Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Kammerat skaffa en gris te veie, så nå er det grisehue på åteplassen på setra.

Bakparten gitt bort, mens resterende vom ligger på åte sammen med 10 kilo goluktende

fryst klomp, 2 rever, rådyrslakt og div 8)

Masse gosaker te mikkel, men med mye puddersnø og lite skare tar det vel tid før andre rever trekker inn etter

7 felte rever... Beste sjans er seteråte te helja :)

Så kunn 3 revespor på 2 mils kjøretur.. før snøværet var det overalt.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært en prøve og feilesesong for meg når deg gjelder åtejakta. Jeg skjøt en rev første natta, men etter det var det helt tørt :trist: Snøen har vært fraværende store deler av de siste månedene. Jeg var ved godt mot etter fall første natta og kjøpe kikkert av HSE her på kammeret siden den jeg hadde var ganske dårlig. Jeg bomma på tre rever med den gamle kikkerten på to netter pga dårlig innskyting. Jeg mista litt gnisten på åtejakta og det ble ikke bedre at det har vært ett sant styr for å få montasjer til kikkerten og de har ikke passa så nå sitter jeg å venter på extra high leupold std. Etter en periode med null lyst på åtejakt tok jeg og dro meg ned på glugga 00.00 i natt, lånte rifla til fattern etter å ha sett litt spor i terrenget etter at snøen kom. Pga skole har jeg ingått et kompromiss med muttern :roll: at jeg sover til 00.00 og så kan jeg sitte til klokka 4 for så å sove to timer før skolen. Jeg dro meg som sagt ut og satt til klokka 01.20 plutselig så jeg en svart skygge som vela rundt i utkanten av lyset. Tok opp rifla og kunne konstatere at mikkel var på ferde. Skulle skyte men så ble mikkel plutselig borte i en hogstflate ved jordet jeg har glugga ved. Jaja tenkte jeg og tok inn rifla igjen. Etter en times tid til så jeg mikkel igjen men fikk heller ikke skutt denne gangen da den var i fart og ble borte i hogstflata. Når klokka var 04 gikk ned på jordet og titta og da fikk jeg sjokk. Det var et felt jeg hadde strødd med hundefor som var helt nedtråkka, må ha vært natt til mandag den aktiviteten var. Nå har jeg fått tilbake gnisten og er gira på å få skutt en mikkel til i løpet av sesongen. Kan konstatere at det er hvertfall tre rever som er nedom jordet med jevne mellomrom. Den ene trekker inn fra en ås over et jorde ned til åta, altså 800 meter over jorder. Så nå er gnisten på topp og håper å få festene til nykikkerten snart :)

Link to comment
Share on other sites

Her er det skare på fjellet. Normalt meteren med laus snø. Det har gjort at jeg har sett veldig mye revespor høyt i terrenget i det siste. Mot normalt for årstiden. Tror reven er på rype og harejakt nå for tiden. Ikke ull fres på åta her. Men, det er snakk om mer nedbør, så da er det håp.

Link to comment
Share on other sites

@AHL Reven har ikkje vore nedpå heile vinter, utenom ei natt då den var å henta ein laks... så eg må berre gjera den "obs" på at da e meir mat å få :wink: men ser den har vore å rota mykje i et hjortaskinn å nåke skarveskrotta så har logge ein liten km fra åte mitt, så da e vertfall rev her

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig en jeg også. Nå kl 0045. Har sitti langt inne i vinter. Har fått noen i fella, men ikke noen på åta. Dette er ikke den som er bilde av lengre oppe i tråden.

 

Luska litt rundt, var såvidt ned på åta for å tusle videre, men stoppa litt i kanten av lyset. Det skulle hun ikke gjort:D. Lå på plassen, fikk en 100 gr ballistic tip i 6.5 i maskinrommet. Ble ikke galt resultat av det. Bilde kommer i morgen. Hun veide 6.1 kg. Fin pels.

 

P1140061_%28Small%29.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Pulver med enda en mikkel å som vanlig en spennende logg å lese.....

Tok kveld ca kl 02.10 i natt, å skulle kikke ut av vinduet først. Der kommer det en stor sølvrev luggende over åkeren, enser ikke åta som bare ligger noen få meter fra den :roll:

Snødde så mye at det bare tok noen sekunder før jeg ikke kunne se den lengre.

Satt en liten halvtime å ventet, men den kom ikke tilbake........

Link to comment
Share on other sites

Der kommer det en stor sølvrev luggende over åkeren, enser ikke åta som bare ligger noen få meter fra den :roll:

quote]

 

bollereven? :twisted: ...den begynner i så fall å bli noen år nå,hvis det er den samme....har hørt turgåere sammenligne den med størrelsen på en bordercollie.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hehe....om det var Bollereven vet jeg ikke, men den var stor. Litt vanskelig i tett snødrev å anslå noe, men som regel ser dem større ut enn dem egentlig er.

Så jeg krysser bare fingrene for at den skal komme tilbake.......blir i såfall sølv nr 3 fra 15 juli.

Litt synd når det kommer slike eksemplarer at man ikke kan lokke dem nærmere slik at et godt hagl skudd kunne gjort slutt på den.

Link to comment
Share on other sites

I natt klokken 03.20 var mikkel på tur igjen 8) Ei tispe på 7kg ble parkert av en 35grs v-max :D

Blir bare mere og mere fornøyd me både 35grs v-max og 22-250, av di 4 jeg har skutt i år så har 2 så vidt rørt på halen etter treff :overrasket: ikke en cm fluktstrekkning på noen og ingen gjennomskyting :D

Link to comment
Share on other sites

Satt å surfet litt rundt på kammeret i går,å fant ut at jeg ikke kom til å ta inn flere Driveway Patrol som revevarslere .

Så jeg kan like godt gi dere den billigste linken til hvor dere kan få kjøp denne selv.

Den kommer seg på ca kr.160.- lever på døren.

Jeg måtta ha funnet den samme selgeren da jeg kjøpte inn :roll:

 

Her bestiller du: http://search.eim.ebay.no/?ev=&kw=drive ... b=S%C3%B8k

Link to comment
Share on other sites

Da har det blitt 18 rev hittil. Litt i overkant med nysnø de siste dagene. Ca 40 cm.

Veksler mellom to åter.

Ei med lys (hytta) og ei revebu uten lys, men lyset fra bygda er som regel nok når det er snø, spesielt hvis det er snø i trærne.

Kikker i fjellsidene på dagtid når det er vær til det. Tok en korsrev ene dagen som sov under ei furu i ei bratt fjellside.

Den er jo et hakk gjevere enn rev skutt på åte, men det har sin sjarm å sitte oppe etter reven og.

Det er jo ikke føre til å bevege seg på fjellet. Mye rev har trukket ned pga det.

Link to comment
Share on other sites

Første reven i år for junior. Hannrev på 6,5 kg. Har hatt spor etter to rundt her en stor og en mindre så vi satser på att dette er den minste ;) Morro når de yngre tar over glugga og man kan ligge og vente på smellet selv, Så får heller de være litt trøtte på skolen dagen etter hehe. Skutt med oryx i 308w

 

343ncc0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mangel på informasjon, fordommer eller begge deler kan få en til å lure på litt forskjellig.

Visste du at det finnes mange ulike sakser, store, små, både drepende, ikke drepende, ulovlige og lovlige?

Om man går ut fra at alle dyr blir seigpinet etter foten i en revesaks, ja da må man gjerne være litt "tøff" for å bedrive slik fangst siden det både er ulovlig og skader foten på dyret mens det henger fast.

Om man går ut fra at man bruker godkjent (ja her i landet), avlivende åtesaks til rev som er skikkelig oppsatt, satt ut på områder som er funnet forsvarlig av kommunen slik loven krever, ja da trenger man ikke være tøffere enn andre fangstmenn. Bruker man mao vett og forstand og setter dem på forsvarlige steder, feks langt unna turområder og i nærheten av bebyggelse, er det trygt. Det finnes mange avsideliggende steder der hund i terrenget ikke er et problem. Det er også fullt mulig å gi beskjed til eventuelle jegere med hund at slik fangst foregår i det aktuelle terrenget, så får de vurdere selv om de vil påberope seg retten til å skvise ut fangst kontra jakt.

Fangst med åtesaks etter rev i Norge går 400 år tilbake og har en solid tradisjon her i landet. I Sverige og Tyskland er også bruken kjent og lovlig.

Det kan også fanges grevling, mårhund og mår i godkjente åtesakser her i landet.

 

Her er en tråd om bruken av åtesaks til rev, og som beskriver bruken av de mange ulike typene for dem som vil sette seg inn hva "revesaks" er:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=112&t=31058

 

Her er en tråd som viser hva som skjer når folk ikke setter seg inn i hva denne fangsten innebærer:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=112&t=59266

Diskusjonen kan forøvrig forsettes der den pleier, på fangstdelen av forumet.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Stian sa

Regner nesten med at du "troller", men hvis du mot formodning skulle være så jævlig tøff at du vurderer å bruke revesaks burde ikke det å avlive ei bikkje som har gått i fella være noe problem for deg..

 

nå driter du skikkelig på leggen.....les og lær,før du kommer med surt gulp.revesaks er lov.... :roll:

fotsaks er noe annet....

Link to comment
Share on other sites

Oisann, beklager! Jeg har alltid hørt ordet revesaks blitt brukt om det apparatet du kaller fotsaks.. Skulle vel sikkert sjekket ting litt grundigere før jeg svarte sortebill på den måten, så jeg legger meg flat, men så lærte jeg en ting eller to da...

Link to comment
Share on other sites

Var på tur ut av loppekassa i dag da rev-varslern begynte å jammre seg :lol: huka tak i 250`n kom meg bort i vinduet, der så jeg en rev som småsprang rundt å spiste hundefor :)

Fikk åpna vinduet å omsider sto den stille lenge nok til at jeg lot skuddet gå.... å reven sprang :oops: når den kom ut at lyset greide jeg ikke å se den lenger, men syntes den så litt rar ut når den sprang.

Fram med hodelykta å ut på ettersøk, uten børse for ern treft med 35grs v-max er dau etter noen meter :idea:

Noe denne også var, skudde satt litt for langt bak :oops: Tispa veide 5kg og er av åretsproduksjon :D

Link to comment
Share on other sites

Sesongens 16. rev datt i natt. En liten hannrev på 50m hold. Gidder ikke legge ut bilde, da jeg traff reven i hodet (ikke nå vakkert syn) :roll:

Gratulerer til alle reveskyttere. Det skytes mye rev for tiden, er arti å lese nye revefellinger hver gang jeg logger meg inn på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

ble en rev på meg i natt, etter mye om og men om jeg gadd og sitte eller ikke så endte jeg opp på glugga som vanlig, begynte vel kvelden med et test skudd ned på åte for og se at børsa gikk greit, ble noen knepp her og der, største problemet var vel mangel på ammo, etter ett skudd på blink hadde jeg igjen 3 jaktskudd, noe som er krise i min verden. men det fikk gå. sånn ca 00:30 kommer det en rev ruselende forbi på ca 90 meter, ser bare et par øyne et lite sekund før jeg får opp børsa og får bekreftet at det er en rev, og jaggu måtte ikke reven drite, noe som ga meg et perfekt stillestående mål, et skudd og rett i bakken. Hadde rundt 6 observasjoner av rev denne natta, så alt i alt en helt grei natt. dette er forøvrig nr 12 for min del denne sessongen vrzj2b.jpg

Link to comment
Share on other sites

jeg fører logg over alle skutte rev fra glugga, ang dette med klokkeslett så kommer det en oversikt når jakta for sessongen er over. har bare 2 sessonger og vise til, men innen den tid burde jeg klare og runde 40 totalt, så da kommer det en pekepin fra min side :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hadde max uflaks i går, kommer opp på loftet til glugga og ser ut vinduet at det er perfekt skytelys og ser plutselig mikkel spankulere ute på jordet, urutt som jeg er så er lyddempern ikke skrudd på , sluttstykke og magasin ligger i sekken , skrur på lyddemper i lysets hastighet, lader , åpner vinduet og sikter og ser revehalen forsvinne bak en haug..

 

Kvart over 11 denne gangen de som har vært der før har kommet mellom 1 og kl 2:)

Link to comment
Share on other sites

Gikk ut ved 23.30 tiden. Satt kanskje 30 min. så begynner det å bevege seg skygger i skogen bak åte.Rådyr tenkte jeg.Plutselig kommer den nærmere åte.Får rifla på plass ser i kikkerten at det står en rev akkurat i utkanten av lyset å tygger.Plasserer rødprikken fint og klemmer av,den forsvant i smellen.Sitter en liten stund til men spenningen på hvordan det hadde gått ble for stor.(Første ordentlige återev både for meg og hmr.)Kom fram der lå det ei fin tispe,har ikke vekt enda.Skuddet hadde gått veldig lavt men akkurat bak frambeinet.Hold ca.30m. 17hmr Gamepoint 20grs. ikke gjennomskutt men snakk om å skru av lysbrytern.Veldig morro. :D

Redigering:31/1-12.Det var 7 kilo tispe med fin pels. Tror det blir lue (bjørnef%##§) av den. :winke1:

2vad2jk.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vært på besøk i kveld og når eg kommer hjem er jordet som et lappeteppe.

 

Våkner av meg sjøl kl 0415, vet lyset kommer på kl 0430 så det var bare til å komme seg i klærene.

 

Ser kjappt at det er en skygge som ikke pleier å være der ute på jordet ( utrolig hvor små forandringer en ser, når en har sett ut over samme jordet i hele høst) som beveger seg fort rundt i ring.

 

Får lirket opp vinduet og ser at reven jobber fælt med å grave opp hundepellets på jordet. Pellets som eg har kastet ut i november, ligger ferskere godbiter nærmere huset.

 

Finner den i siktet, lar den komme opp igjen med hodet slik at eg vet at hele overkroppen er godt synlig. Slipper avgårde en kule...........

 

Håper ikke fruen våknet av bråket.

Link to comment
Share on other sites

normal_429987_2817926080280_1022707816_32821140_1828722916_n.jpg

 

denne karen har spist 25 høns,14 ender,og 2 gås,hos en kompis som også har/hadde fugl....revansjens time hadde kommet i natt.....ku-pupp var lagt ut.reven kom ikke overaskende frammed hønsehuset,og over gårdsplassen,og ble skutt på 20 meter med 55gr v-max i 223...uten gjennomskudd!!!!!!! :shock:

nr 13

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...