Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Da ble det ei lita revejaktøkt idag og, tenkte vel mitt da jeg kom frem til glugga, verst tenkelig lysforhold.

Etter ca 15min i glugga får jeg øye på reven i håndkikkerten, reven stopper ca 20m (ca110m fra glugga) bak åta og står med med kortsida mot meg, nå har jeg til forskjell fra tidligere en klar rød prikk i kikkerten som er lett å se mot den svarte skikkelsen på jordet. Reven la seg i smellen idag, min tredje hitill.

244ejut.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg kom heim idag og fant ferske revespor rundt huset og fjøsen og til og med inn i garasjen!!! Sitte i glugga no, får berre håpe han ikkje står forran bilen når eg skyt han. :lol:

 

Er det fjellrev på Svalbard eller er du på fastlandet? Ble bare litt nyskjerrig når jeg så bostedet ditt.

 

Er på fastlandet no :D

Link to comment
Share on other sites

Skjøt akkurat sesongens 3dje rev, på åtet til faren min. Liten tispe, antar den er 5-6 kg, fin i pelsen. Skutt på 40 meters hold med 22.wmr, v-max ammo, død i smellen. 8) La den pent på trappa til far, i sovende positur, får seg nok en overraskelse i morgen tidlig når han skal ut! :lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

‎2 stk på åta i natt....skutt med 15 minutters mellomrom.....parringa er i gang virker det som :) .....hørte det på klasket når kula traff,at det ble mye griserier....men revene blir liggende med v-max ;)

 

bare 1 cm med hagel på marka,gjore det ikke til noe enkel oppgave å skyte..(var stupmørkt)..var krevende.men det er jo da man skyter best....

Link to comment
Share on other sites

Har åte og glugga veldig tett på huset vi bor i.Det jeg lurer på om noen har erfaringer med er klokka.Er det noe vits å gå ut tidlig på kvelden eks.19.00 og utover. Og tror dere at de har tidligere og seinere frekvens på åte i brunsten :?: Har verken varsler eller kamera på åte.Satt ute inatt 23-01 like forbannet er alt av godbiter jeg slengte ut igår borte idag.Også fant jeg ut at mikkel har vært på musjakt rett på utsiden av barhytta mi. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Det er det som er typisk for reven. De er ulike individer med veldig ulike vaner.

Noen kommer tidlig og er veldig nervøse og noen (oftest årsunger) kommer tidlig og er ikke så nervøse.

Hvis det er en del bebyggelse så er det nok best valuta fra 11 til 4 - 5 tida.

Har sjøl skutt og sett mest fra 11.00 til ca 03.30.

Mange går forbi viltkameraet mellom 03.30 og 06.00 uten å gå nedom åtet som er rett ved tråkket.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på om noen har erfaringer med er klokka.Er det noe vits å gå ut tidlig på kvelden eks.19.00 og utover. Satt ute inatt 23-01 like forbannet er alt av godbiter jeg slengte ut igår borte idag.

 

Her har jeg ikke sett en eneste rev etter 23.00, de som skutt er skutt mellom 19.00 og ca 22. Har også sett rev så tidlig som 17.00.

Link to comment
Share on other sites

Felte her får en 6 uker siden sesongens første rev. vart sett gånes på skaran en 200m fra gårsplassen la meg ve fugleforingsbrette mens en kamerat sto like bak og blåste revelokka den kom lådrett over gjorde og rett opp mot gårsplassen fikk stoppa hu på en 45 m og skutt den. hadde skabb så var kanskje derfår hu var så domdristig får klokka var knapt 16.00 på eftan.

 

Natt til lørdag gikk det så lever og bein sprute på åteplasen. felte ei tispe på en 5-6 kg. kom på åte 02.30 å var utrolig skeptisk. Det var sesongens andre :)

Link to comment
Share on other sites

Er helt umulig å si når på døgnet reven kommer på åta. Har nå skutt noen her hos meg, å det er alt fra kl 17 på ettermiddagen å helt fram til kl 06.30 på morgenen.

Skaff deg varsler å sette opp, om ikke må du helt klart regne med maaaaaange timer på post å mange dager uten å i det hele tatt å se den. Men egentlig er det jo det som virkelig er "gluggejakt".......det vi andre driver med vil jeg heller kalle skadedyrs bekjempelse.

Har en avtale med mikkel at jeg ikke skal skyte før det piper i varsleren. Da har han to min på seg til å komme unna :D . Gidder ikke gå å kikke på eller rundt åtet å irritere meg over spor som ikke er der eller som er der dem ikke burde vært.

Så enkelt er det.....piper det, så smeller det å der blir den liggende.

Link to comment
Share on other sites

Da var mine 2 første rever for sesongen skutt.

2 hannrever måtte bite i snøen for min nye 17HMR. Var meget morro og se at reven datt rett i smellen. Fant igjen kula i skinnet på den ene.

Skal ikke si at det er rart, men jeg har aldri opplevd 2 rever så tett på hverandre.

Førte reven kom 02.05 , fikk desverre ikke skutt denne da den bare fløy forbi åte.

Så skøyt jeg en på slaget 03.50. Lukket igjen vinduet å helte opp litt kaffe, 03.54 sto det rev på åte igjen. Den datt kl.03.56

Altså gikk det 4 minutter fra skuddet gikk på første, til rev nr 2 sto på åte.

 

Jeg har skutt 2 rever på samma natta før flere ganger, men da kommer de ikke så tett. 10-15 min har jeg opplevd før.

 

Flere opplevd noen så tett?

Er det uvanelig? Eller har jeg bare ikke opplevd det før nå?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt rev mitt på blanke formiddagen også. Reven vet man egentlig aldri når den vil komme.

Støtter den. det eneste som er sikkert med Mikkel..............er at den kommer på et eller annet tidspunkt i løpet av natta og litt utpå morra slengen.

 

Følende er selvopplevd og sikkert opplevd av flere ihuga revejegere her inne.......Det var en gang som alle eventyr begynner med, bare at dette - som nevnt er selvopplevd - satt i glugga og venta på Mikkel. Timene ble lange og øyelokka tunge.....og sovna gitt :mrgreen: Våkna kl 06.00 sharp. Gjett hvem som hadde vært innom åte og meska seg med gosaker

 

Eller den gangen jeg satt ute og venta ved siden av noen fristende revspor. Sovna selvfølgelig den gangen også.

Da jeg våkna utpå natta en eller annen gang, så jeg rett opp i beksvarte melkeveien. DA tok det litt tid før jeg skjønte hvor jeg var hen :shock: Ble ikke no rev den gangen.

 

Ellers har revjakta for min del gått usedvanlig tregt denne sesongen. Bare 2 stk så langt.

Den siste var litt spesiell forresten. Satte meg til for å begynne lokkinga. Tok et siste overblikk utover og DÆVEN der satt Mikkel og titta på meg på 50 meters hold. Denne reven hadde ikke til hensikt og bli sittene der veldig mye lenger, såpass sjønte jeg. Men pga at det blåste en del, hadde ikke Mikkel klart for seg hva det var den så på, slik at den bare luntet sakte unna. Dette ga meg nok tid til å få rifla opp i skuldra. Et lite BOFF gjorde at revefanten satte på håndbrekket. POFF..............der lå'n pent utstrakt i snøen.

 

Er vel en av de relativt få gangene jeg har skutt rev før jeg i det hele tatt har fått begynt å lokke.

Ja ja det var det så langt i sesongen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for inspill. Men av erfaring fant jeg ut at man må sitte i glugga for å få se'n. Kom en fin hannrev ca.22.28 denne fikk en smell av 17hmr litt på skrått bakifra venta til den snudde sida litt til meg . Hold ca 30m. 20grs. Gamepoint. Denne er nok gjennomskutt.Hadde den ikke hatt hale hadde jeg sliti med å finne den igjen for den hadde sprunget ca 6m og stupt under ei lita gran,det var lite blod og hele reven var borte under snøen bare halen stakk såvidt opp. Denne veide også 7kg. :D:mrgreen: Dette er min andre ordentlige återev.

nv61a8.jpg

2u62nu9.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6,5x55bruker- Jeg skøyt 3 rev på 45 min i fjor ei natt, og en annen natt hadde jeg to på åtet samtidig. Skøyt den største, og den andre løp 300m nedpå jordet før den stoppa. Lagde noen muepip og den kom travende tilbake så jeg fikk skyti den også :mrgreen: Virker ikke som smellet er så skremmende.

Link to comment
Share on other sites

Da datt det jammen en rev på åta.

Kl 12.30.

Den var virkelig stygg. Hadde mye skabb, noe som er igrunn rart. Jeg har hørt en vandre historie om en skabbrev her i bygda.

Jeg og min onkel har vell skutt mange hundre rever gjennom åra, ingen skabb.

Skjøt den med 3006 helmantel, tomt for bly, så skaut den tvert igjennom nakken, men den sprang så jeg sprang etter med hagle og fikk avlivet den etter 2 km sporing.

Ikke noe bilde for jeg brente den med engang. Mye hunder som går rundt.

 

Er jo til tider flere som lurer på dette med bruk av helmantlede kuler på rev. Svaret konkluderes alltid med at ja, det er lov, men nei, anbefales ikke. Her er jo et strålende eksempel på hvorfor.

 

At du fikk avlivet den etter en gitt tid med hagle er bra det, men jeg ville holdt det skuddet om jeg var tom for skikkelig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Da var mine 2 første rever for sesongen skutt.

2 hannrever måtte bite i snøen for min nye 17HMR. Var meget morro og se at reven datt rett i smellen. Fant igjen kula i skinnet på den ene.

Skal ikke si at det er rart, men jeg har aldri opplevd 2 rever så tett på hverandre.

Førte reven kom 02.05 , fikk desverre ikke skutt denne da den bare fløy forbi åte.

Så skøyt jeg en på slaget 03.50. Lukket igjen vinduet å helte opp litt kaffe, 03.54 sto det rev på åte igjen. Den datt kl.03.56

Altså gikk det 4 minutter fra skuddet gikk på første, til rev nr 2 sto på åte.

 

Jeg har skutt 2 rever på samma natta før flere ganger, men da kommer de ikke så tett. 10-15 min har jeg opplevd før.

 

Flere opplevd noen så tett?

Er det uvanelig? Eller har jeg bare ikke opplevd det før nå?

 

Har opplevd det ja, er nok større sjanse nå med tanke på at det er brunst! Fleste revene blir nok nysgjerrige om de finner revespor nå for tida :winke1:

Men for all del, det kan skje utenom brunsten og!! Det jeg liker med revejakta, du blir aldri utlært med tidene og rutinene til reven :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde også en slik opplevelse sist torsdag kveld. Jeg så to rever samtidig, en på åta og en tuslende rundt omkring. Jeg skjøt først reven på åta og trodde selfølgelig at den andre reven ville være over alle hauger, men etter et par minutter dukket den opp igjen og gikk rett til åta, der den endte sine dager.

 

Noe annet jeg har lyst til å nevne i samme slengen her, er åtelys. Jeg bruker bilbatteri og billyskaster. Dette slår jeg på med en bryter når reven er på åta. I tilfellet som jeg beskrev over, brukte jeg lys på denne måten. Dette var rikignok to unge rever. Lørdag natt datt det også en på samme måte, og dette var en voksen hannrev.

 

Jeg sitter i ei lita brakke noe utenfor allfarvei, uten tilgang til strøm, så dette er en løsning som fungerer for meg.

 

Jeg og en kompis har ei åte ved ei seter ca. 5 km fra nærmeste bebyggelse, og bruker samme metode der. Har felt bare en rev hvor lyset har vært benyttet der så langt i år.

 

 

Sme.

Link to comment
Share on other sites

Da datt det jammen en rev på åta.

Kl 12.30.

Den var virkelig stygg. Hadde mye skabb.

 

 

 

At du fikk avlivet den etter en gitt tid med hagle er bra det, men jeg ville holdt det skuddet om jeg var tom for skikkelig ammunisjon.

 

-1 til deg Fredrik

Ok, jeg kommer ikke til og holde skuddet neste gang det kommer en så stygg skabbrev på åtet. Dette så jeg med engang da jeg skrudde kikkerten på x12.

Åpne stygge sår, ingen pels fra hoftene og bak.

Pluss at jeg vet nabo hundene og vår egen hund er innom åtet. Det er noe med og holde bestanden frisk.. 1 av flere hundre rever har skabb. Da synes jeg det er like viktig å få tatt den ut for og spare det andre revene enn at man skal bry seg om man skyter med helmantel eller ekspanderende. Nok om det.

 

Kan det påvirke andre rever at det har vært innom en skabbrev på åtet? Tenkte på om det ikke vil dit pga luft etc..

Etter at jeg skjøt skabbreven så vil ikke reven på åtet, det er nye spor 15-20m unna åtet hver natt..

Link to comment
Share on other sites

14xndb7.jpg

 

Tok en snartur rett etter jobb i dag, satt et par timer, og var heldig. Reven kom luskende på jordet ca. 300 m unna, og var veldig opptatt av snusing i buskene og markering, men jeg klarte å lokke den til meg med Crit r call standard, selv om den ikke virka så veldi interessert egentlig.

Skutt på 110m med 6,5x55 Oryx. Hannrev på 7,3kg. Ikke skabb.

Link to comment
Share on other sites

Vært dårlig med rev på åtet de siste ukene. Merkelig stille. Også kråkefuglene har vært fraværende. Ordnet litt på åteplassen i helga. Fjerna en palle som dekte noe kjøtt. Fjerna også tauet som holdt rådyret på plass. Gjorde det hele mer naturlig. I skrivende stund er det mye kråke på åtet. Pluss ei stor havørn. Det kan kanskje være vendepunktet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Det har vært stille på åte hos meg de siste ukene, det har riktignokk vært barmark hær nord de siste ukene å da. Mulig jeg dropper hele pallen og lar de komme til alt av godsaker om det ikke har vært aktivitet der frem til helga.

 

Har ikke observert rev der etter at jeg skøyt en stor hann der i midten av Januar egt. Nok revespor runt om nå når snøen er tilbake, så det er ikke mangel på rev som gjør det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...