Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Sævr skrev (5 minutter siden):

Da ble jeg første 505 kjøper i Norge. Var hos Magne Landrø nå og fikk klådd litt på utstillingsmodellene. Stor forskjell på følelsen på ladegrepet, og veldig kjekt at de har oppdatert oppspenneren.


Stor forskjell på følelsen sv ladegrepet kontra 404? Hvordan opplevde du den oppdaterte oppspennern, kontra 404?

 

Vekten på de er grunn nok til at en slik ikke havner i skapet hjemme. Den var skuffende… Har en S&L Victor i skapet, og holder med en ‘tanks’.. Da blir det en 404 på kona også! Fine priser på de om dagen, for en bedre rifle etter min mening, av hva man til nå har lest, hørt, og sett. 

Edited by Ole.G
Flere tanker
Link to comment
Share on other sites

Ole.G skrev (2 minutter siden):


Stor forskjell på følelsen sv ladegrepet kontra 404? Hvordan opplevde du den oppdaterte oppspennern, kontra 404?

Lagegrepet går mye mer smooth enn på 404, og man får ikke den "låsningen" når sluttstykket er helt bak. Jeg personlig likte oppspenneren på 505 bedre. Den er egentlig klin lik blaser r8 :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Sævr said:

Lagegrepet går mye mer smooth enn på 404, og man får ikke den "låsningen" når sluttstykket er helt bak. Jeg personlig likte oppspenneren på 505 bedre. Den er egentlig klin lik blaser r8 :)

Pris og forventet leveringsdato? 

Link to comment
Share on other sites

joas skrev (3 minutter siden):

Hmmm... vil kolbe og skjefte fra 505 passe på en 202 tro?

Tviler egentlig, men det ser jo veldig likt ut!

Kansje kolben passer. Men skjefte har samme patent som 404 ser det ut som på video av den. Mener skjefte fra 404 ikke passer 202.

CRC skrev (28 minutter siden):

Pris og forventet leveringsdato? 

Fra 38k til 75k står det i nettbutikken til landrø. Leveringstid 120 dager.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (4 timer siden):

Er jo et jaktvåpen, så behovet for picatinny er vel ikke enormt.

 

Det er i hvertfall en tungtveiende grunn til at jeg hadde kjøpt en ny Sako 90 framfor en Sauer 505 hvis jeg hadde konstruert et nytt behov for ny rifle.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser nærmere på kassen, så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke har festene noe lenger bak? Det vil åpenbart komme i klammeri med mange sikter (etter hva jeg klarer å se i flere videoer på nett)? Det er jo ikke en børse designet for toppmating, og det ser ut til å ikke ut til å påvirke utkasteråpningen når man ser på nåværende bakre feste. 

 

På en side åpner man for større ettermarked med blasermontasje (vs 404-montasjen), men krymper mye mer om folk må over på skinne. Og hvor mange kikkerter med 1inch/25.4mm mellomrør har skinnefeste? (nå bygger man jo aldri noen lettvekter på denne, men fint å ha sikter med lavt volum også..) 

Screenshot_20240130_172926_Chrome.jpg.6434c99e62164701891b3a0b656a2be3.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Litt lettet egentlig😊 Har 404 og syns forskjellen er så liten at jeg ikke kjenner behovet for å oppgradere. Har hatt noen runder frem og tilbake til forhandler og har (til slutt) fått et våpen som jeg ikke syns mangler noen ting. Ser ut som at mange av sykdommene til 404 er ordnet med 505, og da blir det et veldig godt våpen👍🏼😊

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Begnadøl said:

 

 

Fungerer med ringer også 😉

 

Ja, det gjør nok det. Jeg skal moderere meg, skummelt å være bastant så tidlig for det kommer som oftest å biter en i r*#va. De har nok nøye vurdert dette. 

 

Jeg ble bare litt skeptisk når jeg så denne videoen, samt ikke så noen begrensninger i selve sporet i kassen. 

Screenshot_20240130_183042_Chrome.jpg.706e5e1d839ca8dd468aefe0aef75827.jpg

 

Nå har ringmontasjen litt mer overheng bakover, så det vil se greit ut på den over også. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Sævr said:

Den er egentlig klin lik blaser r8 :)

For hard altså. Notert. :P

 

7 minutes ago, fredriko said:

 må man bytte ut komplett sluttstykke på 505. 

 

Må vel ikke det innafor samme kalibergruppe regner jeg med. Jamfør feks 202

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal ha robust kikkertmontering, og tenker sårbarhet basert på kraft X arm ved slag på okularet, er det jo ren idioti i dette tilfellet å ikke ha bakre "kikkertring" omtrent over hevarmen. Makan til dusteløsning på ei lang låskasse er det sjelden jeg har sett.

 

image.png.84038b20d8f1c30145732384316b95d5.png

Edited by Torf
  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (3 timer siden):

Litt lettet egentlig😊 Har 404 og syns forskjellen er så liten at jeg ikke kjenner behovet for å oppgradere. Har hatt noen runder frem og tilbake til forhandler og har (til slutt) fått et våpen som jeg ikke syns mangler noen ting. Ser ut som at mange av sykdommene til 404 er ordnet med 505, og da blir det et veldig godt våpen👍🏼😊


Hvilke sykdommer har du opplevd med din 404?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvilke sykdommer har du opplevd med din 404?

 

Måtte sende inn for filing/justering av sluttstykket og magasinet siden sluttstykket dro med seg skuddet som lå under det skuddet som skulle frem. Det førte til låsing av mating nesten på hvert skudd. Siste skuddet i magasinet ville heller ikke bli med frem ved mating. Alt dette er ordnet nå og våpenet er akkurat som det skal😊

Edited by Resuam
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (47 minutter siden):

Hvis man skal ha robust kikkertmontering, og tenker sårbarhet basert på kraft X arm ved slag på okularet, er det jo ren idioti i dette tilfellet å ikke ha bakre "kikkertring" omtrent over hevarmen.

Men @Torf, ser du ikke at det er et Blaser sikte? det er jo bygget for slikt overheng.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (10 timer siden):

Hvis man skal ha robust kikkertmontering, og tenker sårbarhet basert på kraft X arm ved slag på okularet, er det jo ren idioti i dette tilfellet å ikke ha bakre "kikkertring" omtrent over hevarmen. Makan til dusteløsning på ei lang låskasse er det sjelden jeg har sett.

 

image.png.84038b20d8f1c30145732384316b95d5.png

 

Simulerte en Pulsar Talion oppå en 505:

Sauer505picatinny.jpg.d149886ffcd1c6d0c98e1cc267dad487.jpg

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Olesøn skrev (16 timer siden):

For hard altså. Notert. :P

 

Må vel ikke det innafor samme kalibergruppe regner jeg med. Jamfør feks 202

Lik utseendemessig :) Ikke spesielt hard. Med mindre man har plastelina-hender

Link to comment
Share on other sites

nystuen skrev (1 time siden):

Virker som de prøver å spare vekt ved å fjerne materiale fra toppen av låskassa.. men kan vel ikke fjerne masse ved løpsinnfestingen.. dermed montasje langt frem?

 

Nei.

Blaser har ikke låskasse.

Derfor er montasjen langt fremme på Sauer 505.

 

Design over function.

Link to comment
Share on other sites

For meg som alltid sliter med å få optikken langt nok fram, er dette gull. Fint med ørten cm øyeavstand men på et tidspunkt er det bare et herk. På min 202 er alt dyttet så langt fram som praktisk mulig. Jeg liker å ha kortest mulig kolbelengde også.

Link to comment
Share on other sites

Fra 40k, og fra 3.5kg for ei «vanlig» jaktrifle.

Ikke er den laget for å skyte langt med, ikke er den laget for å konkurrere med, og ikke er den god å bære rundt i hånda en hel dag. Har den noen åpenbare “selling points” som jeg ikke ser? 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Aasbø skrev (14 minutter siden):

Voldsomt til forhåndsdømming ut ifra et lite knippe filmsnutter … ikke rart verden begynner å bli altfor fordomsfull. 


Det ropes jo hurra for veldig mange rifler her inne, så når Sauer slipper ei jaktrifle til 40-80k som kanskje ikke har noen helt åpenbare styrker til jaktrifle å være, så må det jo være innafor å hakke litt på den? 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sauers todelte stokk er et klart selling point uansett om rifla heter 202, 404 eller 505. Men som du sier @Ospabåde tyngde og pris trekker ned. Uaktuelt for meg. 

 

@Aasbøtror egentlig bilder og spesifikasjoner gir et godt grunnlag for å vurdere rifla. Særlig hvis en har erfaring med Sauer. Den skyter sikker knallbra, men det er ikke noe nytt fra den kanten. Både 202 og 404 er vakrere våpen i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (4 timer siden):

Det har de ikke klart, jeg syns den var stygg som juling.

 

Ole

 

I gamledager var hvertfall tyskerne ærlige og hadde litt humor :-) :

 

No alt text provided for this image

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Hadde selv en 202 for ca 10 år siden. Var veldig fornøyd med den, og er vel ett av få våpen jeg angrer litt på å ha solgt. 404 likte jeg overhode ikke og var uaktuell å kjøpe.

Er alltid veldig fornøyd med Sauer. Utenom de obligatoriske 200 STR, så har jeg også en 100 XT som jeg kjøpte inn som et billig bruksvåpen for drittvær og reinsdyrjakt. Alle disse har alt av Sauer kvaliteter. Har aldri hatt noe trøbbel med noen av de, og 100 XT'en er såpass god både når det gjelder presisjon og avtrekk at jeg har brukt den litt på DFS felt i Kikkertklassen/Jegerklassen/eller_hva_pokker_det_kalles_nå. Helt ærlig så tror jeg faktisk denne billige 100 XT'en er den jeg har brukt mest på jakt de siste årene. Veldig enkelt at den bare blitt dratt ut av skapet i siste liten.

 

Selv synes jeg ut fra det lille jeg har sett av bilder at den ser både fin og spennende ut. Vekten bekymrer meg overhode ikke. I mitt tilfelle ville den vært mest aktuell for postjakt og da bryr jeg meg lite om hva jeg bærer ut. I fjor ble det meste en Blaser R8 og den er ingen lettvekter den heller.

Blaser montasje synes jeg var helt topp med tanke på at jeg har noe Blaser i skapet fra før.

 

Etter 202'en røyk så har jeg savnet en bolt systemrifle litt. På elgpost i fjor høst satt jeg å lurte litt på Schultz & Larsen, men ble med tanke. Kanskje en 505 hadde vært løsningen. Ser hvert fall ingenting jeg ikke liker på den.

Tenker jeg tar en tur til J&F å tafser litt i dag eller i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg holder meg til 202en min jeg. Det finnes ikke ei bedre tradisjonell boltrifle til jakt imo. :) Selv eieren av den lokale Blaserforhandler mente det samme 😁

 

edit: Jeg fikk jo bytta alukassa til ei i stål, så satser på at denne rifla vil holde seg i mange mange år.

Edited by joas
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (13 timer siden):


Det ropes jo hurra for veldig mange rifler her inne, så når Sauer slipper ei jaktrifle til 40-80k som kanskje ikke har noen helt åpenbare styrker til jaktrifle å være, så må det jo være innafor å hakke litt på den? 


Jada, jeg forstår jo det. 
Det er jo fullstendig umulig å få laget et våpen som tilfredsstiller ALLE sitt behov eller ønsker 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Aasbø skrev (7 timer siden):



Det er jo fullstendig umulig å få laget et våpen som tilfredsstiller ALLE sitt behov eller ønsker 🙂 

Men litt bedre enn hypen 505 er det mulig å få til.

Med de forventningene man hadde i forkant av lanseringen av 505'en.....og så ser man dette, til den (over)prisen. Nesten så man ikke tror det er mulig. 

Sauer 404 er et mye bedre valg i min bok.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sævr skrev (På 30.1.2024 den 15.07):

Lagegrepet går mye mer smooth enn på 404, og man får ikke den "låsningen" når sluttstykket er helt bak. Jeg personlig likte oppspenneren på 505 bedre. Den er egentlig klin lik blaser r8 :)


Ladegrepet på S101 som jeg tidligere hadde er betydelig smoothere enn min nåværende S404. Egentlig helt naturlig, siden kassen er av aluminium på S404 og sluttstykket i stål, kan ikke bli supersmooth
grunnet "friksjonen som naturlig er i aluminium"..  Hadde en elvebåt i aluminium en gang, den var skummel å kjøre i stryk siden aluminium "suger" seg fast dersom en treffer stein, og det blir bråstopp...

Jeg ble egentlig litt lettet da jeg fikk se S505, ingen grunn til å bytte, faktisk litt tvert i mot grunnet økt vekt på 505 vs 404. Kona ble også lettet, hun tenkte nok at det ble noe "byttestyr" igjen :)

Har det vært noen "issues" med alukassen til 404? Det "må" jo være en grunnn til at alu byttes til stål?

OK.
 

Edited by ok.pettersen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Castor skrev (44 minutter siden):

Enkelt forklart er stål sterkere en alu.

Litt flåsete formulert, men om man drar av hjulboltene på bilen hver gang man bytter dekk, er 505'en et bedre valg enn 404'en.

Jo den er uomtvistelig, liksom det finnes en haug med legeringer både i stål og alu med ulike egenskaper.. Her er det bare å ta seg en tur til et knviforum, eller praktisk bruk av forskjellig type knivstål, så finner en
fort ut at det ikke er så enkelt at "stål er stål"..

Tenker mer på om det har vært noen kjente feil med alukassa på 404. Mener jeg har lest et sted om sprekker i kassa på 202(stemmer det?) :)

Link to comment
Share on other sites

Følger litt med på Parey -tysk forum.. De mener mye, men klager ikke direkte på feil med aluminiumskassa i 404. Enkelte maser om at det muligens kan bli noe slitasje i kassa der sluttstykkearmen ligger og i montasjespora. Typ at det går litt på tvers med slagordet om børse for generasjoner. Om det er mer av angstårsaker enn et praktisk problem over tid er jeg usikker på. De som har hatt 404 lenger enn et par år kan sikkert svare. 505 burde trylle vekk den angsten, mens de ekstra ca 250 ish grammene opp fra 404 vil legge til litt angst for de går langt og bratt..

Hvis ikke vekt er så viktig og man kan leve uten oppspenner bør Anschutz eller Schultz&Larsen være rimelig aktuelt for de som ser etter løpsbyttemulighet på 3.5kg+. Jokeren Sako 100 blir kanskje den mest interessante av alle om pris og vekt ikke vektlegges for mye.

Det jeg lurer litt på er om Sauer på litt sikt skal komme med typ en 808 i den øverste prisklassen, med montasje på løpet som blaser og sako 100? (mulig det kommer an på om blaser group tror Sako 100 blir en konkurrent for r8). 

Edited by nystuen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jaja… Så har man vært og fikla med 505 idag.. Var nok litt fordømmende.. Fikk montert en kikkert, og syns felt ingen problem.. Så enden på visa, ble det bestilt en 505💸😄


Får legge til litt mer her. Føltes god og stabil og holde, og sluttstykke gangen er ett kapittel for seg selv. Her har de gjort noe riktig nok en gang. Valgte selv og bestille med Elegance sluttstykke som tillegg da jeg følte den gikk desidert smootest, samt ser finest ut. Polymer magasinet var bedre enn på 404, ingen tvil om annet. Oppspenneren kan ikke sammenlignes med 404 sin på noen måte. Lett og bruke, og totalt lydløs uten og bruke spesielt med makt for og spenne ned. Her er 404 litt hard. Stokk valget ble helt ordinær synt stokk, dette pga jeg ikke liker tommelhull stokken som er orginal. Så mest trolig havner det en KKC på denne også, som jeg har på 404. Veldig greit og ha samme stokk på alle riflene. Kalibervalget falt på 6.5 Creedmoor. Fin pris, ink montasje gjorde at man ikke kunne si nei! Og morsom med en goodie bag i tillegg😂

 

Og til slutt, konemor gjennomskua den litt for fort, men det ordner seg Ila helga😂

 

Edited by Ole.G
  • Like 1
  • Haha 1
  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

Ole.G skrev (På 2.2.2024 den 16.30):

 Polymer magasinet var bedre enn på 404, ingen tvil om annet.

Hei,
Fungerer polymermagasin og stålmagasin til 404 om hverandre, vet du? Liker ikke stålmagasinet så godt. Likte bedre polymermagasinet til S101 :)

 

Link to comment
Share on other sites

nystuen skrev (På 2.2.2024 den 14.46):

. De som har hatt 404 lenger enn et par år kan sikkert svare. 505 burde trylle vekk den angsten, mens de ekstra ca 250 ish grammene opp fra 404 vil legge til litt angst for de går langt og bratt..

 

Har veid min 404 låskasse i stål til 1001 gram, alu er oppgitt til 524 gram. Så 505 er litt lettere.

338wm 2 skudd magasin 108gram

223 3 skudd magasin 128

Sluttstykke 336

Bolthode 55

Fortre 397

Kolbe 778

Pipe 223 18mm 50,5cm 1215

Pipe 338wm 17mm 59,5 cm 1172

Edited by 338lars
Link to comment
Share on other sites

1. har en Sauer 100 i 308 som klikker litt. Nato ammo vil den ikke avfyre i hele tatt. Nå har jeg fått 10-20% klikk på hjemmeladet ammo (ikke ladet av meg så ikke spør om detaljer). Leser at det kan være lurt å åpne sluttstykke og rengjøre. Men finner ingen god instruksjon. Noen som har erfaring med dette? Riflen er kun 3-4 år. Er dette en garantisak slik at jeg bare kan be butikken ordne problemet? Når jeg sammenligner anslag med naboene på banen ser en lett at det er forskjell. 

 

2. Hvilke produkter bruker dere til å smøre sluttstykke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...