Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

Resuam skrev (På 4.2.2023 den 21.09):

Hvis jeg ønsker stor hevarmskule til sauer 404. Hva skal jeg bestille da?😊

 

smaug skrev (9 minutter siden):

Hva er spesielt med å gjenge en Sauer 101?

Har ikke fått noe klart svar av de jeg har spurt. Noen mener at det er knotete grunner div konstruksjon av våpenet osv.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AdamH said:

Er det noen her som har gjenget en sauer 101 og hatt noen problemer angående det?

Som i å gjenge pipa for demper? Ja, min er kappa å gjenga. Hvorfor skulle det være problem? 

 

Om det evt. er å bytte pipe du tenker på, så er det en annen sak. Det er mer komplisert. Men mulig. 

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (7 timer siden):

Som i å gjenge pipa for demper? Ja, min er kappa å gjenga. Hvorfor skulle det være problem? 

 

Om det evt. er å bytte pipe du tenker på, så er det en annen sak. Det er mer komplisert. Men mulig. 

 

Da har det sikkert vært noen misforståelser. Men takk for svar🙂

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, lolinski said:

Er det Sauer 100 eller 101 hvor pipen er en del av låskassen?

Du tenker på 101. Ikke en del av, men "pressfit" eller noe slik, ikke gjenga. Rafdal klarer å sette i ny pipe. Sauer tar det ikke på seg. Regner med Rafdal slår gjenger i bakre del av gammel pipe eller noe slik. 

 

Ser forsåvidt mitt forrige svar var "god dag mann økseskaft", da det var boltkule det var snakk om😅

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Ser ikke helt hvilken sauer du har. 202? Min 404 måtte jeg sende inn til justering. Da justerte de både sluttstykke og magasin. Før dette ble kulene i magasinet rett og slett ødelagt! Både bulket og oppskrapet. Nå ser de mye finere ut. Selv etter å ha blitt ladet ut og inn gjennom hele jakta. La ikke merke til så mye spon før, men regner med det var mye etter merkene på hylsene å dømme. Nå er det i alle fall ikke noe jeg legger merke til. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (7 minutter siden):

Ser ikke helt hvilken sauer du har. 202? Min 404 måtte jeg sende inn til justering. Da justerte de både sluttstykke og magasin. Før dette ble kulene i magasinet rett og slett ødelagt! Både bulket og oppskrapet. Nå ser de mye finere ut. Selv etter å ha blitt ladet ut og inn gjennom hele jakta. La ikke merke til så mye spon før, men regner med det var mye etter merkene på hylsene å dømme. Nå er det i alle fall ikke noe jeg legger merke til. 

Takker, det er en 200 STR.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, B.Hansen said:

Er det vanlig med mye messingspon i sporet på sluttstykket og i låsemekanismen? Og hva bruker folket for å få det bort? Det har gått med en neve Q-tips, men messingen sitter godt fast langs kantene.

 

received_778950273995474.jpeg.d02ccb82c1a00bb86f98c06e0f6fcfda.jpeg

 

20231104_1430222.jpg.0fcdc932a9203c70251255d3a82cfef4.jpg

Vet ikke om det er normalt, men jeg får også litt messingspon der, på en ganske så ny Sauer 200

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mesteparten av messingspon som produseres i en 200 STR kommer av at hylsa skrapes over låseklakkene i pipa på vei ut, som en følge av at utstøter presser hylsa mot høyre låseklakker. Knekker man kantene på låseklakkene forsvinner mye av problemet. Det er litt «pjæsk» og komme til med fil inni der, men det lar seg gjøre på et vis. Bruk kunn en veldig fin nålefil el.l til jobben. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Mesteparten av messingspon som produseres i en 200 STR kommer av at hylsa skrapes over låseklakkene i pipa på vei ut, som en følge av at utstøter presser hylsa mot høyre låseklakker. Knekker man kantene på låseklakkene forsvinner mye av problemet. Det er litt «pjæsk» og komme til med fil inni der, men det lar seg gjøre på et vis. Bruk kunn en veldig fin nålefil el.l til jobben. 

Fint sandpapir er nok, det skal nesten ingenting til. Det gjelder heller ikke alle piper.
Et annet sted som gjerne lager spon er framenden av sporet i sluttstykket som sluttstykkestopperen går i. Kanten der er gjerne skarp, og kan kutte spon av hylser når sluttstykket er på vei bakover.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, M67 said:

Et annet sted som gjerne lager spon er framenden av sporet i sluttstykket som sluttstykkestopperen går i.

Hadde helt glemt av at alle sluttstykken mine er avgradet her også. Jeg kjøper oftere piper enn sluttstykke😂 Når jeg tenker meg om, så er nok spon i avtrekker mest sannsynlig med skraping fra sluttstykket. 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@B.Hansen

Ja! Og du må nesten stikke fingeren inn å kjenne over kantene på låseklakkene om de er skarp.

Her er et bilde av et splitta kammer med piler på låseklakken.

Kammer.jpg.e5df1b5dc138bb09369f53deb598ba90.jpg

 

Er det mest spon bakke i låsekassa, så er det som @M67sier mest sannsynlig at sponet høvles av på sluttstykket.

Her er bilde med pil hvor du må sjekke om det er skarpe grader.

Sluttstykke.jpg.262225012a5bf57c2ff189b9f215b366.jpg

Det er lurt å runde kantene litt på hele sporet siden dette sklir frem og tilbake over patronene som ligger i magasinet.

 

Får du mye spon i støtbunne kan  det være grader rundt utstøter og utdrager, men disse er ikke like enkle å knekke kantene på. Da må du demontere, og det kan fort være at du trenger en ny splint til utstøteren.

Sttbunn.jpg.0c46d804169c9ae4e1707420f874ca0b.jpg

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (14 minutter siden):

Er det mest spon bakke i låsekassa, så er det som @M67sier mest sannsynlig at sponet høvles av på sluttstykket.

Her er bilde med pil hvor du må sjekke om det er skarpe grader.

Jeg har et sluttstykke der jeg nesten ikke fikk sluttstykket bakover ved ladegrep med f.eks. 6XC. Den har skarpere skulder enn 6.5x55 og enden av sporet hekta fast på skuldra, man kunne se på hylsene at det ble kutta en bit der. Problemet forsvant helt etter litt avrunding.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har en Sauer Suhl mod. 100E o/u som jeg kjøpte lite brukt brukt på 80-tallet, og bare har brukt selv ved 3-4 anledninger. Tipp topp stand. Nå kan det muligens bli aktuelt å selge denne etter hvert, men jeg vet lite om verdien. 
Noen her som kan hjelpe meg med en verdivurdering? 

IMG_5274.jpeg

IMG_5275.jpeg

IMG_5276.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Pen hagle! Jeg tror det er lurt (å be om hjelp til) å flytte tråden til "Hagle", da denne tråden handler om Sauer rifler. Sauer/Simson/Merkel er vel samme greia, og her er det en som vil ha 5000 for sin Simson. En annen her som forlanger 3500. Jeg ville lagt den ut på Finn med høystbydende over 5000 kr, så får du en føling med markedet. Kanskje får du mer, kanskje må du gå ned. Men si meg, er den litt kort i stokken, kappet for å passe en kvinne, eller er det bildet som lyver?

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (På 16.12.2023 den 10.50):

Pen hagle! Jeg tror det er lurt (å be om hjelp til) å flytte tråden til "Hagle", da denne tråden handler om Sauer rifler. Sauer/Simson/Merkel er vel samme greia, og her er det en som vil ha 5000 for sin Simson. En annen her som forlanger 3500. Jeg ville lagt den ut på Finn med høystbydende over 5000 kr, så får du en føling med markedet. Kanskje får du mer, kanskje må du gå ned. Men si meg, er den litt kort i stokken, kappet for å passe en kvinne, eller er det bildet som lyver?

Er nok bildet som lyver ja. Skal være originale proporsjoner på denne. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nylig blitt eier av en 404! Var ett tilbud på XXL her før jul man ikke kunne si nei til. Ble en overkommelig pris på denne da Synchro stokken ble solgt samme dag som jeg kjøpte den. Liker ikke stokken rett og slett.. Kjapp tlf til Jakt&Friluft, de hadde en KKC på lager så da gikk turen dit. Endte med og plukke med meg en Leupold VX-5HD 1-6 også. Løpet er ikke gjenget, men ligger en Svemko Hunter std, og en Hunter Short å venter. En av demperne blir forøvrig til salgs, når jeg finner ut hvem jeg skal bruke. Tror jeg skal bli kompis med 404'n som hundefører børse!

 

Eneste jeg har og utsette på er slik sluttstykke kom. Virker nermest og være brukt/gammelt. Har prøvd og få kontakt med XXL ila jula, men uten hell, så satser på og høre noe nå ila uken. Nekter og tro at sluttstykke på ei rifle med villendene pris på 60k, skal se slik ut....

20231224_112145.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt for meg at Blaser Group vil konkurrere så direkte med seg selv at de lanserer en Sauer rettrekker. Men jeg vet jo ikke. 

Håper på sikring som på 101 eller oppspenner. Og doublestack plastmagasin som 100/101. Men tviler på doublestack egentlig. 

Link to comment
Share on other sites

Systemrifle med vanlig bolt til under 40 000.

 

Men søren om det er klart hva som skal til pers og hva som skal koke videre med kålen, det er totalt umulig å forutse hvilke endringer, om noen, de gjør.

 

Ønskelisten min er bedre magasiner, boltstopper, picatinny på låskassen eller skinne på pipene, og løpsinnfesting som gir bedre forventet levetid enn 20 000 skudd på låskasse...

Og billigere piper.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...