Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Da var årets mål nådd:

I gårkveld kl. 23.15 datt sesongens 20. rev. Den datt på 40m hold, skutt med 7mm Rem Mag. Det var ei tispe, og den sto skrått imot da jeg skjøt. Traff litt langt bak, så buken åpnet seg fullstendig i utgangshullet (ikke nå vakkert syn), men stein dau med det samme.

 

2dkxv9l.jpg

 

Gratulerer til alle andre skyttere. I år tror jeg det blir skutt maaaaange rev av oss på kammeret :P

Link to comment
Share on other sites

Ble en utrolig kul natt på meg nå, vært i rakkestad en tur , ordna opp lys, først kom det en kl2315 som jeg fikk inn på musepip, men bommet på den dessverre, første på lokk og , som er morro!

 

15 min senere streifet det en annen forbi som ikke ville bli med på morroa.

 

0118 kommer det en til og denne får servert en ballistic tip inn i munnen og ut oppå ryggen og detter rett ned. Tispe på rundt 5kg

 

Nr 4 for meg i år:)

 

DSC01070.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dro ut litt før kl 08 i dag for å prøve nyfløyta. Red River Bandit. Det eneste som var interessert først var kråker og skjærer. Men da jeg hadde lokka ca 15 min kom det en rev veldig plutselig på 30-40 meter og jeg var ikke klar! Vi hadde en stirrekonkurranse i ca 30 sek som jeg vant :) Reven ble usikker og trakk seg tilbake der den kom fra, men jeg prøvde å få den inn igjen. Det var vanskelig å holde øye med den i skogen, men jeg så at den stoppa for hver gang jeg lokka og til slutt greide den ikke å styre seg så den begynte å gå mot meg igjen. DA var jeg klar! Jeg så hvor den ville komme ut og da den var ute av skogen stoppet den opp, så mot meg og det var det siste den gjorde. Den fikk en 110 grs v-max i bogen og falt som en sekk. Rørte seg ikke en milimeter! Fy fa** for en rå opplevelse. Første reven på lokk for min del. Skal tilbake senere i dag og prøve en gang til. Det er flere rever der! Dette var ei tispe på ca 6 kg.

 

scaled.php?server=138&filename=imag0247z.jpg&res=medium

 

Ganske så heftig utgangshull på motsatt side..

Link to comment
Share on other sites

Dette er ihvertfall siste gang jeg bruker treningsammo med helmantel i 6,5x55 på rev. Skøt på en rev i natt på 35 meter. Reven hylte til i skuddet, og la på sprang. Er sikker på at det var et nogen lunde bra treff. Fulgte blodspora cirka 400 meter før jeg kom av. Må ivei å se om jeg finner den nå....

Link to comment
Share on other sites

Ertshus93.........er det første gangen du er inne her på kammeret???

Om ikke, så burde du sett at det ikke er anbefalt å bruke helmantel på rev. Du vil i 90% av tilfellene ikke klare å finne den igjen.

Å skal du ha noen som helst sjangse, så må du være helt sikker på at du enten får inn et perfekt bogskudd, eller at du treffer i hode.

Dette har vært diskutert maaaaaange ganger her inne.

Selv om det "bare" er en rev, så synes jeg at man skal ta det seriøst å ikke bruke annet enn noe man er sikker på dreper den.

Så derfor er "treningsammo" med stålmantel FY for min del......

Link to comment
Share on other sites

Dette er ihvertfall siste gang jeg bruker treningsammo med helmantel i 6,5x55 på rev. Skøt på en rev i natt på 35 meter. Reven hylte til i skuddet, og la på sprang. Er sikker på at det var et nogen lunde bra treff. Fulgte blodspora cirka 400 meter før jeg kom av. Må ivei å se om jeg finner den nå....

 

Hvis reven hyler/bjeffer til i skuddet er vel det et sikkert tegn på at du hadde et hjerte/lungetreff. Men med helmantel er det ikke uvanlig at den løper et stykke før du finner den død.

Link to comment
Share on other sites

Kjipe greier det der ja, når jeg ikke finner den igjen. Det var ihvertfall et satans hyl eller bjeff med det samme skuddet gikk!

 

Jeg pleier å ha på meg hørselværn med radioen svakt på(tidsfordriv) og selv da hører jeg bjeffet godt. Har opplevd det samme et par ganger men har funnet den igjen etter 100-200 meter. Da lå den død med kun litt blod på pelsen.

Vil du bruke helmantel for å ta vare på skinnet, tror jeg det er lurt å bruke en som er butt, Lapua Trainer e.l. Den gir mye bedre effekt enn spisse helmantelkuler på stor fugl ihvertfall.

Med v-max slipper du som regel å lure på om du treffer, men glem skinnet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ihvertfall siste gang jeg bruker treningsammo med helmantel i 6,5x55 på rev. Skøt på en rev i natt på 35 meter. Reven hylte til i skuddet, og la på sprang. Er sikker på at det var et nogen lunde bra treff. Fulgte blodspora cirka 400 meter før jeg kom av. Må ivei å se om jeg finner den nå....

 

Hvis reven hyler/bjeffer til i skuddet er vel det et sikkert tegn på at du hadde et hjerte/lungetreff. Men med helmantel er det ikke uvanlig at den løper et stykke før du finner den død.

 

En påstand med rom for diskusjon, vil jeg tro.........

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noen formening om hvor lenge parringstida varer for reven. Har brukt å hørt bjeffing rundt hjemme nå i en halv annen ukes tid. Men nå har det vært stille 2-3 dager og ikke no trafikk på åteplass. Er det som med hunder ca.3uker? :?:

Link to comment
Share on other sites

så burde du sett at det ikke er anbefalt å bruke helmantel på rev. Du vil i 90% av tilfellene ikke klare å finne den igjen.

 

Er litt spent på hvor disse 90 prosentene her er hentet fra. Har stort sett ikke brukt annet enn helmantel på rev. Lokker, sikter, skyter, og går bort og plukker opp reven. Bruker Norma jaktmatch (Fågel/elektron) 6,5x55 for andre sesong nå, og reven klapper sammen i smellen med den også (dette er en litt butt helmantel).

 

De erfaringene jeg har med helmantel på revejakt er utelukkende positive, dvs. reven dør raskt. Jeg har funnet en patron jeg kan bruke på alt småvilt.

 

Så dere som har så mye erfaring med at så mye som 90% av rever, truffet med helmantel, ikke blir funnet igjen - Vær så snill å ikke fortelle reven i Troms at jeg bruker helmantel på den. Den er uvitende om denne påstanden, og dør når den blir skutt :wink:

Link to comment
Share on other sites

stalks...du har jo helt sikkert din egen teori om dette, og kansje veldig nøye på hvor du setter skuddet. Å som du ser av det jeg skrev, så er det ikke UMULIG å få inn et drepende skudd med helmantel-

Men tror det er mange unge jegere her inne nå, å da kan det bli så som så med 100% drepende skudd.

Å en ting er sikkert, å det er at dersom du treffer la oss si litt langt bak på reven.....eller litt langt ned, da kan den løpe veldig langt før du får tatt den av dage. Om du i det hele tatt klarer å finne den.

Om du ser på mange av bildene i denne tråden, så tror jeg det er mye takket være v-maxen at disse revene detter.

Link to comment
Share on other sites

Om du ser på mange av bildene i denne tråden, så tror jeg det er mye takket være v-maxen at disse revene detter.

Enig, kjempe enig. Noen av de revene som det vises bilder av her inne har utvilsomt stokke av og blitt borte for jegeren hadde det ikke vært for, ja som sakt, v-max. Tror også at jeg selv har fått meg noen lange ettersøk hadde det ikke vært for v-max 40 grs som jeg selv bruker. Så folkens, bruk ammo som er til for å drepe raskt og effektivt. Fortsatt god og effektiv skyting. Litt geografi stalks, Troms?? Lofoten ligger i Nordland.

Link to comment
Share on other sites

Ertshus93.........er det første gangen du er inne her på kammeret???

Om ikke, så burde du sett at det ikke er anbefalt å bruke helmantel på rev. Du vil i 90% av tilfellene ikke klare å finne den igjen.

Å skal du ha noen som helst sjangse, så må du være helt sikker på at du enten får inn et perfekt bogskudd, eller at du treffer i hode.

Dette har vært diskutert maaaaaange ganger her inne.

Selv om det "bare" er en rev, så synes jeg at man skal ta det seriøst å ikke bruke annet enn noe man er sikker på dreper den.

Så derfor er "treningsammo" med stålmantel FY for min del......

 

Og for eeeeeeente gang så påstår jeg at helmantel er EFFEKTIVT HVIS DU VELGER RIKTIG TYPE KULE :!:

Link to comment
Share on other sites

Det jo ikke bare å velge riktig kule, du må jo kunne skyte også. Her er mange unge jegere, førstegangsjegere som ikke er så trygg med rifla og da mener jeg at de ikke skal begynne og eksperimentere med helmantel kuler uansett type. Bruk ammo som du er sikker på feller det viltet du jakter på. I en spennende jaktsituasjon med høy puls og lange avstander så er det fort gjort å sette skuddet alle andre steder enn der det skal sitte, for effektiv avliving. Bruker du "skikkelig" ammo og skuddet ikke sitter akkurat der du ønsker og der det burde så har du større mulighet til å finne det skadeskutte dyret ved å følge blodspor. Kanskje dyret er dødt når du finner det også.

Link to comment
Share on other sites

Litt geografi stalks, Troms?? Lofoten ligger i Nordland.
:overrasket: Les hva jeg skriver, har vel aldri påstått noe annet!

 

Jeg bor i Troms, jeg jakter rev i Troms, reven i Troms vet ikke at 9 av 10 av dem kan stikke av dersom jeg skyter dem med helmantel. Derav kom min kommentar til de som sitter på denne "helmantel-statistikken" sin. Min egen statistikk er en helt annen. Derfor sa jeg at dere må snakke litt stille, reven her i Troms vet tydeligvis ikke at den bare kan stikke av dersom den blir skutt med helmantel, så den klapper sammen i smellen.

 

Å som du ser av det jeg skrev, så er det ikke UMULIG å få inn et drepende skudd med helmantel-

 

Jeg etterstreber alltid et drepende skudd, selvfølgelig. Hele poenget mitt er at helmantel er ypperlig til revejakt, for manges del. Så hvorfor enkelte skal påberope seg en tittel som erfaringshøvding på området skjønner jeg ikke, når jeg har felt 10-15 rev i året med nettopp helmantel. Jeg har ikke mistet 90% av dem! Igjen, hvor har du den statistikken fra?

 

Her er sikkert mange, mer erfarne revejegere, her inne som også bruker helmantel.

Og for eeeeeeente gang så påstår jeg at helmantel er EFFEKTIVT HVIS DU VELGER RIKTIG TYPE KULE

Her var det i alle fall èn til :wink:

Link to comment
Share on other sites

SORRY stalks, skjønte bare ikke setningen, og siden det ikke stod hvor du bodd under til brukernavn så trodde jeg at du bodde alle andre steder enn i nord-norge, beklager det.

De som føler seg trygg med helmantel og avliver effektivt med helmantel må gjerne bare gjøre det for meg, det jeg ville frem til er at ferske jegere ikke burde bruke helmantel på rev, og de burde heller ikke oppfordres til det. "Mange andre skyter rev med helmantel så jeg også ville prøve" så ble det skadeskyting og ettersøk uten å finne reven.

Link to comment
Share on other sites

Exit_elektron.jpg

Utgangshull etter en Norma butt helmantel, heldigvis visste ikke reven at jeg ikke brukte ekspanderende ammunisjon.

 

Helt utrolig hvordan den eldre garden her omkring nedla enorme mengder rev med sine gamle mausere og krager. I kammeret hadde de helmantel, og V-max var det ikke å få tak i. Enten må reven ha blitt mer hardskutt siden da, eller så er det rett og slett bare noen som vet bedre enn alle andre, ikke vet jeg.

 

Men det jeg vet, er at de titalls revene jeg har skutt har jeg henta fra der de ble truffet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en helmantel som var veldig spiss, mulig det har noe med det å gjøre?

Uansett så var holdet 35 meter, å skuddplasseringa var det ikke noe galt med :)

 

Reven døde nok rett etter skuddet. Problemet er bare at det er tjukk skog 100 meter ovenfor åtet + veldig mye revespor omkring. Dette er nok grunnen til at jeg ikke har funnet reven.

Link to comment
Share on other sites

helmantel er ikke brukenes til noe anna en trening,

Med din erfaring så har du selfølgelig ikke oppdaget noe annet :wink:

Jeg har faktisk jaktet i 18 år før du i heletatt hadde forlatt pungen til far din, så skal ikke se bortifra at jeg har gjort meg en og annen erfaring...........eller :oops:

Link to comment
Share on other sites

Exit_elektron.jpg

Utgangshull etter en Norma butt helmantel, heldigvis visste ikke reven at jeg ikke brukte ekspanderende ammunisjon.

 

Helt utrolig hvordan den eldre garden her omkring nedla enorme mengder rev med sine gamle mausere og krager. I kammeret hadde de helmantel, og V-max var det ikke å få tak i. Enten må reven ha blitt mer hardskutt siden da, eller så er det rett og slett bare noen som vet bedre enn alle andre, ikke vet jeg.

 

Men det jeg vet, er at de titalls revene jeg har skutt har jeg henta fra der de ble truffet.

 

Er det vanlig at du får så store utgangshull med butt helmantel? Det er større enn den jeg skjøt med Barnes TTSX.

Som jeg var inne på lenger opp tror jeg også at en butt helmantel gjør en bedre jobb enn en som er spiss. Det er ihvertfall min erfaring med helmantel på vilt.

At det bjeffet som en kan høre med det samme reven blir truffet før den løper, var et signal om at det var et godt treff, hørte jeg fra de som jaktet den gang de tok vare på skinnet. Da brukte de kun helmantel. Og det har stemt for meg de få gangene jeg har hørt det. Men nå har ikke jeg jaktet rev så lenge, skjøt ikke min første før i 1975.

Link to comment
Share on other sites

helmantel er ikke brukenes til noe anna en trening,

Med din erfaring så har du selfølgelig ikke oppdaget noe annet :wink:

Jeg har faktisk jaktet i 18 år før du i heletatt hadde forlatt pungen til far din, så skal ikke se bortifra at jeg har gjort meg en og annen erfaring...........eller :oops:

Link to comment
Share on other sites

Norma butt helmantel ? Mitt utgangshull var akkurat på samme sted, men kula var Norma Elite blyspiss i 30.06. Litt rart, men det spørs jo også hvordan man treffer.

Er jo nesten et hylekor når det blir "diskutert" å bruke helmantel. Om det er så borti staur og vegg håpløst og dumt å bruke den kula, hvorfor er det ikke en lov som sier at helmantel på rev er forbudt?

 

Og for å si det slik; reven står med bredsida til, og du skyter med helmantel og treffer hjerte/lunge regionen. Hull blir det tvers gjennom lunga eller hjertet. Hvem kan løpe langt med et slikt treff? Samma det om reven står rett mot, da går kula gjennom "maskinrommet".

Jegere som merker at dem har pulsen på 300 når dem skal skyte, burde enten trene på å skyte med gode avtrekk, eller trene seg mentalt.

Link to comment
Share on other sites

Hadde rev innom ikveld. Gikk ut ved 22.30 satt ei god stund og hørte hyling lenger opp i skogen. Tenkte halvveis på å gå inn igjen da det har vært stille på åte i det siste.Plutselig kommer det travende inn en rev fra høyre bare ti meter fra glugga kurs rett mot åte. Da den forsvinner ned i et lite dalsøkk før åte får jeg opp rifla og speider i kikkerten ser den ikke. Idet jeg slipper børsa litt ned ser jeg at den forsvinner igjen. Satt en time til å venta men så den ikke no mer. Skal si det var spennende. :P

Link to comment
Share on other sites

Fy flate for ei helg! Kom ut av fjøsen i morres og dro rett til besteforeldrene mine for å lokke litt. Jeg la meg ned på en kjempepost og blåste i fløyta og jeg rakk ikke blåse mer enn 3 "støt" før jeg så bevegelse. Da kom reven trippende rett mot meg, litt småskeptisk. Jeg lokka litt til for å få han på ca 100 meter. Han stoppa akkurat der jeg ville ha den og da fikk han en 110 grs v-max i fronten! Datt som en sekk! Det tok ikke mer enn 30 sekunder fra jeg begynte å lokke til reven lå der :D Helt rått!

Link to comment
Share on other sites

Fy flate for ei helg! Kom ut av fjøsen i morres og dro rett til besteforeldrene mine for å lokke litt. Jeg la meg ned på en kjempepost og blåste i fløyta og jeg rakk ikke blåse mer enn 3 "støt" før jeg så bevegelse. Da kom reven trippende rett mot meg, litt småskeptisk. Jeg lokka litt til for å få han på ca 100 meter. Han stoppa akkurat der jeg ville ha den og da fikk han en 110 grs v-max i fronten! Datt som en sekk! Det tok ikke mer enn 30 sekunder fra jeg begynte å lokke til reven lå der :D Helt rått!

 

Hvilken fløyte bruker du? :P

skøyt på en rev igår, men bomma desverre ;( her hjemme er det MYE! spor, men han vil ikke komme inn på lokk :S

Link to comment
Share on other sites

3 rev i natt. Skutt 15 rever på åtet så langt i år. Heldigvis bare 1 stk skabb rev.

 

Paringstida er ikke over, da revemor og revefar hadde stevnemøte 50 m unna åtet. Noen som veit om rever pleier å henge sammen etter samleie? (sånn som hos hunder) Disse to gjorde ikke det.

Link to comment
Share on other sites

Heiho: Jeg bruker Red River Bandit. Fikk den på fredag, to rever skutt på lokken til nå ;)

Et bilde av reven, ei tispe. 110 grs v-max rett forfra på ca 100 meter.

 

scaled.php?server=694&filename=imag0253wi.jpg&res=medium

 

Dette er helt rått. Har lokket og lokket helg etter helg helt siden november, men ikke sett snurten av rev. Nå har jeg skutt to stk på to morgenøkter :D Hærlig!

Link to comment
Share on other sites

Endelig!!! :D:D:D

 

I går datt det 2 rever på lokk (Crittr call) i løpet av 1,5 time. Mine første rever på lokk. Hadde nesten gitt opp lokkinga, men så feil kan man ta. Fine forhold nå. Passelig med snø men lett føre og gunstig vindretning gjorde utslaget.

Ei tispe og en hann. begge 7-8kg. Skutt med 308w og 150gr Sierra Gameking.

 

Steike artig! :lol:

Link to comment
Share on other sites

ble jaggu meg en bom i kveld! kom en travel rev i 9 tia i måneskin, bremsa kun et par sek ved noen tilfeldig spredte pølsebiter og dro på igjen. hoja litt på den på 130 m og klarte å skyte over. fant skuddplass og heldigvis ikke hår/blod!

(mulig zeissen må besøk av en bror med lys 8) )

hørte 2 stk tidligere og den ene svara på lokking men kom ikke helt fram, får ut igjen nå :P FLOTT MÅNE :D

 

så 4 stk som sprang i samme spora men fordelt over flere timer. den 1. reagerte på lokk da den satte sg litt før den forsvant inn i krattet. de andre lå bare på hjul :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ble ei tispe på 5 kg i natt. Kom kl. 0220. Arbeidde voldsomt med bakenden på hjorten. Fikk ei 40 grs. v-max i seg og segnet om der den stod. Liten splint ut, men lite utgangshull.

IMGn_1808.jpg

 

Jentene er med på fangsten. To skutt på ei uke :D

IMGn_1810.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...