Jump to content

Skyte dyr i andre sin los?


7x75R

Recommended Posts

  • Replies 295
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her er det jo så mange variabler, i tillegg til meninger, at det er håpløst å finne noe svar. Langt mindre bli enige. Så sant man har gyldig jaktkort på terrenget, så er det vel ikke rent juridisk forbudt å skyte i annen los.

 

Men det er jo noen ytterpunkter, slik jeg ser det.

 

Det ene er at hunde eier slipper godt inne på sitt terreng. En smygjeger jakter på sin del av terrenget. Begge har gyldige kort. Smygjeger skyter viltet i god tro, da det ligger langt foran hund og ikke virker stresset. Behandler (selvsagt) hunden godt, og kontakter hundeeier. Alt er (burde, etter mitt skjønn) være greit.

 

Det annet er at smygjeger posterer på los som pågår. Kanskje på delet mellom terreng, eller på kjente poster i nærheten av losen. Kanskje i tillegg jager hunden, og stikker uten å ta kontakt med hundeeier. Det er ikke greit synes jeg.

 

Det tredje er at hundejeger slipper like ved grensen, kanskje på andre siden, for å få dyr over på sin side. Det er vel også direkte ulovlig som referert over. Dette er jo ikke greit.

 

Jeg er opplært med at det er en vederstyggelighet å skyte i annen los. Det gjaldt stort sett harejakt. Haren har ikke slik kjøttverdi. Verdien av en hare som ikke var skutt for egen hund mente man var liten, og bare kjøttverdien til en stakkars hare stod igjen. Om en støkkjeger skjøt haren, så fikk han byttet lettvindt, og det ble ansett som å skumme fløten av andres arbeid med hunden.

 

Å skyte i andres harelos synes jeg ikke kan være nødvendig, så sant det er mulig å forstå at haren er i los. Når det gjelder gjelder rådyr, synes jeg det er litt annerledes. Det er ofte flere som smygjakter / postjakter dedikert på rådyr, og det kommer ikke alltid så mange sjanser på rådyr for en smygjeger om høsten. Dog har jeg holdt igjen flere skudd på rådyr, da jeg de har vært litt stresset og jeg har hører en hund i nærheten.

Men selvsagt tar man hensyn begge veger, og man behandler hunden godt. Samt tar kontakt med hundeeier.

 

Mvh Dag

Link to comment
Share on other sites

 

Det er en ganske kjip ting å gjøre, men da man har fulgt loven hele tiden, fins det ikke en domstol som ville dømt deg.

 

 

Kilde på dette? Kan aldri tro det er ulovlig å jage et rådyr inn på naboens terreng. Og i alle fall ikke at bikkja da ikke har livets rett...

 

Det var jo en artikkel i jakt eller jeger noen år tilbake, den handlet om en som fikk elghunden avlivet etter hunden og skytter "sloss" om bytte. Tror deet var i trønderlag??

 

 

Du har nok prestert å blande sammen to forskjellige saker her.

Den ene var et jaktlag i Trøndelag en plass som drakk seg dritings før jaktstart og begynte å slåss, det hele endte med at den ene parten (jaktleder/hundefører) ble sendt bort, morgenen etter dro resten av jaktlaget hunden ut av buret og erklærte den aggressiv for så å slå den ihjel med øks og gjemme den i buskene.

Husker ikke hva saken endte med, men det var anmeldelser i begge retninger.

 

Den andre saken var en elgjeger sørpå som først skjøt en elg, for siden å skyte nabolagets elghund da den kom frem til fallet, først med henvisning til at han følte seg truet av et ukjent dyr (ulv?) siden (i avhør/retten) med at hunden hadde vært aggressiv.

Den omtalte jegeren ble såvidt jeg husker domfelt for dette.

 

Det var virkelig noen prakteksempler du hadde funnet for å støtte din oppfatning av skikk og bruk... :roll:

 

Når det gjelder din tolkning av viltlovens paragraf 46 og hundelovens paragraf 9 (regner ikke med at du henviste til paragraf 6 her) så er du ikke bare på tynn is, du er på bærtur utpå den tynne isen, med blystøvler og badmintonracket istedenfor årer...

 

Om en hund tar ut elg og driver den inn på "ditt" terreng for så å følger etter når nevnte dyr snur og går ut av terrenget "ditt" så er det fortsatt ikke snakk om at viltet "jages eller lokkes bort fra andres jaktområde" i dette tilfellet, om du skal prosedere på dette sitter du nemlig med bevisbyrden når det gjelder å påvise at viltet befant seg på "ditt" område da det ble tatt ut i los.

 

Til din opplysning så har du heller ikke lov til å skyte sykkeltyver på gata.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med M67 her..

Vil tro at hvis noen sånne dyre vernere finner ut av hvordan enkelte "harejegere" herjer med haren, "bare for losen" så er det sikkert ikke lenge før det blir forbud mot det også, men dette får jo bli opp til "harejegerne" og bestemme.

 

Ja steike, tenk å la være å skyte dyret. Slemme, slemme jegere... :cry::cry:

 

 

:lol:

 

 

http://www.wachtel-karo.net/37642219

 

dette er om hjortevilt riktignok,men blir i samme gata.

 

"Bruk av støtende hunder som driver viltet med los over lang tid vil kunne drive viltet så hardt at det medfører unødig stress av viltet og dermed kommer i konflikt med viltlovens § 19. Det er derfor opp til eier av denne type hunder å vurdere om bruk av hunden kan komme i konflikt med § 19. DN viser i den forbindelse til viltlovens § 23 og forskrift om utøvelse av jakt og fangst § 22 som regulerer bruken av løs, på drevet halsende hund. Denne type hund er kun tillatt brukt på jakt på hjort, rådyr, hare, rødrev og gaupe, og boghøyden skal ikke overskride 41 cm. Årsaken til at bruken av løs, på drevet halsende hund er regulert er at denne type hunder har normalt et mye lengre drev enn støtende hunder. Når det gjelder støtende hunder så vil lengden på et drev med los variere mellom raser og den enkelte hund. DN har likevel valgt å ikke forskriftsfeste en maksimal lengde på et drev med los, men i Sverige er det fastsatt forskrifter som definerer begrepet ”støtende hund” og det er angitt viltarter og jakttider når det gjelder bruk av slik hund. Den viktigste definisjonen er at slik hund ikke får drive med los eller forfølge viltet mer enn i høyst fem minutter. DN mener at dette er en regel som også norske eiere av støtende hunder bør rette seg etter."

 

kan fort bli slike foreskrifter i norge også.

Link to comment
Share on other sites

Holdningen i denne tråden minner meg om hvorfor jeg av og til får hele greia opp i halsen. Da jeg begynte å jakte for 35 år siden og deromkring, ble jeg alet opp under karer som hadde en helt annen respekt for andre jegere enn den vi av og til kan finne her. En av de gamlekarene jeg snakker om, er Olav Haga. Slik ble jeg lært opp har det å postere på fremmed manns harelos alltid vært uakseptabelt. Å slippe ved annen manns los har også alltid vært uakseptabelt.

 

Men verden forandrer seg. Det er trist å se at enkelte åpenbart mener at det er greit å gå i reinsfjellet for å skyte en gullbukk bare for å kappe hodet av den for å henge opp på veggen og la kjøttet ligge igjen og råtne. Andre melder at de er villig til å avlive en fremmed hund etter at de selv har felt losdyret for den.

 

Da sier jeg takk for meg.

 

Så enig så enig!

Da kan en jo tenke litt også;

HVORFOR jakter vi?

Naturopplevelsen? Avkobling, rekreasjon, tur i skogen?

Så og si ingen jakter fugl eller hare i dag for MATAUKET sin del. Og faktisk - vært borti fler som har skutt hare de har støkt ut på fugljakt. Skyte haren skal de gjøre, men dem bruker'n ikke til noe. Hva er da vitsen?

HVORFOR jakta dem for 50 år sida?

Da var for mange en hare eller tiur et vesentlig bidrag i matveien. Men attpå til så hadde de såpass respekt for andre at de ikke dro i avtrekkeren...

 

Jeg synes den norske jegerstanden drar seg litt i en ekkel retning. Respekten for andre jegere er tydeligvis fullstendig borte, skytekåtheten og å kunne poste seg selv på facebook eller KAMMERET med et bytte er for stor... Et eksempel er jo ulvejakta i Rendalen i fjor, der en som bare har vært med og postert, poserer med ulven som om han selv hadde skutt den, og legger dette ut på facebook. For å si det sånn: Om du skyter en elg, så tar ikke jeg med meg børsa, setter meg oppå elgen og poserer med et stort glis...

Hadde det ikke vært for hund og jobbinga med hunden i skogen, så hadde jeg ikke jakta mer. -og det er MYE pga. andres holdninger og suverenitet ovenfor hverandre. Er itte lett å vara kar, gitt!

Link to comment
Share on other sites

Tja, vil kansje lufte en brannfakkel.

Om man ikke har bruk for ressursen viltkjøttet er så trenger man jo ikke å jakte.

Om man bare skal gå på tur med hunden og fyre bål trenger man ikke å løse jegeravgift og betale for jaktområde. Om man vil dressere en hund kan man drive med lydighet/agility. Om man liker å skyte kan man gå på skytebanen. Ingen av de tingene krever at man er på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Og faktisk - vært borti fler som har skutt hare de har støkt ut på fugljakt. Skyte haren skal de gjøre, men dem bruker'n ikke til noe. Hva er da vitsen?

 

Kva er gale med å skyte hare når du er på fuglejakt?

 

Er du sikker på at dei ikkje bruker haren til mat?

 

Eller er du opphengt i at hare berre skal skytast om den har blitt jaga rundt av ei harabikkje i fleire timer fyrst?

 

Vitsen med å skyte hare både må og skal vere moglegheita til eit bedre måltid.

Eg kan snu spørsmålet. Kva er vitsen med å slippe harebikkja om du ikkje har som mål å skyte haren? Ekstreme dyrevernera vil kalle det for dyreplaging!

Link to comment
Share on other sites

Og faktisk - vært borti fler som har skutt hare de har støkt ut på fugljakt. Skyte haren skal de gjøre, men dem bruker'n ikke til noe. Hva er da vitsen?

 

Eg kan snu spørsmålet. Kva er vitsen med å slippe harebikkja om du ikkje har som mål å skyte haren? Ekstreme dyrevernera vil kalle det for dyreplaging!

 

Om hoved målet var å skyte haren hvorfor ikke skyte i uttaket mens kjøttet er av beste kvalitet,?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i et område, en ganske stor allmenning. Der pleier det og løses ut ca 110 jaktkort på småvilt. Hvorav harejakt med hund er dominerende.

 

Jeg har opplevd flere ganger at MIN hunds los er blitt skutt. For derretter og høre hjulspinn gjennom flere gir i flukten :? Jeg har en god anelse hvem dette er og de er harehundjegere selv.

 

Jeg vil ikke at noen skal skyte en hare etter bare 5 min. for min unghund.....en unghund kan bli "bortskjemt" av mindre. Jeg syntes ikke det er vanskelig og skille på om om det er mitt eller andres losdyr som kommer. Astro er fin slik. Er jeg i tvil så skyter jeg bare ikke. Og skulle man være uheldig så løses det med en prat og beklagelse.

 

Når hunden jager over på andres terreng er det vel greit og skyte, men da må man ha kompetanse til og avgjøre om man skyter riktig for hunden. Ellers skal man la være.

 

Om min unghund, som er en basset, står og bjeffer på en storfugl i et tre ville hunden ikke ha godt av om noen skjøt fuglen for han. Jeg er ikke interisert i og ha noen som helst slags form for fuglehund.

Dette handler ikke om lover osv. Det handler om og ha greie på det man driver med, sette seg inn i andres situasjon og ta hensyn til hverandre.

 

Det er riktig som dere sier, ingen eier losdyret! punktum!

Men jeg eier den aktiviteten jeg driver med. Hvorfor skal noen bestemme at nå skal ikke jeg få høre mere på den losen? Er ikke like lett og finnne nye harer litt utpå dagen spesiellt ikke tidlig i jakta.

 

Jeg kunne skutt uttalliger orrfugler og noen storfugler i høst. Jeg tenker da at, søren heller, dem skal jeg spare til de som brenner mest for den type jakt. Vis litt mere good will, empati sympati. Tenk på at det sitter en kar og koser seg med å høre på noe du/dere velger og avslutte av egoistiske hensikter!

 

Korporal

Link to comment
Share on other sites

Eg kan snu spørsmålet. Kva er vitsen med å slippe harebikkja om du ikkje har som mål å skyte haren? Ekstreme dyrevernera vil kalle det for dyreplaging!

 

Skal man med andre ord ikke få lov å trene bikkjer? Dette her gjelder jo ikke bare harebikkjer, men alle slags hunder. Elgjakta varer under en måned her nede, men alle med elghunder trener mye mer enn som så. Er det forbudt? Nei. Folk slipper dreveren sin fra 21. august og frem til jaktstart, selv om de ikke kan skyte rådyr. Forbudt? Nei.

 

Man kan godt skyte hare ofte, men greia er den at det er såpass lite hare her i sør, at om man skyter på hver mulighet, går harebestanden ad dundas. Derfor prioriterer de fleste harejegere å skyte når bikkja har hatt gode dager, og helst i en flere timers los, enn å skyte "i uttak" eller etter en kort, rotete los. Det har litt med forvaltning også å gjøre, kan ikke skyte flatt med pyser.

 

For unghunder er det selvsagt litt annerledes, da blir det er større jag etter fall for å prege den godt nok på det "riktige" viltet.

Link to comment
Share on other sites

Hva man kan lese seg til i denne tråden.

 

1: Man kan skyte hvilket som helst dyr for hvilken som helst hund som ikke tilhører en selv eller eget jaktlag, så sant dyret er jaktbart og i jakttid.

 

2: Bevisbyrde for hvor ett dyr blir tatt ut er vansklige greier (kansje gps og trenede hundejegre kan lese noe ut av sporingen), men for den som måtte sitte i ett eventuelt nabovald. Gjelder kun observasjon av hund i hælene på viltet ut av eget terreng (så sant de ikke har observert viltet komme inn i eget terreng fra det terrenget hunden lovlig jakter på først, merk at kommer hunden fra ett terreng den ikke kan jakte lovlig på, er alle forflyttning av vilt forran hunden i annet terreng ulovlig jaging av vilt).

Med andre ord, bevis byrden ligger nok vel så mye på hundebrukeren som på noen annen. Og sansynligheten er nok stor for at den som føler seg krenket vinner frem i en rettssak (om vitneføringen er noenlunde oppegående og troverdig).

 

3: Man bør oppføre seg som folk når en skyter for hund (være seg egen eller andres).

 

4: Mistenker man at man har skutt Hare for hund, eller Harehund kommer på fallet. Så bør en ta med seg viltet og komme seg derifra fortest mulig, da det er overveiende sansynlig at en ellers blir oppsøkt av en svært oppbrakt og muligens noe urasjonell person med våpen i hendene.

 

5: Hundejegre har seg selv å takke for at de mange steder ses på som hår i suppa.

 

6: Det finnes endel svært oppegående hundejegre som lider under jegre i punkt 5 sin fremferd.

 

7: Hadde jeg vert jaktmotstander, hadde jeg bare i denne tråden fått minst 3 seriøst gode tips som jeg ville ha fulgt opp mot offentligheten og myndighetene.

 

8: jf. punkt 7, hva skal man med jaktmotstandere når vi har medjegre å forholde oss til.

 

9: Hundejegre har ett større ansvar enn andre jegre for å legge opp jakten slik at man unngår konflikter. Det er ikke tvil om at deres jakt er mere inngripende i annen jakt enn andres jakt i hundejegrenes.

 

10: Jeg har merklig nok fått mindre i mot bruk av hund på jakt, etter å ha hørt på oppegående og hensynsfulle hundejegre (eller mere korrekt, jegre som jakter med hund) sine beskrivelser av fornuftig bruk av hund i jaktøyemed. Men det er kun fordi jeg har silt bort de mere tradisjonelle som representanter for gammel ukultur og vås. (merk. dette skrives fra nordvestlandet, landet med de små teigene og grunneiere som er svært bevisst på sine rettigheter). :wink:

 

11: Og nå kommer sinte komentarer. :roll:

Link to comment
Share on other sites

4: Mistenker man at man har skutt Hare for hund, eller Harehund kommer på fallet. Så bør en ta med seg viltet og komme seg derifra fortest mulig, da det er overveiende sansynlig at en ellers blir oppsøkt av en svært oppbrakt og muligens noe urasjonell person med våpen i hendene.

 

Får ikke håpe folk leser dette, og gjør som du skriver. Tror nok de fleste hundeeiere vil at hunden skal komme inn på fallet likevel, og bli behandlet fint, gjerne få kose seg med litt hjerte/lunge. Å stikke avgårde med halen mellom beinene løser ingenting, sannsynligvis med ei bikkje i hælene...

 

 

 

10: Jeg har merklig nok fått mindre i mot bruk av hund på jakt, etter å ha hørt på oppegående og hensynsfulle hundejegre (eller mere korrekt, jegre som jakter med hund) sine beskrivelser av fornuftig bruk av hund i jaktøyemed. Men det er kun fordi jeg har silt bort de mere tradisjonelle som representanter for gammel ukultur og vås. (merk. dette skrives fra nordvestlandet, landet med de små teigene og grunneiere som er svært bevisst på sine rettigheter). :wink:

 

Godt å høre. Har selv bodd et år i det ville nordvestland, og sett den utrolige skepsisen som finnes til hundejakt. Enkelte mente at en harelos skremte bort all hjort i området i flere måneder... :roll: Men holdningene forbedrer seg visstnok, også der oppe, ifølge en gammel harejeger jeg jaktet med.

 

Virker på mange andre som hensikten med denne tråden er at smygjegere skal prøve å forby hele hundejakten. Er dere virkelig så usle?

Link to comment
Share on other sites

[...]Får ikke håpe folk leser dette, og gjør som du skriver. Tror nok de fleste hundeeiere vil at hunden skal komme inn på fallet likevel, og bli behandlet fint, gjerne få kose seg med litt hjerte/lunge. Å stikke avgårde med halen mellom beinene løser ingenting, sannsynligvis med ei bikkje i hælene...[...]

Vel, ettersom det trues og/eller hintes (mer eller mindre sjult) om julig, brekte neserygger og diverse annet som gjør at lyden av banjo ljomer i det fjerne i alle trådene her på forumet som sniker seg innom temaet, har hvertfall ikke jeg noen interesse av å satse på at "dette er nok bare tastaturkjekkaser, så de er nok fornuftige og greie i virkeligheten".

Link to comment
Share on other sites

Må vel si at jeg blir litt paff av noen innlegg her.

Skyte en annen mans hund????? Hallo?

Det var en ting.

Det andre er at det er faktisk ikke lov å skyte rådyr for støver. På rådyrjakt er det bare lov å bruke hunder som ikke har skulderhøyde over 41cm (mener jeg det er). Tror til og med det er beskrevet rasene det er lov å bruke også. Så å skyte rådyr for støver er ulovlig etter jaktloven så vidt jeg kan bedømme.

Hvis andre tolker loven anderledes så vil det være innteresant å høre begrunnelsen.

 

Det var vist en som skrev om skulderhøyde rett før meg :)

 

Er jo eier av hunden sitt ansvar at hunden lovlig kan brukes på jakt. Det er useriøst å slippe en støver du vet jager rådyr. Det er jo umulig for en smygjeger å vite om rådyret du skyter blir jaget av en hund med rett høyde....

 

For det første så er ingen hund født så de bare jager en viltart. Man kan nedlegge en jobb før man begynner å jakte med hunden for å få den til ikke å jage uønsket vilt, men sjansen for overtramp er der. Har hatt flere støvere og de har alle vært rådyrene andre høsten, utenom den som det ble tjuvskutt rådyr for etter kort tid. Den ble ødlagt som jakthund.

Når det det gjelder felling av vilt så er det uten tvil skytter som har ansvaret for at det blir gjort på lovlig vis. Det er ikke lov å skyte rådyr for langbeint hund. Holder ikke å si at en har rett til å skyte rådyr der en jakter.

Link to comment
Share on other sites

Virker på mange andre som hensikten med denne tråden er at smygjegere skal prøve å forby hele hundejakten. Er dere virkelig så usle?

Nei, verken håper eller tror at vi er så usle. Jeg har vært med å jakte både hjort og rådyr med hund og liker jaktformen veldig godt. At losende hunder ikke følger kart og valdgrenser har jeg heller ikke problemer med å akseptere. Det som skurrer mye er når en del hundeeiere snakker om respekt samtidig som de ønsker å legge seg opp i hvilke dyr (storvilt) som kan felles på nabovaldet fordi hunden deres loser der.

 

For min del kommer ikke det at en hund fra et annet vald loser på dyret påvirke om jeg feller det eller ikke om han da ikke har kontaktet meg og spurt fint om å la være. Og selvfølgelighetene til slutt: hunden behandler man fint og man kontakter hundeeier om man vet hvem det er.

Link to comment
Share on other sites

Husker for noen år siden vi drev å jaktet rådyr med hund, hadde mange fine loser og det ble skutt i losen fra andre som ikke var med oss, det virket faktisk som enkelte bevist postet på losen vår, Vi så oss lei på dette, tok det opp med kortutsteder, som så problemet og ville følge opp dette, det hjalp litt men ikke tilstrekkelig, vi så jo at vi måtte gjøre noe selv, Vi grupperte oss slik at en mann hele tiden var i bakkant og en dag smalt det i losen vår igjen, da var vi på plass og kom over denne fyren, Vi tok rådyret fra han som han urettmessig hadde felt, og fikk navnet hans og meldte i fra at han hadde skutt rådyret og at han i så måte var ferdig med jakta si, i åra etterpå ble det ikke skkutt i losen vår av uvedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Korporal:

Tommel opp!

 

Det ligger uendelig mye jobb bak en god jakthund, og det er fort gjort å ødelegge dette.

Som skrevet tidligere:

Om jeg kommer over en fuglehund i stand, så letter jeg ikke fugl for hunden!

Respekt og moral!

 

 

Og ikke rart dette blir en uhorvelig rotete og egentlig bare meningsløs og sur tråd, når man ser hvordan enkelte klarer å vri og vende og alltid ta ting negativt.

 

Beagle:

Bare å skyte hare når du er på fugljakt.

Bare ikke skyt i andres los!

Det jeg har skriver i innlegget er at jeg stiller spørsmål ved hva som er vitsen i å skyte vilt når de ikke skal bruke det til noe? Bare skyte for å skyte... skyte for å drepe noe, for så å slenge det igjen i skogen?

 

Varj:

Jeg har ikke hissa meg opp i det hele tatt.

Jeg blir bare litt sjokkert over hvordan mennesker er. Det var et jaktlag som jaktet, men det er bare en som har avfyrt det dødelige skuddet. En ting er at det kan være et lagsbilde, eller at du SJØL ønsker å ha et bilde av deg og viltet. En annen ting er å posere som om DU har skutt det, publisere det for almennheten og ta i mot gratulasjoner. Da kan en jo begynne å lure hva hensikten er. Vara storkar??

 

 

 

Vi er da vel ikke på jakt bare for å drepe??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, for bare ved å lukke øynene så kan jeg se den for meg likevel.

 

Vi hundefolk må leve med at enkelte folk som jakter uten hund ikke liker vår måte å jakte på, og hos noen går det andre veien også. Jeg har selv fått skutt rådyr av andre når det var i los for bikkja mi, men bikkja kom glad og fornøyd tilbake, så jeg trakk egentlig bare på skuldrene av det, sjøl om det betydde at vi gikk glipp av sjansen til å felle det dyret. Har man mange dyr på kvota og få dager å gjøre det på, så er det litt surt at andre tar det dyret vi gjerne skulle hatt. Vi forhåndsbetaler kortene/dyrene, så vi vil gjerne benytte de mulighetene vi har for å få dyret felt. Bikkja er et uvurderlig verktøy for å fylle kvota. At det blir skutt hare for bikkja er ikke et økonomisk "tap" og ikke så farlig, synes jeg.

 

Bare bikkja blir behandlet pent! At en hund har byttebevissthet er ingen grunn til å banke eller skyte bikkja.

 

Jeg håper folk tenker på at det legges mye tid og penger i en jakthund, men først og fremst at hunden er uskyldig oppi det hele. Den er ikke et tenkende vesen. En hund jager ikke med vitende og vilje inn på annen manns terreng, den kjenner ingen grenser. En hund jager IKKE viltet til jegeren, i losen så er det kun losdyret som bestemmer hvor løypa går. Det er en misforstått myte er at hunden jager vilt til hundefører. Drivende jakthunder er så langt fra gjeterhunder som det går an å komme.

 

Jeg har forresten opplevd mange loser med rådyr og hare, og det er også en myte at dyra stresses så mye at noen trenger å rope dyrevern. Jeg har sett harer og rådyr som stopper opp, slikker og steller seg, beiter litt, opp med hodet og lytte litt mot bikkja som halser flere hundre meter unna. Så lunter dyrene avgårde og sørger for passe avstand til bikkja. Hundene er oftest fra to til ti minutter bak losdyret, tett innpå er de bare når losdyret stopper opp, også av ren nysgjerrighet. Mange drivende hunder driver ikke i større tempo enn at man med rask gange eller lett jogg kan holde følge med de, litt avhengig av topografi og bikkja selvfølgelig.

 

Losdyr, enten det er hare eller rådyr, og kanskje elg og, bruker sine vante vilttråkk i skogen også når de har en hund etter seg. Det er ingen tankeløs flukt, de er på hjemmebane og har full kontroll med bikkja nettopp fordi den halser. Ulv og rev halser ikke, og det er de som klarer å komme seg innpå viltet og ta det.

 

En hund skifter også losdyr mye oftere enn man tror. Det er slett ikke alltid at det er samme haren, rådyret, hjorten eller elgen som er i drevet fra start til slutt.

 

Når alt dette er sagt, så liker heller ikke jeg at en los går i timesvis. Jeg foretrekker en rase som er kjent for å gi seg innen rimelig tid, og har ingenting til overs for loser som går hele dagen. Jeg forstår godt at enkelte kan reagere på det. En harehund (langbeint støver) har lostid to timer for å oppnå førstepremie på jaktprøve, småhunder som beagle og drever 90 minutter lostid, og basset- og dachsrasene 60 minutter (rådyr). Det bør være normgivende for hvor lenge bikkja skal jage, så får man trene bikkja deretter. Om det plusses på en time for at bikkja skal ha noe å gå på, er helt greit synes jeg.

 

Jeg oppfordrer alle hundefolk til å skrive navn/telefonnummer på hundens jaktdekken, jeg tror mange leie situasjoner kan løses med et smil og et klapp på skuldra. Kanskje invitere den andre parten på en jaktrunde med bikkja og? Det har hendt at jeg har sagt til folk jeg møter at de bare må skyte losdyret, men jeg ønsker selvsagt at de gir meg beskjed.

Link to comment
Share on other sites

Vi tok rådyret fra han

Det er jo rent tyveri, selv om han oppfører seg tvilsomt, som posterer på deres los, og jeg er enig i at det er ufint av ham om det er bevisst og konsekvent.

Men jeg lurer på hvordan dere på en lovlig måte skulle fått tatt i fra meg et rådyr jeg hadde skutt lovlig?

Om du tar det og løper mens jeg snur meg bort så er de tyveri, og heller ikke veldig sannsynlig

Neste mulighet er ikke annet enn væpnet ran, siden alle har våpen? Er det god jaktkultur, skikk, etikk, moral, ?

 

Eneste fornuftige framgansmåte om man skyter et rådyr og det kommer en hund er altså å binde, eller kanskje bedre slå av peileren på hunden og ta den med et stykke, og så forsvinne så fort som mulig? ellers riskerer man juling, knekt neserygg, og å bli frarøvet dyret. Tror ikke jeg tør å stoppe for å vomme ut engang. Blir sikkert en positiv opplevelse for hunden også?

 

Snakk om å øke forståelsen for hundejakt og lysten til å faktisk ta hensyn til losende hunder, der scora du en innertier Villreinjeger :roll: .

 

Virker på mange andre som hensikten med denne tråden er at smygjegere skal prøve å forby hele hundejakten. Er dere virkelig så usle?

Ikke i nærheten, Jakt med hund er en veldig positiv ting, og slik jeg ser det er det kun et problem her, og det er de få hundeeierene som ikke anser annen "jakt" enn deres egen som verdig å få lov til å eksistere. Det er som oftest de samme som regner hunden som hellig og ukrenkelig, og den må gjerne bite og klore for det er vanligvis offerets skyld. På et fall må den gjerne oppføre seg som en ulv i siste stadium av rabies, og går den løs og jager naboens unger så kan de ha det så godt. :mrgreen:

Folk flest eksisterer da fint sammen, og jeg nyter godt av å kjenne/være på jaktlag med en rekke hundeeiere som har gode jakthunder og som også forstår at hunden ikke er verdens sentrum. Det er veldig spennende å høre på en los/følge den på GPS, det er sosialt og behagelig å kunne jakte effektivt sammen med andre uten å måtte stå opp kl. 4 og være über-nazi på stillhet og vind og wtf, og bare sette seg på post og vente.

Men, når folk da skal ha det til andre måter å jakte på skal være forbudt mens de er i skogen, og gjør hv de kan for å synliggjøre at de ser ned på andre jegere, da gidder jeg ikke ta hensyn til dem heller.

Vi har jo tilogmed sett, fra det mere ekstreme hundefolket, direkte angrep mot støkkjakt på småvilt, ved å foreslå påbud om hund på småviltjakt. Dvs. "bare deres jaktform skal være lov" , det er mange som hverken kan eller vil ha hund.

 

Jeg respekterer folk som får fram gode jakthunder, og synes det er gøy å jakte med hund, men blir veldig provosert når hundeeiere så åpenlyst mener at de har forkjørsrett i skogen som f.eks. Villreinjegeren og HyprJinta gjør.

Jeg vet godt at mange hundeeiere ser på smyg/støkkjegere med ren forakt, tenk, de kan finne på å skyte en hare når de er på fuglejakt...

Muligens fins det et problem med smygjegere som snylter på hunder og "naboens los", det vet jeg ingenting om for jeg her ikke sett det. Det jeg har sett er at vidt søkende og losende hunder ødelegger smyg/støkkjakt meget effektivt, og jeg blir igjen provosert når man så hevder at det er hundejegerene som skal tas hensyn til - ensidig!

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lov å skyte rådyr for langbeint hund.

 

Jeg ser at denne påstanden går igjen flere ganger i tråden. Det er vel heller sånn at det ikke er lov å jage rådyr med langbeint hund. (Med unntak av støtende raser).

 

Det er nok riktig at det ikke er lov å jakte rådyr med langbeint hund, men hvis en skyter rådyr for langbeint hund er det vel skytter som har gjort noe som er ulovlig.

Det en kan gjøre er å prøve å få hunden av sporet til rådyret slik at det blir slutt på losen. Hvis en gjør det på en grei måte uten å skade hunden så tror jeg hundeeier bare er glad til.

Link to comment
Share on other sites

Vi tok rådyret fra han som han urettmessig hadde felt, og fikk navnet hans og meldte i fra at han hadde skutt rådyret og at han i så måte var ferdig med jakta si, i åra etterpå ble det ikke skkutt i losen vår av uvedkommende.

 

Snakk om å slå spiker i egen kiste. Eller hundefolk sin kiste. Dette er jo bare tragisk!

 

Enig med flere her som sier at dette er jo med på å skape splid og negativ omtale om jakt med hund. Makan til egoisme.

Link to comment
Share on other sites

(...) men blir veldig provosert når hundeeiere så åpenlyst mener at de har forkjørsrett i skogen som f.eks. Villreinjegeren og HyprJinta gjør.

Jeg vet godt at mange hundeeiere ser på smyg/støkkjegere med ren forakt, tenk, de kan finne på å skyte en hare når de er på fuglejakt...

 

Jeg synes det er litt rått og komme med den konklusjonen om meg ut fra noe du selv leser gjennom linjene!

 

Skyt all haren du makter for min del. Det jeg har uttrykt er at jeg synes det er umoralsk å skyte vilt og ikke bruke dem til noe - bare kaste den. Og ja, om noen bevisst posterer og skyter i losen til min hund blir ikke jeg glad. Du vet ikke hva jeg jobber mot. Kanskje er det en unghund som man skulle skutt første haren for fortest mulig? Kanskje er det en hund som jobber mot en eliteprøve og skal ha resultater for å gå i avl?

Etikk, moral og respekt er tidligere nevnt - men ingen ting er sagt om at det ikke er gjensidig. Respekt og moral ovenfor andre sin jakt; det er like mye å ikke trampe på støkkjegeren, som å ikke postere på andre sin los. Gi og ta! Gi respekt - få respekt - få respekt - gi respekt!

 

Jeg slipper aldri hund der jeg vet det er folk, eller hvor jeg ser det står biler. Da drar jeg et annet sted. Opplevde en gang i høst at jeg møtte på en annen jeger, hvor vi hadde gått fra hver vår kant. Jeg kobla hunden og dro et annet sted. Jeg vet hvor irriterende det er å få arbeidet ødelagt, når en har fått i gang en fot etter to timers nattesøvn for å komme seg ut tidlig - og dit man vil, og da har jeg såpass respekt for andre at jeg ikke vil ødelegge for dem heller. Samtidig er hverken jeg eller hunden tjent på å jobbe der andre er. Er det sure miner om terrenget, er det bare å stå opp før dagen etter... Førstemann har førsteretten - om det så er med eller uten hund!

Er det å ha forkjørsrett i skogen??

Link to comment
Share on other sites

Jakter sjøl med løse hunder. Både elg og rådyr.

 

Hvis vi snakker om egne teiger hvor vi kun jakter selv så syns jeg det er utopi å snakke om at nabolaget ikke skal skyte hvis hunden min drar inn dit med losdyr.

 

Ethvert lag står i sin fulle rett til å skyte på egen grunn. Det er jeg som hundeeier som må bruke hodet. Er det stor sjans for at losen går til en nabo, ja da må jeg regne med at det skytes der. Å bli forbanna fordi noen skyter dyr på EGET terreng er jo bare latterlig.

 

Om det er snakk om jakt på felles terreng så er det vel ingen konkret fasit på det. Man slipper hunden med viten om at det flere jegere i skogen, og man kan jakte med viten om at andre slipper sin hund. Her er det vel kun DIALOG som er fasit. Men så lenge alle har rett til å felle dyr så kan man i utgangspunktet ikke blir forbanna fordi andre feller losdyret som din hund jager på. Da får man heller la være å slippe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker Villreinjeger dit at mannen faktisk ikke hadde rett til å jakte rådyr der. I og med at de meldte fra og personen ikke fikk jakte der mer. Han hadde sikkert bare småviltkort.

Hvis han hadde rådyrett der så kunne de nok ikke ta rådyret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er litt rått og komme med den konklusjonen om meg ut fra noe du selv leser gjennom linjene

Beklager at det var et sitat fra deg jeg brukte der. For jeg tenkte ikke på deg akkurat der - jeg vet, fra utenfor Kammeret, og på Kammeret, at enkelte ser med dyp mistro på smygjegere. Og at noen hundefolk overhodet ikke ser poenget med jakt uten hund, og mer enn gjerne så det forbudt.

 

Det er mellom linjene nå, for det ble visst moderert noe der... Men jeg leste noe I linjene som fikk meg til å dra konklusjoner om deg :wink:

 

Forresten er det ingenting jeg er uenig i i det siste innlegget ditt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En vesentlig ting å skille på er i hvertfall de forskjellige grenene for jakt med losende hund.

At dyret drar over terreng er et større problem med f.eks. rådyr og elg.

For disse gjeldende hunderaser er det også større mulighet for å trene hunden utenfor jakttid.

Det får du ikke gjort med en harehund.

Med det i bakgrunn ser jeg ikke sammenligningsgrunnlaget for elg og hare.

En elg har i PENGER en mye større verdi enn en hare.

Med en hares verdi ser det i grunnen mest ut som om man posterer på andres los for enten å drepe eller å ødelegge...

Link to comment
Share on other sites

Vi tok rådyret fra han som han urettmessig hadde felt, og fikk navnet hans og meldte i fra at han hadde skutt rådyret og at han i så måte var ferdig med jakta si, i åra etterpå ble det ikke skkutt i losen vår av uvedkommende.

 

Snakk om å slå spiker i egen kiste. Eller hundefolk sin kiste. Dette er jo bare tragisk!

 

Enig med flere her som sier at dette er jo med på å skape splid og negativ omtale om jakt med hund. Makan til egoisme.

 

Snakker om egoisme, den som ikke gjør annet en å lytte etter andres loser og poster i disse, som hverken evner/gidder å bruke tid å ressurser på å få til egen hund, det er vel egoisme på høyt plan, De av dere som ikke har egen hund har antakeligvis ikke noen begrep om hvor mye tid, resurser og ja penger det går med for å få til en god jakthund, alt dette arbeidet kan være ødelagt av ett sopphue som opptrer på en så usportslig måte som å skyte i andres sin los.

Og alle vet at normalt så vil en los som kommer inn på naboterreng svært ofte gå tilbake til uttaksstedet, så sant ingen skyter i den losen da

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har skriver i innlegget er at jeg stiller spørsmål ved hva som er vitsen i å skyte vilt når de ikke skal bruke det til noe? Bare skyte for å skyte... skyte for å drepe noe, for så å slenge det igjen i skogen?

 

Det står ingenting i ditt inlegg om at dei skyter og lar haren ligge att! Om det er tilfelle så har den personen ingenting på jakt og gjere. Matvilt som blir skutt tar man vare på og utnytter sjølv eller lar andre få det som spiser det!

 

Virker på mange andre som hensikten med denne tråden er at smygjegere skal prøve å forby hele hundejakten. Er dere virkelig så usle?

 

Hensikten til mange er vel å få aksept for at ein skyt det viltet som ein har lov til der ein jakter uten å risikere at ein "gal" hundeeigar som jakter på naboterenget skal blande seg inn i det.

Det er ein del hundeeigara som skal påtvinge andre sin jaktform og "høge jaktmoral" som det einaste rette!

 

Trur jaggu eg skal ta meg ein tur på jakt i morgon og sjå om kleineren min finn noko jaktbart vilt i terrenget!

Link to comment
Share on other sites

Vi tok rådyret fra han som han urettmessig hadde felt, og fikk navnet hans og meldte i fra at han hadde skutt rådyret og at han i så måte var ferdig med jakta si, i åra etterpå ble det ikke skkutt i losen vår av uvedkommende.

 

Snakk om å slå spiker i egen kiste. Eller hundefolk sin kiste. Dette er jo bare tragisk!

 

Enig med flere her som sier at dette er jo med på å skape splid og negativ omtale om jakt med hund. Makan til egoisme.

 

Snakker om egoisme, den som ikke gjør annet en å lytte etter andres loser og poster i disse, som hverken evner/gidder å bruke tid å ressurser på å få til egen hund, det er vel egoisme på høyt plan, De av dere som ikke har egen hund har antakeligvis ikke noen begrep om hvor mye tid, resurser og ja penger det går med for å få til en god jakthund, alt dette arbeidet kan være ødelagt av ett sopphue som opptrer på en så usportslig måte som å skyte i andres sin los.

Og alle vet at normalt så vil en los som kommer inn på naboterreng svært ofte gå tilbake til uttaksstedet, så sant ingen skyter i den losen da

 

 

du som faktisk inrømmer tyveri har ingenting han skulle sagt.

skulle blitt politianmeldt og fått tatt følgende, bare for en hund er på los etter et dyr,betyr ikke at dyret tilhører deg.

 

simpelt tyveryi,skammelig.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo prøve å vinkle dette på en litt annerledes måte,

Du driver og smyger på ett rådyr du har sett, og er nesten på skuddhold, så smeller det og en annen har skutt det dyret du har jobbet og svettet for å komme på hold på,

Eller i Villreinfjellet; du skyter et dyr som enn jager stiller på, hva tror du den andre jegeren synes om adferden din, det blir egentlig samme sak.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har skriver i innlegget er at jeg stiller spørsmål ved hva som er vitsen i å skyte vilt når de ikke skal bruke det til noe? Bare skyte for å skyte... skyte for å drepe noe, for så å slenge det igjen i skogen?

 

Det står ingenting i ditt inlegg om at dei skyter og lar haren ligge att! Om det er tilfelle så har den personen ingenting på jakt og gjere. Matvilt som blir skutt tar man vare på og utnytter sjølv eller lar andre få det som spiser det!

 

Da må du ta på deg brillene og lese en gang til, og være snill og ikke plukke ting ut av sammenheng. Det som er skrevet her er om HVORFOR vi jakter og UTNYTTELSE av viltet.

Så og si ingen jakter fugl eller hare i dag for MATAUKET sin del. Og faktisk - vært borti fler som har skutt hare de har støkt ut på fugljakt. Skyte haren skal de gjøre, men dem bruker'n ikke til noe. Hva er da vitsen?

 

Edit: Feil tegn for sitering (hele innlegget ble sitert)

Link to comment
Share on other sites

KAn snakke litt tradisjon og etikk slik jeg lærte det.

Man skyter alldri i annen manns los når man jakter Hare, rev eller rådyr, det er tradisjonen, det virker på meg som at jegeropplæringen ikke har tatt med seg noen ting om dette, egentlig synd, for det handler ene og alene om at man viser folkeskikk og normal høflighet også på jakt.

 

På Elgjakt er det helt akseptert at man skyter elgen i losen for fremmed bikkje, dette har også med tradisjon å gjøre.

 

Hvor tror dere denne setningen er hentet i fra: " Kommer losen til deg er det helt greit at du skyter i denne losen"

Tror dere at dette hadde blitt uttrykt om at det er helt akseptert at man skyter i fremmed los

Link to comment
Share on other sites

En vesentlig ting å skille på er i hvertfall de forskjellige grenene for jakt med losende hund.

At dyret drar over terreng er et større problem med f.eks. rådyr og elg.

For disse gjeldende hunderaser er det også større mulighet for å trene hunden utenfor jakttid.

Det får du ikke gjort med en harehund.

Man kan generelt sett (med visse unntak i enkelte områder) trene på hare og rådyr fra 21. august, men her slutter vi iallfall trening på rådyr til jul i takt med jakttida, mens hare kan vi jo ennå trene på ut mars måned. Får mye mer treningstid med en harehund da, enn ei rådyrbikkje...? Eller har jeg ikke forstått helt hva du mener her? :) Det er også mye lengre jakttid på hare.

Link to comment
Share on other sites

Kapittel 3. Løse hunder

 

§ 10. Løse hunder

 

Enhver kan oppta hund som er løs i strid med §§ 4, 6 eller 7, jf. § 9, eller med forskrift gitt i medhold av disse paragrafene. I utmark i jakttiden der jakt er lovlig, kan likevel bare rettighetshavere i området og politiet oppta løse hunder.

 

Hunden skal leveres til hundeholderen, dersom denne er til stede. Dette gjelder ikke dersom hundeholderen åpenbart ikke kan ta hånd om hunden på forsvarlig og lovlig måte. Hvis hunden ikke blir levert til hundeholderen, skal den snarest leveres til politiet.

 

Unnlater hundeholderen å hente hunden innen en uke etter at han eller hun er varslet personlig eller ved kunngjøring i en alminnelig lest avis på stedet, kan politiet selge, omplassere eller avlive hunden. Er det fastsatt krav om merking etter § 13, er det tilstrekkelig å sende varsel til den person og adresse som hunden er registrert på.

 

Opptak og behandling av løse hunder etter paragrafen her skal skje i samsvar med dyrevernlovens1 regler.

2 Lov 20 des 1974 nr. 73 (opphevet), se nå lov 19 juni 2009 nr. 97.

Link to comment
Share on other sites

bellman; tror det her menes løshunder som ikke er jakthunder, eller i det minste ikke er løs i terrenget sammen med jeger/jaktlag? En jakthund i bruk er som oftest utstyrt med hundepeiler og et jaktdekken eller lignende, og jeg synes akkurat det er veldig viktig for å skille en jakthund fra en plendriter på vift.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...