Jump to content

SAUER-tråden, for Sauer-eiere


skyttern 6,5

Recommended Posts

37 minutes ago, 338lars said:

Har en 404XT. Skal sluttstykke ut må original kolbeforhøyer ned, der er det en dårlig løsning orginalt. Umbrako skru som låser den bakfra. Er ikke kalix med utenpåliggende låsning?

Det som bekymrer meg er om det er plass til sluttstykket over forhøyeren NÅR den er helt nede. Er innstilt på å flytte den opp og ned og det er utenpåliggende løsning. Bare redd for om den må tas helt av… Siden Kalix ligger oppå original stokk og ikke er innfelt i stokken. 

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått våpenet og må si førsteinntrykket er veldig bra😊 Første spørsmål (sikkert første av mange…) er om SUM-montasjen. Den ene strammehendelen er mye slakkere enn den andre og det virker som at den ikke strammer montasjen ordentlig ned mot våpenet. Skjønner at dette sikkert er lett å justere, men jeg vet ikke hvordan😊

 

Edit:

fant det ut👍🏼😊

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har montert kalix cr1 på en sauer 404 Classic xt? Når jeg skrur av rekylpadden så er det et endestykke i plast som stenger veien. Har ikke lyst til å bryte for å få den løs, men ser ikke helt hvordan den skal kunne løsnes heller. Hva er trikset?

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

200 STR: noen tips til å få inn kranglete piper? Kjøpte nytt 22-sett til en lite brukt Sauer og jeg får ikke 22-pipa helt inn. Mangler 2-3mm, selv når alle løpsskruer er fjernet. Forrige eier av børsa hadde aldri tatt av pipa sa han og da jeg forsøkte det tidligere i uka satt det også veldig hardt, men det gikk til slutt både ut og inn. Har ikke skrustikke e.l. i leiligheten, så tips og triks til å få piper ut/inn lettere med håndkraft settes pris på. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har  nylig kjøpt en sauer 101 classic XT i 30-06 og fikk skutt den inn for noen dager siden. Veldig fornøyd 😀

 

Men merker at kinnstøtten skulle skulle ha vært litt høyere opp i forhol til det å få riktig sikte bilde gjennom kikkerten, en zeiss v4 3-12x56. 

 

Lurer derfor om noen har montert kalixteknik CR2 i en av sine syntetisk stokk og hvordan resultatet ble. Vett at Cr1 er bedre egnet på syntetisk stokker men er ikke noe fan av skruen 😅

 

Andre muligheter blir selvfølgelig tatt imot.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gratulerer! Litt sent svar, men fant du løsningen?
 

AdamH skrev (På 17.11.2022 den 19.04):

Andre muligheter blir selvfølgelig tatt imot.


Boyds trestokker eller GRS syntetstokker er jo alternativer.

Har selv investert i en andre Sauer 404, fordi XTA-kinnstøtten er så lav i øverste posisjon med både termisk og digitalt på toppen. Jeg vil filme jakten min, så det er uaktuelt å ha et lavere sikte.
Så en ny Sauer 404 Synchro XT it is.

Link to comment
Share on other sites

Og nå som jeg har to Sauere, så begynner sparingen til Sauer 303 med SUM -- og så en gård å ha sauerene på.

...sauerbonde. Men ja.

---

Men jeg lar meg stadig provosere av SUM-montasjen, som gjør det unødvendig vanskelig å bruke termisk på Sauerene mine.

Løsningen har heldigvis blitt funnet -- Innomount sine one-piece montasjer til Pulsar Thermion har ringer som er skrudd inn på nøyaktig samme sted på Picatinny-montasjen og Sauer 404-montasjen slik at jeg kan skru ringene ut av den ene montasjen og sette den inn i den andre.

Så mye for hurtigmontasje, men da er det mulig å veksle digitalt og termisk med samme type hurtigmontasjer uten å bytte ringer, med en 30 sekunders skruoperasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bare landrø som nevner Sauer hevarmskuler til Sauer 404 på sine nettsider, men de må bestille, for alle er utsolgt.
...gjengene er dog 'standard' M8, så det er et enormt utvalg i utlandet og på berget fra tredjeparter. Bare å skru på.

Må bare rapportere om tilbudet på Sauer 404 akkurat nå:

49 900 for Sauer 404 i karbon tommelhullsstokk i kaliber 30-06, beskrevet som partivare, hos jaktdepotet.
Mange gode tilbud på Sauer 404 akkurat nå de siste par månedene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei. 
ser etter kolbeforlenger til sauer 404 synt-stokk (xt). Det eneste jeg finner er denne:

 

https://hellevents.no/produkt/sauer-kolbekappe-35mm/
 

Det står at den er på lager, men det stemmer ikke (jeg bestilte og fikk telefon om at de ikke har den likevel). Landrø har heller ikke og andre har jeg ikke sett i Norge. Er dette eneste mulighet eller kan jeg bruke plater som mellomlegg eller ev. andre løsninger?

 

på forhånd takk😊

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke relevant i dette tilfellet, men jeg hørte en kreativ løsning på Svenskehandel for de som bor i nærheten av grensa:

Bestill pakke til postkontor til eget navn og en fiktiv adresse i f.eks. Strømstad.

Oppgi egen tlf og epost.

Når pakken kommer til postkontoret får du melding og reiser og henter den.

Edited by Grizzly45
Link to comment
Share on other sites

Grizzly45 skrev (45 minutter siden):

Er nok ikke relevant i dette tilfellet, men jeg hørte en kreativ løsning på Svenskehandel for de som bor i nærheten av grensa:

Bestill pakke til postkontor til eget navn og en fiktiv adresse i f.eks. Strømstad.

Oppgi egen tlf og epost.

Når pakken kommer til postkontoret får du melding og reiser og henter den.

Det finnes allerede et utmerket system for slik postlevering slik at man absolutt ikke trenger å finne på fiktive adresser og annet som kan lage krøll i postleveringen – få pakken sendt som Poste restante.
Fungerer helt utmerket, og jeg har brukt det flere ganger i flere land – også på postkontoret i Strömstad og til og med levering av en helt vital og nødvendig pakke utlevert via Poste restante på et lokalt postkontor i det nordlige Zambia, på en kjøretur fra Cape Town til Nairobi. Google og sjekk nettsidene til posten for informasjon om hvordan systemet fungerer og utfylling av adresse – og hvilke postnumre som er gyldige for ordningen slik som info på disse sidene for Post NOR: Få post till en tillfällig adress med Poste Restante | PostNord

NB1 – ved bruk av Poste restante så husk at pass er eneste godkjente id for utlevering. Førerkort osv godkjennes ikke. Vet ikke om nye nasjonale id kort er gyldige, men pass trumfer uansett alltid.

NB2 - få pakken sendt med sporing til Poste restante adressen. Man får ikke melding om at posten er ankommet og ligger og venter. Med sporing har man selv kontroll på den biten.

NB3 - Poste restante er et system innen det internasjonale postvesenet, og koster ikke noe ekstra. Jeg ser at det i Strömstad finnes et firma som kaller seg for Poste Restante Strömstad, og som tar seg betalt for en slik tjeneste… bare til info, slik at man er oppmerksom på dette, og ikke brenner pengene av på noe som egentlig er gratis. Gratistjenesten via posten går til Postens Företagscenter i Prästängsvägen, hvor all Poste restante blir utlevert.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
13 minutes ago, 1983 said:

404 har 3 støtbunner å velge mellom, skiller mellom diameter på hylsekroppen

 

mini - 223type hylse

standard - 308type hylse

magnum - 375type hylse

Ok. Betyr det at jeg kan bruke 6,5x55 og 8x57IS med samme hode?

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (3 timer siden):

Ok. Betyr det at jeg kan bruke 6,5x55 og 8x57IS med samme hode?

Du kan bruke hele spennvidden .243 win, 6.5x55, 6.5 creedmoor, .270 win, 308 win, 30-06, 8x57 JS og 9.3x62 med medium bolthode...

 

Pluss  7x64 brenneke.

Edited by Red FR
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
On 7/13/2023 at 12:58 PM, B.Hansen said:

Bare ut av nysgjerrighet:  Jeg kjøpte ny Sauer 200 STR i desember og i juni.  Disse to har forskjellig logo, kom det en endring i perioden eller har en av dem ligget lenge på lager?

 

Sauer200STRDiopterright.jpg

 

STR200_JUNIOR-1170x253_foo8k3XEMn.jpg?tr=w-1100,h-400,cm-pad_resize,dpr-2.0,di-@@gunfinder@@items@@dummy.png:&ik-s=5027c3a868e9d194d83c54c05b606af884914d6b&ck=1648802990

Jeg kjøpte 2 nye sauere tidligere i år, en 22lr og en 6,5x55. Ene står JP Sauer & Sohn, and står SigSauer på. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sauer 200 STR

Jeg har en Junior Sauer (67' løp) fra før. Har så langt bare skutt 15 meter med den.

 

Nå skal jeg ha en til, i 6,5 x 55, og jeg ser valget står mellom 58, 67, 70, 71 og 74 cm. 

Mitt spørsmål er, hva er fordelene / ulempene med å ha lengre løp? 

 

Jeg skal primært bruke den til felt, 200 meter + stang/felthurtig innen DFS

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

psvanevik skrev (10 timer siden):

Sauer 200 STR

Jeg har en Junior Sauer (67' løp) fra før. Har så langt bare skutt 15 meter med den.

 

Nå skal jeg ha en til, i 6,5 x 55, og jeg ser valget står mellom 58, 67, 70, 71 og 74 cm. 

Mitt spørsmål er, hva er fordelene / ulempene med å ha lengre løp? 

 

Jeg skal primært bruke den til felt, 200 meter + stang/felthurtig innen DFS

 

 

 

Skal du skyte stående?

 

K

Link to comment
Share on other sites

psvanevik skrev (15 minutter siden):

Vil høyere hastighet og siktelinje gi noen merkbare fordeler i bane og feltprogrammenene? 

Det finnes bedre eksperter her enn meg, men jeg mener at lengre siktelinje er en fordel om du kan holde våpenet helt rolig som på ligg. Da kan du sikte mer nøyaktig. Om du ikke kan holde helt rolig, kan faktisk kortere siktelinje være bedre. Det er ikke mange som holder helt rolig på stående skyting.

 

Til DFS-skyting er det med hastighet uvesentlig, for det kan du tilpasse etter eget behov om du lader selv. Høyere hastighet er nok en fordel på lange avstander og mye vind (mindre avdrift). På den annen side er det sjelden at de høyeste hastigheter gir best presisjon på 100 eller 200meter.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

psvanevik skrev (35 minutter siden):

Vil høyere hastighet og siktelinje gi noen merkbare fordeler i bane og feltprogrammenene? 

Hastighet betyr ingen ting i baneskyting, men nokså mye på felt. DFS feltskyting er vel det siste stedet der flat kulebane ennå betyr noe. 74cm pipa vil gi deg rundt 20m/s mer enn ei 70. Det gir det enda litt mer margin om du bedømmer avstanden feil. Vindavdrift betyr det i praksis ingen ting for.

Siktelinja er nokså viktig, og du VIL ha større siktenøyaktighet i ei lang pipe. Det er en grunn til at ISSF-skytterne bruker sikteforlengere, og at de er forbudt i DFS... 

Ei lang (tung) pipe vil også vippe mindre, og gi (litt) mindre rekyl. Det har ikke stor betydning, men det er der.

 

Uansett, så lenge du ikke skal skyte stående (da blir de lange ofte for tunge/ framtunge for mange) så er det ikke noe å lure på. 74cm.

 

 

K

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Merk skrev (17 timer siden):

Ni som har Våpensmia/Heym pipa 73 cm, har ni någon bra laddning 820-830 m/s jag kan börja utgå från? 

Forutsatt at du skal lade 6.5x55

Kule: Norma GTX 8.4g

Patronlengde: 76.0mm

Krutt: Norma N-19

Kruttmengde: Ca. 2.70-2.80g (litt avhengig av lot)

 

Der har du i hvert fall et godt utgangspunkt som du kan teste ut i fra selv. Jeg ville brydd meg mer om presisjon enn om fart. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

On 8/18/2023 at 12:56 PM, psvanevik said:

Du får kjøpt 10 skudds magasin. Jeg har et sånt magasin jeg bruker på min Walther GSP, som da også passer inn i Saueren:) 

Men det var kanskje ikke det du spurte om? 

Hvor får du kjøpt det? Vanlig Walther GSP magasin du da bruker? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...