Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

b4eoag.jpg

 

yess! då datt sesongens første rev for min del. :D

hadde akkuratt komt opp til glugga og plutselig ser eg ein svart flekk ute på åte, skynta meg med å ta fram rifla og opne opp vinduet. etter eit minutt venting på bra skuddsituasjon datt reven i smellen. utgangshullet blei like stort som ein handball....

 

trur det var ein hannrev på 5 og eit halvt kilo :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var ute idag igjen....en fin kveld idag også.

 

Så et par rådyr.....før Mikkel kom....og parringstiden er tydelig igang. Den kom og markerte og forsvant igjen. Sto ikke mye stille....så fikk ikke avgårde et forsvarlig skudd. Var 130-140m unna. Hadde lagt litt press på bøyla, men altså ingen skudd.

 

Men får prøve igjen....sett rev hver gang så nær som en gang, så det er da liv...og håp :D

Link to comment
Share on other sites

Satser på noen timer i glugga iløp av kvelden, begynner å bli utfordrende nå mtp lys, endel av snøen er blitt borte de siste dagene, så jeg er avhengig av et lavt tett skydekke for å få tilstrekkelig lys til å observere og skyte. Så rev fra glugga på Søndag, denne gikk tett langs skogkanten og bøy ikke på noen god mulighet. Får satse på at reven føler for å ta seg en tur over jordet ikveld :D

Link to comment
Share on other sites

Det peip i varsleren litt før kl. 22 nå i kveld. Måtte mørklegge stua, til fruens frustrasjon, da gluggen er ene stuevinduet. Da jeg fikk nattsynet på plass, såg jeg reven sitte ved hjorten jeg kjørte nedpå forrige helg. Var ikke så enkelt å se den uten snø, men åtelyset hjalp meg. Swarovskien ble stilt på 10x, svakt lys i korset. Ventet ei stund til før jeg var helt komfortabel. Da reven stod fint til, slapp jeg 40 grs v-max. Hørte klasket selv med den lille mini-hauskenen jeg bruker.

Reven gikk rett ned. Ikke gjennomskudd. Tispe på 5,4 kg.

Såg mye spor etter rev rundt her fra i natt, så har trua på en til snart. Har tre åter liggende på rekke å rad langs steingarden. Sensor på alle tre.

IMGn_1726.jpg

Link to comment
Share on other sites

Endelig! årets første rev er faktum! Gikk over stuegulvet da jeg var oppe etter noe å drikke, da fikk jeg se en skygge som var rar, tok kikkerten og jada, rev som luska seg over elva og opp på andre siden og gikk mot åtet. Da den begynte å grave heiv jeg på meg klærne og ladde børsa. Bråka litt da jeg sko ut døra, men reven ensa meg ikke. Og jeg plasserte et skudd i maskinrommet. Ledde seg ikke en meter etter skudd, men jeg traff nok rygg, så jeg tror den er utvomma. Men uansett, glad er jeg! :)

Link to comment
Share on other sites

Ble full klaff i går.

lada opp 5 x 35 grains vmax og satte meg i glugga. Etter 15 minutter kom det en hanrev på 100m. Der stoppa den.

Ble bare innhull og ingen gjennomskyting ... Endelig :) Hannrev ca 7kg

 

Inn

431402_10150684820170935_738105934_11429183_362497504_n.jpg

 

Ut

424224_10150684821480935_738105934_11429195_487346937_n.jpg

 

 

Kan noen forresten se om dette er skabb eller bare en krigsskade?

401281_10150684823830935_738105934_11429212_2095562805_n.jpg

 

 

Kaliberet er 22-250... såklart ;)

Link to comment
Share on other sites

Da ble det endelig en rev på åtet. Har hatt bra med spor og aktivitet i vinter men har vært ganske stille de 4-5 gangene jeg har vært der. Tirsdag ble det påkjørt en elg i nærheten og viltnemda kjørte elgen bort på åteplassen med scooter og tok ut av den, det er service det :D Dro ut torsdag og så en rev med en gang jeg dro opp kikkerten. Den surra rundt på ca. 200m men uten lys var det bare så vidt jeg så en skygge så den fikk gå. Ca. en halvtime seinere kom den fra samme sted utpå jordet med stødig kurs mot åtet, den stoppa på 96 m og fikk en oryx i 6,5.

 

FF020.jpg

Tispe 5,5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en rev på 7kg igår kveld midt i bogen, perfekt treff, avstanden var 100meter. Brukte 6,5x55 ladet med TTSX i god fart. Reven løp ca 100m før den ble funnet død. Etter utganghullet å dømme kunne det like godt vært skutt med helmantel. En rev er selvfølgelig lite å bygge på, men kan ikke si jeg er veldig fornøyd med den kula på rev.

Link to comment
Share on other sites

Ble en hannrev på meg i natt, 5-6 kg. Skutt med 22 wmr, klappa sammen som en sekk da den fikk en v-max kule i nakkegropa! Ga den en til for sikkerthetskyld (lært av mine feil.. :lol: ) Gikk rundt fjøset og bak for å hente den, tok med børsa i tilfelle.. Og det var bra, for da jeg skulle til å ta tak i den, løfta den på hodet og grynta litt.. :overrasket: Så ble ei kule i skallen, og sesongens 4dje rev var ett faktum!

Forørig SINNSYKT fornøyd med min murs alert revevarsler, åtet jeg skjøt reven på ligger 1 km i luftlinje fra huset mitt, ikke no problem i det hele tatt! :mrgreen: Virker som aktiviteten begynner og ta seg opp her nå, hadde vært rev på det andre åtet mitt i natt også, men bare snirkla litt rundt, regner med den våger seg innpå i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Blei ei tispe på lørdagskvelden på meg, skutt fra hemsen på hytta.. Var på hytta på vinterferie og hadde med børse og varsler. Enorme mengder rev oppi der, så det blir nok ei økt eller to til før sesongen er over. La ut åte en plass til, og der hadde det virkelig vært liv natta etter, må ha vært en hel flokk der, blei en smule overrasket når jeg såg alle sporene dagen etter. Blir nok å postere der når det blir litt måneskinn...

Forøvrig fin pels på reven, ca 7 kg, skal veie den i morra når jeg flår den.

Skal legge ut bilder når jeg får tid...

 

Her er bilde av reven og av den nye åteplassen etter første natt...

 

abcd0006am.jpg

 

 

abcd0007s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har vært mange kvelder her uten rev nå, har. Tilogmed røske meg tidlig opp om morgenen for å sitte i glugga før jobb, samtidig har viltkamera tatt masse revebilder, snøen er på sterkt vikende front nå og månelyset kommer til å være avgjørende for å få skuddmuligheter fremover. Begynte å tømme matsøppel ved åta igjen nå og det virker som reven liker å rote rundt i dette selvom det ikke er allverden med kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet de men fikk ikke den lyden jeg tror skal være og ga opp.Kjøpte istede rottumtaler og den virker har lokket inn 3 stk m tispebjeff på en uke,hannbjeff funker også men de kommer ikke helt inn for skudd,stopper på 2-300m

Link to comment
Share on other sites

Har best resultat om natta med lys fra glugga men jeg hadde konakt i går kveld i skogen ute lys ca kl 21-23 mye bjeffing men ikke noe skudd avfyrt,litt snø igjen her og med overskyet kan man fint jakte hele natta.Tor O tror jeg bruker rottumtaler.

Link to comment
Share on other sites

Når det er skabb, er mye hår borte(om ikke alt), og du ser rett ned på skinnet som ser grått ut.

Meldt om kuldegrader og oppholdsvær nå, satser på å få skyte vertfall en rev til.

 

Hvor lenge har dere andre måttet vente på en ny rev skal komme, etter at dere har skutt ?

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en kjapp økt i glugga ikveld og, var mørkt så håndkikkert var nødvendig for å overvåke jordene, etter en liten halvtime står mikkel ca 70m på nedsida av glugga, jeg oppdaga den dog litt sent og den virra litt hvileløst rundt før den lydløst gled inn i skogen, ganske ergerlig igrunn, hadde jeg oppdaga den sekunder før ville det blitt en optimal skuddsjanse. Menmen, får vel bare fortsette å prøve da :D

Link to comment
Share on other sites

Ahh... i natt gjorde den ombygde "DrivewayPatrol/ledning/dildo-lainen"-revevarsleren min jobben perfekt for første gang. Var på åta fra kl 21:00. Klokken 04:30 ble jeg vekket av vibrasjonen fra alarmen. En rev hadde slått seg skikkelig til ro ved restene etter reinslakt jeg bruker til åte. Lirka opp tordenrøret og plasserte lyset fra Z4i der den skal være, og den la seg rett ned i smellet! :-)

 

Max ett par timer til jeg måtte kjøre ned, så da tenkte jeg det var like greit å holde seg våken resten av tiden. Etter en liten time kom det jammen en rev til. Denne raste ut ca 100 meter, men la seg deretter rett ned.

 

Første gang jeg har fått to på åta samme natt! :-)

 

0fb3acfa.jpg

 

Årets 15. og 16.!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...