Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

1 minute ago, Ole.G said:

Hvorfor ta en del fra en robåt og putte på ett flaggskip

Fordi magasin, sikring og boltstop på 101 er very nice🙂 sluttstykkegang og mating også forsåvidt. Liker classic og XTA-stokken også forsåvidt, selv om xta'en er sikkert tung nok. 

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (18 timer siden):

Fordi magasin, sikring og boltstop på 101 er very nice🙂 sluttstykkegang og mating også forsåvidt. Liker classic og XTA-stokken også forsåvidt, selv om xta'en er sikkert tung nok. 

 

Ok. Kan være enige om og være uenige😄 Men om de går vekk fra oppspenner, og har valgt tradisjonell sikring så må jeg si jeg er veldig glad jeg har en 404 i skapet! 

Link to comment
Share on other sites

Det slo meg plutselig når jeg leste hva du skrev om sikring vs oppspenner, at 404 + 101 = 505.

 

Noen kjente skyttere som har forsøkt Sauer 505 sammenlignet den og mente det var en konkurrent med Sako 90, uten å nevne at riflen de hadde prøvd var Sauer 505.
Meg bekjent er det ikke mange andre rifler som engang teoretisk kan sammenlignes med Sako 90 som kommer ut i Europa nå, som forberedes for medieeksponering i større kanaler med NDA, foruten Sauer 505.

...de må spare penger på noe, og det kan være sikring og boltkonstruksjon, og stokk.
Og hvis løpsfestet er enklere i forhold til stokken, så blir det billigere stokk i ett stykke, og man har en systemrifle til 35 000.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alle mine piper fra Sauer har blitt levert med testskive. Kan imidlertid hende de har hatt et opphold fra denne praksisen, for de senere årene har jeg kun kjøpt piper fra Våpensmia.

 

For øvrig er det brukt 9.3g Sierra på alle testene jeg har sett tidligere.

Link to comment
Share on other sites

smaug skrev (10 timer siden):

Er det blitt hintet om noe prisklasse på 505'en? Er det et nytt flaggskip eller en billig børse? Navnet tilsier førstnevnte.


Det er hintet kraftig om at den skal koste circa 35 000 for standardmodeller -- MEN det kan i teorien være innpris eller introduksjonspris, og er en oversettelse fra fremmed valuta med en antagelse om at de skal konkurrere med Sako 90 i Norge og andre land, og slutte å konkurrere med Blaser R8 i pris.
Den eneste teoretiske lekkasjen ut over det er en børsemaker som mente den kom med polymermagasin.

De har klart å holde kortene tett til kroppen, for det er for mye spekulasjon i forhold til faktapåstander -- og de to lekkasjene jeg vet om, pris og magasin, er ikke norske kilder -- og kan være den billigste modellen eller toppmodellen; så spennvidden i pris kan være 25 000-40 000, 35 000 - 50 000 eller 20 000 til 37 000 whatever.
Det vi 'vet' -- men ikke engang det sikkert -- er at den er billigere enn Sauer 404 til fullpris.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

smaug skrev (5 timer siden):

Hva med Peugeot 404 da? Hva er greia med å sammenligne bil med en rifle?

 

Som jeg sa, assosiering med tallkombinasjoner i henhold til attraktivitet i forskjellige produktgrupper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper de lanserer en konvensjonell rifle presentert som en revolusjon. Merker jeg blir revet med av alt dette hemmeligholdet. Kan ikke vente til 30. januar. 

 

Pleier introduksjonstilbudene å være gode? Noen som angrer på at de ikke har slått til på slikt tidligere?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nei, det ser ikke voldsomt nyskapende ut.. 

 

Om det bare er en 404 med spor for blaser-montasje samt pipebytte av noe slag, så må vi vel fort snakke godt over 50 bærumstiere? Vil systemet være bakoverkompatibelt med 404-piper?

Burde strengt talt hatt navnet 404BM (BM for Blasermontasje). 

Edited by CRC
Typo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var ingen spesiell verdens nyhet. Dog syntes jeg forsåvidt det er greit de har gått vekk fra SUM og bruker Blaser montajse. Koster det samme nytt, men bruktmarkedet er betydelig større på Blaser montasjer. Satser på de har den i sjappa her, så får man bort og klå litt.. Mest nysgjerrig på om de har greid og lage oppspenner med litt mindre friksjon enn 404. Er vel det eneste jeg har og utsette på min. Får nytt sluttstykke på garanti til min nå, kanskje 505 sluttstykke passer😂

 

Så får man se, er prisen som forutsett og snakket om en billigere versjon av 404, så blir det nok ny rifle på kona..

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som montasjesporet sitter enda lengre frem, relativt til feks Blaser. Her tror jeg man i enda større grad vil slite med ringmontasjene med enkelte kikkerter, man blir muligens tvunget over på skinne? Mulig det er likt, men syns det så hakket lengre frem ut. Må nesten legge de riflene ved siden av hverandre for å se. 

 

Er egentlig besparelsen så enorm ved å bruke blaser sitt feste? Rifla er jo i det øvre segmentet uansett, så det er en mindre kost. Man har jo uansett ikke kikkerten montert direkte i pipa som på Blaser.

Ville det ikke vært bedre med frest picatinny i rett i kassen? Da ville man unngått den potensielle problematikken med montering nevnt i første avsnitt også, og åpnet for ett enda større marked.

 

Lages den i flere kasselengder? Basert på magasinet så så det ut som det var kortet, tegn på at det kun er lang kasse. 

Edited by CRC
La til litt.
Link to comment
Share on other sites

Ole.G skrev (5 minutter siden):

Så får man se, er prisen som forutsett og snakket om en billigere versjon av 404, så blir det nok ny rifle på kona..

 

Du bør i så fall vente til det kommer en dame-utgave, om ikke den kommer med en gang. Jeg synes det er svært positivt at Sauer har en egen serie med stokker tilpasset damer. Det er ikke bare lengden på stokken, men også at grepet ofte er for stort for damene. I tillegg har jenter også oftere ennå høyere kinnbein, så justerbar kolbekam er viktig.

 

En annen ting er oppspenner, min datter prøvde en Sauer 404 Artemis på villmarksmessa sist vår. Hun greide ikke spenne opp oppspenneren. 

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, amatør said:

Rart de ikke ennå har byttet ut navnet Sauer med L&O Holding allerede, om nyheten omtrent bare er å bruke Blaser sin montasje. 

😄

Å bruke milliarder på å bytte ut ett av verdens mest kjente merkenavn- til noe vanskelig og ukjent- er det vel bare nordmenn som kan finne på.  😄  (Styret i Statoil greide i tillegg å velge et navn som rundt 2/3 av verdens befolkning ikke greier å uttale, i Asia kalles selskapet Ekvinol..🥴.)

Edited by asterix
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (4 minutter siden):

 

Du bør i så fall vente til det kommer en dame-utgave, om ikke den kommer med en gang. Jeg synes det er svært positivt at Sauer har en egen serie med stokker tilpasset damer. Det er ikke bare lengden på stokken, men også at grepet ofte er for stort for damene. I tillegg har jenter også oftere ennå høyere kinnbein, så justerbar kolbekam er viktig.

 

En annen ting er oppspenner, min datter prøvde en Sauer 404 Artemis på villmarksmessa sist vår. Hun greide ikke spenne opp oppspenneren. 


Kona er rimelig sterk i klypa, egentlig for sterk i mange sammenhenger, men skyter fint med 404n😳

 

Har selv 404, kjøpte med Synchro stokk. Har vel normale hender selv mener jeg selv, synes Sauer sine grep sjenerelt passer bedre for mindre hender - men det er min mening. 

Link to comment
Share on other sites

CRC skrev (1 time siden):

Ville det ikke vært bedre med frest picatinny i rett i kassen?

 

Nå som låskassen er stål igjen, så kan en børsemaker slipe bort litt gods og skru inn en skinne, om man er desperat.

Så finnes Sauer 200 STR og Sauer 202, også.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, CRC said:

Nei, det ser ikke voldsomt nyskapende ut.. 

 

Om det bare er en 404 med spor for blaser-montasje samt pipebytte av noe slag, så må vi vel fort snakke godt over 50 bærumstiere? Vil systemet være bakoverkompatibelt med 404-piper?

Burde strengt talt hatt navnet 404BM (BM for Blasermontasje). 

404 pipene går i 505 ja 🤙🤙

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Opplagt at de ønsker å selge flere montasjer iallefall, eller lokke folk over fra Blaser som kan tenke seg bolt. Det er den samlede strategien til firmaet som er tydelig her 👍🏻

 

Teknisk sett ser jeg ikke fordelen med å ha denne typen montasje, sammenlignet med en løsning som hadde muliggjort en forankring av siktet mye lenger bak.

 

3.5kg for standard modell er jo også noe å merke seg. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da ble jeg første 505 kjøper i Norge. Var hos Magne Landrø nå og fikk klådd litt på utstillingsmodellene. Stor forskjell på følelsen på ladegrepet, og veldig kjekt at de har oppdatert oppspenneren.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...