert andre er det.. Dessuten er det slik mange steder at man må jakte i samme området om man skal ha sjanse for å få jakt.

Og hvis du da finner et område der du ikke ser/hører noen så kan det jo være noen som sitter i skogen før du kommer dit.. da er det jo du og hunden som har "ødelagt" jakte for han som var der først..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er opplært til at god skikk er å lytte før man går til skogs

Og jeg har lært at god skikk er å være lydløs i skogen :wink:

Mener du at om en ikke har hund og høres over hele prestegjeldet, så kan en bare settes ut på sidelinja?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tydelig de som har større problemer med å få jakt enn det jeg har, og jeg nok er litt bortskjemt der.

Men fortsatt om det står en bil der jeg har tenkt å gå ifra, så drar jeg et annet sted. Ja, for å ikke ødelegge for den andre, og samtidig er ikke jeg tjent på det. - og da har jeg jo et ønske om at andre gjør det samme mot meg. Ingen tenker likt, osv, jaja.

På lik linje, hvis jeg skal jakte fugl, og hører en los som går rett i øst, så går jeg ikke rett i øst.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er en ganske kjip ting å gjøre, men da man har fulgt loven hele tiden, fins det ikke en domstol som ville dømt deg.

 

 

Kilde på dette? Kan aldri tro det er ulovlig å jage et rådyr inn på naboens terreng. Og i alle fall ikke at bikkja da ikke har livets rett...

 

Det var jo en artikkel i jakt eller jeger noen år tilbake, den handlet om en som fikk elghunden avlivet etter hunden og skytter "sloss" om bytte. Tror deet var i trønderlag??

Link to comment
Share on other sites

Må vel si at jeg blir litt paff av noen innlegg her.

Skyte en annen mans hund????? Hallo?

Det var en ting.

Det andre er at det er faktisk ikke lov å skyte rådyr for støver. På rådyrjakt er det bare lov å bruke hunder som ikke har skulderhøyde over 41cm (mener jeg det er). Tror til og med det er beskrevet rasene det er lov å bruke også. Så å skyte rådyr for støver er ulovlig etter jaktloven så vidt jeg kan bedømme.

Hvis andre tolker loven anderledes så vil det være innteresant å høre begrunnelsen.

 

Det var vist en som skrev om skulderhøyde rett før meg :)

 

Er jo eier av hunden sitt ansvar at hunden lovlig kan brukes på jakt. Det er useriøst å slippe en støver du vet jager rådyr. Det er jo umulig for en smygjeger å vite om rådyret du skyter blir jaget av en hund med rett høyde....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er opplært til at god skikk er å lytte før man går til skogs

Og jeg har lært at god skikk er å være lydløs i skogen :wink:

Mener du at om en ikke har hund og høres over hele prestegjeldet, så kan en bare settes ut på sidelinja?

 

K

 

Noen elghunder er jo plagsomt påholden, jager kanskje over 2-3 vald uten å slippe. Da er det ganske frustrerende at eier av hunden ikke kan kalle inn hunden. Er flere ganger vi har fått ødelagt jakta med at det kommer slike hunder inn. Resultatet er ofte at elgene blir urolige og drar sin vei....

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering. G.Larson

Har lest hvert eneste tegn. I loven også. Det står ikke at bikkja ikke har lov til å lose på andres eiendom, men å jage ut dyr derfra. Mao, uttak i mitt terreng, og bikkja krysser grensa, og fortsetter å lose, fullt lovlig. Veldig god sjanse for at dyret kommer tilbake...

 

Puzzaques tilbud bør du benytte deg av, nå er du virkelig på syltynn is...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...