Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Jeg skal kjøpe pipe for jakt til min 202 og lurer på om et Lothar Walther løp holder samme kvalitet som original Sauer. Noen her som har erfaring? 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilke løp sin er best er det nikk like mange meninger om som det er sauer eiere. Selv har jeg brukt løp fra S&L de senere år da jeg tror jeg får best presisjon med disse. Men det kan nokk være bare inbilling men også det teller i skytesporten. Skifter løp en gang i året og har vel prøvd det meste og ikke oppdaget noen som skiller seg dramatisk ut.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Austergården said:

Jeg skal kjøpe med pipe og lurer på om et Lothar Walther løp holder samme kvalitet som original Sauer. Noen her som har erfaring? 

Lothar Walter har meget gode piper med jevn kvalitet. Har brukt det på andre våpenprosjekt med stort hell. S&L har jeg også men den liker jeg ikke. Litt kresen på ammo og trangt kammer. Ingenting av ammo skutt i noe annet går i det kammeret uten helpress. I sauer kammer går det meste om hverandre som er mye av grunnen til at jeg har sluttet å bruke den pipa.

Har en rustfri Lothar Walter med muffeløsning på min 202 laget for sub ladning som er meget presis.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, smaug said:

Lothar Walter har meget gode piper med jevn kvalitet. Har brukt det på andre våpenprosjekt med stort hell. S&L har jeg også men den liker jeg ikke. Litt kresen på ammo og trangt kammer. Ingenting av ammo skutt i noe annet går i det kammeret uten helpress. I sauer kammer går det meste om hverandre som er mye av grunnen til at jeg har sluttet å bruke den pipa.

Har en rustfri Lothar Walter med muffeløsning på min 202 laget for sub ladning som er meget presis.

Det står mellom en ny flutet originalpipe i 8x57, en walther med muffe importert fra norge eller importere bare muffe og installere ibi, LW eller lignende lokalt i Sverige. 
På våren blir det også en 6.5x55 ai til min str også. 

Er det noen av de norske sauer muffene som passer prefit løp fra f.eks IBI, dvs løp som egentlig er for andre systemer?

Link to comment
Share on other sites

On 11/29/2020 at 3:05 PM, Austergården said:

Det står mellom en ny flutet originalpipe i 8x57, en walther med muffe importert fra norge eller importere bare muffe og installere ibi, LW eller lignende lokalt i Sverige. 
På våren blir det også en 6.5x55 ai til min str også. 

Er det noen av de norske sauer muffene som passer prefit løp fra f.eks IBI, dvs løp som egentlig er for andre systemer?

Det bør du snakke med en børsis om. Selv bruker jeg Rafdal, det er han som har lagd min muffeløsning.

Link to comment
Share on other sites

@Austergården

On 11/29/2020 at 3:05 PM, Austergården said:

Det står mellom en ny flutet originalpipe i 8x57, en walther med muffe importert fra norge eller importere bare muffe og installere ibi, LW eller lignende lokalt i Sverige. 
På våren blir det også en 6.5x55 ai til min str også. 

Er det noen av de norske sauer muffene som passer prefit løp fra f.eks IBI, dvs løp som egentlig er for andre systemer?

Alle utskutte STR løp har muffeløsning som passer Sauer 202. Børsemakern kapper STR pipa og dreier den til som muffe for det løpet som du vil ha. NB! låsestykket/pipa på STR (den delen som entrer låskassen) er ca 1 mm lengre en på 202. Det bestyr at løpene til Sauer 202 er 1 mm for kort for STR kassen, men løpet til STR kassen passer i 202 kassen. Jeg har selv en utskutt STR pipe som det er satt et nytt 3006 løp i til min Sauer 202.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ønsker meg en Sauer 202 Highland (den har lett alu kasse, rifla veier bare 2.7g)
Min børse pusher kan selge meg en ny 202 Forest, men med anna løp.
Forest har alu kasse men kommer egentlig med Heavy Medium barrel, 
men jeg får den levert med et standard løp så vekta blir lav som er hele poenget med at jeg ønsker alu kasse.

 

Spørsmålet mitt er da om Forest stokk har mye
breiere løpskanal enn på 202 standard, så det ser rart ut med standard 
tykkelse piper ?

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det alle meste fungerer. Til jakt hadde jeg sett på Neopod. Overraskende solid og nydelig finish. Kan fint være på børsa hele tiden. Veier nada. Til konkurranse og trening er Atlas en solid og fin tofot. Ellers er jo Harris eller versapod en klassiker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 3/30/2021 at 10:05 PM, smaug said:

Det alle meste fungerer. Til jakt hadde jeg sett på Neopod. Overraskende solid og nydelig finish. Kan fint være på børsa hele tiden. Veier nada. Til konkurranse og trening er Atlas en solid og fin tofot. Ellers er jo Harris eller versapod en klassiker.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Eier en S202 i 9,3x62. Løpet er utstyrt med demper og bakre åpne siktet. 
 

Ønsker å få montert fremre siktet også. 

 

Ikke helt enkelt å finne norsk aktør som selger denne delen. 
 

Tips til noen som selger fremre åpne siktet separat? Evt noe her som har til overs?

 

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, FKE said:

Hei

 

Eier en S202 i 9,3x62. Løpet er utstyrt med demper og bakre åpne siktet. 
 

Ønsker å få montert fremre siktet også. 

 

Ikke helt enkelt å finne norsk aktør som selger denne delen. 
 

Tips til noen som selger fremre åpne siktet separat? Evt noe her som har til overs?

 

På forhånd takk

 

Hvilken demper har du?

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Begnadøl said:

 

På mange dempere kan man sette på en ring fremst på demper som har et frontsikte. 

 

https://www.a-tec.no/accessories/a-tec-ma50-ring

 

https://stalonsilencer.com/products/open-sight-x-series/

Det var et godt tips men ønsker å ha siktet montert fast på selve løpet. Stoler ikke på at treffpunktet er uendret når siktet er montert på demperen.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, FKE said:

Det var et godt tips men ønsker å ha siktet montert fast på selve løpet. Stoler ikke på at treffpunktet er uendret når siktet er montert på demperen.

 

Skjønner det. Men hvis du har demper med bakkammer må du vel inn til en børsemaker å få boret nye hull til siktet? 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, smaug said:

Er vel nesten like greit/billig å kjøpe ny pipe med sikter.

Montering av åpne sikter koster under tusenlappen generelt. Selve siktet koster ikke mer enn tusenlappen. Nytt løp er betydelig dyrere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hei. Mulig of topic, men da får moderator bare slette. Far min kjøpte ifjor en ny Sauer 404. Dessverre var stokken modifisert med justerbar kolbekam. Har prøvd å finne en uten, men har ikke vært lett. Er ikke noen her som kunne tenke seg å bytte? Plaststokker eller laminat er ikke av interesse. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei. Ser ut som at jeg må melde meg inn i denne klubben😊 Har egentlig kjøpt et annet våpen, men det fikk bare klikk og de jeg kjøpte den av vil ordne opp og gir meg en fin avtale med bytte mot en Sauer 404 Classic XT. Denne har ikke justerbar kolbeforhøyer. Hvis det viser seg å være nødvendig tenker jeg på en Kalix:

 

https://skytterlinken.no/kalixteknik-cr1-tc-box

 

Er det noen som har erfaring med den på dette våpenet? Hvordan er det f.eks å ta ut og sette i sluttstykke?

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...