Jump to content

Skyte dyr i andre sin los?


7x75R

Recommended Posts

Var ute tidlig i dag og slapp unghunden som etter kort tid fikk rådyr på beina, det turet fint i over en time før jeg begynte nærme meg losen.

 

Stoppet opp en liten stund og betraktet gepsen for dette turet vannvittig fint. Hunden skal på jaktprøve om kun få dager så det ville være en fin avsluttning og få skutt dyr for ham. Men der pang pang pang Hva F........

 

Losen ble brått slutt og hunden ble rolig på gepesen. Hunden er nok på fallet tenkte jeg ,det var rundt 500m så jeg begynte og små jogge

Når jeg nærmer meg hører jeg en bil på skogsbilveien som kjører avgårde. Og der kommer hunden, litt blod på nesa og labbene .

Da har de i det minste tatt seg godt av hunden på fallet.

Jeg finner fort plassen der de har vommet i en fei. Kobler hunden og tar fatt på veien hjem, glad for at det er skutt for unghunden men samtidig litt over middels forbannet.

 

Hva skal man si ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 295
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En møkka opplevelse :evil:

 

Det at andre jegere skyter i los er i utgangspunktet helt topp, hvis dette er avtalt på forhånd. Men at folk skyter for hunden din/jaktlagets hund uten å forhøre seg eller besitte noen form for avtale, mener jeg er tjuvjakt.

 

Vi har fått koblet hunden noen ganger da dyr og hund har vandret ut av jaktterrenget. Dette er også avtalt. Ved 2 anledninger har nabovaldet også fått lov til å skyte for hunden, men det var den gangen hu var ung og uerfaren. De reiste ikke fra verken hunden eller viltet, men ringte meg slik at jeg også fikk tatt del i begivenheten :)

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare fint at noen skyter for hunden din da? Jeg hadde blitt glad, så lenge hunden loser for rett dyreart vil si.

Tyder jo på dårlig samvittighet at vedkommende stakk av så fort, jeg hadde blitt på fallet og hadde ikke hatt dårlig samvittighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er en uting å skyte i andres los! For hundeier som får felt dyr for bikkja kan det jo være fint, men samtidig blir man litt nervøs. Har jo hørt om skrekkhistorier om folk som behandler bikkjene svært dårlig på fallet. Sparker etter hunden for å få den unna, spesielt om den har peiler også videre...

Har selv opplevd å få skutt dyr i los for hunden min to ganger, og begge gangene ble jeg sint, sur og forbannet. Ingen av gangene ventet skytter til jeg kom frem til fallet.

 

Om man gjør en ærlig feil å skyter for feil hund, som jo kan skje, og venter ved fallet sammen med hunden fortoner det seg for meg annerledes. Det viser at det er seriøse folk som står for det de har gjort. Om man vommer ut i en voldsom fart og stikker fra området får jeg en ekkel følelse... Var det tjuvjakt siden de hadde det så travelt? Ble bikkja behandlet bra? med mere... Sier ikke at det nødvendigvis er sånn, men man veit jo aldri..og da smaker ikke fallet så godt som det kunne gjort for hundeeier.

 

Men ta med deg det som er posetivt; Hunden turet bra og hadde en fin los som endte i fall. Og det virker som om du tror bikkja har blitt behandlet pent på fallet, og det er jo kjempebra. :smile:

Link to comment
Share on other sites

hmmm.... en jakthund slippes innerst i dalen hvor vi har mange jaktlag/teiger.Hunden søker ut og går over 5 teiger (store) får så los hos oss og vi roper deretter opp på jaktradioen om at det er los hos oss(hjort)ingen kontakt oppnås hvorpå vi skyter losdyret! :wink: hos oss begunner dette etterhvert å bli helt vanlig da de om leier det største valdet i dalen ikke har kontroll på hunden deres eller tar kontakt for avklaring ang felling /ikke feling.Hunden har ved flere tilfeller jakta hele dalen ut!vi kan så diskutere om dette er ok elller om eier ikke har kontroll på hunden!vi skyter ialle fall hvis det blir los på vårt vald ! :wink: eier av hunden har fortsatt ikke tatt kontakt til tross for div henvendelser

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en uetisk regel om ikke å skyte i andres loser. Men på en annen side kan det være problematisk. Tidligere i høst satt var vi ute med en drever, og jeg hørte ikke mindre enn fire forskjellige hunder lose i området (små gårder her i sør, en rådyrlos er garantert innom flere naboterrenger om de holder det gående ei lita stund). Når vår bikkje da har los, må man jo nesten skyte om det kommer noe dyr. Men risikoen er jo der for at det er feil hund...

Link to comment
Share on other sites

Synes dere som ikke liker at noen feller dyr i "deres" los bør vurdere om dere har areal nokk til å jakte med hund. Mener dere at noen som jakter lovlig på sitt jaktfelt ikke skal skyte når muligheten er der?? Har dere ikke arel nokk til å unngåat hunden jakter på nabovald så bør dere ikke slippe..... Er faktisk regulert i lov og forskrift dette...

Link to comment
Share on other sites

Synes det er greit å skyte i andre sin los om man er et jaktlag!

Men her som det virker som eieren jakter alene synes jeg ikke det er greit. Blir jo som om den som skyter stikker av med gevinsten til eieren.

 

Men han som skyter i los til en fremmed hund vet jo ikke hvordan hunden vil reagere. Om man først skyter i andre sin los syns jeg at man bør vente med å vomme ut og slikt til eieren av hunden er der. Om dette er mulig da.

 

Og hva om han hadde skutt rett over hunden i hunden sitt første fall og hunden av den grunn hadde blitt skuddredd?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare fint at noen skyter for hunden din da? Jeg hadde blitt glad, så lenge hunden loser for rett dyreart vil si.

Tyder jo på dårlig samvittighet at vedkommende stakk av så fort, jeg hadde blitt på fallet og hadde ikke hatt dårlig samvittighet.

 

Problemet er bare at den doen som skjøt neppe hadde snev av peilig på om det var riktig type losdyr eller ei. Det kan jo faktisk tenkes at eieren har jobbet som fanden med å oppdra en rådyrrein hund.

 

Det blir annerledes om f.eks. min elghund står og loser elg i naboterrenget, og jaktlaget der feller for hunden min. Det synes jeg er helt ok, så sant hunden blir behandlet bra.

 

Men å skyte for annen manns hund under småviltjakta uten avtale, er så råttent at det kvalifiserer til en smekk.

Link to comment
Share on other sites

I mine tilfeller har det alltid vært mens hunden har vært under 500 meter unna, og hele jaktterrenget er stort nok til at alle som jakter rådyr med hund i det området fint kan slippe sine hunder, ha los, og felle dyr, helt uten å forstyrre for hverandre. Vel, om de ikke da har en fylkesjager....

Men er selvsagt nyanser her også, som med alt annet. Tilfellene som donner beskriver er jo fint eksempel på når det i mine øyne er greit å skyte for andres hund uten forhåndsavtale, spesielt om det er et gjentagende problem. Hund som er langt utenfor grensene gir liksom litt ny dimensjon på saken. Sånn jeg leste første post i tråden så var dette en felling som ble gjort ganske nære der trådstarter var, og de stakk fort av fra området. Avstand til hundeeier er jo vanskelig å slå fast i felt, men man kan vel ikke anta at hunden tilhører nabovald eller noe sånt sånn helt uten videre å skyte? Nå jakter jeg stort sett på store felt og er vant med andre hunder som jager nære da det er fritt kortsalg så har helt sikkert en annen tilnærming enn folk som har terreng alene. :wink: Men om man jakter i samme område som mange andre er det jo bare enda viktigere å vise hensyn og forsiktighet. Man veit jo tross alt aldri hvor hundefører er, eller hvordan hunden vil reagere.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er bare at den doen som skjøt neppe hadde snev av peilig på om det var riktig type losdyr eller ei. Det kan jo faktisk tenkes at eieren har jobbet som fanden med å oppdra en rådyrrein hund.

 

Det blir annerledes om f.eks. min elghund står og loser elg i naboterrenget, og jaktlaget der feller for hunden min. Det synes jeg er helt ok, så sant hunden blir behandlet bra.

 

Men å skyte for annen manns hund under småviltjakta uten avtale, er så råttent at det kvalifiserer til en smekk.

 

Tåler du ikke at noen skyter for din hund på lovlig grunn og lovlig vilt, så må du la være å slippe. Du kan ikke forvente at andre lar seg styre av deg og din hund. Eventuelt bør du jakte på en plass der du har kontroll på alt.

Link to comment
Share on other sites

Har dere ikke arel nokk til å unngåat hunden jakter på nabovald så bør dere ikke slippe.....

 

Og hvor stort areal mener du man må ha får å unngå dette?

Det må du selv vurdere...

Saken er at du kan ikke være sint og sur på andre for at du ikke tåler at noen skyter for din hund på sitt terreng. Smil og vær glad. Er ikke noen stor sak, jakt er jakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tåler du ikke at noen skyter for din hund på lovlig grunn og lovlig vilt, så må du la være å slippe. Du kan ikke forvente at andre lar seg styre av deg og din hund. Eventuelt bør du jakte på en plass der du har kontroll på alt.

 

Jassågett.

Det har alltid vært en gentlemans agreement om ikke å skyte i annen manns los på felles småviltjakt. Jeg vet ikke hvor lenge du har holdt på eller hvor du har gjort det. Jeg vet heller ikke hva man lærer på jaktkursene i dag. Men sånn har det i hvert fall alltid vært i de områdene der jeg har jaktet, og da snakker jeg om de siste 35 årene over det meste av landet fra Namsos til Telemark.

Tillat meg å snu litt på din noe kjekkasaktige innstilling: Hvis du ikke tåler at en annen har en hund som loser viltet for ham, bør du helller anstrenge deg for å skaffe og oppnå en slik hund selv.

Link to comment
Share on other sites

Tåler du ikke at noen skyter for din hund på lovlig grunn og lovlig vilt, så må du la være å slippe. Du kan ikke forvente at andre lar seg styre av deg og din hund. Eventuelt bør du jakte på en plass der du har kontroll på alt.

 

Jassågett.

Det har alltid vært en gentlemans agreement om ikke å skyte i annen manns los på felles småviltjakt. Jeg vet ikke hvor lenge du har holdt på eller hvor du har gjort det. Jeg vet heller ikke hva man lærer på jaktkursene i dag. Men sånn har det i hvert fall alltid vært i de områdene der jeg har jaktet, og da snakker jeg om de siste 35 årene over det meste av landet fra Namsos til Telemark.

Tillat meg å snu litt på din noe kjekkasaktige innstilling: Hvis du ikke tåler at en annen har en hund som loser viltet for ham, bør du helller anstrenge deg for å skaffe og oppnå en slik hund selv.

 

Jeg tar det som en selvfølge at jakter man på samme jaktfelt så er man på talefot med andre jegere og kan dermed avtale slike ting i god tid før jakta.

Hvorfor skal man skaffe seg en hund hvis man liker å smyge eller postere??

Smyger du deg inn på dyr og venter på at du kan skyte, så er det ikke artig hvis det da kommer en hund fra et nabofelt og jager dyret bort fra ditt felt??

 

Ønsker jeg å hente viltet fra annen mans grunn er det jo bare å gå inn å støkke dyret over til meg, eller er det ikke greit?? Er jo noen hundejegere som jakter slik...slipper når hunden har draget av dyr hos naboen...

Link to comment
Share on other sites

Ser at tråden ligger under storviltjakt så da bør jeg vel kanskje holde kjeft, siden jeg ikke har greie på det eller driver med det(heldigvis)

Men jeg tror at det blir utrolige mye terreng her på Østlandet hvor det er i haugevis med små terreng, som ikke kan jaktes med hund hvis man skal garantere at losen ikke går inn på naboterreng.

Link to comment
Share on other sites

Ser at tråden ligger under storviltjakt så da bør jeg vel kanskje holde kjeft, siden jeg ikke har greie på det eller driver med det(heldigvis)

Men jeg tror at det blir utrolige mye terreng her på Østlandet hvor det er i haugevis med små terreng, som ikke kan jaktes med hund hvis man skal garantere at losen ikke går inn på naboterreng.

 

Ja, tror det er mange plasser som er litt trangt for hund, men det kan jo løses med å snakke med dem som jakter rundt deg??

Så er man klar over hvordan det blir når losen drar til naboen, og kan da velge om man vill ta sjangsen på at naboen skyter for din hund.

Er ikke noen som løser problemer som å ta en prat om tingene, gjerne før ting utarter seg. Dette gjelder jo ikke bare jakt. Mulig jeg tar feil, men det virker som noen hundefolk tar ting litt for gitt. Ikke sikkert alle som jakter er klar over mengden arbeid arbeid du har lagt i hunden og hva du ønsker skal skje rundt felling i los. Og har du da lagt mye arbeid i hunden er det SLØVT av deg å ikke avklare slikt med andre som kanskje kan skyte i losen "din"....

Link to comment
Share on other sites

Synes dere som ikke liker at noen feller dyr i "deres" los bør vurdere om dere har areal nokk til å jakte med hund. Mener dere at noen som jakter lovlig på sitt jaktfelt ikke skal skyte når muligheten er der?? Har dere ikke arel nokk til å unngåat hunden jakter på nabovald så bør dere ikke slippe..... Er faktisk regulert i lov og forskrift dette...

 

Helt enig!

 

Spesielt her sør er det så og si ingen forvaltning. Mange tar seg til rette på knøttsmå terreng. Terreng som kanskje ikke er en del av storvald, men allikevel feller de rådyr så det ljomer..Dette er veldig irriterende. Spesielt gjelder dette folk som kke bor i området, men som har en øde familiegård de besøker. Da har man seg selv å takke t det blir mye bikkjer i området og at det kanskje felles dyr for bikkja på nabovaldet. Her hvor jeg jakter er det forbudt å drive rådyrjakt på områder som ikke er en del av et storvald for storvilt.

 

Personlig så må gjerne folk skyte for bikkja mi. Mi snur tvert så sant det er andre enn meg som står på fallet. Man kan jo ikke garrantere at dyrene drar over på nabovaldet, nesten uansett hvor store terreng en har.

Link to comment
Share on other sites

Her jeg jakter så går det fort ut av eget felt, og over til andre, men de har klarsignal til å felle rådyr for bikkja mi, men å ikke tilkjennegi seg når det faller et dyr for bikkja på annet terreng syntes jeg lite om! De teigene vi har her i Fet er ikke store, så det blir som det blir.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Blir vel 2 forskjellige diskusjoner dette. Selv jakter jeg bare hare og har gjennom ca 30 år kun opplevd at andre har skutt haren "min" i los ved et par anledninger. Dette på eget terreng, det er fritt kortsalg her.

Selv praktiserer jeg at om jeg har los og en annen los kommer i nærhet så lar jeg være å skyte. Jeg har skutt såpass hare for bikkja at en hare fra eller til ikke spiller noen rolle. Jeg har null interesse å hjelpe andre til bra bikkjer ved skyte for dem, så da lar jeg heller haren gå,selv om det i etterkant skulle vise seg å være min "egen". Skulle det være en annens hunds hare som kommer forbi, så har jeg jo en mer å jakte på senere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Å avtale ting på forhånd er selvsagt det beste, det er jeg helt enig i. Jeg mener ikke at jeg skal ha rett til å båndlegge et digert areale bare fordi hunden min tilfeldigvis har los der, men jeg forventer en smule respekt for det arbeidet jeg har lagt ned i hunden min, noe jeg jo ikke har gjort først og fremst for at andre skal stille innpå og felle losdyret. Men det er som regel positivt for hunden om losdyret blir felt, så om det er jeg eller en annen som tar med seg viltet hjem er ofte av underordnet interesse. Men da må det være avklart og avtalt på forhånd med den som feller.

 

Jeg har alltid respektert andre jegeres los, og har aldri sluppet hunden min der andre har kommet før meg. Er jeg for sent ute, går jeg heller et annnet sted i terrenget og slipper der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid respektert andre jegeres los, og har aldri sluppet hunden min der andre har kommet før meg. Er jeg for sent ute, går jeg heller et annnet sted i terrenget og slipper der.

Helt riktig Truls!

Selv har jeg ca 90.000 mål å jakte på. På ukedager er det kansje 2-3 harejegere ute på terrenget. Tross det har jeg opplevd at noen har kjørt 100m forbi bilen min for så å slippe bikkja. Snakk om å ødelegge for seg selv og andre.

Link to comment
Share on other sites

Avstår selv fra å skyte i andres los, er slik jeg har blitt lært opp, men om noen skyter på min los, er det helt i orden så lenge de behandler hunden bra og helst venter til jeg kommer fram på fallet og henter hunden.

 

Dessverre er det ikke mange som sjansen på å vente da kjeft fra sinna hundeeier ikke er så innteresant :?

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg ser det var den største feilen at den andre jegeren ble ved fallet. Om det var pga. at det ble bedrevet tjuvjakt er spekulasjon. En annen spekulasjon er at han ikke ville møte en som hadde den holdningen du har til å skyte i din los. Momentet med at man kan risikere å ødelegge en rådyr-rein bikkje er vel litt søkt?

 

Jeg har et godt jaktminne fra en gang vi var 4 gutter på jakt. Vi ble anropt av jaktlag på nabovaldet mens vi satt inne i hytta og hadde pause. Vi ble nærmest mast ut for å poste på losen. Losen gikk en annen retning, og vi har ikke peiling på hvem det andre laget var. Det var bare fastboende som visste at vi var der :mrgreen:

 

Viggo

Link to comment
Share on other sites

Å skyte i annenmanns los gjør jeg ikke, hvis det ikke er avtalt på forhånd. Det blei jeg lært opp til av min far. Her i området er det en uskreven regel, at man ligger unna andres losdyr. Det er jo ikke bra å skyte rådyr for langbeina harebikkjer. Det er vel egentilg heller ikke lov, m.t.p mankehøyde. Sier ofte ifra til andre at de kan skyte for bikkja mi, det er jo bare trivelig det. Men det er klart at vi som jakter med hund må ta hensyn til andre jegere. Det er smart å bli enig om spilleregler med jegere i tilstøtende terreng før jakta begynner. Og slipper du bikkja nær grensa med god vind fra naboterrenget så er du en hedning.

Link to comment
Share on other sites

Har dere ikke arel nokk til å unngåat hunden jakter på nabovald så bør dere ikke slippe.....

 

Og hvor stort areal mener du man må ha får å unngå dette?

Det må du selv vurdere...

Saken er at du kan ikke være sint og sur på andre for at du ikke tåler at noen skyter for din hund på sitt terreng. Smil og vær glad. Er ikke noen stor sak, jakt er jakt :mrgreen:

OK, jeg jakter som nevnt på ca 90.000 mål, uansett er det rundt på alle kanter 6-7 andre terreng. Vi er en sånn ca 10-12 harejegere og det sier seg selv at ikke alle kan slippe i senter av terrenget. Det betyr at noen må slippe i terreng nærmere noens grense, og med påfølgende fare for at los kan gå over til naboen. Det er jo ingen garanti for at selv den som slipper midt i terrenget ikke får en los som kan gå på naboen. Du mener altså at selv på et såpass stort terreng at det ikke skal slippe hund, siden det er fare for at det går over grensa?

Link to comment
Share on other sites

Det snakkes om gentleman's agreement og andre like dumme ting i denne tråden. Jeg håper at hvem som helst skyter hva som helst de har jaktrett til der hvor hundene mine loser på en betingelse: At de som skyter i los for hunden min behandler den pent.

 

Andre hundeeiere som blir opprørt over at jeg eller andre skyter vilt vi har jaktkort på i los for hunden deres, får bli så opprørt de bare ønsker. Vi hundejegere som jakter i terreng hvor flere har jaktkort, må bare akseptere at slikt skjer.

 

Ærlig talt, hundefolk, det er ikke alltid lett å vite hva som er losdyret. Kjøp dere egen skog hvis dere skal lage egne regler.

Link to comment
Share on other sites

Herregud det er da stort sett ikke no problem å skjønne hva som er losdyret er dere vilkelig så uerfarene så har dere mye å lære. Alle kan ta feil,men dette er stort sett ganske naturlig.

 

Carl-gustav12 Har du så lite peiling så burde du kanskje lese litt om hundejakt først!

Link to comment
Share on other sites

Mener dere at jeg skal ringe rundt til de som eventuelt er på jakt i rundt meg når et rådyr kommer forbi min post? Tror nok det blir noe upraktisk. Vi som sjelden jakter med hund vet faktisk ikke om dette dyret som kommer er fra vårt eget drev, eller om det er hunden fra naboens naboterreng som kommer innom med dyr til oss. Det vil smelle fra min børse uansett!

Men kommer det ei bikkje som gjør krav på dyret, så får bikkja lov å kose seg på fallet.

Vil heller oppfordre alle som slipper bikkja å merke den med navn og telefonnummer slik at vi vet hvem vi skal kontakte for å få levere bikkja å takke for samarbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøkt å lese alt, men har kanskje gått glipp av noe......

 

Er det her snakk om flere jegere i et felles terreng ??

- eller er det snakk om en hund som jager i naboterrenget ??

 

Om jeg har eget terreng, hvor jeg posterer, og opplever at naboen til stadighet benytter hund til å drive rådyr over til naboterrenget, ville jeg ganske sikkert skutt. Men jeg hadde nok forsøkt å ta meg av hunden og ventet på eieren...

 

Om jeg hadde en drivende hund, ville jeg dressert denne som en hvilken som helst annen hund, blandt annet med en skikkelig innkalling. Da vil man også kunne spare tid, og være mere effektiv, med f.eks. å kalle inn hunden, og sette den på i annen del av terrenget, eller et annet terreng for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

Hva er poenget med å skyte for andres hunder,ting kan skje hvis det er flere hunder i nærheten.

 

Men bevist skyte for andres hunder spesielt småvilt er tabu.

Skytteren ødelegger jo andres jakt,så fort dyret er skutt er jakta over.

Som harajakter er losen det som betyr noe,da skal ikke andre bestemme når min jakt dag er over. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Er ikke spesielt begeistret at det skytes for min hund uten at det er avtalt.

Jaktet med en støver (unghund). Det hendte at den jaget rådyr i 10 minutter. Var jeg på ca 100 meter kunne jeg rope den til meg. Dro til skogs en dag å slapp hunden. Den gikk rett på noen rådyr. Jagde de opp på toppen av berget hvor det smalt. Ble litt opphold i losen før den forsatte (antakelig på de resterende dyra). Dette var i 10 tida. Det blåste kraftig den dagen så jeg hørte ikke hvor losen gikk og fikk heller ikke postert for og ta av hunden. Den losen gikk hele dagen. Hunden gikk ikke an å slippe i områder med rådyr etter dette. Bor på Østlandet så det vil si at det var ingen plasser her den kunne brukes. Hunden ble til slutt avlivet p.g.a dette.

De som er så kjøtthungrige at de må skyte i andre sine loser er ikke mye verd i mine øyne. De har ikke tanke for noe andre en seg selv. Hunder er ikke gratis og det legges ned veldig mye arbeid for å få til en hund. Det er umulig for folk å vite om det kommer en rådyrhund etter dyret eller en støver som gjør ett overtramp. Drever brukes også til harejakt så det er ikke sikkert at det er ok å skyte for de heller.

De som ikke klarer å holde tilbake skudd når de ser noe å skyte på får heller holde seg til and og duejakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt forvirret her. Jeg skal gi dere et eksempel: Jeg har et jaktterreng på 4000mål, som jeg disponerer. Jeg har dette terrenget helt for meg selv, for jeg er grunneieren. Ingen andre har fått min tillatelse til å jakte der, eller trene hund der. Jeg jakter rådyr. Jeg hører ofte at hunder loser på mitt terreng. Jeg driver kun med smygjakt.

Mener hundefolket at jeg skal la være å skyte rådyr på mitt lovlige terreng, hvis jeg hører en los en kilometer borte, pga. at det rådyret som jeg ser kan ha en hund etter seg, men at dyret bare ligger langt forran hunden? Jeg skyter, uten betenkeligheter.

Link to comment
Share on other sites

Under fiske har jeg opplevd at enkelte kommer å stiller seg kloss inntill meg å fisker når de ser at jeg får fisk. Samme ved isfiske at de borer hull kloss inntill. Skal vedde på samme karene skyter i annen manns los også.

 

+ 1.

 

Kan godt hende de ikke gidder å jakte før de hører nabobikkja har los :wink: Greit å postere ved terreng grensa når hunden har fått dyra på beina...

Link to comment
Share on other sites

Man kan selvølgelig slippe på en ny eks hare,men ved hare jakt er det ikke om å gjøre å skyte flest.(mener jeg)

Det er viktig at hunden får lov til å jage lenge å lære seg det å ta igjen haren etter et tap.

Det å da skyte i min los for min hund blir litt som å sette en stopper for utviklingen av hunden min.

Når haren er skutt er morroa over.

Hunden skal gjøre seg fortjent byttet.

Link to comment
Share on other sites

Under fiske har jeg opplevd at enkelte kommer å stiller seg kloss inntill meg å fisker når de ser at jeg får fisk. Samme ved isfiske at de borer hull kloss inntill. Skal vedde på samme karene skyter i annen manns los også.

 

+ 1.

 

Kan godt hende de ikke gidder å jakte før de hører nabobikkja har los :wink: Greit å postere ved terreng grensa når hunden har fått dyra på beina...

 

Dette blir for dumt med slike argument i en debatt. Blir som om jeg skulle sagt at hundefolket sender sikkert fuglenhundene sine inn på naboterrengene for å få fuglene over på riktig side.

 

 

Ser den Beretta. Hvor langt bak haren ligger vanligvis bikkjene?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...