Jump to content

Skyte dyr i andre sin los?


7x75R

Recommended Posts

  • Replies 295
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Utrolig merkelige mennesker som mener de har like stor rett til å skyte vilt for min hund som det jeg har.

Og hva gjør din hund i mitt terreng hvor jeg har jaktrett?

Befinner hunden din seg der, så må du faktisk respektere at jeg feller dyr i mitt terreng som jeg har jaktrett på!

 

La meg legge til en sak: Hunden skal alltid behandles pent uansett eier, den gjør bare jobben sin!

 

HÆ,der bare du har jaktrett? Jeg har jo jaktrett der jeg også ;).

Du gir jo tidligere uttrykk for at du har like stor rett til å skyte vilt for annen manns hund selv om dere begge har jaktrett!.

Ettersom det å skyte vilt i annen manns los ikke er et lovbrudd så må jeg akseptere det uansett hvilket terreng bikkja mi er på.

Link to comment
Share on other sites

Er mest for å få klarlagt at det er skytter som plikter å påse at det viltet en skyter blir utført på lovlig vis. Holder ikke å si at en ikke kan vite hva slags hund som kommer bak for så å skyte. Til skytter har fått bekreftet at det er kortbeint hund så skal ikke skudd løses. I det en avfyrer skudd på rådyr for langbeint hund så er det skytter som gjør situasjonen til jakt. Altså ulovlig jakt.

Jeg tenker nå på når det blir skutt med vilje. Uhell kan skje hvis det blåser kraftig eller er andre ting som gjør at en ikke hører hunden.

Hvis en er smygjeger og skyter for andre folk sine hunder, hvor er smygingen oppi det. Kan vel ikke kalle seg for smygjeger da. Er nok mest å få skutt ett eller annet som teller mest tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Er mest for å få klarlagt at det er skytter som plikter å påse at det viltet en skyter blir utført på lovlig vis. Holder ikke å si at en ikke kan vite hva slags hund som kommer bak for så å skyte. Til skytter har fått bekreftet at det er kortbeint hund så skal ikke skudd løses. I det en avfyrer skudd på rådyr for langbeint hund så er det skytter som gjør situasjonen til jakt. Altså ulovlig jakt.....

 

 

Tull å tøys, det er hundeeier som er ansvarlig for hundens handlinger, jeger er ansvarlig for å ha lovlig fellingstilatelse på viltet han skal felle

 

Desuten er det ikke ulovlig å bruke langbeint hund på rådyr , kun når denne er losende

Link to comment
Share on other sites

Eg har drivande hund sjøl, og det hender jo at den krysser ei grense. Viss naboen skyter dyret, så e da heilt grett for meg.

 

Eg fatte ikkje hylekoret som seier at nabo jegeren er ein idiotisk tosk som kun tenker på kjøtt. Problemet er heller hunde eigarane som er messunelige på naboen som fekk skyta, og at dei ikkje fekk.

 

Har ein drivande hund så meine eg at ein må regna med at andre kan skyta dyr for hunden, forstår ein ikkje da, så får ein få eg bandhund istadenfor.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det kommer ann på hvor losen går, hvis hunden har loset dyret over på mitt terreng er det mitt dyr og skyte, hvis en hund har tatt ut los i mitt terreng, er det vertfall mitt dyr og skyte, jeg hadde ikke sagt noe om nabo terrenget hadde skutt på min los, grunnen til at jeg mener dette er riktig, er fordi at når først en hund loser i nærheten, er dette ett forstyrende element i jakten, og kansje ødelegger mine sjangser hvis jeg ikke tar sjangsen i naboens los, har faktisk hørt om hunder som har loset fra sverige til norge, og så har folk på norsk side skutt, samme andre vei.

Link to comment
Share on other sites

Er glad for at flertallet av innleggerene her ikke jakter i samme terreng som meg :lol:

 

Her setter du fingeren på noe essensielt. Mange som jakter uten hund ser det som greit å skyte for andres los uten avtale.

Mange hundeeiere deler denne oppfatningen. Det er vel ikke gitt at flertallet har rett, men det er jo noe å tenke på.

 

Jeg selv er usikker på hvordan jeg vil handle om jeg kommer i et sånt dilemma. Om jeg ikke ser hunden som loser så kan jeg ikke vite om den loser på feks. rådyret jeg har en skuddsjans på. Det er et godt argument om det kommer en sur hundeeier til fallet.

 

Men om jeg ser hunden? Korriger meg gjerne, men er ikke det flott for hunden om den faktisk ser en jeger skyte viltet. Kanskje det er til ulempe for hunden om jeg ikke skyter?

 

Skyt eller ikke skyt. Det kommer altså an på holdningene til den som eier bikkja om jeg gjør rett eller galt. Ikke lett detta.

 

Spørsmål til dere som jakter med hund. Ville dere skutt et dyr som hunden ikke hadde los på hvis dere hadde sjansen? Eller er det sånn at smygjegere har førsteretten på dyr som det ikke loses på?

 

Vigg :?:

 

Edit.Endret en viktig nyanse. Note to self. Man kan ikke bruke innlegg på et forum som grunnlag for statistikk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er i hvertfall utrolig skuffet over endel hunde eiere her, noe som bare bekrefter at jeg bør motarbeide svineriet i å få etablere seg i det lokale jaktfeltet. Ihvertfall i det minste søke å sortere de som skal få komme inn, slik at typer som mellom andre villreinjegeren her står som eksponent for, aldri får løse ett skudd eller lufte bikkja i vårt vestlands terreng.

 

Tydeligvis forskjellige kulturer ute og går, og jeg for min del kommer nå til skjerpe ørene ekstra om jeg overhode merker slike tendenser av jegre med hund her jeg bor, etter å ha lest denne tråden og sett hvor spesielle enkelte tydeligvis kan være.

 

P.s Agressiv hund, om en hund for alvor setter tenna i meg om jeg skal stikke / vomme ut. Da er den historie, i bestefall lensmannen neste med krav om avlivnig av hund og erstattning fra hunde eier. Husk at mange av oss ikke har den minste anelse om hvordan ett slikt dyr skal behandles, så å avle på agresivitet kan fort bli kortvarig når den setter tenna i en jeger med kniv i hånden (aggresive hunder har ikke livets rett når aggresjonen tas ut på mennesker).

 

P.s. 2 Jeg har aldri i virkligheten møtt noen jeger som hverken oppfører seg eller utaler seg som t.d villreinjeger (ett ypperlig skrekkeksempel, men han er ikke alene) har gjort her i tråden. Noe som får meg til å tro at det er de som er mere normale i hodet det er flest av (i hvertfall i mitt område), tenkte det kunne være lurt å nevne slik at alle de som oppfører seg som folk ikke skal få svi fordi om enkelte som tydeligvis er oppfostret på innavla kulturtradisjoner har uttalt seg.

 

P.s. 3 Jeg er sterkt i mot meningene til disse som jager med hund og er svært spesielle i sine yttringer, men det er nå egentlig litt greit å få på bordet hva som rører seg hos enkelte og i enkelte lag. Slik at man kan jobbe litt med holdningsendringer der også (tydeligvis mye å hente).

Link to comment
Share on other sites

Er glad for at flertallet av innleggerene her ikke jakter i samme terreng som meg :lol:

De fleste som jakter uten hund ser det som greit å skyte for andres los uten avtale.

 

Vigg :?:

Hvor sikker er du på dette? Mitt inntrykk er helt motsatt.

Jeg har aldri møtt en jeger uten hund(utenom noen merkelige skruer her på kammeret da) som synes det er helt greit å skyte i andres los,støkke rypa fremfor setteren i stand, skyte tiur`n for spetsen min uten avtale.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nåja V-muttern. Elghunder som "eier" elgen på fallet og aldri er agressive ellers forekommer etter min erfaring. Føler man behov for å kverke bikkja til nabolaget av den grunn bør man kanskje revidere egne holdninger eller finne på noe annet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Minst 90 prosent av de jeg har kjent/kjenner liker ikke at fremmede skyter i losen. Er noen enkle grunner til det. Eksempel,jeg har ei Beagle tispe som jeg har brukt 3 år på preging på hare,men problemet er at hun fortsatt jager rådyr ca 2-3 minutter.

Hadde jeg jaktet i områder med mange jegere som ukritisk banket ned det som kom kunne det blitt et rådyr som falt det skal ikke mer til før intressen er der igjen.Ser også at det er de her som ikke har noen betenkligheter med å skyte rådyr for langbeinte heller,riktignok er det hundeiers annsvar om den langbeinte jager rådyr. Folk som har hatt litt mer bikkjer enn gjennomsnittet vet at å få ei bikkje 100 prosent rådyrein er værre i praksis enn i teorien.

Link to comment
Share on other sites

slik at typer som mellom andre villreinjegeren her står som eksponent for, aldri får løse ett skudd eller lufte bikkja i vårt vestlands terreng.

 

Tydeligvis forskjellige kulturer ute og går, og jeg for min del kommer nå til skjerpe ørene ekstra om jeg overhode merker slike tendenser av jegre med hund her jeg bor, etter å ha lest denne tråden og sett hvor spesielle enkelte tydeligvis kan være.

 

P.s. 2 Jeg har aldri i virkligheten møtt noen jeger som hverken oppfører seg eller utaler seg som t.d villreinjeger (ett ypperlig skrekkeksempel, men han er ikke alene) har gjort her i tråden. Noe som får meg til å tro at det er de som er mere normale i hodet det er flest av (i hvertfall i mitt område), tenkte det kunne være lurt å nevne slik at alle de som oppfører seg som folk ikke skal få svi fordi om enkelte som tydeligvis er oppfostret på innavla kulturtradisjoner har uttalt seg.

 

P.s. 3 Jeg er sterkt i mot meningene til disse som jager med hund og er svært spesielle i sine yttringer, men det er nå egentlig litt greit å få på bordet hva som rører seg hos enkelte og i enkelte lag. Slik at man kan jobbe litt med holdningsendringer der også (tydeligvis mye å hente).

 

Lovet at jeg ikke skulle skrive noe mere her i denne tråden.

Men det klarte jeg ikke å holde.

Vinglemutteren: hva slags type er jeg? vet du det? jeg har så vidt jeg vet alldri møtt deg, langt mindre jaktet sammen med deg.

Hvordan oppfører jeg meg? vet du det også, du som alldri har møtt meg, at jeg har meninger og meningers mot er bare sånn jeg er,

 

Og du kan sikkert slappe helt av jeg kommer nok alldri til å dra til Vestlandet på jakt med hund, ei tror jeg heller att du Vinglemutter hadde invitert meg hverken føre eller etter denne tråden.

Forstår og respekterer at man ikke har noe forhold til jakt med hund, ei heller begriper seg på hvor mye arbeid og tid som ligger bak en god jakthund.

 

Har gjennom årenes løp hatt mange loser hvor fremmede har skutt i losen, det at de har gjort det liker jeg ikke, men det har nå engang skjedd. men i ekstreme fall (nevnte) hvor dialog ikke nytter så må man ta i bruk virkemidler, resultatet ble jo positivt for alle som jaktet i dette området, 9 mann var forbannet for hva 1 mann holdt på med. da rettferdiggjør det hele greia.

 

Har i alle andre tilfeller snakket med jegere i samme område og har da avtalt at det er greit at dem skyter i losen, og at bikkja blir behandlet på skikkelig vis. Det har som regel endt med at jaktlaget har vokst, og flere og flere har blitt med, dette ene tilfellet som er nevnt var ett ekstremtilfelle, hvor dialog ikke nyttet da må det harde reaksjoner til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmål til dere som jakter med hund. Ville dere skutt et dyr som hunden ikke hadde los på hvis dere hadde sjansen? Eller er det sånn at smygjegere har førsteretten på dyr som det ikke loses på?

Nei, moralen er å prøve å få felt dyra man skal ha i los for bikkja. Slik fungerer det i vårt jaktlag, dyr som ikke er i drev får gå. Vi forhåndsbetaler dyrene, og morras- eller kveldsposting uten hund er bare aktuelt hvis vi helt mot tampen av jaktuka mangler dyr.

 

Mange har ikke greie på hva jakt med hund er, og har heller ikke greie på hunder, og det kan skape konflikter.

 

Vingemuttern; prøv å lokk vekk hunden og bind den i et tre før du skal vomme ut. Hunden reagerer ikke annerledes enn du ville gjort om du kom over naboen i full gang med å feie over kona di. Nå hører det til sjeldenhetene at en hund er aggressiv på fallet da, men en viss byttebevissthet kan man regne med.

 

Jeg aksepterer at det felles dyr for bikkja mi (selv om jeg helst ser at det ikke skjer), men bikkja skal behandles pent og jeg vil ha beskjed. Telefonnummeret står på dekken og halsbånd på bikkja. Vi har peilet oss inn på fall hvor smyg-/drivjegere har felt for vårt jaktlags hunder, og det har aldri vært annet enn en hyggelig tone - gjerne med et smilende spørsmål fra skytter om å få kjøpe bikkja. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har gjennom årenes løp hatt mange loser hvor fremmede har skutt i losen, det at de har gjort det liker jeg ikke, men det har nå engang skjedd. men i ekstreme fall hvor dialog ikke nytter så må man ta i bruk virkemidler, resultatet ble jo positivt for alle som jaktet i dette området, 9 mann var forbannet for hva 1 mann holdt på med. da rettferdiggjør det hele greia

Dere gjorde det rette synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

..resultatet ble jo positivt for alle som jaktet i dette området, 9 mann var forbannet for hva 1 mann holdt på med. da rettferdiggjør det hele greia

 

Storslagen logikk, så om 9 smygjegere dukker opp når du er alene, så kan de bare drepe bikkja di, siden den gjør de forbanna?

Link to comment
Share on other sites

Storslagen logikk, så om 9 smygjegere dukker opp når du er alene, så kan de bare drepe bikkja di, siden den gjør de forbanna?

 

Selvsagt ikke! Har du ikke tatt medisinen din i dag ?

 

Jo, tok faktisk en ibux idag. Anbefaler deg forøvrig å lese posten jeg svarte på, siden du sliter med å se sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

slik at typer som mellom andre villreinjegeren her står som eksponent for, aldri får løse ett skudd eller lufte bikkja i vårt vestlands terreng.

 

Tydeligvis forskjellige kulturer ute og går, og jeg for min del kommer nå til skjerpe ørene ekstra om jeg overhode merker slike tendenser av jegre med hund her jeg bor, etter å ha lest denne tråden og sett hvor spesielle enkelte tydeligvis kan være.

 

P.s. 2 Jeg har aldri i virkligheten møtt noen jeger som hverken oppfører seg eller utaler seg som t.d villreinjeger (ett ypperlig skrekkeksempel, men han er ikke alene) har gjort her i tråden. Noe som får meg til å tro at det er de som er mere normale i hodet det er flest av (i hvertfall i mitt område), tenkte det kunne være lurt å nevne slik at alle de som oppfører seg som folk ikke skal få svi fordi om enkelte som tydeligvis er oppfostret på innavla kulturtradisjoner har uttalt seg.

 

P.s. 3 Jeg er sterkt i mot meningene til disse som jager med hund og er svært spesielle i sine yttringer, men det er nå egentlig litt greit å få på bordet hva som rører seg hos enkelte og i enkelte lag. Slik at man kan jobbe litt med holdningsendringer der også (tydeligvis mye å hente).

 

Lovet at jeg ikke skulle skrive noe mere her i denne tråden.

Vinglemutteren: hva lsags type er jeg? vet du det? jeg har så vidt jeg vet alldri møtt deg, langt mindre jaktet sammen med deg.

Hvordan oppfører jeg meg? vet du det også, du som alldri har møtt meg, at jeg har meninger og meningers mot er bare sånn jeg er,

 

Og du kan sikkert slappe helt av jeg kommer nok alldri til å dra til Vestlandet på jakt med hund, ei tror jeg heller att du Vinglemutter hadde invitert meg hverken føre eller etter denne tråden.

Forstår og respekterer at man ikke har noe forhold til jakt med hund, ei heller begriper seg på hvor mye arbeid og tid som ligger bak en god jakthund.

 

Har gjennom årenes løp hatt mange loser hvor fremmede har skutt i losen, det at de har gjort det liker jeg ikke, men det har nå engang skjedd. men i ekstreme fall hvor dialog ikke nytter så må man ta i bruk virkemidler, resultatet ble jo positivt for alle som jaktet i dette området, 9 mann var forbannet for hva 1 mann holdt på med. da rettferdiggjør det hele greia

 

 

stjeling av en manns fellt vilt er fortsatt stjeling om det var med 1 eller 10 på det.

at dyret ble levert til han som solgte kort hjelper heller lite,siden han som felte dyret hadde betalt for det og ende opp uten dyr.

 

om en sniker foran deg i køen på rimi og kjøper et flaxlod som du også hadde tenkt til,men han vinner første premien,da er det fortsatt en forbrytelse å ta fra han loddet,uansett om du gir det til han i kassa eller ikke.hva som blir gjort med den,men kanskje untak av å levere det til politiet,er fortsatt en straffbar forbrytelse.

 

syns bare det er synd at han som ikke fikk dyret sitt,ikke anmeldte dere.

Link to comment
Share on other sites

Storslagen logikk, så om 9 smygjegere dukker opp når du er alene, så kan de bare drepe bikkja di, siden den gjør de forbanna?

 

Selvsagt ikke! Har du ikke tatt medisinen din i dag ?

 

Jo, tok faktisk en ibux idag. Anbefaler deg forøvrig å lese posten jeg svarte på, siden du sliter med å se sammenhengen.

 

Ibux funker ikke mot vrangforestillinger dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ikke spesifikt for viltet sin skyld eller for å skyte. (selv om det blir jæ... kjekt når den første hjorten eller rådyret faller!!) Jeg har holdt igjen skudd på både hjortebukk (frikort, men grunneiger ville helst ikke at jeg skulle skyte bukk) og rådybukk (litt kvist i veien, tok ikke sjangsen). Likevel var det to flotte opplevelser. :-) Hjorten og jeg brølte frem og tilbake til hverandre, ca. 30 meters avstand. Magisk!

 

Jeg prøver å ta hensyn til andre så godt jeg kan og hvis noen spør meg fint kan jeg strekke meg langt.

 

MEN: Jegere med hund MÅ forstå at mange (meg f.eks!) ikke kan en døyt om kombinasjonen hund/jakt.

Jeg vet ikke hva som er ødeleggende for en jakthund, hva eieren vil at hunden skal jage eller om rett hund jager rett dyr. Min hundeerfaring stammer fra hund som kjæledyr.

 

Kommer aldri til å skyte bevisst for annen manns hund, unntatt hvis det er i et terreng der bare jeg har jaktrett. Da kommer det helt ann på omstendighetene. Håper de fleste som jakter med hund tenker litt og klarer å sette seg inn i, at jeg med mange, ikkke kan noe om jakthunder. Da må dere også ta ansvar m.t.p. kommunikasjon før jakten hvis mulig, og at når hunden slippes der det er andre jegere i nærheten så kan ting skje uten at noen bevisst prøver å ødelegge.

 

Kos dere med jakta da folkens, og vær greie med hverandre!

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

 

Ibux funker ikke mot vrangforestillinger dessverre.

 

 

 

Du sitter altså her i fullt alvor og sier at du ikke forstår sammenligningen?

 

Du forstår altså ikke at lovbrudd er lovbrudd, selv om man er i flertall?

 

Du forstår ikke at setningen min ble konstruert for å påvise det absurde i den manglende logikken?

 

Beklager at jeg overvurderte deg.

 

 

edit: la til sitering.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når dere trenger ettersøksavtale er vi hundeeiere og hundene gode nok :evil: hadde det ikke hvert for hundene hadde dere heller ikke jakta storvilt, tenk dere om folkens :shock: ved skadeskyting ettersøk snakker dere sikkert ikke like mye dritt,da får hundene komme inn på valdet deres, Håper de dere har ettersøksavtale med trekker seg fra dere da kunne dere hatt terenget i fred fra hunder.Når en ettersøks hund trengs og det blir ett langt ettersøk skjønner dere sikkert det ligger mange mange timer med trening bak, samme gjelder for en god jakthund.Så dere som ikke bryr dere om ardeidet som ligger bak tenk nøye når dere får ettersøksavtalen i hånda,tenk før dere kansje skyter for en unghund og ødelegger den for altid :trist: Mener selfølelig disse som skyter bevist og vet det er los av en fremed hund.

Link to comment
Share on other sites

Når en ettersøks hund trengs og det blir ett langt ettersøk skjønner dere sikkert det ligger mange mange timer med trening bak

 

Jeg tror dessverre ikke alle her inne skjønner akkurat det....

 

Jeg må si meg skremt over en del yttringer her.

Disse folkene er helt sikkert ikke ute i skauen i all tid heller. De er sikkert og omgås menigmann.

Da synes jeg kanskje ikke lenger det er så rart da, at fler og fler skuler på jegere og skyttere, for det er en MEGET spesiell rase...

Link to comment
Share on other sites

[storslagen logikk, så om 9 smygjegere dukker opp når du er alene, så kan de bare drepe bikkja di, siden den gjør de forbanna?

 

Du fremstår som den hundehater`n Varj. Både nå og tidligere i tråden prater du om å bare drepe bikkja hmmm......

Du kan jo opplyse hundefolket her inne hvor du jakter :).

Link to comment
Share on other sites

[storslagen logikk, så om 9 smygjegere dukker opp når du er alene, så kan de bare drepe bikkja di, siden den gjør de forbanna?

 

Du fremstår som den hundehater`n Varj. Både nå og tidligere i tråden prater du om å bare drepe bikkja hmmm......

Du kan jo opplyse hundefolket her inne hvor du jakter :).

 

Jeg syns bikkjer som er aggressive mot mennesker skal avlives, men det gjør meg ikke til bikkjehater av den grunn.

 

ps, jeg jakter med hund.

 

Og jeg registrerer at du fortsatt ikke forstod posten vedr 9 smygjegere som avliver en hund, trist.

Link to comment
Share on other sites

MEN: Jegere med hund MÅ forstå at mange (meg f.eks!) ikke kan en døyt om kombinasjonen hund/jakt.

Jeg vet ikke hva som er ødeleggende for en jakthund, hva eieren vil at hunden skal jage eller om rett hund jager rett dyr. Min hundeerfaring stammer fra hund som kjæledyr. (..klipp..) Håper de fleste som jakter med hund tenker litt og klarer å sette seg inn i, at jeg med mange, ikkke kan noe om jakthunder.

 

Kos dere med jakta da folkens, og vær greie med hverandre!

Mvh,

Morten

Amen til det siste der! :D

 

På side 5 i denne tråden skrev jeg litt om hvordan hund og vilt oppfører seg i skogen. Jeg kan gjerne gjenta, men kanskje forumet heller burde laget en egen tråd om dette? Her inne er det så mye grums nå, og det vil bli litt off-topic.

 

De viktigste punktene, muligens:

:arrow: Hunden jager IKKE viltet til hundefører

:arrow: Det er losdyret som bestemmer hvor losen går, bikkja henger bare på

:arrow: Losdyr blir sjelden mer stresset enn at de godt kan stoppe opp og beite litt mens de lytter til bikkja

:arrow: Losdyret har full kontroll med bikkja nettopp på grunn av bjeffinga

:arrow: Kortbeinte hunder kan jage både rådyr og hare, støvere bare hare, rev og gaupe

:arrow: En los vil bukte (ringe) i terrenget, og veldig ofte ende opp ved uttaket (der hunden tok ut dyret)

:arrow: En harelos bukter gjerne trangt, vanligvis mye trangere enn andre losdyr, men en støkt hare kan også dra ut av området

:arrow: Hunden kan godt ligge ti minutter eller mer bak losdyret, men også under minuttet bak

:arrow: Bikkja følger bare instinktene sine, vær snill med den

:arrow: Om hunden får "dautap" (mister losdyret og finner det ikke igjen) så vil bikkja returnere til hundefører ved å følge sine egne spor tilbake

Link to comment
Share on other sites

Når dere trenger ettersøksavtale er vi hundeeiere og hundene gode nok :evil: hadde det ikke hvert for hundene hadde dere heller ikke jakta storvilt, tenk dere om folkens :shock: ved skadeskyting ettersøk snakker dere sikkert ikke like mye dritt,da får hundene komme inn på valdet deres, Håper de dere har ettersøksavtale med trekker seg fra dere da kunne dere hatt terenget i fred fra hunder.Når en ettersøks hund trengs og det blir ett langt ettersøk skjønner dere sikkert det ligger mange mange timer med trening bak, samme gjelder for en god jakthund.Så dere som ikke bryr dere om ardeidet som ligger bak tenk nøye når dere får ettersøksavtalen i hånda,tenk før dere kansje skyter for en unghund og ødelegger den for altid :trist: Mener selfølelig disse som skyter bevist og vet det er los av en fremed hund.

Tja, de som har ettersøkshund eller skal lære opp en ettersøkshund/jakthund her omkring, har i det minste vett til å snakke med jaktlaga. Forklare hva han/hun prøver å gjøre, og hvordan han/hun ønsker at vi skal oppføre oss mot hund etc. Ikke en eneste med ettersøkshund heromrking slipper hunden (de går med den i line). Og vi jegrene gjør selvsagt vårt ytterste for at hunden skal få all den hjelp den kan få iht. hundeførers instrukser.

 

Ser ikke helt sammeligningen med løs hund i drev forøvrig (men kan ikke noe om det heller).

 

Det hele koker ned til hundeførere som kan å kommunisere, og de som ikke kan det. Vi ser tydelig i denne tråden forskjellen på de, og vet at de som kan dette kommer langt og får venner inpass terreng der de kommer (nåja, stort sett ihvertfall, er ikke alle som er friske på andre siden heller).

 

Når det gjelder jakt med løs hund, er jeg i prinsipp i mot dette, grunnet utforming av lokalt terreng og vald (man bare vet at det blir konflikter).

 

P.s Den var fin Ranger

Link to comment
Share on other sites

Når dere trenger ettersøksavtale er vi hundeeiere og hundene gode nok

Er dessverre ikke verdt så mye den heller enkelte steder...

 

Når hundefører etter 10-15minutter konkluderer med følgende: Hjorten hadde lagt seg ned og spillt død :shock:

Dette ble gjentatt og bekreftet av en annen fører på samme hund dagen derpå. :roll:

 

Dette er fra et reellt ettersøk (ikke meg) for 2år siden i Norge, hvor jeg kjenner jegeren!

 

 

Nå skal det sies at dette eksemplet er ytterpunkt og sjeldent. Da jeg kjenner flere og meget dyktige hund/ettersøksførere.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan da ikke jeg med løs hund snakke med andre som jakter her om hvordan jeg vil at de skal oppføre seg terrenget er på 450000 mål. Jeg vet da ikke hvor de befinner seg.

Sant nok, men da blir det vel en naturlig konsekvens at du må godta at andre kan komme til å felle et dyr hunden din loser på? For alle de andre vet kanskje ikke så mye om hundejakt eller hvordan du vil de skal oppføre seg..?

Link to comment
Share on other sites

Er alle rådyr i terrenget fredet om man hører en los? Vet ikke hvordan det er med drever, men når jeg jakter med min dachs får i allefall hjorten fort så mye forsprang at det er vanskelig eller umulig å vite om dyrene er i losen eller om de bare er støkket av jegeren.

 

Og om noen hadde prøvd å stjele et rådyr fra meg som jeg hadde skutt i lovlig jakt hadde det blitt bråk. Jeg hadde satt meg kraftig til motverge for å si det mildt, mer enn om noen hadde prøvd å stjele mobiltelefonen min eller lommeboken...

 

Å skyte i annenmans los er en uskrevet høfflighetsregel, som ikke engang er vanlig i store deler av landet. Å stjele et rådyrslakt av en annen jeger er brudd på straffeloven...

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

[storslagen logikk, så om 9 smygjegere dukker opp når du er alene, så kan de bare drepe bikkja di, siden den gjør de forbanna?

 

Du fremstår som den hundehater`n Varj. Både nå og tidligere i tråden prater du om å bare drepe bikkja hmmm......

Du kan jo opplyse hundefolket her inne hvor du jakter :).

 

Jeg syns bikkjer som er aggressive mot mennesker skal avlives, men det gjør meg ikke til bikkjehater av den grunn.

 

ps, jeg jakter med hund.

 

Og jeg registrerer at du fortsatt ikke forstod posten vedr 9 smygjegere som avliver en hund, trist.

 

Du trenger ikke bli lei deg selv om jeg ikke forstår vrangforestillingene dine Varj :).

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...