Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

reven spiser det meste når den er sulten.

hva som er best er det nok ikke noe fasit på, men erfaringer er det mange av.

jeg har brukt det meste. kalv, slakteavfall fra ku/okse, griser,sau,høner,hundefor og husholdningsavfall.

i fjord hadde jeg slakteavfall fra okse og strør rundt med alt mulig jeg får tak i.

ikke vær redd for å prøve.

jeg prøver å lage åta slik at reven ikke får med seg stor biter, men la det jobbe for maten.

når den er fast gjest og jeg skal sitte strør jeg små hønebiter rundt åta.

 

nå har jeg varsler i år så slipper å planlegge så mye her hjemme, men lurer på å legge ei åte oppi skauen å sitte i brakka.

da er det å sette opp kamera for å se klokkeslett reven er der.

 

så min erfaring er at alt virker, men noe virker bedre. også viktig at kråker og andre dyr er aktive på åta.

 

hadde mår på åta tirsdag morgen, 0545 ringte alarmen. men den berga seg denne gangen gitt.

 

så kjør på å sleng ut det dere har og får tak i. LYKKE TIL :P

Link to comment
Share on other sites

Virker som om mange er veldig usikkre på hva som er bra eller dårlig åte for tiden, mulig det er mange unge her som ikke har drevet med åtejakt før å derfor all spørsmål om hva som kan brukes.

Men som det sies over finnes det ikke noe fasitsvar på hva reven liker.

Er den sulten, så kommer den selv om du legger vingen av gammelhøna til nabo kjærringa der.

Få ikke panikk om den ikke er der hver kveld, husk at det kan variere med eksemplarer i et område fra tid til annen.

Men en ting er helt sikkert...... å det er at dersom det er rev i området du sitter i, å den er sulten. Ja så kommer den enten du har kupupp eller ku kjøtt.

Mange driver å kjøper piss i dyre dommer, å i deres øyne virker det......kansje. Men om ikke reven er der, så kommer den ikke uansett hvor mye man pisser på området.

TÅLMODIGHET og atter tålmodighet er det beste fasitsvaret som finnes. Å når den kommer på åta EN gang, ja så kan du være sikker på at den kommer tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Kommet 5 cm med nysnø her nå. Topp! Etter flere uker uten snøfall, er det endelig godt å få visket ut alle gamle spor. Såg ferske revespor i går kveld. De endte nedi fjæra. Det er ikke mange rever rundt her nå for tiden, men det kan godt være at revene oppå fjellet blir presset ned i terrenget om det kommer mer.

Link to comment
Share on other sites

Eg e berre 20 år å eg har ikkje jakta mykje rev, å eg har enda til gode å skyte rev på åte mitt. MEN eg har allerede forstått at reven eter stort sett ALT! katt, høns, and, skarv, måse, kattemat, hundafor(veldig bra her), fisk, kråker, sau, BRØD!, lat av utgått kjøttvarer fra nærbutikken som ho mor jobbe på :wink: Alt detta har reven tatt, så den eter stort sett alt. så da e ikkje åte da står på vist reven ikkje komme hos dåke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også fersk på revejakt (det meste av jalt egentlig med unntak av skjære rundt husveggen) men satte ut reveglugge da Mikkel har vært en gjenganger på viltkameraet mitt. Har brukt slakteavfall samt blod og bikkjemat som åte, reven har så langt ikke vært på åta mens jeg har sitti i glugga, om dette skyldes en noe sein vinter med grei tilgang på fersk mat vet jeg ikke, men reven er nå her ihvertfall. Har så langt observert rev 10ganger mens jeg har sitti i glugga, dette er minst 4 individer, 2 er blitt skutt da de har stoppet opp mens de krysset jordet (under gode lysforhold), de andre har jeg latt gå da jeg ikke så trådkorset ordentlig i kikkerten. Nå er 2,5-10x50 kahles bytta ut til fordel for Zeiss Varipoint 3-12x56 med retikkel 69. Fikk testa denne i glugga i går, så ingen rev, men så god forskjell på optikken :D , nå er månen dukka frem igjen og så det blir nok litt frysing i glugga de neste kveldene, det som har overaska meg mest med dette lille revejakt"prosjektet" er hvor fort tida i glugga har gått.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 15 rev på åta siden 8. oktober i fjor og den siste reven ble felt 10. januar i år.

 

En kompis av meg har også skutt 15 rever og hans siste rev ble felt 8. januar.

 

Både jeg og kompisen min har spor rundt omkring på eiendommene våre ikke langt i fra åta (ser ut til å være mye rev), men reven vil ikke spise!

 

Akkurat slik var det også i fjor... en slags dautid i januar og til midten av februar.

 

Er det flere som opplever det slik nå om dagen og tidligere år??

Link to comment
Share on other sites

Hadde litt problemer med nettet i går.så fikk ikke informert derer.

Hadde en fin natt under åpen himmel,men det var mel 8 og 10 sekundmeter vind. Noe som gjorde at jeg ble mere nedkjølt enn hva jeg var klar åver.

Jeg frøys på knærne og lårene. Men det gikk bra skal dere vite.

Klarte å sitte i 3,5 timer,å så kun 2..mus..på 4 bein dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en rev på åte i går kveld. Monterte opp en 1000-metring på veggen på torsdag og med fint måneskinn og lys på åtet var det fint skytelys. Reven kom ca 30 min etter jeg hadde lagt meg ned. Jeg skjøt han, men jeg så at han gikk derfra. Rart tenkte jeg etter å ha blitt truffet av en 110 grs v-max.. jeg letet litt i nærheten, men fant blodspor opp mot skogen. Nå han jeg hatt med hund og gått på sporet. Det var til dels mye blod men atter et par hundre meter var det stopp. Både jeg og hunden mistet sporet og fant det ikke igjen. Letet rumdt om etter blod i ca en time uten resultat. Skal prøve igjen senere.. Fa** at det er mulig! Skjønner ikke at han har kommet seg så langt når han har mistet så mye blod. Vet ikke hva som skjedde i skuddet heller. Mulig dårlig treff, men jeg føler jeg hadde god kontroll på skuddet, men mye klær kan ha endret rekylopptak og treffpunkt?

Link to comment
Share on other sites

Rev kan gå laangt selv om skuddet er godt, ei jeg kjenner skjøt en rev på åte for en tid tilbake, reven datt i smellen. Da hun skulle gå ut og hente den, reiste den seg og stakk bort fra henne. Hun gikk inn og henta rifla, og ga den en kule til da den satt noen hundre meter fra åte. Reven klappa ihop igjen, for så å reise seg og løpe derifra. Så, noen dager senere kom reven tilbake på åta, og ble skutt av samboeren til jenta. I tillegg til det dødelige skuddet, var det ett skudd som hadde gått inn i siden, bare noen cm unna hjertet på reven, og ett som hadde gått tvers igjennom halsen på den :shock::shock: Skulle tro de var dødelige treff, men sånn var det altså ikke.. Så selv om man treffer godt, er det ikke sikkert man finner de igjen.. (Vet dog ikke hva slags ammo som ble brukt i tilfellet ovenfor, men alikevel..)

Link to comment
Share on other sites

Juhu! Da ble det en rev på meg kl ett i natt! Den første på to og et halvt år (men har jo ikke jaktet/postert på rev siden da heller, i grunn).

 

Den falt på ca 80 meters hold med .222 og 30 grs Berger. Så ut som om den ble liggende uten en krampetrekning, men det var ikke så lett å se da den var litt bak en liten haug akkurat der. Fulgte den i trådkorset i noe som kunne føles som en halvtime før jeg syntes det var greit å skyte (var sikkert ikke mer enn 30 sek). Var nok et bra treff da, siden den ikke leet seg en millimeter.

 

Nå er det falt 9 rev der på en drøy måned.

 

Dessverre klarte jeg å bomme på en skabbrev, men den småløp vekk fra åtet, og skytestillingen ble vanskelig. Hadde en vært linksskytter, hadde det sikkert gått.

Link to comment
Share on other sites

Endelig fant jeg reven. Gikk ut en tur til for å spore. Tok ikke med hund nå. Gikk opp dit hvor blodsporene stoppet , letet i ca ett min og så plutselig en liten blodflekk lengre ned som jeg ikke hadde sett før. Og der lå han! Han hadde prøvd å lure ved å gå tilbake i samme sporene og så ta en annen vei. Men inni noen einer lå ha da. Det var utrolig godt å finne den, for denne situasjonen var ekkel. Dette var min første skadeskyting.. ikke noe god følelse. Men det var som jeg ventet, jeg hadde truffet for langt bak. Bilde kommer senere. Dette var sesongens 3 rev for min del

Link to comment
Share on other sites

Det viser seg at og å få skutt rev i år skal visst være særdeles vanskelig :( Satt meg i glugga 22.30 i går kveld. Lavt skydekke og lett snøfall gjorde det til ein opplevelse som og sitte i dagslys.. Makan til lys har eg ikkje vert med på..

Det falt 15 cm snø natt til i går og som planlagt satt eg meg ut natta etter det har snødd, da det har vist seg at reven ofte kommer den natta.

Mykje revespor og se og mye aktivitet på åte i det siste, hjalp ikkje akkurat heller på trua. Bror min satt seg ut på eit anna åte der aktiviteten har vært på også i det siste. Vi var oppe på dagen og speida åte i fra gluggen om det hadde vert rev der. Åte til bror min hadde det vært rev, men på mitt hadde det ikkje..

Tilbake i glugga hadde eg det særdeles varmt og godt i går varmekilde ala slike varmeflasker med varmt vatn vi brukte i gamle dager, viss vi hadde vondt i magen eller lignande, gjord det til ein flott opplevelse..

Verken hjort eller rev viste seg på åte :( 06.15 gjekk eg i fra gluggen.. 100 m oppanfor åte Går det ein skogsveg, hadde sett noe strømlinje forma streker rundt åte heilt siden eg kom, så tenke eg sku kjøre opp der og sjekke ka dette var :D

Kom opp der, da viser det seg at det har vært rev på åte før eg satt meg i glugga :( Setter meg på nytt i glugga i dag med nytt mot og skarpladd børse :twisted::twisted: før eller seinare kommer den!!!

Link to comment
Share on other sites

Et par spørsmål:

 

Kompisen skjøt skabbreven i dag, den jeg bommet på i går kveld. Hva er prosedyren for å "fikse" disse? Melder man fra noe sted? Har ikke greie på dette, men har bedt han få reven i en søppelsekk og legge unna de ni andre som henger rundt i garasjen. Regner med at skabben dør innen kort tid, så da er det vel ingen fare.

 

Som sagt, nå henger det ni rev på veggen. Hva bruker dere å gjøre med dem? Nå er det skuddpremie på rev, 300,- tror jeg det er der, så det er jo bare å kutte av en labb, har jeg hørt, og vise frem.

 

Men, tre av revene er store og flotte. To på åtte, ni kilo og en på over ti. Disse er veid på fiskevekt, men det er ingen tvil om at de er større enn snittet, spesielt den største som er et realt beist. De er pene i pelsen siden de er skutt med Vmax og har kun et lite hull på den ene siden. Han har ikke peiling på behandling av dem eller hva han skal gjøre. Hvem kan evt gjøre det? Kan han få solgt de hele til preparanter? Er jo synd og skam å kutte labber av de store når de er så fine når de kanskje kan brukes til bedre ting. Er kanskje preparanter som stopper ut slike? Han har ikke råde til å få stoppet dem ut selv, så en løsning er jo å selge dem. Hvor mye kunne en evt få for slike?

 

Siste alternativ er jo bål...

Link to comment
Share on other sites

kan jo høre med noen prparanter om du kjenner noen i nærheten av deg. de trenger vel noen de kan prøve og feile litt på.

her på kammeret er det sikkert noen hobbypreparanter som kansje vil ha dem.

jeg har gitt bort noe rev,mår og div, andre til noen som driver med detta.

 

bytte handel: jeg skaffet han objekter han øvde på, så stoppet han ut en rev og en mår til meg :D

Link to comment
Share on other sites

Endelig fant jeg reven. Gikk ut en tur til for å spore. Tok ikke med hund nå. Gikk opp dit hvor blodsporene stoppet , letet i ca ett min og så plutselig en liten blodflekk lengre ned som jeg ikke hadde sett før. Og der lå han! Han hadde prøvd å lure ved å gå tilbake i samme sporene og så ta en annen vei. Men inni noen einer lå ha da. Det var utrolig godt å finne den, for denne situasjonen var ekkel. Dette var min første skadeskyting.. ikke noe god følelse. Men det var som jeg ventet, jeg hadde truffet for langt bak. Bilde kommer senere. Dette var sesongens 3 rev for min del

 

Er vel bare å få det sagt. Kjempeflott at du ikke gir deg med letinga med en gang! :-) Sånn skal det være!

 

Gratulerer med enda en rev!

Link to comment
Share on other sites

Såg noen spor etter rev i dag. Hadde vært nedpå atlega her også, men ikke helt på åtet. Dro et rådyr etter meg en runde og festa det nedpå åteplassen. Det er åpnet bak, så det skal nok friste litt.

 

Hadde meg en skitur på fjellet nå i ettermiddag. Flere dobbeltspor å se. Skare og 5 cm nysnø gjør det lett for revene.

Link to comment
Share on other sites

håper å få økt besøkene nå på åta....er en del gammelrev som svirrer 20-30 meter unna åta.har laget meg en trasse gjennom skogen slik at jeg øker avstanden fra 60 meter (noe som jeg synes er i nærmeste laget på ei reveåte) - 100 meter,med en maks skytelengde bak åta på 140 meter....altså midt i trekkveien til reven. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en liten lokkeøkt i kveld, og lokket i ca. et trekvarter. Så en del spor, både ferske og eldre, så rev er det i området. Så ikke snurten av rev, så er det i det hele tatt vits å lokke om kvelden? Er morran mye bedre, og er det i det hele tatt vits i å lokke med kaninskrik nå i parringstida? Jeg har ikke prøvd mer enn to turer, men før jeg sitter flere kvelder, så er det kanskje fint å få greie på den beste tida...

Link to comment
Share on other sites

spørsmålet jeg spørr meg selv ofte er, "er det noe vitsi å lokke i hele tatt?".. fanden ikke sett snurten av rev de 6siste lokketurene;P fra skumring om morgen, midt på dagen, til mørket legger seg. Eneste jeg får inn er ravn/kråke, og det er mye rev i området. Men kan alltids hende reven kommer hver gang.. bare BAK meg..

Link to comment
Share on other sites

Tenkte bare jeg skulle tipse dere om litt revejaktlektyre: "Rev og revejakt" av Morten Kraabøl! Kanskje finner dere den på finn.no eller antikvariat.net, eller qxl, kanskje? Eller andre steder, hva vet jeg.

 

Uansett, den er godt skrevet, spennende å lese, og har mange gode, praktiske tips. Alt fra åtetyper, våpen, glugger, flåing - you name it.

 

Av meg får den terningkast [:::]

 

(ps: jeg har ingen økonomiske interesser i dette, ville bare tipse dere! :) )

Link to comment
Share on other sites

Grattulere Ko-stens.

 

Lurer derfor på om denne kula ødela mykje, gjennomskyting ?

 

Takk takk! Godt å få fangst en gang og! Dette var første viltet noensinne med den børsa, så det var en liten milepæl der! :)

 

Hentet inn reven i ettermiddag. Trodde jeg hadde satt skuddet i maskinrommet siden den gikk rett ned i smellen, men det var et elendig skudd viste det seg. Har skutt tvers gjennom nakken! :oops: Styggnært skadeskyting, men reven lå der den datt, med snuta ned i snøen, så her var det ikke en krampetrekning en gang, heldigvis. Men det er jo på slike skudd varmintkulene kommer til sin rett. Det er liksom enten bom eller død. Kula har gått gjennom, for det er ikke tjukke halsen/nakken på noe slik! Men nakken var nok skutt tvert av, så hovedsikringen gikk nok fort... Utgangshullet var slettes ikke verst, ca en femkroning stort. Vel verdt å ta vare på pelsen faktisk. Var for øvrig ei lita frøken. Med rent sideskudd kan jeg aldri tenke meg at kula går gjennom! Må prøve èeen gang til... :wink:

 

Nå skjøt Debutanten skabbreven jeg bommet på i natt, i dag og, med Berger og .223. Gikk ned og snudde på den. Han skjøt den rett forfra på ca 60 meters hold da den "nektet" å snu bredsiden til, og ønsket om å avlive den var stort! Vanskelig skudd, men det må ha vært stjernetreff rett mellom beina i brystkassa. Ikke noe utgangshull der. Fant ikke inngangshull heller faktisk, men den hadde blødd fra munnen, og da jeg snudde den rundt, var det litt blod på snøen ca der midten på brystkassa hadde vært nedpå bakken. Reven får ligge til i morgen, for da er vel skabbmidden død. Ikke noe særlig å bære på akkurat nå.

 

Heldigvis fikk han tatt den reven. Stakkaren var flådd på hofta, og halen var nesten bare en pisk. Den hadde gått en pinefull død i møte så kaldt som det er nå.

 

Nå er det for øvrig ti rev hengende i garasjen. :)

 

Lurer på hvor mye rev det egentlig er i området! For vi så da to til i går kveld. Nå er også åtene oppgradert med elghode, bein og småtteri og litt til. Luktet ikke blomster...

Link to comment
Share on other sites

Pulver teste den nye fløyta fra Storfangst i dag.

Det ble ingen mikkel,men den kom inn.

Fløyta var Dan Thompson PC2..du kan lese her om du har lyst: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... n-pc2.html

 

Gratulerer til alle som ha skutt rev di siste dagene :D

Her har det ikke vært fall siden 25 Januar..men jeg er ikke redd for at det ikke skal komme flere i.l.a vinteren. Ser flere rev pr uke,men siden vi ha så lite snø,så går ikke mikkel på åta.

Får intensivere lokkingen åver helga.

Link to comment
Share on other sites

har nå hatt tre mikkel varslere som har ryki :evil: og kjøpte en ny en nå på torstdag (innovAdvance) den skulle ha en rekke vidde på 100m nå nor jeg har prøvd den litt så har jeg kommi fram til at max avstand er 30-60cm :evil::evil: blir snart sprø. hva mener dere hær på kammeret er den beste varsleren?

Har også testet denne nå, (i dag) Og den ble testet på folk.

Gikk ut til ca 60 m og mottaker ble satt i vindu.

Måtte inn på 49 m for å få signal (så vidt, uregelmessig)

Sensor greide ikke registrere folk før denne kom inn på ca 3 m.

 

Mottaker skal greie ut til 100 m avstand, og detektor skal funke på max 10 m.

Hadde rev på 4 m fra sensor i går kveld, men den var like taus.

 

Min påstand blir: Holder ikke mål! Ikke en gang halvvegs! Dvs. denne funker ikke!

MEN! den er billig! :lol:

Link to comment
Share on other sites

ENDELIG!!!!!! :D :D

Etter nesten 50 timer i glugga i høst/vinter kom den :D Har vert nesten fleire ganger, så tolmodighet er det einaste som fungerer...

 

Var veldig vanskelig og finna motivasjon til og komme meg ut på jakt i dag, men som alltid før har eg valgt sengo framfor revejakt dag 2.. Denne gangen valgte eg revejakt :) Satte meg i glugga 22.30.

Sovepose, 3 stk ulltepper, ull i alle slags varianter på kroppen og 2 stk varmeflasker gjorde at eg nesten svetta på dagens økt :D

Været var samme som i går. Lavt skydekke og flotte lysforhold i tilleg blåste det ein del i dag.

Da eg hadde sotte ei stund merka eg at eg begynte og bli veldig trøtt, sjekka kl og den var bare 01.00 jaja kaffi koppen blei fylt og nok ei lang natt sku eg holda meg våken.

Halvveis ned i kaffi koppen, tilbakelent i stolen ser eg ein svart skygge i øyekroken. Får det travelt med og sette fra meg koppen og gjøre meg klar til skudd. Dette skjer automatisk og lydløst var reven i sikte, så plutselig snur den og begynner og trave vekk fra åte :?

Nei nei nei tenker eg!! :evil: Noe skudd var uaktuelt, da den løp rett i fra meg.

Plutselig som om noen hørte meg snur reven seg 90 grader og er på vei mot åte. Den blir borte i noe som føles som ein evighet da den går bak ein liten haug og kommer fint fram på åte som ligger på rundt 30 m :D Den snur breisia til og skudde går! Tar sats og bykser seg framover i den 15 cm djupe snøen med halen rett til værs :shock::shock: Etter ca 20 m begynner farten og avta kraftig og eg velger og sette andre skudde, da den er på vei ut av synsfelte fra glugga. Fy flate for ein herlig følelse...

Blir sittende til kl tikker 04.00 også velger eg og gå heim..

Reven var ein Hann rev på 7,2 kg av årets produksjon.. Nydelig kvite tenner og i særdeles god form :) Min første rev med skikkelig vinter pels er eit faktum :D :D

Bak gluggen var det spor etter ytterligere 2 rever.. Den eine hadde stoppa ca 20 m bak gluggen ved mine spor og den andre hadde gått og traska på ein skogsveg like nedanfor.

Ide eg setter mine bein ut av bilen heime og bror min kommer ut døra for og se, setter ein rev til og begynne og bjeffe like i nærheten :o Forøvrig første bjeffet eg hører i år, så trur ikkje brunsten er kommet skikkelig i gang sjølv om det er doble spor mange plasser..

Bilde kommer i måro

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...