Jump to content

Skyte dyr i andre sin los?


7x75R

Recommended Posts

Snakker om egoisme, den som ikke gjør annet en å lytte etter andres loser og poster i disse, som hverken evner/gidder å bruke tid å ressurser på å få til egen hund, det er vel egoisme på høyt plan, De av dere som ikke har egen hund har antakeligvis ikke noen begrep om hvor mye tid, resurser og ja penger det går med for å få til en god jakthund, alt dette arbeidet kan være ødelagt av ett sopphue som opptrer på en så usportslig måte som å skyte i andres sin los.

Og alle vet at normalt så vil en los som kommer inn på naboterreng svært ofte gå tilbake til uttaksstedet, så sant ingen skyter i den losen da

 

Poenget er vel at han, ettersom jeg har forstått, hadde full rett til å felle rådyr i det terrenget. Så kommer dere å tar fra han dyret, gir beskjed til kortutsteder at han er ferdig, noe han ikke er da dere har fratatt han dyret. Men fordi han posterer på deres loser så blir dere forbanna?

 

Jo, jeg har egen hund, og vet hvor mye tid, ressurser og penger som går med for å få til en god jakthund. Men dette sopphue feller faktisk dyr for din hund. Akkurat som du er ute for å gjøre. Blir hunden ødelagt fordi skytter opptrer usportslig? Dør et rådyr annerledes når det blir skutt usportslig? Jeg bare spør. Dyret ligger jo i enden på sporslepa. Om det er du eller et sopphue som skyter skal vel være ett fett :?::D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 295
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Bellmann:

Hva har dette med å skyte i annen manns los å gjøre, dette er vel ikke løs hund som ikke har med seg fører.

hunder som kommer losende inn på nabo vald der de ikke har noe og gjøre.

 

Som om hunden vet om grensene og hvor disse går, sett deg litt inn i en jakthunds arbeidsområde, så gir det deg alle de svarende du trenger.

En jakthund på jakt har som Ranger skriver over en peil, ett halsband med noe godt synlig merke på eller en vest av signalfarge, denne er IKKE å betrakte som eier/førerløs hund som lovteksten du refererer til sier en del om.

Link to comment
Share on other sites

Les hele innlegget mitt Ladden så ser duu hva jeg skriver i begynnelsen, vi tok opp dette med kortutsteder, og han var faktisk enig med oss, da han var enig i at å skyte i fremmed los er en uting, Vi tok også dyret til denne jegeren også i samråd med kortutsteder, dvs vi tok ikke dyret til oss selv, men ga det til kortutsteder, vi skulle ikke berike oss på andres dårlige holdninger, ei heller skulle denne jegeren tjene på at han skyter i los han ikke er med på,

Det er ikke værre en det.

Link to comment
Share on other sites

@Bellmann

Vet du om denne hunden er under innjaging, som de som har hund og driver med hund vet så må en unghund lære seg til å finne hjem igjen selv, tror du hunden lærer noe av at du kopler den, og jeg eller hundeeier må hente den hos deg?

Tydelig at du ikke vet noen ting om hund og innjaging, jakting med løs hund.

 

Jeg kopler alldri en jakthund med mindre den er i overhengende fare for å forulykke, Sterkt trafikkert vei ol.

 

Føre diskusjonen her noe videre er helt nyttesløst. takk for meg...

Link to comment
Share on other sites

Les hele innlegget mitt Ladden så ser duu hva jeg skriver i begynnelsen, vi tok opp dette med kortutsteder, og han var faktisk enig med oss, da han var enig i at å skyte i fremmed los er en uting, Vi tok også dyret til denne jegeren også i samråd med kortutsteder, dvs vi tok ikke dyret til oss selv, men ga det til kortutsteder, vi skulle ikke berike oss på andres dårlige holdninger, ei heller skulle denne jegeren tjene på at han skyter i los han ikke er med på,

Det er ikke værre en det.

 

Joda, jeg leste det også. Og jeg syns fortsatt dere handlet fullstendig feil. Det er ingen hjelp i at kortutsteder, i diskusjon med dere, syns det er en uting å skyte i annen manns los.

 

En helt annen sak hadde vært om kortutsteder hadde laget et skriv med interne regler hvor det sto skrevet at i dette området skyter man ikke losdyr for fremmed hund. Og at en slik handling kan medføre at man blir bortvist f.eks. Da har man nemlig DIALOG.

 

Men argumentet ditt om at han ødela jakthunden din skjønner jeg fortsatt ikke...........

Link to comment
Share on other sites

@ pal

Joda, vi prøver å kalle inn hunden når vi skjønner at hunden driver og turer og ikke har tenkt seg ut av nabooterrenget med det første, som du kanskje vet så løper vi ikke etter losen og står på grensen og venter på att bikkja skal komme tilbake, Vi poster som regel i nærheten av utaket og det kan være lang avstand til NAboterrenget, og ikke sikkert at vi hører losen en gang, vi ser vel at den er på naboterrenget og vi venter på at den skal gi seg eller at losen skal snu og gå inn i gete terreng igjen, noe den gjør forbausende ofte, men det kan gjerne gå en halvtime eller trekvart time før den gjør det.

Link to comment
Share on other sites

@Bellmann

Vet du om denne hunden er under innjaging, som de som har hund og driver med hund vet så må en unghund lære seg til å finne hjem igjen selv, tror du hunden lærer noe av at du kopler den, og jeg eller hundeeier må hente den hos deg?

Tydelig at du ikke vet noen ting om hund og innjaging, jakting med løs hund.

 

Jeg kopler alldri en jakthund med mindre den er i overhengende fare for å forulykke, Sterkt trafikkert vei ol.

 

Føre diskusjonen her noe videre er helt nyttesløst. takk for meg...

 

 

etter det du har sagt,så er det tydelig at du ikke stopped for å stjele en annen manns bytte etter felling.

 

skal love deg at det hadde blitt koblet politi inn om det var meg det skjedde med.

 

 

i mine øyne er du bare en simpel tyv. kvalmt at folk kan oppføre seg slik.

Link to comment
Share on other sites

bellmann har nok rett i grunneier og stedsfortreder politi kan oppta løse hunder,men det har som sagt ikke noe med dette innlegget å gjøre :ro 338lars dette med den elghunden som ble skutt var nabovaldet mitt,tror det er den saken du mener det var i farsund.Men karen som skjøt den fikk sin straff men burde hatt det 5 dobbelte,her går han under kallenavnet hundeskytteren og vil altid bli kalt for det av meg og mine kammerater den idioten.Nei dere som lider av avensjuka og eiersjuka burde heller slutte å jakte og finne dere en ny hobby, for vi kunne jo få skutt rådyra/elgene DERES.Kansje frimerker er noe for dere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det du skriver på siteringen av meg er jo helt feil,

Husk en ting les før du skriver, noe mere å si om det er unødvendig, Leser du, så vil se at dette var tatt opp med jaktrettshaver (Kortutsteder), han lovet å gjøre noe med det, denne personen ga seg ikke, til tross for at kortutsteder sannsynligvis hadde snakket med han, vi tok i fra han dyret men VI beholdt det ikke selv, men ga det til kortutsteder, så fikk han gjøre hva han ville med det, om det er simpelt ja sikkert, antakeligvis like simpelt som å skyte i los som han ikke var med å jakte bak, det er like simpelt, han stjeler jo egentlig det dyret vi har los på...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den som skulle beslaglegge et lovlig vilt jeg hadde skutt burde hatt hjemmel i lov, forskrift eller i regler jaktkortutsteder har gitt ut skriftlig FØR jeg hadde begynt å jakte. Uskrevne lokale tradisjoner ser jeg ikke på som noen av de nevnte reglene.

Link to comment
Share on other sites

Fy f*** villreinjegeren.

Jeg mener fortsatt det jeg sa til deg på chatten her om dagen da vi diskuterte dette! Noe jeg gjerne kan gjenta om du har glemt hva jeg kallte deg?

 

Har jeg jaktrett og riktig dyr kommer, så velger jeg selv om jeg feller det eller ikke. UANSETT om det loser ei eller annen bikkje i bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror den som skulle beslaglegge et lovlig vilt jeg hadde skutt burde hatt hjemmel i lov, forskrift eller i regler jaktkortutsteder har gitt ut skriftlig FØR jeg hadde begynt å jakte. Uskrevne lokale tradisjoner ser jeg ikke på som noen av de nevnte reglene.

Enig i det Høgger`n, men vi fikk slutt på den utingen å skyte i losen vår, og andre i samme området, da var målet vårt opnådd

Vi jaktet i dette området flere år etterpå, det gjorde den som vi tok i fra dyret også, men han skøyt ikke i losene lenger...

Link to comment
Share on other sites

Fy f*** villreinjegeren.

Jeg mener fortsatt det jeg sa til deg på chatten her om dagen da vi diskuterte dette! Noe jeg gjerne kan gjenta om du har glemt hva jeg kallte deg?

 

Har jeg jaktrett og riktig dyr kommer, så velger jeg selv om jeg feller det eller ikke. UANSETT om det loser ei eller annen bikkje i bakgrunn.

Helt tydelig at du ikke har noe forhold til å jakte med hund, eller å forstå hva hundearbediet betyr for en hundeeier.

JA du kan kalle meg mye rart du, men pass deg for det injurierende.

Link to comment
Share on other sites

Må si at jeg blir skuffet når jeg leser mye som står i denne tråden. Rart at folk med så utrolig lite kunnskap om hund og hundejakt komenterer på den måten di gjør. Og som vanlig er vestlendinger negative til hundejakt! Lurer på hvorfor di har pc jeg di hadde jo ikke det heller på 1800 tallet...Verden går videre.. Tror ikke jeg gidder å lese mer i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Helt tydelig at du ikke har noe forhold til å jakte med hund, eller å forstå hva hundearbediet betyr for en hundeeier.

JA du kan kalle meg mye rart du, men pass deg for det injurierende.

 

Helt feil!

Har selv hatt Dachs (11år) som jeg brukte på rådyr, sammen med flere andre Dachser. Jaktlaget har brukt Jämthund på elg gjennom flere år, så den holder ikke...

Men hundefolket har ikke eiendomsrett på alt i skogen. Og på mitt jaktområdet skyter jeg det jeg har rett til å skyte (om jeg ønsker) uansett om det henger ei bikkje etter eller ikke!

 

Pass meg for injurierende??? Ryk og reis!

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest det du skriver Villreinjegeren så skjemmes jeg over å ha hund..

Det kunne aldri falt meg inn å oppført meg på en slik måte og jeg håper de aller fleste hundejegerne er uenig med deg.. hvis ikke blir det fort utrivelig i skogen.

Skal du være 100% sikker på at ingen skyter losdyret "ditt" så får du gjerde inn eiendommen eller kjøpe deg ei øy..

Jeg har alltid hatt respekt for deg som jeger helt til nå.....

Link to comment
Share on other sites

Så det du mener villreinjeger er at om din hund loser på et dyr så kan ingen andre enn deg/ditt jaktlag skyte dyret?? Er dyret ditt så kan du vel merke det med paintballkuler(slik som de skal forsøke på elg) . På den måten kan alle se at, nei det rådyret kan ingen andre skyte for det har hunden din loset på en gang. ( litt overdrevet her nå men)

Hva er forskjell på om jeger Karl (en i ditt jaktlag) eller jeger Bom (en annen med jaktrett i samme område) skyter, så lenge hunden ikke blir plaget på noe vis ? for hunden altså.

Her oppe hvor jeg bor er det lite hare og rådyrjakt med hund. så her er det lite gammel sedvane eller etikk knyttet til det med slik jakt. hadde jeg kjøpt jaktkort i ditt område , og ikke fått noen regler om å ikke skyte for andres los ( om det ikke var avtalt med hundeeier) så hadde det vært helt opp til meg om rådyret hadde kommet på skuddhold. om da din hund hadde kommet rett bak dyret hadde det nok få gå videre , i første omgang. men om jeg hører en hund inni skogen og det kommer et dyr løpende ut, uten noen hund rett bak smeller det om jeg får skuddsjanse. Hadde grunneieren derimot gjort det klart i sine kortregler at det ikke er tillatt å skyte i andres los, så hadde det vært noe jeg måtte ha respektert.

Noe annet er om en hund står i los /stand på et offentlig terreng (statsgrunn feks) der mange kan jakte. da går jeg ikke inn og skyter.

På smygjakt vil jeg selvfølgelig gjøre det jeg kan for å oppdage andre. men om jeg og en annen jeger smyger på samme dyrene kan det hende at ingen av oss oppdager hverandre. om han skyter på det dyret jeg ville ta, så er det rett og slett bare synd,trist,leit.

 

Vet iallefall at den som tar fra meg et dyr som jeg etter lover og regler har felt lovlig, han vil få høre det i klar tale om han prøver ta dyret. Det vil ikke bli gitt fra meg frivillig. slikt gjør man bare ikke. ER dyret lovlig felt av meg, så er det mitt. da er det rent tyveri , og da vil jeg reagere på samme vis som om du forsøkte stjele geværet mitt..

Link to comment
Share on other sites

Helt tydelig at du ikke har noe forhold til å jakte med hund, eller å forstå hva hundearbediet betyr for en hundeeier.

JA du kan kalle meg mye rart du, men pass deg for det injurierende.

 

Helt feil!

Har selv hatt Dachs (11år) som jeg brukte på rådyr, sammen med flere andre Dachser. Jaktlaget har brukt Jämthund på elg gjennom flere år, så den holder ikke...

Men hundefolket har ikke eiendomsrett på alt i skogen. Og på mitt jaktområdet skyter jeg det jeg har rett til å skyte (om jeg ønsker) uansett om det henger ei bikkje etter eller ikke!

 

Pass meg for injurierende??? Ryk og reis!

 

Lurer på en ting. Vil du skyte ett rådyr hvis det er en støver bak. Som tidligere nevnt er ikke de lov å bruke på rådyr.

Grunnen til at jeg spør er som tidligere skrevet i denne tråden at jeg fikk 1 hund ødelagt p.g.a nettop det. Så er innteresert i hva rådyjegere mener om den saken.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skulle definere om du mener bevisst eller ubevisst, ubevisst kan det nok hende at man kan risikere slike ting men det skulle være unødvendig å frykte at folk gjør slikt

bevisst

 

Tror det er en av tingene vi må kalkulere med når vi slipper, i bunn og grunn er det nok hundeeier selv som har en del av ansvaret i og med at man ikke har klart å gjøre langfotingen rådyrrein før man begynner å slippe.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på en ting. Vil du skyte ett rådyr hvis det er en støver bak.

 

Kan godt være en Shetlandsponni bak for min del.... :lol:

 

Er bikkja så nærme at jeg ser dyret og hunden, så går det sikkert så fort at jeg uansett ikke skyter.

Kommer dyret alene og det er en los i nærheten uten at jeg vet hvilken type hund det er, så smeller det om jeg ønsker å felle dyret!

Link to comment
Share on other sites

 

Lurer på en ting. Vil du skyte ett rådyr hvis det er en støver bak. Som tidligere nevnt er ikke de lov å bruke på rådyr.

Grunnen til at jeg spør er som tidligere skrevet i denne tråden at jeg fikk 1 hund ødelagt p.g.a nettop det. Så er innteresert i hva rådyjegere mener om den saken.

 

Jeg kan ikke tro at noen med overlegg skyter rådyr i en støverlos, med mindre det ligger noe ondt blod/nabokrangel bak. Men hvordan skal en smygjeger, som ikke har noe særlig erfaring med bikkjer, klare å skille mellom en støver og en dreverlos? Dette er utrlolig vanskelig selv for erfarne hundejegere.

 

Men jeg kan ikke helt se hvorfor dette temaet blir tatt opp, for her er det utrolig mange "hvis". Hvor ofte krysser en støver-rådyr-los grensa, og en annen jeger får sjansen på det? Uansett, så kan nok jegeren med loven i hånd skyte i nevnte situasjon, for det finnes ingen mulighet for han å vite at det er en støver bak rådyret, og ikke en kortbeint hund.

 

Men, selvsagt er det uetisk.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en håpløs diskusjon, folk tenker forskjellig. Noen liker at folk skyter for hundene deres, samme hvem, bare at det skytes og at hunden tas godt vare på. Andre mener det totalt motsatte. Personlig har jeg ikke noe i mot at folk skyter dyr for min hund, så lenge de tar vare på den ved fallet.

Et tips er å avle på hunder som er hissige på fallet og dermed holder jegerne unna bytte slik at du som hundeeier kan komme bort til "åstedet" :winke1:

Link to comment
Share on other sites

En vesentlig ting å skille på er i hvertfall de forskjellige grenene for jakt med losende hund.

At dyret drar over terreng er et større problem med f.eks. rådyr og elg.

For disse gjeldende hunderaser er det også større mulighet for å trene hunden utenfor jakttid.

Det får du ikke gjort med en harehund.

Man kan generelt sett (med visse unntak i enkelte områder) trene på hare og rådyr fra 21. august, men her slutter vi iallfall trening på rådyr til jul i takt med jakttida, mens hare kan vi jo ennå trene på ut mars måned. Får mye mer treningstid med en harehund da, enn ei rådyrbikkje...? Eller har jeg ikke forstått helt hva du mener her? :) Det er også mye lengre jakttid på hare.

Ikke helt hva jeg mente.

Det jeg skulle fram til er at du har større mulighet for å TRENE elg- og rådyrhunder når det ikke er jakt på arten. Hvis man skal gjøre første jobben med en unghund eller du jobber for full lostid. Da har du mulighet både før og etter jakttida. Mens på småvilt og hare har du en lenger jakttid. Altså; du kan lettere trene elg- og rådyrhunder UTEN risiko for at losdyret faller. Skjønte du'n?

Her østpå er det mye beitedyr, og båndtvangen opphører sammen med jaktstart 10. Sept. Og er fersig til jul, sammen med fugljakta.

Link to comment
Share on other sites

Du driver og smyger på ett rådyr du har sett, og er nesten på skuddhold, så smeller det og en annen har skutt det dyret du har jobbet og svettet for å komme på hold på

Ja det er surt, men det er også helt greit. Han har antakelig jobba like mye eller mer, og fortjener dyret like mye - en selvsagt ting etter min mening. At du ikke syns det er greit bekrefter vel greit den voldsomme egoismen din. En bra usannsynlig situasjon forøvrig.

 

ikke lage interne regler på noe som er tradisjonsfestet etiske regel

Din regel som passer DEG, har du lyst til å følge mine regler ? (skulle nå klart å dikte opp noe mer fornuftig)

 

Lurer på en ting. Vil du skyte ett rådyr hvis det er en støver bak. Som tidligere nevnt er ikke de lov å bruke på rådyr
.

Du spør Poacher, men skal få svar fra meg også:

- hvis jeg VET det er en støver bak, så vil jeg ikke skyte av hensyn til hunden, ikke loven. For det er ikke jeg som jakter med hund i en slik situasjon, men hundeeieren. Hare skyter jeg for støver om det er på et terreng der støveren ikke har jaktrett, er det felles så få vi se hva som er raskest, hjernen eller hagla.

- hvis jeg vet det er en hestkuk som tror han eier alt foran hunden, som eier hunden, så skyter jeg uansett rase og overbevisning(man skal som kjent ikke diskriminere..), og gir bikkja ekstra mye godsaker om det er "feil" vilt :wink:

- hvis jeg ikke vet hva som henger bak så antar jeg at det er en kortbeint hund og skyter, behandler hunden som om den var min egen til eier kommer

- hvis jeg vet hvem som eier hunden som kommer (og han ikke er en sertifisert hestkuk), så skyter eller skyter jeg ikke, litt avhengig av. Er det en ungdom som holder på å få til sin første hund så får nok dyret løpe. Er eieren en som skyter 72 rådyr i los hver høst så ryker dyret

Hunden skal uansett få den beste behandling, og prøver den seg på for mye uhumskheter over fallet, så får den vel en tur på rygg med strupetak og en runde "nei"-roping

 

Det blir som Poacher sier, man skyter om man vil.

 

avle på hunder som er hissige på fallet og dermed holder jegerne unna bytte

:mrgreen:

Fikk et bilde i hodet, Jeg SYNS jeg ser en Petit knurre og snerre for å holde noe som helst vekk fra fallet... Er vel ikke mange rådyrhunder som er spesielt skremmende. Det er uansett ikke mye tvil om at det ikke kommer noe godt ut av slikt, iallefall om det nå er en uerfaren kar uten peil på hund som kommer ut for den - det ER jegeren som er overmakta i den situasjonen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lurer på en ting. Vil du skyte ett rådyr hvis det er en støver bak. Som tidligere nevnt er ikke de lov å bruke på rådyr.

Grunnen til at jeg spør er som tidligere skrevet i denne tråden at jeg fikk 1 hund ødelagt p.g.a nettop det. Så er innteresert i hva rådyjegere mener om den saken.

 

Ja jeg ville skutt. Jeg jakter jo ikke med den så jeg har ikke gjort noe ulovlig da. Var dette på eget terreng ville jeg levert voffsen på lensmannkontoret, da denne hunden ikke lovlig kunne jaget lossyret

Link to comment
Share on other sites

338lars: Er du seriøs her, eller er dette bare påstander du tør komme med fordi ingen her kjenner din identitet og vet hva slags holdninger du har? Hvis du VISSTE at det var en støver som hadde blitt litt ivrig og syndet med en kort liten rådyrlos, hadde du da skutt og sannsynligvis ødelagt hundrevis av arbeidstimer og kroner for hundeeieren? DET er i alle fall toppen av usselhet.

 

Har heldigvis tilgode å møte disse holdningene på skauen, håper virkelig jeg slipper det resten av mitt liv. Vi jegere burde holde sammen, om man jakter med hund eller ikke. Ikke krangle om hvem som har den artigste jaktformen...

Link to comment
Share on other sites

Pfff, bare å telle til 10 og roe ned pulsen Sørlandsjeger.

 

Han har jo allerede vist tydelige tegn på sterkt tvilsom moral før i denne tråden, så du skal ikke hisse deg opp over at han fortsetter.

Enten er han bare et troll, eller (om han mot all formodning mener alt han skriver) en stusselig kar som snart jakter alene.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på en ting. Vil du skyte ett rådyr hvis det er en støver bak. Som tidligere nevnt er ikke de lov å bruke på rådyr.

Grunnen til at jeg spør er som tidligere skrevet i denne tråden at jeg fikk 1 hund ødelagt p.g.a nettop det. Så er innteresert i hva rådyjegere mener om den saken.

 

Ja jeg ville skutt. Jeg jakter jo ikke med den så jeg har ikke gjort noe ulovlig da. Var dette på eget terreng ville jeg levert voffsen på lensmannkontoret, da denne hunden ikke lovlig kunne jaget lossyret

 

 

Ser du ønsker å komme i kontakt med folk for å jakte gaupe, tror du at noen som bruker mesteparten av fritiden på hundene sine i det hele tatt vurderer å ta med folk med slike holdninger ?????

Link to comment
Share on other sites

Steike for en diskusjon. Leser folk hva de selv skriver her?

 

Jeg synes like mye synd på de som på død og liv må felle dyr i andres los, som jeg synes synd på hundeførere som ikke tåler at andre feller dyr i losen deres. En ting jeg misliker sterkt, er evnen enkelte har til å bruke mer tid og energi på hvordan andre driver sin jaktutøvelse. Her er det tydeligvis plenty av denne evnen i begge leire.

Link to comment
Share on other sites

100stk personer 100atk meninger.....

 

Og her er min!

 

Nei man skyter ikke dyr med overlegg i andres los om det ikke er AVTALT!

En episode: hunden tok ut ei geit som har hatt trillinger 2 år på rad, de ble parkert med en gang av geita, fikk ikke tak i hunden og pang på nabo terrenget!! Er det greit?? Når folk har spart på ett fantastisk produksjonsdyr.. Kan skje alle jaja.. Vet det, men er prisnippet... Og selv med en liten dachs som har tatt ut en bukk som tar rett ut så er det ikke lange tiden før den har tilbakelagt en vanvittig strekning, så det å holde hunden sin på eget terrreng er ikke lett, med mindre man er oppi 30.000-100.000 mål...

Det er ikke lett å skille mellom flere loser noen ganger om de krysser, selv sittet på ei stor flate og hørte på losen til hunden, så kom det etterhvert en hund til, trodde det var samme losen at den hoppet på men omtrent samtidig kommer det rådyr ut i hver enda av myra og en hund etter hvert rådyr. Da er det overhodet ikke lett, og ja feil rådyr datt, så selv gått på den smellen og jeg syntes ikke det var greit i det hele tatt..

Link to comment
Share on other sites

Utrolig merkelige mennesker som mener de har like stor rett til å skyte vilt for min hund som det jeg har.

Og hva gjør din hund i mitt terreng hvor jeg har jaktrett?

Befinner hunden din seg der, så må du faktisk respektere at jeg feller dyr i mitt terreng som jeg har jaktrett på!

 

La meg legge til en sak: Hunden skal alltid behandles pent uansett eier, den gjør bare jobben sin!

Link to comment
Share on other sites

en bør nok tenke litt på at selv smygjegere etter rådyr bør ha ett godt forhold til eierene av rådyrbikkjene på naboterengene... litt lettere å spørre om hjelp te ettersøk om hunden en har avtale med er på jakt en anna plass?

Link to comment
Share on other sites

Som hundeeier begynner jeg å lure på om jeg er den eneste her som gidder å dressere egen hund, slik at den skal være til minst mulig sjenanse for det øvrige samfunn. Dressuren gjør også at jeg kan kalle den inn i forhold til feil vilt, og vi kan, om vi ønsker det, enkelt forflytte oss til eventuelle andre områder for å starte ny jakt.

 

Før i tiden trodde folk at dressur gjorde hunden til en dårligere jakthund. De hadde også så dårlig kontakt / dressur på hundene at det vel var mest vanlig å legge fra seg jakka når jegeren ville hjem til egen seng. Å få med seg hunden hjem samme døgnet, hvis det ikke ble felt vilt hørte vel til sjeldenhetene. Jeg trodde den tid var forbi.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...