Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

e da egentlig vits å lokka med hareskrik ein plass da ikkje finst hare ? komme den på instinkt eller komme den ikkje på den type lokk ?

Her eg bur så eg bur finst da ikkje hare sjøl om ein å an luring påstår da, har lokka mykje med critrcall uten å sett snurten av rev! å rev e da nok av... tips motas med STOR takk! :)

Link to comment
Share on other sites

nei den er ikkje større en den må ver, men eg kan sitta oppreist i ein stol å skyta å ligga langflat med mine 185 cm i lengden ;)

Bua de er stor nok. Letter å få litt varme i den den når den er liten. Jeg har også ei bittelia bu. Kan nesten bare varme den opp ved å ha et brennende stearinlys inni den, hvis den ellers er tett. Men er det bølgebikk du har på taket? Det vil vel medføre mye bråk i hodet hvis det skulle komme en hagleskur når du poster.

Link to comment
Share on other sites

Godagen alle revejegera!

lurer på noe ! hvilken fløyte er best nå på vinteren? eller er ikkje de nokke forskjell på ka som er best på vinteren elller sommern?

isofall vilken fløyte kan dokke anbeafle!?

Det er sett mykje rev i området men ingen har lokka på an ;) så tenkte ej sku prøve og lure den..

Og så var de nokken som sa til meg at no er reven i brunst og det er ikkje lett og lokke på den,, men kva er dokke si erfaring på lokk på på denne tiden av året er? :)

Link to comment
Share on other sites

Ramla en rev her nettopp. Alarmen gikk 2345. Rigga meg til. Reven tok seg en runde, såg den hele tiden. Vurderte å ta den et øyeblikk den stod i ro litt unna, men heldigvis kom den inn på åteplassen igjen. Traff litt langt bak, men brukte 40 grs. v-max. Skal hente den i morra. På med varsler igjen og finne køya. :wink:

PS! Helt som ventet: mye leven og kråkefugl på dagtid gir rev om natta.

Hann på 6,3 kg.

IMGn_6186.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen her inne som har erfaring med disse fellene?

 

http://www.jaktselskapet.no/side2.html" target="_blank" target="_blank

 

Eller er feller politisk ukorrekt i åtemiljøet?

 

Ser også på fangstmann.no at de har reveurin, noen som har erfaring med det på åte eller i felle?

 

I åtemiljøet er dette sett på som feigt og barnslig. Styr unna!

 

Det var da voldsom...stått opp med feil fot først i dag :wink:

 

Blandt oss med revhunder blir åtejegere sett på som noen bæsete kjerringer som ikke gidder gå ut av godstolen for å skyte seg en rev :wink::D

Link to comment
Share on other sites

Ekte hat trick blir skåra i løpet av samme omgang(dag) ;) Det er vel bare og gratulere deg PULVER med ein U-ekte hat trick :D :D Fy flate!! Den siste reven der va ein skikkelig rugg og nydelig vakker!!

 

Her på disse kanter regner det og snør og sludder osv osv. Alle årstidene i løpet av ein dag e ikkje værst! Tenker det blir litt aktivitet på åtene etter dette været gjer seg og i følge værmeldingane skjer det til helga :twisted::twisted: Heldigvis er det snø igjen på åtene :D Satser på og få til ein tur til helga...

Link to comment
Share on other sites

Litt åff-tåpikk her, men innen lovlig jakt er det ingen ting som kan kalles for feigt!

Hvis man ser ei rype sitte på bakken på 20 meters hold, skal man jage opp den i flukt slik at den får en sjanse til å rømme før vi skyter på den da? Slike ting er en faktor for mer skadeskyting.

Jeg jakter på åte helt og holdent uten noen form for revevarsler, så jeg må sitte mange timer hver natt for å få skutt reven, men jeg synes ikke at en varsler er feigt fordi. Jakt er ingen sport :!:

 

Jeg synes nå det er lettere med hundejakt fremfor åtejakt jeg da, Foxhound :mrgreen:

Komfort vet jeg ikke hva er :twisted: På stabburet der jeg sitter er det ingen form for varme eller isolasjon, og jeg kan heller ikke sitte i en godstol for da ser jeg bare stjernene ettersom vinduet er såpass høyt. Så jeg er nødt til å stå på mine egne bein, og har ofte stått der i vind og -25 effektive kuldegrader i noen timer i strekk :wink:

 

Når det gjelder lokkejakt i "busshi" vær, kronhjort, så skal det være mulig å få inn rev på lokk :)

Jeg foretrekker at det er vind når jeg selv lokker, og det er et eller annet med sjarmen til regnet som gjør at jeg foretrekker å jakte forskjellige typer vilt i ruskete vær... Det viktigste for å lykkes i lokkejakt er planleggingen kvelden før, for har du gjort det riktig med tanke på de forskjellige faktorene så har du en relativt god sjans til å få respons på lokkinga. Lykke til! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ekte hat trick blir skåra i løpet av samme omgang(dag) ;) Det er vel bare og gratulere deg PULVER med ein U-ekte hat trick :D :D Fy flate!! Den siste reven der va ein skikkelig rugg og nydelig vakker!!

 

Her på disse kanter regner det og snør og sludder osv osv. Alle årstidene i løpet av ein dag e ikkje værst! Tenker det blir litt aktivitet på åtene etter dette været gjer seg og i følge værmeldingane skjer det til helga :twisted::twisted: Heldigvis er det snø igjen på åtene :D Satser på og få til ein tur til helga...

 

Takktakk Ripp 90.

Når du sier det,så har du helt rett..3 stk i.l.a et døgn kalles hat trick :)

Det er første gang i mitt lange jegerliv at jeg skyter så mange rever på så kort tid :)

Synd jeg skal bort i helgen..da mister jeg 2 værdifulle jaktdøgn på åta her hjemme :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

I åtemiljøet er dette sett på som feigt og barnslig. Styr unna!

 

 

 

vil si det er mer feigt å bruke lys og varsler på åte,enn å bruke ei felle.... :roll:

 

ps,så bruker jeg verken felle eller lys/varsler,men går den tradisjonelle formen for åtejakt....

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Tyren :)

Bynner så smått å komme i"rute"nå med tanke på målet i år..4 så langt denne uken :)

 

Pulver har vært på færde i natt igjenn..da datt det en hann mikkel på 9.8 kg på åta.

Her e det bilder og noen ord bak: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... ikkel.html" target="_blank

 

hvis det er 2 rever på åta bruker jeg å skyte den minste først,da det er mer sansynelig at dette er en hunnrev....ei tispe som ligger død på åte i disse tider (i brunsten) vil lettere få hannreven tilbake enn motsatt....(min erfaring)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener nå at reven skal /kan jaktes eller fangstes med alle lovlige midler. Er vel like feigt å fore den inn for å skyte den mens den spiser?

Selv jakter jeg med bås, lik den ovenfor med lite hell. Første sessongen nå men reven vil ikke inn. Kun fått grevling og mår i den. Tunellfella går vel for å være den beste.

Jakter også på åte og med hund selv om det ikke går så mye bedre. Er nybegynner på alle nevnte felt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen her inne som har erfaring med disse fellene?

 

http://www.jaktselskapet.no/side2.html" target="_blank

 

Eller er feller politisk ukorrekt i åtemiljøet?

 

Ser også på fangstmann.no at de har reveurin, noen som har erfaring med det på åte eller i felle?

 

En kompis har 5 av den typen. Ikke fått rev i dem, han mistenker dem er for små. Men derimot har det gått i 2 mår.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Tyren :)

Bynner så smått å komme i"rute"nå med tanke på målet i år..4 så langt denne uken :)

 

Pulver har vært på færde i natt igjenn..da datt det en hann mikkel på 9.8 kg på åta.

Her e det bilder og noen ord bak: http://pulversjaktblogg.blogspot.com/20 ... ikkel.html" target="_blank" target="_blank

 

hvis det er 2 rever på åta bruker jeg å skyte den minste først,da det er mer sansynelig at dette er en hunnrev....ei tispe som ligger død på åte i disse tider (i brunsten) vil lettere få hannreven tilbake enn motsatt....(min erfaring)

Tanken min var å skyte den miste,noe jeg å trodde jeg gjore :)

Så feil kan man ta :roll:

Men jeg gjorde det ikke med villje :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Pulver med en fantastisk jaktdøgn.

Og fine historier\tolkninger på bloggen.

Til dere som begynner å kalle andre former for jakt og fangst for feigt.

Kutt ut å vær barnslig, slutt å vær så kritiske tel andre sine interesser og meninger.

Dette e et forum for Revejakt, vi lika å læs om kværandres erfaringa, jaktopplevelsa og historia. Vi lær av kværainner, og del goe tips og sjølopplevde situasjoner.

 

Det er dette jeg vil lese på kammeret, ikke drittsnakk om andre jegere og jaktformer..... Litt klisjèakti, men jeg mener det.

Link to comment
Share on other sites

Se det. Man får jo fort litt dårlige sosiale antenner av å sitte for lenge alene på skolesekken i mørket. Og når kulda kommer fryser man tydeligvis ikke bare ballene av seg, men også folkeskikken.

 

He he, nå tente sikkert noen av de gamle gretne gubber her inne på alle pluggene.

 

Jeg jakter rev med åte, lokk og bås. Jeg jakter også husmus, hare, storfugl, gås, rådyr, elg og hjort mm. Sjargongen i jegermiljøet har alltid vært røff og direkte. Så jeg takker for konstruktive tilbakespill. Deltar gjerne i diskusjoner om etikk i jaktformer. Regner med at den krasse første responsen var et sleivsparket jeg la opp til ved å fleipe med det politisk korrekte.

 

Og hvis det skulle være så ille at denne personen reelt sett mener jeg er feig når jeg setter opp en bås, så bryr det meg midt i brunøyet.

 

Nå skal jeg sette meg ut ved åtet og vente på reven og bekymre meg null for diskusjonen her inne :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Vurderte å legge inn en slik :wink: etter kommentaren min, men lot det være. Det skulle jeg ikke gjort..... Ser noen har hatt vansker med å lese kommentaren som vås og ironi. Derfor er det sannsynligvis lurt å bruke disse gule ansiktene for å understreke hva man egentlig mener.

Så til alle: båsfangst er ikke feigt. Jeg bare kødda med Eystein.

Link to comment
Share on other sites

OK, alle sammen. Da er den ballen lagt død.

 

Jeg vitset med å spørre om hva som var politisk korrekt, Mork gjorde det eneste riktige og svarte med glimt i øyet tilbake.

Og fordi det ikke er så lett å se :wink: og :lol: , så tror man fort at alt er :evil: selv om det som oftest er :D

 

Tilbake til trådtema: Fikk ikke forresten ikke besøk på åtet i natt, men en venn fra Polen satt i et stoltelt jeg har ved et åte. Et slikt trangt lite nylontelt med en komfertabel stol og ingen utsikt til hva som skjer bak deg. Jeg har spadd og krafset stolteltet inntil en busk så det ikke skal skille seg så mye ut. I den busken valgte elgen å legge nattbeitet sitt. Han ble jo ganske redd tenker jeg, men han satt tida ut uten å bevege på seg. Elgen gikk igjen og reven dukket ikke opp der heller.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ei voksen tispe på parringslokk i natt. Kom rett mot glugga fra 230 m og stoppet på 19m. Var full fart hele veien så det blei hektisk et par sekunder når jeg drøya litt lenge med å bytte fra kikkert til rifle. Tredje helga på rad det har blitt rev 8)

 

 

sitter du inne i bua å lokker? hvilke lyd? har du kunstig lys der? artig å vite hva som fungerer i disse dager..

Link to comment
Share on other sites

Sitter på åteplassene når jeg lokker med parringslyder. Den ene plassen er ikke så langt i fra et lite tettsted så der går det fint å sitte når det er overskyet så lyset reflekterers ned på snøen. Fint å ha et sted å jakte når det er dårlig med månelys. Har brukt reveurin på åteplassene og det har hjelpi endel. Kjøpte en weisskirchen universal revelokk fra jaktfall. Har brukt den de to andre gangene det har blitt rev, men er ikke sikker på om dem kom pga lokken. Er veldig enkel å bruke :)

Link to comment
Share on other sites

endelig kom det en rev når jeg var på plass :D den kom kl 21.55 og det er ei ideel tid for meg 8)

åta er en partert kjempegris som ørn og ravn har fest på hver dag! går mye i de så jeg burde vel jakta litt ravn også så hadde det vel roa seg litt?

lite rev her i år men er da noen spor nå i paringstida ser jeg.

 

den datt som en sekk etter en dose maximum nr 1 i kal 12. bedre fornøyd med den enn med impact for da ble det ofte et utras på 10-30 meter før den lå. hagle er sjefen på åta etter min mening og det er spennende å ha revene på så kort avstand 8)

liker at folk forteller litt og legger ut bilder så jeg prøver å få det til nå :P

10dgz1v.jpg

1g2uq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...