Jump to content

Oppsyn på reinsjakt og regler


Gaggball

Recommended Posts

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

510whisper: Det håper jeg også. Det norske lovverket er laget annerledes enn de land hvor alt må være omtalt for å omfattes av loven. I Norge er det generelle lover som i stor grad tar utgangspunkt i sunn fornuft og tolkning av lovene gjøres mye ut i fra sedvane. Det er sedvane å legge igjen innvoller, bein og skinn - det er ikke sedvane å legge igjen hele skrotter. Dersom en "jeger" tar med seg kjøttet hjem kan han bruke det som kompost om han vil, men å la kjøtt han eier ligge på annen manns grunn er ikke problemfritt.

Link to comment
Share on other sites

ja det er ulovlig å dumpe dyreskrotter i naturen. Mattilsynet vil nok anmelde dette og bøtelegge på samme måte som han som dumpet en elg i fjor.

 

Hadde vært flott med en link eller lignende til saken ..

 

Hvordan blir det gjort ved en eventuell skadskyting der det er slike skader og det tar så lang tid før dyret blir funnet at det ikke er egnet til menneskeføde ?

 

Blir disse dratt til gårds og destruert derfra eller lar man naturen ta seg av det ?

Link to comment
Share on other sites

skal se om jeg finner link en dag. Fallvilt er grunneiers plikt å fjerne. En skadeskutt hjort skal draes hjem og kasseres. Så er det noe som heter sundt bondevett!

 

 

"Selvdøde dyr er grunneiers ansvar. Dersom kadaveret ikke er til vesentlig sjenanse eller forurenser, kan det bli liggende i naturen."

 

Der det ble konkludert med at det største faremomentet var forurensing av drikkevann og ett kadaver utenom dette med stor sannsynlighet ville være borte når snøen tinte igjen

Link to comment
Share on other sites

Eg meiner og sjølvsagt at kjøt av felt vilt skal nyttast til mat. Men hylekoret av moralens voktere på Kammeret kan bli vel mykje av og til. Berre ein tanke.

Det er en ærlig sak at du mener det om fellt vilt, samtidig som du også ser "hylekoret" her inne :wink:

 

 

Det er slike jegere som deg som kan ødelegge jegerstanden.

Deg om det, jeg forholder meg til Norsk lov

 

 

Dersom en "jeger" tar med seg kjøttet hjem kan han bruke det som kompost om han vil, men å la kjøtt han eier ligge på annen manns grunn er ikke problemfritt.

Så om jeg hadde tatt med meg allt hjem og kastet kjøttet der, så hadde det vært greit? Er ikke det litt dobbeltmoralsk?

Om det også er greit for grunneier om å la mesteparten av kjøttet ligge igjen, er det da greit?

Link to comment
Share on other sites

Går denne tråden fortsatt?

 

Hylekor?

 

Gaggball. Hvis du påstår å forholde deg til norsk lov, og tror du ikke engang befinner deg i gråsonen hvis du skyter et reinsdyr, kapper hodet av det og lar skrotten ligge igjen. Da tror jeg du kan få en overraskelse. Jeg håper i hvert fall det. Selve grunnlaget og formålet med viltloven og det som nå heter naturmangfoldloven er at jakten skal utøves på en human måte og minst mulig til hinder for andre folk.

 

Hva tror du ligger i sistnevnte poeng? Jeg tror det ikke bare dreier seg om praktiske hindringer, men også at andre brukere av utmarka ikke skal føle ubehag ved å se måten jakta utøves på. For eksempel om de skulle komme til å befinne seg i nærheten av deg, hvis du er på hodejakt.

 

Det er et gunnleggende prinsipp i norske jakttradisjoner at viltet skal avlives så humant som mulig og at viltet skal nyttes. Ikke bare til å henge på veggen. I motsatt fall vil den norske jegerstanden miste sin berettigelse i den norske opinionen. Det er nettopp dagens rotfestede tradisjon som aksepteres i folkedypet, ikke en jaktutøvelse som det jeg har forstått at du og et par mulige fans av deg vil ha aksept for.

Link to comment
Share on other sites

.

 

Det er et gunnleggende prinsipp i norske jakttradisjoner at viltet skal avlives så humant som mulig og at viltet skal nyttes. Ikke bare til å henge på veggen. I motsatt fall vil den norske jegerstanden miste sin berettigelse i den norske opinionen. Det er nettopp dagens rotfestede tradisjon som aksepteres i folkedypet, ikke en jaktutøvelse som det jeg har forstått at du og et par mulige fans av deg vil ha aksept for.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Opphold i øst har gitt meg mye glede. Dessuten er jeg rett som det er i hjemlandet mitt!

 

Ja, jeg forholder meg til loven, og hva den sier.

Ikke hva "naboen" sier, tenker, tror, syntes. Om man skal innlemme personlig moral, etikk, så vil det alltid bli forskjell i en eller annen grad. Da dette er personlig!

 

UKR = Disneyland for voksne menn

 

Piker, vin & sang stemmer ikke.

Her er det: Horer, vodka & mafia.

 

 

Jeg synes vel at ovennevnte taler for seg.

 

Sikker på at det var en reinsbukk ? Simlene har også horn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes faktisk det står litt respekt av gagball! Han sier rett ut at han gjør noe som mange andre trofejegere ikke snakker høyt om. Enda mer respekt hadde jeg jo fått om han hadde signert med fullt navn...

 

Dette har vert et temna i mange år, noe som oppsynet har hatt flere kampanjer opp mot. Kommersialiseringen av norsk jakt er kommet langt, særlig i villreinfjellet. Jeg tror nok som Stubberud at vi i Norge må ta konsekvensen av at denne typen jegere ikke er så uvanlige i Norge lenger, og at vi må tilpasse lovverket etter den nye virkeligheten. I Canada er det ikke lov med elektroniske hjelpemidler heller, så det kan godt være vi kan takke slike som gagball for at vi slipper å bruke penger på GPS hundepeilere og jaktradioer også i fremtiden.

Jeg har personlig fått fullstendig avsmak fra alt som har med jakttrofeer og "døde dyr lister" etter å ha observert denne utviklingen noen år. Mine trofeer ligger nå i søppelsekker på låven.

Link to comment
Share on other sites

Den eneste tenkelige grunn for at utbæring av kjøtt ikke er spesifisert ved lov er vel at ingen av lovmakerne i sin villeste fantasi kunne tenke på et slikt senario.

 

Hele grunnlaget for jakt i Norge er en bakenforliggende tanke og tradisjon for matauk. I bruker høsten til å sanke fra naturen, være seg bær, sopp og vilt.

 

Som andre også skriver er denne tradisjonen viktig for å beholde den allmenne godkjenningen av jakt. At vi utnytter ressursene i naturen.

 

Selvfølgelig vil de fleste jegere også glede seg ekstra over et flott trofé, men kjøttressursene vil fortsatt være hovedsaken.

 

Uten å ha direkte kunnskap om dette er det min oppfatning at der det drives organisert troféjakt så blir forholdene lagt til rette for at kjøttet også blir utnyttet.

 

I dette tilfellet kunne vel også dette blitt ivaretatt med ganske enkelt å følge de 7 P regelen før jakta ble iverksatt.

 

Etter min mening er det dessverre slik at mennesket som skapning var på topp for et par generasjoner siden, forfallet og degenereringen er dessverre akselererende.

Link to comment
Share on other sites

Tja, for min del er det i for seg greit at man (trådstarter i dette tilfellet) slår nok en spiker i kista for troféjakten her i landet.

Troféjakt har sjelden noen positiv innvirkning på bestandssammensetningen her i landet, snarere tvert om, og dessuten er den med på å skape en irrasjonell missnøye med jegere generellt.

På det Afrikanske kontinentet er situasjonen en annen, likeså i andre klimasoner som ikke er like marginale som våre, men på generell basis vil jeg påstå at troféjakt av denne typen burde avvikles i Norge.

 

I så måte må man nesten bare rette en takk til trådstarter, med sin klare mangel på empati og forståelse for andre folks meninger har han gjort en kjempejobb for å sette stopper for en kontinental uskikk som vi klarer oss godt uten her i landet.

 

Om nå trådstarter også kunne gjøre oss den tjenesten å fortelle folk han treffer i sitt nye hjemland at han er svensk og ikke norsk så ville min dag vært helt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha direkte kunnskap om dette er det min oppfatning at der det drives organisert troféjakt så blir forholdene lagt til rette for at kjøttet også blir utnyttet.

 

Kjøttet blir definitivft utnyttet, er jo direkte knyttet opp mot fortjenesten! Alt annet jo høl i hue...

 

Troféjakt har sjelden noen positiv innvirkning på bestandssammensetningen her i landet, snarere tvert om, og dessuten er den med på å skape en irrasjonell missnøye med jegere generellt.

 

?? Kjenner ikke til et tilfelle hvor organisert "trofeejakt" har hatt en negativ innvirkning på bestanden, snarere tvert i mot. Denne påstanden skulle jeg gjerne sett underbygd!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Troféjakt har sjelden noen positiv innvirkning på bestandssammensetningen her i landet, snarere tvert om, og dessuten er den med på å skape en irrasjonell missnøye med jegere generellt.

 

?? Kjenner ikke til et tilfelle hvor organisert "trofeejakt" har hatt en negativ innvirkning på bestanden, snarere tvert i mot. Denne påstanden skulle jeg gjerne sett underbygd!

 

Nils-Ole

 

Merk deg at jeg ikke nevnte "organisert" troféjakt her, i den grad vi har organiserte former for troféjakt så foregår den som regel i form av mindre uttak i godt regulerte bestander, og har som sådan liten effekt på bestanden i det gjeldende område.

 

Jeg tenker mer på den utbredte oppfatningen at det er ekstra gjevt å skyte en storokse (eller flere) hvert år, noe nærmest instinktivt som ligger latent i de fleste jegere, og som egentlig ikke har noe annet resultat enn at man må krangle med sin bedre halvdel om det er greit å bytte ut portrettet av svigermor med enda et elggevir i stua, samt en ny runde med kjøttkaker og farse istedenfor mør elgsteik.

 

Om man konsekvent skyter ut de største oksene vil man forhindre at disse sprer sine gener videre, noe som ofte medfører at elgkyrne blir parret med mindre okser og/eller i en senere brunst, og det medfører igjen svakere/mindre kalver.

Kort sagt forhindrer man avl på det beste avlsmaterialet og effekten blir lavere vekter i de neste generasjonene.

 

En bieffekt av dette blir også at jaktmotstanderne nok en gang kan peke på at vi (i motsetning til elven) konsekvent skyter ut de sterkeste dyrene og lar skrapdyrene gå videre.

 

Tilstrekkelig underbygd :?:

Link to comment
Share on other sites

@ Stykkjunkeren

 

Helt enig i det du skriver i de siste innlegg, er jo en forutsettningen, for ikke å si grunnstein, for en hver vellykket forvaltningsform det der :winke1: ( Untatt genebiten da, de forandrer seg ikke på noen hundretalls år, og er akkurat de samme når oksen er kalv som når han er voksen. )

 

Liker bare ikke at begrepet trofeejeger brukes om Gaggball, for det er så langt unna hva en seriøs trofeejeger står for som en kan komme! Tragisk hvis dette er hva den utbrette oppfattningene av trofeejegere er, men verden vil vel bedras!

 

Sorry off topic, men ........

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Troféjakt har sjelden noen positiv innvirkning på bestandssammensetningen her i landet,

Troféjegere som gjør som Gaggball (skyter småren) tror jeg ikke er så farlige... :D

 

Hmm, kan ikke huske at jeg noensinne har vært enig med Haavard før, og jeg har f..n ikke tenkt å begynne nå. :P

 

Siden Gaggball skjøt en sølvbukk var det antagelig ikke noe større bukk i nærheten (innenfor radius av hans prefererte gangavstand) som var verdt å skyte på, altså forsvant det beste avlsmaterialet med et smell, og de mindreverdige var igjen for å oppverte og befrukte simlene.

 

Forresten så var det sikkert ikke noen småren, for da hadde jo en hiva kraftkar som Gaggball tatt bukken over skuldra og donert den til nærmeste gamlehjem slik at den kunne bli til nytte og glede for bygdas gamle slitere i mørke høstkvelder. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Russ Chastain, sin artikel - Trophy Hunting - Anbefales.

 

Konklusjonen er også god :wink:

 

Trophy Hunting

 

Trophy hunting; these two words may well bring to mind more negative thoughts about hunting than any others. Many non-hunters agree that a man or woman has a right to hunt for meat, but when the subject of "trophy hunting" comes up, they'll often shake their heads "no." It's time to put some false impressions to rest.

 

The existence of hunters who hunt solely for the antlers or horns of an animal is vastly overstated. Many have the impression that after the hunt, the animal is trucked off to the nearest taxidermist to be "stuffed" to hang on the hunter's wall, with no thought given to the meat. Nothing could be farther from the truth.

 

There are many hunters who will not shoot a deer or other "big game" animal if it's not large enough to suit them, but their motivations are far different than many believe. I know of only a few hunters that hunt solely for big bucks, and every one of them uses the meat from their deer, no matter what. True hunters find it criminal to waste an animal by not making use of the meat. Hunters in Africa are sometimes the target of criticism, but most animals taken there are readily consumed by the hunting party and/or local "natives," whose diets sometimes depend on what the hunters kill.

 

Most hunters who pursue larger animals do so because of the increased challenge involved. Any experienced deer hunter can tell you that older bucks are much harder to fool than their younger counterparts, and if one happens to hunt in a locale where deer abound, the increased challenge of taking a buck of "trophy" proportions can be quite appealing. We hunters thrive on challenge; if we saw a buck every time we hit the woods, we surely wouldn't shoot every one... we'd simply start trying to find more demanding prey.

 

The word "trophy" itself is often misunderstood, and can mean different things to different people. Webster's Ninth New Collegiate Dictionary defines trophy, in part, as "something gained or given in victory or conquest esp. when preserved or mounted as a memorial." This very apt definition captures the essence of the hunter's trophy. I keep some sort of trophy of every deer I take.

 

I have never taken an exceptionally large deer, but I have taken a fair number of them over the years. The purpose of the trophy is to help me remember and appreciate that day, every time I look at it. I suspect "sports" trophies, such as those won via baseball or bowling, serve much the same purpose. My Dad likes to say, "I'm a trophy hunter... I'm just not particular about my trophies."

 

I have a favorite quote from The Old Man and the Boy, by Robert Ruark (the best book on American hunting traditions in existence), regarding trophies & memories (the Old Man is talking):

 

"Hunting is the noblest sport yet devised by the hand of man. There were mighty hunters in the Bible, and all the caves where the cave men lived are full of carvings of assorted game the head of the house drug home. If you hunt to eat, or hunt for sport for something fine, something that will make you proud, and make you remember every single detail of the day you found him and shot him, that is good too."

 

My trophies are something fine, something that makes me proud, and makes me remember every single detail of the day I found him and shot him... and the meat's good, too!

 

Anyone who will kill an animal simply for antlers or horns, and who wastes the meat, is not a hunter, he's a poacher.

 

-Russ Chastain-

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg har personlig fått fullstendig avsmak fra alt som har med jakttrofeer og "døde dyr lister" etter å ha observert denne utviklingen noen år. Mine trofeer ligger nå i søppelsekker på låven.

 

 

Hvorfor på låven??

 

Kan forstå at du ikke vil ha dem på veggen selv, men du kunne da ha solgt dem? Eller mener du at barn/etterkommere skal kunne ta dem fram og henge dem opp igjen for å skryte av "gamlingen"? Hvis ikke burde du jo ha kastet dem/destruert dem. Det ville jo være den logiske konsekvens av dine moralske skrupler/anger. Slik det er nå synes jeg at du er bittelitt dobbeltmoralistisk. Mulig du bare vurderer muligheten av at du kanskje vil ombestemme deg, og det er greit nok det, og forøvrig er det i det store og hele ikke min sak hva du gjør med dine gamle trofeer.

 

Synes bare at det var en logisk glipp der et sted.

Link to comment
Share on other sites

Tja, mulig det Ole. Det er ikke aktuelt å selge/ hive gevirene. Hive gevirer blir litt som å hive kjøtt. Trofeene er jo en ressurs fra viltet det og. Regner nok med de fineste kommer på en eller annen vegg igjen. Men akkurat nå har jeg fått så nok av slike som gagball. Men jeg blir nok feit, lat og rik en gang jeg og, ( siste er nok tvilsomt :lol: ) så da blir det nok hegnjakt i Afrika på meg og 8)

Link to comment
Share on other sites

Trofeer som er trofe på grunn av sin størrelse har jeg lite til overs for.

 

Trofeer som er trofe på grunn av sin histore har jeg derimot stor sans for.

F.eks. et eksotisk bytte fra en utenlandstur, eller juniors første tiur/rype.

 

De vanligste trofeer i min omgangskrets, er hundens første ...... rypekylling / flekkete orrekylling osv.

Har også bekjente som har hengende en kleshengerelg, som er deres første.

Samme hvor store okser som skytes i ettertid, blir ikke disse stoppet ut,

da disse ikke representerer en historie på samme måte som den første kleshengeren

 

Husker forøvrig at vi fikk stoppet ut kattens første mus - i stående angrepsstilling.

Musa ble levert hel til taxidermist - tror ikke vi fikk kjøttet når vi hentet trofeet.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg synes Gaggball bør fratas alle rettigheter.

Bare fordi du og jeg jakter forskjellig, så skal du ha fasiten på hva som er riktig? Snakker ikke om hva du moralsk mener. Men hva Norsk lov sier!

 

Noe som skurrer litt her,visst oppsynet var på plass så kunne vel han annonsert gratis kjøtt via jaktradio så hadde vel kjøttet forsvunnet raskt tenker eg.

Hva oppsynet gjorde i etterkant aner jeg ikke. Da jeg forlot stedet med en oppsynsmann som ikke hadde vilepuls...

 

du burde gjere jegerstanden i Norge en stor tjeneste og busette dej i Ukraina for godt og ALDRI vise dej i Norge på jakt igjen.... du er en av få som ødlegger den ærlige og rederlige Norske jegers ry og rykte.

Fordi jeg er ærlig og sier rett ut hvordan jeg jaktet her? Og så langt kan ingen vise til Norsk lov hvor det ikke er tillatt. Du er hjertlig velkommen til UKR, anbefaler Odessa på sommeren. Si ifra så kan vi ta en helaften ute på byen, du vil ha minner for livet :wink:

 

Siden Gaggball skjøt en sølvbukk var det antagelig ikke noe større bukk i nærheten (innenfor radius av hans prefererte gangavstand) som var verdt å skyte på

Ikke som vi så hvertfall, og siden jeg hadde muligheten så smallt det. Får heller ta en gullbukk neste gang, da det har åpnet seg flere muligheter i samme området til neste år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også jakter og ett trofe uansett størrelse er ett minne om den jakta, Men Jeg har alltid tatt med meg kjøttet hjem og laget fantastisk mat av det, som jo også er ett minne om det dyret og den jakta, Har jaktet i Afrika mange ganger ikke en dritt lå igjen i bushen, alt ble tatt med hjem og ble tilvaretatt, Har skutt mange gullbukker av rein, så langt fra folkeskikken at man kan lure på hva i svarte man driver med, men kjøtt og gevir skal være med hjem, og jeg har brukt Hest og kløv ved noen anledninger, Dette at man tar med seg kjøttet ut av terrenget er en selvskreven regel uansett hvor i verden man jakter, eneste plassen jeg registrerte at dyre ikke ble tatt med ut var Villsvin i Tyrkia, der hogg de trynet av de og lot resten ligge, de tok ikke i grisen med ildtang engang (religion)

 

Synes at man skal vise viltet den siste respekt ved å ta vare på kjøttet og spise det, og jeg er enig med de her som skriver at denne personen ikke fortjener å få lov til å jakte i den Norske fjellheimen på ett såpass eksotisk dyr som den Norske Villreinen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De skriver jo også at:

Synspunktene hans har vakt stor oppsikt på forumet, og de aller, aller fleste tar sterk avstand fra dem.

 

Synes igrunn ikke det er rart at de skriver om dette. I mine øyne er det grunn til å reagere på slike holdninger.

Link to comment
Share on other sites

Er nok en eller annen idiot her på forumet som ikke klarte å holde kjeften sin, og bare måtte ringe en avis.

 

Skal jeg være ærlig liker jeg ikke dette med å ikke ta ut kjøttet.

På den annen side er det ingenting i norsk lov, eller i reglene til de som selger jakten at dette ikke kan gjøres. Og da er jeg sterkt i mot å suttre over at Gaggball (hobbyen? :wink: ) gjør som han vill.

 

Her er det veldig enkelt, de som selger trofejakt. Kan legge inn at kjøttet skal hentes ut på normal måte i reglene, eller så kan de holde kjeft.

 

P.s. man kan godt si at en synes slikt er uakseptabelt iht. til normal norsk jaktetikk. Men der bør en stoppe i sin kritikk, eventuelt kritisere de som selger trofejakta for ikke å forutse problemet (og legge tilrette for å kjene noen kroner til på folk som ikke er interesert i å hale ut kjøttet selv).

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være ærlig liker jeg ikke dette med å ikke ta ut kjøttet.

På den annen side er det ingenting i norsk lov, eller i reglene til de som selger jakten at dette ikke kan gjøres. Og da er jeg sterkt i mot å suttre over at Gaggball (hobbyen? :wink: ) gjør som han vill.

 

Det kan faktisk være ulovlig og jeg som grunneier hadde med den største glede prøvd dette for retten dersom noen som jaktet hos meg hadde praktisert dette.

 

§ 19. (human jakt)

 

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

 

At dyret opplever en form for smærte eller frykt når kula gå igjenom kroppen er jeg ikke i tvil om og dette er en avlivning som påfører unødig lidelse dersom kjøttet ikke er utnyttet.

Villtet kan også tolkes som reinsflokken som blir skremt å påført lidelse av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Ååå, jeg ble skikkelig fornøyd da jeg leste artikkelen i Aftenposten. Jippi! tenkte jeg.

Fordi, å ikke ta med seg kjøttet ut er så forkastelig, så kvalmende og ett signal om tiden vi lever i som jeg ikke vil være en del av, at det er jaggu bra at media og folket får greie på hva som foregår på fjellet.

Det er så ynkelig og nedrig. Rett og slett patetisk. Stakkars deg, orker ikke bære litt kjøtt.

Jeg har søkt om reinjakt i mange år, men aldri fått. Jeg ønsker å jakte rein pga kjøttet, og det jeg ser for meg er en flott naturopplevelse. Og da å lese om noen som kaster kjøttet?? Nei fy f..

 

Forvaltningen må nok også ta på seg litt av skylda for at denne type mennesker (jeg velger bevisst å ikke kalle det jegere) får slippe til. Reinjakt koster en god del penger. Og da er det nødvendigvis de som ikke trenger å vrenge lommene som slipper til, men som har råd til å kjøpe reinkjøtt på butikken.

 

Jeg håper inderlig ikke denne tråden blir stengt. Her har en bruker av kammeret gjort noe forkastelig og fortalt om det. Media har fått nyss i saken, og hvis folket ser at tråden er blitt stengt, sender det en signaleffekt hvertfall ikke jeg ønsker å være en del av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi skal være glade for at denne saken har vært innom

det flotte hylekoret her inne på kammeret. Uten det, så hadde

ikke dette

Synspunktene hans har vakt stor oppsikt på forumet, og de aller, aller fleste tar sterk avstand fra dem.

 

stått i artikkelen. Uten dette hadde denne artikkelen lettere satt den Norske jegerstanden

i et dårlig lys, istedefor at gaggball og hans like blir satt i et dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det faktisk er slik fatt som jeg har en sterk mistanke om, så er det vel bare å gratulere gaggball med sin suksess.

Å lykkes med å få Aftenposten til å svelge agnet og presentere hans egen trolletråd som en nyhetssak?

Det må i så fall være å løfte trolling til et høyere nivå! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil vel bare takke alle som har reagert på denne dusten.

Og takk til den som fikk dette inn i media også.

 

På sikt vil dette bare øke samfunnets aksept for våre hobbyer.

 

Vi var til og med så disiplinerte at når en kar foreslo ignorering av trollet,

så lystret alle umiddelbart :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...