Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Nummer 8 for sesongen, nummer 2 på åta, resten er tatt på lokking :-) Skutt for litt over en time siden, midt på høylyse dag. Begynner nok å bli sultne mot slutten av brunsten! Jeg satt å kikka gjennom kammeret da jeg tilfeldigvis snudde meg og kikka nedpå åtet. Fikk stressa tak i rifla, reveglugga var selvfølgelig stengt igjen etter det blåste så jævlig her en kvell, så da ble det ut av vinduet på rommet til en av unga, så da fikk tvillingene bevitne sitt første revfall ;-) Vekte kjæringa i smellen, men det var på tide å stå opp klokka 9 syntes jeg. Prøve meg på litt lokking i natt, viss det blir klarvær, virker som om brunsten så smått begynner å slippe taket.

 

I kvell blir det forøvrig en tur på lokkjakt kurs med Tor Ola Dehlie i skytterhuset i snertingdalen.

 

20120305_092047.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lørdgen blei mitt personlige mål for sesongen nådd, rev nr. 10 sprang 30 m etter skuddet før den forsvant ned en skråning og ned i en bekk, den ble funnet igjen to timer senere, da lå hele reven under vann og ett tynt frostlag som hadde lagt seg over bekken. Men det er jo fortsatt over en måned igjen av jakta så satser på å få felt et par til :)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner en som har ei jaktbu langt inni skogen fra hus og folk. Han har jaktet jerv der i jervjakta og han hadde veldig mye reveaktivitet der på åta, han sa at jeg kunne bare jakte der, så jeg tenkte å jakte der nå til helgen. Dette blir første gang jeg jakter rev på åte. Når det gjelder lys så er jeg usikker, det er ikke noe form for strøm der, men det skal være fullmåne til helgen, men det er meldt overskyet, men det er selfølgelig usikkert. Har dere noen forslag på hva jeg gjør hvis det skulle bli overskyet?

Har 10 liter blod liggende, er bra å helle det på åte før helga?

Hvor lang tid i forveien mener dere jeg skal helle på blodet?

 

Håper jeg skyter min aller første rev før jaktsesongen er over....

Link to comment
Share on other sites

På søndag datt sesongens 21. rev. En stor hannrev på 25m hold. Den satt midt imot, men da jeg skulle sleppe kula i maskinrommet bøyde den hodet ned, og da gikk kula inn i hode og ut i halsregionen..... stein dau førr å sei d sånn. 7mm rem mag

 

vwqwyx.jpg

 

Bonusrev nr. 1, da årets mål var 20 :smile:

Link to comment
Share on other sites

Datt en fin tispe i kveld

428099_10150702414430935_738105934_11495978_551558935_n.jpg

 

22-250 35 grain vmax, avstand 160m. Glugga er i låven som skimtes i bakgrunnen :)

Ikke gjennomskudd og fin rev = utstopping og selskap på laderommet.

 

Les mer om denne og andre rever på bloggen!

Link to comment
Share on other sites

Nettopp vært ute i et FANTASTISK måneskinn. Hadde bestemt meg for å teste app'en til NJFF. Og den virka! Etter kort tid kom reven i bra sig medvinds rett mot meg. Så vinklet den for å sjekke hvem det var som hylte kåtlyder ut i marsnatta. En gedigen skuddsjanse bød seg da den stoppet opp akkurat på høyde med meg... Men da stod jeg og fikla for å få den forbanna Iphonen tilbake i lomma! Så fikk den været av meg, og borte var den. Får ta det på kontoen for 'urutinert med App-lokking'. Men artig var det. Grevling og rådyr på post også.

Link to comment
Share on other sites

Ble vekket kl. 01 i natt. Såg reven nedpå åteplassen. Fikk fram rifla og hadde opp vinduet. Brukte god tid på dette, men det såg ut til at reven muligens ante noe. Den stod og kikka opp mot huset. Da jeg bytta til rifle, fant jeg ikke igjen reven. Mullig den ble usikker og trakk unna. Håper den dukker opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Mange som skyter rev ser jeg. Er mange gode jegere på kammeret etter resultatene å dømme :D

Tenkte jeg skulle prøve litt selv. Gikk til anskaffelse av Nordik Predator pretuned, men tror jeg drar av strikken og justerer selv. Har ikke skutt rev ennå, og håper å få gjort noe med det før jakta slutter før sommeren. Problemet mitt er at jeg bare er i besittelse av hagle. Å få reven på på minimum 30M er kanskje ikke så lett, ihvertfall ikke de eldre individene. Men jeg har ingenting imot å felle ungdyr.

Er det noen her som har erfaring med revejakt med hagle, og hvordan de går fram? Sitter dere i åkerkanten, midt i åkeren, midt i skauen?

Link to comment
Share on other sites

Hadde åtet mitt liggende bare 20-25m fra huset mitt i hele fjord, å tok ganske mange rever da også. Problemet er at du skal opp med vinduer eller lignende, og da hører den deg veldig lett. Måtte sørge for at vinduet sto litt oppe de nettene jeg skulle jakte, slik at det bare var å stikke ut børsa.

Brukte 222 jeg, men ikke noe problem på denne avstanden med hagle heller.

Link to comment
Share on other sites

Ble vekket 0430 i dag tidlig. Såg en høvelig stor rev som spankulerte vekk i fra åtet. Denne har jeg lyst til å ta! Spørs om jeg må grave godt nedi åtefryseren og se om jeg kan finne noe snadder som får reven til å holde seg i ro lenge nok til at jeg rekker å få skutt. Garantert en voksen hann dette. Oste selvtillit av den der den småluntet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde åtet mitt liggende bare 20-25m fra huset mitt i hele fjord, å tok ganske mange rever da også. Problemet er at du skal opp med vinduer eller lignende, og da hører den deg veldig lett. Måtte sørge for at vinduet sto litt oppe de nettene jeg skulle jakte, slik at det bare var å stikke ut børsa.

Brukte 222 jeg, men ikke noe problem på denne avstanden med hagle heller.

På åte er det ikke noe problem med hagleavstand, det var mer lokkjakt jeg tenkte på. Om det er greie sjanser for å få de på skytbart hold med lokkefløyte. Jeg er litt skeptisk da jeg akkurat nå bare har tilgang til Nordik Predator, som er hareskrik. Skulle hatt ei fløyte med fugleskrik for å starte litt forsiktig i tilfelle reven er nær.

Om noen her har noen jakthistorier med hagle og lokkjakt etter rev er det bare å komme med de.

 

Edit: Tenkte jeg skulle ut å prøve om 1 time selv om jeg ikke har trua. Kan jo skje et mirakel, det er det bare en måte å finne ut av.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg så og si hannreven på tana :D

Har spedd på åtet nå i ettermiddag. I natt serverer jeg, foruten hjort og rådyr, hundetørrfor, kattetørrfor, boksmat-katt, opphakka frossen kyllingfilet og opphakka frossen bekkeørret. Blir det ikke noe i natt, tror jeg været får skylda. Ikke gode værmeldinger. Men trua har jeg. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Da etter mange økter i glugga uten rev løsna det endelig. Mikkel kom galloperende ut av skogen etter 2 og en halv time i glugga, han stoppe på 140m og la seg i smellen (55grn Vmax 223). Flott hannrev på 8,7kg :D

Desverre tror jeg denne hadde skabb, er en bar flekk under brystet og hårlaget virker "grovt".

Den bare hudflekken var ikke grå (mer hudfarge) som på den forrige skabbreven, og noe blodspettet, se foto, noen som har peil?

 

ixusjr.jpg

 

rkqyhi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har hatt fire rev innom åtet siste natta, 2 ble liggende igjen. Hann og tispe på hhv 7,2 og 6,7 kg. Har vært bra trafikk til åtet siste uka, etter en vinter der reven har vært helt umulig å få til åte. Har desverre vært en skabbrev i området her de siste dagene, den håper vi å få tatt fortest mulig nå.

 

Skutt med den gamle Savage kombien i 20/22WMR. Begge skutt med rifleløpet og CCI V-max.

 

Edit: La inn vekta på revene

 

SB1_9658.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

MartinJ: Tror ikke denne reven er angrepet av skabb.

 

Personlig ble det som jeg fryktet. Været dro seg til å går kveld. Ingen rev var ute på matsøk i sterk vind og plaskregn. Håper været roer seg til helga. Reven skal ned!

Link to comment
Share on other sites

Fikk ei tispe kl 5 i natt,var underholdende en god stund da en rev på tur inn ble var av noe og la seg ned i stubbåkeren 150m fra meg,etter 5 min kommer en liten gaupe gående rett mot reven som drar avsted med gaupa på slep ut av syne for meg.

Link to comment
Share on other sites

Ble vekket 04.30. Ser en rev som står og sliter i hjorten. Når jeg kommer i glugga er den vekk. Sitter ti minutter og speider. Får se en mørk flekk på ei atlege 150 m nedom her. Ser den kommer oppover mot åtet. Får rifla i anlegg og venter. Så kommer reven inn i det opplyste området. Spankulerere att og fram. Stopper opp og får ei kule i bogen. Rett ned. Tispe på 5,0 kg.

IMGn_1813.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk ei tispe kl 5 i natt,var underholdende en god stund da en rev på tur inn ble var av noe og la seg ned i stubbåkeren 150m fra meg,etter 5 min kommer en liten gaupe gående rett mot reven som drar avsted med gaupa på slep ut av syne for meg.

 

det er gaupejakt også :D

Link to comment
Share on other sites

64078_10150867866455200_554725199_12705447_611470573_n.jpg

420281_10150867866915200_554725199_12705454_1690946994_n.jpg

432205_10150867865415200_554725199_12705437_1538357742_n.jpg

fikk en i natt. skøyt den delvis på lokk og delvis luring. slår an til rundt 6-8 kg

 

150 grs accubond ladd til rundt 1000m/s gjør vei vellinga kan man si. reven har eksplodert i nakken og bare suppe der og gått ut i magan på'n og så ikke pent ut der heller ser dere. kaliber 300 win mag

kula ha gått inn i halsen litt ovenfor brystkassa og den var så si dau før kula traff den, men man ser at det har vært trykk i den da den revnet i nakke/rygg/bog samt at bakre del fikk gjennomgå litt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jadda, lokket midt på dagen i dag, dem første passene kom det ingenting, men på siste kom det ei tispe på 5,3 kg etter 8-10 min ca.. ble langt hold.. men fikk den..og var i veien i går fikk ræv på 30 meter.. men klarte å rote til det, så ble bom. rakk et lite pass i går kveld,etter ca 10 min.. kom det ei tipse som andre post mannen skutt.. og i natt skutt jeg bom på åte igjen. Faaaen !!! Utrolig artig ! :lol:

 

 

ngvjx3.jpg

 

24vi3ch.jpg

 

skutt på lokk i dag, midt på dagen,med critter call.

Link to comment
Share on other sites

Som en jeger som har lagt børsa på hylla, så spør jeg: Er reven et problem? Hører ikke reven til i vår fauna som alle andre arter?

 

http://www.ostlendingen.no/nyheter/nord ... -1.7120615

 

Er det slik at vi må arrangere jaktkurs for å få has på denne "morderen" ?

 

Jeg spør fordi jeg nå har observert 3 forskjellige utlegg av elgkadavre i østerdalen. Ingen av disse er besøkt av rev på lang tid. Kun skjære, kråke, ravn og skrike har besøkt disse kadavrene. Da er min soleklare konklusjon at det faktisk er manko på rev i disse områdene. Jeg har heller ikke observert spor etter rev i umiddelbar nærhet. Dette har vedvart i de siste 5-6 år, og i følge min logikk er dette helt feil. Jeg vet at det blir jaktet hardt på rev i Stor Elvdal.... kanskje for hardt..?

Link to comment
Share on other sites

Som en jeger som har lagt børsa på hylla, så spør jeg: Er reven et problem? Hører ikke reven til i vår fauna som alle andre arter?

 

I følge NINA har vi over 200000 rev i landet og den er i kraftig fremgang. Reven er et dyr som tilpasser seg de leveområdene vi har, være seg Høyfjell eller By.

Dersom vi ikke jakter den hardt tar den knekken på mye annet vilt, og den fortrenger Fjellreven som vi ønsker skal retablere seg.

Tror neppe det er muligt å fjerne reven med jakt, derimot er der kraftige svigninger i bestanden pga Skabb.

At der er lite rev i ditt distrikt kan skyldes en Skabb epedemi og høyt jakt trykk. Men å utryde reven ved jakt er neppe muligt. Eller ønskeligt.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat hvordan reven klarer seg bestandmessig, det vet jeg ikke. Men personlig jakter jeg rev for å få opp bestand på andre arter, som f.eks. hare og fugl.

 

Men sånn tenker jeg da :)

 

+1 her gitt :)

 

nå er det forøvrig drit stille på åta:( vet ikke hva det skyldes, kan vell være at det er lite snø å at reven får mat andre plasser?? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...