Jump to content

Skyte dyr i andre sin los?


7x75R

Recommended Posts

3-15 min sånn ca.Så selfølgelig ting kan skje ingen vet hvor haren hopper. :roll:

 

Kan da være mye mindre også. Skjøt hare for en unghund på onsdag, etter en halvtimes los lå han under minuttet bak. Men når det nærmer seg 10 min bak, da synes jeg bikkja er i løseste laget om det loses da. Bør i alle fall være lite trøkk i losen om den ligger et helt kvarter bak...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 295
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Synes Fjompen har et godt poeng over her. Lurer på noe av det samme.

Si f.eks det terrenget jeg har jaktet hjort på. Der går jeg alene, ingen andre har jaktrett der. Jeg driver med smygjakt, har betalt for jakten, for utstyret og for turen. Jeg tar meg som regel fri noen dager fra jobben. Jeg har brukt tid og ressurser for å få den muligheten til å jakte som betyr så mye for meg. Hvis hjorten da dukker opp, skal jeg da ikke skyte hvis jeg hører en hund bjeffe i nærheten?

 

Husk at jeg ikke kan noe som helst om hundejakt, hundetrening e.l. Jeg antar også at de fleste som jakter med hund er ansvarsfulle og tar mer hensyn til andres rett enn egne ønsker..

 

I tilfellet til trådstarter så ville jeg ikke ha skutt, hvis jeg visste at andre hadde jaktrett. I det minste ha ventet til han kom. Men i mitt eksempel lurer jeg på hva dere med hund mener, og hvorfor?

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Man kan selvølgelig slippe på en ny eks hare,men ved hare jakt er det ikke om å gjøre å skyte flest.(mener jeg)

Det er viktig at hunden får lov til å jage lenge å lære seg det å ta igjen haren etter et tap.

Det å da skyte i min los for min hund blir litt som å sette en stopper for utviklingen av hunden min.

Når haren er skutt er morroa over.

Hunden skal gjøre seg fortjent byttet.

 

Hjemme hos meg har vi ikke harehunder. Det er en lite utbredt jaktform som mange stakkars hundeløse jegere ikke forstår seg på.

Likevel har vi de siste årene hatt hundegnell overalt i skogene rundt oss. Vi jakter i et terreng som er rimelig rikt på hare og fugl og det har desverre utenbygds harejegere med hunder oppdaget. Jeg er så lei av å ikke kunne gå på støkkjakt der jeg har pleid å gå og føler meg nesten presset videre opp på fjellet av alt hundegnålet som ødelegger jakta for meg. Om jeg da kommer over en hare, så skyter jeg, los eller ikke og det vet jeg at flere av mine venner også gjør.

Jeg er rett og slett drittlei av harejegere som kjører opp i marka så langt leiebilen deres klarer å ta dem overalt på øya før dem setter seg på stolsekkene sine 100 meter fra skogsveien og venter på at haren skal passere 5-6 ganger for skuddet går og forventer at andre skal la losen gå uforstyrret.

Link to comment
Share on other sites

tror dette med skyting i annen manns los kan kokes ned til følgende:

 

- Vi som har drivende hund må ta inn over oss at ikke alle andre jegere kjenner til skikkene som følger jakt med hund(som vi tar som selvfølgelige).

 

- Losdyret kan ligge såpass langt foran at det ikke er råd å høre hunden.(kanskje spesielt hvis det er en dachs i andre enden :lol: )

 

- Det er generelt "verre" å skyte hare i fremmed los enn å skyte rådyr for fremmed hund. Det er samtidig ofte lettere å ta ut et nytt rådyr etter lunch enn det er å få ut hare litt ut på dagen. Unntaket er rådyr for ung støver, men det er engang sånn at man tar en kalkulert risiko om man slipper et kommende stjerneemne innimellom alle småteiger på østlandet..

 

- De aller fleste som uforvarende eller med viten og vilje skyter i fremmed los er snille på bunnen og behandler hunden bra dersom den er snill på fallet. En uting kan være de som er alt for "snille" og stapper hunden så full av godbit at den knapt kan gå etterpå.

 

Det KAN være ergerlig når det pluselig smeller midt i losen, men det hører med til faget enten vi vil eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

At det kan være så mange med så dårlige holdninger her hadde jeg ikke trodd. Må ha blod på fingrene uansett det viktigste er altså å få skutt og ikke turen. Dette minner meg mye om mange av disse såkaldte profilerte fluefiskerne som går over lik for og få størst fisk og vise det til andre og ødelegge elv etter elv!!!! Jeg er selv fluefisker, men holder vann og elver for meg selv så kan det kanskje bevares lengre.

Link to comment
Share on other sites

er det slik å forstå at hvis jeg kjøper meg en hund,og leier meg et lite billig vald i nærheten av dyre gode vald,så slipper jeg bare bikkja avgårde og den jager rundtom overalt til den jager rådyr etc over til meg så jeg kan skyte. jakter ikke med hund selv men kan godt forstå at folk feller viltet selv hvis det kommer en bjeffemaskin og loser bort bukken man har smyget på i timevis. skulle det på toppen av alt komme en sur hunde eier og kjæfte etter fallet så syns jeg det er feil tenking fra hunde eieren.

vi er jo begge på jakt. snakker selfølgelig ikke om å skyte rett foran skotuppene til jegeren som har hunden i los, men det er ikke alltid enkelt å vite hvor stor avstand det er mellom jeger og hund. tror det kan være smart med et kjapt "regelmøte" med jegere og grunneierene foran jaktstart i terrengene da skulle vel slike floker være noenlunde avklart på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørsmål. Mener hundeeiere at dersom hunden deres loser på et dyr har hundeeier "eiendomsrett" til det dyret, og dersom noen andre feller dyret er det å betegne som uetisk eller tyveri?

 

Jeg jakter med finsk spets,dvs.en hund som loser på skogsfugl i trær. Hvis bikkja mi har tiurlos og en annen kommer å skyter tiuren før jeg selv er kommet i posisjon,ja da mener jeg det er ran på høylys dag! Hva mener du høggern ? :wink:

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet kan du ha rett, om begge har jaktrett der hunden loser. Og jeg går inn på losen, da er det muligens dårlig gjort. Men hva dersom jeg har sneket meg inn på fuglen i lang tid(sett den på avstand, sneket meg innpå), er relativt klar for skudd, så kommer en hund å begynner å lose på fuglen. Hva da? Skal jeg la vær å skyte fuglen jeg så å si har i trådkorset å vente på at du skal skyte den? (forutsatt at jeg har jaktrett, selvfølgelig)

 

Eller om hunden din er på mitt jaktområde og ikke ditt, (feks jaktområde kun jeg har tilgang på), er det fortsatt tyveri om jeg skyter en fugl som sitter i et tre på mitt (og kun mitt) jaktområde?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet kan du ha rett, om begge har jaktrett der hunden loser. Og jeg går inn på losen, da er det muligens dårlig gjort. Men hva dersom jeg har sneket meg inn på fuglen i lang tid(sett den på avstand, sneket meg innpå), er relativt klar for skudd, så kommer en hund å begynner å lose på fuglen. Hva da? Skal jeg la vær å skyte fuglen jeg så å si har i trådkorset å vente på at du skal skyte den? (forutsatt at jeg har jaktrett, selvfølgelig)

 

Eller om hunden din er på mitt jaktområde og ikke ditt, (feks jaktområde kun jeg har tilgang på), er det fortsatt tyveri om jeg skyter en fugl som sitter i et tre på mitt (og kun mitt) jaktområde?

 

Muligens dårlig gjort sier du hehehehe,nå fikk jeg morrakaffen i halsen gitt. I det eksempelet du viser til er det selvfølgelig greit å skyte. Like selvfølgelig forklarer man hundeeier om dette.

Hvis noen jakter på ditt område uten jaktrett er de lovbrytere,og du gjør hva du vil. Det kan alikevel være greit å ikke bevisst skyte f.eks rådyr hvis du ser den har en langbeint støver i hælene.

 

Apelars: Hvis ingen du deler terreng med jakter med spisshund,er det jo ulovlig jakt du beskriver, og da trenger du ikke ha dårlig samvittighet ;).

Link to comment
Share on other sites

Kan se for meg et scenario der en ung spisshund jager rådyr og at dette skytes.

Dette kan få ganske horrible konsekvenser for hundeeier.

 

Kommunikasjon løser ganske mye problemer, så jager man i nærheten av hverandre, så vil det i mine øyne være en fordel å snakke sammen og ta opp dette dilemmaet.

Er hundeeier negativ, så vil det vel ikke være rett å bevisst skyte for annen manns los uansett hvilket terreng det er på. Vilt og hund kjenner ingen terrenggrenser.

Link to comment
Share on other sites

Har man lov til å skyte dyr i andres los: ja

Har man lov til å drive dyr fra andres jaktområde over til sitt eget: nei

 

Er det ikke nok lover og regler, uten at man trenger å finne på nye uskrevne?

 

Sier ikke at man ikke skal ta hensyn, men det er ganske absurd at folk tror bikkja eier alle dyr den lukter.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man egentlig skyte i annenmanns los ??? er mange kjøttsyke idioter rundt de tar ikke hensyn,om noen skyter for min hund som er blitt gjort før noen ganger :shock: så tenk dere om før dere skyter er mange hunder som blir litt hissige med fallet ikke bra for en fremmed og gå bort å vomme ut dyret da,men noen glefs fra hunden er jo bare til pass for sånne folk :mrgreen::mrgreen: er klar over det er lov men sånt gjør man ikke.

Link to comment
Share on other sites

Echo,skremmende scenario du beskriver med spisshund og rådyr ja

Har opplevd det med finsk spetsen jeg hadde, og det er en helvetes jobb å få hunden vekk i fra rådyr i ettertid.

 

For mitt vedkommende som jakthundeier gjelder følgende:

Gjør hunden alt rett, viltet er av rett sort og losen står en plass der jeg ikke kan nå den... for all del skyt.

Hunden kan ikke få noen bedre belønning :D

Hvem som feller viltet betyr lite for hunden. Der gjelder; "gjør jeg ting rett, så blir det nam nam".

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man egentlig skyte i annenmanns los ??? er mange kjøttsyke idioter rundt de tar ikke hensyn,om noen skyter for min hund som er blitt gjort før noen ganger :shock: så tenk dere om før dere skyter er mange hunder som blir litt hissige med fallet ikke bra for en fremmed og gå bort å vomme ut dyret da,men noen glefs fra hunden er jo bare til pass for sånne folk :mrgreen::mrgreen: er klar over det er lov men sånt gjør man ikke.

 

Biter hunden meg så finner eiern hunden sin død....

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok skyte rådyr/hjort selv om jeg hører at en hund fra nabovaldet loser på dyret.

 

Jeg har noen ganger blitt kontaktet av hundeeiere som har fortalt at de skal jakte med hund både på egne vald og nabovald. Noen ganger har jeg blitt med å poste, noen ganger har jeg jaktet i en annen del av terrenget og noen ganger har jeg holdt meg hjemme. Med litt kommunikasjon har dette går helt smertefritt, jeg har heller aldri blitt bedt om å la være å skyte for andres hunder. MEN det må være hundeeiernes ansvar å informere andre jegere i området. Om de av en eller annen grunn ønsker at andre ikke skal skyte for hunden deres får de spørre fint (og da er sjansen for positivt svar ganske god vil jeg tro).

Link to comment
Share on other sites

For å summere litt..

 

Hvis en hund jager vilt på mitt jaktområde der bare jeg har jaktrett;

 

-Jeg kan skyte hvis jeg er en egoistisk kjøttjeger som ikke bryr meg om andre.

 

-Jeg kan skyte hvis jeg først slår opp hvilken hunderase det er og at den jakter på rett dyr.

 

-Jeg forvente og fortjener at hunden prøver å bite meg hvis jeg skyter viltet.

 

Hvis en hund jager vilt på et jaktområde der vi er flere med jaktrett;

 

-Jeg kan ikke skyte vilt som en hund får los på uansett omstendigheter.

 

 

Mener jegre med hund virkelig dette?

 

 

Mvh,

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE ulovlig jakt om hunden jager over grensa. Hunden kan da ikke grenser. Hvis eieren krysser grensa med ladd børse derimot, er det ulovlig og snakk om noe helt annet.

 

Jeg har alltid hørt at den uskrevne regel sier at "Man skyter ikke i annen manns los", men det virker som en lite utbredt holdning ellers. Klart det finnes tvilstilfeller, som mange i tråden beskriver, men at man som hovedregel unngår å skyte i annen manns los er vel en fin regel.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange kunne tenkt seg å gå inn i stand til annen manns hund og løst ut denne for å skyte fugeln før eieren rakk å komme frem ?

 

Virker faktisk som det er flere enn man skulle tro

 

 

Nå er vel dette strengt tatt postet under storviltjakt..

 

Om jeg hadde smyget etter en hjort i flere timer og det plutselig dukket opp en hund som jagde dyret til meg så hadde jeg uten tvil skutt hjorten..

Jeg snakker da selvfølgelig om jeg jakter i et vald der det ikke er opplyst om at det brukes hund..

Jakter man i et vald der det brukes hund så må man selvfølgelig legge føringer på hvilke regler man skal lage/bruke før jakten begynner ..

Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE ulovlig jakt om hunden jager over grensa. Hunden kan da ikke grenser. Hvis eieren krysser grensa med ladd børse derimot, er det ulovlig og snakk om noe helt annet.

 

Viltloven

§ 46. (jaging og lokking av vilt)

 

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell. Grunneier eller bruker kan skremme eller jage bort vilt når dette må anses nødvendig for å avverge skade eller ulempe.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange kunne tenkt seg å gå inn i stand til annen manns hund og løst ut denne for å skyte fugeln før eieren rakk å komme frem ?

 

Virker faktisk som det er flere enn man skulle tro

 

Jeg er på støkkjakt og skremmer opp et rypekull. Jeg ser hvor det lander og sniker meg inn på det. Like før jeg kommer på skuddhold kommer det en hund og tar stand. Jeg skyter straks jeg er på forsvarlig hold.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg er på støkkjakt og skremmer opp et rypekull. Jeg ser hvor det lander og sniker meg inn på det. Like før jeg kommer på skuddhold kommer det en hund og tar stand. Jeg skyter straks jeg er på forsvarlig hold.

 

 

For noen scenarioer folk kommer med. Jeg blir imponert om EN ENESTE EN av dere har opplevd det dere beskriver. Har dere smyget innpå dyr, og rett for du skal skyte kommer bikkja?

 

Tror jeg er like sannsynlig som å vinne i Lotto...

Link to comment
Share on other sites

Kan se for meg et scenario der en ung spisshund jager rådyr og at dette skytes.

Det er nå en risiko du tar når du slipper den. Selv om hunder er greie å jage med, fine jakt"kompiser" og WTF, så er det faktisk slik at de som slipper hunder må gjøre dette på en måte som tar hensyn til andre, og selvsagt seg selv, men ikke slik at alle andre skal legge seg flate for å ta hensyn til hunden.

 

Folk som har deltatt i denne diskusjonen har vel nå fått med seg hvor dumt det kan være å skyte visse dyr for visse hunder - eller ville neppe gjort det uansett. Men husk at ikke alle vet slike ting - det er ikke så lenge siden jeg fikk vite at det er dumt å skyte rådyr for støver...

Selv vil jeg skyte alt som jeg har lovlig rett til å skyte foran enhver hund, sålenge det ikke er åpenbart at hundefører kommer til å gjøre det (f.eks. storfugl som loses for av spets eller hare med støveren rett i hæla) eller at hunden "ikke har godt av det", og det er åpenbart (f.eks. rådyr med støver rett i hæla).

 

Om hundeeier har kontaktet meg med noe sånt som " hunden min kan kan finne på å jage vilt forbi deg, kan du være snill å ikke skyte det isåfall" - så skal jeg selvsagt la være - høflighet besvares med høflighet.

Vet jeg derimot,eller har fått "klar beskjed" at hundeeieren anser alt som er foran hunden som egen eiendom (slik enkelte i denne tråden synes å mene), og "du skyter fan ikke noe for min hund", ja da følger jeg samme prinsipp... og tar kun hensyn til meg selv

 

Jeg blir imponert om EN ENESTE EN av dere har opplevd det dere beskriver

OK, sit back... Og jeg har nå egentlig ikke jakta så veldig mye i forhold til andre her, men jeg eier ikke noe terreng og må jakte der jeg kommer til:

- rypejakt, spaniel løper rundt og skremmer opp fugl, eier ikke sett. Hadde jeg fått skuddsjanse så hadde det smelt

- rypejakt, setter løper rundt og skremmer opp fugl , vi var to og skjøt hver sin rype, eier dukker opp og er lyn forbanna, var pre peiler og han visste vel knapt hvor fillebikkja var før vi skjøt

- rådyrjakt, smygjakt, hund kommer forbi på et rådyrspor, uten å lose. Det har hendt meg minst et titalls ganger.

- rådyrjakt, smygjakt, hund som ikke har noe jaktlig der å gjøre loser i nærheten, hendt minst et par ggr.

- elgjakt, andre sin hund kommer forbi med elg. Har hendt flere ganger, men ikke fått skutt. Hundeeier var klar i ettertid på at det var bare å skyte; "det er jo en elghund".

- elgjakt, eget lags hund reiser med "vår" elg, den skytes av nabolag, hendt et par ggr. 100% greit, vi er der for å få livet av elg.

- andejakt, assorterte hunder rusler rundt og reiser fugl i hytt og pine

- ellers, at støvere og alle mulige hunder loser rådyr der de ikke skal lose rådyr skjer så ofte, at de som jakter der enppe kan være tålmodige nok til å ikke skyte dyr der.

 

Min egen hund, og en god del av grunnen til at jeg ikke har hund er dette, kom den seg løs (og det gjorde den) så loset den på et eller annet ila 5 min, og kom hjem utpå eftan. Skulle dette legge jakta død i området, skulle jegere i område ta hensyn til dette?

Jeg var bare glad til sålenge de ikke skjøt den eller noe sånt...

 

Hunder på jakt er en fin ting. Men hund ER ikke jakt for alle - og de som har hund må innse at andre jegere ikke er interessert i å la andre folks hundehold styre jakta deres.

 

Til slutt vil jeg si at dette neppe er et veldig stort problem, hendelsene over er hentet over omtrent 30 år, og fra rådyrjakt svært nær bebyggelse og turområder,

- og når man vet at noen blir blodig fornærmet av noe, så er det jo greit å la vær

MEN, prinsippet om at det er hunden og hundeføreren som har "retten" til alle dyr som er foran hunden, og at alle skal legge seg flate og ta hensyn til det - det aksepterer jeg bare ikke - uansett.

Og, det er JEG som avgjør om jeg skyter - ikke en eller annen hundeeier.

 

K

Link to comment
Share on other sites

338lars er greit nok du skyter hunden men en må jo være idiot hvis mann går til en fremmed hund som ragger i byttet sitt,burde jo alle som jakter vite,prøv å gå til en vakthund som vokter området sitt og du vil vel neppe være i stand til å drepe noe etterpå du :wink:

Link to comment
Share on other sites

er mange hunder som blir litt hissige med fallet ikke bra for en fremmed og gå bort å vomme ut dyret

Hunder som er så forbanna hissige trenger kanskje å konfimeres litt- kan ikke forstå at det skal være nødvendig å bli voldelig av den grunn.

 

Biter hunden meg så finner eiern hunden sin død....

Det er alt for mange som på død og liv skal ty til vold i alle retninger. DEtte er HELT uakseptabelt!

 

Mitt forslag er at tråden ryddes for alle mer eller mindre skjulte trusler, og oppfordringer til ulovligheter, og at de som har servert dem utestenges fra forumet i en måned.

(Det er alt for lite utestengelse på dette forumet, og av det som er så er det alt for mye personlige konflikter mellom brukere og mod)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette handler vel egentlig om å ta hensyn til andre. Jeg jakter med hund og tar hensyn til andres jakt. Jeg kjenner bikkja mi og vet hvordan søket er. Men losen kan selvfølgelig dra over til nabo terrenget. Jeg støvsuger ikke grensene for å utvide mitt eget terreng, på jakt eller trening. Det er det bare hedninger som driver med. Her i området blir det ansett som like ille hvis ikke verre enn å skyte i andres los. Jeg slipper ikke i nærheten av andre som driver en annen type jakt. Jeg skyter ikke i andres los, eller slipper bikkja mi hvis det er en los fra naboterrenget som er i nærheten. Da går jeg en annen plass før jeg slipper. Skulle jeg jakte i et område der det ikke er vanlig med bikkjejakt, eller det er stor sannsylighet for at losen drar ut av terrenget. Hadde jeg prata med nabojegerene for å finne en løsning. Men jeg annser faktisk det bikkja mi loser på for å være "mitt", i den forstand at jeg kan bestemme hva som skal skje med losdyret. Helt greit for meg at andre skyter etter avtale om det. Det er ikke fordi jeg absolutt ska ha det sjøl, men fordi jeg vil ha avklart hva som kan skytes for bikkja mi. Det er det å bevisst skyte for andres hunder jeg ikke liker. Jakt er jakt og ting kan skje. Jeg kjefter ikke ut en unggutt eller andre som ikke viste bedre. Da tar vi heller en prat i god tone og gjør en avtale. Skulle det skje at noen kommer til å skyte rådyr for ei langbeina harebikkje eller en spisshund, så prøv å binde bikkja før den kommer bort på fallet.

Link to comment
Share on other sites

Herre....her var det mye salig røre og hete følelser gitt! :roll:

 

Hvis man ikke har peiling på hund så holder man seg unna hunden, kort og greit.

Føler du deg usikker på hvordan en hund oppfører seg eller betviler dine egne evner til å håndtere en fremmed hund så skyter du heller ikke et dyr i los for fremmed hund, det er nemlig overveiende sannsynlig at hunden etterhvert kommer frem til fallet.

 

Når det er sagt så ser jeg ikke for meg at jeg skal avstå fra å skyte om det kommer dyr i los på mitt terreng, jeg har nemlig det terrenget for meg selv og det er såvidt meg bekjent ingen andre som jakter der uten min tillatelse.

En annen ting, hvor gøy er det for hundefører å høre stålosen klinge friskt en halv kilometer inne på naboens område :?:

 

Sorry, det eneste umoralske jeg ser her er å oppføre seg dårlig overfor hunden.

Og å skyte annen manns hund på jakt er bare så uakseptablet at det burde kvalifisere til gapestokk på kirkebakken. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

En annen ting, hvor gøy er det for hundefører å høre stålosen klinge friskt en halv kilometer inne på naboens område :?:

 

Si det er en harelos, for eksempel. Jeg har nok vært med på over hundre hareloser, men jeg tror snaut en av de har gått i samme terreng hele tiden. Her nede i sør er gårdene så små, at det er nesten uungåelig å jakte med hund og forvente at losen aldri skal bevege seg over noen grenser. Men i 99% av tilfellene kommer haren tilbake til uttaksområdet igjen. Da er det fint om andre holder fingrene av fatet. Det finnes ingen lov mot at bikkja loser over på andre terreng, for så å komme tilbake igjen.

 

Vanskelig dilemma dette her, men jeg mener at man skal prøve å unngå å skyte i andres loser. Dessuten tror jeg problemet er ganske overdrevet, er ikke akkurat ei problemstilling hver jaktdag dette her...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man egentlig skyte i annenmanns los ??? er mange kjøttsyke idioter rundt de tar ikke hensyn,om noen skyter for min hund som er blitt gjort før noen ganger :shock: så tenk dere om før dere skyter er mange hunder som blir litt hissige med fallet ikke bra for en fremmed og gå bort å vomme ut dyret da,men noen glefs fra hunden er jo bare til pass for sånne folk :mrgreen::mrgreen: er klar over det er lov men sånt gjør man ikke.

 

Biter hunden meg så finner eiern hunden sin død....

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe som heter hundeeiers eiendom ,hunden tar jo rett som det er ut dyr på nabotereng også,er ikke no som heter mine rådyr på mitt tereng selv om mange mener/ tror det,nei her kommer vi aldri til enighet folkens men er jo morro å diskutere litt :D men mener det er galt å skyte i annenmans los selv om det er helt lovelig,blir ikke forbanna om det skytes dyr for min bare de oppfører seg greit mot hunden,har selv sett folk skyte for annenmans hund å står å spenner og slår etter hunden :evil: ,slike folk burde hvert skamslått på stedet å aldri mere fått jakte.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man egentlig skyte i annenmanns los ??? er mange kjøttsyke idioter rundt de tar ikke hensyn,om noen skyter for min hund som er blitt gjort før noen ganger :shock: så tenk dere om før dere skyter er mange hunder som blir litt hissige med fallet ikke bra for en fremmed og gå bort å vomme ut dyret da,men noen glefs fra hunden er jo bare til pass for sånne folk :mrgreen::mrgreen: er klar over det er lov men sånt gjør man ikke.

 

Biter hunden meg så finner eiern hunden sin død....

 

Hvis du først skyter losdyret for en annen manns hund og etterpå skyter hunden, tror jeg du selv risikerer å ligge ganske svett an.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det er mange som har meninger jeg tolker til at de mener vilt som hunden jager er "hundeeiers eiendom". Gjelder dette om hunden er på andres jaktområder også?

 

hvor mye jeger er man om man bevisst posterer på loser som går i naboterreng for eventuelt å skyte losdyret om det krysser inn på ditt område

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal man egentlig skyte i annenmanns los ??? er mange kjøttsyke idioter rundt de tar ikke hensyn,om noen skyter for min hund som er blitt gjort før noen ganger :shock: så tenk dere om før dere skyter er mange hunder som blir litt hissige med fallet ikke bra for en fremmed og gå bort å vomme ut dyret da,men noen glefs fra hunden er jo bare til pass for sånne folk :mrgreen::mrgreen: er klar over det er lov men sånt gjør man ikke.

 

Biter hunden meg så finner eiern hunden sin død....

 

Hvis du først skyter losdyret for en annen manns hund og etterpå skyter hunden, tror jeg du selv risikerer å ligge ganske svett an.

 

Det er en ganske kjip ting å gjøre, men da man har fulgt loven hele tiden, fins det ikke en domstol som ville dømt deg.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle viltarter det er lov å skyte for alle hunder. For eksempel å skyte rådyr for en løs på drevet halsende hund, med ei boghøyde på over 41cm, er et klart brudd på viltloven. Skyter man feil dyr for en hund, kan det føre til mange hundre timer med arbeid for eieren. I verste fall må hunden avlives. Er det virkelig så viktig å få blod på henda ?

Link to comment
Share on other sites

Må vel si at jeg blir litt paff av noen innlegg her.

Skyte en annen mans hund????? Hallo?

Det var en ting.

Det andre er at det er faktisk ikke lov å skyte rådyr for støver. På rådyrjakt er det bare lov å bruke hunder som ikke har skulderhøyde over 41cm (mener jeg det er). Tror til og med det er beskrevet rasene det er lov å bruke også. Så å skyte rådyr for støver er ulovlig etter jaktloven så vidt jeg kan bedømme.

Hvis andre tolker loven anderledes så vil det være innteresant å høre begrunnelsen.

 

Det var vist en som skrev om skulderhøyde rett før meg :)

Link to comment
Share on other sites

en hund som tar ut rådyr på eget vald kan jo jage over mange grenser om dyret støkkes vet jo alle som jager med hund men det kan jo ikke være ulovelig,kan ikke se problemet egentlig en los på terenget mitt av en fremmed hund hva gjør egentlig det??? jeg skyter hvertfall ikke da selv om mange gjør det, hvilke lover og regler som gjelder spiller ikke noen rolle for meg,lar hunden lose jeg der jeg jakter er jeg på jakt gidder jeg ikke tenke på lover er på jakt for å kose meg og koble ut fra alt annet og irriterer meg ikke over andre hunder.jakt skal være morro.Men som sagt altid litt misunnelse når det gjelder jakt å fiske :winke1: slik har det altid hvert og blir vel slikt altid også.Kos dere med jakta videre folkens :D håper ingen skyter min hund iallefall har hvert min beste jaktkompis i 8 år nå og håper den blir det noen år til før den pensjoneres så for dere snakker om å skyte hunder tenk dere om folkens er glad i min hund den er en del av familien min :D

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...